Hyvä proteiinin määrä päivässä?

Asioissavielävihreä

Olen ajatellut siirtyä terveellisempään ja kevyempään ruokavalioon eli olen ajatellut jättää kana ja kalaruoat pois. Naudan ja sianlihaa en ole syönytkään pariin kymmeneen vuoteen. Mutta proteiinin riittävä saanti mietityttää. Miten paljon minun pitäisi proteiinia saada päivittäin ? Olen 42vuotias, pituus on 171 cm painan 61kg ja liikun päivittäin tunnin verran ja yleensä liikunta on juoksua, sillä se on simppeliä ja lenkin jälkeen on niin hyvä olo. Mutta joskus myös kuntosalia. Tällä hetkellä työni on kevyttä(tilapäinen), mutta kun palaan ammattini vastaaviin töihin(tammikuussa)tulee työ olemaan melkoista "kuntosalia", koska työ on jatkuvaa nostelua 5-10kg ja ihan koko päivän 7,5h ellen jää vielä ylitöihin. Tuon jälkeen ei välttämättä enää tee mieli liikuntaa,sillä sitä on saanut jo tarpeeksi. Eli mikä olisi minun proteiinin tarve nykyisin ja sitten keväällä kun työ on raskasta? Hiljattain tutustuin myös proteiini jauheisiin, miten paljon sitä pitäisi syödä,jotta saan sopivan päivä annoksen, jos proteiinia ei tule ruoasta? Niinkään lihaksia en halua kasvattaa, mutta haluan pysyä kiinteänä.

3

440

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toivottavastiauttoi

Lihasten ylläpitämiseen hyvä nyrkkisääntö on noin. 1-1.5g proteiinia per painokilo, eli sinun tapauksessani 61-91g/pv. Pyri siihen, että jokaisella aterialla tulisi 15g proteiinia, niin päivä saantisi täyttyy!

• Fakta.on.Faktaa

Paras ruokavalio on äitin ja mummin tekemä ruoka. Ja urheilun tilalle liikkumista.

• 1-2g per kehon painokilo. Jos olet rasva% kohtuullisissa mitoissa niin suunnilleen 80-100g laadukasta (liha,kala,kana,palkokasvi,maito,soijaproteiinit) proteiinia päivässä on helppo homma saada kasaan ilman mitään jauheitakaan. Toki voi jotain jauhetta ottaa lisäksi jos tuntuu, ettei muuten saa grammoja kasaan. Syö kerralla kuitenkin yli 20g proteiinia sillä se tehostaa proteiinisynteesiä. Voit syödä koko päivän proteiiniannoksen kerralla tai sitten useammassa 2-4 erässä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      105
      5731
    2. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    3. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    4. Kaivattusi nimi vol.3

Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    5. Alkanut tuntua siltä

Että taisi olla kusetusta koko homma alusta saakka.
      Ikävä
      124
      1097
    6. 6 vkoa kulunut ilman sua

…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    7. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    8. Nii, mites ne

Hampaat??
      Ikävä
      66
      857
    9. Joululahja/Jouluntoivotus

Millainen kaivatulle
      Ikävä
      75
      798
    10. Salailu jatkuu, poliisi tutkii

Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää
      Ähtäri
      17
      741
    Aihe