Tänään tunsin syvää toivottomuutta ja avuttomuutta

Olin noin tunti sitten ajamassa vanhempieni asunnolle tekemään vierailua. Alle puolen kilometrin päässä heidän pihastaan, keskellä kaistaani istuskeli kaksi mustavalkoista harakkalintua tai mitä lie olivat. Noin 20cm pituisia. Ajoin niitä kohti n. 50km/h luottaen siihen, että ne väistävät, sillä kokeneena kuljettajana tiedän, että linnut kynenevät lähtemään pois alta todella nopeasti. En siis laskenut vauhtia, koska joka ikinen kerta olen nähnyt lintujen lentävän pois tieltä kun auto lähestyy - nimenomaan näillä nopeksilla.

Mutta kuinka kävikään juuri tällä kertaa?

Aivan oikein. Toinen niistä ei kerennyt tai tajunnut lähteä ajoissa pois alta. Ja täräytin sitä auton etuosalla suoraan päin, sillä se oli jo noussut ilmaan. En kuitenkaan ajanut renkaalla yli. Ja vauhtia oli se ~50km/h.

Totesin tilanteen taustapeilistä - maassa makaa yksi lintu. Niinpä vedin u-käännöksen seuraavassa risteyksessä ja palasin paikalle. Juuri sillä hetkellä minuun iski tuo toivottomuuden ja avuttomuuden tunne, joka vain yltyi hetki hetkeltä. Tiesin etten voi tehdä yhtikäs mitään muuta kuin katsoa, kun tuo lintu kärsii. Ja se kärsii vain siksi, kun en viitsinyt hieman hiljentää vauhtiani jotta se olisi ehtinyt pois alta. Välillä sen kaverit kävi pitämässä sille seuraa hetken aikaa ja lensivät sitten pois. Silloin alkoi puskea suruakin jo. Nytkin tätä kirjoittaessa tuntuu vielä pahalta.

En ollut sillä hetkellä varma, olisiko soitto hätänumeroon ollut jotain hätävarjelun liioittelua tai muuten tarpeetonta tuossa tilanteessa, koska en voinut tietää, kuinka pahasti lintua oli sattunut. Oliko luita poikki vai ei? Koin kuitenkin että piti tehdä jotain ja nopeasti.

Silloin tein nopean päätöksen, joka myöhemmin osoittautui virheeksi. Soitin isälleni ja kerroin asiasta. Tuo ei ollut se virhe, vaan se, että lähdin hakemaan häntä arvioimaan tilannetta paikan päälle (sillä ajattelin että se olisi nopein tapa saada hänet sinne, sillä hän ei tiennyt tarkalleen missä olen plus hän ajaa yleensä aika hiljaa).

Kun tulimme yhdessä takaisin paikalle, lintu oli kadonnut. Jäi arvoitukseksi mitä sille kävi. Olin ollut poissa vain korkeintaan 4 minuuttia! Minun olisi pitänyt jäädä paikalle, koska olin ainoa, joka tiesi mitä oli ylipäätään tapahtunut.

Toivon, että se sai vain kovan tällin, toipui, ja lensi pois.

Mutta olisin halunut nähdä sen 😐

62

1866

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 675ykwkw45kw5kw

Tossa ois pitänyt katsoa missä kunnossa eläin on, jollei voi jäädä paikalle niin ottaa johonkin laatikkoon mukaan, ja jos on huonossa hapessa vetää nirri pois. Mutta ei todellakaan soitella jonnekin 112:een.

• Halauksiasinne

Jonkun olisi pitänyt lopettaa se, mut mullakin on tuo etten henno/voi tehdä pahaa. Kunpa olisi joku lujaluonteinen sivullinen ajanut ohi

• Lintu oli poislähtiessäni ollut tajuissaan ainakin 2min ja seissyt jaloillaan. Hengitti suu auki ja liikkuikin hieman. Oman diagnoosini mukaan sillä oli kohtuullisen hyvät mahdollisuudet selvitytyä siitä - varsinkin, jos saisi hoitoa mikäli olis just ollu jotain luita poikki. Lopettaminen oli minusta hyvin huono ratkaisu, koska toivoa oli aika paljonkin. Mulla oli kenttälapio takakontissa, sillä olis voinnu tarvittaessa täräyttää kerrasta poikki.

Kun en jäänyt paikalle odottamaan isääni. Se oli suurin virheeni.

• Latotanssssit

Joo älkää heti tappako, aika tärskyjä ne eläimet kestää. Varmaan kuule lenteli menemään.

Ihmisellä se pää heikoin lenkki...elukka vaan jatkaa menoaan sen kummemmin miettimättä, jos vain suinkin siivet kantaa.

Muutaman kerran ollut sama tilanne, kun on lentänyt lintu ikkunaan, viimeksi tunnin kesti, ennenkun lähti liikkumaan, oli sen verran isompi tärsky, kun suoraan tuli tokan kerroksen ikkunaan ja tippui korkealta maahan. Otin sisälle lämpimään vähäksi aikaa, se auttaa vähän. Shokkiin auttaa se lämpimämpi ilma, ihan kun ihmisilläkin. Täräyttää kunnolla, niin että melkein henki lähtee, kyllähän siitä pelästyykin jo...?

Mut olipa hyvä, että hiljaa ajelit ja välitit pienestä;)

• Suurin piirtein samaa mun isänikin sanoi ☺
        Hieman lyhyemmän kaavan kautta.

• Mitäsitten

Hätänumeroon lintujen takia? Toivottomuuden ja avuttomuuden tunne siitä kolhaisusta? Lieromainen tzygolokiointi sikseen, olikohan entuudestaan jotakin mielen päällä, jos tuollainen teki vaikutuksen.

• Kyllä se tuli aivan täytenä yllätyksenä.

Yleensä hätänumeroon soitetaan juurikin noiden tuntemusten hetkellä, mutta en kuitenkaan tehnyt niin. Se tuli vain ekana mieleen, koska en tiennyt mitä tehdä. Tämä on hyvin epätavallista minulle, sillä tiedän käytännössä aina, mitä kussakin tilanteessa tulee tehdä.

• Mitäsitten
        MiesJokaTietääMitäHaluaa kirjoitti:

Kyllä se tuli aivan täytenä yllätyksenä.

Yleensä hätänumeroon soitetaan juurikin noiden tuntemusten hetkellä, mutta en kuitenkaan tehnyt niin. Se tuli vain ekana mieleen, koska en tiennyt mitä tehdä. Tämä on hyvin epätavallista minulle, sillä tiedän käytännössä aina, mitä kussakin tilanteessa tulee tehdä.

Eikö hätänumeroon soiteta sen perusteella mitä siinä silmien edessä tapahtuu, eikä tuntemusten mukaan? Ja se asioiden suhteellisuustaju? Eläinsuojelu yksi asia ja roskalinnun kolhaisu toinen.

• Mitäsitten kirjoitti:

Eikö hätänumeroon soiteta sen perusteella mitä siinä silmien edessä tapahtuu, eikä tuntemusten mukaan? Ja se asioiden suhteellisuustaju? Eläinsuojelu yksi asia ja roskalinnun kolhaisu toinen.

En soittanut sinne.
        Mikä ongelma sulla nyt on?

• Mitäsitten
        MiesJokaTietääMitäHaluaa kirjoitti:

En soittanut sinne.
        Mikä ongelma sulla nyt on?

Mainitset tuossa ylempänä, että hätänumbaan soitetaan tuntemusten hetkellä. Tuntemusten mukaan? Tämä kohta ei oikein auennut.

• Mitäsitten kirjoitti:

Mainitset tuossa ylempänä, että hätänumbaan soitetaan tuntemusten hetkellä. Tuntemusten mukaan? Tämä kohta ei oikein auennut.

Ei se varmaan mikään nyrkkisääntö ole. Joskus tulee tilanteita, jolloin omien tunteiden perusteella voisi olla paikallaan pyytää apua.

Minä halusin että lintu saa tarvittavan avun mikäli tarvetta olisi ollut. Mutta kun en enää tiedä, olisiko tarvetta ollut. En usko että hätäkeskus olisi autoa lähettänyt, mutta olisin ainakin saanut ohjeet, miten tulisi toimia. Päätin lopulta kääntyä isäni puoleen, koska satuin olemaan jo niin lähellä hänen kotiaan. Kyseessä oli lopulta kompromissi nopean avunsaannin ja riittävän asiantuntemuksen saamiseksi paikalle. Että siinä mielessä hyvä tuuri. En halunnut yksin alkaa söheltämään mitään, koska oli epävarmaa, kuinka pahasti lintu oli loukkaantunut.

• Vahinkojakinsattuutoki

Kiva kuulla että tällaisiakin miehiä on olemassa. Olen kahden miehen kanssa riitautunut kun ajoivat tahallaan lintuja päin ja järkytyin ja halusin tarkistaa lintujen voinnin. Toinen ei edes suostunut pysähtymään ja haukkui mut naurettavaksi. Toinen sentään pysähtyi. Molemmat suhteet päättyivät aloitteestani. Jos ihminen ei tuollaisessa tilanteessa sääli eläintä niin ei ole mun tyyppiäni.

• "Kiva kuulla että tällaisiakin miehiä on olemassa. "

Taidat olla niitä naisia jotka viehättyy jännämiehistä? normaali ihminen ei aja tahallaan minkään elollisen päälle niin vähän karahta korvaan tuo sun sanoma ikäänkuin ne normaalit olisi jotenkin vähemmistössä. Teidän naisten tulisi tajuta että kun suositte suhteissanne jännäpsykopaatteja saatte sitten koko paketin, eikä sitä voisi tajuta etu- eikä takakäteen?

• Vahinkojakisattuutoki

Kyllä se mulla ennemminkin on niin, että jos huomaan miehessä jotain tällaista ikävää niin lyhyeen loppuu eikä jatkoa heru. En noita nyt varsinaisesti jännämiehiksi kutsuisi vaan muuten vaan itsekeskeisiä perusääliöitä. Suojelevat eläinrakkaat miehet on enemmän mun makuun.

• 2plus2
        Vahinkojakisattuutoki kirjoitti:

Kyllä se mulla ennemminkin on niin, että jos huomaan miehessä jotain tällaista ikävää niin lyhyeen loppuu eikä jatkoa heru. En noita nyt varsinaisesti jännämiehiksi kutsuisi vaan muuten vaan itsekeskeisiä perusääliöitä. Suojelevat eläinrakkaat miehet on enemmän mun makuun.

Entä jos mies on suojeleva eläinrakas MUTTA ulkonäöltään ruma?

• 2plus2 kirjoitti:

Entä jos mies on suojeleva eläinrakas MUTTA ulkonäöltään ruma?

Ai niinku Harmaaritari vai?

dd-dd-dshhhhhh.....
        (aamun hauskimman heiton kruunaa lyhyt rumpusoolo)

• Vahinkojakisattuu

Olen hoikka, urheilullinen ja naisellinen nainen, miks ihmeessä mun pitäisi ottaa ruma mies? :D eikö ruma mies voisi ottaa ennemmin ruman naisen?
        Mies voisi olla köyhäkin, sillä ei olisi niin väliä. Itse olen vauraampi.

• Vahinkojakisattuu kirjoitti:

Olen hoikka, urheilullinen ja naisellinen nainen, miks ihmeessä mun pitäisi ottaa ruma mies? :D eikö ruma mies voisi ottaa ennemmin ruman naisen?
        Mies voisi olla köyhäkin, sillä ei olisi niin väliä. Itse olen vauraampi.

Tämän lisäksi olet luultavasti trolli.

Jos et ole niin olen kuullut jo tarpeeksi, kiitos.

• aikaempaattinen

Alottaja on aika harvinaislastuisen empaattinen mieheksi. Kumppanini ajoi lapset kyydissä hieman isomman elukan päälle maantiellä, josta lapset järkyttyi ja hän oli todennut, että ei maantiellä ole turvallista hiljentää. Tottahan se onkin, mutta ei lohdutellut lainkaan pientä tutärtään, joka vielä vuosien jälkeenkin muistaa kuinka isä ajoi elukan päälle.

• tuoksuu.kampanjoinnille

Oletkohan aloittaja aivan itse?

• Jo autokoulussa opetetaan, että pieneläinten väistäminen voi vaarantaa liikenteen ja sitä kautta myös ihmisten terveyden/hengen.

Että tästä näkökulmasta kun tarkastelee, ei minusta voi alkaa erityisen jyrkästi tuomitsemaan kuljettajia jotka asettavat ihmishengen etusijalle vastaavissa tilanteissa. Syy on koko ihmiskunnan ylimielisyydessä muiden elämänmuotojen keskuudessa.

Joukossa tyhmyys tiivistyy.
        Vaikka se Jouko onkin välillä ihan fiksu kaveri.

Mua vitutti kaikista eniten se, kun ei ollut yhtikäs mitään syytä, miksen olisi voinut vähän hiljentää. Jatkaminen samalla nopeudella oli 100% tietoinen päätös, joka perustui aiempaan näyttöön ja viime kädessä puhtaaseen uskoon.

Aina kun lähestyn autolla pieniä eläimiä, ajattelen: "koittakaa nyt saakeli tajuta että nyt vois olla hyvä hetki poistua siitä..." Ja ennen tätä päivää ne olivat tehneetkin juuri niin.

• tuoksuu.kampanjoinnille kirjoitti:

Oletkohan aloittaja aivan itse?

Ja mitä hyötyisin siitä että keskustelen täällä itseni kanssa?

• MiesJokaTietääMitäHaluaa kirjoitti:

Jo autokoulussa opetetaan, että pieneläinten väistäminen voi vaarantaa liikenteen ja sitä kautta myös ihmisten terveyden/hengen.

Että tästä näkökulmasta kun tarkastelee, ei minusta voi alkaa erityisen jyrkästi tuomitsemaan kuljettajia jotka asettavat ihmishengen etusijalle vastaavissa tilanteissa. Syy on koko ihmiskunnan ylimielisyydessä muiden elämänmuotojen keskuudessa.

Joukossa tyhmyys tiivistyy.
        Vaikka se Jouko onkin välillä ihan fiksu kaveri.

Mua vitutti kaikista eniten se, kun ei ollut yhtikäs mitään syytä, miksen olisi voinut vähän hiljentää. Jatkaminen samalla nopeudella oli 100% tietoinen päätös, joka perustui aiempaan näyttöön ja viime kädessä puhtaaseen uskoon.

Aina kun lähestyn autolla pieniä eläimiä, ajattelen: "koittakaa nyt saakeli tajuta että nyt vois olla hyvä hetki poistua siitä..." Ja ennen tätä päivää ne olivat tehneetkin juuri niin.

No ei sitten tullut mieleen painaa äänimerkkiä jos et hiljentää jaksanut?

• Harmaaritari kirjoitti:

No ei sitten tullut mieleen painaa äänimerkkiä jos et hiljentää jaksanut?

Ei.

• aikaempaattinen

Niin, miesten voi olla vaikea tajuta, että se miten asian tekee merkitsee. Tottakai tiellä ei voi elukoita alkaa väisteleen, kuten totesin, mutta anti olla.

• aikaempaattinen kirjoitti:

Niin, miesten voi olla vaikea tajuta, että se miten asian tekee merkitsee. Tottakai tiellä ei voi elukoita alkaa väisteleen, kuten totesin, mutta anti olla.

En pidä ehdottomuudesta.

• aikaempaattinen

Äänimerkin painaminen, sekundäärisiä keinoja, hohhoh. Mutta samaa mäkin noille viherpiipertäjille oon sanonut, että kun ne yrittää vältellä lihan syömistä esim.naudan pihvi, niin oon sanonu, että kuule, jos se nauta olisi meidän asemassa niin kyllä sekin meidät söis, että pulinat pois vaan. Kyllä punkun kanssa väliin naudan pihvi on parempaa kuin salaatinlehti tai porkkana.

Äänimerkin painaminen, sekundäärisiä keinoja, hohhoh. Mutta samaa mäkin noille viherpiipertäjille oon sanonut, että kun ne yrittää vältellä lihan syömistä esim.naudan pihvi, niin oon sanonu, että kuule, jos se nauta olisi meidän asemassa niin kyllä sekin meidät söis, että pulinat pois vaan. Kyllä punkun kanssa väliin naudan pihvi on parempaa kuin salaatinlehti tai porkkana.

Miten niin? kyllä se toimii ainakin. joo, kyllä minäkin lihaa syön mutta ei ole tarvinnut elukoiden päälle ajella eikä kyllä ihmistenkään.

Tässä yksi syy, miksi juttelen mieluummin rekisteröityneiden kanssa. Voi luottaa ainakin siihen, että kirjoittaja on sama henkilö.

• aikaempaattinen

Mä oon meinannu oravien päälle välillä ajaa, mutta ne onkin sellasia pikkuotuksia, pikkuoravia ja kyllä aina on pahalta tuntunu, kun on läheltä piti tilanne ollut. Mutta väistään en oo lähtenyt, vaikka se ensimmäisenä vaistomaisesti tulee mieleen.

Mä oon meinannu oravien päälle välillä ajaa, mutta ne onkin sellasia pikkuotuksia, pikkuoravia ja kyllä aina on pahalta tuntunu, kun on läheltä piti tilanne ollut. Mutta väistään en oo lähtenyt, vaikka se ensimmäisenä vaistomaisesti tulee mieleen.

.. Kyllä Mä Hidastan ja Jopa Pysähdyn Aina, jos/kun on Vaan Mahdollista.. Toki se vaati sen, että LuotoKappaleen huomaa ja on Aikaa Reagoida.. ;P

• NuuskaMuikkune kirjoitti:

.. Kyllä Mä Hidastan ja Jopa Pysähdyn Aina, jos/kun on Vaan Mahdollista.. Toki se vaati sen, että LuotoKappaleen huomaa ja on Aikaa Reagoida.. ;P

.. "Luoto".. ;D

• NuuskaMuikkune kirjoitti:

.. "Luoto".. ;D

Niin minäkin tästä eteenpäin.

Juuri tuollaisille miehille niitä lapsia tehdään. On muuten rikos jatkaa matkaa päälleajon jälkeen:

https://yle.fi/uutiset/3-8163691

Aika ristiriitaista että ensin pitää ( liikenneturvallisuuden nimissä) ajaa eläimen päälle, mutta sitten kuitenkin pysäyttää ja tarkistaa eläimen tilanne!

"Kun isompi eläin on kyseessä, niin silloin pitää ilmoittaa poliisille hätäkeskuksen kautta, kertoo van der Steen.
        Usein ajoneuvoa kuljettavat olettavat pienenkin eläimen menehtyvän esimerkiksi henkilöautolla siihen osuttaessa.
        Jos perässäajava huomaa eläimen jääneen henkiin, voi hän ilmoittaa yliajajasta poliisille."

• Wwuwuw kirjoitti:

Aika ristiriitaista että ensin pitää ( liikenneturvallisuuden nimissä) ajaa eläimen päälle, mutta sitten kuitenkin pysäyttää ja tarkistaa eläimen tilanne!

"Kun isompi eläin on kyseessä, niin silloin pitää ilmoittaa poliisille hätäkeskuksen kautta, kertoo van der Steen.
        Usein ajoneuvoa kuljettavat olettavat pienenkin eläimen menehtyvän esimerkiksi henkilöautolla siihen osuttaessa.
        Jos perässäajava huomaa eläimen jääneen henkiin, voi hän ilmoittaa yliajajasta poliisille."

Ihmiset aina ensin. Muut eläimet sitten.
        Näin se menee, koska ihmisillä on valta ja voima noussut hieman hattuun.

• Wwuwuw kirjoitti:

No minä olen kääntänyt auton talvikelillä ojaan kun kaksi vasikankokoista koiraa juoksi kapealta sivutieltä eteen, niin nopea tilanne ettei siinä kyllä miettiä ehtinyt. Tuli siitä vähän kuluja mutta parempi minusta niin kuin että olisin päälle jyrännyt.

• Olen muuten. Jos tulisi tilanne jossa pitäisi valita kolaanko autolla jonkun viattoman luontokappaleen vai tatuoidun jännämiehen ylitse, oletetaan että väistää ei ehdi, niin valinta olisi helppo. Ai niin, tuosta muuten tulikin mieleen että kerran meinasi jäädä yksi kotoutettava alle, siis niitä jotka semmoisen 500-vuotta on jo tänne kotoutuneet, mutta se ehti takahypätä alta pois . Jälkeenopäin ajatellen se oli aika hauska tilanne kun oli niin ketterä hyppy :D

Olen muuten. Jos tulisi tilanne jossa pitäisi valita kolaanko autolla jonkun viattoman luontokappaleen vai tatuoidun jännämiehen ylitse, oletetaan että väistää ei ehdi, niin valinta olisi helppo. Ai niin, tuosta muuten tulikin mieleen että kerran meinasi jäädä yksi kotoutettava alle, siis niitä jotka semmoisen 500-vuotta on jo tänne kotoutuneet, mutta se ehti takahypätä alta pois . Jälkeenopäin ajatellen se oli aika hauska tilanne kun oli niin ketterä hyppy :D

En minäkään huvikseni eläinparkojen päälle aja, mutta selkeästikin olen pitänyt erilaisten siivekkäiden kykyä sekä motivaatioita poistua liikkuvien autojen edestä korkeampana mitä ne todellisuudessa ovat.

Toivon, että myös lukijat muuttaisivat asennettaan ratissa enemmän eläimiä suosivaksi. Ne ovat kuitenkin lopulta täysin meidän armoillamme.

En minäkään huvikseni eläinparkojen päälle aja, mutta selkeästikin olen pitänyt erilaisten siivekkäiden kykyä sekä motivaatioita poistua liikkuvien autojen edestä korkeampana mitä ne todellisuudessa ovat.

Toivon, että myös lukijat muuttaisivat asennettaan ratissa enemmän eläimiä suosivaksi. Ne ovat kuitenkin lopulta täysin meidän armoillamme.

Juu, kyllä toki tuon ymmärsin jo avauksesta että sulla on sydän paikallaan eläinten suhteen. Onhan paljon niitäkin jotka ei ois edes ajatelleet kummemmin koko asiaa, sua jäi selvästikin painamaan kun avauksenkin asiasta teit. Mutta se tööttö oikeesti toimii, ite aika useikin jos on tuolleen lintuja tiellä niin siinä lähestyessä jo hyvissä ajoin painan riikkaria niin selvästi se liikettä synnyttää niihin.

• aikaempaattinenkin

On kyllä kiva havaita, että jptkut funtsii enempi luontokappaleitakin kuin auton kolhiintumista, vaikka kyllähän se lompakossa kirpasee, jos tarttee vaikka väistää johonkin pöpelikköön. Toinen on nää ihan perseessä kiinni ajavat autot, joille kyllä souskin että törmäis johonkin.

Juu, kyllä toki tuon ymmärsin jo avauksesta että sulla on sydän paikallaan eläinten suhteen. Onhan paljon niitäkin jotka ei ois edes ajatelleet kummemmin koko asiaa, sua jäi selvästikin painamaan kun avauksenkin asiasta teit. Mutta se tööttö oikeesti toimii, ite aika useikin jos on tuolleen lintuja tiellä niin siinä lähestyessä jo hyvissä ajoin painan riikkaria niin selvästi se liikettä synnyttää niihin.

Mä käytän auton äänimerkkiä niin harvoin, että en yleensä edes muista sellaisen olevan olemassa.

Mun päälle on peruutettu kaksi kertaa hidasta vauhtia. Kummallakaan kerralla en voinut mennä pois alta. Äänimerkillä olisi voinut luultavasti saada peruuttajan hereille, mutta ei tosiaan käynyt mielessäkään painaa sitä - paitsi vasta joskus jälkeenpäin kun oli jo kolahtanut.

• aikaempaattinenkin kirjoitti:

On kyllä kiva havaita, että jptkut funtsii enempi luontokappaleitakin kuin auton kolhiintumista, vaikka kyllähän se lompakossa kirpasee, jos tarttee vaikka väistää johonkin pöpelikköön. Toinen on nää ihan perseessä kiinni ajavat autot, joille kyllä souskin että törmäis johonkin.

Joo no autothan on vaan peltiä ja jos kasko niin ei valtavasti kustanna vaurioituminekaan ja talvikelillä penkkaanajo ei välttämättä tee juuri mitään autolle niin itse ainakin väistän mieluummin kuin kylmästi päälle ajan jos mahdollista. Perseessä ajavat yleensä saa ymmärtämään kun hipaisee jarruja, ei ihan lukkkoon kannata kuitenkaan vetää.

Mä käytän auton äänimerkkiä niin harvoin, että en yleensä edes muista sellaisen olevan olemassa.

Mun päälle on peruutettu kaksi kertaa hidasta vauhtia. Kummallakaan kerralla en voinut mennä pois alta. Äänimerkillä olisi voinut luultavasti saada peruuttajan hereille, mutta ei tosiaan käynyt mielessäkään painaa sitä - paitsi vasta joskus jälkeenpäin kun oli jo kolahtanut.

Johtuu meidän liikennekuttuurista, täällä kun eri tööttöä juuri käytetä niin se ei silleen ole selkäytimessä niin kuin joissain maissa missä sitä käytetään ilmoittamaan että "täältä tullaan" eikä kukaan suutu siitä. Suomessa jos tööttää jollekin niin se on heti raivon paikka että kun kehtasi arvostella.

Johtuu meidän liikennekuttuurista, täällä kun eri tööttöä juuri käytetä niin se ei silleen ole selkäytimessä niin kuin joissain maissa missä sitä käytetään ilmoittamaan että "täältä tullaan" eikä kukaan suutu siitä. Suomessa jos tööttää jollekin niin se on heti raivon paikka että kun kehtasi arvostella.

Niin kai sitten...

• Nii oon ajanut myös katsoin se on iso kivi ja yritin väistää pimeähköllä tiellä jossa pylväs valoja ja kun olin juuri ajanut ajokortin suoraan rengas meni siilin päälle joka kipitti viimestä päivää karkuun. Sain siitä kovat tunnon tuskat.

• Niin varmasti.

Niin varmasti.

Ei ollut helppoa. Sanoin miehelle joka nauroi koomista tilannetta kun sanoin yrittävän väistää ” niin suoraan päin väistit”
        Sanoi yritin väistää.

• valtakunta kirjoitti:

Ei ollut helppoa. Sanoin miehelle joka nauroi koomista tilannetta kun sanoin yrittävän väistää ” niin suoraan päin väistit”
        Sanoi yritin väistää.

Tuo kertoo siitä että hän ei kyennyt samaistumaan tilanteeseesi.

Tuo kertoo siitä että hän ei kyennyt samaistumaan tilanteeseesi.

Ei se koe tunnon tuskia kun on ajautunut kuorma-autoa työkseen sanoo että ne oikein juoksee alle. Öisin eläimet on sitkeämmin tiellä.

• timoharakka

Rengaskin puhkesi siilin piikeistä, tuli tuplasti vahinkoa, valtakunnassa ei ole kaikki nyt hyvin.

MJTMH olis voinu antaa ainakin suusta suuhun tekohengitystä ensihätään. Olis lintu vironnut nopeammin niin olis nähnyt kun lähtee lentoon tai köpöttelee metsään lentokyvyttömänä.
        Nyt se lintu saattaa värjötellä puun juurella sateessa siipi katkenneena.
        Kyllä nyt MitäJosToinenMahdollisestiHeikossa hapessa siellä, siis se lintu, sitä pitää lähteä heti katsomaan.

• aikaempaattinen

Näin on. Ei se enää miltään tunnu kun riittävästi jyrää pienempiä alleen. Pikku kolhasu ja thats it. Ja naiset muuten arvostaa sellasia ksrskimpia, pelkäämättömiä miehiä. niitä jotka tilanteessa kuin tilanteessa on lunkeja, että eihän tässä mitään, pikku juttu.

Näin on. Ei se enää miltään tunnu kun riittävästi jyrää pienempiä alleen. Pikku kolhasu ja thats it. Ja naiset muuten arvostaa sellasia ksrskimpia, pelkäämättömiä miehiä. niitä jotka tilanteessa kuin tilanteessa on lunkeja, että eihän tässä mitään, pikku juttu.

Mä pystyn tarvittaessa toimimaan kuin kone vaikka olisi helvetti irti, mutta yleensä sellaiseen ei ole tarvetta. Siksi lähtökohtaisesti annan inhimillisyyteni laukata varsin vapaana.

• Syönmuttaenfasaania

Menneinä vuosina ajelin kerran keskellä kirkasta päivää ja juuri kun silmät erotti, että seuraava liikennemerkki on sitten 50 rajoitus, tajusin silmänurkassa vilahduksen ja pientareelta pyyhälsi fasaanikukko eteen. Takana ajoi auto lähes puskurissa kiinni. Jarruttaa en juurikaan ehtinyt vaan väistin pikaisesti keskemmälle ja niin väisti fasaanikin. Paukahti keskelle eturitelikköä ja lensi kaaressa auton yli vastaantulevien pientareelle. Ei ollut epäilystä, että henki olis säästynyt, joten kiireisenä siirsin vainajaa vasta paluumatkalla tunnin päästä. Auton keulaan ei jäänyt jälkiä, mutta katsastusmies löysi myöhemmin komeita sulkia konepellin sisäpuolelta.

• Taitaa olla niin, että mitä pienempi eliömuoto, sitä paremmin se sietää suuria kiihtyvyyksiä - kuten esim. sellaisia, mitä syntyy kun vaikka juuri auto täräyttää päälle. Fasaani on paljon isompi lintu kuin se, johon osuin tänään.

• Joko toipui kokonaan tai sitten lähti vähän rampana liikenteeseen. Luonto kyllä hoitaa niin että vammautuneet ja sairaat eivät siellä kauaa juhli.
      Supikoira on joskus tullut sivusta renkaaseen ja törmäyksen jälkeen vain puristipäätä ja lähti takaisin tulosuuntaan.

• Me etsittiin sitä 50 metrin säteellä. Ei löytynyt lintua, joka ei 4 minuuttia sitten liikkunut käytännössä ollenkaan.

Me etsittiin sitä 50 metrin säteellä. Ei löytynyt lintua, joka ei 4 minuuttia sitten liikkunut käytännössä ollenkaan.

En usko että linnut pystyy lentämään ellei paikat ole kunnossa.

En usko että linnut pystyy lentämään ellei paikat ole kunnossa.

Eli joko lensi pois tai joku kettu vei.

• M184 kirjoitti:

Eli joko lensi pois tai joku kettu vei.

Jos nämä on vaihtoehdot, niin todennäköisesti lensi pois. Siellä päin ei kettuja juuri liiku.

• Tähän vielä että tuo täyspaska ihmiseksi ei edes pysähtynyt:

https://www.is.fi/muutlajit/art-2000005838879.html

Tuossa hyvä muistutus palstan naisille että vaikka tyyppi olisi tuollainen tyhmän näköinen siipimutteri se silti voi olla itsekeskeinen paska jolle ei muiden kärsimykset merkitse mitään, vain oma napa kiinnostaa.

• Näin_kävi_oikeasti

Todennäköisesti ne sen "kaverit" tappoivat ja söivät sen. Tai rekka ajoi yli ja se liiskaantui kiinni renkaaseen. Tai paikallinen kissa sai hyvän aterian.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      110
      2850
    2. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2395
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      22
      2334
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1947
    5. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1630
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      170
      1345
    7. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      286
      1176
    8. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      80
      1034
    9. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1024
    10. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      244
      991
    Aihe