Oliko tämä tässä?

Arvoässä

Olen 50 mies. Olen kuvitellut olevani kohtuullisen kekseliäs. Mutta nyt on alkanut lyömään tyhjää.

Vaimo kävi salaa saunassa. Saunassa käynti paljastui kun kuulin hänen kysyvän 18 vuotiaalta pojaltamme halukkuutta mennä saunaan kun se on vielä lämmin. Myöhemmin kysyin olisiko hän halunnut saunaseuraa kun en ollut huomannut saunaa lämmitettävän. Vastaus oli, että olisinhan voinut tulla saunaan sitten kun sen huomasin. En keksinyt siinä tilanteessa mitään neutraalia, joten jätin kommentoimatta.

Hieman aikaisemmin kävi niin että olin omia aikojani käynyt hakemassa kaupasta maitoa ja leipää. Sain haukut kun en kermaa ollut ostanut??? Kysyin paljonko sitä tarvitaan, johon ei ollut vastaukseksi tarkkaa määrää. Sanoin että olisihan hän itsekin voinut hakea jotain jos tiesi tarvitsevansa. Suuttui uudestaan. Sanoin etten osaa arvata moista jos minulle ei edes puhuta.

Millon keskusteltiin viimeksi? Meillä oli tapana käydä yhdessä reippaalla kävelylenkillä säännöllisesti. Silloin oli aikaa puhua ihan kahden. Lenkkeilyt jäi vaimon ollessa kursseilla opintovapaan ajan. Samoin loppui keskinäiset keskustelut. Vaimo ei suostunut enää aloittamaan lenkkeilyä uudestaan. Meillä puhutaan nykyisin vain jos minä kyselen. Testasin asian viime keväänä; en puhunut kahteen viikkoon sanaakaan (halasin ja kosketin silloin tällöin). Ei edes "hei" sanaa irronnut minulle, vaikka hän ihan tavan vuoksi niin sanoo aina muille.

Vaimo ei ole lähdössä. Omaisuutta ei tosiasiassa ole. Kiinnitetty asunto ja kaksi lainarahalla hankittua autoa. Velkaa 250000. Asunnon realisointihinta 150000. Kai tuo tajuaa saavansa mukaansa vain 50000 velkaa ja auton jos lähtee. Ei selviä taloudenpidosta nytkään vaikka hoitaa vain 7000 autolainaansa. Juuri ylitti visatilinsä (5000), en aio enää pelastaa. Antaa pankin painostaa järkevään rahankäyttöön. En aio asiasta edes vihjata. Odottelen ihan hiljaa, josko edes tuo saisi hänet puhumaan minulle: epäilen kylläkin. Olen neuvoni antanut jo vuosia sitten, ei ole kelvannut toteutettavaksi. Itse aion nostaa palkkani käteiseksi sukan varteen. Piiloitan työpaikalle työpöytäni rakenteisiin, koska nykykoroilla se ei edes maksa paljon mitään. Pistän joka Joulu sivuun sen 5000 mitä olen aikaisemmin vuosittain vaimon visavelasta pelastanut.

Tämä ei ole edes itsekäs suunnitelma. Itseasiassa teen vaimolle ainoastaan hyvän palveluksen antamalla hänen kohdata elämän realiteetteja. Teen sen rakkaudella: en hauku enkä saarnaa hänelle asiasta. Lohdutan lämmöllä halaten häntä kun tulee voudilta karhukirjeitä. Olen aina valmiina kuuntelemaan rakastaen häntä, jos hänellä tulee minulle asiaa.

Toki olen kiitollinen, jos jollakulla olisi hyviä ideoita mitä en itse ole oivaltanut.

26

798

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • välineonviesti

      Neuvon hakemaan ulkopuolista apua.

      Keskinäinen kommunikointinne, eli viestintänne vaikuttaa olevan totaalisen solmussa. Yritätte omalla kiukuttelulla ja käyttäytymisellä viestiä toisillenne asioita, mm. omia tunnetiloja jne. jotka tulisivat sanallisella tavalla, eli puhumalla "miljoona" kertaa paremmin ja selkeämmin selvitetyiksi.

      • Iliman

        Kokemuksesta tiedän, että ulkopuolinen apu ei auta, jos toinen ei edes halua kommunikoida. Siltä tässä esimerkissä vaikuttaisi.

        Kävin vaimon kanssa kerran ps-terapeutilla kun minun käytökseni oli hänen mielestään loukannut häntä, eikä auttanut vaikka pyysin anteeksi ja muutenkin olin katuvainen ja myöntyväinen. Terapeutti ei ollut ollenkaan samaa mieltä siitä että se mitä tein edes oli loukkaavaa, kun taas vaimo olisi halunnut terapeutin yhtyvän tuomitsemiseeni. Se olikin sitten samalla viimeinen käynti ammattilaisella ja se oli vaimon päätös se.

        En ole AP.


    • TotuusSattuuQC

      Volitettavasti olet nyt juuri sortumassa siihen tyypilliseen toimintamalliin. Eli alat pelailla erilaisia pelejä ja kostaa vaimosi käytöstä olemalla itsekin välinpitämätön ja tekemällä omia taloudellisia ratkaisujasi vaimoltasi salaa. Jos mietit hetken niin tajuat varmaan että et ole silloin sen parempi kuin vaimosikaan.
      Nuo toimesi eivät myöskään millään tavalla lähennä teitä vaan päinvastoin ajavat teitä entistä kauemmaksi toisistanne.
      Ainoa aikuismainen toimintamalli on se että olet itse avoin siitä mitä tunnet. Kerrot vaikka sitten väkisin vaimollesi että suhtenne ei nyt toimi ja että kaipaat kontaktia vaimoosi ja tietoa siitä mitä hänen elämäänsä kuuluu. Ja teet myös selväksi että jos nämä asiat eivät muutu niin suhteenne loppuu vääjäämättä. Tämän lisäksi olet ihan aidosti kiinnostunut siitä että mikä hänellä nyt mättää. Eli miksi hän käyttäytyy siten kuin käyttäytyy. Jonkin täytyy olla aika pahasti vialla ja se sinun pitää selvittää jos haluat pelastaa liittonne.

      • Arvoässä

        Eikös tuo suhteen loppumisella uhkailu ole juuri tuota pelaamista mitä ensin esität vastustavasi? Mieti nyt vähän.

        En tee mitään muutosta perheen talouden hoitoon. Maksan talon lainat ja muut yhteiset kulutusluotot kuten ennenkin. Laitan sen 18000 yhteiselle taloustilille kuten ennenkin. En aio tehdä oman henkilökohtaisen tilini 5000 rahoilla mitään. Ainoa mitä teen on että poistan sen 5000 näkyviltä' sukanvarteen. En ole menossa rahoilla Thaikkulaan tms.

        Vaimo on sen sijaan reissannut extempore minua infoamatta Pariisi Amstrdam Lontoo jne metropoleja ilman minua. Ja tämän hän on tehnyt rahoilla joita hänellä ei ole!

        Naisessa ei ole pienintäkään vikaa ... ne on ominaisuuksia. Koska vikaa ei ole, niin ei ole mitään korjattavaakaan. Lisäksi nainen on sosiaalisesti ylivertainen mieheen verrattuna ja osaa siksi kaiken paremmin, joten miehen ei tarvitse sotkeentua asioihin.


      • TotuusSattuuQC
        Arvoässä kirjoitti:

        Eikös tuo suhteen loppumisella uhkailu ole juuri tuota pelaamista mitä ensin esität vastustavasi? Mieti nyt vähän.

        En tee mitään muutosta perheen talouden hoitoon. Maksan talon lainat ja muut yhteiset kulutusluotot kuten ennenkin. Laitan sen 18000 yhteiselle taloustilille kuten ennenkin. En aio tehdä oman henkilökohtaisen tilini 5000 rahoilla mitään. Ainoa mitä teen on että poistan sen 5000 näkyviltä' sukanvarteen. En ole menossa rahoilla Thaikkulaan tms.

        Vaimo on sen sijaan reissannut extempore minua infoamatta Pariisi Amstrdam Lontoo jne metropoleja ilman minua. Ja tämän hän on tehnyt rahoilla joita hänellä ei ole!

        Naisessa ei ole pienintäkään vikaa ... ne on ominaisuuksia. Koska vikaa ei ole, niin ei ole mitään korjattavaakaan. Lisäksi nainen on sosiaalisesti ylivertainen mieheen verrattuna ja osaa siksi kaiken paremmin, joten miehen ei tarvitse sotkeentua asioihin.

        "Eikös tuo suhteen loppumisella uhkailu ole juuri tuota pelaamista mitä ensin esität vastustavasi? Mieti nyt vähän. "

        Ei, se ei ole pelaamista vaan faktan sanomista. Jos yksi tai molemmat parisuhteessa ovat tyytymättömiä eikä keskinäistä yhteyttä ole, suhde on vääjäämättä kuollut eli lopussa.

        "En tee mitään muutosta perheen talouden hoitoon. Maksan talon lainat ja muut yhteiset kulutusluotot kuten ennenkin. Laitan sen 18000 yhteiselle taloustilille kuten ennenkin. En aio tehdä oman henkilökohtaisen tilini 5000 rahoilla mitään. Ainoa mitä teen on että poistan sen 5000 näkyviltä' sukanvarteen. En ole menossa rahoilla Thaikkulaan tms."

        Pointti oli juuri se että pelaat sitä ikiaikaista peliä jossa "kun tuo toinen ei tee sitä niin nyt minä sitten teen näin...". Se ei vie asioita mihinkään, usko jo. Jos haluat korjata välinne, ainoa mikä voi auttaa on puhuminen, ei mikään raha-asia tai vastaava.

        "Naisessa ei ole pienintäkään vikaa ... ne on ominaisuuksia. Koska vikaa ei ole, niin ei ole mitään korjattavaakaan. Lisäksi nainen on sosiaalisesti ylivertainen mieheen verrattuna ja osaa siksi kaiken paremmin, joten miehen ei tarvitse sotkeentua asioihin."

        No jos naisesi on tuollainen niin eroa jo pian, hyvä mies! Mitä tuossa enää roikut?
        Jää vähän epäselväksi että haluatko sinä että liittonne pelastuu vai oletko jo luovuttanut? Jos olet luovuttanut niin lähde eläkä pelaile ja selittele enää mitään. Jos taas et ole niin puhu vaimollesi.


      • Lisäätotuuksia
        TotuusSattuuQC kirjoitti:

        "Eikös tuo suhteen loppumisella uhkailu ole juuri tuota pelaamista mitä ensin esität vastustavasi? Mieti nyt vähän. "

        Ei, se ei ole pelaamista vaan faktan sanomista. Jos yksi tai molemmat parisuhteessa ovat tyytymättömiä eikä keskinäistä yhteyttä ole, suhde on vääjäämättä kuollut eli lopussa.

        "En tee mitään muutosta perheen talouden hoitoon. Maksan talon lainat ja muut yhteiset kulutusluotot kuten ennenkin. Laitan sen 18000 yhteiselle taloustilille kuten ennenkin. En aio tehdä oman henkilökohtaisen tilini 5000 rahoilla mitään. Ainoa mitä teen on että poistan sen 5000 näkyviltä' sukanvarteen. En ole menossa rahoilla Thaikkulaan tms."

        Pointti oli juuri se että pelaat sitä ikiaikaista peliä jossa "kun tuo toinen ei tee sitä niin nyt minä sitten teen näin...". Se ei vie asioita mihinkään, usko jo. Jos haluat korjata välinne, ainoa mikä voi auttaa on puhuminen, ei mikään raha-asia tai vastaava.

        "Naisessa ei ole pienintäkään vikaa ... ne on ominaisuuksia. Koska vikaa ei ole, niin ei ole mitään korjattavaakaan. Lisäksi nainen on sosiaalisesti ylivertainen mieheen verrattuna ja osaa siksi kaiken paremmin, joten miehen ei tarvitse sotkeentua asioihin."

        No jos naisesi on tuollainen niin eroa jo pian, hyvä mies! Mitä tuossa enää roikut?
        Jää vähän epäselväksi että haluatko sinä että liittonne pelastuu vai oletko jo luovuttanut? Jos olet luovuttanut niin lähde eläkä pelaile ja selittele enää mitään. Jos taas et ole niin puhu vaimollesi.

        Ymmärrätköhän lukemaasi?

        Mies puhuu, mutta tekeekö vaimo itse kaikkensa puhumisen eteen?

        Oletko koskaan kuullut sarkasmista? Se viimeinen kappale on ilmiselvää sarkasmia.


      • TotuusSattuuQC
        Lisäätotuuksia kirjoitti:

        Ymmärrätköhän lukemaasi?

        Mies puhuu, mutta tekeekö vaimo itse kaikkensa puhumisen eteen?

        Oletko koskaan kuullut sarkasmista? Se viimeinen kappale on ilmiselvää sarkasmia.

        "Mies puhuu, mutta tekeekö vaimo itse kaikkensa puhumisen eteen?"

        Ei varmasti tässä tapauksessa ja siksi liitto onkin huonoissa kantimissa. Mutta nyt tuntuu että mieskin on keskittynyt vähän muuhun kuin puhumiseen.

        "Oletko koskaan kuullut sarkasmista? Se viimeinen kappale on ilmiselvää sarkasmia."

        Ymmärsin sen oikein hyvin. Mutta se ei muuta mitään siinä että miehenkään asenne ei ole nyt kauhean rakanteva.


    • kulissitkaatuujoskus

      Olette ylivelkaantuneita ja lisää velkaa tulee joka kuukausi, parisuhteenne vetää viimeisiään.
      Onneksi poikanne on jo lähes täysi-ikäinen, niin voitte kaataa kulissit, tehdä konkurssin ja jatkaa elämäänne erillänne.

      • Arvoässä

        Velkaa on kieltämättä paljon. Mutta ei hätää kaikki on hoidossa. Yhteiset lainat lyhenee suunnitellusti. Minulla on omat henkilökohtaiset lainat omalla sijoitustakauksella. Eli kuten sanottu 5000 jää itselle vuosittain.

        Tässä ohje jolla talous toimii: Hankit ensin rahat ja ostat vasta sitten. Isompiin hankintoihin käytetään vain pankkilainaa. Pikavipit on vain ääliöitä varten. Tyhmyydestä sakotetaan!


      • pyykilläköolette
        Arvoässä kirjoitti:

        Velkaa on kieltämättä paljon. Mutta ei hätää kaikki on hoidossa. Yhteiset lainat lyhenee suunnitellusti. Minulla on omat henkilökohtaiset lainat omalla sijoitustakauksella. Eli kuten sanottu 5000 jää itselle vuosittain.

        Tässä ohje jolla talous toimii: Hankit ensin rahat ja ostat vasta sitten. Isompiin hankintoihin käytetään vain pankkilainaa. Pikavipit on vain ääliöitä varten. Tyhmyydestä sakotetaan!

        Yhteistä taloutta vaimosi kanssa kuitenkin elelette, velkaa tulee teille koko ajan lisää, eron tullessa teille kummallekin jäisi käteen vain velkaa, joten enpä sinuna kehuskelisi taloudenhoitotaidoilla.

        En ymmärrä miksi kukaan maksaisi 150.000 arvoisesta talosta 250.000. Sama tulee noihin holtittomiin luottokorttilaskuihin. Miksi kukaan laittaa kuukaudesta toiseen haisemaan fyrkkaa menemään luottokortin puolelta, jos kerran rahaa ei oikeasti ole. Teillä on jonkunlainen rahapesuhomma menossa, silloinhan sitä eletään yli varojen ja piilotellaan käteistä sinne ja tänne.


      • elaamaaeitekemättömäksi

        Plaah, tässä puhutaan kuitenkin parisuhteesta. Mielestäni ei ole väärin, jos vaimon realiteetit palautetaan maanpinnalle rahankäyttöönsä liittyen - parisuhde on aina myös taloudellinen liitto. Moni nainen pelaa aina eronsa niin, että pärjää ja sitten ukolle kenkää. Yllätys että, sinkkutalous on puolta pienempi ka yleensä vielä vähemmän. Mutta sanottakoon, että moni eroa haluava mies potkii myös vanhan eukkonsa ulos tuostakaan välittämättä ja törsää rahansa uuteen muijaan vielä lastenkin kustannuksella.

        Mutta se parisuhde. Sinä kärsit vaimosi ylimielisyydestä, mutta et uskalla laittaa kovia piippuun. Onhan selvä, että kun noin tylyä, niin tunteet on jäässä, koska sinä näytät vaan.välttämättömältä pahalta. Voit pelastaa suhteesi vain realiteeteilla jotka osoitat ja lopulta sillä, että kerrot päättäneesi erota, jollei parisuhdettanne voi korjata. Voit siis oikeasti päätyä eroon, koska se voi olla ensikuulemalta vaimollesi kuin ilosanoma.
        Ja mitä tyhmempi hän on, mitä tyytymättömämpi, mitä yksinkertaisempi uskomaan että sinä olet kaikem ikävän syy, sen varmemmin päädyt eroon. Riski on riski, mutta usko pois että näitä elämälle onttoja puolisoita jotka uskovat että onni on tuolla jossain, on suomi pullollaan. Viimeiseen kysymykseen kuolinvuoteellaan vastaavat, että jos olisivat tienneet,niin eivät olis tehneet niin paljon pahaa läheisilleen, kun tekoja ei saa tekemättömiksi.


      • Arvoässä
        pyykilläköolette kirjoitti:

        Yhteistä taloutta vaimosi kanssa kuitenkin elelette, velkaa tulee teille koko ajan lisää, eron tullessa teille kummallekin jäisi käteen vain velkaa, joten enpä sinuna kehuskelisi taloudenhoitotaidoilla.

        En ymmärrä miksi kukaan maksaisi 150.000 arvoisesta talosta 250.000. Sama tulee noihin holtittomiin luottokorttilaskuihin. Miksi kukaan laittaa kuukaudesta toiseen haisemaan fyrkkaa menemään luottokortin puolelta, jos kerran rahaa ei oikeasti ole. Teillä on jonkunlainen rahapesuhomma menossa, silloinhan sitä eletään yli varojen ja piilotellaan käteistä sinne ja tänne.

        Lienet oikeassa että ei kukaan maksa 250000 talosta. Sitä mieltä olen itsekin. Eron sattuessa naiset yleensä laittaa asianajajan tekemään omaisuudesta laskun miehelle (eipä naiset sillon viitsi edes kilpailuttaa lakimiestä :D) Ja Lasku lankeaa niin pian että on parempi myydä talo kiireellä. Eipä sitä silloin voi odottaa mitään oikeaa maksua talosta, vaan talo menee realisointihintaan. Alueellamme on viimeisimmät talokaupat olleet 150000-230000 joten ei voi mitään muuta olettaa kuin, että 150000 saadaan. Isompi summa on haavekuvitelmaa, jonka totetuminen vaatii enemmän myyntiaikaa.

        Minulla velka kyllä lyhenee. Jos eroaisimme nyt, niin vaimo ei selviäisi veloista tämänhetkisen käyttäytymisensä valossa. Henkilökohtaista lainaa hänellä siis 7000 ja tekee silti vuodessa 5000 visavelkaa lisää. Jos siihen lisätään 43000 lainaa hoidettavaksi, niin jokainen tajuaa että tämä nainen saa muuttaa käyttäytymistään aika radikaalisti,

        Minun tilanne velkojen suhteen on hallinnassa. Maksan kaikki tämänhetkiset velat ja minulle jää silti 5000 ylimääräistä vuosittain. Hoidettavat velkani vähenisivät 243000:sta 50000:een. Sitten olisinkin ihan uudenlaisten ongelmien edessä... mitä ihmettä tekisinkään vuosittain kertyvällä 20 donalla?


      • NäinMeilläKävi
        Arvoässä kirjoitti:

        Lienet oikeassa että ei kukaan maksa 250000 talosta. Sitä mieltä olen itsekin. Eron sattuessa naiset yleensä laittaa asianajajan tekemään omaisuudesta laskun miehelle (eipä naiset sillon viitsi edes kilpailuttaa lakimiestä :D) Ja Lasku lankeaa niin pian että on parempi myydä talo kiireellä. Eipä sitä silloin voi odottaa mitään oikeaa maksua talosta, vaan talo menee realisointihintaan. Alueellamme on viimeisimmät talokaupat olleet 150000-230000 joten ei voi mitään muuta olettaa kuin, että 150000 saadaan. Isompi summa on haavekuvitelmaa, jonka totetuminen vaatii enemmän myyntiaikaa.

        Minulla velka kyllä lyhenee. Jos eroaisimme nyt, niin vaimo ei selviäisi veloista tämänhetkisen käyttäytymisensä valossa. Henkilökohtaista lainaa hänellä siis 7000 ja tekee silti vuodessa 5000 visavelkaa lisää. Jos siihen lisätään 43000 lainaa hoidettavaksi, niin jokainen tajuaa että tämä nainen saa muuttaa käyttäytymistään aika radikaalisti,

        Minun tilanne velkojen suhteen on hallinnassa. Maksan kaikki tämänhetkiset velat ja minulle jää silti 5000 ylimääräistä vuosittain. Hoidettavat velkani vähenisivät 243000:sta 50000:een. Sitten olisinkin ihan uudenlaisten ongelmien edessä... mitä ihmettä tekisinkään vuosittain kertyvällä 20 donalla?

        Pankki ei välttämättä hyväksy valan takauksena olevan talon myyntiä pahasti alihintaan jos molemmat valalliset eivät pysty hoitamaan jäljelle jäävää velan osaa eikä lisätakauksia ole mistään. Voi siis olla että jäätte jumiin talonne kanssa erossa vaikka sinä olisitkin maksukykyinen mutta vaimosi ei.


      • Täysikäinen

        Eikös 18 vuotias ole jo aikuinen.


      • ismoReal
        NäinMeilläKävi kirjoitti:

        Pankki ei välttämättä hyväksy valan takauksena olevan talon myyntiä pahasti alihintaan jos molemmat valalliset eivät pysty hoitamaan jäljelle jäävää velan osaa eikä lisätakauksia ole mistään. Voi siis olla että jäätte jumiin talonne kanssa erossa vaikka sinä olisitkin maksukykyinen mutta vaimosi ei.

        Vaimo on mitä ilmeisemmin maksukykyinen. Se, että ei osaa käyttää rahaa fiksusti ei ole maksukykyä poistava. Tosin tilillä ei ole mitään millä sitä velkaa maksetaan, kun käyttää rahansa päättömästi.

        Maksukyky on Tuloista jäävä summa, kun poistetaan normaalit elämismenot ja lainanhoito. Eli tuloista poistetaan: verot, asumiskustannus, sähkö, lämpö ja vesi. alaikäisten lasten elatusosuus, normaali ruokameno, vähäiset kosmetiikka ja hygienia sekä sairauskulut, työmatkakulut ja puhelin. Pankin mielestä henkilö on maksukykyinen kun omaan käyttöön jää 40% tai enemmän tuloista.

        Kun omaan käyttöön jää esim 35% pankki ei enää myönnä lainaa. Jos sinulla on maksukykyä 45%, mutta tuhlaat joutavaan 46% tuloistasi jää joku pakollisista menoista kattamatta. Mitä näistä teet? Syöt säästöjä, käytät visaluottoa, pummaat kaverilta, saat karhukirjeen verottajalta, teet konkurssin. Kun elät tarpeeksi kauan päättömästi. Säästöt loppuu, ylität visan luottorajan, olet ilman kavereita, elät verovelassa, yksityishenkilö ei voi mennä konkurssiin.

        Sen vaan sanon, että moni kuvittelee rahan kasvavan puissa.


      • TotuusSattuuQC
        ismoReal kirjoitti:

        Vaimo on mitä ilmeisemmin maksukykyinen. Se, että ei osaa käyttää rahaa fiksusti ei ole maksukykyä poistava. Tosin tilillä ei ole mitään millä sitä velkaa maksetaan, kun käyttää rahansa päättömästi.

        Maksukyky on Tuloista jäävä summa, kun poistetaan normaalit elämismenot ja lainanhoito. Eli tuloista poistetaan: verot, asumiskustannus, sähkö, lämpö ja vesi. alaikäisten lasten elatusosuus, normaali ruokameno, vähäiset kosmetiikka ja hygienia sekä sairauskulut, työmatkakulut ja puhelin. Pankin mielestä henkilö on maksukykyinen kun omaan käyttöön jää 40% tai enemmän tuloista.

        Kun omaan käyttöön jää esim 35% pankki ei enää myönnä lainaa. Jos sinulla on maksukykyä 45%, mutta tuhlaat joutavaan 46% tuloistasi jää joku pakollisista menoista kattamatta. Mitä näistä teet? Syöt säästöjä, käytät visaluottoa, pummaat kaverilta, saat karhukirjeen verottajalta, teet konkurssin. Kun elät tarpeeksi kauan päättömästi. Säästöt loppuu, ylität visan luottorajan, olet ilman kavereita, elät verovelassa, yksityishenkilö ei voi mennä konkurssiin.

        Sen vaan sanon, että moni kuvittelee rahan kasvavan puissa.

        "Vaimo on mitä ilmeisemmin maksukykyinen."

        Sitä on hankala sanoa kun ei tiedä hänen tulojaan eikä asumis- ja muita perusmenoja nykyisen talon myynnin jälkeen. Lisäksi pitää muistaa että kun talo on myyty, lainalla ei ole enää vakuutta. Silloin pankki arvio puhtaan laskennallisen maksukyvyn lisäksi myös henkilön todellista kykyä lyhentää lainaa josta voi pankille tulla luottotappioita. Ja silloin koko ajan tapissa oleva luottokorttitili ei ole mikään suuri meriitti. Vakuudettoman lainan ehdot ovat paljon kovemmat kuin vakuudellisen.


      • taivuokraa
        Arvoässä kirjoitti:

        Lienet oikeassa että ei kukaan maksa 250000 talosta. Sitä mieltä olen itsekin. Eron sattuessa naiset yleensä laittaa asianajajan tekemään omaisuudesta laskun miehelle (eipä naiset sillon viitsi edes kilpailuttaa lakimiestä :D) Ja Lasku lankeaa niin pian että on parempi myydä talo kiireellä. Eipä sitä silloin voi odottaa mitään oikeaa maksua talosta, vaan talo menee realisointihintaan. Alueellamme on viimeisimmät talokaupat olleet 150000-230000 joten ei voi mitään muuta olettaa kuin, että 150000 saadaan. Isompi summa on haavekuvitelmaa, jonka totetuminen vaatii enemmän myyntiaikaa.

        Minulla velka kyllä lyhenee. Jos eroaisimme nyt, niin vaimo ei selviäisi veloista tämänhetkisen käyttäytymisensä valossa. Henkilökohtaista lainaa hänellä siis 7000 ja tekee silti vuodessa 5000 visavelkaa lisää. Jos siihen lisätään 43000 lainaa hoidettavaksi, niin jokainen tajuaa että tämä nainen saa muuttaa käyttäytymistään aika radikaalisti,

        Minun tilanne velkojen suhteen on hallinnassa. Maksan kaikki tämänhetkiset velat ja minulle jää silti 5000 ylimääräistä vuosittain. Hoidettavat velkani vähenisivät 243000:sta 50000:een. Sitten olisinkin ihan uudenlaisten ongelmien edessä... mitä ihmettä tekisinkään vuosittain kertyvällä 20 donalla?

        Varmaan maksaisit uutta asuntoasi...


    • tunnepuoli

      Onko sun vaimo huolestunut veloistaan? Siksi välttelee sua. Tai teidän rakkaus tarvitsisi uuden kipinän.
      Vaikka rakkaus katoaa, velat ei. Vanha sanalasku.

      • Arvoässä

        Vaimo sanoi minulle "hei" kun lähdimme töihin.

        Illalla juttelimme aiheesta: visatili miinuksella. Sanoin että kannattaa varata aika pankkiin lainaneuvottelua varten. Sanoin että kyllä ne lainaa kulutusluottoa muutaman tonnin koska hänellä on säännölliset tulot. Pikku lainalla saa visatilille jotain katetta. Oikea laina tulee halvemmaksi kuin visatili miinuksella. Oli ollut sitä mieltä että hänellä ei ole mahiksia lainaan kun on ylittänyt visatilinsä.

        Sanoin ettei kannata lannistua etukäteen vaan on paempi mennä pankkiin hetimiten selvittämään asiaa. Se ei maksa mitään että menet kysymään asiaa pankista.

        Tuo hein sanominen näyttäisi juuri tuolta että on vältellyt aihetta velka.


      • jnjsargå
        Arvoässä kirjoitti:

        Vaimo sanoi minulle "hei" kun lähdimme töihin.

        Illalla juttelimme aiheesta: visatili miinuksella. Sanoin että kannattaa varata aika pankkiin lainaneuvottelua varten. Sanoin että kyllä ne lainaa kulutusluottoa muutaman tonnin koska hänellä on säännölliset tulot. Pikku lainalla saa visatilille jotain katetta. Oikea laina tulee halvemmaksi kuin visatili miinuksella. Oli ollut sitä mieltä että hänellä ei ole mahiksia lainaan kun on ylittänyt visatilinsä.

        Sanoin ettei kannata lannistua etukäteen vaan on paempi mennä pankkiin hetimiten selvittämään asiaa. Se ei maksa mitään että menet kysymään asiaa pankista.

        Tuo hein sanominen näyttäisi juuri tuolta että on vältellyt aihetta velka.

        Jospa sun vaimo tarvitsi rohkaisua hoitaa asia kuntoon. Kun ongelma on hoidossa, sun vaimolla on voimavaroja keskittyä avioliittoonkin. Eli suhun.


      • Arvoässä
        Arvoässä kirjoitti:

        Vaimo sanoi minulle "hei" kun lähdimme töihin.

        Illalla juttelimme aiheesta: visatili miinuksella. Sanoin että kannattaa varata aika pankkiin lainaneuvottelua varten. Sanoin että kyllä ne lainaa kulutusluottoa muutaman tonnin koska hänellä on säännölliset tulot. Pikku lainalla saa visatilille jotain katetta. Oikea laina tulee halvemmaksi kuin visatili miinuksella. Oli ollut sitä mieltä että hänellä ei ole mahiksia lainaan kun on ylittänyt visatilinsä.

        Sanoin ettei kannata lannistua etukäteen vaan on paempi mennä pankkiin hetimiten selvittämään asiaa. Se ei maksa mitään että menet kysymään asiaa pankista.

        Tuo hein sanominen näyttäisi juuri tuolta että on vältellyt aihetta velka.

        Ehkäpä tässä todellakin tarvittiin se visaluoton kertakaikkinen loppuminen, että vaimon puhelukko avautuu. Ei aikaisemmat keskustelunavaukseni tuottaneet toivomaani tulosta.

        Olisiko se minun suora apu olut aikaisemmin virhe? Nyt kun kannustin hoitamaan visan vinkumiset kuntoon itse, se tuntuu muuttaneen jotain meillä paremmaksi. Tänään töiden jälkeen vaimoni jopa jutteli hetken ihan oma-aloitteisesti.

        Minusta ainakin asiat näyttää jo valoisemmilta.


    • YksKaxPax

      Ei aloittajan vaimolla ole taloudelliset realiteetit hallussa mutta ihan yhtä lailla taas aloittaja tuntuu olevan niitä miehiä joista on hienoa pröystäillä miten heillä jää ihan "viisi donaa" vuodessa ylimääristä niin kuin se olisi jotenkin valtava saavutus elämässä. Eli arvomaailma pyörii taas vähän liikaakin siellä maallisen mammonan puolella. Muutenkin viestit ovat lähinnä raha-asioiden pyörittelyä.
      Ehkä ovat niin kaukana toisistaan että parempikin jos eroavat.

      • guupuppe

        Arvaappa mitä? Aviosuhde on lain mukaan myös taloudellinen suhde. Siinä kun ihan oikeastikin luotetaan toinen toiseensa. Moni ajattelee nykyisin, et oman perseen ja rakkauden mukaan saa mennä miten sydän tahtoo. Monet tekeekin niin. Ylätys on suuri, kun se "kyllä" alttarilla ei tarkoittantkasn pelkästään mullun osoittamaa suuntaa tai oman ihastuksen kertomista useille julkisesti. Toisen perheeseen saa nykyoletuksen mukaan tulla loisimaan, käyttämään perheen rahaa tai juonimaan puolisoa itselleen. Kukaan ei sitä omale kohdalle hyväksy, ei myöskään läheisilliin. Ei mikään ihme, vaikka sensaation hakuiset lehdistöhuorat noita juttujaan pikkusievästi rakastumisesta löpisten höpisevät. Käytännössä perheensä pettävä mies tai alpäänsä mukaan lentävä nainen menettää arvostuksensa taloudellisesti vastuullisissa tehtävissä. Repikää siitä, esimerkkejä on paljon julkisuudessakin, vaikkei luusereista enää puhuta.


    • Raaka.totuus

      Vaimon holtiton törsäily on yleensä seurausta siitä että oma mies ei enää kiinnosta vaan elämään pitää hakea sisältöä materiasta. AP, olet vaimollesi pelkkä rahoittaja, et rakas.

    • Pistettytaivaantuuliin

      Mihin tuota velkaa on tehty, jollei teillä ole muuta, kun kämppä ja sen arvo n 150 000 ja kaksi auton romua.?

      • silmätauki

        Talon arvohan kohosi juuri eilen, etkö huomannut?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1635
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1479
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1378
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1350
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1304
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe