Tieto vuotaa...

qweerty

Tässä eräs kokemuskeni työhakuprosessista, josta jäi varsin paska maku.

Minulle soitti eräs headhunter ja kertoi hakevansa toimeksiannosta sopivaa henkilöä tehtävään. Hän lähetti minulle lisätietoja ja lupasi soittaa seuraavana päivänä ja keskustella lisää aiheesta. Tutustuttuani hänen lähettämäänsä materiaaliin kiinnostuin tehtävästä sen verran, että kun headhunter uudemman kerran soitti, niin kerroin olevani kiinnostunut. Hän pyysi tässä yhteydessä lähettämään CV:n. Joidenkin päivien kuluttua hän palasi jälleen asiaan ja pyysi minua haastatteluun Haastattelun alussa hän painotti miten kaikki mitä keskustelemme on luottamuksellista ja pysyy vain näiden seinien sisällä. Keskustelu sujui erittäin mukavasti ja headhunter tiedusteli voiko esitelle minut toimeksiantajalleen. Vastasin kysymykseen myöntävästä ja niinpä joidenkin päivien päästä puhelimeni taas soi ja sain kutsun uudelleen haastateltavaksi. Haastattelijoina olisivat tällä kertaa mahdollinen tuleva esimies ja rekrytoivan firman toinen edustaja. Paikka oli edelleen sama eli headhunteri toimisto, mutta headhunter ei itse ollut läsnä haastattelutilanteessa vaan ainoastaan esitteli minut asiakkaalleen. Esitellessään nimut ja haastattelijani hän painotti jälleen kerran miten kaikki tämä mitä täällä puhutaan on luottamuksellista.

Tämä toinen haastattelu ei sujunut yhtä mukavasti kuin ensimmäinen ja koin varsinkin mahdollisen tulevan esimiehen tavan kyselle enemmän epäluuloisena tenttaamisena kuin avoimena keskusteluna. Toinen haastattelija antoi itsestään paremman kuvan. Minulle jäi fiilis, että haastattelu ei mennyt kovinkaan hyvin ja haastattelusta lähtiessäni jäin pohtimaan kannattaisiko minun edes edetä vaikka tarjoaisivatkin mahdollisuutta. Minulle on tärkeää, että pystyn kunnioittamaan ja arvostamaan esimiestäni, mutta tästä mahdollisesta esimiehestä ei jäänyt hyvää kuvaa. Kerroin vaimollenikin, että tämä on osaltani tässä ja että en aio edetä prosessissa vaikka saisinkin kutsun. Kutsua jatkohaastatteluihin ei tullut, mutta en myöskään itse ollut missään yhteydessä kenenkään minua haastatelleista.

Asiat sitten etenivät taustalla ja eräänä aamuna alaiseni tuli juttelemaan ja kertoi että hänet on valittu siihen tehtävään ja firmaan mihin minuakin haastateltiin. Samassa yhteydessä hän kertoi, että kuulemma tästä meidän työpakaikasta joku toinenkin oli hakenut paikkaa, mutta nimeä ei oltu vielä paljastettu, mutta kuulemma kerrottaisiin myöhemmin. Kuuntelin sujuvasti asian ja onnittelin uudesta työpaikasta. Juttutuokion päätteeksi kirjoitin sähköpostia headhunterille ja ihmettelin miten tieto siitä että tästä työpaikasta on toinenkin on haastateltu on levinnyt ja pyysin varmistamaan että minun nimeäni ei levitettäisi. Headhunter vastasikin sähköpostiin ja kertoi olevansa asiakasyritykseensä yhteydessä asiasta.

Jonkin ajan kuluttua alaiseni poikkesi kuitenkin kysymään, olinko minä kenties hakenut sitä paikkaa ja vastasin tähän myöntävästä. Kerroin sitten kirjoittaneeni sähköpostia headhunterille ja näytinkin lähettämäni sähköpostin. Alaiseni oli ehkä hivenen kauhistunut, mutta lohdutin häntä ja painotin että tämä ei ole missään määrin hänen vikansa vaan tämä rekrytoinut esimies tässä oli mokannut.

Minun ja alaiseni osaaminen ja muutenkin profiili on hyvin erilainen, joten olen itsenikin sitä mieltä että siihen haettuun tehtävään valitsivat varmasti sopivamman henkilön. Sen sijaan minua harmittaa, että rekrytoinut esimies ei ole voinut olla hiljaa muista hakijoista, vaan on mennyt lavertelemaan. Kun piirit ovat pienet, niin tietysti sen helposti arvaa kuka se toinen on. Minusta tässä on toimittu väärin ja senkin vuoksi harmittaa kun minulle joka haastattelun aluksi painotettiin tämän olevan luottamuksellista. Minä olin avoin, vilpitön ja rehellinen ja kerroin täysin avoimesti itsestäni ja työstäni luottaen siihen, että kun headhunter sanoi haastattelijoiden ja minun kuullen kaiken siellä puhuttavan olevan täysin luottamuksellista, niin se myös sitä kaikkien huoneessa olijoiden kanssa sitä todella kaikin puolin on.

Headhunter ei ollut hyvillään kun kuuli tiedon toisen hakijan työpaikasta levinneen ja lupasi olla yhteydessä rekrytoineeseen yritykseen. Headhuntereille luottamus on tietysti kaikki kaikessa ja luotankin heidän kykyynsä käsitelle henkilötietoja. Sen sijaan yrityksissä saattaa olla töissä esimiesasemassa henkilöitä, jotka eivät selvästi ymmärrä mitä on luottamuksellisuus ja mitä tietoa voi jakaa.

Jäin tämän prosessin jälkeen pohtimaan, miten mahtaisi tämän yrityksen rekrytointi hankaloitua, jos leviäisi tieto että sieltä on vuodettu työnhakijoiden taustatietoa. Samoin pohdin voiko lainmukaan hakijoiden tietoja vuotaa vai loukataanko siinä hakijan oikeuksia.

6

321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SiisTäh

      Siis tuossahan ei mitään muita tietoja ole "vuodettu", kuin että olit hakenut paikkaa: Joten mikä olikaan ongelmasi?

      • qweerty

        En todellakaan olisi mennyt haastateltavaksi, jos olisin tiennyt tiedon vuotavan siitä. Kun vielä haastattelun alussa erikseen sanottiin kaiken olevan luottamuksellista, niin onhan siitä varsin kusetettu olo.

        En tiedä millä alalla itse toimit, mutta ainakaan ylemmällä tasolla ei todellekaan haluta tietojen vuotavan, vaan mahdolliset siirrot valmistellaan hyvin huolella salassa. En usko kenenkään johto/päällikkötason henkilön suostuvan siihen, että tietoa heidän hakemisistaan leviteltäisiin ja vielä oman organisaation jäsenille.


      • tosielämässä

        "SiisTäh", ookkonää vähän pihalla?
        Ei ole tapana huudella ympäriinsä jos työssäkäyvä hakee uutta työpaikkaa tai tutkii, olisiko ruoho vihreämpää muualla. Eikä etenkään headhunter-tapauksissa, joissa henkilö ei ole edes itse tietoisesti hakenut paikkaa, vaan on vain ilmaissut kiinnostuksensa kuulla lisää.

        Jaa että mitäkö vaikutuksia tuollaisella vuodolla voi kohteelle olla?
        - Juorut leviävät, että ap "etsii uusia tuulia", ja se herättää epätietoisuutta yms.
        - Työnantajaa ei enää kiinnosta kehittää ap:n osaamista, koska "mitäpä turhaan", kun ap on katselemassa jo muualle ja "viemässä osaamisensa mukanaan",
        - Jos tulee yt-neuvottelut, ap saa lähteä ensimmäisenä, koska hänhän oli muutenkin jo "haluamassa pois" ja on osoittautunut "epäluotettavaksi",
        - Jos ap olisi vaikkapa määräaikaisessa työsuhteessa, hänen työsuhdettaan ei ehkä haluttaisi jatkaa, koska liian iso riski, että ap häipyy heti muualle.

        Valitettavasti työpaikka koetaan kuin "jumalan lahjana", ja perehdyttäminen on työnantajien mielestä sama kuin antaisi 12 kultaharkkoa työntekijälle. Ei prkl jos työntekijä onkin "petturi" ja kehtaa vilkaista muualle!


    • Näinmeillä1

      Tuo on vielä pientä. Itsellänin on käytössä sellainen rekrytietokoneohjelma, joka näyttää koko organisaatiolle mihin olet hakenut. On todella mukavaa, kun mahd. Tuleva esimies ilmoittaa, että olet hakenut sinne ja sinne, mites niiden kanssa. Lisäksi nappailevat ehdokkaita sellaisiin paikkohin, joihin ei ole hakenut. Sitten tulee virherekryjä ja verisiä loukkaantumisia, kun ei just halua heille nyt töihin.

    • Anonyymi

      Suomi on niin pieni maa, että pakko kai nämä tietovuodot sun muut on vaan niellä että ei polta siltoja. Tietysti tämä paska kokemus jää mieleen eikä sieltä koskaa pois tulee. Pitkä on muisti ja kun samalla toimialalla toimitaan, niin voi tulla vielä joskus takaisin maksun aika.

      • Anonyymi

        Aina voit kertoa kokemuksestasi ja levittää mahdollisimman laajalle headhunterin nimen ja kyseenalaisen toiminnan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1615
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1244
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1086
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1072
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      970
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      857
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      741
    Aihe