Kirjailijattaren kuolema IV

Mies


Pysäytin veneen kuin seinään salmen suulle. Sammutin koneen. Pauhun ja aaltojen hakkaamisen tauottua, jäin kiikkumaan luojan laineilla vailla merkitystä. Hiljaisuus oli musertavaa. Kaukana ulapalla rahtialukset humisivat vetelehtien kohti satamiaan. Liike oli niin hiljaista, että se vaikutti merkityksettömältä. Tuhansia tunteja saisi odottaa, vuosia vartoa. Veneenpohjalla lojui koivunsiemeniä kuin pieniä litistyneitä pääskysiä. Parveittain. Käteni haisivat bensiinissä uineelta mereltä, rannan puilta ja kenkien alla kolisevilta kiviltä, eiliseltä. Suolaa. Suolaa ja pippuria, tilliä ja sanomalehtiä, savua, neuvottomuutta. Käteni. Ne olivat voimakkaat, mutta vailla päätä. Tankkerit ja rahtialukset, mainingit. Pääskyset. Etelätuulessa tuoksui toisenlaisuus. Jotain tuttua leijui ympärilläni, ja sitten tuo kaikki huuhtoutui pois ja uutta syntyi tilalle. Vesi oli sysimustaa, kuin sulaa metallia, joka saattaisi jähmettyä minä hetkenä hyvänsä. Täysin arvaamatta, ennustamatta ja äänettä. Katsoin taakseni näkemättä mitään.

Hänen kasvonsa olivat kaikkialla täällä.
Jokaisessa ykstyiskohdassa.
Pienimmässäkin roskassa.
Katoavissa äänissä.
Vapisevissa kulkuvaloissa ja laivojen kansilla, kölien alla.
Kaikkialla.

Pitelin kämmenellä nyrkkiäni ja tuijotin kengänkärkiin. Olen ollut täällä aina. Olen ollut tässä aina. Meri ja minä olemme yhtä, mutta se on valtavampi, vahvempi ja kauniimpi kuin minä. Syvempi. Luulen, että meri on hän. Luulen, että meri on luonut hänet, asettanut rantakalliolle ja jättänyt yksin, pyyhkäissyt palan itsestään maan kamaralle, kuin todistaakseen mahtavuutensa. Antanut itsestään kaiken sen, jolla on silmät nähdä, kyky tuntea. Hän kosketteli taivasta, piirteli hiekkaan ja koki. Me emme. Me olimme muurahaisia, joita kantelivat toiset muurahaiset pitkin ikuisuuden polkuja kohti pesiään. Me olimme kalaparvet, hän niiden kimallus. Me olimme muuttolinnut, hän huojuvien siipien havina.

Siivosin veneenpohjan nyppimällä roskia sieltä täältä - yrittäen saada aikaan jonkinlaista jälkeä, mutta tosiasiassa vene tulisi pestä kokonaan. En ollut viitsinyt. Olin luottanut sokeuteeni ja venevajan kattoon enemmän kuin siihen, että jossain olisi ja elisi puhtauden pysyvä idea.

Samassa hän ilmestyi vajan ovelle ja kurkisti sisään. Hän hymyili. Koko olemus hymyili. Kuin pimeyteen olisi asetettu häikäisevä valo, sitä hän oli. Yksikään varjo ei häntä uhmannut, eikä yksikään kohta jäänyt vailla kirkkautta. En osannut sanoa mitään. Pohdiskelin liikaa, ja epäröin, emmin ja jäsentelin, ehdottelin itselleni - ja hylkäsin ehdotukset armotta, teloitin, raahasin ruumiit piiloon ja peitin. Tapoin kaloja. Otin aurinkoa. Läpivalaisevaa.
Tiputin virvelini veteen. Se katosi lähes välittömästi, eikä siitä jäänyt pinnalle jälkeäkään. Olen raskasta tekoa, mutta ovensuussa palava valo näki kaiken, eikä sen keveydelle mikään voinut mitään. Hänellä oli harteillaan valkoinen kashmirhuivi, mutta mistään ei voinut päätellä, että hänellä olisi ollut jollain tavalla kylmä. Ääni vapisi sisälläni, kun ilmassa leijaileva tuoksu tavoitteli inhimillisyyden ydinalueita. Toisinaan tuntui, että olin kokenut kaiken mahdollisen, ja että mikään ei enää olisi mahdollista, tai jos oli, niin ollakseen vain variaatioita eilisestä.

Käynnistin koneen, avasin kaasun ja kiersin uloimmat saaret muutamien silmäparien edessä. Minulla ei ollut siihen mitään syytä. Tunsin olevani epälooginen.

17

368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perhana! Unohtui hihitys.

      (Hihitystä)

    • Trollipeikko

      Peikko pitää tästä osasta niin paljon, että tunsi hetken kelluvansa selällään, silmät kiinni, noin kymmenen metrin päässä veneestä ja tunnustelevansa miehen ajatuksia.

      Jos tuossa kohdassa tarinaa olisi musiikkia, se olisi tällaista:

      https://m.youtube.com/watch?v=Tmrt3cKKuD4

      Nyt peikko jatkaa vedessä kellumista.

      • Mjoo

        Onhan tässä sellaista "maskuliinista ajattelua" vaikka kuinka. Sitä taas en ymmärrä, miksi Suede on liimattu tällaisen kylkeen.

        Kammottavaa musaa.

        (Naurua)


      • Trollipeikko
        donnadonatello kirjoitti:

        Mjoo

        Onhan tässä sellaista "maskuliinista ajattelua" vaikka kuinka. Sitä taas en ymmärrä, miksi Suede on liimattu tällaisen kylkeen.

        Kammottavaa musaa.

        (Naurua)

        Kirjoittajan suurin murhenäytelmä on hetki, jolloin Toiseus nielaisee hänen tekstinsä ja alkaa rakentaa sen lomaan asioita, joita kirjoittaja ei voi enää kontrolloida.

        Se on törkeä raiskaus.

        Mutta ilman sitä tekstejä ei olisi olemassa. Ilman sitä tekstit olisivat vain satunnaisia merkkijonoja.

        Rauha Sueden muistolle. Nuo lyriikat sisältävät paljon samaa kuin tarinan mieskertojan ajatukset. Lisäksi kappale kuulostaa vedessä kelluvalta veneeltä.

        Jos musiikin laatu mitataan sen kykynä aiheuttaa muutoksia aivotoiminnassa ja tietoisuuden tasossa, olen samaa mieltä "My Dark Star" -kappeen tasosta.


      • Trollipeikko
        Trollipeikko kirjoitti:

        Kirjoittajan suurin murhenäytelmä on hetki, jolloin Toiseus nielaisee hänen tekstinsä ja alkaa rakentaa sen lomaan asioita, joita kirjoittaja ei voi enää kontrolloida.

        Se on törkeä raiskaus.

        Mutta ilman sitä tekstejä ei olisi olemassa. Ilman sitä tekstit olisivat vain satunnaisia merkkijonoja.

        Rauha Sueden muistolle. Nuo lyriikat sisältävät paljon samaa kuin tarinan mieskertojan ajatukset. Lisäksi kappale kuulostaa vedessä kelluvalta veneeltä.

        Jos musiikin laatu mitataan sen kykynä aiheuttaa muutoksia aivotoiminnassa ja tietoisuuden tasossa, olen samaa mieltä "My Dark Star" -kappeen tasosta.

        -kappaleen


      • Trollipeikko kirjoitti:

        -kappaleen

        .. paleen.

        Tätä kommenttia olisi mielenkiintoista hieman avata lisää, sillä se jäi suurimmilta osin täysin abstraktiksi lukijalle.

        Mutta tämä ei ole minun tehtäväni.

        (Naurua)


      • Trollipeikko
        donnadonatello kirjoitti:

        .. paleen.

        Tätä kommenttia olisi mielenkiintoista hieman avata lisää, sillä se jäi suurimmilta osin täysin abstraktiksi lukijalle.

        Mutta tämä ei ole minun tehtäväni.

        (Naurua)

        Saakelin pässi. 😂


      • Trollipeikko
        donnadonatello kirjoitti:

        .. paleen.

        Tätä kommenttia olisi mielenkiintoista hieman avata lisää, sillä se jäi suurimmilta osin täysin abstraktiksi lukijalle.

        Mutta tämä ei ole minun tehtäväni.

        (Naurua)

        Tällä kertaa et saa valita rangaistustasi.

        Langetan sinulle rangaistuksen, josta aivosi eivät toivu milloinkaan:

        https://m.youtube.com/watch?v=ueImqhInCCE


      • Trollipeikko kirjoitti:

        Tällä kertaa et saa valita rangaistustasi.

        Langetan sinulle rangaistuksen, josta aivosi eivät toivu milloinkaan:

        https://m.youtube.com/watch?v=ueImqhInCCE

        Mjoo

        Muutama vuosi sitten kuulin tarinan Kirka Babitzinista kello viisi kesäaamuna, kun tämä ei päässyt sisään asuntoonsa avainten kadottua.

        Hauskinta tarinassa on se että se on totta.

        (Naurua)


      • Trollipeikko
        donnadonatello kirjoitti:

        Mjoo

        Muutama vuosi sitten kuulin tarinan Kirka Babitzinista kello viisi kesäaamuna, kun tämä ei päässyt sisään asuntoonsa avainten kadottua.

        Hauskinta tarinassa on se että se on totta.

        (Naurua)

        Minua naurattavat lähinnä ne puhelut, joita kuka tahansa tuollaisessa tilanteessa oleva on saattanut soittaa: "Hei sorry et soitan tähän aikaan mut voisinx tulla sun luo ku en löydä mun avainta?"

        Saattaa saada nihkeitä vastauksia.

        😂 😂 😂


      • Trollipeikko kirjoitti:

        Minua naurattavat lähinnä ne puhelut, joita kuka tahansa tuollaisessa tilanteessa oleva on saattanut soittaa: "Hei sorry et soitan tähän aikaan mut voisinx tulla sun luo ku en löydä mun avainta?"

        Saattaa saada nihkeitä vastauksia.

        😂 😂 😂

        Mjaa

        Tämä spesiaalikeissi piti sisällään singlen "Pyyhit surun silmistäin."

        Singlen?

        (Hihitystä)


      • hihihihi
        donnadonatello kirjoitti:

        Mjaa

        Tämä spesiaalikeissi piti sisällään singlen "Pyyhit surun silmistäin."

        Singlen?

        (Hihitystä)

        hihihi


      • Trollipeikko
        donnadonatello kirjoitti:

        Mjaa

        Tämä spesiaalikeissi piti sisällään singlen "Pyyhit surun silmistäin."

        Singlen?

        (Hihitystä)

        Toivottavasti tuossa tarinassa lopulta joku otti jonkun lähellensä peiton alle ja piti sylissään suudellen. 🤓

        Pian on aika siirtyä korpikuusen kannon alle.

        Donna saa vielä vähän musiikkia tälle illalle, sillä Donna on Trollipeikon Päivänsäde.

        https://m.youtube.com/watch?v=6xDcn99cOxI


      • Trollipeikko kirjoitti:

        Toivottavasti tuossa tarinassa lopulta joku otti jonkun lähellensä peiton alle ja piti sylissään suudellen. 🤓

        Pian on aika siirtyä korpikuusen kannon alle.

        Donna saa vielä vähän musiikkia tälle illalle, sillä Donna on Trollipeikon Päivänsäde.

        https://m.youtube.com/watch?v=6xDcn99cOxI

        Mjoo

        Yllättävää kyllä meillä skandinaviassa on vaikea saada aikaiseksi tällaista soundia, joka toisaalla tuntuu ilmestyvän paikalle kuin itsestään.

        https://www.youtube.com/watch?v=Tl5kpsVDSB4


      • Trollipeikko
        donnadonatello kirjoitti:

        Mjoo

        Yllättävää kyllä meillä skandinaviassa on vaikea saada aikaiseksi tällaista soundia, joka toisaalla tuntuu ilmestyvän paikalle kuin itsestään.

        https://www.youtube.com/watch?v=Tl5kpsVDSB4

        Nnnoh. Olen hieman eri mieltä siitä, että tuossa kappaleessa olisi kovin erilainen soundi kuin skandinaavisessa musiikissa.

        Aika kliseinen kappale. Ei oikein sytytä.

        Minä pidän slaavilaisessa elektronisessa musiikissa eniten remixeistä, jotka on tehty jonkin kansallislaulun tai muun tunnetun vanhan laulun pohjalta.


      • Trollipeikko kirjoitti:

        Nnnoh. Olen hieman eri mieltä siitä, että tuossa kappaleessa olisi kovin erilainen soundi kuin skandinaavisessa musiikissa.

        Aika kliseinen kappale. Ei oikein sytytä.

        Minä pidän slaavilaisessa elektronisessa musiikissa eniten remixeistä, jotka on tehty jonkin kansallislaulun tai muun tunnetun vanhan laulun pohjalta.

        Mjoo

        Muistaakseni tein täysin selväksi sen että puhun täällä vain ja ainoastaan itsestäni.

        Muu ei ole millään lailla mahdollista.

        (Naurua)


      • Trollipeikko
        donnadonatello kirjoitti:

        Mjoo

        Muistaakseni tein täysin selväksi sen että puhun täällä vain ja ainoastaan itsestäni.

        Muu ei ole millään lailla mahdollista.

        (Naurua)

        Jaa. Puhut itsestäsi. Be my guest. Eli ole vieraani. Mutta ei tarkoituksenani ollut koskaan vaatiakaan mitään, mitä neiti ei mielellään tekisi. 😉

        Minä SYTYN itsestäni. Sitä kutsutaan itsesytynnäksi.

        Mutta syttyminen on mahdollista monella muullakin tavalla kuin itsestään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2489
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      55
      2204
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      197
      2188
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1722
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1277
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      7
      1252
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      18
      1222
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe