miksi penkkipunnerrus ei kehity

Hei olen 18-vuotias poika, olen käynyt kuntosalilla ja tehnyt penkkipunnerrusta. Kun aloitin penkkipunnerrus maximinini oli noin 50kg. siitä 8kuukautta myöhemmin nostin 75kiloa ja tästä on noin kuukausi nyt. Viimeiseen kuukauteen en ole kehittynyt yhtään vaikka olen treenannut ja syönyt tarpeeksi. penkkitulokseni vain on laskenut 72.5kiloon. mitä teen että saan penkkipunnerruksen taas nousuun?
Ilmoita


Kertoisitko vähän millä tavalla sitä penkkiä treenaat, niin voisi vähän auttaa ongelman ratkaisemisessa? Kuinka usein, kuinka pitkiä sarjoja ja montako sarjaa/treeni? Millaiset lämmittelysarjat? Entä muut rintaliikkeet? Muut yläkropan liikkeet?

Sen voi kyllä jo sanoa, että aloittelija kehittyy, treenasi sitten melkein millä tavalla hyvänsä. Olet ehkä nyt siinä pisteessä, että treenaustyyliin pitää ruveta kiinnittämään enemmän huomiota, ja se aloittelijan nopea kehittymisvaihe on nyt ohitse.
Ilmoita
https://www.booky.fi/tuote/erametsa_timo/massaa_voimaa_/9789519717418

Ehkä liikettä tukevat lihakset, kuten ojentajat jääneet tekemättä ja treenit tehty aina samalla tavalla joka kerta.?

Kannattaa tosiaan pitää ne palautumiset siinä 45s-1min ja muunnella treenitapaa ja painomääriä.
Ilmoita
Vaikka salilla käyminenkin helposti koukuttaa, kannattaa muistaa myös levätä tarpeeksi. Mielummin treenaa liian vähän kuin liian paljon. Jotkut kestää enemmän kuormitusta kuin toiset.
Monesti kun tuloskehitys pysähtyy, aletaan harjoittelemaan entistä kovemmin. Siinä mennään metsään. Treenin keventäminen ja levon lisääminen olisi oikeampi ratkaisu.
Ilmoita
Olen käynyt salilla aktiivisesti vähän yli kuusi vuotta, ja kehitys on ollut penkissä 70:sta 130kg. Se on hidas tie. Mutta mihin kiire? Olet vasta 18.
1
Ilmoita
Näillä tiedoilla lähes mahdotonta sanoa. Nyt eletään pimeätä vuodenaikaa. Silläkin on oma vaikutuksensa. Mikä on pituutesi ja painosi. Miten muut treeniosiot. Ovatko nekin myös alavireessä. Kropan joustavuus ja liikeradat.
Ilmoita
Joo, kyllä vähän lisätietoa treenimetodeistasi tarvittaisiin, jotta mitään yksityiskohtaisia neuvoja voidaan antaa.

Mutta yleisellä tasolla puhuttaessa, kehitysvauhti voi vaihdella hurjasti yksilöstä toiseen. Joku nostaa penkkituloksensa esim. 50 kg:sta sataan kiloon muutamassa kuukaudessa, toisella vastaavaan voi mennä yhtä paljon vuosia kuin toisella kuukausia.

Itse kuulun niihin, jotka saivat tehdä tosissaan töitä sen ensimmäisen satasen noston eteen, täydellisen lahjaton kun olen kaiken urheiluun ja liikuntaan liittyvän suhteen. Tosin treenasinkin ensimmäiset kuukaudet vähän niin ja näin. En juurikaan ymmärtänyt mistään progressioista mitään, hinkkasin vain viikosta toiseen samoilla painoilla kymppejä ja sitä rataa. Tein myös paljon turhia pikkuliikkeitä. Sitten kun karsin treeniohjelmasta pieniä liikkeitä (vipunostoja, taljaliikkeitä ym.) vähemmäksi ja painotin isoja liikkeitä (penkki, vinopenkki, pystypunnerrus, yläselkä jne.) ja lisäsin rohkeammin painoja, alkoi tulosta tulla. Toki teen vieläkin pieniä liikkeitä, mutta vain apuliikkeinä ja ehkä yhden tai kaksi treeniä kohti, kun alussa treenit suorastaan painottuivat pikkuliikkeisiin.

Nykyään tulokset ovat itselleni aikalailla sivuseikka. Joskus tulee kausia, että jonkin tietyn liikkeen tuloksia haluaa vähän parannella, ja tottahan ne uudet ennätykset motivoi. Mutta kaikkein tärkeintä on se, että salilla on mukava käydä ja että treeni kulkee. Ja fyysinen sekä psyykkinen kunto kiittävät.
Ilmoita
Et kehity koska olet heikko.
Heikot eivät ikinä saavuta hyviä tuloksia aikaan ja määrään nähden. Eli horkka ainut tie nopeaan kehitykseen.
Itse taas olen vahva ja sen takia saavutan kuntosalilla nopeasti hyviä tuloksia.
Minun ei tarvitse leikkiä lääkkeillä, omaan geenilotossa hyvät lahjat voimailuun.
Ilmoita
Samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Voimaharjoittelu ei ole sinun juttusi (kiitä isääsi ja äitiäsi saamistasi geeneistä), joten penkkituloksen tuijottaminen tulee aiheuttamaan sinulle vain alakuloa ja masennusta, kun alat vertailemaan lahjakkaampiin. Se että jokainen kehittyy oikealla rualla, treenillä ja levolla on puhdasta bullshittiä ja myyntimiesten kikkailua.

Salilla kannattaa kuitenkin käydä ihan yleisen terveyden takia.
1 VASTAUS:
Tuskinpa sellaisia geenejä kenelläkään on että penkkitulos jää vain neljäänkymmeneen kiloon. Itse pääsin melko ahkeralla treenillä sataan kiloon ja sen jälkeen olen tyytynyt hieman vähempäänkin penkkitulokseen mutta monipuolisempaan kuntoiluun jossa on myös pitkiä juoksulenkkejä.
+Lisää kommentti
Kuntosali on vain yksi juttu. Panosta etenkin kotona jumppaamiseen. Se on se iso juttu. Oman kotitreenin osana voi olla kyykyt, kahvakuulat, punnerrukset, voimajousi ja leuanvedot jne. Kotitreenituokioden (kesto 3-5 minuuttia) ei tarvitse olla pitkiä kunhan teet riittävän usein päivittäin. 3-5 lyhyttä (2-5 minsaa) treenihetkeä kotona joka päivä. Eiköhän rupea tanko ja rauta nousemaan siellä salilla. 100 kg tulee ja nopeasti ylös penkistä.
2 VASTAUSTA:
Voimajousi on ihan tyhjänpäiväinen laite ja punnerrukset pelkällä kehonpainolla ei riitä kuin alkulämmittelyksi. Leuanveto on tehokas treeni, kahvakuulailukin on. Salilla on kuitenkin monipuolisimmat mahdollisuudet. 10 km juoksulenkinkin voi tehdä salin juoksumatolla.
Kunnolla_ kirjoitti:
Voimajousi on ihan tyhjänpäiväinen laite ja punnerrukset pelkällä kehonpainolla ei riitä kuin alkulämmittelyksi. Leuanveto on tehokas treeni, kahvakuulailukin on. Salilla on kuitenkin monipuolisimmat mahdollisuudet. 10 km juoksulenkinkin voi tehdä salin juoksumatolla.
Kukaan salilla kielläkään käymästä. Puhun nyt kotijumpan ihmeestä. Voimajousikin on vain yksi yksinkertainen aparaatti muiden lelujen muassa. Riippuu voimajousen järeydestä. Silloin entisaikaan järeintä jousta heikko mies ei edes pystynyt mutkalle vääntämään. Itsellenäni käytössä enää se punainen voimajousi. Kertaakaan ei ole leukaan napsahtanut. Jumppa ja siihen liitetyt voimaosiot on erinomaista kehonruokaa. Itse nyt reilusti yli 60 v ja 172cm/80 kg mies. Ihan kotijumpalla pidän yllä lihaskuntoa jolla se 100 kg penkistä nousee. Enää en pysty yhdellä kädellä leukoja vetämään. Vastaotteella jotain 18-20 kpl. Kesällä pelaan tennistä ja ulkokoripalloakin. Voi toki olla niinkin että olen geneettisesti saanut jotain lahjaksikin. Myöhästynyt murrosikä teki sen.
+Lisää kommentti
Aloittajalle mieluisia uutisia.
Normaalisti meille jokaiselle tulee treenitaukoja. Usein käy jopa niin että tuloskunto paranee nopeasti pidemmän tauon jälkeen. Ensimmäinen treeni ja toinenkin voivat olla hermotuksen takia tehottomia mutta jo kolmannella treenikerralla moni ihmettelee suurta voimanlisäystä.

Haluan tällä kertoa, olet nyt treenannut samoin metodein liian kauan.

Ohjeet.

Syö hyvin(hieman enemmän mitä tarpeeksi) ja lepää muutamia päiviä ennen uutta treenausta.
Uusi treenaus tarkoittaa sitä että jätät pois sen penkkipunnerruksen tangolla vähäksi aikaa. Tee penkkiä vaikka käsipainoilla ja keskity enemmän vinopenkkiin/olkapäihin. Ojentajatreeniä vain kerran viikossa koska ojentajat rasittuvat jo penkkitreenissä, pystypunnerruksessa.
Treenirytmi on voinut olla liian nopea. Lihakset tarvitsevat voimistuakseen energiaa ja lepoa. Treenaus on vain yksi osa voimaharjoittelua.

Moni haluaa nopeaa kehittymistä mutta harvoin se nopea kehitys on sitä pysyvää.
Tee treeniohjelma joka on intensiivinen, älä tee nostoja liian montaa jos haluat voimaa. Lyhyemmät sarjat auttavat palautumisessa ja seuraavan intensiivisen sarjan suorittamisessa.

75 kg on jo kelpo tulos. Jos jatkat harjoittelua nostat todennäköisesti 120 kg ennen 25 ikävuotta jne. Sillä ei kuitenkaan ole merkitystä. Onhan kuntosalilla käynti muutenkin hyvä harrastus, ei sitä tarvitse mikään mörssäri olla.

Pääpiirteittäin näin ilman mitään tarkempaa ohjetta liikeradoista yms.
Vaihtele ajoittain treeniohjelmaa, toistojen määrää, rasitusta.
2 VASTAUSTA:
"75 kg on jo kelpo tulos"

Naiselle
Kuntosalilla kannattaisi harjoitella monipuolisesti kaikkia lihasryhmiä. Penkkipunnerrusta voisi kuntourheilija tehdä ehkä 2 x viikossa, mutta jalkatreenejäkin pitäisi siis tehdä ja mieluummin eri päivinä, kuin penkkipunnerrusta. Minä nuorempana harjoittelin melko paljon, mutta nyt on ikää jo lähes 60 vuotta. Penkkipunnerruksessa menee nykyään noin 100 kg. Jalkakyykyssä pitää siis kuntoilijan nostaa vähintää sama paino, kuin penkissä, siis syväkyykystä ja mieluummin enemmänkin.
+Lisää kommentti
Seisooko? Muna.
Ilmoita
Itselläni kovaa treeniä ikävuodet 18-36. Hyviä tuloksia mutta jälkeenpäin ajateltuna ei kannattanut. Kannattaa aloittaa treeni 35v iässä niin ei paikat ole rikki. Ei tuloksilla ole oikeasti mitään merkitystä. En käyttänyt dopingia.
1
Ilmoita
Vaihtelua treeniin!
Olen nähnyt heppujen hankaavan samoilla painoilla hitaita 10:n sarjoja ja sitten ihmettelevät kun joskus maksimia kokeillessaan havaitsevat, ettei se ole kehittynyt.

Vetäessäni yu-seuramme sprintteri- hyppääjäjunnuille talvella punttitreenejä piti poikien pyynnöstä tehdä myös sitä turhapäiväistä penkkiä.
Vieressä treenasi kaksi tekun kaveria ja pojat tulivat esittämään saman kysymyksen kuin sinä.
Poiken maksimi oli 80kg. Kapeaa pyramidia, kontrastivoimaa ja pelkkää maksimia parin viikon välein.
Kaikki toistot TÄYSILLÄ!

6:n viikon kuluttua pojat tulivat ylpeinä sanomaan 100kg menneen. En ihmetellyt. Pojilla oli parusvoimatasoa joka vaati vain "ulosmittausta".

Oma junnu pyysi 15v ikäisenä treenaamaan penkkiä. Olimme tehneet perusharjoitteita. Etu- ja takakyykkyjä, raakoja tempauksia ja rinnallevetoja, vauhtipunnerruksia ja raakoja työntöjä ja tietenkin vatsaa monipuolisesti.
Heppu penkkasi muutaman totuttelukerran jälkeen 85kg ja 6 viikkoa myöhemmin 120kg. Sitten keskityimme olumpianostoihin.
Heppu oli paininut 4v lähtien ja siinä sivussa aloittanut nyrkkeilyn 12 vuotisena. Kaksi poikanyrkkeilyliiton hopeaa.
Joutui aloittamaan parranajon 14 vuotisena. Ennen punttitreenejä kuvautimme ranteen ja pyysimme ortopedin alusunnon jonak viesti oli, että kasvupisteet olivat sulkeutuneet = kasvu loppunut. Lienee tataariveren perintöä.
Tämä on totuus vaikka moni ei siihen uskokaan.
7 VASTAUSTA:
Jälkikirjoitus. Heppu kävi yhdet puntin SM-kisat mutta rutinin puuttene takia jäi aloituspainoihin.
Ei uskonut penkin tarpeettomuuteen vaan penkkasi muutaman vuoden päästä merkistä 170kg ja useampi vuosi sen jälkeen leikattiin toinen olkapää. Nyt odotta toisen olkapään leikkausta.
Miksikö? Pelkän turhamaisuuden vuoksi koska kaverit eiväy ymmärrä mitään muuta kuin penkin!
Voihan myös olla että painot penkissä kasvoivat liian nopeasti koska kokeiltu hormoonin kuuria.
Monet eivät usko läheistensä lääke/huume käyttöön. Luulevat tuntevansa toisen ihmisen.
Eihän se muuta vaadi kuin vajaavaiset tiedot treenistä ja ruokailusta, siihen päälle sitten horkkaa. Ja yleensä joku paikka sitten hajoaa.
Yleinen ongelma on myös liian aikaisin aloitetut liian raskaat harjoittelut. Taas puuttuu se tieto.
Liian nuorilta muutenkin vaaditaan liian kovia suoritteita joko valmentajien tai vanhempien puolelta.
Ei vaan ymmärretä että junnu aikana pitäisi kroppa ja henkinenpuoli valmistella äijien tuloksiin. Eli ei pitäisi tuijottaa vain ennätyksiä ja vaatia jatkuvaa tulos parannusta.
"lyhyin tie ei ole aina nopein"
Yrjö66 kirjoitti:
Voihan myös olla että painot penkissä kasvoivat liian nopeasti koska kokeiltu hormoonin kuuria.
Monet eivät usko läheistensä lääke/huume käyttöön. Luulevat tuntevansa toisen ihmisen.
Eihän se muuta vaadi kuin vajaavaiset tiedot treenistä ja ruokailusta, siihen päälle sitten horkkaa. Ja yleensä joku paikka sitten hajoaa.
Yleinen ongelma on myös liian aikaisin aloitetut liian raskaat harjoittelut. Taas puuttuu se tieto.
Liian nuorilta muutenkin vaaditaan liian kovia suoritteita joko valmentajien tai vanhempien puolelta.
Ei vaan ymmärretä että junnu aikana pitäisi kroppa ja henkinenpuoli valmistella äijien tuloksiin. Eli ei pitäisi tuijottaa vain ennätyksiä ja vaatia jatkuvaa tulos parannusta.
"lyhyin tie ei ole aina nopein"
Painot eivät kasvaneet liian nopeasti koska junnu lopetti penkkaamisen ja keskittyi olumpianostoihin joiden treeneistä tuntuu monellakin olevan seitinohut ymmärrys. Tietenkään en takoita sinua j´koska sinähän tiedät toisten asiat paremmin kuin henkilöt itse.

Kun junnu lähti opiskelemaan ja olumpianostot jäivät pois niin heppu sortui tuohon turhaan penkkaamiseen. Olkapää alkoi oireilemaan useita vuosia myöhemmin.

Tuo sinun pakkomielteesi horkasta jota ilman kukaan ei mielestäsi pysty tekemään mitään, ei tässä tapauksessa ole missään vaiheessa ollut kuvassa mukana. Mutta sinähän tiedät paremmin.
Eikö ole raskasta kantaa mukanaan tuollaista kaiken tietämisen taakkaa?
Ehkäpä kouluun lähtö katkaisi napanuoran kotiin ja poika alkoi kokeilemaan ja tekemään omia juttuja. Vaikka isät pojistaan toivoisi vaikka mitä niin kun pojasta tulee mies toiveet harvoin toteutuu. Koska mies tekee mutta myös vastaa tekemisistään.
Jos et ymmärtänyt niin ehkäpä ne olympia nostot aiheuttivat olkapää vammat. Eli junnuna liian isot raudat, puutteellinen tekniikka, tukilihasten heikkous. Tiedon puute. Vanhempien painostus ja odotukset.
Penkissä voimaa enemmän kuin olkapäät kestävät. Nuoruuden hyvä maksimi tulostaso ja siihen päälle apuja apteekista. Ja tadaa ongelmia tiedossa.
Ei penkki riko olkapäitä jos tukilihakset on kunnossa ja tekniikka kunnossa.
Tieto voi lisätä tuskaa, minulla tieto lisää itsevarmuutta koska silloin kulkeman tie on valaistu.
Pimeässä haparointi jää pois.
Kyllä ne olympiakostot sille olkapäälle pahempia on, kuin penkki... tietysti jos tekniikka on metsässä, niin ihan sama mitä tekee...
Ihnivnkvnnv kirjoitti:
Kyllä ne olympiakostot sille olkapäälle pahempia on, kuin penkki... tietysti jos tekniikka on metsässä, niin ihan sama mitä tekee...
Suurimmalla osalla käyttämäni salin penkanneista ovat olkapäät paskana tai ainakin kortisonipiikitettyinä tai vahvasti kipulääkittyinä.
Tyypit eivät ole koskaan tehneet mitään olumpianostoihin viittaavaa. Jotkut sentään tangolla puolikyykkyä mutta hyvin harva syvään eikä kukaan pohjaan.
Etukyykky onkin niille pökkeloille liian haastava. Joku on joskus yrittänyt.

Tuttavapiirissäni on useita liiton 50v julkaisussa RASKASTA RAUTAA esiintyviä heppuja eikä näillä kansallisen ja muutamalla kansaivälisellä huipulla ole olkapääongelmia.
Osa on perhetuttuja ja yksi on poikani kummi.
Yksi, kahdesti MM kisoissa käynyt, siityi voimanostoihin ja sai hankituksi välilevytyrän. Kyse on poikani kummin pojasta.

Kuvitten omaavani hieman taustatietoa liittyen olumpianostoihin ja useammankin menestyneen hepun, ja yhden EM tason mitalistinaisen kehitykseen ja myöhempää elämään.

Kysymys. Mikä niissä olumpianostoissa on sellaista mikä rikkoo olkapään?
Kerro lisää näistä tuttavista, ehkäpä saadaan taas lisää tietoa doupingin käytöstä.
Pikkuhiljaa alkaa tietoa tihkua.
Ensin ei tiedetä mitään ja sitten alkaakin olemaan sali kavereita ketkä käyttää dopingia. Ja nyt onkin jo kummina ja läheisinä huipputason nostajia, kaikki ihan puhtaita." Muuthan sitä käyttää mutta me ei".
Olympianostot rikkoo paikat samasta syystä kuin muutkin voimailu lajit. Monesti liian ahneesti haluttu tulosta ja laiminlyöty oheistoimintaa, tullut vaurioita mitkä joko heti haittaavat tai sitten myöhemmällä iällä.
+Lisää kommentti
älä hätäile ku pystyt oman painon penkiltä nostaan olet kuosissa.
1
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

miksi penkkipunnerrus ei kehity

Hei olen 18-vuotias poika, olen käynyt kuntosalilla ja tehnyt penkkipunnerrusta. Kun aloitin penkkipunnerrus maximinini oli noin 50kg. siitä 8kuukautta myöhemmin nostin 75kiloa ja tästä on noin kuukausi nyt. Viimeiseen kuukauteen en ole kehittynyt yhtään vaikka olen treenannut ja syönyt tarpeeksi. penkkitulokseni vain on laskenut 72.5kiloon. mitä teen että saan penkkipunnerruksen taas nousuun?

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta