Apua tartteisin

sine

Voisko joku neuvoa miten tää tehtävä saadaan loppuun?

Missä kulmassa käyrät y=sinx ja y=cosx leikkaavat toisensa?

Oon saanut tän verran tehtyä,
sinx=cosx I:cosx
six/cosx=1
tanx=1
x=π/4 n・π, missä n kuuluu kokonaislukuihin

Eikös tän jälkeen pitäis derivoida sinx ja cosx ja näistä tulis cosx ja -sinx. Mut mitä tän jälkeen tehään?

Kiitos.

13

412

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ohman4

      1. Ratkaiset ensin ne leikkauspisteet. Sen olet tehnyt.
      2. Olkoon jokin leikkauspiste (x1,y1). Käyrän sin(x) tangentin kulmakerroin tässä pisteessä saadaan derivoimalla ja on cos(x1). Käyrän cos(x) tangentin kulmakerroin tuossa pisteessä on taas - sin(x1). Tämänkin jo päättelit..

      3. Jos suorien kulmakertoimet ovat k1 ja k2 niin välisen kulman a kosini on

      cos(a) = (1 k1 * k2) )/( sqrt(1 k1^2)* sqrt( 1 k2^2))

      Itse kulma on siten arccos(a).

      Leikkauspisteitä on useita mutta tutki, miten niissä käy.


      Wolframalpha piirtää sinulle kuvan kun kirjoitat sinne sin(x) = cos(x). Näet niitä leikkauskohtia.

      Eiköhän se tuosta.

    • sine

      Kiitos vastauksesta! Oisko ollu mahdollista saada tuo vähän selkeämmin selitettynä? En oikein vielä ymmärrä noista kaikista merkinnöistä.

      • Ohman4

        Ensinnäkin sanoin väärin. Jos kulma on a niin se tietysti on = arccos(cos(a)) missä cos(a) on tuo mainittu lauseke.

        Kulmakertoimet k1 ja k2 osaat laskea, nehän ovat nuo derivaatat funktioiden leikkauspisteessä. k1 = cos(x1) ja k2 = - sin(x1) missä käyrien leikkauspiste on (x1,y1).Antamani lauseke kertoo käyrien tangenttien välisen kulman kosinin ja siitä sitten lasket itse kulman tuolla arccos-funktiolla.

        Tarkasta vielä, onko eri leikkauspisteissä eri kulmia.

        Enempää en osaa selittää. Kyllä siinä on kaikki sanottu.


    • aeija

      Tämä olikin haastava tehtävä, ja laitan tähän oman piirustukseni. Yksi leikkauspiste on se pi/4, ja siihen pisteeseen piirrettyjen tangenttien kulmakertomet olen tuohon laskenut, vaikka ne itse tangentit jätinkin pois.
      Kulmakertoimista pääsee kulmiin aika sujuvasti, ja käyrien välinen terävä kulma tulee pienen pähkäilyn jälkeen näin: https://aijaa.com/U7MCyV Tämä ratkaisu ei ole mikään helposti ymmärrettävä asia, mutta oikeaan suhteeseen piirrettynä asia ehkä selviää.

      • Ohman4

        Kyllä tämä on ihan ymmärrettävä asia ja seuraa suoraan siitä, mitä jo esitin. Kun x1 = pii/4 on
        cos(pii/4) = 1/sqrt(2) ja - sin(pii/4) = - 1/sqrt(2).
        cos(a) = (1 - 1/sqrt(2) * 1(sqrt(2)) / (sqrt(1 1/2) * sqrt(1 1/2)) =( 1/2) / (3/2) = 1/3
        ja arc cos(1/3) = 70,529 (astetta).

        Kehoitin vielä aloittajaa tutkimaan, onko kulma sama vai ei muissa leikkauspisteissä.


      • Ohman4
        Ohman4 kirjoitti:

        Kyllä tämä on ihan ymmärrettävä asia ja seuraa suoraan siitä, mitä jo esitin. Kun x1 = pii/4 on
        cos(pii/4) = 1/sqrt(2) ja - sin(pii/4) = - 1/sqrt(2).
        cos(a) = (1 - 1/sqrt(2) * 1(sqrt(2)) / (sqrt(1 1/2) * sqrt(1 1/2)) =( 1/2) / (3/2) = 1/3
        ja arc cos(1/3) = 70,529 (astetta).

        Kehoitin vielä aloittajaa tutkimaan, onko kulma sama vai ei muissa leikkauspisteissä.

        No tutkitaan nyt loppuun asti.
        Leikkauspistettä (pii/4, 1/sqrt(2)) lähimpien leikkauspisteiden abskissat (x-arvot) ovat pii/4 - pii ja pii/4 pii.

        (1) cos(pii/4 - pii) = - cos(pii/4) = - 1/sqrt(2) ja - sin(pii/4 - pii) = sin(pii/4) = 1/sqrt(2)

        (2) cos(pii/4 pii) = - cos(pii/4) = - 1/sqrt(2) ja - sin(pii/4 pii) = sin(pii/4) = 1/sqrt(2)

        Molemmissa tapauksissa laskukaavan mukaisesti cos(a) saa saman arvon ja a on tuo 70,5 astetta.

        Koska sini ja kosini ovat jaksollisia funktioita, jaksonaan 2 pii, saa cos(a) siis saman arvon kaikissa leikkauspisteissä joiden x-arvot ovat (pii/4 n * pii).

        Itse asiassa olisi riittänyt todeta vain toinen yhtälöistä (1) ja (2) tuon jaksollisuuden takia: pii/4 - pii = pii/4 pii - 2 pii


    • Tutki polkujen (t, sin(t)) ja (t, cos(t)) gradienttien välistä kulmaa. Tämähän on arcuscosini normeeratusta pistetulosta

      (1, cos(t)) . (1, -sin(t)) / (1 cos^2(t) *(1 sin^2(t)))
      = (1-cossin(t)) (1 cossin^2(t) cos^2 sin^2)
      = (1-cossin(t))/(2 cossin^2(t))

      Leikkauspisteen jo olit selvittänytkin, sehän on nyt suoraan parametrin t arvo, eli sulla t=x.

      • Ohman4

        Mikähän lie tuo "polun gradientti"? Minkkilaukun uutta matematiikkaa?

        Vektorifunktiolla R(t) = (t, sin(t) on kyllä derivaatta R'(t) = (1, cos(t)).

        Mitähän uutta tuo vastaus muutenkaan toi jo käsiteltyihin seikkoihin?


      • Ohman4
        Ohman4 kirjoitti:

        Mikähän lie tuo "polun gradientti"? Minkkilaukun uutta matematiikkaa?

        Vektorifunktiolla R(t) = (t, sin(t) on kyllä derivaatta R'(t) = (1, cos(t)).

        Mitähän uutta tuo vastaus muutenkaan toi jo käsiteltyihin seikkoihin?

        Sanotaan nyt tämä minkkilaukun sepitelmä ihan oikein:

        Meillä on käyrät R1(t) = (t, sin(t) ja R2(t) = (t, cos(t). Niiden tangenttivektorit ovat R1'(t) =(1,cos(t)) ja R2'(t) = (1, - sin(t)). Leikkauspisteessä t = pii/4 on R1'(pii/4) =(1, 1/sqrt(2) ja R2'(pii/4) = (1, - 1/sqrt(2).
        Näiden välisen kulman kosini on

        cos(a) = (R1,R2) /(l R1 l * l R2l) = (1 - 1/2) / (sqrt(1 1/2) * sqrt(1 1/2)) = (1/2) / (3/2) = 1/3.
        a = arccos(1/3) = 70,5 astetta.

        Leikkauspisteessä pii/4 pii on cos(pii/4 pii) = - cos(pii/4) = - 1/sqrt(2) ja - sin(pii/4 pii) =
        sin(pii/4) = 1/sqrt(2).
        R1'(pii/4 pii) = (1, - 1/sqrt(2) ja R2'(pii/4 pii) = (1, 1/sqrt(2).

        Tangenttivektorien välisen kulman kosinillä on siis sama arvo kuin pisteessä t = pii/4.

        Muut leikkauspisteet ovat muotoa pii/4 2*pii tai pii/4 pii 2*pii joten funktioiden cos ja sin jaksollisuudesta johtuen (jakso = 2 pii) kulma on sama kaikissa leikkauspisteissä.

        Kun aloittaja ei osannut tällaista tehtävää laskea niin tuskinpa hänelle tämä differentiaaligeometrinen tarkastelu olisi ollut ihan selvä. Vaikka mistäpä minä tiedän.

        Ja tangenttien välinen kulma tässä laskettiin jonka sekä aeija että minä olimme jo laskeneet .


      • martta00
        Ohman4 kirjoitti:

        Sanotaan nyt tämä minkkilaukun sepitelmä ihan oikein:

        Meillä on käyrät R1(t) = (t, sin(t) ja R2(t) = (t, cos(t). Niiden tangenttivektorit ovat R1'(t) =(1,cos(t)) ja R2'(t) = (1, - sin(t)). Leikkauspisteessä t = pii/4 on R1'(pii/4) =(1, 1/sqrt(2) ja R2'(pii/4) = (1, - 1/sqrt(2).
        Näiden välisen kulman kosini on

        cos(a) = (R1,R2) /(l R1 l * l R2l) = (1 - 1/2) / (sqrt(1 1/2) * sqrt(1 1/2)) = (1/2) / (3/2) = 1/3.
        a = arccos(1/3) = 70,5 astetta.

        Leikkauspisteessä pii/4 pii on cos(pii/4 pii) = - cos(pii/4) = - 1/sqrt(2) ja - sin(pii/4 pii) =
        sin(pii/4) = 1/sqrt(2).
        R1'(pii/4 pii) = (1, - 1/sqrt(2) ja R2'(pii/4 pii) = (1, 1/sqrt(2).

        Tangenttivektorien välisen kulman kosinillä on siis sama arvo kuin pisteessä t = pii/4.

        Muut leikkauspisteet ovat muotoa pii/4 2*pii tai pii/4 pii 2*pii joten funktioiden cos ja sin jaksollisuudesta johtuen (jakso = 2 pii) kulma on sama kaikissa leikkauspisteissä.

        Kun aloittaja ei osannut tällaista tehtävää laskea niin tuskinpa hänelle tämä differentiaaligeometrinen tarkastelu olisi ollut ihan selvä. Vaikka mistäpä minä tiedän.

        Ja tangenttien välinen kulma tässä laskettiin jonka sekä aeija että minä olimme jo laskeneet .

        yksinkertaiseen tehtävään melko monimutkaisia vastauksia, paitsi aeijan..

        sini ja kosini leikkavat pisteessä x = pi/4

        tässä kohti sinikäyrän ja x-akselin välinen kulma on alfa1 = arctan(Dsin(pi/4)) = arctan(cos(pi/4)) = arctan(0,707..) = 35,26.. astetta

        ja kosinikäyrän ja x-akselin välinen kulma alfa2 = arctan(Dcos(pi/4)) = arctan(-sin(pi/4)) = arctan(-0,707..) = -35,26.. astetta

        eli sini- ja kosinikäyrän välinen kulma on edellisten erotus 35,26... - (-35,26...) = 70,52.. astetta


      • Ohman4

        Selostin asian (mielestäni) yksinkertaisesti jo 1. kommentissani. Sitten kysyjä halusi lisäselitystä. Lisäksi selostin toista, differentiaaligeometrista,tapaa. Mikähän noissa nyt oli niin monimutkaista?

        Itse oioit selostamatta miksi nuo kulmat ovat mitä ovat ja jätit kokonaan perustelematta kulman arvon muissa leikkauspisteissä.

        On vähän eroa siinä, miten joku "laskija" laskee ja miten matemaatikko asiaa käsittelee.

        Saahan vasatauksesta oikomalla lyhyen.


      • martta00
        Ohman4 kirjoitti:

        Selostin asian (mielestäni) yksinkertaisesti jo 1. kommentissani. Sitten kysyjä halusi lisäselitystä. Lisäksi selostin toista, differentiaaligeometrista,tapaa. Mikähän noissa nyt oli niin monimutkaista?

        Itse oioit selostamatta miksi nuo kulmat ovat mitä ovat ja jätit kokonaan perustelematta kulman arvon muissa leikkauspisteissä.

        On vähän eroa siinä, miten joku "laskija" laskee ja miten matemaatikko asiaa käsittelee.

        Saahan vasatauksesta oikomalla lyhyen.

        "On vähän eroa siinä, miten joku "laskija" laskee ja miten matemaatikko asiaa käsittelee."

        näinhän se tietysti on, sori siitä :)


      • Ohman4
        martta00 kirjoitti:

        "On vähän eroa siinä, miten joku "laskija" laskee ja miten matemaatikko asiaa käsittelee."

        näinhän se tietysti on, sori siitä :)

        OK. Ohman


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä haluun vaa oikeesti kuulla

      Että sulla on kaikki hyvin. Ihan oikeasti haluan. Ehkä meitä ei sit ollu tarkotettu yhteen, mut oot mulle äärettömän tär
      Ikävä
      86
      2167
    2. Olisikin se meidän tapaaminen jo liian jännää

      Näin pitkän ajan jälkeen.
      Ikävä
      77
      1359
    3. Mitä tapahtunut?

      Ken tietää mitä viitostiellä betonin kohilla käynyt punaisen auton kanssa?
      Suomussalmi
      21
      1347
    4. Melko hyvin tunnen jo hänet

      Hän ei ole sopiva. Jotain hyvää tässä palstan seuraamisessa on ollut. Omien ajatusten ja tunteiden jäsentämisen lisäksi
      Ikävä
      85
      1134
    5. Eläkeläisiltä leikataan jo asumistukeakin, osalla loppuu kokonaan!

      https://yle.fi/a/74-20102928 Hallitus varmaan vihaa eläkeläisiä, nyt ollaan kajoamassa eläkeläisten asumistukeenkin, os
      Maailman menoa
      284
      1088
    6. Kenen kanssa haluaisit suhteeseen?

      Laita omasi ja hänen nimensä ensimmäinen kirjain 😊
      Ikävä
      51
      1051
    7. Ikävöin kyllä

      En voi ottaa nyt yhteyttä, joten puran tänne järjetöntä ikävääni. Tunteeni sinua kohtaan ovat valtaisat.
      Ikävä
      33
      996
    8. Mies, riittääkö sulle näkemään vilauksen musta?

      Etkö halua ottaa minua kiinni?
      Ikävä
      62
      959
    9. Hesari tunnustaa että Ukraina on häviämässä sodan - Suomen poliittinen eliitti housut kintuissa

      Oliko aivan pakko sitoutua politiikkaan jossa pumpattiin älyttömät summat rahaa Kankkulan Kaivoon eli Kiovan natseille?
      Maailman menoa
      222
      920
    10. Tiedätkö sinä

      Miten lähellä tänään oli että olisin pyytänyt sua treffaamaan. Olin täysin valmistunut siihen, mutta en löytänyt sinua t
      Ikävä
      21
      917
    Aihe