12 vuotias tarvitsee apua laihduttamiseen 15kg!!!!

Oon 12 vuotias. 157cm pitkä ja painan 63-64kg!😞 en pysty enää! Haluun vaan laihtua 15kg että mun paino olisi normaali! Käyn välillä lenkeillä ja pelaan salibandyä 3-4krt viikossa! Mua masentaa mennä joka päivä kouluun ja ajatella että oon läski! Multa löytyy lihaksia eniten jaloista mutta mun pylly on aika levee jonka takia se pitäis kaventaa ja samoin mun vyötärö! Maha ei oo kovin iso mutta alavatsa olis kiva laihduttaa! Oon yrittänyt muuttaa mun ruokavaliota ja poistaa herkut ja limsat pois listalta! Syön esimerkiksi aamupalalla: puuroa jonka päällä on puolet mustikoita ja puolet kanelia koska se on maustamaton puuro eli siinä ei ole makua. Päiväruoaksi en tiedä mitä söisin, koska meillä on kotiruokana esim. Kalaa ja perunaa tai makaronilaatikkoa tai jotain rasvasta. Osaan kokata itse niin mitä mä tekisin ruokaa että saisin syötyä oikein? Oon kuullu ihmisiltä sanoja ”lihava” joka on kohdistettu muhun! Nyt oikeesti en jaksa enää! Haluun vaan laihtua ja oon ajatellu että jos laihtuisin sen 10-15kg nii mun elämä olis paljon onnellisempaa! Kertokaa nyt oikeesti tarkkaan se ruokavalio ja liikuntahommat yms! En jaksa kuunnella mitään ”olet liian nuori ei pitäisi laihduttaa” vaan nyt oikeesti! Haluun tarkat ohjeet!

19

425

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LADYGAGA05

      Suola, vaale lepä, sorkerit, karkit ja kaikki sellaiset voit ja kaikki pois.

      Aamupala, joku hedelmä tai puuroa.
      Lounaaksi ja päivälliseksi, vaikka salaatti annos tai muuta terveellistä.
      Välipalja vaikka hedelmä, ja proteiinijuoma.
      Iltapalaksi, hedelmä, proteiiinijuoma, puuroa sekä vettä.

      Liikuntaa 4-5 kertaa viikossa.

      30-50 hyppyä hyppynarulla, 50 punnerrusta, 1h-2h juoksua, 1h-2h kävelylenkki, 60 leukaa, 40 kyykkyä ja 1h-2h tanssimista.

      Tolka lähtee 1-2 kuukaudessa aika paljon.


      Itte oon 13v tyttö, painoin 78lg, ja 3-5 kuukauden aikana lähti sitte 35kg. Et siitä vaan.

      • Kiitos todella paljon! Hyvin kerroit! Ja kivasti paino putoo sitten! Toivottavasti motivoidun!


      • veijo7370937

        Nääntymisruokavalioilla ei tule kuin vahinkoa aikaan.
        Huonoa ruokavaliota on turhaa yrittää juosta karkuun.


      • LADYGAGA05oon

        En ole nääntäyny tiedoks vaan, ja haloo! Ihmisen on pakko olla jatkossa ja heti erossa huonosta ruokavaliosta, sillä juuten se ei toimi jatkossakaan.


    • Tervveellisestikkin

      Tuossa joku ehdotti ohjelmaa,ja kuinka kuukaudessa laihtui 35 kg. Ravintoterapeuttina en missään tapauksessa suosittele noin nopeaa laihduttamista. Jo 10 kg jouluun mennessä on huima saavutus.
      Ensiksi jätä kaikki mehut ,limsat ,kokikset ,karkit ym höttö pois.
      Tavallinen perusruoka kehiin ,tumma leipä,juurekset ,kasvikset hedelmät sellaisenaan tai raastettuna sekä uunissa paahdettuna , vaalea makrooni ja liika peruna ym jauhokastikkeet pois.
      Pyydä ohjelma ravintoasiantuntijalta,ettei tule ylilyöntejä.

      • LADYGAGA05

        Tosilla toimii kuten mulla, toisilla ei. Varsinkaan jos ei yritä!


    • Shout

      Nyt tolkku sinne omaan päähän. Lähtee ne vähäisetkin lihakset jos ei syö.
      Aloittajan ei missään nimessä kannata 12 v. kasvuiässä laihdutella. Syö jatkossa oikein (herkut. limut ja karamellit pois). Liiku ja etenkin kotivoimistele. Voimistele joka päivä. Paino hakeutuu silloin itsestään oikealle tasolla. Kovalla kuntorääkillä ja samanaikaisella nääntymisruokavaliolla jota 13 v ikätoverisi niin auliisti kehuu menee pituuskasvuprosessisi pois päältä ja hormonitoiminnat sekaisin. Etenkin alkavat kuukautiset. Ethän sellaista itsellesi mitenkään voi haluta.

      Sinulle riittää että pidät painosi nykyisellään. Pituuskasvu kompensoi varmasti ongelmasi. Liiku ja voimistele kotona enemmän ja syö monipuolisesti oikein. Ei se ole sen monimutkaisempaa. Sanot nääntymisdieeteille "_No Thank You !!".

      Koulussa syöt sen mitä koulu viikolla tarjoaa. Kouluruoka on laskelmoitu täysin oikein. Myös kotiruokasi on hyvällä tolalla. Syö monipuolisesti. Jätä oikeasti ne limsat ja herkut pois. Herkut ovat sinun nykyelämäsi iso todellinen ongelma

      Kuntoilla saat melkein mielin määrin mutta nääntymisruokavaliot tuhoavat sinut.
      Näe itsesi elämäsi sankarina.

      • LADYGAGA05

        Mä en oo antanu nääntymisdieettiä, vaan kerroin oma kokemukseni.


      • veijo7309837
        LADYGAGA05 kirjoitti:

        Mä en oo antanu nääntymisdieettiä, vaan kerroin oma kokemukseni.

        ja paljonko siinä neuvossa on kaloreita ja minkälainen ravintojakauma.

        Liikunnalla on mitätön-jos mikään-merkitys painonpudotuksessa.
        Huonoa ruokavaliota et voi juosta karkuun.


    • sedrtfyguhj

      Samaa mieltä parin edellisen kanssa. Kasvuiässä kannattaa pitää huolta, että saa tarpeeksi terveellistä ravintoa.

      Kannattaa syödä normaalisti, normaalia monipuolista ruokaa. Jättää sitten vain ne turhat pois; limsat, karkit, sipsit jne. Ei kannata pelätä kalaa tai perunaa yms normaalia terveellistä ruokaa.

      Ja liikunta on hyvä juttu, kannattaa harrastaa. Hyvä, että liikut!

      Kuitenkin, jos liikut aktiivisesti, elimistösi tarvitsee ravintoa ja sen ravinteita. Asiaan liittyen olikin juuri artikkeli IS:ssä:
      https://www.is.fi/laihdutus/art-2000005857909.html

      • kkk222

        Katsoin jutun,KAIKKI OLI TÄYTTÄ VALHETTA.Itse liikun nyt maratoonin tasoisen liikuntasuorituksen joka päivä,ja laihdun silmissä.Hiilihydraatit ovat todella alhaalla,enkä käytä,enkä syö ollenkaan sokeria,ja elintarvikkeita,mitkä sisältävät sokeria.
        Älkää ihmiset uskoko valheisiin.


      • hpv27
        kkk222 kirjoitti:

        Katsoin jutun,KAIKKI OLI TÄYTTÄ VALHETTA.Itse liikun nyt maratoonin tasoisen liikuntasuorituksen joka päivä,ja laihdun silmissä.Hiilihydraatit ovat todella alhaalla,enkä käytä,enkä syö ollenkaan sokeria,ja elintarvikkeita,mitkä sisältävät sokeria.
        Älkää ihmiset uskoko valheisiin.

        Maratonilla palaa energiaa tuommoiset 3000 kcal hitaalla juoksulla ja paljon enemmän kovalla vauhdilla. 100 km miehen energiankulutus on noin 700 kcal jos juoksee 8 km/h eli maratonia vastaava energiankulutus vaatii tuommoiset 5 tuntia juoksua päivässä. Jos hiilihydraatit ovat alhaalla niin tuommoinenkin suoritus on mahdoton.


      • kkk222
        hpv27 kirjoitti:

        Maratonilla palaa energiaa tuommoiset 3000 kcal hitaalla juoksulla ja paljon enemmän kovalla vauhdilla. 100 km miehen energiankulutus on noin 700 kcal jos juoksee 8 km/h eli maratonia vastaava energiankulutus vaatii tuommoiset 5 tuntia juoksua päivässä. Jos hiilihydraatit ovat alhaalla niin tuommoinenkin suoritus on mahdoton.

        Ei ole mahdotonta laihtua 8 kg kk,ja SE on minulle paljon.Tuossa jutussa sanottiin valheellisesti että sokerin ja hiilihydraatin voi lisätä ruokavalioon.Käytän itse vain hitaita hiilihydraatteja,ja tasot ovat siinäkin maltillisia 170g pv,eikä ole ollut yhtään väsymyksen oireita.

        Hän on tehnyt sen virheen että on poistanut kaiken hiilihydraatin ruokavaliosta,olen siis nyt oikeilla jäljillä ravitsemuksen suhteen.Ruokavalioni on nyt lähes ketogeeninen,mutta saan kuitenkin hiilihydraattia tarpeeksi


      • kkk222
        kkk222 kirjoitti:

        Ei ole mahdotonta laihtua 8 kg kk,ja SE on minulle paljon.Tuossa jutussa sanottiin valheellisesti että sokerin ja hiilihydraatin voi lisätä ruokavalioon.Käytän itse vain hitaita hiilihydraatteja,ja tasot ovat siinäkin maltillisia 170g pv,eikä ole ollut yhtään väsymyksen oireita.

        Hän on tehnyt sen virheen että on poistanut kaiken hiilihydraatin ruokavaliosta,olen siis nyt oikeilla jäljillä ravitsemuksen suhteen.Ruokavalioni on nyt lähes ketogeeninen,mutta saan kuitenkin hiilihydraattia tarpeeksi

        Sokeriruokavalioilla paino vain sahaa edestakaisin,eikä mitään oikeaa laihtumista tapahdu todellisuudessa ollenkaan.Liian vähäinen liikkuminen on myös syynä painonnousuun,ja laihtumattomuuteen.


      • kkk222
        hpv27 kirjoitti:

        Maratonilla palaa energiaa tuommoiset 3000 kcal hitaalla juoksulla ja paljon enemmän kovalla vauhdilla. 100 km miehen energiankulutus on noin 700 kcal jos juoksee 8 km/h eli maratonia vastaava energiankulutus vaatii tuommoiset 5 tuntia juoksua päivässä. Jos hiilihydraatit ovat alhaalla niin tuommoinenkin suoritus on mahdoton.

        En tiedä vielä tarkkaa kuukausi laihtumismäärää.Ensimmäisellä viikolla vyötärön ympärysmitta pienentyi 4 cm ja paino 2 kg.Nyt on vasta toinen viikko puolessavälissä.


      • hpv27
        kkk222 kirjoitti:

        En tiedä vielä tarkkaa kuukausi laihtumismäärää.Ensimmäisellä viikolla vyötärön ympärysmitta pienentyi 4 cm ja paino 2 kg.Nyt on vasta toinen viikko puolessavälissä.

        No ihmiseen on sitoutuneena noin 2 l vettä glykogeeniin eli eläintärkkelykseen. Liian vähäisillä hiilihydraateilla eläintärkkelys palaa pois ja siihen sitoutunut vesi poistuu. Lisäksi jos suolan käyttö vähenee niin sekin poistaa nestettä.


    • LADYGAGA05

      Mö en ole antanu näänthmisdieettiä, kerroin oman kokemukseni. Toisilla toimii, toisills ei. Näin se toimii, kuten silläkin tavalla, että toisilta tippuu enemmän ja helposti, toisilla vähemmän ja vie aikaa enemmän.

      • tuubaapuhut

        Pötyä. Tottakait kyseessä on kitudieetti. Ei ollenkaan suositeltavaa kasvuikäiselle. Lounaaksi ja
        päivälliseksi kunnollista ruokaa eikä vain ehdottamiasi salaatteja.
        Laihduttamisen sijasta oikea asiallinen ruokavalio, ravinnonsaanti ja liikunta eri muodoissa.
        Kasvuissä riittävästi ravintoa että kroppa venyy pituutta.
        Mitään proteiinijuomia hörpitä ruuan korvikkeena.


      • LADYGAGA05

        Ei oke, ja sitä paitsi kun tyyli on mun tyyli. Jokaisella on oijeus erimielipiteisiin.


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      370
      4599
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      85
      1865
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1610
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      214
      1403
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1400
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1371
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1357
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe