Oletteko koskaan miettineet, mistä olette riippuvaisia? Ja mistä ehkä olette riippuvainen?
Ja mitä se riippuvuus aiheuttaa? Ongelmia? Suoranaisia ongelmia ja välillisiä?
Miten haluaisit päästä siitä/niistä eroon? Luuletko pystyväsi siihen?
Kuinka moni on riippuvainen?
120
968
Vastaukset
- Itseohjaksissa
Aamukahvi ja tupakki. Alkoholi hallitsemattomasti otettuna ja tarpeettomasti. Palstailu. Ajatuksissaan lorvailu.
Aamukahvi ei tuota ongelmia usein. Joskus sen jääninen myöhemmäksi aiheuttaa vähän omituisen väsymyksen ja maha ei toimi kuten tavallisesti aamuisin toimii. En näe ongelmaa. Tupakki on kallista, epäterveellistä ja turhaa. Ongelma saada pois tapana. Alkoholi on tullut liian tavalliseksi nautintoaineeksi. Juon tarpeettomasti, eikä siinä aina voi puhua nautinnosta edes. On ongelma. Palstailu vie joskus liikaa aikaa, samoin kun ajatuksien keskellä lorvailu. Kiire on muutenkin, niin miksi lisätä sitä uunoillessa täällä. Hienoinen ongelma.
Aamukahvi tuo ehkä turhaa kireyttä muitten ihmisten kanssa ollessa, jos sitä ei saa, mutta ei merkittävää epäsuoraa ongelmaa. Menee melkein vitsinä siitä äkäily. Tupakki haisee ja tuo polttamattomille ikäviä kokemuksia mun seurassa. Nykyään vaikea laji...laiskimmat on jo lopettaneet. Alkoholin liikaa nauttiminen saa minusta taatusti huonoimmat piirteet ylikorostumaan. Lisäksi huolestuttaa muita myös selkeästi. Palstailu ja uunoilu ajatuksien kanssa lorvaillen vie aikaa pois muilta ihmisiltä mun suhteen. Lapset esimerkiksi haluisivat taatusti läsnäolevamman isän.
Järjestyksessään eniten ongelmia aiheuttavimman jälkeen peräkkäin. Alkoholi voisi olla ensimmäinen. Tupakka toinen. Ajatuksissaan tööhöily/liiallinen palstailu seuraavana ja jos vielä näitten selätyksestä jää elämässä aikaa, niin vaihdan aamukahvin cappucinoon! 😂
Luulen pystyväni. Olen pystynyt elämässä moneen muuhunkin. Luulen, että mulla on nyt työkalut noita ketkuuksia kohtaan. 💪 - mazy
Palstailu. Kuinkahan monta kertaa olen poistanut nickini ja yrittänyt pitää taukoa.
- Kiinnijäitryökäle
Hähää! Huono trollaus! Macy ois perustellut ja miettinyt ”ääneen”.
- mazy
super-ytm kirjoitti:
1000 000 kertaa
No vähintään 😅
Tupakka ja alkoholi koukuttaa
En ole riippuvainen mistään. Kaikista riippuvuuksista olen päässyt eroon. Addiktiot ovat pahasta. On toki asioita, joista pidän kovasti ja joita teen useammin. Muttei mitään addiksiota itselläni ole, tällä hetkellä, vaihteeksi xD.
- mazy
Sulla näkyy napa kuvassa.😃
- Päiväniltasatu
"Minä en ole riippuvainen mistään" :D Hah! Et usko tuohon itsekään.
- dddd
mazy kirjoitti:
Sulla näkyy napa kuvassa.😃
Joo ja selvästi kimppailua harrastaa, siinä ne addiktiot. Tosin mukavat sellaiset, minäkin tykkään.
- mazy
Hmmm, glögi ja suklaa tuppaa addiktoimaan näin syksyllä ja talvella. Ja onhan mulla espanja addiktiokin, se on ehkä kaikista pahin ja pakottavin...vaikuttaa ihan ärsyttävästi kun haluan lähteä sinne ja ei vaan vielä pääse...😔
Sitten palstailu voidaan katsoa semmoiseksi, mutta ei mulla tästä tuu oireitavaikka oon ilmankin. On vaan helppoa klikata sivu auki ja sivu kiinni. Helppous sen tekee.
Oiskohan vielä muuta? Ei nyt tuu mieleen...enkä ole miettinyt hankkiutuvani addiktioistani eroon. Lievitystä saa, kun antaa luvan itelleen olla addikti.😝- mazy
Niin ja kaunis luonto addiktoi, kävin nappaamassa pellonreunasta kuvan. Ihana väriskaala, harmonia.☺️
https://aijaa.com/BKIsdP
Ei ole kuvanlaatu paras, mutta kai siitä selvän saa.. - Ihanasyksyy
mazy kirjoitti:
Niin ja kaunis luonto addiktoi, kävin nappaamassa pellonreunasta kuvan. Ihana väriskaala, harmonia.☺️
Ei ole kuvanlaatu paras, mutta kai siitä selvän saa..Hieno kulttuurimaisema!
- Pinooneisilmäkulmaan
mazy kirjoitti:
Ei ole kuvanlaatu paras, mutta kai siitä selvän saa..No syksyyn tääkin liittyy.
https://aijaa.com/CmzvAS
Hupitan just puita liiteriin. Kuivaa pilkettä kattoon asti. Hyvä tehdä ensin pino eteen ja siitä viskellä seuraavalle. Vieläköhän mahtuis yks kärrillinen tämän jälkeen? 😝 mazy kirjoitti:
Ei ole kuvanlaatu paras, mutta kai siitä selvän saa..Syysviljaa näköjään kylvetty
- tuohipuolialas
Pinooneisilmäkulmaan kirjoitti:
No syksyyn tääkin liittyy.
https://aijaa.com/CmzvAS
Hupitan just puita liiteriin. Kuivaa pilkettä kattoon asti. Hyvä tehdä ensin pino eteen ja siitä viskellä seuraavalle. Vieläköhän mahtuis yks kärrillinen tämän jälkeen? 😝Olet näemmä harrastelija pinoaja. Puut pinotaan aina kuori puoli alaspäin koska puu kuivuu paremmin sisäpinta ylöspäin.
- kuhaonjotenkin
tuohipuolialas kirjoitti:
Olet näemmä harrastelija pinoaja. Puut pinotaan aina kuori puoli alaspäin koska puu kuivuu paremmin sisäpinta ylöspäin.
Paitsi jo on jo kuivaa puuta. Eikä se juuri kuivemmaksi muutu ulkotiloissa, kun on kaksi vuotta ollut pihalla ja neljä toisessa liiterissä.
Mutta totta varmaan, jos tuoretta puuta olisi. Tosin tulisko sittenkään ihan noin tarkkaan pinottua? Tuskin...
Huulirasva-addiktio. Mulla on huulirasvapuikko joka huoneessa ja laukussa kulkee mukana vähintään yksi. Mulla kuivuu huulet todella nopeasti. Se toki on omaa syytä, kun läträän huulirasvalla jatkuvasti ja olen totuttanut huuleni rasvailuun.
Mulla on joku ärsyttävä pakkomielle pestä käsiäni...
- Basilliskottuleeuniinko
Pöpökammone?
- Termistötutuks
Wwuwuw kirjoitti:
Ei niinkään..joku ihme neuroosi.
Hmmmm. Jos addiktoidut neulomiseen, onko se sitten neuloosi?
Termistötutuks kirjoitti:
Hmmmm. Jos addiktoidut neulomiseen, onko se sitten neuloosi?
Joo, ja neuvojen jakaminen on neuvoosi.
Wwuwuw kirjoitti:
Joo, ja neuvojen jakaminen on neuvoosi.
Neuloosi on kylläkin ärrävika.
Hyvä ettei Jari Kurrilla ole semmosta..
hihihii....🤔- Pikkukallevitsi
Wwuwuw kirjoitti:
Neuloosi on kylläkin ärrävika.
Hyvä ettei Jari Kurrilla ole semmosta..
hihihii....🤔Siinä onkin äiti ihmeissään, kun ärrävikainen poika sanoo, että isillä on paljon huolia. 😳
Pikkukallevitsi kirjoitti:
Siinä onkin äiti ihmeissään, kun ärrävikainen poika sanoo, että isillä on paljon huolia. 😳
Juu...u.😄
Tuli vielä toinen addiktio mieleen, että mulla on aina vesipullo mukana. Ja pöydällä täytyy kupissa olla juotavaa, nyt on kokista, yleensä on jääteetä. Kysyin kerran jopa lääkäriltä, että onkohan mulla munuaisissa vikaa, kun tuntuu että juon liikaa..siis huom vettä. Lääkäri siihen vain, että mulla taitaa olla vain semmoinen tapa. Ja niinhän se on, enhän mä janoon ole kuolemassa..- Vaihtamallaparanee
Wwuwuw kirjoitti:
Juu...u.😄
Tuli vielä toinen addiktio mieleen, että mulla on aina vesipullo mukana. Ja pöydällä täytyy kupissa olla juotavaa, nyt on kokista, yleensä on jääteetä. Kysyin kerran jopa lääkäriltä, että onkohan mulla munuaisissa vikaa, kun tuntuu että juon liikaa..siis huom vettä. Lääkäri siihen vain, että mulla taitaa olla vain semmoinen tapa. Ja niinhän se on, enhän mä janoon ole kuolemassa..Joskus oli juttua ihan, että nestettäkin voi juoda liikaa. Mutta kai sitten tulis jo jotain oireita? 🤔
Mun pitäis killittää ihan vettä vaan enempi. Mähän voisin koittaa vaihtaa omia addiktioita tuollasiin terveellisimpiin? Vaihatko tuon lipitysaddiktin vaikka yhteen tupakointiaddiktiin? 😬✌️ Vaihtamallaparanee kirjoitti:
Joskus oli juttua ihan, että nestettäkin voi juoda liikaa. Mutta kai sitten tulis jo jotain oireita? 🤔
Mun pitäis killittää ihan vettä vaan enempi. Mähän voisin koittaa vaihtaa omia addiktioita tuollasiin terveellisimpiin? Vaihatko tuon lipitysaddiktin vaikka yhteen tupakointiaddiktiin? 😬✌️Never!
Se on kyllä aika paha toi rööki..Asiantuntijoiden mukaan addiktoivampi myrkky kuin moni huume..
Tuskin mä vettä mitenkään mielettömiä määriä juon, kunhan aina välillä siemaisen..hörppään..- itsensäremonttireiska
Wwuwuw kirjoitti:
Never!
Se on kyllä aika paha toi rööki..Asiantuntijoiden mukaan addiktoivampi myrkky kuin moni huume..
Tuskin mä vettä mitenkään mielettömiä määriä juon, kunhan aina välillä siemaisen..hörppään..No mä sen jotenkin vetkuttelen pois, mutta on tässä kaikkea muutakin sellaista kehnompaa tapaa ja tottumusta, mistä pitää päästä eroon, että elämänlaatu paranee. Sitä on vaan aikalailla kurimukseen osannut itsensä pistää, sitten kun saa kuulan jokseenkin toimimaan, alkaa huomaamaan yhtäjostoista muutakin fiksattavaa.
Ikinähän ei ole liian myöhäistä? itsensäremonttireiska kirjoitti:
No mä sen jotenkin vetkuttelen pois, mutta on tässä kaikkea muutakin sellaista kehnompaa tapaa ja tottumusta, mistä pitää päästä eroon, että elämänlaatu paranee. Sitä on vaan aikalailla kurimukseen osannut itsensä pistää, sitten kun saa kuulan jokseenkin toimimaan, alkaa huomaamaan yhtäjostoista muutakin fiksattavaa.
Ikinähän ei ole liian myöhäistä?Sehän elämässä onkin, ettei siitä ikinä valmistu..
- muttaeivielä
Wwuwuw kirjoitti:
Sehän elämässä onkin, ettei siitä ikinä valmistu..
No ei näköjään.... Mutta onpahan mitä sitten jälkikasvulla kipata kuoppaan. :oD
Ukostani en pysty olemaan erossa pitkiä aikoja mut se onkin huumaava.
Onko olemassa ihmisiä jotka eivät olisi riippuvaisia jostakin? Ei varmastikaan.
Me emme tule usein ajatelleeksikaan olevamme täydellisen riippuvaisia monista yhteiskunnan perus- ja tukipalveluista. Yksityinen- ja julkinen sektori (osin myös kolmas sektori) tuottavat palveluita ja ylläpitävät järjestelmiä joita ilman suurin osa ihmisistä kuolisi muutamassa kuukaudessa.
Raha ja koko rahajärjestelmä, ruokahuolto, terveyspalvelut, liikenne, sähkö- ja vesiverkosto, kaukolämpöverkosto, tietoliikenneyhteydet...ihan noin alkajaisiksi. Entäpä sosiaaliset verkostomme?
Pääasiassa riippuvuuksista puhuttaessa ajattelemme haitallisia aineriippuvuuksia, mutta prosentuaalisesti vain hyvin pieni osa ihmisistä on noihin koukussa. Valtaosa riippuvuuksistamme on ihan muuta...Riippuu vähän miten riippuvuus määritellään..
Mä ajattelen että riippuvuus eli addiktio on jokin toimintatapa, mistä ihminen haluaisi päästä eroon, mutta ei siinä syystä tai toisesta pysty.
Netistä löytynee fiksumpia määritteitä...Wwuwuw kirjoitti:
Riippuu vähän miten riippuvuus määritellään..
Mä ajattelen että riippuvuus eli addiktio on jokin toimintatapa, mistä ihminen haluaisi päästä eroon, mutta ei siinä syystä tai toisesta pysty.
Netistä löytynee fiksumpia määritteitä...Usko pois, me kaikki olemme riippuvaisia jostakin.
Wwuwuw kirjoitti:
Riippuu vähän miten riippuvuus määritellään..
Netistä löytynee fiksumpia määritteitä...Mun riippuvuudet menee tähän kategoriaan:
"Psyykkinen riippuvuus on henkilön johonkin asiaan liittyvä tottumus, josta on hankala päästä eroon. "
Wikipedia.Palstamäki kirjoitti:
Usko pois, me kaikki olemme riippuvaisia jostakin.
Toki, ihan nyt vaikka siitä että sydän lyö ja hengitys kulkee..
Wwuwuw kirjoitti:
Mun riippuvuudet menee tähän kategoriaan:
"Psyykkinen riippuvuus on henkilön johonkin asiaan liittyvä tottumus, josta on hankala päästä eroon. "
Wikipedia.Sinä määrittelet riippuvuudet aika suppeasti, mutta oikeastihan riippuvuus on paljon laajempi käsite.
Wwuwuw kirjoitti:
Toki, ihan nyt vaikka siitä että sydän lyö ja hengitys kulkee..
Tuo ei ole edes vitsi.
Wwuwuw kirjoitti:
No ei ole ei. Ainakaan jos riippuvuuden käsitteen venyttää äärirajoilleen..
Onko vastasyntynyt vauva riippuvainen jostakin?
Ei tietenkään, eihän se ole alkoholisoitunut tai jäänyt koukkuun huumeisiin....
Olisikohan syytä miettiä mitä sana riippuvuus oikeasti tarkoittaa......?- mazy
Palstamäki kirjoitti:
Olisikohan syytä miettiä mitä sana riippuvuus oikeasti tarkoittaa......?Onhan se, riipputissistä ja ravinnosta noin ylipäänsä. Huolenpidosta.
Fas lapset voi olla päihteistäkin... Palstamäki kirjoitti:
Olisikohan syytä miettiä mitä sana riippuvuus oikeasti tarkoittaa......?Riippuvuus on addiktio.
Eikä addiktio tarkoita kaikkia mahdollisia asioita, jotka mahdollistavat elämisen.- repesintäysin
mazy kirjoitti:
Onhan se, riipputissistä ja ravinnosta noin ylipäänsä. Huolenpidosta.
Fas lapset voi olla päihteistäkin...Eikös kunnon vitjapallejakin vois sanoa riippuvuudeksi! :oD
Wwuwuw kirjoitti:
Riippuvuus on addiktio.
Eikä addiktio tarkoita kaikkia mahdollisia asioita, jotka mahdollistavat elämisen.Älä sano riippuvuutta addiktioksi jos se aiheuttaa sen että et enää ymmärrä mitä suomen kielen sana riippuvuus tarkoittaa.
- mazy
repesintäysin kirjoitti:
Eikös kunnon vitjapallejakin vois sanoa riippuvuudeksi! :oD
*ota neulaa ja lankaa* ommellaan sut ehjäksi, missä kohtaa on repeämä?😝
Juu, kyllä nekin riippuu jollei niitä nätisti mankeloida pöksyihin. Vitjapalleissa monesti riippuu paitsi tuleva äiti, myös pieni suloinen elämän ihme..😊
Yhtä riippuvuutta koko elämä... mazy kirjoitti:
Onhan se, riipputissistä ja ravinnosta noin ylipäänsä. Huolenpidosta.
Fas lapset voi olla päihteistäkin...Imettävän naisen rinnat ovat täyteläiset kuin meloonit, eivät mitään riipputissejä.
Palstamäki kirjoitti:
Älä sano riippuvuutta addiktioksi jos se aiheuttaa sen että et enää ymmärrä mitä suomen kielen sana riippuvuus tarkoittaa.
Niin no sinähän se sanojen määritteet päätätkin!
Juu, puhekielessä kyllä voidaan käyttää sanaa riippuvuus ties vähän melkein mistä vaan..
Sä esim olet riippuvainen pätemisestä ja oikeassa olemisesta.repesintäysin kirjoitti:
Eikös kunnon vitjapallejakin vois sanoa riippuvuudeksi! :oD
Tää riipputissi haluis joskus kokeilla riippulentoa..
Wwuwuw kirjoitti:
Juu, puhekielessä kyllä voidaan käyttää sanaa riippuvuus ties vähän melkein mistä vaan..
Sä esim olet riippuvainen pätemisestä ja oikeassa olemisesta.Miksi kutsuisit sitä "tarvetta" joka vauvalla on sitä ihmistä kohtaan joka pitää vauvan elossa?
Wwuwuw kirjoitti:
Sä esim olet riippuvainen pätemisestä ja oikeassa olemisesta.Ja haista v.ttu!
Wwuwuw kirjoitti:
Tää meiän kruunulamppu riippuu katosta..ja taulut seinistä..
Jep,jep.Wwuwuw kirjoitti:
Tää meiän kruunulamppu riippuu katosta..ja taulut seinistä..
Jep,jep.Riippuu mistä roikkuu.
Wwuwuw kirjoitti:
Miksi?
Olipas ilkeästi sanottu, mieleni pahoitin minä..😔Sinä sanoit sanottavasi loukataksesi minua, minä vain keventääkseni tilannetta.
MINÄ olen oikeassa.Palstamäki kirjoitti:
Miksi kutsuisit sitä "tarvetta" joka vauvalla on sitä ihmistä kohtaan joka pitää vauvan elossa?
Tarpeeksi.
Palstamäki kirjoitti:
Sinä sanoit sanottavasi loukataksesi minua, minä vain keventääkseni tilannetta.
MINÄ olen oikeassa.Niin aina.
🤗Wwuwuw kirjoitti:
Niin aina.
🤗Olet kunnon jääräpää!!!
Raivostuttavaa tuo oikeassa olemisen tarpeesi. Vai addiktio?
Oletkohan addiktoitunut pätemiseen?- minäolinlentäjänpoika
Wwuwuw kirjoitti:
Riippuliito ois kyllä aika kiva laji... Jos tietenkin sen händlais... muuten saattas olla kaikkeamuuta kuin kivaa. :oD
Lieköhän sellaisissa pikkulentimissä mitään rajoitteita, että pitääkö olla joku lentolupakirja tms.? - analletietoa
Palstamäki kirjoitti:
Etköhän ole nyt saivarrellut TARPEEKSI?
Kyseessä on RIIPPUVUUS.riiipuvuus= https://fi.wikipedia.org/wiki/Riippuvuus
tarve=https://fi.wikipedia.org/wiki/Tarve
Tuossa on selitykset ja kaikki. - mazy
Palstamäki kirjoitti:
Imettävän naisen rinnat ovat täyteläiset kuin meloonit, eivät mitään riipputissejä.
Itseasiassa riippuu ihan siitä montako kertaa on jo riippunut...kyllä mulla vaan riippu rinnat jo ekan lapsen jälkeen...toka sai riipputissistä tirauksen.
- suttu_ville
mazy kirjoitti:
Itseasiassa riippuu ihan siitä montako kertaa on jo riippunut...kyllä mulla vaan riippu rinnat jo ekan lapsen jälkeen...toka sai riipputissistä tirauksen.
Kuka on tilannut hissiä?
analletietoa kirjoitti:
riiipuvuus= https://fi.wikipedia.org/wiki/Riippuvuus
Tuossa on selitykset ja kaikki.Älä nyt faktoilla ala sotkemaan. Kohta saat kuulla että trolli kirjoitti wikipediaan nuo.
analletietoa kirjoitti:
riiipuvuus= https://fi.wikipedia.org/wiki/Riippuvuus
Tuossa on selitykset ja kaikki."Ihminen ja luonto nähdään usein eri asioina. Ihmistä ja luonnonolentoja erottaakin se, että ihmisellä on tietoisuus, jonka johdosta ihmiset voivat toimia – toisin kuin eläimet, jotka ainoastaan käyttäytyvät impulssiensa varaisesti. Ihmiset eivät käyttäydy reaktiivisesti tai refleksinomaisesti, vaan ihmiset voivat pysähtyä ajattelemaan vaihtoehtoja. Ihmiset eivät esimerkiksi heti tee kohtaamistaan vastaantulijoista päivällistä toisin kuin muutamat petoeläimet, jotka käyvät saaliin kimppuun, mikäli niillä on nälkä, tai jotka uhatuiksi joutuessaan pakenevat paikalta pystymättä vastustamaan pelkojaan.
Silti myös ihmisessä on paljon luontoa. Ihminen on luonnosta riippuvainen, sillä ihminen on kehoaan myöten biologinen organismi. Lisäksi olemme riippuvaisia ulkoisesta luonnosta. Luonto on monille ihmisille hartaan palvonnan kohde. Luonnonsuojelijat ja naturalistit ovat tehneet luontokeskeisestä maailmakatsomuksestaan itselleen uskonnon: kaikki selitetään luonnolla tai luonnontieteellä. Tyypillistä on, että monet luontouskovaiset selittävät myös ihmisten toimintaa yksipuolisesti geeneillä, kromosomeilla tai hormoneilla ja unohtavat ihmisten tietoisuuden: heidän omat valintansa ja heidän kulttuuriset ehtonsa. Ihmisen toimintaa voidaankin selittää kolmella tasolla, joista yksi on biologinen taso, toinen tajunnallinen yksilötietoisuuden taso ja kolmas koko kulttuurin sitoumukset ja uskomukset huomioon ottava taso."
http://www.hankamaki.fi/Luonto.php
Yllä filosofin pohdintaa luonnosta, ja hän käyttää tuossa sanaa riippuvuus sen aidossa ja alkuperäisessä merkityksessä. Wikipedian voi työntää perseeseen.- Kauslentoistajo
Palstamäki kirjoitti:
"Ihminen ja luonto nähdään usein eri asioina. Ihmistä ja luonnonolentoja erottaakin se, että ihmisellä on tietoisuus, jonka johdosta ihmiset voivat toimia – toisin kuin eläimet, jotka ainoastaan käyttäytyvät impulssiensa varaisesti. Ihmiset eivät käyttäydy reaktiivisesti tai refleksinomaisesti, vaan ihmiset voivat pysähtyä ajattelemaan vaihtoehtoja. Ihmiset eivät esimerkiksi heti tee kohtaamistaan vastaantulijoista päivällistä toisin kuin muutamat petoeläimet, jotka käyvät saaliin kimppuun, mikäli niillä on nälkä, tai jotka uhatuiksi joutuessaan pakenevat paikalta pystymättä vastustamaan pelkojaan.
Silti myös ihmisessä on paljon luontoa. Ihminen on luonnosta riippuvainen, sillä ihminen on kehoaan myöten biologinen organismi. Lisäksi olemme riippuvaisia ulkoisesta luonnosta. Luonto on monille ihmisille hartaan palvonnan kohde. Luonnonsuojelijat ja naturalistit ovat tehneet luontokeskeisestä maailmakatsomuksestaan itselleen uskonnon: kaikki selitetään luonnolla tai luonnontieteellä. Tyypillistä on, että monet luontouskovaiset selittävät myös ihmisten toimintaa yksipuolisesti geeneillä, kromosomeilla tai hormoneilla ja unohtavat ihmisten tietoisuuden: heidän omat valintansa ja heidän kulttuuriset ehtonsa. Ihmisen toimintaa voidaankin selittää kolmella tasolla, joista yksi on biologinen taso, toinen tajunnallinen yksilötietoisuuden taso ja kolmas koko kulttuurin sitoumukset ja uskomukset huomioon ottava taso."
Yllä filosofin pohdintaa luonnosta, ja hän käyttää tuossa sanaa riippuvuus sen aidossa ja alkuperäisessä merkityksessä. Wikipedian voi työntää perseeseen.Niin. No kyse on siitä, mihin sanoja käytetään, ei siitä mitä mieltä sinä ja proffa on.
Ja proffa tuossa esittää asian provosoivasti, että tajuttas luonnon tärkeys. Mutta tuolla ajatuksella ollaan riippuvaisia ihan kaikesta. Ilman maata oltais jo avaruudessa..... - sanoilleuudetmerkitykset
Harmaaritari kirjoitti:
Älä nyt faktoilla ala sotkemaan. Kohta saat kuulla että trolli kirjoitti wikipediaan nuo.
Kuulin jo! Kyllä suomen kielen perusteet pistetään nyt uusiksi. :o)
Kauslentoistajo kirjoitti:
Niin. No kyse on siitä, mihin sanoja käytetään, ei siitä mitä mieltä sinä ja proffa on.
Ja proffa tuossa esittää asian provosoivasti, että tajuttas luonnon tärkeys. Mutta tuolla ajatuksella ollaan riippuvaisia ihan kaikesta. Ilman maata oltais jo avaruudessa.....Minä ja filosofi olemme sanan "riippuvuus" alkulähteillä, vastaan hangoittelevat juntit vastaavasti määrittelemässä sanaa uudestaan.
Palstamäki kirjoitti:
Etköhän ole nyt saivarrellut TARPEEKSI?
Kyseessä on RIIPPUVUUS.Tarttuvuus?
minäolinlentäjänpoika kirjoitti:
Riippuliito ois kyllä aika kiva laji... Jos tietenkin sen händlais... muuten saattas olla kaikkeamuuta kuin kivaa. :oD
Lieköhän sellaisissa pikkulentimissä mitään rajoitteita, että pitääkö olla joku lentolupakirja tms.?Riippuliito on oikeastaan ainoa mun "to do- listalla"
Wwuwuw kirjoitti:
Riippuliito on oikeastaan ainoa mun "to do- listalla"
Se on nykyään tarveliito.
Wwuwuw kirjoitti:
Tällaisen bongasin viime kesänä..Kovaa pörinää piti. Pari kertaa tuli kyllä silmiä hierottua..
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005765556.html- Doyouhavetodo
Wwuwuw kirjoitti:
Olet sitten riippuvainen liitimestä? ;oD
"to do, vai must to do-lista"? - mulletoimulletoi
Wwuwuw kirjoitti:
Tällaisen bongasin viime kesänä..Kovaa pörinää piti. Pari kertaa tuli kyllä silmiä hierottua..
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005765556.htmlNo just tuollainen ois kiva. Tarviikohan noihin muuta kuin tuon itse käköttimen?
Palstamäki kirjoitti:
"Ihminen ja luonto nähdään usein eri asioina. Ihmistä ja luonnonolentoja erottaakin se, että ihmisellä on tietoisuus, jonka johdosta ihmiset voivat toimia – toisin kuin eläimet, jotka ainoastaan käyttäytyvät impulssiensa varaisesti. Ihmiset eivät käyttäydy reaktiivisesti tai refleksinomaisesti, vaan ihmiset voivat pysähtyä ajattelemaan vaihtoehtoja. Ihmiset eivät esimerkiksi heti tee kohtaamistaan vastaantulijoista päivällistä toisin kuin muutamat petoeläimet, jotka käyvät saaliin kimppuun, mikäli niillä on nälkä, tai jotka uhatuiksi joutuessaan pakenevat paikalta pystymättä vastustamaan pelkojaan.
Yllä filosofin pohdintaa luonnosta, ja hän käyttää tuossa sanaa riippuvuus sen aidossa ja alkuperäisessä merkityksessä. Wikipedian voi työntää perseeseen.Pyf sanon..
Aikamoista vanhentunutta yksinkertaistamista eläimistä..
https://www.theguardian.com/world/2018/jun/21/koko-gorilla-sign-language-dead-aged-46mulletoimulletoi kirjoitti:
No just tuollainen ois kiva. Tarviikohan noihin muuta kuin tuon itse käköttimen?
Mä tiiää
KGB..eiku.. KVG..- sergeionnäppärä
Wwuwuw kirjoitti:
Mä tiiää
KGB..eiku.. KVG..Katoppa tuolla "pitäisikö peniskuvien lähettäminen kieltää " -aloituksessa katsomassa... Sergei on tehnyt jotain, mikä ei ole riippuvainen. :oD Hieno kuva..
Palstamäki kirjoitti:
Minä ja filosofi olemme sanan "riippuvuus" alkulähteillä, vastaan hangoittelevat juntit vastaavasti määrittelemässä sanaa uudestaan.
Tavallaan olet kyllä oikessa, siis siinä että sana "riippuvuus" on laaja käsite ja stiä tosiaan voi proffakin käyttää tuossa mutta siksipä juurikin kun se on laaja se tulee kyetä asiayhteydestä ymmärtämään mitä sillä tarkoitetaan. Tässä ketjussa kaikki tiesivät kunnes tuli aina paremmin tietävä palstamäki saivartelemaan asiasta.
Harmaaritari kirjoitti:
Tavallaan olet kyllä oikessa, siis siinä että sana "riippuvuus" on laaja käsite ja stiä tosiaan voi proffakin käyttää tuossa mutta siksipä juurikin kun se on laaja se tulee kyetä asiayhteydestä ymmärtämään mitä sillä tarkoitetaan. Tässä ketjussa kaikki tiesivät kunnes tuli aina paremmin tietävä palstamäki saivartelemaan asiasta.
"Oletteko koskaan miettineet, mistä olette riippuvaisia? Ja mistä ehkä olette riippuvainen?"
Yllä lainaus avauksesta.
On aika luonnollista että kaltaiseni älykkö haluaa vaistomaisesti laajentaa keskustelua.Palstamäki kirjoitti:
Liitto - liiton
Liito - liidonAika moni kyllä erottuaan voisi ihan hyvin varmaan todeta että avioliidon jälkeen elämä on ollut paljon seesteisempää.
- meitäonmoneksi
Harmaaritari kirjoitti:
No Wämmäkin tuolla jo höpötteli samanlaista... Mutta aika jännä, että jotkut näkee asiat noinkin...eihän siinä mitään.
Palstamäki kirjoitti:
Liitto - liiton
Liito - liidonAvioliitto - avioliitossa
Avioliito - avioliidossa
Ei luulisi wuppiksenkaan sekoittavan asioita.Harmaaritari kirjoitti:
Aika moni kyllä erottuaan voisi ihan hyvin varmaan todeta että avioliidon jälkeen elämä on ollut paljon seesteisempää.
Avoliito on parempi..
Palstamäki kirjoitti:
Avioliitto - avioliitossa
Avioliito - avioliidossa
Ei luulisi wuppiksenkaan sekoittavan asioita.Mä lähden nyt liiteleen unten maille. Nukkuminenkin on tarve, vai oliko se liito...?
Harmaaritari kirjoitti:
Aika moni kyllä erottuaan voisi ihan hyvin varmaan todeta että avioliidon jälkeen elämä on ollut paljon seesteisempää.
No, kait sitä voi joskus huomata jälkikäteen menneensä avioliitoon eikä avioliittoon.
Palstamäki kirjoitti:
Avioliitto - avioliitossa
Avioliito - avioliidossa
Ei luulisi wuppiksenkaan sekoittavan asioita.Entäs sitten riippumaton?
"Olen riippumaton naisista"
"Laitan tähän tämän riippumaton"Wwuwuw kirjoitti:
Mä lähden nyt liiteleen unten maille. Nukkuminenkin on tarve, vai oliko se liito...?
Nukkuminen on tarve, on ollut aina.
Hyvässä avoliidossa hoidetaan seksi ennen nukahtamista.Wwuwuw kirjoitti:
Mä lähden nyt liiteleen unten maille. Nukkuminenkin on tarve, vai oliko se liito...?
Hyviä öitä, älä oo nukkumaton, ryömi alle nukkumaton.
Harmaaritari kirjoitti:
Entäs sitten riippumaton?
"Olen riippumaton naisista"
"Laitan tähän tämän riippumaton"Vrt. riippumattomuus - riippumatottomuus
Ei pitäisi olla vaikeata.Palstamäki kirjoitti:
No, kait sitä voi joskus huomata jälkikäteen menneensä avioliitoon eikä avioliittoon.
Noiin se varmaan on. Pitäis erottaa nuo toisistaan niin että jos olikin aivoliitoa siitä ei pitäisi seurata omaisuuden puolittamista, vain oikeasta liitosta se tulisi kysymykseen.
Harmaaritari kirjoitti:
Noiin se varmaan on. Pitäis erottaa nuo toisistaan niin että jos olikin aivoliitoa siitä ei pitäisi seurata omaisuuden puolittamista, vain oikeasta liitosta se tulisi kysymykseen.
Tarkoitatko oikeaa aivoliittoa?
Palstamäki kirjoitti:
Tarkoitatko oikeaa aivoliittoa?
Tulikin siihen kirjoitusvirhe näköjään ihan itsestään mutta hyvä sana tosiaan. Aivoliidosta tiedä mutta aivoliitto voisi olla semmoinen jossa naisen kanssa saattaisi pärjätä, sehän kai tarkoittaisi että nainen osaisi järkeillä loogisemmin kuin noin yleensä naisen logiikallaan.
Harmaaritari kirjoitti:
Tulikin siihen kirjoitusvirhe näköjään ihan itsestään mutta hyvä sana tosiaan. Aivoliidosta tiedä mutta aivoliitto voisi olla semmoinen jossa naisen kanssa saattaisi pärjätä, sehän kai tarkoittaisi että nainen osaisi järkeillä loogisemmin kuin noin yleensä naisen logiikallaan.
Ehkäpä pitäisi kumota vanha avioliittolaki ja korvata se uudella aivoliittolailla.
Palstamäki kirjoitti:
Vrt. riippumattomuus - riippumatottomuus
Ei pitäisi olla vaikeata.Mä olen riippumatoton..
Nyt kyl oikeesti..laite latuumaan..ja 💤
- sori_en_käynyt_täällä_2v
F12. En koskaan lopeta. Ennemmin muutan vaikka vittuun Suomesta jos ette tajua.
- Kissatar
Olen miettinyt ja tämä sinällään ole riippuvuus mutta kissat lohduttaa minua kun olen onneton ja todella surullinen ja itken mutta kun silitän niin paha olo helpottuu. Kissat toimii paremmin kuin lääke. Heille saa puhua ja he ei käske olemaan urhea.
Kissojen lähellä mieli lepää. - mazy
F12: Kannabinoidien käytön aiheuttamat elimelliset aivo-oireyhtymät ja käyttäytymisen häiriöt
- Paskamäki
Olen riippuvainen palstanäkyvyydestä
- Mitäsitten
Minkälainen maallikko puolestaan olisi kaikesta välttämättömästä ja koukussa olemisesta mahdollisimman riippumaton. Tuli mieleen jokin maassa istuva, horisonttiin päivät pitkät tuijottava joogi.
Kuka tai mikä oikeastaan määrittelee ja millä motiiveilla, että mikä ja milloin on riippuvuus? Jokin telkkarissa esiintyvä "erikoisasiantuntijako"? Ja vanha sanonta "kohtuus kaikessa", millä paukuilla on varaa mennä sanomaan toiselle, että sun pitäisi vähemmän sitä tai tätä? Yleisesti hyväksytyn normin nimissä? Kummemmin miettimättä, että mikä tai ketkä niitä normeja laativat? Aikoinaan esim. kirkko julisti rahvaalle kohtuutta ja pidättäytymistä mikä oli yksi keino pitää alamainen kurissa ja vaatimattomuudessa. Tänä päivänä vastaavaa toistelee "asiantuntijat". - wanhaämmä
Olen riippuvainen varmaan sadoista asioista. Raha, aamupuuro, ystävän kanssa nauraminen, hampaiden pesu, huulivoide, tee, kahvi, puhdas vesi, auto, hengitysilma, kengät, hyvät treenit, seksuaalisuus... monen miellyttävän jutun mukana riippuu jotain.
En halua päästä mistään eroon. No ehkä liiasta tavaramäärästä, mutta niistä tavaroista en ole riippuvainen. Olen vain aikaansaamaton.- mistäteitäputoilee
Sotketko säkin tarpeen ja riippuvaisuuden...ei elämänkevät...no puhelkaa Pertsan kanssa tästä enempi. :oD
- wanhaämmä
mistäteitäputoilee kirjoitti:
Sotketko säkin tarpeen ja riippuvaisuuden...ei elämänkevät...no puhelkaa Pertsan kanssa tästä enempi. :oD
Mä olen riippuvainen elämästä, enkä ole ihan varma onko se hyvä vai huono asia. Tässä sitä tulee roikuttua.. Mitä sitten tarvitsee, niin..? Huonommallakin hapella pärjää, ilman rahaakin pärjää.. mutta silloin on riippuvainen taas joistain muista asioista, kun rakenne muuttuu. Tarpeet ja riippuvuudet on loppupeleissä aika häilyviä.
Mikä on riippuvaisuus viron venäjäksi?
- wanhaämmä
Joo, en nyt halunnut lähteä sille linjalle, missä etsitään vain ongelmia.
- njetbonimai
Palstamäki kirjoitti:
Mikä on riippuvaisuus viron venäjäksi?
Enpä osaa sanoa? En puhu kieltä....
njetbonimai kirjoitti:
Enpä osaa sanoa? En puhu kieltä....
Riippuvaisuus - riippuvuus
Mitä eroa?- mitentäännäkee
wanhaämmä kirjoitti:
Joo, en nyt halunnut lähteä sille linjalle, missä etsitään vain ongelmia.
Riippuvaisuuksiahan saa ollakin ihmisellä, ei kaikki tuo mitään ongelmia, mutta aloituksessa onkin tarkoitettu niistä ongelman aiheuttavista riippuvuuksista puhua. Rahastakin voi olla riippuvainen niin, että päiväkin ilman toisi jotain lieveilmiöitä tai ahdistusta. Ruoka on tarve, mutta voi olla riippuvuuskin. Mutta on siinä vinha ero. Vrt. nälkää näkevä ja ahmija.
mitentäännäkee kirjoitti:
Riippuvaisuuksiahan saa ollakin ihmisellä, ei kaikki tuo mitään ongelmia, mutta aloituksessa onkin tarkoitettu niistä ongelman aiheuttavista riippuvuuksista puhua. Rahastakin voi olla riippuvainen niin, että päiväkin ilman toisi jotain lieveilmiöitä tai ahdistusta. Ruoka on tarve, mutta voi olla riippuvuuskin. Mutta on siinä vinha ero. Vrt. nälkää näkevä ja ahmija.
Aloituksessa kyllä pyydettiin pohtimaan mistä kaikesta voi olla riippuvainen, ei siinä mainittu että pitäisi keskustella pelkästään negatiivisista riippuvuuksista.
- tuossanoieriteltynä
Palstamäki kirjoitti:
Riippuvaisuus - riippuvuus
Mitä eroa?Tuolla on aika hyvin selitetty näköjään....
Riippuvaisuus=erit. voimakas fyysinen t. psyykkinen tarve käyttää jatkuvasti jotakin nautintoainetta esim.
Riippuvuus=pakonomainen tarve harjoittaa jotakin toimintoa tai kokea tietynlainen tunnetila - jäipoislähde
tuossanoieriteltynä kirjoitti:
Tuolla on aika hyvin selitetty näköjään....
Riippuvaisuus=erit. voimakas fyysinen t. psyykkinen tarve käyttää jatkuvasti jotakin nautintoainetta esim.
Riippuvuus=pakonomainen tarve harjoittaa jotakin toimintoa tai kokea tietynlainen tunnetilaSiis wikisanakirjassa....
- onpahanmistävääntää
Palstamäki kirjoitti:
Aloituksessa kyllä pyydettiin pohtimaan mistä kaikesta voi olla riippuvainen, ei siinä mainittu että pitäisi keskustella pelkästään negatiivisista riippuvuuksista.
No tuossa yhdestä ylen artikkelista....
"Riippuvuuden kriteerit
Jokainen voi periaatteessa omaksua tavan, jota voi kutsua riippuvuudeksi, vai voiko? Mitä mieltä tästä on psykiatrian asiantuntija?
– Periaatteessa melkein mistä vain voi tulla riippuvaiseksi, Jos ajattelee sitä, mitä riippuvuus on, niin kyllä siihen täytyy silloin liittyä ne riippuvuuden klassiset kriteerit kuten, että siitä asiasta erossa oleminen tuottaa ahdistusta tai hankalia oloja. Siihen liittyy vierotusoireita, sitä on pakko saada lisääntyvissä määrissä yleensä vielä. Erityisesti, että se rupeaa aiheuttamaan haittaa kaikelle muulle elämälle, sosiaalinen elämä ja ihmissuhteet häiriintyvät, koska tämä ikään kuin valtaa suuremman ja suuremman osan sen ihmisen mielessä, luettelee professori Karlsson."
Mutta saivarrellahan voi, että ollaan riippuvaisia koko vitun universumista... onpahanmistävääntää kirjoitti:
No tuossa yhdestä ylen artikkelista....
"Riippuvuuden kriteerit
Jokainen voi periaatteessa omaksua tavan, jota voi kutsua riippuvuudeksi, vai voiko? Mitä mieltä tästä on psykiatrian asiantuntija?
– Periaatteessa melkein mistä vain voi tulla riippuvaiseksi, Jos ajattelee sitä, mitä riippuvuus on, niin kyllä siihen täytyy silloin liittyä ne riippuvuuden klassiset kriteerit kuten, että siitä asiasta erossa oleminen tuottaa ahdistusta tai hankalia oloja. Siihen liittyy vierotusoireita, sitä on pakko saada lisääntyvissä määrissä yleensä vielä. Erityisesti, että se rupeaa aiheuttamaan haittaa kaikelle muulle elämälle, sosiaalinen elämä ja ihmissuhteet häiriintyvät, koska tämä ikään kuin valtaa suuremman ja suuremman osan sen ihmisen mielessä, luettelee professori Karlsson."
Mutta saivarrellahan voi, että ollaan riippuvaisia koko vitun universumista...Riippuvuus siinä mielessä mitä sillä nykyään halutaan käsittää, on aika nuori keksintö verrattuna sanan riippuvuus elämänkaareen.
Sana "riippuvuus" on keksitty uudelleen ja annettu sille hieman eri merkitys mitä sill oli esim. 20 vuotta sitten jolloin päihdekuntoutuksessakin puhuttiin laajasti eri tyyppisistä riippuvuuksista ja yleisenä totuutena pidettiin sitä että osa ihmisen riippuvuuksista on juuri noita listaamiani.
Huumeita on myyty Suomessakin muistaakseni 1970-luvulla ihan apteekeissa. Ei silloinpuhuttu laajastikaan "klassisista" riippuvuuksista joihin tuossa jutussa viitataan.- Tulikonytparempimieli
Palstamäki kirjoitti:
Riippuvuus siinä mielessä mitä sillä nykyään halutaan käsittää, on aika nuori keksintö verrattuna sanan riippuvuus elämänkaareen.
Sana "riippuvuus" on keksitty uudelleen ja annettu sille hieman eri merkitys mitä sill oli esim. 20 vuotta sitten jolloin päihdekuntoutuksessakin puhuttiin laajasti eri tyyppisistä riippuvuuksista ja yleisenä totuutena pidettiin sitä että osa ihmisen riippuvuuksista on juuri noita listaamiani.
Huumeita on myyty Suomessakin muistaakseni 1970-luvulla ihan apteekeissa. Ei silloinpuhuttu laajastikaan "klassisista" riippuvuuksista joihin tuossa jutussa viitataan.No toivottavasti tulee palstauudistuksien myötä mahdollisuus vaihtaa tuollainen väärään suuntaan marginaaliryhmiä johtava sana, tässä tapauksessa vaikka addiktioon. Siitä ei tarvitsisi enää sitten kinata ja vääntää.
Tulikonytparempimieli kirjoitti:
No toivottavasti tulee palstauudistuksien myötä mahdollisuus vaihtaa tuollainen väärään suuntaan marginaaliryhmiä johtava sana, tässä tapauksessa vaikka addiktioon. Siitä ei tarvitsisi enää sitten kinata ja vääntää.
Ehkä minun sukupolveni on viimeinen sukupolvi joka käyttää sanaa riippuvuus sen alkuperäisessä merkityksessä.
En silti koe olevani väärässä käyttäessäni sanaa siinä merkityksessä missä se on ollut kun opin sen.
- hirveämyrkky
Kahvista olen riippuvainen. Ihme ettei suomessa ole vertaistukiryhmiä kahvinjuonnin lopettamiseen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2271993Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101758Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse561251Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801075Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.17998TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15950- 46865
Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89864- 70802
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42794