Miten keskipakovoima-ikiliikkuja toimii

Menneisyydenvaalija

Netin keskustelupalstoilla jotkut tiedemiehet ovat selittäneet, miten keskipakovoimasta saadaan ilmaista energiaa, mutta usein heiltä jää suunnitelma hieman puolivalmiiksi. He kyllä ymmärtävät, että juuri pyörimisliikkeellä saadaan jousiin viritetyksi enemmän voimaa, kuin pyörimisliikkeen aikaansaaminen vaatii, mutta he ikäänkuin eivät saa idealamppua syttymään ihan täyteen loistoon asti.

Keskustelua hieman johtaa harhaan se, että kaikki eivät ymmärrä, että ikiliikkuja on laite, joka tuottaa enemmän energiaa kuin sen oma sisäinen kitka kuluttaa. Ei sellainen, joka pyörii ikuisesti sen vuoksi, että se on kitkattomassa tilassa kuten esimerkiksi planeetat avaruudessa.

Tämä ei ole pelkästään energiataloudellinen kysymys, vaan koko maailmankuvaamme synkistää se ajattelun lähtökohta, että mitään ei voi saada ilmaiseksi, ja että meidän on vuosi vuodelta ponnisteltava enemmän ja enemmän voidaksemme edes säilyttää nykyisen elintason.

Siksi asia nyt lopultakin selvitetään tässä kirjoituksessa kaikelle kansalle.

Joten pidemmittä puheitta . . .

Kuvitelkaamme mielessämme pystyakselinsa ympäri vuoroin kumpaankin suuntaan pyörivä pyörä joka on kuin suuri kellonliipotin, halkaisijaltaan puolesta metristä metriin ja joka nopeimmillaan pyörii ehkä noin 1000 kierrosta minuutissa. Pyörän kehälle on asetettu jousia, joita punnukset kuormittavat keskipakovoiman vaikutuksesta, kun pyörä kiihtyy täyteen nopeuteensa oman isomman vieterinsä (ei pyörän kehällä olevien jousten) vauhdittamana. Pyörä siis ei saa mitään ulkoista energiaa, vaan se käyttää ainoastaan sitä, mikä sen omaan vieteriin on varastoitu. Sitten pyörä taas hidastuu antamalla liike-energiansa takaisin samaan vieteriin, kuten tekevät kellojen liipottimetkin.

Tietenkin pyörän nyt hidastuessa vieteriin varastoituu hieman vähemmän energiaa, kuin minkä vieteri antoi pyörälle, koska liikevastus on verottanut sitä, mutta energiaa varastoituu saman verran riippumatta siitä, pääsevätkö pyörän kehällä olevat jouset kuormituksesta keskipakovoiman vaikutuksen loppuessa vai onko niissä jokin kynsimekanismi, joka pitää jousia jännitettynä pyörimisen pysähdyttyäkin. Näin ollen jousten jännittämiseen tarvittava energia on muodostunut tyhjästä.

Pyörän pysähdyttyä jouset päästetään kynsimekanismista, ja jousiin varastoidusta energiasta suurin osa otetaan talteen jollakin ulkoisella generaattorilla, ja lopulla annetaan pyörälle sen verran alkuvauhtia, että pyörän oma vieteri tulee taas täyteen vetoonsa kun pyörä uudestaan pysähtyy sen pyörittyä vastakkaiseen suuntaan (muutenhan pyörän vauhti kerta kerralta hidastuisi olemattomiin). Olennaista on siis, että pyörää jatkuvasti kiihdytetään ja hidastetaan.

Pyörän pysähdyttyä punnukset ovat siis jääneet hieman ulommas keskipisteestä kuin ne olivat ennen liikkeellelähtöä, mutta niiden etäisyys vaikuttaa vain siihen, kuinka nopeasti pyörä kiihtyy tai hidastuu tietyn potentiaalienergian vaikuttaessa siihen.

Jos joku nyt väittää, että jouset ottavat sen energiansa jo kiihdytysvaiheessa, niin tämä ei ole mahdollista yksinkertaisesti siksi, että keskipakovoima nousee nopeuden neliöön, eli nopeuden kaksinkertaistuessa voima nelinkertaistuu, kolminkertaistuessa yhdeksänkertaistuu jne. Sittenhän ei mitään pyörää saisi koskaan pyörimään, koska jokainen metallipyöräkin on periaatteessa jousi (joskin hyvin jäykkä jousi), joten pyörän kiihdyttäminen vaatisi enemmän energiaa, kuin sen kiihdyttäminen vaatii.

Ajatellaan kiskoilla kulkevaa vaunua, joka tulee vauhdilla kaarteeseen. Vaunun päällä on poikittaiset kiskot, joita pitkin jousella vaunuun kiinnitetty punnus pääsee liikkumaan sivuttain. Kuvitellaan teorian vuoksi, että tämä punnus voisi liikkua metrikaupalla sivuun niin ettei vaunu silti kaadu. Hidastuisiko vaunun nopeus nyt sen liikkeen pituuden mukaan, minkä punnus siirtyy sivuun vaunun keskilinjalta, vai sen voiman mukaan, minkä tämän liikkeen aikaansaaminen vaatii? Eli jos vaunu tulisi kaarteeseen samalla vauhdilla mutta jäykemmällä jousella varustettuna, jolloin sama punnus siirtyisi vain vähän sivuun, hidastuisiko vaunun nopeus nyt enemmän, vähemmän vai yhtä paljon?

13

569

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jään_odottamaan

      Rakennapa tuollainen ja lähetä sitten meille toimivasta laitteesta Yotube-video tänne ihmeteltäväksi. Meille riittää aluksi kahden pikkupunnuksen versio.

    • Kyseistä laitetta käytettiin aikoinaan mnm levysoittimien pyörintänopeuden tasaajana.
      Kyseessä on, jos jousien annetaan toimia vapaasti, yksinkertainen vakionopeuspyörijä (W²s=k*s) jonka jousiin on varastoitunut energiaa, jota voidaan hyödyntää kitkan voittamiseen.
      Kun nopeutta kiihdytetään, se vaatii saman energian, jonka jouset sitovat, eli ilmaista ei vieläkään ole keksitty.

      • Juu_niin

        Selvä trollihan tuo avaus oli, mutta mielenkiintoinen vekotin tasanopeussäätimenä.


    • jdlkllsklkls

      Ei toimi, Se siitä!

      • lhdhjskhjks

        Ensinnäkin edestakainen like, myrkkyä jatkuvuudelle. Jousia? jotka lämpiää, ei ei.
        kun keskihaku voima levittää jousipunnuksia, se hidastaa kiihtymistä, kun vapautat jouset jotekin ja otat energian talteen. olet jo sitten miinuksella, vaikka jostakin syystä kuvittelet olevasi plussalla?
        Et edelleenkään hahmota koko asiaa.


    • Alset

      Turhan monimutkaiselta laitteelta kuulostaa.
      Itse olen myös miettinyt keskipakovoimaan perustuvaa vempainta ja olenkin keksinyt hyvin yksinkertaisen tavan saada sen toimimaan....mikäli vaan tunnetut fysiikan lait pitävät paikkansa, ne kun on vaan lopulta ihmisten keksimiä.
      En nyt ala paljastamaan mitään, mitä olen suunnitellut, ennen kuin olen itse kokeillut.
      Olen varma, että joku vielä keksii jonkun tavan, millä saadaan "ilmaista" energiaa esim. painovoimasta tai sitten jostain muista voimista.

      • ihduihusigyigayh

        Ei kannatakkaan kertoa, koska pilvilinnasi romahtaa heti kun noin 5% älymystö näkee projektisi.


      • Alset
        ihduihusigyigayh kirjoitti:

        Ei kannatakkaan kertoa, koska pilvilinnasi romahtaa heti kun noin 5% älymystö näkee projektisi.

        Sinä et ainakaan kuulu tuohon viiteen prosenttiin, kun äly ei tunnu riittävän muuhun, kuin muiden dissaamiseen...


      • airfoiljokaeikirj
        Alset kirjoitti:

        Sinä et ainakaan kuulu tuohon viiteen prosenttiin, kun äly ei tunnu riittävän muuhun, kuin muiden dissaamiseen...

        Ei haittaa jos en kuulukkaan. Mutta eikö olisi parempi dissata ajoissa, kuin että tekee elämän työn joka osoittautuu turhaksi tohinaksi Esim. 37v jälkeen luovuttaa ja sattuu se dissaaja tulemaan ja sanomaan ettei tuo todellakaan toimi mutta en kehdannut sanoa silloin 37v sitten koska...

        Valitettavan monet ideat Esim tuulimyllyihin liittyvät, energianvarastoihin liittyvät ja esim juuri ikiliikkujat. on tuhoon tuomittu. kun jostakin syystä unohdetaan perusasioita.

        Oma sanonta on "Totuuden torvella ei ole ystäviä" Koska idean tyrmäys koetaan loukkauksena, vaikka se on todella palvelus toiselle.

        En todellakaan dissaa asioita enkä kokeiluja etenkään aloista joita en tunne. esim elektorniikassa. Ei ole minun alaa.
        Fysiikassa uudet innovaatiot on tervetulleita, mutta niissä pitää olla harmonia jo tiedossa olevien asioiden kanssa tai oman kokemuksen kanssa.
        Esim tuulimyllyn suppilolla ja sen kapeimmassa kohdassa olevalla potkurilla jos yritetään ottaa sama energia kuin isolla turbiinilla, vaikka pinta alat on vain prosentteja suuresta. kling kling pitäisi kellot soida että miten se on mahdollista! Tulee dissaus ilman muuta. Ei se mun syy ole vaan idean joka ei toimi.


    • Menneisyydenvaalija

      Huom! Jos yritetään saada jollain netistä ladattavalla fysiikkasimulaattorilla ikiliikkujaa toimimaan, niin ei parane liiaksi luottaa siihen, että ohjelmat jäljittelevät todellisuutta tarkasti, esimerkiksi ilmaisessa Algodoo-ohjelmassa on valitettava virhe (ja saattaa olla eräissä muissakin ohjelmissa), joka haittaa yritystä huomattavasti.

      Ajatellaanpa, miten jojo toimii. Vauhtipyörän keskitappiin on kiedottu naru, joka aukikiertyessään päästää vauhtipyörää alaspäin ja tämä korkeusero muuttuu pyörän liike-energiaksi. Ajatellaan sitten (pysähdyksissä olevaa) kellon heiluria, jonka alaosassa olevaan pyöreään punnukseen on asennettu vauhtipyörä, jolle annetaan vauhtia esimerkiksi sähkömoottorilla.

      Näissä kahdessa tapauksessa on eräs merkittävä ero:

      Kun heilurivarressa oleva moottori kiskaisee vauhtipyörän liikkeelle, esim. myötäpäivään, niin moottorin kiinnitysruuvit aiheuttavat vastavoiman heilurivarteen, joka heilauttaa vartta vastapäivään, mutta koska varsi on yläpäästään nivelessä kiinni, niin varsi heilahtaa oikealle. On tietysti huomioitava, että myös moottori pitää kiinnittää itse heiluriin. Ei siis pyöritetä vauhtipyörää akselin välityksellä käyttäen ulkoista moottoria, sillä silloin heilahtaa vain moottoria pitelevä käsi, ei heiluri.

      Jojon tapauksessa taas vauhtipyörään saadaan vauhtia ilman, että pyörivä massa heilauttaa narua kumpaankaan suuntaan, eikä se olisi edes teoriassa mahdollista, koska eihän taipuisalla narulla voi saada aikaan sivuttaisvoimia. Ei vaikka narua samalla nykäistäisiin ylöspäin, sillä se vain saisi jojon pyörimään nopeammin. Ja jos se sähkömoottorilla varustettu vauhtipyörä roikkuisi narun päässä, niin sekään ei heilauttaisi narua sivuun, vaan lähtisi kiipeämään ylöspäin narun kiertyessä moottorin ympärille.

      Ero on siis siinä, että jotta varsi saadaan heilahtamaan, on moottorin oltava varressa vähintään kahdella ruuvilla kiinnitettynä, muuten se vain pyörisi yhden ruuvinsa ympäri. Ylempi ruuvi vääntää vartta vasemmalle ja alempi oikealle, tai jos ruuvit ovat oikealla ja vasemmalla, niin oikea ylös- ja vasen alaspäin. Jojo taas kohdistaa naruun voimaa vain suoraan alaspäin. Asia ei muutu, vaikka narun tilalle keskitappiin laitetaan hammaspyörä, ja jojon annetaan rullata yläpäästään nivelöityä, jäykkää hammastankoa pitkin alaspäin samalla periaatteella.

      Painovoima vetää jojoa maata kohti ja hammastanko saa aikaan vastavoiman joka jarruttaa jojon putoamista muuttaen sen pyörimisliikkeeksi. Vain tämä vastavoima vaikuttaa tankoon, ja koska se vaikuttaa vain ylös-alas-linjalla, se ei heilauta tankoa sivulle. Näinollen tanko ei voi mitenkään 'tietää' alkoiko jojo edes pyöriä ja jos niin kumpaan suuntaan.

      Tästä seuraa, että jos tanko laitetaan pyörimään vaakasuorassa niin, että keskipakovoima linkoaa jojoa tankoa pitkin ulommas (eli 'alemmas' jojon näkökulmasta), niin tangon pyöriminen hidastuu vain siksi, että massaa siirtyy sisäkehältä ulommas, riippumatta siitä, pyöriikö jojo samaan vai eri suuntaan kuin hammastanko. Jos samaan suuntaan, niin energiaa tulee luoduksi tyhjästä, ja jos eri suuntaan, niin jossain vaiheessa jojo pysähtyy kokonaan, jolloin energiaa on tullut tuhotuksi.

      Jostain syystä Algodoo kuitenkin tulkitsee, että voiman ja vastavoiman periaatteen toteutumiseksi sen on heilautettava hammastankoa vastakkaiseen suuntaan kuin pyörä. Siihen on ikäänkuin ohjelmoitu jonkinlainen 'fysiikan henki', joka huolehtii siitä, että kappaleille annetaan 'energiaa kullekin ansionsa mukaan'.

      Todellisuudessa tällaista henkeä ei ole olemassa, vaan fysikaaliset voimat vaikuttavat massoihin voimavektorien välityksellä tiettyjen lakien mukaisesti, ja näistä laeista on mahdollista löytää porsaanreikiä, kuten laeista yleensäkin.

      • Jään_odottamaan

        Edelleenkin haluan noiden pitkien jorinoittesi asemasta nähdä täällä videon ikiliikkujan toimivasta prototyypistä.

        Siinä sinulle porsaanreikä.


      • Onhan_noita

        Eipä tuossa mitään ihmeellistä, pelkkä tahallinen väärinymmärrys ja selitys.

        Voimapari vaikuttaa momentin jojoon ja lisää sen pyörintää, mutta voimien vaikutussuunnat leikkaavat tangon pyörintäkeskiössä, joten tankoon ei aiheudu momenttia tukivoimista, vain massakeskiön muutos vaikuttaa tangon pyörintään, eli jojon pyörintäsuunnalla ei ole merkitystä.


      • Onhan_noita kirjoitti:

        Eipä tuossa mitään ihmeellistä, pelkkä tahallinen väärinymmärrys ja selitys.

        Voimapari vaikuttaa momentin jojoon ja lisää sen pyörintää, mutta voimien vaikutussuunnat leikkaavat tangon pyörintäkeskiössä, joten tankoon ei aiheudu momenttia tukivoimista, vain massakeskiön muutos vaikuttaa tangon pyörintään, eli jojon pyörintäsuunnalla ei ole merkitystä.

        Jotenkin noin, kun jojo ei liiku tangon suuntaan, mutta kun liike alkaa, muuttuu myös jojoon vaikuttava keskipakoisvoima.
        Jojon hetkellinen pyörintäkeskiö ja -nopeus määräävät hetkellisen keskipakoisvoiman, joka on koko ajan muuttuva suunnaltaan ja suuruudeltaan,ja on hyvin helppo havaita jojon liikeradasta, että keskipakovoima, joka on kohtisuorassa liikesuuntaan, on aina suunnaltaan tangon liikettä hidastava, jos jojo liikkuu "poispäin".

        Vääriä johtopäätöksiä fysiikan lainalaisuuksista saa syntymään, kun sekoittaa staattiset ja dynaamiset voimat keskenään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      54
      3807
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2701
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      131
      2037
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      102
      1763
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      57
      1206
    6. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1137
    7. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1036
    8. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      84
      976
    9. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      177
      957
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      914
    Aihe