Vastatuuleen vihreällä linjalla!

Ahahahahaa, ahahahahaa! Vai että uusi brändi?
Miksei brandy? No kun ei konjakkia saa... Ahahahahaa! 😂😂😂
Mitä siitä kertoisin, kysyjille vastaisin?

Jukka Kuoppamäen sanoittaman ja esittämän Sininen ja valkoinen -kappaleen rivi kuvastaa kansliajohtaja Jukka Vilénin mukaan ajatusta, josta Kemin kaupungin uuden brändin rakentaminen lähti kevättalvella alkuun.
– Aiemmin emme ole tehneet näin laajaa imagosuunnittelua yhtä perusteellisella ohjeistuksella. Mikä kaupunki on? Mikä on sen julkikuva? Viime kesäkuussa valmistunutta uutta kaupunkistrategiaa laadittaessa kävi selväksi, että imagoa ja brändiä pitää kirkastaa ja kehittää, Vilén sanoo.

Yhdessä viestintäsuunnittelija Niina Grönholmin kanssa hän esitteli tiistaina medialle työn tuloksen. Kaupunginhallitus oli hyväksynyt sen edellispäivänä, pienin viilausevästyksin. Täysin valmista ei siis yhäkään ole mutta lähes maalissa kuukausien puserrus on.

Siihen osallistuivat kaupungin työntekijöiden ja sidosryhmien – ammattikorkeakoulu, Lappia, puuteollisuus – työpajat. Kaupunkilaiset pääsivät mukaan välillisesti.
– Kolme–neljä vuotta sitten kysyimme kuntalaisilta mielipiteitä siitä, miten he Kemin kokevat. Vastauksia tuli noin sadalta henkilöltä. Viime kesänä pyysimme kemiläisten tarinoita. Saimme niitä parikymmentä, Vilén ja Grönholm kertovat.

Vihreys on tuore elementti Kemin brändissä. Se löysi paikkansa myös kaupungin uudistetussa tunnuksessa.

– Säilytimme Suomen lipusta tyylitellyn K-kirjaimen, joka on ollut käytössä jo 25 vuotta. Tunnuksen yhteydessä esiintyvä Kemi-sana sai uuden fontin sekä i-kirjaimen pisteeksi vihreän, sydämenmuotoisen lehden, Vilén sanoo.

Vihreys on ei ole vain täplä logossa tai osa uutta värimaailmaa. Uuden vision mukaan Kemi on vastuullisesti vihreä kaupunki, jonka toimintaa ohjaa ekologinen, taloudellinen, kulttuurinen ja sosiaalinen kestävyys. Kemi haluaa olla edelläkävijä muun muassa kiertotaloudessa. Tavoitteena on yltää Suomen vihreimmäksi kaupungiksi. Sen pitää näkyä arjen pieniä tekoja ja valintoja myöten.

Brändityössä on muokattu kaupungille myös Vihreä teko -tunnus, jota käytetään, kun viestitään erityisen ympäristöystävällisestä tai kestävän kehityksen mukaisesta toiminnasta. Kaupunki hyödyntää tunnusta itse ja voi myöntää sen käytön ulkopuoliselle toimijalle.

Uusi brändi korostaa pohjoista päättäväisyyttä ja sisua, konstailemattomuutta, luovaa taitoa seilata vastatuuleen ja omaan suuntaan.

– Kemi on selviytynyt kovista rakennemuutoksista, Jukka Vilén muistuttaa.

Kaupungin vahvuuksiksi on nostettu sujuva ja helppo arki, sijainti solmukohdassa ja meren äärellä, hyvät opiskelu- ja harrastusmahdollisuudet, kulttuurin ja tapahtumien kirjo.

– Tämä on vähän hullukin kaupunki. Viimeisin villitys on haluta kuntoiluportaat tasaiselle maalle keskustaan.

"Kaupungin vahvuuksiksi on nostettu sujuva ja helppo arki." =Lisää katkaistuja suoria katuja ja kaatuneita vehreitä puita keskustaan. Raide- ja linjaliikennettä lisätään. Autoilusta vapaa keskusta harkinnassa.
Viitsiikö joku mainita vielä lisää, vai jääyyekö asuntoloukkuun?

2

169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Unelmani toteutui viisi vuotta sitten, Pitäkää tunkkinne! Bhuuuaahahaa!🐰🐸

    • peruskemiläinen

      Kuuluukohan tähän rojektiin katettujen bussipysäkkien purkaminen Kemissä? Ely-keskus purattaa Lapista suurimman osan katetuista bussipysäkeistä koska niiden hoitaminen tulee kalliiksi. 100 000€ vuodessa. Näin kerrottiin eilen ratiossa ja ratiossahan ei valehella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

      Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      547
      2099
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      385
      1692
    3. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

      Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1519
    4. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

      Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1398
    5. Ketä ikävöit?

      Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      56
      1082
    6. JM lukkoliike

      Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      1076
    7. Et saa mua ikinä

      Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      118
      1067
    8. Pankin avajaiset

      Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      16
      848
    9. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

      Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      11
      824
    10. Miten kesäsi meni?

      Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?
      Ikävä
      66
      813
    Aihe