Mikä on kun juoksukunto ei kohene

Eiolejärkeä

Olen nyt tasan kuukuden käynyt lenkeillä.

Kovasti ihmettelin kun juoksukunto ei sen kummemmin ole kohonnut. jotain 600m jaksan juosta pitempään ja olen ihan puhki. aloituskunto oli aika huono, armeijan jälkeen kun en 2 kuukauteen ole tehnyt mitään.
Hölkkään putkeen noin 2km lenkkejä joka päivä alle 10min, ja silti tuntuu että samoissa kohdissa olen tuskissani.

ruokavaliosta sen verran että kotiruokaa menee noin lautasellinen päivässä vettäkin menee päivässä pari litraa, muuta ei tule syötyä

10

567

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 35t23t

      syöt ruokaa lautasellisen päivässä.
      noh todennäköisesti syö aivan liian vähän ja kun olet miinuskaloreilla niin kehitys on mahdotonta.
      Muutenkin kerran päivässä ruokailu ei tue kehon toimintoja.
      Aloita katsomalla kalorit mitä tällä hetkellä menee. Jaa ateriat vähintään 4x päivässä kokoisiksi ja katso että ole 500kcal noin plussan puolella. Toki makrot kuntoon eli ei millään karkilla niitä puuttuvia kaloreita, vaan ruoalla.

      • Tekemälläoppii

        Syö sen mitä kuluttaa jos ei ole laihduttamassa. Ei ne kestävyyslajin urheilijatkaan veä mitään ylimäärästä. Muistaa että reeni on vain yksi osa kokonaisuutta. Reeni (oikeanlainen), ruoka, lepo (sis. hyvin nukutut yöt). Jos reeni määrä jää vähäiseksi kun ei jaksa juossa pitkään, niin tekee muuta yleiskuntoa ja verenkiertoelimistöä kohottavaa sen lisäksi (yhdistelmä reeniä) Pitää sykkeen suunnilleen samana kuin juoksulenkillä. Mitä monipuolisempi reeni, sitä kauemmin jaksaa tehdä. Pohjakunto kasvaa. Sit kun alkaa jaksaan juosta, mutta haluaa nopeammaksi esim 10km matkalla niin tehtävä vaihtelevalla vauhdilla lenkkejä. Reenejä ylämäkeen, vauhtikestävyyttä jne. Ei se rakettitiedettä ole että kuntoon pääsee. Jos samalla laihduttaa niin kunto kasvaa hitaammin sen vuoksi kun palautumisaika pitenee. Voi sen silti tehdä. Varsinkin jos ylimääräistä painoa on reilusti, niin jaksaa samallakin kunnolla pitemmälle kun painoa vähemmän mitä liikutta (juoksussa).


      • Ylikulutuksen syöminen kerää rasvaa kehoon, siksi sitä ei kannata tehdä paitsi jos yrittää kasvattaa lihaksia. Silloin kannattaa suunnata salille juoksun sijaan. 200-300kcal plussa per päivä hoitaa homman ilman rasvan suurta kertymistä. Juoksijoille ei voi suositella ylikaloreita missään tapauksessa.


    • Juoksuljooni

      Treenaat liian kovaa. Kuntosi ei riitä juoksuun.

      Kävele kuukausi..kaksi reippaita tunnin..kahden lenkkejä useita joka viikko.

      Tällä treenillä juoksukuntosi paranee siten että pystyt juoksemaan.

      Jos löytyy läskiä niin hävitä myös sitä. Vaikuttaa paljon juoksukuntoon.

    • Venonkoski

      Liikaa viinaa.

    • Vertailun vuoksi, itse juoksin aloittaessani juoksun ensin puolta kilometriä rapakunnossa. Kerran viikossa kävin lenkillä ja pidensin lenkkiä joka kerralla noin 500-1000m. Kuukauden päästä 7km lenkit olivat sujuvia. Toisilla on enemmän edellytyksiä parantaa kuntoaan. Joillakin se on kestävyys, joillakin voima. Ja kaikki näiden väliltä.

    • esimerkkierkkinä

      Mulla ollut sama homma joskus. Aloitin myös rapakuntoisena ja eka lenkillä alkoi pistelemään kovasti jo 300 metrin jälkeen. En jaksanut edes hölkätä 400 metriä putkeen.

      Pari vuotta sitten "tein itselleni radan", n. 2 km pituinen asfalttilenkki, jota tahkosin koko kesän ja lähes joka päivä jos olin terveenä. Parhaimmillani pääsin n. 2500 cooper kuntoon, mutta treenasin liian usein, liian kovaa rapakuntooni nähden, söin huonosti, nukuin vielä huonommin, olin usein flunssassa kun ei ollut vastustuskykyä ja nämä kaikki verottivat mun mahiksia tehdä cooperin ME-aika.

      Tänä vuonna en keskittynyt ollenkaan cooperiin vaan kestävyyteen. Lähin lenkille 2-3 kertaa viikossa ja tavoitteena oli vain hölkätä mahdollisimman hiljaa ja säästeliäästi. Siis sillä asenteella, että joskus voin hölkätä vaikka 10 km. Yllätyin kun jaksoin hölkätä putkeen n. 3 km lenkin ja kävin juoksemaan pururadoilla ja luonnossa joka oli mielekkäämpää kuin hampaat irvessä yrittää parantaa aikaa jollakin tutulla asfalttipätkällä. Parhaaksi tulokseksi jäi nyt vain n. 4 km lenkki, mutta eväitä olisi ollut paljon parempaakin kun ostin pyörän ja sillä on tullut liikuttua.

      Voit ottaa vaikka ekaks tavoitteeksi kävellä 5 km putkeen ja sitten parin päivän päästä 10 km. Tämän jälkeen hölkätä putkeen 5 km jne, Kerro miten oot kehittynyt...?

      • esimerkkierkkinä

        Aluks toki kannattaa palautua vaikka viikon, kunhan ei lihakset ole kipeinä edellisestä lenkistä.


    • valmennusguru

      No eihän nyt pari kahden kilometrin lenkkiä riitä yhtään mihinkään, ota oppia Juha Väätäisestä.
      Juosta pitää niin pitkään ja lujaa, että ennemmin tervehdit kuolemaa vapauttajanasi, kuin jatkat juoksemista.

    • sxdrftyguhj

      Itse kun aloitin lenkkeilyn, lönkyttelin vain 2-3 kertaa viikossa, ja kyllä siinä kunto kasvoi. Yleensä kellottelin aikoja. Ja kun yksi lenkki alkoi sujumaan hyvin, ja tylsistyin yrittämään parempaa aikaa, vaihdoin lenkkiä pidemmäksi, ja eri lenkin.

      Ensimmäinen matkatavoite oli 3km. Sitten 4km. Sitten 5km. Sitten juoksentelin 7-8km lenkkejä. (voi olla, että aivan ensimmäiset matkat olivat alle 3km, en muista tarkkaan, aloitin niin nuorena juoksentelun)

      Sitä en osaa sanoa kauanko tähän kehitykseen meni aikaa. Ei ainakaan yhdessä vuodessa.

      Juoksetko liian lujaa? Mene vain sitä nopeutta millä jaksaa, oli se sitten pikakävelyä tai ihan kävelyä. Vähitellen lisätä nopeutta. Kun ensimmäinen matka alkaa sujumaan, vaihda pidempään. Ja ei ole häpeä kävellä, kyllä sitä kehittyy vähitellen.

      Syö riittävästi, ja lepää riittävästi, ja älä rasita kehoa liikaa, harjoittelemalla liian usein. Kehon tarvitsee palautua rasituksesta, jotta se voi kehittyä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4456
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1844
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1580
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      209
      1369
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1351
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1341
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe