Miksi Israel on ongelma evl.kirkolle?

RahaaJerusalemille

Juutalaiste paluu omaan maahansa on Kaikkivaltiaan asettama ja ilmoittama suunnitelma, joka huipentuu Messiaan paluuseen. Juutalainen kansa voi toteuttaa profeettojen ilmoittaman kutsumuksensa ainoastaan juutalaisvaltiossa, joka syntyi 1948. Vuoron perään muslimien ja kristittyjen hallitsemassa Palestiinassa heillä ei koskaan aiemmin ollut siihen mahdollisuutta.

Israeliin liittyvän konfliktin keskiössä on kiista Jerusalemin ja erityisesti sen itäisen osan hallinnasta. Tämän ei pitäisi tulla yllätyksenä kenellekään kristitylle, sillä Kaikkivaltias on ilmoittanut sen meille Raamatussa, mm. Sakarjan kirjassa (12:2-4):

”Minä teen Jerusalemista juovuttavan maljan kaikille ympärillä asuville kansoille. Myös Juuda joutuu ahdinkoon, kun Jerusalemia piiritetään. Sinä päivänä minä teen Jerusalemista raskaan kiven kaikkien kansojen tielle. Ne kokoontuvat Jerusalemia vastaan, mutta kaikki, jotka käyvät siihen kiveen käsiksi, satuttavat itsensä. Tuona päivänä – näin kuuluu Herran sana – minä annan hevosten vauhkoontua ja ratsastajien joutua sekasortoon. ”Minä kiinnitän katseeni Juudan heimoon ja varjelen sitä, mutta teen sokeiksi viholliskansojen ratsut.

Ottaessamme kantaa Jerusalemin kysymykseen, meidän on tiedostettava, että Raamatun mukaan Jerusalem tulee olemaan kivi kansakuntien kengässä, ja siellä asuva Juudan heimo – juutalaiset – ovat Kaikkivaltiaan erityisessä suojeluksessa. Jumala on valinnut puolensa ja meidän – ja kirkon – tulisi tehdä se myös. Lisäksi meidän on syytä muistaa, että Messias palaa Öljymäelle, joka sijaitsee itäisessä Jerusalemissa. Ja Sakarjan kirjan (luvut 12-14) mukaan Hän palaa nimenomaisesti juutalaiseen Itä-Jerusalemiin.

Monet kristityt lähetyssaarnaajat ja evankelistat taivastelevat äänekkäästi, kun juutalaiset eivät ymmärrä Vanhan testamentin Messias-ennustuksia ja sulkevat silmänsä mm. Jesajan 53. luvulta. Vastaavasti juutalaiset ovat hämillään, kun lakia ja profeettoja 2000 vuoden ajan tutkineet ja opettaneet kristityt eivät näe juutalaisen kansan ja Israelin roolia pyhissä kirjoituksissa. Jeesuksen mukaan te kuljette eksyksissä, koska ette tunne pyhiä kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa (Matt. 22:29). Näitä eksyneitä tuntuu edelleen olevan runsaasti.

Rukoillaan rauhaa Jerusalemiin, perehdytään pyhiin kirjoituksiin ja puolustetaan juutalaisten koskemattomuutta niin täällä Euroopassa kuin heidän oikeuttaan omaan maahansa – juutalaisvaltioon nimeltä Israel.

62

626

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastaus

Evl.kirkko opettaa korvausteologiaa, se on ongelma.

• Lutherin.valhe

Totta, se on synti Jumalan slimissä.

• aina.viha.evl.kohtaan

Miten joku tietää mitä mieltä Jumala on?

• lue.sinäkin
        aina.viha.evl.kohtaan kirjoitti:

Miten joku tietää mitä mieltä Jumala on?

Lukemalla Raamattua.

• Totta, liberaalipapit opettavat korvausteologiaa ja kieltävät juutalaisen kansan ja Israelin maan Jumalan omana kansana ja maana🇮🇱

• Miksi muuten jo ammoisina aikoina juutalaiset olivat hajallaan, ja heidät piti palauttaa? He eivät ole vieläkään palanneet.

• taastätäsamaa

Heillä on siti helpompi palata kuin ennen. Tietäisitpä millaisia vaikeuksia ennen oli.

• taastätäsamaa kirjoitti:

Heillä on siti helpompi palata kuin ennen. Tietäisitpä millaisia vaikeuksia ennen oli.

Oli vaikea tai helpompaa, niin eniten juutalaisia muutti nykyisen Israelin alueille noin 100 vuotta sitten. Sen jälkeen matkustus on helpottunut, mutta muuttajat vähentyneet.

• tyhjääkintyhjempi
        torre12 kirjoitti:

Oli vaikea tai helpompaa, niin eniten juutalaisia muutti nykyisen Israelin alueille noin 100 vuotta sitten. Sen jälkeen matkustus on helpottunut, mutta muuttajat vähentyneet.

Et tiedä taas tälläkään kertaa mistä kirjoitat tai mitä esität.
        Oletko itse ihmetellyt, kun olet niin totaalisen ulkona kaikesta todellisuudesta, että mistä se johtuu?

• tyhjääkintyhjempi kirjoitti:

Et tiedä taas tälläkään kertaa mistä kirjoitat tai mitä esität.
        Oletko itse ihmetellyt, kun olet niin totaalisen ulkona kaikesta todellisuudesta, että mistä se johtuu?

Olen ehkä ulkona kaikesta, mutta tiedän sen, että suurin osa juutalaisista asustaa muualla kuin Israelissa.

• Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

Israel, juutalaiset ja sata vuotta on sinulle ylitsepääsemättömän vaikea yhdistelmä. Olet tälläkin kerralla väärässä.

• Anonyymi kirjoitti:

Israel, juutalaiset ja sata vuotta on sinulle ylitsepääsemättömän vaikea yhdistelmä. Olet tälläkin kerralla väärässä.

Aha. Siitä huolimatta vähemmistö juutalaista asuu Israelissa. On vuosi 2019.

• honestly

Tuskin Israel on ongelma. Mutta Israelin hallituksen tekemät ihmisoikeusrikkomukset sen sijaan ovat. Israelin siunaaminen ei voi tarkoittaa sen synnin siunaamista.

Jumala antoi aikanaan ohjeet myös siitä miten israelilaisten tulisi kohdella keskuudessaan asuvia muukalaisia: " Älä sorra muukalaista; olettehan itsekin olleet muukalaisina Egyptissä ja tiedätte, mitä on elää vieraassa maassa muukalaisena."

Jokainen voi tykönään miettiä miten tässä on onnistuttu, kun palestiinalaisilta viedään kodit sekä maat ja heidät ajetaan pakolaisleireille. Rauhallisia palestiinalaisia vanhuksia kiusataan miehitetyillä alueilla esim. varastamalla heidän kaivonsa tai katkaisemalla vesi päiväkausiksi. Sotilaat herättävät ihmisiä keskellä yötä ja penkovat heidän kotinsa ilman mitään syytä.

Ei tuollaista voi kukaan rehellinen ihminen oikeamielisyydeksi kutsua. Eikä se edes paranna valtion turvallisuutta. Edistää päinvastoin radikaalia vastarintaa.

• Ei nämä fundamentalistit kiinnitä huomioita todellisuuteen yhtään. Kunhan vaan meuhkaa ja trollaa.

• niin.sanoo.Raamattu

Juutalaiset ja Israel ovat Jumalan valittu kansa tekivät he sitten mitä tahansa. Jumala laittoi oman Poikansa tulemaan ihmiseksi tuon kansana kautta ja kun Jeesus toisen kerran tulee maan päälle, Hän tulee oman kansansa keskuteen omaan maahansa Israelin Jerusalemiin Ölyjmäelle.

• No mutta katsos kun luterilaisten suuri uskonpuhdistaja, armoitettu tohtori ja kunnioitettu oppi-isä Martti Luther opetti, että Jumala on hylännyt valitun kansansa ja he ovat kirouksen alla ja langenneet pois armosta ja heidän kääntymisensä on mahdotonta.

• Ihan.vaan.arvaan

Johtuisiko siitä, että Israel on rasistinen valtio joka rikkoo ihmisioikeuksia?

• hoh-hoooo

Kerrotko oikein esimerkejä noille syytöksilleesi?

• Pentu_on_irti
        hoh-hoooo kirjoitti:

Ei kerro, koska ei tiedä. Hän on vain kuullut tuollaisia syytöksiä, mutta hänellä ei ole hajuakaan mistään todisteista.

• Tässä.esimerkki
        hoh-hoooo kirjoitti:

Tässä kristityn ja pitkään israelin ystävyysseurassa toimineen kertomus siitä, miten palestiinalaisia oikeasti kohdellaan. Juha Partasen silmät avasi kolmen kuukauden vierailu Länsirannalle.

https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005721311.html

• Ilmaiseksi

Mooses:" Profeetta minun kaltaiseni, häntä kuulkaa! Joka ei kuule poistetaan kansasta. Ilman Jeesusta kaikki on pakanoita, syntyperästä riippumatta.
      Jos Jumala hyväksyy pettäjät , terroristit, jumalattomat , Hän itse häpäisee vanhurskautensa, oikeudenmukaisuutensa, ja muuttu demooniksi.
      Rakastakaa vihollisianne ja pysykää totuudessa ja oikealla tiellä. Jeesus tuli taivaasta kaikkein pyhimmästä, toisesta luomakunnasta, Jeesuksen juuri on taivaassa ei juutalaisissa. Raamattu tuli taivaasta. Jeesus on universaalinen kaikkeuden Jumala, jonka valtaistuinta saatana himoitsee., joka nyt hallitsee maailmaa. Odottakaa!

• KaikkiHyvinSiis

"Miksi Israel on ongelma evl.kirkolle?"

Eikös Luther ollut antisemitisti?

• dyti7

Lutherilla ei ole mitään tekemistä evl.kirkon kanssa.

• dyti7 kirjoitti:

Miksei ole?

Ei historiaa voi pyyhkiä pois. Vaikka kirkon nimestä poistettisiin sana "luterilainen", ei se muuttaisi asiaa.

• Voi.Jeesus.mitä.tuubaa
        dyti7 kirjoitti:

Tämä oli hauska! Tarkoitatko että tuo "luterilainen" on evankelis-luterilaisen kirkon nimessä jotenkin sarkastisesti tai ihan vaan "läpällä"?

• jeesusfani1

Kuten Jumalan Sana toteaa, niin Israel, ja etenkin sen pääkaupunki Jerusalem, on ”viimeisinä päivinä” tuleva ongelmaksi koko maailmalle.

Juutalaiset olivat ongelma Rooman kirkolle, sitten sen perustamisen, koska Rooman kirkko alkoi jo varhain levittämään oppia, että Jumala on hyljännyt juutalaiset ja ottanut pakanakristityt juutalaisten tilalle.

Tuosta Rooman kirkon opista (korvausteologia) on seurannut, että juutalaisia on vainottu jo miltei kaksituhatta vuotta kirkon/kirkkojen juutalaisten vainoihin millään tavoin puuttumatta missään maissa, johon Jumala heidät sanansa mukaan karkotti, ja joka vaino huipentui Hitlerin Saksan noin 6 miljoonan juutalaisen surmaamiseen.
      Kristillisten kirkkojen juutalaisvainoihin puuttumista selittää se, että kristilliset kirkot ovat toimineet länsimaissa miltei parituhatvuotisen historiansa ajan niin keisareiden, ruhtinaiden kuin kuninkaidenkin sidoksina tavikansalaisia ko. hallitusvaltoihin yhdistävinä tekijänä.

Kun Jumala- ja Jeesus-oppia saarnaavat kirkkojen papit ovat noin toimineet, niin mihinkäs ”pantteri täplistään” pääsisi..

Kun kaiken lisäksi niin Rooman kirkko kuin evl. kirkotkin ovat jo kehittäneet yhdessä nk. Krislam-opin, jossa opissa on yhdistetty kristillinen oppi Islam-oppiin (juutalaisten Jumala on sama kuin muslimien kuunjumala Allah), ja jossa opissa kristinuskon perusta, juutalaisuus, jätetty täysin ulkopuolelle, niin toki Israel on ongelma evl. .kirkolle, kuten se on ollut sitä sitten perustamisensa.

• shahada

لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱلله مُحَمَّدٌ رَسُولُ ٱلله‎, lā ʾilāha ʾillā llāh muḥammadun rasūlu llāh, "Ei ole muuta jumalaa kuin Jumala ja Muhammad on Jumalan lähettiläs".

• koskapaukkuu
        shahada kirjoitti:

لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱلله مُحَمَّدٌ رَسُولُ ٱلله‎, lā ʾilāha ʾillā llāh muḥammadun rasūlu llāh, "Ei ole muuta jumalaa kuin Jumala ja Muhammad on Jumalan lähettiläs".

Kiristääkö räjähdevyösi?

• Israelin valtio ei ole uskonopillisessa mielessä ongelma millekään kirkolle, sillä kaikkien vanhojen kirkkokuntien mukaan kirkko eli seurakunta on se, jonka kanssa Jumala on tehnyt Uuden liiton. Ei siis koske millään muotoa erilailla luterilaista kirkkoa.

On eräitä toisen maailmansodan jälkeen syntyneitä ryhmiä, joita voidaan sanoa kirkkokunniksi ja jotka uskovat, että Vanha liitto on vielä voimassa. Tälläisista ryhmistä osa on jo luisunut kristinuskon ulkopuolelle opettaessaan, että Jumala ei ole kolmiyhtenen ja Kristus on VAIN juutalaisten odottama messias.

• sftjyr

Sinusta siis juutalaiset ja Israel ovat edelleen Jumalan valittu kansa ja maa?

• sftjyr kirjoitti:

Varmaan tarkoitetaan Israelin Jumalaa. Hänen "valittu kansansa" oli Israel. Hän asui Jerusalemissa Raamatun mukaan.

Siihen aikaan ainakin Raamatun mukaan "kaikilla kansoilla oli oma jumalansa". Israelin Jumala oli jumalten kokousten johtaja.

• sftjyr kirjoitti:

Ei ole enää, mutta oli ennen. Uusi liitto solmittin Kristuksen seuraajien, seurakunnan eli kirkon kanssa, ja vanha liitto kumoutui. Juutalaiset ovat samassa asemassa kuin muutkin kansat.

• taastätäsamaa

Kiitos kun kerrot myös, miksi Jla valehteli että Hänen liittonsa kansansa kanssa on ikuinen?

Laitatko samaan pakettiin vastauksen kysymykseen, miksi väitätte meidän olevan jumalan tappajia? Kevätkin on tulossa..

• zzzx

Korvausteologia on ihmisoppia, joka yrittää omia itselleen ne lupaukset, jotka Jumala on osoittanut vain Israelille ja juutalaiselle kansakunnalle.
        Sen osoittaa Raamatun vielä toteutumattomat profetiat, joita on n.140.
        Jo toteutuneita profetioita on 740.
        Kristus tuli täyttämään lain, jota Israel ei pystynyt täyttämään.
        Samalla Hän lunastusuhrillaan aukaisi tien myös pakanoille, mutta ei korvaamaan profetoiden Israelia, jolla on oma tehtävänsä vielä toteutumattomissa profetioissa.

Roo.11:27 Ja tämä on oleva minun liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä."
        Eli tämä tarkoittaa tätä:
        1.Kor.11:27 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni."

Tässä on kyse pelastuksesta kaikille kansoille, ei siitä liitosta, jonka Jumala teki Israelin kanssa eikä sitä ole poistettu, sillä kyse on ikuisesta liitosta.

Kuten maininnat kokoaminen monien kansojen seasta, jota parhaillaan tapahtuu.
        Tämä onkin korvausteologialle myrkkyä, sillä se pyrkii omalla tavallaan estämään tämän tapahtuman.
        Se ei ole muuta kuin saatanan yksi juoni estää Jumalan suunnitelma ennalleen asettamisesta.

Sillä te olette Herralle, Jumalallenne, pyhitetty kansa. Maailman kaikkien kansojen joukosta Herra valitsi teidät omaksi kansakseen. (5 Moos. 14:2)
        … Hän on luonut kaiken, ja Israel on hänen oma kansansa. Hänen nimensä on Herra Sebaot. (Jer. 10:16 )
        Näin sanoo Herra: - Armon hetkellä minä vastaan sinulle, pelastuksen päivänä minä autan sinua. Minä olen luonut sinut toteuttamaan sen liiton, jonka tein tämän kansan kanssa, jotta saattaisit ennalleen maan, jotta uudelleen jakaisit autioituneet perintömaat, (Jes. 49:8)
        Näin sanoo Herra: - Armon hetkellä minä vastaan sinulle, pelastuksen päivänä minä autan sinua. Minä olen luonut sinut toteuttamaan sen liiton, jonka tein tämän kansan kanssa, jotta saattaisit ennalleen maan, jotta uudelleen jakaisit autioituneet perintömaat, (Jes. 49:8)
        Ja teidät minä hajotan vieraiden kansojen sekaan, minä karkotan teidät paljastettu miekka kädessäni. Teidän maastanne tulee autiomaa, ja teidän kaupunkinne muuttuvat rauniokasoiksi. 34. Niin maa saa autiona levätessään hyvityksen sapattivuosista, joita te ette sille antaneet. Te itse olette vihollismaassa, mutta oma maanne lepää ja saa hyvityksen sapattivuosistaan. 35. Koko autiona olonsa ajan se saa viettää sapattia, jota sillä ei ollut teidän siellä asuessanne. 36. Heistä jäljelle jääneet, jotka asuvat vihollismaassa, minä teen niin aroiksi, että kun he kuulevat selkänsä takaa lehden kahinan, he karkaavat pakoon kuin miekan tieltä ja kaatuvat, vaikka kukaan ei aja heitä takaa. 37. Kuin miekkaa paeten he kompastelevat toisiinsa, vaikka kukaan ei heitä ahdista. Te ette kestä vihollistenne edessä, 38. vaan katoatte vieraiden kansojen sekaan, ja vihollistenne maa nielee teidät. (3 Moos. 26:33-38)
        Herra hajottaa teidät kaikkien kansojen sekaan kautta koko maanpiirin, ja te joudutte palvelemaan vieraita jumalia, joita ette tunne ja joita eivät isännekään tunteneet, puisia ja kivisiä jumalia. 65. Vieraiden kansojen keskuudessa te ette koskaan löydä rauhaa eikä teillä ole edes jalansijaa, mihin voisitte pysähtyä levähtämään. Herra tekee teidät siellä pelokkaiksi ja aroiksi, hän riuduttaa silmänne ja lannistaa mielenne. 66. Henkenne on aina hiuskarvan varassa; päivin ja öin te elätte pelon vallassa ettekä koskaan voi olla varmoja hengestänne. 67. Aamulla te sanotte: 'Kunpa olisi ilta', ja illalla: 'Kunpa aamu jo koittaisi!' Näin suuri on pelko sydämessänne kaiken sen takia, mitä näette. (5 Moos. 28:64-67)
        Minä hajotan heidät kansojen sekaan, joita he eivät tunne ja joita heidän isänsäkään eivät tunteneet. Minä lähetän miekan heidän kimppuunsa ja teen lopun heistä kaikista." ( Jer. 9:15)
        Minä hajotan sinut toisten kansojen sekaan, sirotan sinut vieraisiin maihin, ja minä revin irti kaiken saastan, joka sinussa on. (Hes. 22:15)
        Teidän tähtenne Siion kynnetään pelloksi, Jerusalemista tulee rauniokumpu, ja temppelivuoren peittää metsä. (Miika 3:12)
        Monet surmataan miekan terällä, toiset viedään vangiksi kaikkien kansojen sekaan, ja vieraat kansat polkevat Jerusalemia, kunnes niille annettu aika täyttyy. (Luuk. 21:24)
        Muutama profetiat kansan kokoamisesta monien kansojen seasta:
        Ja Herra on teille armollinen ja kääntää teidän kohtalonne. Hän kokoaa teidät jälleen yhteen niiden kansojen joukosta, joiden sekaan hän on teidät hajottanut. 4. Vaikka olisitte hajaantuneet maailman kaikkiin ääriin, Herra, teidän Jumalanne, kokoaa ja noutaa teidät sieltäkin. 5. Hän tuo teidät siihen maahan, jonka esi-isänne aikoinaan omistivat, ja te saatte ottaa sen jälleen haltuunne. Herra osoittaa hyvyytensä teitä kohtaan ja antaa teidän lisääntyä lukuisammiksi kuin esi-isänne olivat. (5 Moos. 30:3-5)

Muutamia mainitakseni.

• zzzx
        Dogmatikos kirjoitti:

Ei ole enää, mutta oli ennen. Uusi liitto solmittin Kristuksen seuraajien, seurakunnan eli kirkon kanssa, ja vanha liitto kumoutui. Juutalaiset ovat samassa asemassa kuin muutkin kansat.

Kun tutkimme Raamattua, niin me huomaamme, että Paavali kirjoittaa selvästi erikseen juutalaisista ja pakanakristityistä:
        Miten siis on? Olemmeko me parempia? Emme suinkaan. Mehän olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla, (Room.3:9)

Vai onko Jumala pelkästään juutalaisten Jumala? Eikö hän ole myös muiden kansojen Jumala? On toki, kun kerran Jumala on yksi ja ainoa. Hän tekee ympärileikatut vanhurskaiksi, jos he uskovat, ja ympärileikkaamattomat, kun he uskovat. (Room.3:29-30)
        Paavali myös varoittelee meitä omahyväisen ylpeyden synnistä, johon kirkko pian ensimmäisten vuosisatojen jälkeen lankesi:
        Mutta myös nuo toiset oksastetaan uudelleen, elleivät he jää epäuskonsa valtaan, sillä Jumala kykenee liittämään heidät takaisin runkoon. Jos kerran sinut on leikattu irti villistä oliivipuusta, johon luonnonmukaisesti kuuluit, ja vastoin luontoa oksastettu jaloon oliivipuuhun, niin totta kai nämä alkuperäiset oksat voidaan liittää takaisin omaan puuhunsa. (Room.11:22-23)
        On mielenkiintoista, miten Paavali kuljettaa teksteissään jatkuvasti rinnakkain juutalaisia ja seurakuntaa. Paavalille näyttää olleen tärkeää, että me ymmärrämme juutalaiset juuremme ja ammennamme niistä aarteista, joita sitä kautta on meille tarjolla.

Entä Room.2:28-29? Puhuuko se korvausteologian puolesta?
        Oikea juutalainen ei ole se, joka on juutalainen ulkonaisesti, eikä oikea ympärileikkaus ole se, joka on ulkonaisesti näkyvänä ruumiissa. Oikea juutalainen on se, joka on juutalainen sisimmässään, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus, jota ei saa aikaan laki, vaan Henki. Tällainen juutalainen saa kiitoksen Jumalalta, ei ihmisiltä.(1933/38 käännös)
        Puhutaanko tässä juutalaisista ja pakanakristityistä ”oikeina juutalaisina”, kuten jotkut ovat väittäneet? Vai puhutaanko tässä vain juutalaisista?

Tässä kohdassa Roomalaiskirjettä (2:17-29) Paavali puhuu juutalaisille ja erityisesti pelastumattomille juutalaisille. Hän sanoo heille, että oikea juutalainen on Jumalan silmissä se, jolla on myös ”sydämen ympärileikkaus”

Kreikankielisessä Uudessa testamentissa ”juutalainen esiintyy yli 190 kertaa viitaten etnisiin, kansallisiin juutalaisiin. Jälleen vain pari kohtaa on sellaisia, että niiden kohdalla jää varaa tulkinnalle. Jos vähääkään epäröit, lue myös seuraavat jakeet Room.3:1-3:
        Mitä etuuksia on siis juutalaisilla, tai mitä hyötyä ympärileikkauksesta? Paljonkin, kaikin tavoin; ennen kaikkea se, että heille on uskottu, mitä Jumala on puhunut. Mutta kuinka? Jos jotkut ovat olleet epäuskoisia, ei kaiketi heidän epäuskonsa ole Jumalan uskollisuutta tyhjäksi tekevä? (Room.3:1-3)

Ovathan he israelilaisia, jotka Jumala on ottanut lapsikseen ja joille hän on antanut kirkkautensa. Heidän kanssaan hän on tehnyt liitot, heille hän on antanut lain, jumalanpalveluksen ja lupaukset. Heidän ovat kantaisät, heistä on Kristus ihmisenä lähtöisin, hän, joka on kaiken yläpuolella, ikuisesti ylistetty Jumala, aamen! (Room.9:4-5)
        Seuraavaksi Paavali toteaa, että on olemassa kaksi Israelia:
        Mutta ei niin, että Jumalan sana olisi harhaan mennyt. Sillä eivät kaikki ne, jotka ovat Israelista, ole silti Israel, eivät kaikki ole lapsia sen tähden, että ovat Aabrahamin siementä, vaan: "Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläiset"; se on: eivät ne, jotka lihan puolesta ovat lapsia, ole Jumalan lapsia, vaan lupauksen lapset, ne luetaan siemeneksi.(Room.9:6-8)
        Luonnolliset lapset = Israelin kansa kokonaisuudessaan, Jumalan lapset = uskova jäännös Israelin keskuudessa. On siis olemassa Israel (luonnolliset lapset) ja Israel (hengelliset lapset). On olemassa ”hengellinen Israel”, joka on ”maallisen Israelin” sisällä.

Sama koskee seurakuntaa. On olemassa kristittyjä, jotka ovat syntyneet kristittyihin perheisiin ja liitetty seurakuntaan. On kristittyjä, joissa Jumala on herättänyt uskon ja vetänyt puoleensa. On olemassa niitä, jotka itse sanovat itseään kristityiksi ja niitä, joita myös Jumala sanoo kristityiksi.

Uusi testamentti ei koskaan eikä missään yhteydessä kutsu seurakuntaa Israeliksi. Kreikankielisessä Uudessa testamentissa sana Israel ja israelilainen esiintyvät 77 kertaa. Vain kaksi on sellaisia, joissa sanaa Israel voitaisiin tulkita tarkoittamaan seurakuntaa kokonaisuudessaan. (Gal.6:16 ”Jumalan Israel” ja Ilm.7:4 ”144 000 Israelin kahteentoista sukukuntaan kuuluvaa”)

Varmoja kohtia on 75, tulkinnallisia kohtia vain 2. Gal.6:16 viittaa useiden (mm. King James, New King James, New American Standard) raamatunkäännösten mukaan uskoviin juutalaisiin. Ilm.7:4 tarkoittanee lopun aikojen juutalaisten maailmanlaajuista elonkorjuuta.

Roomalaiskirjettä (2:17-29) Paavali puhuu juutalaisille ja erityisesti pelastumattomille juutalaisille. Hän sanoo heille, että oikea juutalainen on Jumalan silmissä se, jolla on myös ”sydämen ympärileikkaus”

• zzzx

Monet väittävät, että Jumala on lopullisesti hylännyt omaisuuskansansa heidän tottelemattomuutensa takia. Tilalle on astunut kristillinen seurakunta, jolle on siirtynyt kaikki Jumalan lupaukset (nk. korvausteologia).
        Mutta vaikka Israel on ollut sivussa noin 2000 vuotta ja kristillinen seurakunta on julistanut kristillistä sanomaa, ei Jumala ole lopullisesti hylännyt solmimaansa liittoa Israelin kansan kanssa. Tämä käy selvästi esille Raamatusta. Esim. Jer. 31:31-37, 33:20-26, Room.11-luku ym.
        Jeesus ennusti mm. Jerusalemin hävityksen, mikä sittemmin tapahtui v.70.
        Tämän tapahtuman jälkeen juutalaiset hajotettiin ympäri maailmaa ja he joutuivat elämään monissa maissa. He joutuivat usein elämään vaikeuksissa ja saivat kokea vainoja ja progromeja. Nämä ikään kuin huipentuivat Saksassa Hitlerin aikana, jolloin 6 miljoonaa juutalaista tuhottiin. Historian kirjat kertovat enemmän juutalaisten vaiheista ja kohtaloista.
        Balfour-julistuksen kautta heille luvattiin kotimaata niillä alueilla, jossa olivat asuneet. Mutta vasta 1948 julistettiin Israelin valtio itsenäiseksi.
        Raamatun mukaan Israelilla ja juutalaisilla tulee olemaan tärkeitä tehtäviä tulevaisuudessa Jumalan omaisuuskansana. Tämä merkitsee pimeyden eli Saatanan vallan luhistumisen. Saatana tietää tämän ja tekee kaikkensa, ettei Jumalan lupaukset Israelin kohdalla pääsisi toteutumaan. Mitä lähemmäksi me tulemme näitä aikoja, sitä enemmän tämä toiminta ja pimeyden suunnitelmat tulevat voimistumaan. Israelin itsenäisyyden aikana he ovat monta kertaa joutuneet puolustautumaan ympäröivien valtioiden hyökkäyksiä vastaan.

• zzzx kirjoitti:

Korvausteologia on ihmisoppia, joka yrittää omia itselleen ne lupaukset, jotka Jumala on osoittanut vain Israelille ja juutalaiselle kansakunnalle.
        Sen osoittaa Raamatun vielä toteutumattomat profetiat, joita on n.140.
        Jo toteutuneita profetioita on 740.
        Kristus tuli täyttämään lain, jota Israel ei pystynyt täyttämään.
        Samalla Hän lunastusuhrillaan aukaisi tien myös pakanoille, mutta ei korvaamaan profetoiden Israelia, jolla on oma tehtävänsä vielä toteutumattomissa profetioissa.

Roo.11:27 Ja tämä on oleva minun liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä."
        Eli tämä tarkoittaa tätä:
        1.Kor.11:27 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni."

Tässä on kyse pelastuksesta kaikille kansoille, ei siitä liitosta, jonka Jumala teki Israelin kanssa eikä sitä ole poistettu, sillä kyse on ikuisesta liitosta.

Kuten maininnat kokoaminen monien kansojen seasta, jota parhaillaan tapahtuu.
        Tämä onkin korvausteologialle myrkkyä, sillä se pyrkii omalla tavallaan estämään tämän tapahtuman.
        Se ei ole muuta kuin saatanan yksi juoni estää Jumalan suunnitelma ennalleen asettamisesta.

Sillä te olette Herralle, Jumalallenne, pyhitetty kansa. Maailman kaikkien kansojen joukosta Herra valitsi teidät omaksi kansakseen. (5 Moos. 14:2)
        … Hän on luonut kaiken, ja Israel on hänen oma kansansa. Hänen nimensä on Herra Sebaot. (Jer. 10:16 )
        Ja teidät minä hajotan vieraiden kansojen sekaan, minä karkotan teidät paljastettu miekka kädessäni. Teidän maastanne tulee autiomaa, ja teidän kaupunkinne muuttuvat rauniokasoiksi. 34. Niin maa saa autiona levätessään hyvityksen sapattivuosista, joita te ette sille antaneet. Te itse olette vihollismaassa, mutta oma maanne lepää ja saa hyvityksen sapattivuosistaan. 35. Koko autiona olonsa ajan se saa viettää sapattia, jota sillä ei ollut teidän siellä asuessanne. 36. Heistä jäljelle jääneet, jotka asuvat vihollismaassa, minä teen niin aroiksi, että kun he kuulevat selkänsä takaa lehden kahinan, he karkaavat pakoon kuin miekan tieltä ja kaatuvat, vaikka kukaan ei aja heitä takaa. 37. Kuin miekkaa paeten he kompastelevat toisiinsa, vaikka kukaan ei heitä ahdista. Te ette kestä vihollistenne edessä, 38. vaan katoatte vieraiden kansojen sekaan, ja vihollistenne maa nielee teidät. (3 Moos. 26:33-38)
        Herra hajottaa teidät kaikkien kansojen sekaan kautta koko maanpiirin, ja te joudutte palvelemaan vieraita jumalia, joita ette tunne ja joita eivät isännekään tunteneet, puisia ja kivisiä jumalia. 65. Vieraiden kansojen keskuudessa te ette koskaan löydä rauhaa eikä teillä ole edes jalansijaa, mihin voisitte pysähtyä levähtämään. Herra tekee teidät siellä pelokkaiksi ja aroiksi, hän riuduttaa silmänne ja lannistaa mielenne. 66. Henkenne on aina hiuskarvan varassa; päivin ja öin te elätte pelon vallassa ettekä koskaan voi olla varmoja hengestänne. 67. Aamulla te sanotte: 'Kunpa olisi ilta', ja illalla: 'Kunpa aamu jo koittaisi!' Näin suuri on pelko sydämessänne kaiken sen takia, mitä näette. (5 Moos. 28:64-67)
        Minä hajotan heidät kansojen sekaan, joita he eivät tunne ja joita heidän isänsäkään eivät tunteneet. Minä lähetän miekan heidän kimppuunsa ja teen lopun heistä kaikista." ( Jer. 9:15)
        Minä hajotan sinut toisten kansojen sekaan, sirotan sinut vieraisiin maihin, ja minä revin irti kaiken saastan, joka sinussa on. (Hes. 22:15)
        Teidän tähtenne Siion kynnetään pelloksi, Jerusalemista tulee rauniokumpu, ja temppelivuoren peittää metsä. (Miika 3:12)
        Monet surmataan miekan terällä, toiset viedään vangiksi kaikkien kansojen sekaan, ja vieraat kansat polkevat Jerusalemia, kunnes niille annettu aika täyttyy. (Luuk. 21:24)
        Muutama profetiat kansan kokoamisesta monien kansojen seasta:
        Ja Herra on teille armollinen ja kääntää teidän kohtalonne. Hän kokoaa teidät jälleen yhteen niiden kansojen joukosta, joiden sekaan hän on teidät hajottanut. 4. Vaikka olisitte hajaantuneet maailman kaikkiin ääriin, Herra, teidän Jumalanne, kokoaa ja noutaa teidät sieltäkin. 5. Hän tuo teidät siihen maahan, jonka esi-isänne aikoinaan omistivat, ja te saatte ottaa sen jälleen haltuunne. Herra osoittaa hyvyytensä teitä kohtaan ja antaa teidän lisääntyä lukuisammiksi kuin esi-isänne olivat. (5 Moos. 30:3-5)

Muutamia mainitakseni.

Olet pöhkö. Israelin ja Jordanian väkiluku on kasvanut viimeiset viisi vuotta samaa tahtia.

• taastätäsamaa kirjoitti:

Kiitos kun kerrot myös, miksi Jla valehteli että Hänen liittonsa kansansa kanssa on ikuinen?

Laitatko samaan pakettiin vastauksen kysymykseen, miksi väitätte meidän olevan jumalan tappajia? Kevätkin on tulossa..

En ole sanonut, enkä sano että juutalaiset ovat Jumalan tappajia.
        .הִנֵּה מַה טּוֹב וּמַה נָעִים שֶבֶת אַחִים גַם יָחַד Hineh Mah tov umah na'im shevet achim gam yachad.
        Katso, kuinka hyvää ja suloista on, että veljekset sovussa asuvat! Ps. 133:1

Juutalainen voi uskoa yhdellä, kristitty toisella tavalla. Jos yrittäisimme karsia uskonnoista kaiken, mikä on ristiriidassa toisen uskonnon kanssa, ei jäisi kiveä kiven päälle.

שלום

• zzzx kirjoitti:

Kun tutkimme Raamattua, niin me huomaamme, että Paavali kirjoittaa selvästi erikseen juutalaisista ja pakanakristityistä:
        Miten siis on? Olemmeko me parempia? Emme suinkaan. Mehän olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla, (Room.3:9)

Vai onko Jumala pelkästään juutalaisten Jumala? Eikö hän ole myös muiden kansojen Jumala? On toki, kun kerran Jumala on yksi ja ainoa. Hän tekee ympärileikatut vanhurskaiksi, jos he uskovat, ja ympärileikkaamattomat, kun he uskovat. (Room.3:29-30)
        Paavali myös varoittelee meitä omahyväisen ylpeyden synnistä, johon kirkko pian ensimmäisten vuosisatojen jälkeen lankesi:
        Mutta myös nuo toiset oksastetaan uudelleen, elleivät he jää epäuskonsa valtaan, sillä Jumala kykenee liittämään heidät takaisin runkoon. Jos kerran sinut on leikattu irti villistä oliivipuusta, johon luonnonmukaisesti kuuluit, ja vastoin luontoa oksastettu jaloon oliivipuuhun, niin totta kai nämä alkuperäiset oksat voidaan liittää takaisin omaan puuhunsa. (Room.11:22-23)
        On mielenkiintoista, miten Paavali kuljettaa teksteissään jatkuvasti rinnakkain juutalaisia ja seurakuntaa. Paavalille näyttää olleen tärkeää, että me ymmärrämme juutalaiset juuremme ja ammennamme niistä aarteista, joita sitä kautta on meille tarjolla.

Entä Room.2:28-29? Puhuuko se korvausteologian puolesta?
        Oikea juutalainen ei ole se, joka on juutalainen ulkonaisesti, eikä oikea ympärileikkaus ole se, joka on ulkonaisesti näkyvänä ruumiissa. Oikea juutalainen on se, joka on juutalainen sisimmässään, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus, jota ei saa aikaan laki, vaan Henki. Tällainen juutalainen saa kiitoksen Jumalalta, ei ihmisiltä.(1933/38 käännös)
        Puhutaanko tässä juutalaisista ja pakanakristityistä ”oikeina juutalaisina”, kuten jotkut ovat väittäneet? Vai puhutaanko tässä vain juutalaisista?

Tässä kohdassa Roomalaiskirjettä (2:17-29) Paavali puhuu juutalaisille ja erityisesti pelastumattomille juutalaisille. Hän sanoo heille, että oikea juutalainen on Jumalan silmissä se, jolla on myös ”sydämen ympärileikkaus”

Kreikankielisessä Uudessa testamentissa ”juutalainen esiintyy yli 190 kertaa viitaten etnisiin, kansallisiin juutalaisiin. Jälleen vain pari kohtaa on sellaisia, että niiden kohdalla jää varaa tulkinnalle. Jos vähääkään epäröit, lue myös seuraavat jakeet Room.3:1-3:
        Mitä etuuksia on siis juutalaisilla, tai mitä hyötyä ympärileikkauksesta? Paljonkin, kaikin tavoin; ennen kaikkea se, että heille on uskottu, mitä Jumala on puhunut. Mutta kuinka? Jos jotkut ovat olleet epäuskoisia, ei kaiketi heidän epäuskonsa ole Jumalan uskollisuutta tyhjäksi tekevä? (Room.3:1-3)

Ovathan he israelilaisia, jotka Jumala on ottanut lapsikseen ja joille hän on antanut kirkkautensa. Heidän kanssaan hän on tehnyt liitot, heille hän on antanut lain, jumalanpalveluksen ja lupaukset. Heidän ovat kantaisät, heistä on Kristus ihmisenä lähtöisin, hän, joka on kaiken yläpuolella, ikuisesti ylistetty Jumala, aamen! (Room.9:4-5)
        Seuraavaksi Paavali toteaa, että on olemassa kaksi Israelia:
        Mutta ei niin, että Jumalan sana olisi harhaan mennyt. Sillä eivät kaikki ne, jotka ovat Israelista, ole silti Israel, eivät kaikki ole lapsia sen tähden, että ovat Aabrahamin siementä, vaan: "Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläiset"; se on: eivät ne, jotka lihan puolesta ovat lapsia, ole Jumalan lapsia, vaan lupauksen lapset, ne luetaan siemeneksi.(Room.9:6-8)
        Luonnolliset lapset = Israelin kansa kokonaisuudessaan, Jumalan lapset = uskova jäännös Israelin keskuudessa. On siis olemassa Israel (luonnolliset lapset) ja Israel (hengelliset lapset). On olemassa ”hengellinen Israel”, joka on ”maallisen Israelin” sisällä.

Sama koskee seurakuntaa. On olemassa kristittyjä, jotka ovat syntyneet kristittyihin perheisiin ja liitetty seurakuntaan. On kristittyjä, joissa Jumala on herättänyt uskon ja vetänyt puoleensa. On olemassa niitä, jotka itse sanovat itseään kristityiksi ja niitä, joita myös Jumala sanoo kristityiksi.

Uusi testamentti ei koskaan eikä missään yhteydessä kutsu seurakuntaa Israeliksi. Kreikankielisessä Uudessa testamentissa sana Israel ja israelilainen esiintyvät 77 kertaa. Vain kaksi on sellaisia, joissa sanaa Israel voitaisiin tulkita tarkoittamaan seurakuntaa kokonaisuudessaan. (Gal.6:16 ”Jumalan Israel” ja Ilm.7:4 ”144 000 Israelin kahteentoista sukukuntaan kuuluvaa”)

Varmoja kohtia on 75, tulkinnallisia kohtia vain 2. Gal.6:16 viittaa useiden (mm. King James, New King James, New American Standard) raamatunkäännösten mukaan uskoviin juutalaisiin. Ilm.7:4 tarkoittanee lopun aikojen juutalaisten maailmanlaajuista elonkorjuuta.

Roomalaiskirjettä (2:17-29) Paavali puhuu juutalaisille ja erityisesti pelastumattomille juutalaisille. Hän sanoo heille, että oikea juutalainen on Jumalan silmissä se, jolla on myös ”sydämen ympärileikkaus”

Julistan vain kirkon oppia, en omaa tai kenenkään muunkaan raamatuntulkintaa.

• Dogmatikos kirjoitti:

Julistan vain kirkon oppia, en omaa tai kenenkään muunkaan raamatuntulkintaa.

Julistatko aviolittoa vain miehen ja naisen liittona🤔❓

• Dogmatikos kirjoitti:

Olet oikein kunnon eksyttäjä😏 Jumala on tehnyt IKUISEN liiton Isralin kanssa 🇮🇱🇮🇱🇮🇱

• usko.vainen kirjoitti:

Olet oikein kunnon eksyttäjä😏 Jumala on tehnyt IKUISEN liiton Isralin kanssa 🇮🇱🇮🇱🇮🇱

Ja Jeesus oli juutalainen, israelilainen. Hän puhui "uudesta liitosta"

• Ei tässä ole mitään ongelmaa. Voin lainata ex arkkipiispa Paarmaa joka sen sanoi. Ongelma on ihan änkyrälahkolaisten puolella:

"Tietyt piirit tulkitsivat minun hyökkäävän toista osapuolta eli Israelia vastaan, kun minun pääpointti oli, että uskonnollisilla syillä Israelin politiikan puolustaminen ei onnistu. Joillain Vanhan testamentin yksittäisillä kohdilla ei voi puolustella selvää epäoikeudenmukaisuutta tai ylivaltaa. Molempia osapuolia - ja ylipäänsä kaikkia valtioita ja niiden politiikkaan - on voitava arvioida samanlaisilla humaaneilla oikeudenmukaisuuden periaatteilla ja mittapuilla.

- Tämä oli minun viestini. Meillä on tiettyjä uskonnollisia piirejä, jotka eivät tätä siedä kuulla. Niille Israel on erikoisasemassa. Halusin tuoda esiin, että tämä näkemys ei ole kristillinen kanta."

HYVÄ!

• K.T.USA

Oletpas pahasti harhateillä. Murhanhimoiset Israelilaiset yli 300 ydinkärjen omistajat ovat yksi maapallon väkivaltaisemmista kansoista. Palestiinalaiset heittävät kiviä, johon Israel vastaa pikakivääreillään. Raukkamaista sikailua.

• entäs.mitä.muuta.tekevät

Miksi palet heittelee kiviä, puukottaa, ajaa siviilien päälle autoilla, murtautuu rajan yli, kaivaa tunneleita Israelin puolelle, ampuu raketteja Israelin puolelle, lähettää palavia leijoja Israelin puolelle sytyttämään maasto- ja metsäpaloja?

• entäs.mitä.muuta.tekevät kirjoitti:

Miksi palet heittelee kiviä, puukottaa, ajaa siviilien päälle autoilla, murtautuu rajan yli, kaivaa tunneleita Israelin puolelle, ampuu raketteja Israelin puolelle, lähettää palavia leijoja Israelin puolelle sytyttämään maasto- ja metsäpaloja?

Ehkä katkeruuttaan. YK:n ratkaisulla heidät ajettiin pois mailtaan.

• 6:5 Kuulkaa Herran sana, te, jotka olette aralla tunnolla hänen sanansa edessä: Teidän veljenne, jotka vihaavat teitä ja työntävät teidät luotaan minun nimeni tähden.
      66:6 Metelin ääni kaupungista! Ääni temppelistä! Herran ääni: hän maksaa palkan vihollisillensa!
      66:7 Ennenkuin Siion kipuja tuntee, hän synnyttää; ennenkuin hänelle tuskat tulevat, hän saa poikalapsen.
      66:8 Kuka on sellaista kuullut, kuka senkaltaista nähnyt? Syntyykö maa yhden päivän kivulla, tahi synnytetäänkö kansa yhdellä haavaa? Siionhan tunsi kipuja ja samalla jo synnytti lapsensa.

66:9 Minäkö avaisin kohdun sallimatta synnyttää, sanoo Herra, tahi minäkö, joka saatan synnyttämään, sulkisin kohdun?
      66:10 Iloitkaa Jerusalemin kanssa ja riemuitkaa hänestä kaikki, jotka häntä rakastatte; iloitsemalla iloitkaa hänen kanssaan, te, jotka olette hänen tähtensä surreet,
      66:11 että imisitte ja tulisitte ravituiksi hänen lohdutuksensa rinnoista, että joisitte ja virkistyisitte hänen kunniansa runsaudesta.

66:12 Sillä näin sanoo Herra: Minä ohjaan hänen tykönsä rauhan niinkuin virran ja kansojen kunnian niinkuin tulvajoen. Ja te saatte imeä, kainalossa teitä kannetaan, ja polvilla pitäen teitä hyväillään.
      66:13 Niinkuin äiti lohduttaa lastansa, niin minä lohdutan teitä, ja Jerusalemissa te saatte lohdutuksen.
      66:14 Te näette sen, ja teidän sydämenne iloitsee, ja teidän luunne virkistyvät kuin vihanta ruoho; ja Herran käsi tulee tunnetuksi hänen palvelijoissansa, mutta vihollistensa hän antaa tuntea vihansa.

Isaiah

• " Hylkääkö äiti rintalapsensa ja vaikka hylkäisikin, minä en sinua hylkää. Kätteni hipiään minä ole sinut piirtänyt ja sinun muurisi ovat aina minun simieni edessä "

Isaiah

• Isain kannosta puhkeaa virpi ja vesa versoo hänen juuristaan.... Jes: 11;1

Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Jes. 53:2

Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä lähetän Daavidille vanhurskaan vesan Jer.23:5

Katso, mies nimeltä vesa, omalta pohjalta hän on kasvava ja hän on rakentava Herran temppelin. Sak.6:12

Sinä päivänä on Herran vesa oleva Israelin pelastuneille kaunistus ja kunnia ja maan hedelmä heille korkeus ja loisto. Jes. 4:1

Katso, minä ja lapset jotka Herra on minulle antanut, me olemme Herran Sebaotin merkkeinä ja ihmeinä Israelissa. Hänen joka asuu Siionin vuorella. Jes. 8: 18

He eivät enäää tee työtä turhaan, eivätkä lapsia synnytä äkkikuoleman omiksi. Sillä he ovat Herran siunattujen siemen ja heidän vesansa ovat heidän luonansa. Jes 65: 23

• PasiToivonen

Porttovaltio.

• kirjatanavim76

Viime viikolla israelin pääministeri piti hallituksensa arvostelua antisemitisminä.Tällä vain kiihotetaan tyhmiä ja ymmärtämättömiä.Onneksi myös monet israelin ystävät tuomitsivat laajasti maailmalla tällaisen tulkinnan.Asiasta uutisoitiin laajasti.Olen ollut nuorena kuukausia kibbutsilla , mutta vääryyttä en voi hyväksyä israelilaisiltakaan.

• Valehtelet.taas

Valehtelet taas,

• Huolestuttavinta maailman kannalta on ns. "Simson-suunnitelma" jossa ydinkärjest sojottavat Eurooppaan ja lähdetään siitä että jos me tuhoudumme niin sitten mennään helvettiin porukalla.

• Raamatun juutalaiset oli arabi-kansa ja lähimmät jälkeläiset ovat palestiinalaisia muslimeja.

Nykyiset juutalaiset ovat lähes kaikki muualta tulleita käännynnäisiä.

• tornisoturi

Ei pelkästään evl. kirkolle, vaan koko maailmalle. Missä juutalainen, siellä ongelma.

• Anonyymi

Natsin puhetta.

• Kun Jeesus saapui maailmaan, osa israelilaisista, varsinkin sen johtajat ja uskonnolliset piirit olivat vaipuneet eräänlaiseen rodullisen ylemmyyden tunteeseen. Tämä ilmiö oli havaittavissa jo Jeremian aikana, kun Jeremia varoitti kansaa synnin tuomioista. Hänet heitettiin kaivoon, koska "eihän Jumala nyt omaa jengiään, valittua kansaa huonosti kohtele. Kyllä me saadaan tehä ihan mitä me lystätään". He unohtivat, että valinta oli ehdollinen eikä suinkaan perustunut syntyperään, vaan sydämen asenteeseen:

2.Moos
      19:5 JOS te nyt kuulette minun ääntäni ja pidätte minun liittoni, niin te olette minun omaisuuteni ennen kaikkia muita kansoja; sillä koko maa on minun.

5. Moos
      11:26 Katso, minä asetan tänä päivänä teidän eteenne siunauksen ja kirouksen:
      11:27 siunauksen, JOS te tottelette Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, jotka minä tänä päivänä teille annan,
      11:28 mutta kirouksen, JOS te ette tottele Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, vaan poikkeatte siltä tieltä, jota minä tänä päivänä käsken teidän vaeltaa

Jeesuksen aikana tilanne oli sama ja Jeesuksen tarkoituksena olikin hakata maahan kaikki rodullinen shovinismi:

Matteuksen evankeliumi:
      3:9 älkääkä luulko saattavanne sanoa mielessänne: 'Onhan meillä isänä Aabraham'; sillä minä sanon teille, että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille.

Hän tahtoi osoittaa, kuinka halveksitut pakanakansatkin olivat monasti moraalisesti parempia ja lähempänä Jumalaa kuin ns. "valittu kansa".

Luukkaan evankeliumi:
      10:33 Mutta kun eräs samarialainen, joka matkusti sitä tietä, tuli hänen kohdalleen ja näki hänet, niin hän armahti häntä.
      17:16 ja lankesi kasvoilleen hänen jalkojensa juureen ja kiitti häntä; ja se mies oli samarialainen.

Matteus
      8:8 Mutta sadanpäämies vastasi ja sanoi: "Herra, en minä ole sen arvoinen, että tulisit minun kattoni alle; vaan sano ainoastaan sana, niin minun palvelijani paranee.
      8:10 Tämän kuultuaan Jeesus ihmetteli ja sanoi niille, jotka häntä seurasivat: "Totisesti minä sanon teille: en ole kenelläkään Israelissa löytänyt näin suurta uskoa.
      8:11 Ja minä sanon teille: monet tulevat idästä ja lännestä ja aterioitsevat Aabrahamin ja Iisakin ja Jaakobin kanssa taivasten valtakunnassa;
      8:12 mutta valtakunnan lapset heitetään ulos pimeyteen; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys."

Matteus
      21:43 Sentähden minä sanon teille: Jumalan valtakunta otetaan teiltä pois ja annetaan kansalle, joka tekee sen hedelmiä.

Paavali tähdensi samaa asiaa:
      Room.
      2:11 Sillä Jumala ei katso henkilöön.
      2:12 Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan;

Jopa kovakalloinen Pietari oivalsi asian lopulta:

Ap.teot
      10:34 Niin Pietari avasi suunsa ja sanoi: "Nyt minä totisesti käsitän, ettei Jumala katso henkilöön,
      10:35 vaan että jokaisessa kansassa se, joka häntä pelkää ja tekee
      vanhurskautta, on hänelle otollinen.

Tänään tämä sama synti on nostamassa jälleen päätään kristittyjen keskuudessa. Israelfanitus lähtee siitä, että Israelilla on oikeus toimia mielivaltaisesti muita kansoja kohtaan ja se on silti kaiken arvostelun ulkopuolella. He tekevät Jumalsta huutosakin johtajan ja kiusaajajengin pomon, joka on kierrettävä kaukaa.

Moraalikäsitykset hyvän ja pahan suhteen eivät merkitse tälle fanituslössille yhtään mitään. Syntyperä menee sydämen asenteen edelle. Ratkaisevaa ei enää ole suhtautuminen Jeesukseen, joka oli moraalinen esimerkki. ratkaisevaa onkin suhtautuminen lihalliseen kansaan, joka on moraalisesti vajavainen.

Kyseinen jengi valitsee siis saman sokeuden polun, kuin israelilaiset Jeremian ja Jeesuksen aikoihin. Se polku johtaa tuhoon ja kadotukseen.

• Anonyymi

Sinä vääristelet Raamattua kuin Saatana.

Israel on Jumalan valittu kansa ja eikä Jumala hylkää kansaansa eikä sille antamaa lupausta luvatusta maasta.

Sinulla liehuu profiilikuvassa Palestiinan lippu, mikä kertoo, että sinä palvelet Saatanaa.

• Yhdysvalloissakin elää monia juutalaisia vaikka alunperin maa kuului intiaaneille.

• Niin, nyt nämä kristillissionistit haluvat heidän muuttavan Israeliin, koska heidän oppinsa sitä vaatii.

• Anonyymi

Israel on luterilaiselle kirkolle ongelma, koska luterilainen kirkko ei palvele Jumalaa vaan antikristusta. Sen takia kirkko rikkoo koko ajan Raamatun käskyjä ja vastustaa Israelia monilla eri tavoin.

• Israel taitaa olla maallistunut maa ja sitä johdetaan kuin muitakin länsimaita vaikka näitä uskontunnuksia pidetään esillä näitten "netanjahujen" toimesta.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      36
      2679
    2. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2363
    3. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2074
    4. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      39
      1975
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1738
    6. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      40
      1309
    7. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1047
    8. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      1005
    9. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      972
    10. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      914
    Aihe