Toisenlaisen vakaumuksen kunnioittaminen

On yleisesti tiedossa, että Jehovan todistajien järjestö ei kunnioita muita uskontoja eikä hengellisiä vakaumuksia. Järjestö opettaa Jehovan valinneen kansan "omalle nimelleen" ja olevan tekemisissä vain tämän "kansan" kanssa. Luonnollisesti Vartiotorniseura tulkitsee kansan tarkoittavan Jehovan todistajia. Kaikki muut uskonnot ovat vääriä ja Saatanan vallassa. Lisäksi hallintoelin väittää Jehovan todistajien elävän jo nyt "hengellisessä paratiisissa".

Asenne heijastuu suoraan käyttäytymiseen. Joutuessaan kuuntelemaan kyseistä opetusta vuodesta toiseen viikoittain, todistajat eivät anna muille vakaumuksille arvoa. Tästä seuraa ylimielinen asenne – todistajat ovat omasta mielestään parempia ihmisiä kuin "kansojen ihmiset". Vain Jehovan todistajat pelastuvat, maailmalliset ihmiset tuhotaan Harmagedonissa. Näin opettaa Jehovan todistajien järjestön hallintoelin.

Säilyykö asenne samana, kun Jehovan todistaja erotetaan seurakunnasta tai hän on eronnut siitä itse? Miten hän suhtautuu erilaisiin vakaumuksiin?

https://johanneksenpoika.fi/uutiset/juttu_s996.html

7

232

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • patajakattilamustatkylje

" joillekin on jäänyt vallitsevaksi ajatusmalliksi torjua mielessään kaikki erilaiset vakaumukset"

Niin, se on kyllä huomattu myös evankelistojen tarinoissa ja postauksissa, sekä täällä että veljesseurassa. Olikohan tuoss unohtunut se muidenkin näkemysten tarkastelu.

• ojasta_allikkoon

Jälleen yksi osatotuudellisen tekopyhä umpikieron johdatteleva avauksen sisältö.

Kas, kun se on aivan samaa kaavaa myös toisaalla kilpailevilla "aiodilla uskovilla", eli se siitä uskovien suvaitsemattomuudesta / suvaitsevaisuudesta, jota tuossa nyt ollaan omaa agendaa ajakseen keppihevoseksi ottamassa.

33 000: http://www.philvaz.com/apologetics/a106.htm

Kertoisitko yhdenkin validin perusteen sille, miksi Veljesseurassa tulisi sallia teidän uskovien katteettomat julistukset ja jumaluuksien liputukset?

Kykenetkö tajuamaan, että uskontojen ja uskomusmaailman mieltenhallinnallisesta ansasta vapautuneet kohdistavat kritiikin kaikkiin uskovuuksien julistuksiin ja liputuksiin, ei vain todistajuuteen?

Kertoisitko yhdenkin validin syyn miksi katteettomuuksien julistajia kohtaan tulisi olla "suvaitsevainen" ja sallia sellaista jopa juuri noiden katteettomuuksien uhrien tukipalstalla?

Jopo vain toistamiseen osoittaa umpikieron selkärangattomuutensa noilla yksisuuntaisen julistuksellisilla kritiikki-ulostuloillaan, lööpeillään ja kadotessaan toistamiseen häntä koipien välissä vastaamasta asianmukaisesti saamaansa palautteeseen / vastineisiin ja ollen ottamatta osaa debaattiin. Jopoilu on leinostelua omassa lajissaan.

Jospa nyt aloittaist vaikkapa ihan itsestäsi ja alkaisit aikuisen oikeasti vastaamaan omaan huutoosi.

"Orjuudesta sananvapauteen?"

"Millainen on tilanne entisten Jehovan todistajien keskustelupalstoilla? Onko siellä kaikilla sananvapaus, mielipiteenvapaus ja uskonnonvapaus?"

- https://keskustelu.suomi24.fi/t/15416013/orjuudesta-sananvapauteen

- https://keskustelu.suomi24.fi/t/15416264/veljesseuran-gallupista-ym-

• meikämasa2.0

Tui tui ojasta laskuojaan! Terve!!! Masa täälä!

Pistä jäitä hattuun ja pöksyihin, ettei pääsulake kärähdä.

Joku voi pian nykästä sua parrasta. Pärisee meinaan niin PER....skutarallaa lujaa.

Mun mielestä JP on hyvä tyyppi. Ei se omia uskomuksiaan pakkosyötä sivuillaan, mutta kertoo oikeutettuja mielipiteitä VT seurasta.

Jatka jp samaa rataa! Sehän on aivan luonnollista, että alkaa ampiaiset pärrätä ympärillä, kun sohaisee niiden pesää.

Näyttääpi siltä, että jutuissasi olikin perää. Tästä vastareaktiostahan sen huomaa jokainen sivullinen, kuten esim. minä.

• taismennäohi
        meikämasa2.0 kirjoitti:

Joku voi pian nykästä sua parrasta. Pärisee meinaan niin PER....skutarallaa lujaa.

Mun mielestä JP on hyvä tyyppi. Ei se omia uskomuksiaan pakkosyötä sivuillaan, mutta kertoo oikeutettuja mielipiteitä VT seurasta.

Jatka jp samaa rataa! Sehän on aivan luonnollista, että alkaa ampiaiset pärrätä ympärillä, kun sohaisee niiden pesää.

Näyttääpi siltä, että jutuissasi olikin perää. Tästä vastareaktiostahan sen huomaa jokainen sivullinen, kuten esim. minä.

No en nyt olis ihan varma, että ymmärsit mistä on kyse.

• ojasta_allikkoon
        meikämasa2.0 kirjoitti:

Oletko ennen avautumistasi lukenut kontekstissään edes sitä mihin olet vastaavinasi ja / tai lukenut kannaottojani / vastineitani, jotka ovat linkittämissäni ketjuissa, vai onko kyse vakavemmistakin ongelmista luetun ymmärtämisessä ja sisäistämisesä?

"Jatka jp samaa rataa! Sehän on aivan luonnollista, että alkaa ampiaiset pärrätä ympärillä, kun sohaisee niiden pesää."

"Näyttääpi siltä, että jutuissasi olikin perää. Tästä vastareaktiostahan sen huomaa jokainen sivullinen, kuten esim. minä."

Ihanko tosi? Eihän Jopo vastaa edes omaan huutoonsa, vaan tyytyy heittelemään noita julistustyyppisiä yksisuuntaisia kritiikkejään ja sitten pakanee raukkamaisesti debaatista takaviistoon.

• meikämasa2.0
        ojasta_allikkoon kirjoitti:

Oletko ennen avautumistasi lukenut kontekstissään edes sitä mihin olet vastaavinasi ja / tai lukenut kannaottojani / vastineitani, jotka ovat linkittämissäni ketjuissa, vai onko kyse vakavemmistakin ongelmista luetun ymmärtämisessä ja sisäistämisesä?

"Jatka jp samaa rataa! Sehän on aivan luonnollista, että alkaa ampiaiset pärrätä ympärillä, kun sohaisee niiden pesää."

"Näyttääpi siltä, että jutuissasi olikin perää. Tästä vastareaktiostahan sen huomaa jokainen sivullinen, kuten esim. minä."

Ihanko tosi? Eihän Jopo vastaa edes omaan huutoonsa, vaan tyytyy heittelemään noita julistustyyppisiä yksisuuntaisia kritiikkejään ja sitten pakanee raukkamaisesti debaatista takaviistoon.

"Eihän Jopo vastaa edes omaan huutoonsa, vaan tyytyy heittelemään noita julistustyyppisiä yksisuuntaisia kritiikkejään ja sitten pakanee raukkamaisesti debaatista takaviistoon."

Onpa ikävää, että sinusta tuntuu tuolta.

• Eppuli

Onpa taas mainio kirjoitus! Hienoa JP ja A. Ruoho!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka oli töllöntyön tekijä?

Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt
      Pieksämäki
      41
      4648
    2. Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja

Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.
      Pieksämäki
      53
      2524
    3. Jenkkilahkojen kastekaava

Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan
      Kaste
      139
      1034
    4. Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!

Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin
      Kaste
      161
      1005
    5. Odotan sitä hetkeä

kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh
      Ikävä
      70
      906
    6. Leijonat Maailmanmestareita!

Ihanaa Leijonat, ihanaa!!!
      Maailman menoa
      117
      888
    7. Olen melko vakuuttunut

etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok
      Ikävä
      70
      854
    8. Mitä ajatuksia miehet, jos..?

Nainen on 40v eikä ole omia lapsia?
      Ikävä
      137
      805
    9. Se mies rakastaa minua

Ja minä rakastan häntä. 😌
      Ikävä
      48
      790
    10. Taas mietin että

mitä ihmettä sanoisin, jos laittaisin viestiä. Aina voi toivottaa jotain, vaikka hyvää kesää, ja jos ei tule vastausta,
      Ikävä
      48
      746
    Aihe