Liitto missä elää pelko

Fear.is.the.mindkiller

Olen mies, ja sellaista kysyn, että mitä pitäisi ajatella, jos huomaa elävänsä liitossa, missä pelkää puolisoaan? Jos tuntuu siltä, että pitää asetella sanansa tarkkaan, ja koko ajan on vähän kuin kävelisi miinakentällä sen suhteen, mikä vimmastuttaa puolison tai lievemmässäkin tapauksessa aiheuttaa läksytyksen.

Vuosien varrella tilanteeseen on jotenkin tottunut ja hyväksynyt, mutta nyt vasta olen herännyt siihen ajatukseen, että onko se tervettä, että pelkää omaa puolisoaan enemmän kuin ketään muuta ihmistä? Fyysistä väkivaltaa en ole juurikaan joutunut kokemaan, mutta henkistä sitäkin enemmän. Kaikki se syyttely pienestäkin asiasta on yksinkertaisesti liikaa.

En ole täysin kynnysmatto, ja kykenen kyllä puolustautumaan kun minut riittävän pahasti nurkkaan ajetaan, mutta vaimon ja minun tapani riidellä ei vaan ole rakentava. Minulla olisi tahtoa siihen, mutta vaimo on täynnä pyhää vihaa heti, kun esitän tai teen jotain kovin eri tavalla kun hän halusi. Eikä sellaiset riidat koskaan johda pidemmällä tähtäimellä asioiden parantumiseen.

Aika usein hänellä tuntuu olevan myös se käsitys, että hän omistaisi minut ihmisenä, että hän saisi päättää miten minä ajattelen määrätyistä asioista, että kaikkeen pitäisi kysyä häneltä lupa, ja ennenkaikkea ei pitäisi edes kysyä lupaa sellaiseen mikä häntä saattaisi loukata. Mutta kun hän loukkaantuu täysin käsittämättömistäkin asioista, on käytännössä mahdotonta tehdä yhtään mitään kun myötäillä häntä kaikessa, ja pysyä kaikesta hiljaa.

Pariterapiaakin kokeiltiin kun meillä oli iso kriisi. Vaimo halusi terapeutin myötäilevän hänen näkemykselleen ja liittyvän minun tuomitsemiseeni, ja kun terapeutti ei niin tehnytkään, vaimo loukkaantui siitäkin, ja se jäi siten ainoaksi kerraksi.

15

391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kkjjll

      Kuule et ole ainoa joka kokee tämän, ihan kuin olisin itse kertonut saman asian , teen koko ajan salaa suunnitelmaa miten pystyn irtautumaan ja antamaan yllärin huutavalle vaimolle .

      • Fear.is.the.mindkiller

        En ole kyllä tuolla tasolla vielä suunnitellut juttuja, vaikka tietysti se onkin pyörinyt mielessä miten ero elämääni muuttaisi. Mutta nimenomaan en halua antaa ylläriä vaimolle vaan pikemminkin päinvastoin. En ole kostonhimoinen. En myöskään ole päättänyt että ero on väistämättä edessä. Jos asialle voisi tehdä jotain niin yrittäisin kyllä, mutta minulta on sekä voimat että keinot loppu.


    • JoensuunMartat

      Joko olet täysin nössö,tai jonkun asteinen masokisti? Kerran vaimo polville poikittai ja avokämmentä isännän kädestä tai sitten liityt ompelukerhoon...

    • Kummallavaltikka
    • chisuna

      Monissa suhteissa on tuollainen tilanne ja varsinkin naiset osaa olla sanallisesti sivaltavia. Oletpa tukalassa suhteessa. Ymmärrän mitä tuo pelko on. On todella henkisesti raskasta joutua toisen lyttäämäksi sanallisesti. Parisuhteesi ei kuulosta terveeltä. Terveessä suhteessa on hyväksyvä ja turvallinen ilmapiiri. Kysyt mitä pitäis ajatella, ajattelet aivan oikein kun nyt olet tuohon havahtunut. Puolisollasi on mitä ilmeisemmin ongelmia jotka ovat hänen henkkoht ongelmiaan jotka hänen pitäisi ratkaista ensin, että tilanne muuttuisi.
      Mitä sitten voisit tehdä? Joko erota tai sitten ainakin käydä itse puhumassa omana ongelmanasi tuosta että saat osaksesi tuollaista kohtelua. Tämä turvaisi ainakin sen ettet luhistu tuon henkisen painostuksen alla. Nimittäin tuon asian kans ei ole leikkiminen. Vaikka tuntisit että pärjäät asian kanssa, ajan kanssa tuo puolisosi toiminta syö mielenterveyttäsi ja itsetuntoasi. On hyvä että olet nyt havahtunut tilanteeseen.

    • Olin tuollaisessa avioliitossa. Vaikka asialla ei sinänsä ole merkitystä, luulen että vaimosi on narsistinen. Siihen viittaa tuo, että myös asiantuntijatkin ovat väärässä, kun eivät tue hänen käsityksiään.

      On kuitenkin aivan sama, millä nimityksellä tuollaista käytöstä kuvataan, mutta pontti on, että et ole onnellinen liitossasi ja sinun pitää tehdä asialle jotakin. Näen 3 vaihtoehtoa:

      1. Jatkat näin ja voit huonosti loppuelämäsi
      2. Pistät vaimosi kuriin. Tämä tie voi olla kivinen, ja vaatia paljon itkua ja huutoa. Se voi kuitenkin johtaa onnelliseen parisuhteeseen. Sinun on määriteltävä tarkkaan rajasi ja pidettävä niistä kiinni.
      3. Otat eron.

      • avioiduinvainkerran

        Sinulla on hyvät toimintaohjeet tuossa, joista itse valitsin kohdan kaksi. Hitonmoinen työsarka siinä kyllä on ja se vaatii, niin pinnaa kuin vahvuuttakin ihmisenä. Välillä tulee sellainen mietiskelyvaihe, että tulee mieleen, että kyllä elämässä pääsisi paljon helpommalla ja ihan yksin, vain jälkeläisistään huolehtien. Suhteen onnellisuusprosentti kyllä näyttää kasvavan pikkuhiljaa, että tulosta syntyy.

        Minulla siis tilanne sellainen, että roolit on toisin päin eli olen nainen. Vuosien varrella sitä oppii ns. pitämään suunsa kiinni, koska tietää seuraamukset. Oppii keskustelemaan siten, että toisella ei tule edes mahdollisuutta loukkaantua tai jos tulee, niin rauhallisella ja napakalla äänellä tianteen korjaus. Nykyään jo onnistuu aika hyvin. Harmillisinta on se ns. munankuorilla kävely, eräänlainen varovaisuus ja sitä kautta tietynlaiset toimintamallit, kun syyttömälle kaadetaan roskis päähän. Pitkän historian valossa sitä on myös tullut ymmärtäneeksi senkin, miksi anoppi oli aina hiljaa, hän varmaan valitsi helpoimman tien, mutta kun on itse vähän jääräpää, niin ei ihan mykäksi suostu. Nähty se siis on, että pojat muistuttavat vanhetessaan yhä enemmän ja enemmän isäänsä ja tytöt äitiänsä, mutta tätä ei liian lyhyissä suhteissa tule edes havainnoineeksi.


      • Fear.is.the.mindkiller

        Kakkoskohtaa olen yrittänyt vuosikausia toteuttaakin, ja itkua sekä huutoa siitä onkin seurannut. "Onnellisuus" parisuhteeseen löytyy kuitenkin vasta kun taivun kaikessa. Vielä en ole kolmosvaihtoehtoon päätynyt, koska hyviä aikojakin on. Olen oppinut kävelemään munankuorilla niin, etten sitä usein itse huomaakaan.


      • Fear.is.the.mindkiller kirjoitti:

        Kakkoskohtaa olen yrittänyt vuosikausia toteuttaakin, ja itkua sekä huutoa siitä onkin seurannut. "Onnellisuus" parisuhteeseen löytyy kuitenkin vasta kun taivun kaikessa. Vielä en ole kolmosvaihtoehtoon päätynyt, koska hyviä aikojakin on. Olen oppinut kävelemään munankuorilla niin, etten sitä usein itse huomaakaan.

        Siinä on se huono puoli, että kun aloittaa taistelun, mutta antaa periksi, että tuo käytös vain vahvistuu pienistä koettelemuksista. Kannattaa tarkaan valita ne taistelut, mihin lähtee mukaan.


    • Tasaveroisia

      Mikä on syy että teillä asetelma parisuhteessa ei ole tasapuolinen?
      Taustat? Vaimosi varakkaampi? Kuvittelee että voi päättää asioista silloin. Olet antanut alussa joka asiassa hänelle periksi? Oletko mokannut ja hän ei luota.
      Mieti. Ota takaisin oma paikkasi kertomalla etukäteen miten toimit ja miksi. Itku vaimoltasi on siinä tilanteessa kiristämistä.

      • Fear.is.the.mindkiller

        Vaimo on kontrollifriikki, kontrolloivalla tavalla läheisriippuvainen ja näkemyksissään ehdoton. Minä taas olen miellyttämishaluinen, jonka omatunto soimaa herkästi. Lopputulos on tässä.


    • epätasaveroinen

      Kuulostaa tutulta kuin omasta liitostani. Ikävien asioiden esille nostaminen johtaa yleensä siihen, että minua aletaan haukkumaan ja syyllistämään. Sitten palataan vanhoihin asioihin ja riitoihin. Sitten ollaan potkimassa pois asunnosta ja uhkaillaan erolla. Jos korotan ääntäni ja annan takaisin, olenkin sekaisin päästäni ja pitäisi mennä terapiaan. Tuntuu, että vaimollani on joku ihme tarve peilata omaa pahaa oloaan ja hänen menneisyydessä käsittelemättömiä asioita minuun. Hän näkee minussa niitä asioita, joita hänen pitäisi itse käsitellä. Näitä tunteita tulee pinnalle välillä viikon välein. Hän saattaa mököttää monta päivää, välillä huutaa ja haukkuu. Yritän itse olla rauhallinen, jotta tilanne ei entisestään pahenisi. Välillä se ei vaan onnistu, kun solvaukset menevät yli rajan. Tällaiset tilanteet tulevat yleensä aivan yllättäen kuin kytkintä kääntäisi.
      Nyt harkitsen vakavasti vaihtoehtoa 3). Liitossa on kyllä paljon hyvääkin, mutta nyt tuntuu siltä, että en vaan jaksa.

    • mitenilmenee

      Mies ei nykymaailmassa saa olla mies. Kotona nainen kuitenkin kaipaa miestä rinnalleen ja siksi toimii kummallisilla tavoilla. Romanttiset miehet narsististen naisten kanssa ovat puun ja kuoren välissä.

      Tilanne ajautuu ympäristön paineissa ja romantiikan ohjaamana ihan väkisin tuonkaltaiseksi.

      Naiset ovat kauhuissaan tilanteessa jossa heidän pitää johtaa ja päättää. Naiset pelkää miehen lähtevän ja siksi koettavat kyykyttää miehen niin maanrakoon ettei tämä uskalla edes hengittää.

      MIES kasva mieheksi ja ota komento. Nainen saattaa pullikoida vastaan mutta kuule naista ja ohita kaikki kuulemasi ja tee ja pane muutkin tekemään niin kuin olet päättänyt. Mitä voisit hävitä?

      Jos nainen on sosiopaatti narsisti tai psykopaatti, niin se lähtee koska tämmöiset haluaa viimeisen sanan. Hävisitkö tässä tapauksessa? ... Et todellakaan vaan voitit.

      Kaikkien muden kunnon ihmisten kanssa asiat löytävät paremman ratkaisun. Nainenkin muuttuu onnelliseksi kun on mies talossa, joka päättää isoista linjoista. Naiselle jää pikku päätösten näpertely ja siinä pääsee nainen löytämään turvan tunteen kun mies johtaa.

      Kun mies ei uskalla sanoa mistään mitään, niin naiselle se on merkki miehen olevan lähtökuopissa. Virhetulkintaa siiis molemmin puolin.

    • toivotonta

      Vastaavassa tilanteessa olevana ymmärrän tuskasi. Minä taas pelkään niin paljon etten uskalla erota.

    • Arvosta.itseäsi

      Ole rohkea ja ota "härkää sarvista". Kun hän seuraavan kerran alkaa rähjäämään. Sano rauhallisesti mutta painokkaasti että nyt riittää ja jos tuo ei lopu ja mielipidettäsi kuulla suhde päättyy.
      Joskus nämä tilanteet vie siihen pisteeseen että käyt pohjalla ja teet huonolle käytökselle kertakaikkisen lopun, tulkoon mitä tulee. Se on rohkea askel mutta voit tulla yllättymään sanojesi vaikutusta. Pakota hänet ajattelemaan tiukan tilanteen edessä tai hän saa mennä.
      Et tahtone koko elämääsi olla hänen huonon käytöksen kärsijänä ja haukuttavana, se tuhoaa itsetuntoasi ja suhdettanne joka tapauksessa. Sanot että nyt tästä ei enää mennä yli, aita on ja pysyy tässä, nyt odotat hänen muuttavan suhtautumistapaansa sinuun.
      Jos hän ei ymmärrä ja tästäkään herää olet menettänyt jo pelin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehen lapsettomuus keski-ikäisten deittailussa

      Tällä palstalla esitetään usein ajatus, jonka mukaan lapsia saanut nainen olisi parisuhdemarkkinoilla huonommassa asemas
      Sinkut
      269
      2255
    2. Kunpa voisin halata sinua

      ja sanoa sinulle miten onnellinen olen siitä, että olet elämässäni. Mutta et ole halausetäisyydellä... etkä elämässäni.
      Ikävä
      44
      1103
    3. Muut yrittää seata meidän välejä

      Nainen, oot varmaan sen myös huomannut. Ihan irl oon sen huomannut jo hyvän aikaa. Eihän anneta sen häiritä.
      Ikävä
      100
      1033
    4. Mikä oli se hetki

      kun tajusit rakastuneesi?
      Ikävä
      76
      1021
    5. Miksi Suomi ärsyttää Venäjää?

      Jatkuvasti? Hyvin suomen herrat tietää, että tuo DCA-sopimus on paha ärsyke Venäjälle. eihän Venäjä ole hyökännyt Suomen
      Maailman menoa
      274
      862
    6. Kun unohdat tämän

      Sivuston, unohdat myös meidät nopeammin. Kokeile. Naiselle.
      Ikävä
      79
      805
    7. Jotenkin tätä asiaa pitää nyt käsitellä

      Vaikka sitten anomuumisti. Olen lähestulkoon rakastunut vanhempaan mieheen mutta tämä ei nyt oikein suju niin kuin pitäi
      Ikävä
      72
      789
    8. Älä turhaan nainen ikävöi minua

      Olen sellainen jäntevä pantteri ja sinä jo melkein rollaattorikamaa. Ei onnistu mikään.
      Ikävä
      64
      680
    9. Meillä olisi kaunis kesä

      Yhden viestin päässä. Haluaisin tutustua. Vaikka oltaisiin vaan ystäviä. Eikä mitään vaan vähättelyä. Ajattelen et olet
      Ikävä
      17
      670
    10. Kuinka paljon voi olla rakastunut..

      ....ja välittää ihmisestä jota ei edes tunnen kunnolla? Eikö silloin ole kysymys jostain suuremmasta? Mitä on yhteenkuul
      Ikävä
      64
      659
    Aihe