Vastatuuleen vihreällä linjalla!

Ahahahahaa, ahahahahaa! Vai että uusi brändi?
Miksei brandy? No kun ei konjakkia saa... Ahahahahaa! 😂😂😂
Mitä siitä kertoisin, kysyjille vastaisin?

Jukka Kuoppamäen sanoittaman ja esittämän Sininen ja valkoinen -kappaleen rivi kuvastaa kansliajohtaja Jukka Vilénin mukaan ajatusta, josta Kemin kaupungin uuden brändin rakentaminen lähti kevättalvella alkuun.
– Aiemmin emme ole tehneet näin laajaa imagosuunnittelua yhtä perusteellisella ohjeistuksella. Mikä kaupunki on? Mikä on sen julkikuva? Viime kesäkuussa valmistunutta uutta kaupunkistrategiaa laadittaessa kävi selväksi, että imagoa ja brändiä pitää kirkastaa ja kehittää, Vilén sanoo.

Yhdessä viestintäsuunnittelija Niina Grönholmin kanssa hän esitteli tiistaina medialle työn tuloksen. Kaupunginhallitus oli hyväksynyt sen edellispäivänä, pienin viilausevästyksin. Täysin valmista ei siis yhäkään ole mutta lähes maalissa kuukausien puserrus on.

Siihen osallistuivat kaupungin työntekijöiden ja sidosryhmien – ammattikorkeakoulu, Lappia, puuteollisuus – työpajat. Kaupunkilaiset pääsivät mukaan välillisesti.
– Kolme–neljä vuotta sitten kysyimme kuntalaisilta mielipiteitä siitä, miten he Kemin kokevat. Vastauksia tuli noin sadalta henkilöltä. Viime kesänä pyysimme kemiläisten tarinoita. Saimme niitä parikymmentä, Vilén ja Grönholm kertovat.

Vihreys on tuore elementti Kemin brändissä. Se löysi paikkansa myös kaupungin uudistetussa tunnuksessa.

– Säilytimme Suomen lipusta tyylitellyn K-kirjaimen, joka on ollut käytössä jo 25 vuotta. Tunnuksen yhteydessä esiintyvä Kemi-sana sai uuden fontin sekä i-kirjaimen pisteeksi vihreän, sydämenmuotoisen lehden, Vilén sanoo.

Vihreys on ei ole vain täplä logossa tai osa uutta värimaailmaa. Uuden vision mukaan Kemi on vastuullisesti vihreä kaupunki, jonka toimintaa ohjaa ekologinen, taloudellinen, kulttuurinen ja sosiaalinen kestävyys. Kemi haluaa olla edelläkävijä muun muassa kiertotaloudessa. Tavoitteena on yltää Suomen vihreimmäksi kaupungiksi. Sen pitää näkyä arjen pieniä tekoja ja valintoja myöten.

Brändityössä on muokattu kaupungille myös Vihreä teko -tunnus, jota käytetään, kun viestitään erityisen ympäristöystävällisestä tai kestävän kehityksen mukaisesta toiminnasta. Kaupunki hyödyntää tunnusta itse ja voi myöntää sen käytön ulkopuoliselle toimijalle.

Uusi brändi korostaa pohjoista päättäväisyyttä ja sisua, konstailemattomuutta, luovaa taitoa seilata vastatuuleen ja omaan suuntaan.

– Kemi on selviytynyt kovista rakennemuutoksista, Jukka Vilén muistuttaa.

Kaupungin vahvuuksiksi on nostettu sujuva ja helppo arki, sijainti solmukohdassa ja meren äärellä, hyvät opiskelu- ja harrastusmahdollisuudet, kulttuurin ja tapahtumien kirjo.

– Tämä on vähän hullukin kaupunki. Viimeisin villitys on haluta kuntoiluportaat tasaiselle maalle keskustaan.

"Kaupungin vahvuuksiksi on nostettu sujuva ja helppo arki." =Lisää katkaistuja suoria katuja ja kaatuneita vehreitä puita keskustaan. Raide- ja linjaliikennettä lisätään. Autoilusta vapaa keskusta harkinnassa.
Viitsiikö joku mainita vielä lisää, vai jääyyekö asuntoloukkuun?

2

184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Unelmani toteutui viisi vuotta sitten, Pitäkää tunkkinne! Bhuuuaahahaa!🐰🐸

    • peruskemiläinen

      Kuuluukohan tähän rojektiin katettujen bussipysäkkien purkaminen Kemissä? Ely-keskus purattaa Lapista suurimman osan katetuista bussipysäkeistä koska niiden hoitaminen tulee kalliiksi. 100 000€ vuodessa. Näin kerrottiin eilen ratiossa ja ratiossahan ei valehella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus

      Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki
      Maailman menoa
      177
      3336
    2. Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta

      "I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from
      Maailman menoa
      102
      2569
    3. Riikka Purra on ihana, jämpti

      Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä
      Maailman menoa
      57
      2410
    4. Riikka se runnoo työttömyyttä lisää

      Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276
      Maailman menoa
      93
      2342
    5. Mies, näen sinua hetken

      ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen
      Ikävä
      8
      2299
    6. Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki

      Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue
      32
      1623
    7. Henkilökohtaisia paljastuksia Dubaista - Kohujulkkis Sofia Belorf on äitipuoli ja puoliso!

      Tiesitkö, että Sofia on äitipuoli ja rakastava puoliso? Sofia Belorf saa oman sarjan, jossa seurataan hänen Bling Bling
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1569
    8. Suomalaisten enemmistö on (ateisteja / fiksuja / sosialisteja)

      Tai jokin noiden yhdistelmä, koska S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupasta on yli 50 prosenttia.
      Maailman menoa
      0
      1380
    9. Mitä ajattelet

      Siitä henkilöstä jota kaipaat? Sana vapaa!
      Ikävä
      83
      1357
    10. Taas alkoi soidinmenot.

      Ja historia toistaa itseään. Myönnän, että on varmasti semmoinen, mikä sinulle sopii. Innokas ja päällekäyvä eikä tuppis
      Ikävä
      8
      1350
    Aihe