kolesteroolin mittaus

jaaaaonko

missä voi käydä mittauttaan kolesteroolin ja mitä maksaa se ja kuinka usein kanttii mittauttaa
entä maksaarvon mittaus sitä ei multa ole mitattu varmaan koskaan nuo olis varmaan hyvä mitauttaa jos jossakin vois mitauttaa ne ja edullisesti olen työtön tällä hetkellä
kemissä asun

46

1921

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KunKysyit

      Tippaiitahan niitä mittaa mutta jos sinä oikeasti haluat tietää mitä ne tulokset tarkoittavat niin se ei onnistu ilman lääkäriä, marssi ensin sinne.

      • Sykkivä.pulssi

        "ei onnistu ilman lääkäriä, marssi ensin sinne"
        Olet tällä kertaa aivan oikeassa. Kolesterolimittaukseen vaaditaan lääkärin lähete. Kun kerrot, että arvoja ei ole ennen mitattu tai mittausesta on yli vuosi, saat varmasti lähetteen. Itse kolesterolimittaukseen ei yleensä tarvitse varata erikseen aikaa. Mene jo kello seitsemäksi paikalle sen jälkeen, kun olet saanut lähetteen, niin ei tarvitse odottaa kovin kauan. Arvojen tulkitsemiseen ei tarvitse lääketieteellistä koulutusta. Kaikilla suomalaisilla on käytössään Kanta-palvelu netissä. Sieltä näkee mittausten tulokset jo parin päivän päästä. Kolesterolia on kahdenlaista: hyvä ja huono. Mittauksissa kiinnitetään nimenomaa huonoon kolesteroliin. Ilmoitetuttujen mittaustulosten vieressä on ilmoitettu arvo, jonka alle mitattu tulos tulisi olla. Jos huono kolesteroli on kohonnut liian korkealle, lääkäri määrää lääkkeet ja uuden mittauksen puolen vuoden päästä. On kuitenkin huomattava, että kolesterolilääkkeillä on pahoja haittavaikutuksiakin. Jotkut ovat esim. menettäneet muistinsa tai saaneet vaikeita lihaskipuja. Itse huomasin Prismassa myytävien Benecol-tuotteiden (Benecol-tehojuoma) merkittävän vaikutuksen. Kokeilutuani ensin lääkkeitä aloin käyttää Bencolia ja parissa kuukaudessa kolesteroli oli laskenut huomattavasti vaarallisena pidetyn rajan alapuolelle.
        Yksistään lääkkeen tai Benecolin käyttö ei kuitenkaan riitä. Tärkeintä on noudattaa terveyskeskuksen terveydenhoitajan antamia ravinto-ohjeita. Tärkein niistä lienee eläinperäisten rasvojen käytön lopettaminen. Sellaisia ovat voi, rasvainen maito, rasvainen liha jne.. Kasvisrasvat ja rasvainen kala ovat kuitenkin hyväksi. Niissä on ns. hyvää kolesterolia Myös suklaa on pahaksi. Terveyskeskuksesta saat mukaasi ravinto-oppaan, jonka voit myös tilata kotiisi:
        https://www.sydankauppa.fi/epages/sydankauppa.sf/fi_FI/?ObjectID=628159


      • Anttelinen
        Sykkivä.pulssi kirjoitti:

        "ei onnistu ilman lääkäriä, marssi ensin sinne"
        Olet tällä kertaa aivan oikeassa. Kolesterolimittaukseen vaaditaan lääkärin lähete. Kun kerrot, että arvoja ei ole ennen mitattu tai mittausesta on yli vuosi, saat varmasti lähetteen. Itse kolesterolimittaukseen ei yleensä tarvitse varata erikseen aikaa. Mene jo kello seitsemäksi paikalle sen jälkeen, kun olet saanut lähetteen, niin ei tarvitse odottaa kovin kauan. Arvojen tulkitsemiseen ei tarvitse lääketieteellistä koulutusta. Kaikilla suomalaisilla on käytössään Kanta-palvelu netissä. Sieltä näkee mittausten tulokset jo parin päivän päästä. Kolesterolia on kahdenlaista: hyvä ja huono. Mittauksissa kiinnitetään nimenomaa huonoon kolesteroliin. Ilmoitetuttujen mittaustulosten vieressä on ilmoitettu arvo, jonka alle mitattu tulos tulisi olla. Jos huono kolesteroli on kohonnut liian korkealle, lääkäri määrää lääkkeet ja uuden mittauksen puolen vuoden päästä. On kuitenkin huomattava, että kolesterolilääkkeillä on pahoja haittavaikutuksiakin. Jotkut ovat esim. menettäneet muistinsa tai saaneet vaikeita lihaskipuja. Itse huomasin Prismassa myytävien Benecol-tuotteiden (Benecol-tehojuoma) merkittävän vaikutuksen. Kokeilutuani ensin lääkkeitä aloin käyttää Bencolia ja parissa kuukaudessa kolesteroli oli laskenut huomattavasti vaarallisena pidetyn rajan alapuolelle.
        Yksistään lääkkeen tai Benecolin käyttö ei kuitenkaan riitä. Tärkeintä on noudattaa terveyskeskuksen terveydenhoitajan antamia ravinto-ohjeita. Tärkein niistä lienee eläinperäisten rasvojen käytön lopettaminen. Sellaisia ovat voi, rasvainen maito, rasvainen liha jne.. Kasvisrasvat ja rasvainen kala ovat kuitenkin hyväksi. Niissä on ns. hyvää kolesterolia Myös suklaa on pahaksi. Terveyskeskuksesta saat mukaasi ravinto-oppaan, jonka voit myös tilata kotiisi:
        https://www.sydankauppa.fi/epages/sydankauppa.sf/fi_FI/?ObjectID=628159

        Ei kaikki kasvisrasvat oo terveellisiä. Esim palmuöljy aiheuttaa syöpää ja monet kasvirasvoista ei käy paistamiseen kuten monet luulevat. Ite oon käyttäny aina voita leivänpäällä ja ruuanlaitossa ja kaikki kolesterolit on kohillaan.


      • TaavettiL
        Anttelinen kirjoitti:

        Ei kaikki kasvisrasvat oo terveellisiä. Esim palmuöljy aiheuttaa syöpää ja monet kasvirasvoista ei käy paistamiseen kuten monet luulevat. Ite oon käyttäny aina voita leivänpäällä ja ruuanlaitossa ja kaikki kolesterolit on kohillaan.

        " Ite oon käyttäny aina voita leivänpäällä ja ruuanlaitossa ja kaikki kolesterolit on kohillaan. "
        Siinähän jutun ydin onkin, että kolesterolin kohoaminen on yksilöllistä. Joka tapauksessa sinunkin kannattaisi käydä mittauttamassa kolesteroliarvosi. Toimenpiteeseen menee aikaa vain muutama minuutti. Terveydenhoitaja ottaa pienen määrän verta pieneen putkiloon ja näytteenotto on valmis. Käsivartta joudut paljastamaan tervydenhoitajalle, että hän pääsee etsimään sopivan suonen. Housuja ei tarvitse riisua. Päällystakin ja villapuseron joudut riisumaan. Älä riisu enempää kuin käsketään.
        Mitä paistamiseen tulee, ruokaa ei tarvitse paistaa. Paistamisessa saattaa kehittyä karsenogeenisia aineita, jotka aiheuttavat syöpää.


      • Öljymies
        Anttelinen kirjoitti:

        Ei kaikki kasvisrasvat oo terveellisiä. Esim palmuöljy aiheuttaa syöpää ja monet kasvirasvoista ei käy paistamiseen kuten monet luulevat. Ite oon käyttäny aina voita leivänpäällä ja ruuanlaitossa ja kaikki kolesterolit on kohillaan.

        "Esim palmuöljy aiheuttaa syöpää"
        Palmuöljy aiheuttaa syöpää vain, jos sitä nautitaan sisäisesti. Palmuöljy kosteuttaa kuivaa ihoa, kun sitä käytetään ulkoisesti.


      • Kolesteroli_kuriin
        Anttelinen kirjoitti:

        Ei kaikki kasvisrasvat oo terveellisiä. Esim palmuöljy aiheuttaa syöpää ja monet kasvirasvoista ei käy paistamiseen kuten monet luulevat. Ite oon käyttäny aina voita leivänpäällä ja ruuanlaitossa ja kaikki kolesterolit on kohillaan.

        " Ite oon käyttäny aina voita leivänpäällä ja ruuanlaitossa ja kaikki kolesterolit on kohillaan. "
        Niinpä niin. Ei kaikilla ole ongelmia kohonneen kolesterolin vuoksi tai vielä todennäköisemmin he eivät tiedä kohonneesta kolesterolista ennen kuin se on liian myöhäistä. Erot ovat yksilöllisiä ja vielä todennäköisemmin iästä riippuvia. Kohonneella kolesteroliarvolla on selvä syy-yhteys mm. sepelvaltimotautiin. Pieni vaiva käydä mittauttamassa eikä vain tuudittautua siihen, että "kyllä minulla kolesterolit on kohillaan". Kannattaa selvittää itselleen, mitkä ravintoaineet nostavat kolesterolia ja välttää niitä. Voi olla jopa niin, ettei lääkitystä tarvita, jos asiasta huolehditaan riittävän ajoissa. Ei muuta kuin varaamaan aikaa kolesterolitutkimukseen. Julkisessa terveydenhoidossa on käytävä ensin lääkärissä, joka kirjoittaa lähetteen. Yksityispuolella kolesterolin mittaus on maksullista mutta lääkärissäkäyntiä ei välttämättä heti tarvita. Tulosten tulkitsemisessa ei ole ongelmia. Kun testien tulokset ilmoitetaan, samalla ilmoitetaan viitearvot, joiden sisällä arvojen tulisi olla. Jos ruokavalion muuttaminen ei auta muutaman kuukauden kuluessa, joudutaan käyttämään lääkkeitä. Ennen lääkitystä kannattaa kuitenkin kokeilla kaupan hyllyltä löytyviä ja kolesteroliarvoja alentavia tuotteita. Voi olla, että niillä vältetään lääkitys. Joka tapauksessa, mikäli kolesteroliarvot ovat kohonneet, on ensisijaisesti selvitettävä, mitkä ravintoaineet nostavat kolesterolia ja vältettävä niitä.


      • Metsämies__

        "ei onnistu ilman lääkäriä, marssi ensin sinne. "
        Hieman täsmennystä. Julkisessa terveydenhoidossa lääkäri kirjoitta lähetteen kolesterolimittaukseen. Ilman lähetettä ei pääse. Kolesterolimittaus on kuitenkin silloin ilmaista.
        Yksityisessä terveydenhoidossa (esim. Terveystalo) ei lääkärissäkäyntiä välttämättä tarvita vaan voit varata suoraan ajan kolesterolimittaukseen. Ilman lääkärissä käyntiä et saa kuitenkaan KELA-korvausta. Toisaalta yksityispuolella lääkärissäkäyntikin maksaa, joten olisi selvitettävä, kumpi tulee halvemmaksi: käydäkö ensin lääkärissä vai varatako aika suoraan kolesterolimittaukseen. Jos kolesteroli on vaarallisen korkealla, joudutaan käyttämään lääkitystä ja sitten on mentävä lääkäriin. Kolesterolimittausten tulosten tulkintaan ei tarvita lääkäriä. Tulokset on mahdollista saada paperille tai ne voi katsoa myös Kanta-palvelusta. Jokaisen arvon perässä on ilmoitettu viitearvo, johon omia arvojaan voi verrata.


      • Anttelinen
        Kolesteroli_kuriin kirjoitti:

        " Ite oon käyttäny aina voita leivänpäällä ja ruuanlaitossa ja kaikki kolesterolit on kohillaan. "
        Niinpä niin. Ei kaikilla ole ongelmia kohonneen kolesterolin vuoksi tai vielä todennäköisemmin he eivät tiedä kohonneesta kolesterolista ennen kuin se on liian myöhäistä. Erot ovat yksilöllisiä ja vielä todennäköisemmin iästä riippuvia. Kohonneella kolesteroliarvolla on selvä syy-yhteys mm. sepelvaltimotautiin. Pieni vaiva käydä mittauttamassa eikä vain tuudittautua siihen, että "kyllä minulla kolesterolit on kohillaan". Kannattaa selvittää itselleen, mitkä ravintoaineet nostavat kolesterolia ja välttää niitä. Voi olla jopa niin, ettei lääkitystä tarvita, jos asiasta huolehditaan riittävän ajoissa. Ei muuta kuin varaamaan aikaa kolesterolitutkimukseen. Julkisessa terveydenhoidossa on käytävä ensin lääkärissä, joka kirjoittaa lähetteen. Yksityispuolella kolesterolin mittaus on maksullista mutta lääkärissäkäyntiä ei välttämättä heti tarvita. Tulosten tulkitsemisessa ei ole ongelmia. Kun testien tulokset ilmoitetaan, samalla ilmoitetaan viitearvot, joiden sisällä arvojen tulisi olla. Jos ruokavalion muuttaminen ei auta muutaman kuukauden kuluessa, joudutaan käyttämään lääkkeitä. Ennen lääkitystä kannattaa kuitenkin kokeilla kaupan hyllyltä löytyviä ja kolesteroliarvoja alentavia tuotteita. Voi olla, että niillä vältetään lääkitys. Joka tapauksessa, mikäli kolesteroliarvot ovat kohonneet, on ensisijaisesti selvitettävä, mitkä ravintoaineet nostavat kolesterolia ja vältettävä niitä.

        Justiin han kirjoitin että ovat kohillaan. Taiat olla aika kuiva käppyrä jos syöt nuita myrkkykasveja vaan. Sillon pittää voijella ulukopuolisesti ihoa varmaan päivittäin palmuöljyillä. Myrkytöntä kasvia ei oo nykyään missään.


      • vanhus
        Kolesteroli_kuriin kirjoitti:

        " Ite oon käyttäny aina voita leivänpäällä ja ruuanlaitossa ja kaikki kolesterolit on kohillaan. "
        Niinpä niin. Ei kaikilla ole ongelmia kohonneen kolesterolin vuoksi tai vielä todennäköisemmin he eivät tiedä kohonneesta kolesterolista ennen kuin se on liian myöhäistä. Erot ovat yksilöllisiä ja vielä todennäköisemmin iästä riippuvia. Kohonneella kolesteroliarvolla on selvä syy-yhteys mm. sepelvaltimotautiin. Pieni vaiva käydä mittauttamassa eikä vain tuudittautua siihen, että "kyllä minulla kolesterolit on kohillaan". Kannattaa selvittää itselleen, mitkä ravintoaineet nostavat kolesterolia ja välttää niitä. Voi olla jopa niin, ettei lääkitystä tarvita, jos asiasta huolehditaan riittävän ajoissa. Ei muuta kuin varaamaan aikaa kolesterolitutkimukseen. Julkisessa terveydenhoidossa on käytävä ensin lääkärissä, joka kirjoittaa lähetteen. Yksityispuolella kolesterolin mittaus on maksullista mutta lääkärissäkäyntiä ei välttämättä heti tarvita. Tulosten tulkitsemisessa ei ole ongelmia. Kun testien tulokset ilmoitetaan, samalla ilmoitetaan viitearvot, joiden sisällä arvojen tulisi olla. Jos ruokavalion muuttaminen ei auta muutaman kuukauden kuluessa, joudutaan käyttämään lääkkeitä. Ennen lääkitystä kannattaa kuitenkin kokeilla kaupan hyllyltä löytyviä ja kolesteroliarvoja alentavia tuotteita. Voi olla, että niillä vältetään lääkitys. Joka tapauksessa, mikäli kolesteroliarvot ovat kohonneet, on ensisijaisesti selvitettävä, mitkä ravintoaineet nostavat kolesterolia ja vältettävä niitä.

        Kumpi vaaralisempi. hiukan koholla oleva arbvo vai menettää jakojensa toimivuus. Kolesteroliahan me tarvitaan jatkuvasti. Tietysti se nousee jos ö kohtuuttomasti. Astiassakin on rajat paljonko sinne mahtuu.


      • Nainen52_

        Mä käytin kolesteroli lääkkeitä neljä kuukautta ja lopetin kun tuli nivelkipuja ja lihassärkyä.


      • Ruokaekspertti
        Anttelinen kirjoitti:

        Ei kaikki kasvisrasvat oo terveellisiä. Esim palmuöljy aiheuttaa syöpää ja monet kasvirasvoista ei käy paistamiseen kuten monet luulevat. Ite oon käyttäny aina voita leivänpäällä ja ruuanlaitossa ja kaikki kolesterolit on kohillaan.

        " Esim palmuöljy aiheuttaa syöpää ja monet kasvirasvoista ei käy paistamiseen kuten monet luulevat. "
        Älä hyvä ihminen juo palmuöljyä. Sen sijaan jotkut käyttävät sitä ihonhoitoaineena. Sillä voit pehmentää kantapään kovettunutta ihoa. Suosittelen kuitenkin sinullekin Lipolan-voidetta. Sitä voit levittää arkoihinkin paikkoihin suojaamaan ihoa kuivumiselta. Käytä sitä. Lipolan-voidetta voit ostaa kaikista Kemin apteekeista. Sipaise sitä pesun jälkeen käsiisi, alavatsaasi ja kasvoihisi, jos ne punottavat tai tuntuvat muuten kuivilta kylmään vuodenaikaan.
        Jos todella suunnittelet ruoan paistamista, mene Prismaan ja lue ruokaöljyjen käyttöohjeita. Niissä kerrotaan, mitkä sopivat paistamiseen. Ei tarvitse elää luulojen varassa. Muuten ruoan paistaminen on turhaa ja epäterveellistä. Keitä ja kypsennä ruoka vesihauteessa. Esimerkiksi ruokamakkaroista tulee erinomaisia, kun ne lämmitetään kattilassa, jossa on pari senttiä vettä. Vartioi kattilaa, ettei pääse kuivumaan. Parin minuutin keittäminen riittää. Älä lisää öljyä tai muita rasvoja.


      • Terveysasiantuntija
        Anttelinen kirjoitti:

        Justiin han kirjoitin että ovat kohillaan. Taiat olla aika kuiva käppyrä jos syöt nuita myrkkykasveja vaan. Sillon pittää voijella ulukopuolisesti ihoa varmaan päivittäin palmuöljyillä. Myrkytöntä kasvia ei oo nykyään missään.

        "Justiin han kirjoitin että ovat kohillaan. "
        Niinhän sinä luulet, että ovat kohillaan. Mitä sitten tarkoittanetkaan, että ovat kohillaan. Jollain kohillahan ne ovat kaikilla. Suosittelen, että menet mittauttamaan kolesteroliarvosi, jos niitä ei ole mitattu yli vuoteen. Ikä on yksi tekijöistä, jotka saattavat nostaa kolesteroliarvoja. Jankutuksesta päätellen olet vanha mies, jonka tulisi käydä lääkärissä säännöllisesti tutkituttamassa veriarvoja ja eturauhastutkimuksessa. Eturauhassyöpä on yleinen vanhoilla miehillä. Mitä aikasemmin hoito päästään aloittamaan, sitä paremmat ovat parantumismahdollisuudet. Kohonnut kolesteroli aiheuttaa verisuonten tukkeutumista, ja myöhemmin mahdollisesti sepelvaltimotaudin tai jopa aivohalvauksen. Verisuonet tukkeutuvat vuosien mittaa pikkuhiljaa, mutta seuraukset ilmenevät aikanaan kuin salama kirkkaalta taivaalta.


      • Vastaava_asiantuntija
        vanhus kirjoitti:

        Kumpi vaaralisempi. hiukan koholla oleva arbvo vai menettää jakojensa toimivuus. Kolesteroliahan me tarvitaan jatkuvasti. Tietysti se nousee jos ö kohtuuttomasti. Astiassakin on rajat paljonko sinne mahtuu.

        "Kumpi vaaralisempi. hiukan koholla oleva arbvo vai menettää jakojensa toimivuus. "
        Tietosi ovat kovin vajavaisia. Kolesterolia on kahdenlaista: LDL-kolesteroli ja HDL-kolesteroli. LDL-kolesterolia kutustaan huonoksi kolesteroliksi, koska se tarttuu verisuonten seinämiin tukkien niitä. HDL-kolesterolia kutsutaan hyväksi kolesteroliksi, koska se puhdistaa verisuonia. LDL-kolesterolia kehittyy tyydyttyneistä rasvahapoista. HDL-kolesterolia kehittyy taas tyydyttymättömistä rasvahapoista. Ravinnossa tulisi korvata tyydyttyneet rasvahapot tyydyttymättömillä rasvahapoilla. Lisätietoa löydät Sydäntautiliiton julkaisemista ravinto-oppaista, joita saat esim. terveyskeskuksesta pyytämällä.


      • Anu.Peräpurje
        Anttelinen kirjoitti:

        Justiin han kirjoitin että ovat kohillaan. Taiat olla aika kuiva käppyrä jos syöt nuita myrkkykasveja vaan. Sillon pittää voijella ulukopuolisesti ihoa varmaan päivittäin palmuöljyillä. Myrkytöntä kasvia ei oo nykyään missään.

        "Justiin han kirjoitin että ovat kohillaan."
        Kohillaan? Tarkoitatko, että kolesteroliarvosi ovat koholla? Mene terveyskeskukseen ja kerro, että ovat koholla. Siellä mittaavat arvot ja määräävät tarvittaessa lääkkeet. Yritä käyttää täsmällisiä ilmauksia. Kun ilmoitat vain, että arvot ovat kohillaan, se ei oikeastaan kerro yhtään mitään.


    • Humalassa

      Kolesterolin mittauttaminen ei maksa mitään, kun se tehdään terveyskeskuksessa. Jos sen sijaan menet Terveystaloon tai Mehiläiseen, joudut maksamaan. Toimenpide on nopea. Ainoa vaiva on 12 tunnin paasto ennen mittauksia.

    • rasvat

      Eikös palmuöljy ole pahimmasta päästä ajatellen kolestrolia ?????

      • Alkoholin_käyttäjä

        "Eikös palmuöljy ole pahimmasta päästä ajatellen kolestrolia ????? "
        Ei suinkaan. Palmuöljy ei vaikuta lainkaan kolesteroli-arvoihin, jos sitä ei nautita sisäisesti.


    • Kalkkinen_J

      Jos olet työtön, ylimääräistä rahaa ei liene kovinkaan paljon käytettävissä. Suosittelen ajan varaamista terveyskeskuksesta. Yleensä maksa-arvot mitataan samalla, koska ne vaikuttavat mahdolliseen kolesterolilääkitykseen. Uusitatarve riippuu siitä, minkälaiset kolesteroliarvot ovat ensimmäisen mittauksen aikaan. Jos arvot ovat koholla, seuraava mittausaika on noin kolmen kuukauden kuluttua.

    • Eikannatajuoda

      Itse kävin 15 vuotta sitten labrassa, kai mitattiin kolesterolikin. Olen ajatellut että menee sitten lääkäriin tai kokeisiin jos on tarvetta. Hyvin terveellisesti olen syönyt ja liikkunut monipuolisesti, ehkä tarpeeksi. Nyt on kyllä alkanu pelottamaan se rasvamaksa asia. On tullut nyt yli kahden kuukauden ajan juotua lääkkeeksi kun yksinäisyys ahdistaa, 2-5 pulloa lonkeroa per vrk. Nyt olen ollut jo monta tuntia ottamatta. Tarkoitus vähentää juomista ja pitää päivien tai pitempiä taukoja tissuttelemisessa. Viikossakin puhdistuu jo paljon, kai.. Ei mitään oireita ole eikä krapulaa kun ottaa pikkusen silloin kun on valveilla. Ei sitä nukkuessa voikaan juoda. Yksinäisyys on hirvittävää, helppo ymmärtää niitä jotka juovat vuosia tai itsensä hengiltä.

      • Terveysasiantuntija

        "Itse kävin 15 vuotta sitten labrassa, kai mitattiin kolesterolikin. Olen ajatellut että menee sitten lääkäriin tai kokeisiin jos on tarvetta. "
        Kolesterolin kohoaminen on salakavala sairaus. Sen kohoamista ei tunne. Sitten vain yhtenä päivä tuleekin verisuonitukos yläpäähän ja kaadut lattialle. Jos et saa minuuteissa apua, halvaannut koko loppuelämän ajaksi. Käy siis mittauttamassa kolesteroliarvosi äläkä odota "tarvetta". Kohonneeseen kolesteroliin annetaan ensin ravinto-ohjeita. Jos niistä ei ole apua, lääkäri määrää pillereitä ja kolesteroliarvoja seurataan ottamalla verikokeita.


      • Niilo.Takatukka
        Terveysasiantuntija kirjoitti:

        "Itse kävin 15 vuotta sitten labrassa, kai mitattiin kolesterolikin. Olen ajatellut että menee sitten lääkäriin tai kokeisiin jos on tarvetta. "
        Kolesterolin kohoaminen on salakavala sairaus. Sen kohoamista ei tunne. Sitten vain yhtenä päivä tuleekin verisuonitukos yläpäähän ja kaadut lattialle. Jos et saa minuuteissa apua, halvaannut koko loppuelämän ajaksi. Käy siis mittauttamassa kolesteroliarvosi äläkä odota "tarvetta". Kohonneeseen kolesteroliin annetaan ensin ravinto-ohjeita. Jos niistä ei ole apua, lääkäri määrää pillereitä ja kolesteroliarvoja seurataan ottamalla verikokeita.

        Lisäys Terveysasiantuntijan tiedotteeseen.
        Toinen vakava sairaus, jonka veren kohonnut kolesteroli voi johtaa, on sepelvaltimosairaus. Jos kolesteroliarvoja ei hoidateta ajoissa, joku päivä koet yllättäen kovia rintakipuja, menetät tajuntasi ja kaadut K-Citymarketin eteiseen tai muuhun vastaavaan paikkaan. Ihmiset kävelevät vain ohi ja ajattelevat, että kylläpä töppänä on taas humalassa. Lopulta ruumisauto hakee pois ja vie kuolinsyytutkimukseen.


      • Jajajajajaja

        33 vuotta sitten mitattiin eka kerran oli 8,6 josta hyviä 2,5. Sen jälkeen vuosittain mittailtu ja erimerkkisiä vastatiineja ja muita lääkkeitä, sekä ruokavalioa kokeiltu. Koskaan ldl alle 6:n. mutta hdl aina 2 tai yli.
        Enää mitää pillereitä viitti syödä, kun ei mitään vaikutustakaan. Oon vissiin joku luonnonoikku, kun arvot niin korkeat?


      • Terveysasiantuntija
        Jajajajajaja kirjoitti:

        33 vuotta sitten mitattiin eka kerran oli 8,6 josta hyviä 2,5. Sen jälkeen vuosittain mittailtu ja erimerkkisiä vastatiineja ja muita lääkkeitä, sekä ruokavalioa kokeiltu. Koskaan ldl alle 6:n. mutta hdl aina 2 tai yli.
        Enää mitää pillereitä viitti syödä, kun ei mitään vaikutustakaan. Oon vissiin joku luonnonoikku, kun arvot niin korkeat?

        "Enää mitää pillereitä viitti syödä, kun ei mitään vaikutustakaan."
        Kerroit, että 33 vuotta sitten mitattiin kolesteroliarvosi. Sen jälkeen on kehitetty uusia lääkkeitä ja niitä on runsaasti eri valmistajien tekeminä. Nykyisestä valikoimasta löytyy varmasti sinullekin sopiva ja tehoava lääke.


      • Jajajajajaja
        Terveysasiantuntija kirjoitti:

        "Enää mitää pillereitä viitti syödä, kun ei mitään vaikutustakaan."
        Kerroit, että 33 vuotta sitten mitattiin kolesteroliarvosi. Sen jälkeen on kehitetty uusia lääkkeitä ja niitä on runsaasti eri valmistajien tekeminä. Nykyisestä valikoimasta löytyy varmasti sinullekin sopiva ja tehoava lääke.

        No eikös tuossa juurikin lukenu, " Sen jälkeen vuosittain mittailtu ja erimerkkisiä vastatiineja ja muita lääkkeitä, sekä ruokavalioa kokeiltu. " joten näin ollen ehkä jäi epäselväsi eyyä lääkkeitä ja muita keinoja on kokeiltu nykypävään saakka. Ja mikään ei ole auttanu.
        PS Viimeisimmän kolestrolilääkitykseni lakkautettii lääkärin luvalla koska muutosta ei ollut.


      • Janne.Jysky
        Jajajajajaja kirjoitti:

        No eikös tuossa juurikin lukenu, " Sen jälkeen vuosittain mittailtu ja erimerkkisiä vastatiineja ja muita lääkkeitä, sekä ruokavalioa kokeiltu. " joten näin ollen ehkä jäi epäselväsi eyyä lääkkeitä ja muita keinoja on kokeiltu nykypävään saakka. Ja mikään ei ole auttanu.
        PS Viimeisimmän kolestrolilääkitykseni lakkautettii lääkärin luvalla koska muutosta ei ollut.

        "Viimeisimmän kolestrolilääkitykseni lakkautettii lääkärin luvalla koska muutosta ei ollut. "
        Jotta muutos saataisiin aikaan, vaaditaan ensin ruokavalion muutosta. Joudut tutkimaan, mitkä aineet nostavat veren huonon eli LDL-kolesterolin arvoja. Jos haluat perehtyä asiaan, hanki Suomen Sydänliitto ry:n esite: Kolesteroli kohdalleen. Sen voit tilata netistä. Terveyden eteen kannattaa satsata. Saat sen takaisin moninkertaisesti vähentyneitä terveydenhoitokuluina ja parantuneena terveytenä. Seuraavaksi otat käyttöön kasvistanolit ja kasvisterolit. Niitä sisältäviä tuotteita saat elintarvikeliikkeistä. Esimerkiksi juomat on helppo nauttia. Merkkejä ovat esim. Benecol ja Becel. Jos nämä eivät riitä, voit ottaa niiden lisäksi käyttöön lääkärin määräämät lääkkeet. Liikunnan lisääminen pienentää huonoa eli LDL-kolesterolia ja lisää hyvää eli HDL-kolesterolia. Tupakointi lisää huonoa kolesterolia, Tupakoinnin lopettaminen parantaa kauttaaltaan terveyttäsi. Tärkeintä on ohjeiden tunnontarkka noudattaminen. Lipsumalla ohjeista ajaudutaan tilanteeseen, jossa vuosienkaan päästä huonon kolesterolin arvot eivät ole laskeneet.
        Yksi asia vielä unohtui. Nimittäin ainoastaan LDL-kolesteroliarvo pitää saada laskemaan, Hyvä eli HDL-kolesteroliarvo pitäisi saada nousemaan, koska se osaltaan alentaa huonoa kolesterolia ja poistaa niitä verisuonien seinämistä. Tehokas tapa HDL-kolesterolin kohottamiseksi on laihduttaminen. Laihduttaminen ei siis suoraan alenna huonoa kolesterolia vaan lisää hyvää kolesterolia, joka puolestaan alentaa huonoa kolesterolia.


      • jormakali
        Jajajajajaja kirjoitti:

        No eikös tuossa juurikin lukenu, " Sen jälkeen vuosittain mittailtu ja erimerkkisiä vastatiineja ja muita lääkkeitä, sekä ruokavalioa kokeiltu. " joten näin ollen ehkä jäi epäselväsi eyyä lääkkeitä ja muita keinoja on kokeiltu nykypävään saakka. Ja mikään ei ole auttanu.
        PS Viimeisimmän kolestrolilääkitykseni lakkautettii lääkärin luvalla koska muutosta ei ollut.

        " Viimeisimmän kolestrolilääkitykseni lakkautettii lääkärin luvalla koska muutosta ei ollut. "
        Lääkäri on lyönyt hanskat tiskiin, kun on havainnut, että et noudata hänen antamiaan hoito-ohjeita kolesterolin alentamiseksi. Minkäs lääkäri sille voi, että et noudata annettuja ohjeita. Pakkohoitoon sinua ei sen vuoksi voida ottaa. Jotta kolesteroli saataisiin laskemaan, vaaditaan kokonaisvaltaista elämänmuutosta. Pelkät pillerit eivät aina auta, jos jatkaa muuten entiseen malliin.


      • Jajajajajaja
        jormakali kirjoitti:

        " Viimeisimmän kolestrolilääkitykseni lakkautettii lääkärin luvalla koska muutosta ei ollut. "
        Lääkäri on lyönyt hanskat tiskiin, kun on havainnut, että et noudata hänen antamiaan hoito-ohjeita kolesterolin alentamiseksi. Minkäs lääkäri sille voi, että et noudata annettuja ohjeita. Pakkohoitoon sinua ei sen vuoksi voida ottaa. Jotta kolesteroli saataisiin laskemaan, vaaditaan kokonaisvaltaista elämänmuutosta. Pelkät pillerit eivät aina auta, jos jatkaa muuten entiseen malliin.

        No höpö höpö. Meinaatteko että olisin yli kolmekymmentä vuotta ollu noudattamatta lääkärin ohjeita ja siinä samalla ostanu kaikki lääkkeet ja jättäny syömättä?
        Se nyt on vaan niin että elmistöni on asettunut jo ehkä jo syntymästäni lähtien eri lukemille kuin muilla, mutta en kuulemma ole ainoa lajissaan. Onneksi.
        Kankaanpään kuntoutuskeskuksessa olin parivuotta sitten 6kk:n tutkinnassa ja täydellisellä heidän laatimallaan ruokavaliolla sekä kolestroolilääkityksellä ja silloin saatiin ldl 6,3 ja hdl 2,1.
        Turha höpistä mistään minkään asian noudattamatta jättämisistä.


    • Työtön_oikeus_terv_tark

      Lainaus eräästä tiedotteesta:

      Työttömien terveystarkastus
      Jos olet työtön, sinulla on oikeus maksuttomaan terveystarkastukseen, joka järjestetään terveydenhoitajan vastaanotolla. Tarkastusten tarkoituksena on arvioida ja vahvistaa työttömien terveydentilaa, hyvinvointia sekä työ-ja toimintakykyä.

      Voit varata ajan terveystarkastukseen itse tai sinut voidaan ohjata terveystarkastukseen TE-toimiston lähetteellä. Jos saat lähetteen TE-toimistosta, säilytä lähete itselläsi ja ota se mukaan terveydenhoitajan vastaanotolle.

      Terveystarkastus sisältää terveydentilan kartoituksen, mahdollisen lähetteen verikokeisiin ja tarvittaessa ohjauksen lääkärille tai eri alojen asiantuntijoiden vastaanotolle.

    • Itseitseäänhoitava

      Jos on vakavasti sairas niin eikö ole helpotus päästä pois tästä pahasta maailmasta. Ei olisi mukava kitua letkuissa pitkiä aikoja. Eräs kova työmies, pillariyrittäjä sairastui yhtäkkiä kurkkusyöpään, hän ei ollut tottunut makoilemaan joutilaana. Ehkä viimeinen pisara oli kun hänelle tehtiin avanneet kaulaan josta letkulla syötettiin sairaalassa. Hän teki muistaakseni lakanasta köyden tapaisen ja hirttäytyi sairaalavuoteelle. Toki jos on nuori ja ei kovin vakava sairaus niin kannattaa hakea apua.

      • Välikysyjä

        "Jos on vakavasti sairas niin eikö ole helpotus päästä pois tästä pahasta maailmasta."
        Johtuuko vakava sairaus korkeasta kolesteroli-arvosta? Korkea kolesteroliarvo aiheuttaa lisää terveysongelmia ja sairautta. Ei suinkaan helpota elämää vaan päinvastoin lisää sairautta.


      • Toivossasiltielävä

        Ehkä vanhukset sairastuvat eniten vakavasti. Itse en ihan vanhus ole mutta jos sairastuisin vakavasti, ehkä haluaisin nukkua pian sitte pois ettei tarvitsisi kärsiä. Kun on elänyt jo kuutisenkymmentä vuotta ja elämä ollut lapsesta asti enimmäkseen kärsimystä niin onpa tämä jo aikalailla nähty. Toki valo voi osua kohdalle ehtoossakin.


    • Papprainen

      Kemikammarilla S-marketissa tytöt mittaa. Kato netistä Kemikammarin viikko-ohjelmasta millon ovat paikalla. Mittaavat samalla verenpaineen, hemoglopiinin ym. Pari euroo maksaa. koko lysti. Antaa viitettä tartteeko mennä lekurille eli riippuu ootko syönyt justiinsa vai et.

      • anna_stiina

        "Kemikammarilla S-marketissa tytöt mittaa. Kato netistä Kemikammarin viikko-ohjelmasta millon ovat paikalla. "
        Onko Kemikammari Kemin Pirtillä? Minkämaalaisia tyttöjä ovat? Hoitavatko vain miehiä?


      • papprainen

        Lue viesti. S-Market! Lappian AMK:n opiskelijoita ne "tytöt" . Voihan siellä olla mies opiskelijaki joskus.
        Kaikilta mitataan , jos haluaa.


      • Kokeisiin
        papprainen kirjoitti:

        Lue viesti. S-Market! Lappian AMK:n opiskelijoita ne "tytöt" . Voihan siellä olla mies opiskelijaki joskus.
        Kaikilta mitataan , jos haluaa.

        Mitä kokeita tehdään ja hinnat?


      • Terveysasiantuntija
        Kokeisiin kirjoitti:

        Mitä kokeita tehdään ja hinnat?

        "Mitä kokeita tehdään ja hinnat? "
        Kolesterolikokeessa otetaan verinäyte pieneen lasiputkeen. Lasiputken päähän kiinnitetään korkki, jossa on ohut neula. Terveydenhoitaja pyytää paljastamaan käsivarren ja etsii ihon läpi näkyvän verisuonen. Sinnepä tuikkaa neulan ja lasiputki on täynnä muutamassa sekunnissa. Sen jälkeen verinäyte tutkitaan laboratoriossa, jossa et ole mukana. Viimeistään seuraavana päivänä saat tietää tulokset. Mitä verinäytteestä sitten tutkitaan? Sen määrää lääkäri. Vähintäänkin siitä tutkitaan sekä LDL- että HDL-kolesterolin arvo. Yleensä myös muita arvoja, josta nähdään yleinen terveydentila. Taitava terveydenhoitaja tuikkaa neulan suoneen, niin että sitä ei juuri tunne. Tosin on myös sellaisia sairaanhoitajia, jotka saavat aikaan kipua ja tekisi mieli huutaa. Millekään opiskelijalle en ainakaan menisi verikokeita otattamaan.
        Kolesterolin mittauttaminen on ehdottomasti halvinta Kemin kaupungin terveyskeskuksessa. Ensin on varattava aika lääkärille. Soita siis terveyskeskukseen ja kysele hinnat. Sieltä saat ehdottomasti luotettavampaa tietoa kuin täältä. Täällä moni voi sotkea ravintolan alkoholihintoihin.


      • Niilo.takatukka
        papprainen kirjoitti:

        Lue viesti. S-Market! Lappian AMK:n opiskelijoita ne "tytöt" . Voihan siellä olla mies opiskelijaki joskus.
        Kaikilta mitataan , jos haluaa.

        "Kaikilta mitataan , jos haluaa. "
        Voiko mittauksesta kieltäytyä, jos ei halua. Minä ainakin sidon talvitakin hihat tiukasti kiinni ja kierrän kaukaa lihaosaston, jos ovat siellä.


      • Ihmettelijä_
        Niilo.takatukka kirjoitti:

        "Kaikilta mitataan , jos haluaa. "
        Voiko mittauksesta kieltäytyä, jos ei halua. Minä ainakin sidon talvitakin hihat tiukasti kiinni ja kierrän kaukaa lihaosaston, jos ovat siellä.

        "kierrän kaukaa lihaosaston, jos ovat siellä"
        Onko aivan varma, että S-Marketin lihaosastolla mitataan ihmisten kolesteroliarvoja. On tosi outo paikka. Veikkaan kyllä, että kolesteroliarvot mitataan terveyskeskuksessa tai lääkäriasemalla.


      • Papprainen
        Ihmettelijä_ kirjoitti:

        "kierrän kaukaa lihaosaston, jos ovat siellä"
        Onko aivan varma, että S-Marketin lihaosastolla mitataan ihmisten kolesteroliarvoja. On tosi outo paikka. Veikkaan kyllä, että kolesteroliarvot mitataan terveyskeskuksessa tai lääkäriasemalla.

        S-Marketin yhteydessä on Kemikammarin tilat. Lukekaa viestit älkääkä olko ....."...."!
        Kemikammarissa tämä homma hoituu määrättyinä päivinä. Muutaman euron maksaa ja otetaan useampi koe, jos haluaa. = on vapaaehtoista.

        Toki myös terveyskeskuksessa ym. paikoissa.


      • Kokeita-
        Papprainen kirjoitti:

        S-Marketin yhteydessä on Kemikammarin tilat. Lukekaa viestit älkääkä olko ....."...."!
        Kemikammarissa tämä homma hoituu määrättyinä päivinä. Muutaman euron maksaa ja otetaan useampi koe, jos haluaa. = on vapaaehtoista.

        Toki myös terveyskeskuksessa ym. paikoissa.

        Nordlabin labrassa länskässä voi myös teettää kolesteroli ym. Muita kokeita omakustannushintaan.


      • kiinostasmuokin

        mitä ne maksaa


      • Olloshyvä

      • Tarmo.Kanki

      • Kävin_oulussa
        Tarmo.Kanki kirjoitti:

        Nordlabin hinnat ovat aika edullisia verrattuna vaikkapa Mehiläisen hintoihin, jossa kolesterolipaketti maksaa 65 euroa, tulehdusarvot 38 euroa ja mahd. toimistokulut lisäksi.

        Oulussa Synlab on myös edullinen.


      • Influenssa

        Ei maksa kuin terveyskeskuskäyntimaksun kun tilaa lekurille ajan ja valittaa huonoa yleiskuntoaan ja jatkuvaa väsymystä. Lisänä voi mainita, että makeisia ja alkoholiakin tulee nautittua jonkin verran, niin johan pamahtaa lähette jossa kaikki arvot mitataan. Voin sanoa, että tosiaankin ihan kaikki.


    • Syyllinenvaiei

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3050
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2091
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe