Optikko ei voi antaa lasireseptiä?

Monisairas

Kävin tänään uudessa paikassa Silmäaseman optikolla tarkistuttamassa näköni. Halusin lähinnä uudenlaiset lasit, sillä vanhat ei enään ihan parhaat ole. Sinänsä mitään näönheikentymistä ei ole ollut.

Testin mukaan olisi hieman heikentynyt, mutta ero oli aika lailla pieni eli mahtuu "virhemarginaaliin". Mutta yllätyin kun olisi pitänyt mennä silmälääkärille. Ei kyllä selitykset menneet perille eikä ymmärryksessä kyllä ole vikaa, joskin terveydentilan puolesta joskus on väsyneempi ym. Kovin lain taakse mentiin...

Ei silmäsairauksia, paineet ok, lääkäri katsonut viimeksi -15. Vasen noin 4,5 ja oikea 3. Harvoin silmät on identtiset eikä ole tarkoituksenmukaista pyrkiä ns. täydelliseen normaalinäköön. Ei millään laseilla koskaan saada silmää toimiin kuten täysin terveellä. Itselläkin myös muita sairauksia, joten se on se ja sama vaikkei näköä parhaalla tavalla korjaa. Sitäpaitsi häiriöt mm. natrium-säätelyssä vaikuttaa silmiin aivan riippumatta laseissa.

Osaako joku nyt kertoa miksi ei riitä optikko? Onko kyseessä vain joku byrokratian kukkanen, jotta saadaan silmälääkäreille lisää valtaa ja rahaa? Miksi ihmeessä ei käy vaikka potilashan itse sitä näköä testaa ja jos hän itse on valmis ottamaan tarvittavan vastuun. Ei kyllä palvelu muutenkaan ihan tyydyttänyt, varsinkin kun rahasta puhuttiin, mutta se on sitten eri juttu se.

17

4967

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5962345678

      Itse kyllä menisin lääkärille, jos optikko arvioi sen tarpeelliseksi. Näkökyky on sen verran tärkeä, että tarkistuttaisin lääkärillä, että kaikki ok ja että lasit ovat oikeanlaiset. Varsinkin jos olisin monisairas ja olisi sairaus, joka voi silmiin vaikuttaa.

      • Monisairas

        Ei sinänsä tarpeellinen vaan optikko väitti ettei hänellä ole laillista oikeutta määrätä laseja. Aika ympäripyöreästi vetosi lakiin, mutta tätähän kyllä tehdään muutenkin. Ei kyllä mennyt jakeluun.ja oliko sitten vikaa ymmärryksessä vai muussa. Lasit ollut jo kauan ja muutos vain pieni eikä minulla ole varsinaista silmäsairautta enkä tarvi säännöllistä seurantaa. Ilman muuta näkö on hyvin tärkeä, mutta nyt ei ole kyse mistään dramaattisista asioista.
        Jos tämmösiä lakeja on, niin olisi kai hyvä kertoa tästä asiakkaalle ajanvarauksen yhteydessä ainakin silloin, kun lasit jo on eikä ole mikään kartoitus. Ei siinä kyllä ole tolkkua, että käydään turhaan optikolla. Ellei sitten ole turhan tiukasta lain tulkinnasta vain kyse lääkärin hyväksi...?

        Otin muuten lasit vanhoilla voimakkuusilla, koska se taas onnistui. Nyt tulee heijastuksen esto myös. Nykyisissäkin kai pitäisi muttei ole. Minulla on ollut fiilis ettei lasit olleet sopivat alun alkaenkaan eikä tehty kaikkia sovittuja, mutta koska ei ollut kirjallisena niin vähän paha osoittaa ja muutenkaan mittatilaustuotetta ei noin vaan voi vaihtaa. Lisäksi nämä ovat putoilleet ym.
        Yhtä kaikki vaihdoin liikettä, mutta ei tämä uusikaan ihan moitteeton ole, mutta katsotaan nyt. Kaikki tulee jatkossa sopia kirjallisesti, ei jää edes epäilystä onko fuskattu, ei ole ymmärtänyt tai muista mitä sovittu. On vaan joskus niin lyhytnäköistä asiakaspalvelua ettei voi muuta kuin ihmetellä - luottamuksen voi pettää vain kerran.


      • Monisairas
        Monisairas kirjoitti:

        Ei sinänsä tarpeellinen vaan optikko väitti ettei hänellä ole laillista oikeutta määrätä laseja. Aika ympäripyöreästi vetosi lakiin, mutta tätähän kyllä tehdään muutenkin. Ei kyllä mennyt jakeluun.ja oliko sitten vikaa ymmärryksessä vai muussa. Lasit ollut jo kauan ja muutos vain pieni eikä minulla ole varsinaista silmäsairautta enkä tarvi säännöllistä seurantaa. Ilman muuta näkö on hyvin tärkeä, mutta nyt ei ole kyse mistään dramaattisista asioista.
        Jos tämmösiä lakeja on, niin olisi kai hyvä kertoa tästä asiakkaalle ajanvarauksen yhteydessä ainakin silloin, kun lasit jo on eikä ole mikään kartoitus. Ei siinä kyllä ole tolkkua, että käydään turhaan optikolla. Ellei sitten ole turhan tiukasta lain tulkinnasta vain kyse lääkärin hyväksi...?

        Otin muuten lasit vanhoilla voimakkuusilla, koska se taas onnistui. Nyt tulee heijastuksen esto myös. Nykyisissäkin kai pitäisi muttei ole. Minulla on ollut fiilis ettei lasit olleet sopivat alun alkaenkaan eikä tehty kaikkia sovittuja, mutta koska ei ollut kirjallisena niin vähän paha osoittaa ja muutenkaan mittatilaustuotetta ei noin vaan voi vaihtaa. Lisäksi nämä ovat putoilleet ym.
        Yhtä kaikki vaihdoin liikettä, mutta ei tämä uusikaan ihan moitteeton ole, mutta katsotaan nyt. Kaikki tulee jatkossa sopia kirjallisesti, ei jää edes epäilystä onko fuskattu, ei ole ymmärtänyt tai muista mitä sovittu. On vaan joskus niin lyhytnäköistä asiakaspalvelua ettei voi muuta kuin ihmetellä - luottamuksen voi pettää vain kerran.

        "ei jää edes epäilystä onko fuskattu"... Tietty oma lukunsa sitten se, että tehdäänkö sovittuja. Miten ihmeessä tarkistaa onko kaikki sovitut pinnoitteet yms. ja hionta kuten pitäisi? Lasit on alussa aina vähän oudot, joten tämäkin voi hämätä. Kyllä varmaan monenlaista fuskua on kun vielä tiedetään hyvin harvan valittavan vaan vahinko kärsitään ja äänestetään ehkä jaloilla. Sama logiikka on myös mm. rakentamisessa missä vahingot paljon massiivisempia.


    • Monisairas

      Kysyin optikolta ja vastauksesta sitten muistinkin mikä se juttu oli, hänen kertomansa mukaan. Näköä ei saada laseilla aivan normaaliksi eli tasolle 1.0 tai paremmaksi, jolloin optkko ei saa määrätä laseja. Aika jännä juttu kyllä, sillä silmälääkäri antaisi saman lasireseptin. Täytyy sekin muistaa, että potilashan myös aktiivisesti on mukana testauksessa. Eikä tässä tarvita asiantuntijan näkemystä. Tarkoitan nyt nimenomaan tilannetta mikä minulla on eli ei silmäsairautta ja silmälääkäri viimeksi katsonut silmät 2015 ja nyt vain pieni heikennys näössä mikä kyllä melkein mahtuu mittaustarkkuuteen.
      Kyllä vaan taitaa olla turhista säännöistä taas kyse....

    • Matmaikka

      Minulla on ollut silmälasit 55 vuotta. Aikuisena yleensä optikko on tarkistanut näön ja määrännyt lasit, harvemmin olen silmälääkärillä käynyt reseptiä hakemassa.

      Menneenä keväänä kuitenkin sattui niin, että erään halpaketjun optikko ei saanut tarkkaa näköä, ja käski mennä silmälääkäriin. En saanut sieltä laseja.

      Minä tyttö painelin toiselle optikolle, jolla olen käynyt ennenkin, tämäkin halpaketjun optikko. Lasit tuli, vaikka optikko kehottikin seuraavia laseja varten silmälääkäriin hyvin voimakkaan likinäön vuoksi ja muutenkin. Ihan kelpo lasit siis sain.

      Loppukesästä sitten kuljin erään kalliimman optikkoliikkeen ohi. Oli hyvä tarjous, toinen linssi 0 €. Minun tapauksessa se tarkoittaa yli 500 € etua. Poikkesin sisään, sattui olemaan silmälääkärikin paikalla vapaana. Ei muuta kun tutkimukseen. Melko tarkkaan sama resepti tuli kuin edelliseltä optikolta. Ja taas ostin uudet silmälasit, alennuksesta huolimatta tosi kalliit. Mutta kyllä on hyvin tehdyt, huolellisesti viimeistellyt ja kauniit lasit! Nyt en poikkeile optikoille vuosiin. Enkä silmälääkäreille.

    • rfhgjdsadfg

      Optikoiden on pakko suositella asiakkaalle silmälääkärikäyntiä, jos he havaitsevat jotain poikkeavaa silmissä, näössä, tms. Optikko ei saa kertoa mitä on mahdollisesti havainnut tai mitä epäilee, on vaan ohjattava silmälääkärille. Lisäksi optikko ei saa määrätä silmälaseja leikattuihin silmiin, eli jos on tehty kaihileikkaus, taittovirheleikkaus, silmänpaineleikkaus, tai mitä tahansa vastaavaa. Myös näissä tilanteissa optikon on kehotettava asiakasta hakeutumaan silmälääkärin vastaanotolle.

      • Optopt

        Sinulle "rfhgjdsadfg". Meni niin väärin kuin olla voi. Optikon täytyy kertoa löydöksistään, riippumatta siitä, mitä löydökset ovat. Ja mikäli optikko epäilee jotain niin tulisi tämä kertoa kertoa asiakkaalle. Lääkäriin ohjatessa jokaiselle annetaan mukaan lausunto tehdystä tutkimuksesta, josta ilmenee syy. Esim. näöntarkkuudet 0,7 OA, mykiöissä keskeistä samentumaa, epäilynä kaihi. Tämä kaikki kirjataan ylös, kerrotaan asiakkaalle ja ohjataan silmälääkäriin.


      • sdrfyghjgfdsfgh
        Optopt kirjoitti:

        Sinulle "rfhgjdsadfg". Meni niin väärin kuin olla voi. Optikon täytyy kertoa löydöksistään, riippumatta siitä, mitä löydökset ovat. Ja mikäli optikko epäilee jotain niin tulisi tämä kertoa kertoa asiakkaalle. Lääkäriin ohjatessa jokaiselle annetaan mukaan lausunto tehdystä tutkimuksesta, josta ilmenee syy. Esim. näöntarkkuudet 0,7 OA, mykiöissä keskeistä samentumaa, epäilynä kaihi. Tämä kaikki kirjataan ylös, kerrotaan asiakkaalle ja ohjataan silmälääkäriin.

        Mistä lähtien näin on toimittu? Kolmisen vuotta sitten vaan kehotettiin käymään silmälääkärillä, ei sieltä optikolta mitään sen kummampaa lappua saanut.


      • Optopt
        sdrfyghjgfdsfgh kirjoitti:

        Mistä lähtien näin on toimittu? Kolmisen vuotta sitten vaan kehotettiin käymään silmälääkärillä, ei sieltä optikolta mitään sen kummampaa lappua saanut.

        2013 lähtien.


      • tryuiufhdsa
        Optopt kirjoitti:

        2013 lähtien.

        No tässä täytyy sitten olla jotain toimipaikkakohtaisia eroja. Tietääkseni optikko ei tosiaankaan saa mennä sanomaan mitään "diagnooseja" asiakkaalle, vaan asiakas on ohjattava silmälääkärin vastaanotolle, jos huomaa jotain poikkeavaa. Itsekään en siis saanut mitään dokumenttia, pelkästään kehotuksen käydä silmälääkärillä. Syynä oli silmänpaineet, sen verran toki sanottiin. Kävin vielä myöhemmin uudelleen mittauttamassa ja edelleen oli korkealla. Kun viimein kaikkien mutkien kautta pääsin silmälääkärin vastaanotolle, aikaa oli kulunut puoli vuotta ja silmänpaineet oli sillä hetkellä ok.


    • Kaihi

      Minulla todettiin kaiho niin optikko sanoi että hän ei voi hoitaa minua. Piti mennä silmälääkäreille.

    • Jjjjjj

      Optikon kuuluu ohjata asiakas silmälääkärille jos silmät on leikattu tai ei saada täyttä näköä molempiin silmiin.
      Optikko voi tehdä lähetteen jossa kerrotaan esim alentunut näöntarkkuus, aikaisemmat leikkaukset, muut silmiin vaikuttavat asiat. Arvaukset diagnooseista usein hämmentää asiakasta.
      Lääkäri voi tarvittaessa antaa asiakkaalle paperin jossa kerrotaan, että myös optikko voi tehdä jatkossa lasimäärityksen.

      Näillä säännöillä on tarkoitus varmistaa, että silmissä ei olisi mitään silmäsairautta jäänyt huomaamatta. Jotkut sairaudet vahingoittavat näkemistä ja tällä yritetään ehkäistä ettei näin kävisi.

      Silmänpaineen mittaus on vain osa silmänpainediagnoosia. Myös silmänpohjan ja näköhermon kunto vaikuttaa onko asiakkaalla glaukooma.
      Joskus kaihia ei kannata leikata koska silmänpohjan rappeuma onkin heikentänyt jo näköä niin ettei leikkauksesta ole hyötyä.

      Mielestäni on järkevää joskus köydä silmälääkärin tutkinuksessa. Iän myötä lääkärin osuus usein lisääntyy. Samoin valintaan lääkäri/optikko vaikuttaa muut sairaudet ja lääkkeet.
      Mutta jos esim toinen silmä on lapsesta asti ollut heikommin näkevä, nuori ihminen, ei sairauksia. Tällöin voi lääkäri tehdä lapun jotta optikko voi jatkossa sovittaa lasit näöntarkkuudesta huolimatta.

      • retyjufdsa

        No nyt tuli selkeästi asiaan perehtynyt näkemys.


    • joskusennenoptikko

      Optikon ammatin harjoittamisesta on annettu eräitä tarkempia säännöksiä terveydenhuollon ammattihenkiloistä annetun asetuksen (ammattihenkilöasetus, 564/1994) 16 §:ssä. Sen mukaan laillistettu optikko ei saa itsenaisesti määrätä silmälaseja:
      1) alle kahdeksanvuotiaalle lapselle,
      2) henkilölle, jolle on aikaisemmin suoritettu silmämunaan kohdistunut leikkaus,
      3) henkilölle, jolla ilmeisesti on silmäsairaus; eikä
      4) henkilölle, jonka näön tarkkuutta ei silmälaseilla saada normaaliksi.

      Kysyjän kohdalla on kyse asetuksen neljännestä pykälästä.

      • Anonyymi

        Ja miten silmälääkäri saa sen näön kuntoon paremmin kuin optikko, jos on vain iän aiheuttama näön heikennys, ei leikkauksia, paineita, eikä muita "sairauksia" 🧐


    • ÄitiÄläViiti

      Jos vuosia kaihileikkauksen jälkeen tulee uusien lasien tarve (uudet voimakkuudet), niin optikko ei voi laseja sinulle määrätä.

      • sdfgdsadfgdsad

        Periaatteessa voi, jos vaan silmälääkäri on antanut siihen luvan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2291
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe