miksi penkkipunnerrus ei kehity

Hei olen 18-vuotias poika, olen käynyt kuntosalilla ja tehnyt penkkipunnerrusta. Kun aloitin penkkipunnerrus maximinini oli noin 50kg. siitä 8kuukautta myöhemmin nostin 75kiloa ja tästä on noin kuukausi nyt. Viimeiseen kuukauteen en ole kehittynyt yhtään vaikka olen treenannut ja syönyt tarpeeksi. penkkitulokseni vain on laskenut 72.5kiloon. mitä teen että saan penkkipunnerruksen taas nousuun?
Ilmoita


Kertoisitko vähän millä tavalla sitä penkkiä treenaat, niin voisi vähän auttaa ongelman ratkaisemisessa? Kuinka usein, kuinka pitkiä sarjoja ja montako sarjaa/treeni? Millaiset lämmittelysarjat? Entä muut rintaliikkeet? Muut yläkropan liikkeet?

Sen voi kyllä jo sanoa, että aloittelija kehittyy, treenasi sitten melkein millä tavalla hyvänsä. Olet ehkä nyt siinä pisteessä, että treenaustyyliin pitää ruveta kiinnittämään enemmän huomiota, ja se aloittelijan nopea kehittymisvaihe on nyt ohitse.
Ilmoita
https://www.booky.fi/tuote/erametsa_timo/massaa_voimaa_/9789519717418

Ehkä liikettä tukevat lihakset, kuten ojentajat jääneet tekemättä ja treenit tehty aina samalla tavalla joka kerta.?

Kannattaa tosiaan pitää ne palautumiset siinä 45s-1min ja muunnella treenitapaa ja painomääriä.
Ilmoita
Vaikka salilla käyminenkin helposti koukuttaa, kannattaa muistaa myös levätä tarpeeksi. Mielummin treenaa liian vähän kuin liian paljon. Jotkut kestää enemmän kuormitusta kuin toiset.
Monesti kun tuloskehitys pysähtyy, aletaan harjoittelemaan entistä kovemmin. Siinä mennään metsään. Treenin keventäminen ja levon lisääminen olisi oikeampi ratkaisu.
Ilmoita
Olen käynyt salilla aktiivisesti vähän yli kuusi vuotta, ja kehitys on ollut penkissä 70:sta 130kg. Se on hidas tie. Mutta mihin kiire? Olet vasta 18.
Ilmoita
Näillä tiedoilla lähes mahdotonta sanoa. Nyt eletään pimeätä vuodenaikaa. Silläkin on oma vaikutuksensa. Mikä on pituutesi ja painosi. Miten muut treeniosiot. Ovatko nekin myös alavireessä. Kropan joustavuus ja liikeradat.
Ilmoita
Joo, kyllä vähän lisätietoa treenimetodeistasi tarvittaisiin, jotta mitään yksityiskohtaisia neuvoja voidaan antaa.

Mutta yleisellä tasolla puhuttaessa, kehitysvauhti voi vaihdella hurjasti yksilöstä toiseen. Joku nostaa penkkituloksensa esim. 50 kg:sta sataan kiloon muutamassa kuukaudessa, toisella vastaavaan voi mennä yhtä paljon vuosia kuin toisella kuukausia.

Itse kuulun niihin, jotka saivat tehdä tosissaan töitä sen ensimmäisen satasen noston eteen, täydellisen lahjaton kun olen kaiken urheiluun ja liikuntaan liittyvän suhteen. Tosin treenasinkin ensimmäiset kuukaudet vähän niin ja näin. En juurikaan ymmärtänyt mistään progressioista mitään, hinkkasin vain viikosta toiseen samoilla painoilla kymppejä ja sitä rataa. Tein myös paljon turhia pikkuliikkeitä. Sitten kun karsin treeniohjelmasta pieniä liikkeitä (vipunostoja, taljaliikkeitä ym.) vähemmäksi ja painotin isoja liikkeitä (penkki, vinopenkki, pystypunnerrus, yläselkä jne.) ja lisäsin rohkeammin painoja, alkoi tulosta tulla. Toki teen vieläkin pieniä liikkeitä, mutta vain apuliikkeinä ja ehkä yhden tai kaksi treeniä kohti, kun alussa treenit suorastaan painottuivat pikkuliikkeisiin.

Nykyään tulokset ovat itselleni aikalailla sivuseikka. Joskus tulee kausia, että jonkin tietyn liikkeen tuloksia haluaa vähän parannella, ja tottahan ne uudet ennätykset motivoi. Mutta kaikkein tärkeintä on se, että salilla on mukava käydä ja että treeni kulkee. Ja fyysinen sekä psyykkinen kunto kiittävät.
Ilmoita
Et kehity koska olet heikko.
Heikot eivät ikinä saavuta hyviä tuloksia aikaan ja määrään nähden. Eli horkka ainut tie nopeaan kehitykseen.
Itse taas olen vahva ja sen takia saavutan kuntosalilla nopeasti hyviä tuloksia.
Minun ei tarvitse leikkiä lääkkeillä, omaan geenilotossa hyvät lahjat voimailuun.
Ilmoita
Samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Voimaharjoittelu ei ole sinun juttusi (kiitä isääsi ja äitiäsi saamistasi geeneistä), joten penkkituloksen tuijottaminen tulee aiheuttamaan sinulle vain alakuloa ja masennusta, kun alat vertailemaan lahjakkaampiin. Se että jokainen kehittyy oikealla rualla, treenillä ja levolla on puhdasta bullshittiä ja myyntimiesten kikkailua.

Salilla kannattaa kuitenkin käydä ihan yleisen terveyden takia.
1 VASTAUS:
Tuskinpa sellaisia geenejä kenelläkään on että penkkitulos jää vain neljäänkymmeneen kiloon. Itse pääsin melko ahkeralla treenillä sataan kiloon ja sen jälkeen olen tyytynyt hieman vähempäänkin penkkitulokseen mutta monipuolisempaan kuntoiluun jossa on myös pitkiä juoksulenkkejä.
+Lisää kommentti
Kuntosali on vain yksi juttu. Panosta etenkin kotona jumppaamiseen. Se on se iso juttu. Oman kotitreenin osana voi olla kyykyt, kahvakuulat, punnerrukset, voimajousi ja leuanvedot jne. Kotitreenituokioden (kesto 3-5 minuuttia) ei tarvitse olla pitkiä kunhan teet riittävän usein päivittäin. 3-5 lyhyttä (2-5 minsaa) treenihetkeä kotona joka päivä. Eiköhän rupea tanko ja rauta nousemaan siellä salilla. 100 kg tulee ja nopeasti ylös penkistä.
2 VASTAUSTA:
Voimajousi on ihan tyhjänpäiväinen laite ja punnerrukset pelkällä kehonpainolla ei riitä kuin alkulämmittelyksi. Leuanveto on tehokas treeni, kahvakuulailukin on. Salilla on kuitenkin monipuolisimmat mahdollisuudet. 10 km juoksulenkinkin voi tehdä salin juoksumatolla.
Kunnolla_ kirjoitti:
Voimajousi on ihan tyhjänpäiväinen laite ja punnerrukset pelkällä kehonpainolla ei riitä kuin alkulämmittelyksi. Leuanveto on tehokas treeni, kahvakuulailukin on. Salilla on kuitenkin monipuolisimmat mahdollisuudet. 10 km juoksulenkinkin voi tehdä salin juoksumatolla.
Kukaan salilla kielläkään käymästä. Puhun nyt kotijumpan ihmeestä. Voimajousikin on vain yksi yksinkertainen aparaatti muiden lelujen muassa. Riippuu voimajousen järeydestä. Silloin entisaikaan järeintä jousta heikko mies ei edes pystynyt mutkalle vääntämään. Itsellenäni käytössä enää se punainen voimajousi. Kertaakaan ei ole leukaan napsahtanut. Jumppa ja siihen liitetyt voimaosiot on erinomaista kehonruokaa. Itse nyt reilusti yli 60 v ja 172cm/80 kg mies. Ihan kotijumpalla pidän yllä lihaskuntoa jolla se 100 kg penkistä nousee. Enää en pysty yhdellä kädellä leukoja vetämään. Vastaotteella jotain 18-20 kpl. Kesällä pelaan tennistä ja ulkokoripalloakin. Voi toki olla niinkin että olen geneettisesti saanut jotain lahjaksikin. Myöhästynyt murrosikä teki sen.
+Lisää kommentti
Uusi
Aloittajalle mieluisia uutisia.
Normaalisti meille jokaiselle tulee treenitaukoja. Usein käy jopa niin että tuloskunto paranee nopeasti pidemmän tauon jälkeen. Ensimmäinen treeni ja toinenkin voivat olla hermotuksen takia tehottomia mutta jo kolmannella treenikerralla moni ihmettelee suurta voimanlisäystä.

Haluan tällä kertoa, olet nyt treenannut samoin metodein liian kauan.

Ohjeet.

Syö hyvin(hieman enemmän mitä tarpeeksi) ja lepää muutamia päiviä ennen uutta treenausta.
Uusi treenaus tarkoittaa sitä että jätät pois sen penkkipunnerruksen tangolla vähäksi aikaa. Tee penkkiä vaikka käsipainoilla ja keskity enemmän vinopenkkiin/olkapäihin. Ojentajatreeniä vain kerran viikossa koska ojentajat rasittuvat jo penkkitreenissä, pystypunnerruksessa.
Treenirytmi on voinut olla liian nopea. Lihakset tarvitsevat voimistuakseen energiaa ja lepoa. Treenaus on vain yksi osa voimaharjoittelua.

Moni haluaa nopeaa kehittymistä mutta harvoin se nopea kehitys on sitä pysyvää.
Tee treeniohjelma joka on intensiivinen, älä tee nostoja liian montaa jos haluat voimaa. Lyhyemmät sarjat auttavat palautumisessa ja seuraavan intensiivisen sarjan suorittamisessa.

75 kg on jo kelpo tulos. Jos jatkat harjoittelua nostat todennäköisesti 120 kg ennen 25 ikävuotta jne. Sillä ei kuitenkaan ole merkitystä. Onhan kuntosalilla käynti muutenkin hyvä harrastus, ei sitä tarvitse mikään mörssäri olla.

Pääpiirteittäin näin ilman mitään tarkempaa ohjetta liikeradoista yms.
Vaihtele ajoittain treeniohjelmaa, toistojen määrää, rasitusta.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

miksi penkkipunnerrus ei kehity

Hei olen 18-vuotias poika, olen käynyt kuntosalilla ja tehnyt penkkipunnerrusta. Kun aloitin penkkipunnerrus maximinini oli noin 50kg. siitä 8kuukautta myöhemmin nostin 75kiloa ja tästä on noin kuukausi nyt. Viimeiseen kuukauteen en ole kehittynyt yhtään vaikka olen treenannut ja syönyt tarpeeksi. penkkitulokseni vain on laskenut 72.5kiloon. mitä teen että saan penkkipunnerruksen taas nousuun?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta