Vastatuuleen vihreällä linjalla!

Ahahahahaa, ahahahahaa! Vai että uusi brändi?
Miksei brandy? No kun ei konjakkia saa... Ahahahahaa! 😂😂😂
Mitä siitä kertoisin, kysyjille vastaisin?

Jukka Kuoppamäen sanoittaman ja esittämän Sininen ja valkoinen -kappaleen rivi kuvastaa kansliajohtaja Jukka Vilénin mukaan ajatusta, josta Kemin kaupungin uuden brändin rakentaminen lähti kevättalvella alkuun.
– Aiemmin emme ole tehneet näin laajaa imagosuunnittelua yhtä perusteellisella ohjeistuksella. Mikä kaupunki on? Mikä on sen julkikuva? Viime kesäkuussa valmistunutta uutta kaupunkistrategiaa laadittaessa kävi selväksi, että imagoa ja brändiä pitää kirkastaa ja kehittää, Vilén sanoo.

Yhdessä viestintäsuunnittelija Niina Grönholmin kanssa hän esitteli tiistaina medialle työn tuloksen. Kaupunginhallitus oli hyväksynyt sen edellispäivänä, pienin viilausevästyksin. Täysin valmista ei siis yhäkään ole mutta lähes maalissa kuukausien puserrus on.

Siihen osallistuivat kaupungin työntekijöiden ja sidosryhmien – ammattikorkeakoulu, Lappia, puuteollisuus – työpajat. Kaupunkilaiset pääsivät mukaan välillisesti.
– Kolme–neljä vuotta sitten kysyimme kuntalaisilta mielipiteitä siitä, miten he Kemin kokevat. Vastauksia tuli noin sadalta henkilöltä. Viime kesänä pyysimme kemiläisten tarinoita. Saimme niitä parikymmentä, Vilén ja Grönholm kertovat.

Vihreys on tuore elementti Kemin brändissä. Se löysi paikkansa myös kaupungin uudistetussa tunnuksessa.

– Säilytimme Suomen lipusta tyylitellyn K-kirjaimen, joka on ollut käytössä jo 25 vuotta. Tunnuksen yhteydessä esiintyvä Kemi-sana sai uuden fontin sekä i-kirjaimen pisteeksi vihreän, sydämenmuotoisen lehden, Vilén sanoo.

Vihreys on ei ole vain täplä logossa tai osa uutta värimaailmaa. Uuden vision mukaan Kemi on vastuullisesti vihreä kaupunki, jonka toimintaa ohjaa ekologinen, taloudellinen, kulttuurinen ja sosiaalinen kestävyys. Kemi haluaa olla edelläkävijä muun muassa kiertotaloudessa. Tavoitteena on yltää Suomen vihreimmäksi kaupungiksi. Sen pitää näkyä arjen pieniä tekoja ja valintoja myöten.

Brändityössä on muokattu kaupungille myös Vihreä teko -tunnus, jota käytetään, kun viestitään erityisen ympäristöystävällisestä tai kestävän kehityksen mukaisesta toiminnasta. Kaupunki hyödyntää tunnusta itse ja voi myöntää sen käytön ulkopuoliselle toimijalle.

Uusi brändi korostaa pohjoista päättäväisyyttä ja sisua, konstailemattomuutta, luovaa taitoa seilata vastatuuleen ja omaan suuntaan.

– Kemi on selviytynyt kovista rakennemuutoksista, Jukka Vilén muistuttaa.

Kaupungin vahvuuksiksi on nostettu sujuva ja helppo arki, sijainti solmukohdassa ja meren äärellä, hyvät opiskelu- ja harrastusmahdollisuudet, kulttuurin ja tapahtumien kirjo.

– Tämä on vähän hullukin kaupunki. Viimeisin villitys on haluta kuntoiluportaat tasaiselle maalle keskustaan.

"Kaupungin vahvuuksiksi on nostettu sujuva ja helppo arki." =Lisää katkaistuja suoria katuja ja kaatuneita vehreitä puita keskustaan. Raide- ja linjaliikennettä lisätään. Autoilusta vapaa keskusta harkinnassa.
Viitsiikö joku mainita vielä lisää, vai jääyyekö asuntoloukkuun?

2

174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Unelmani toteutui viisi vuotta sitten, Pitäkää tunkkinne! Bhuuuaahahaa!🐰🐸

    • peruskemiläinen

      Kuuluukohan tähän rojektiin katettujen bussipysäkkien purkaminen Kemissä? Ely-keskus purattaa Lapista suurimman osan katetuista bussipysäkeistä koska niiden hoitaminen tulee kalliiksi. 100 000€ vuodessa. Näin kerrottiin eilen ratiossa ja ratiossahan ei valehella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kovan viikon ilta pitäisi lakkauttaa

      Käytännössä pelkkää SDP:lle ilkkumista koko ohjelma veronmaksajien kustannuksella.
      Maailman menoa
      146
      5347
    2. Yksi kuoli kolarissa Outokummussa

      -toisen auton kuljettajaa epäillään rattijuopumuksesta. Toisen auton kyydissä oli kuljettajan lisäksi neljä ihmistä. Hei
      Outokumpu
      102
      5052
    3. Pakoputkipörisijä syttyi tuleen kesken ajon

      Kyydissä oli 7 henkilöä, mutta hyvä onni matkassa epäonnistuneesta käyttövoimavalinnasta huolimatta, eikä kukaan loukka
      Maailman menoa
      53
      4315
    4. Borat ärhäkkänä, syyttelee kokoomusta vilpin suojelusta

      Hänen mukaansa kokoomus seuraa ”toimettomana vierestä, kun vilpilliset firmat vievät urakat rehellisten nenän edestä”, j
      Maailman menoa
      12
      3801
    5. Sdp on esittänyt maatalous- ja yritystuista leikkaamista

      Joihin menee 10 miljardia euroa vuosittain. Minkä vuoksi äärioikeisto änkyttää jostain vuodesta 2026, kun ei demareiden
      Maailman menoa
      54
      3706
    6. Persut on SYYLLISIÄ KAIKKEEN NEGATIIVISEEN SUOMESSA

      , ne haluaa neuvostoliiton putinin kanssa takaisin, shit voi valvoa kaikkea ja kaikkia, no tietty makeeta mannaa itselle
      Perussuomalaiset
      32
      3634
    7. Perussuomalaisiin minä luotan

      Bensaa raaskii taas tankata ja ensi vuonna laskee ruoan verotus. Nämä muutokset parantavat pienituloisten asemaa.
      Maailman menoa
      55
      3383
    8. Anna palautetta kaivatullesi.

      Sana on vapaa!
      Ikävä
      195
      2404
    9. Kokoomus kannatti aiemmin rahoitusmarkkinaveroa - kanta nyt muuttunut

      Kokoomuksen linjanmuutos rahoitusmarkkinaveron suhteen on herättänyt kysymyksiä. Vielä aiemmin puolue antoi ymmärtää kan
      Maailman menoa
      1
      2383
    10. HYRYNSALMEN TORILLE KLO 20.00

      KAIKKI NUORET JA KAIKKI MUUT MYÖS TÄNÄÄN HYRYNSALMEN TORILLE KLO 20.00!!!!!
      Hyrynsalmi
      26
      1269
    Aihe