Eräänlaisessa avoimessa suhteessa tahtomattansa.

Me olemme seurustelleet kohta kuutisen vuotta ja ukko kärsii eräänlaisesta sitoutumiskammosta näemmä, kun aina kun minä yritän ottaa sitoutumisen jollain tavalla puheeksi niin reaktio on kaikkea muuta kuin se että olisi halukas puhumaan ko aiheesta.

Miten tällaisessa tilanteessa tulisi toimia? Koen elämäni hyvin ahdistavaksi, koska en koe kuuluvani kyseisen ihmisen elämään enkä perhepiiriin, koska me vain seurustelemme eikä minulla ole työkaluja niin sanotusti käsitellä tätä asiaa, kun en tiedä että mikä minä olen hänelle tai hänen perheelleen. :(

Haluaisin tuntea itseni rakastetuksi ja hyväksytyksi, mutta miehen reaktiot suhteen vakavoitumisyritysten suhteen saavat minut tuntemaan itseni hyljeksytyksi ja ei halutuksi yksilöksi.

Itsetunto laahaa pohjamudissa ja se vaikuttaa aivan kaikkiin elämän osa-alueisiin negatiivisella tavalla. :( Ei riitä enään mielenkiinto mihinkään asioihin, kun on sellainen olo ettei se kannata kuitenkaan. Ennen neuloin. liikuin piirsin. Nykyään makaan vain kotona ja katson televisiota päivät pitkät. Mitä kannattaisi tehdä?

17

325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oiskosamaheppu

      Ehkä saman äijän kanssa minäkin jo 8 vuotta:) Ettei vaan olis panomies sinullakin kyseessä:) Ei vastaa viesteihin eikä puheluihin ja ottaa yhteyttä vain kun ottaa eteen:) :) Itse suhtaudun häneen jo huumorilla mutta kyllä vammauttaa se varmaa etkä eroon pääse, sekin varmaa koska viehättävä hurmurihan hän ehdottomasti on ja sen vuoksihan hän joutunut pimppien valtaan koska sitä suorastaan tyrkytetään niin että kaverit kateudesta vihreitä. En voi sinua neuvoa koska en itsekkään tiedä muuta kuin että yhä rakastan. Olen koettanut jättää mutta en kykene koska hänen kanssaan aina niin ihanaa ja lasken sille kyllä suuren arvon. Hän ei tahallaan halua loukata, hän vaan on sellainen kukasta kukkaan hyppelijä:)

    • Joskerrantahdot

      Niin ole rohkea ja ota se uusi elämä<3

      • Olet aivan oikeassa. :) Minä olen kuitenkin selvinnyt pahemmistakin paikoista niin enköhän minä selviä tästäkin. Pitää vain lopettaa itsesäälissä rypeminen ja alkaa tavoittelemaan rohkeasti niitä omia unelmia.

        Kiitos sinulle sinun kannustavasta kommentista. <3 Se tuli todella tarpeeseen. ^^


      • ihmisetonerilaisia
        tahdon_uuden_elämän kirjoitti:

        Olet aivan oikeassa. :) Minä olen kuitenkin selvinnyt pahemmistakin paikoista niin enköhän minä selviä tästäkin. Pitää vain lopettaa itsesäälissä rypeminen ja alkaa tavoittelemaan rohkeasti niitä omia unelmia.

        Kiitos sinulle sinun kannustavasta kommentista. <3 Se tuli todella tarpeeseen. ^^

        Onhan toi aika outoa, jos ei omakaan elämä enää maistu ja suhde vaikuttaa omaan itsetuntoosikin. Suhteita, kun on monenkaltaisia tässä maailmassa. Toiset voivat olla aivan tyytyväisiä siihen, että on ne omatkin elämät olemassa sekä oma tilaa ja aikaa itsellekin.


      • ihmisetonerilaisia kirjoitti:

        Onhan toi aika outoa, jos ei omakaan elämä enää maistu ja suhde vaikuttaa omaan itsetuntoosikin. Suhteita, kun on monenkaltaisia tässä maailmassa. Toiset voivat olla aivan tyytyväisiä siihen, että on ne omatkin elämät olemassa sekä oma tilaa ja aikaa itsellekin.

        Just tuollaisten kommentoijien takia minä arastelen kirjoittaa tänne suomi24:n palstalle. Mitä koet saavasi siitä että kirjoitit tuon sinun kommentin? Tottakai parisuhde vaikuttaa muuhunkin elämään, koska minä olen yksi kokonainen kokonaisuus ja kaikki elämän osa-alueet heijastelevat toisiinsa niin myönteisessä kuin negatiivisessakin mielessä. Opin sen yhteiskunta opin tunnilla jo ylä-aste iässä.

        Tässäpä sinulle haaste: seuraavan kerran kun kirjoitat jonkun julkaisuun kirjoita jotakin positiivista. Negatiivisuuteen ei paljon vaadita, mutta positiivisuuteen ja myönteisen elämän asenteeseen vaaditaan. Mahdatko pystyä siihen?


      • Selväpelijätäse

        Jos koet elämän laatusi heikentyneen moisen hepun takia, kannattaa hänet jättää. Ymmärrän, että jos sulla tunteita pelissä, se ei tule olemaan helppoa ja minun sivullisena on helppo antaa ko. neuvo. Voisin kuvitella tilanteesi: Kun olette erossa, ajattelet kokemiasi hyviä hetkiä ja annat hänelle anteeksi. Ymmärrät häntä. Ja sallit hänen jatkaa henkistä pahoinpitelyä suhteessanne.

        Kannattaa havahtua siihen mitä sun tunteet viestittää sulle: ne eivät valehtele. Mutta jokainen voi itselleen valehdelle ja perustella suhteen olemassoloa, että minkä takia kukin niitä tahoillaan sietää. Ei kannata ottaa marttyyrinroolia kun ei sinua tule siitä kukaan kuiteskaan palkitsemaan. Ukko nauraa partaansa ja kavereilleen, että taas yksi tyhmä ämmä antautuu miehen kynnysmatoksi vapaaehtoisesti. Tasapainoinen suhde on sitä, että molemmat osapuolet tekevät kompromisseja suhteen eteen, arvostavat toisiaan, keskustelevat ongelmista ja pyrkivät löytämään niihin molempia osapuolia tyydyttävän ratkaisun.
        Itselläni kokemus reilun neljän vuoden kestoisesta suhteesta, jossa mies määritteli kaiken. Milloin tavataan, mitä tehdään ja jopa senkin, että hänen termillään suhde oli "vapaata tapailua". Kun tuohon vapaaseen tapailuun sanoin, että "ok, noh tapaillaan sitten ketä tapaillaan ja harrastetaan turvaseksiä kun yhteen tullaan" niin tämäpä ei herralle sopinutkaan. Itse olin tunnekoukussa ko. tyyppiin ja myöhemmin tajusin, että kaikki ahdistuksen tunteet mitä koin ko. suhteessa heijastelivat torjumisia aiemmista suhteistani. Meillä minä olin antaja ja hän saaja. Suhde oli täysin vinoutunut ja epätasapainossa. Tyyppi hyvin hurmaava ja oli tottunut naisten ihailuun siinä määrin, että ei kyennyt siitä luopumaan. Yksin piti ukon karkailla tanssimaan ja silmät kirkkaina minulle valehteli, että on kotona ollut koko lomaviikon. Hänellä on ilmeisesti erittäin paha persoonallisuushäiriö, mikään muu ei selitä niitä tempauksia mitä ukko silmieni alla teki. Lukenut tuosta huomiohakuisesta persoonallisuushäiriöstä ja ymmärtänyt jälkeenpäin mistä henkinen lamaannukseni ja väsymykseni johtui. Suhde vaikutti jokapäiväiseen elämääni erittäin negatiivisesti ja pitkään, ennen kuin pääsin irti.
        "Huomionhakuisessa persoonallisuushäiriössä ominainen piirre on juuri pakonomainen huomion haku joka muokkaa henkilön käyttäytymistä eri tilanteissa. Henkilöt tuntevat olonsa epämiellyttäväksi, elleivät ole toisten huomion keskipisteenä. He kiinnittävät toisten huomiota pukeutumisella, eloisuudella, dramaattisuudella, flirttailevuudella tai hurmaavuudella. He saattavat olla epäasiallisesti seksuaalisesti vietteleviä ulkoasultaan tai käyttäytymiseltään.

        Vaikka nämä henkilöt saattavat olla luovia, energisiä ja vaikuttaa avoimilta, usein lähellä olevat ihmiset väsyvät heidän itsekeskeiseen käyttäytymiseensä."

        Minä olin monta kertaa lähtenyt suhteesta mutta mies puhui aina ympäri. Arvostin suhteessamme tiettyjä asioita: ts. jotkut vapaa-ajan rutiinit olivat minulle niin miellyttäviä, etten halunnut päästää irti. Samoin seksielämämme oli erittäin tyydyttävää, sekin piti minua otteessaan. Osa minusta kysyi, luovutanko aina liian helpolla. Nyt ajattelen, että ketään ei voi muuttaa ja ihminen harvoin muuttuu toisen toivomusten mukaisesti. Ainoastaan omia päätöksiään ja tekemisiään voi kontrolloida. Kun ihminen on itsekäs, hänelle merkitykselliä asioita ovat vain oman navan ympärille keskittyvät asiat, ei muut ihmiset. Muut ihmiset ovat heitä varten. Itselläni on miespuolinen kaveri, jonka naisseuralaisen hakua oli mielenkiintoista läheltä seurata. Hän oli listannut tietyt asiat, joita hän ei missään tapauksessa naiseltaan sulata, ja aina treffien jälkeen hänen oli helppo tiputtaa ehdokkaita pois kun oli selvät sävelet, että mitkä ominaisuudet toisessa ovat itselle tärkeitä. Helppoa! Itse olen taaksejääneestä suhteesta kirjannut kaikenlaisia asioita päiväkirjaan, mm. kaikki suhteessa kokemani negatiiviset asiat yhteen luetteloon, ja aina jos kaipaus nostaa päätään, käyn vain vilkaisemassa listaa ja muistan miksi lopetin suhteen ja saan vaiennettua kaipauksen äänet välittömästi.

        Kaikesta huolimatta voimia sinulle ja Hyvää Joulun odotusta!


    • pnaöja

      Miten niin tahtomattansa avoimessa suhteessa? Mikään pakko ole, joko haluat olla tuollaisessa suhteessa tai et. Jos ei kuudessa vuodessa ole valmis sitoutumaan, ei sitoudu koskaan.

    • Vertaistukeasinulle

      Ymmärrän sinua täysin. Olen kokenut aivan samaa. Ennen touhusin kotona kuten muutkin naiset mutta olen nykyisin niin vammautunut taakse jättämästäni suhteesta etten kykene tekemään mitään. Lähes 10 vuotta pettävän psykopaatin kynsissä pilasi elämäni ja erään toisenkin elämän. Haluaisin haastaa tuon petturin oikeuteen mutta kyllä hän oikeuteen joutuukin sitten kun lippuja yläkertaan aletaan jakaa koska niin paljon pahaa on jälkeensä jättänyt ja yhä jättää koska sama peli jatkuu, naiset vain vaihtuvat. Uskomattoman ovelaa kusetusta ja hyväksikäyttöä. Uskon kyllä että hän rangaistuksensa saa.

    • "Miten tällaisessa tilanteessa tulisi toimia? "

      Ehdottomasti tulisi erota.

    • oppeliini1

      Sinulla ja miehelläsi on täysin eriävät kuviot mitä haluatte tulevaisuudelta.
      Sinä haluat laillistaa yhdessäolonne. Mies ei.
      Sinä olet ottanut asian aiheellisesti esille. Mihen reaktio on alkaa raivoamaan.

      Eiko, terveellä maalaisjärjellä ajateltuna, olisi viisainta jättää tuo mies omilleen ja elämään haluamallaan tavalla.
      Sinä et koskaan voi rakentaa etkä suunnitella haluamaasi tuon miehen kanssa.

      Aivan ensiksi, ota tyopaikka, harrastus tai mene auttamaan vapaaehtoisesti avun tarvitsijoita. Sinä olet terve, sinulla on paljon annettavaa yhteiskunnalle.
      Pois sieltä sängynpohjalta lahomasta. Tuo jo yksistään tekee kenestä tahaansa masentuneen! Ja tappaa , ei vain sinun mielenkiinnon kaikkeen (Kuten olet jo huomannut) mutta myos muiden mielenkiinnon sinuun.

      Vain, ole hyvä, poistu kuvioista ja ala elämään itsellesi. Kyllä, aivan takuu varmasti, loydät miehen joka ajattelee asioista samalla tavalla kuin sinä! Joka on valmis sitoutumaan ja johon voit luottaa pitkälle tulevaisuuteen.

      • Minä olen aloittamassa koulun toisella paikkakunnalla nyt tammikuussa niin olen jo aloittanut toimet sen eteen, että olisin onnellinen. ^^ Helppoa se ei varmaan tule olemaan, mutta olen selvinnyt vaikeammistakin paikoista elämässäni niin minä selviän takuulla kyllä tästäkin.

        Kiitos kaikille jotka olette kannustaneet minulla elämänmyönteisillä kommenteillanne. Arvostan sitä, koska ymmärrän että suomalaisessa kulttuurissa toisten kannustaminen on harvinaista. Monet kyllä haukkuu, mutta harvat kannustaa.


      • Sitoutumiskammoko
        tahdon_uuden_elämän kirjoitti:

        Minä olen aloittamassa koulun toisella paikkakunnalla nyt tammikuussa niin olen jo aloittanut toimet sen eteen, että olisin onnellinen. ^^ Helppoa se ei varmaan tule olemaan, mutta olen selvinnyt vaikeammistakin paikoista elämässäni niin minä selviän takuulla kyllä tästäkin.

        Kiitos kaikille jotka olette kannustaneet minulla elämänmyönteisillä kommenteillanne. Arvostan sitä, koska ymmärrän että suomalaisessa kulttuurissa toisten kannustaminen on harvinaista. Monet kyllä haukkuu, mutta harvat kannustaa.

        Näin miehenä voisin veikkaa, et miehesi oppii tuntemaan arvosi vasta, kun huomaa riskin menettää sinut? Tiedän kans yhden kaverin joka ei huomaa omaa käytöstään ja ihmettelee jälkeenpäin, miksi asiat eivät etene hänen toivomallaan tavalla? En tiedä suojaako itseään niin hyvin, ettei osaa edes tuoda huonoja puoliaan julki? Ihmettelee vain, et missä mättää, ku omasta mielestä kaiken pitäisi olla todella hyvin?

        Arvostuksen ja toisen kunnioituksen puute paistaa esille rivien välistä. Itsekkyyttäkö? Uskon sinunkin ymmärtävän teidän tilanteen todellisuuden paremmin, kun otat koulun myötä etäisyyttä nykyiseen arkeesi. Olet oikealla tiellä, uskon näin. 👍


      • oppeliini1
        tahdon_uuden_elämän kirjoitti:

        Minä olen aloittamassa koulun toisella paikkakunnalla nyt tammikuussa niin olen jo aloittanut toimet sen eteen, että olisin onnellinen. ^^ Helppoa se ei varmaan tule olemaan, mutta olen selvinnyt vaikeammistakin paikoista elämässäni niin minä selviän takuulla kyllä tästäkin.

        Kiitos kaikille jotka olette kannustaneet minulla elämänmyönteisillä kommenteillanne. Arvostan sitä, koska ymmärrän että suomalaisessa kulttuurissa toisten kannustaminen on harvinaista. Monet kyllä haukkuu, mutta harvat kannustaa.

        Hyvä!!!!!!!!!!!!!!
        Tee ylitoitä koulusi eteen niin että saat kaiken mahdollisen irti opinnoistasi. Ala nyt jo viimeistään etsimään kesätyopaikkaa. Joko Suomesta tai sen ulkopuolelta. (mikä olisikin hyvä maailman avartamisesi ja kielitaitosi parantamiseksi ,esim. Australia, Kanada, USA, Uusi Seelanti)

        Nyt on korkein aika sinun satsasta itseesi, kun olet suht. nuori. Käytä tämä aika viisaasti oppimalla uutta niin paljon kuin mahdollista!
        Liimaamalla itsesi kehenkään yhteen ihmiseen on typerää vielä tässä vaiheessa elämääsi! Tuon sinä ennätät paljon myohemminkin. Tietomääräsi, koulutuksesi ja jo oppimiesi tahojen kautta , valitsemiskriteriasi elämänkumppaniisikin tulee olemaan paljon, paljon korkeammalla tasolla!


    • Jos mies ei tahdo sitoutua ja te haluatte. Niin siis mitä te haluatte. Repiä siitä miehestä jotain mitä siinä ei ole. Antakaa sen mennä jos se ei halua sitoutua. Tai lopettakaa salaa ehkäisy ja tulkaa raskaaksi. Kyllä se silloin sitoutuu.
      Reilu peli.

      • Ööh? Mitä mahdat ajaa tuolla sinun kommentilla takaa? Minä opiskelen tätä nykyään toisella paikkakunnalla ja vanha elämä on taaksejäänyttä aikaa josta opin sen, että en enään sitoudu keneenkään joka ei ole varma siitä että haluaako olla minun kanssa vai ei.

        Kiitos kaikille jotka rohkaisitte minua ottamaan minun elämän omiin käsiini ja suuntaamaan kohti uutta ja parempaa aikaa. Minä olen onnellisempi kuin moneen vuoteen nyt kun opiskelen ja elän sellaista elämää kuin haluan.


      • tahdon_uuden_elämän kirjoitti:

        Ööh? Mitä mahdat ajaa tuolla sinun kommentilla takaa? Minä opiskelen tätä nykyään toisella paikkakunnalla ja vanha elämä on taaksejäänyttä aikaa josta opin sen, että en enään sitoudu keneenkään joka ei ole varma siitä että haluaako olla minun kanssa vai ei.

        Kiitos kaikille jotka rohkaisitte minua ottamaan minun elämän omiin käsiini ja suuntaamaan kohti uutta ja parempaa aikaa. Minä olen onnellisempi kuin moneen vuoteen nyt kun opiskelen ja elän sellaista elämää kuin haluan.

        Hienoa että sulla menee hyvin.
        Lähinnä ajattelin sitä kun monesti olen huomannut naisten jäävän epätyydyttävään suhteeseen. Mies on kykenemätön sitoutumaan ja naiset vain odottavat suhteessa. Jotenkin naiset kokevat sitoutumiskammoisen miehen haasteena. Tyyliin: vielä minä tuon kesytän.
        Tosi hienoa että pystyit jättämään menneet taaksesi.


      • jormalaiset kirjoitti:

        Hienoa että sulla menee hyvin.
        Lähinnä ajattelin sitä kun monesti olen huomannut naisten jäävän epätyydyttävään suhteeseen. Mies on kykenemätön sitoutumaan ja naiset vain odottavat suhteessa. Jotenkin naiset kokevat sitoutumiskammoisen miehen haasteena. Tyyliin: vielä minä tuon kesytän.
        Tosi hienoa että pystyit jättämään menneet taaksesi.

        En sano, että miten itse kukasenkin tulisi elää tjt, mutta minun mielestä on aika tylyä tehdä yleistyksiä ihmisistä esimerkiksi vain sillä perusteella, että ne on naisia koska naisiakin on niin moneen junaan eivätkä läheskään kaikki ole samanlaisia.

        On muutes tosi ihanaa, kun olen löytänyt itseni uudelleen. :) Harrastan taas juoksua, neulomista ja piirtämistä ja olotila on mitä mahtavin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5098
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3347
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1482
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1317
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1016
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      918
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe