Suomi Tyres W240 40-622

mitenkuten

Mittee työ meinaatte? Olen vakavissani hankkimassa otsikon kaltaista Lieksalaista nastarengasta Helkama S2 - mankeliin.

Onko kokemusta ao. renkaasta? Nastoja on ainakin riittävästi. Vai olisiko Schwalbe sittenkin parempi?

8

2013

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitenkuten

      Kun kerran kukaan ei vastustanut, ja hammaslääkärinikään sanonut ei, tilasin sitten Suomi Tyresit polkupyörääni. Tämä päivä on näin ollen merkittävä päivä. Minulle, koska uskon saavani Bikeshopista tilaamani kahdellasadallaneljälläkymmenellä teräksisellä nastalla, per rengas, varustetut järeät, leveydeltään neljäkymmentä milliä olevat lieksalaiset renkaat. Mutta myös velogimiehelle. Olihan hänellä vielä kello 23:45 11 999- tilaajaa kanavallaan. Kello 00:00 oli tilaajamäärä jo 12 000. Taisi olla itse juuri se, kun niin sopivasti sattui. Päivän aikana on hauskaa sitten seurata, eneneekö, vai soutaako tilaajamäärä kahdentoista vaiheilla.

      Hankin myös varaparistot Fenix Bc30 - valaisimeeni, sillä uskon että Suomi Tyresien, hankinhan sentään kaksin kappalein, kanssa matkanteko hidastuu, ja valoa palaa. Vrt. Joulu tulee, teippiä menee. Xtar on pariston nimi. 18650 ja tehoa sentään 3500 milliamppeeria. Mechelininkadulla on Digishop. Nyt edullisesti rouvalle, vain 12,90 kappale oikein Sanoyn kennoilla. Uskon että on hyvä, ja jaksaa palaa pitkään.

      Vielä on mainittava Bikester josta tilasin jo viikko sitten edullisesti järeän tarakan ja pyöränhuoltotelineen. Kuin ollakaan, Postnord kuljetusfirma joutuikin ongelmiin pahimman myrskyn aikaan.. Että olisi yksi laiva ollut vallan poissa käytöstä, kriittisillä hetkillä. Niin tai näin, sanoi Kyllösen Matti, tavarani makaavat nyt sitten jossain. Kaikesta huolimatta, toivotan onnea ja menestystä elintilan hankinnassa Suomen kustin kustannuksella. Mikäpä kiire meillä,, valmiissa maailmassa.

      Sen sijaan minulle tullee heti kiiruus kun myrkyttömät renkaani saapuvat. Asetan ne nimittäin vanteelle. Nyt jo jänskättää, sillä ainakin Schwalben taulukon mukaan 15c on liian pieni neljänkymmenen millin renkaalle. Pitäisi olla 17c. Tosin uskon että toleranssissa löytyy, ja onhan ensiasennusrenkaatkin olleet 37 milliä. Yksi huolenaihe on lokasuojat. Mahtuuko pyörimään, vai pitääkö poistaa.

      Niin tai näin, sanoi.. Luulen että menen velogimiehen nastojen jäljissä suurten järvien alueelle, mukavuusalueelle, jos vain saamme jossain vaiheessa kantavan jääpeitteen. Tuollaisten kahdensadanneljänkymmenen järeän nastan kera, per rengas, ei luulisi tulevan pito-ongelmia missään olosuhteissa. Kenties voisin jopa sulkea klossit lukkopolkimiin talven läpeensä.

    • Hävettääkertoa

      En uskaltanut ottaa kantaa sillä ko. rengasmerkistä ei itselläni mitään kokemusta. Mielenkiinnolla odotan käyttäjäkokemuksia ko. renkaasta. Itsellä alla schwalben winter plussat samoilla nastamäärillä ja näin alkujaan raskaathan nämä ovat suvikumien jälkee. Nyt lumen ja jään tullessa pelaavat hienosti ja raskaus on sivuseikka :)

      • mitenkuten

        Niin. Korvalääkärini olisi pitänyt sanoa ei. Nimittäin asennettuani toisen Suomi Tyreseistä etuvanteelle, ja pumpattuani neljän baarin paineet laitoin hänet lepäämään asentaessani toista takavanteelle. Hyvin nousivatkin, vain hieman hankkimillani rengasnyylenoilla avittaen. Kesken asennuksen kuuluikin yllättäen etummaisen vanteen suunnalta päätähuumaava räjähdys. Vanne oli vaihtanut paikkaa, ja rengas pullahtanut vanteelta, sekä sisäkumi räjähtänyt riekaleiksi tarkoin määriteltävissä olevalta alueelta. Vaihdoin häneen toisen alkuperäisistä ravuista, sisäkumeista, ja tällä kertaa laitoin ilmanpaineita vain noin kolmen baarin verran. Kiekko kiinni pyörään ja rengasta pyörittelemään aikani kuluksi. Huomasinkin, että eräässä tietyssä kohtaa olikin kuvioinnissa merkittävä sivuttaisheitto. Vallan harmistuin, mutta ajattelin tuon ehkä jotenkin menettelevän. Taas paineita lisää neljän pintaan, ja juuri kun olin saanut pumpun suulakkeen irti tapahtui sama ilmiö. Pamaus, ja sisärengas riekaleina samasta kohtaa päälirengasta kuin aikaisemminkin.

        Kipin kapin markettiin hankkimaan lissää sisureita. Löytynyt muuta kuin Schwalben 40-62/622 sisäkumia. Tömäkkää tavaraa. Kiakko irti ja huolellinen tarkistus pitkin vannenauhaa. Ei vierasaineita. Uusi asennus ja kiinni. Uusi räjähdys ja korvat lukkoon. Se siitä. Lähetin postia Jaakobille, eikun Ajopyörään. Heti perjantaiaamuna tulikin vastaus. Rengas Matkahuoltoon ja matkalle Suomen Turkuun. Suureksi hämmästyksekseni lähetys seilasi jo saman päivän iltana Bikeshoppiin. Tänään tulkin jo vastaus että uusi rengas lähtee heti maanantaina. Esimerkillistä asiakaspalvelua.

        Sen sijaan takimmaiselle vanteelle asennettu on hyvä ja oikea. Pari päivää pyörä seissyt huoltotelineessä, vailla etuvannetta. Huoltotelineestä puhheenollen, ei velogimies niitä turhaan suosittele. Kaikki huoltotoimenpiteet on nyt paljon mukavampi suorittaa, lukuinottamatta kiekon kiinnilaittoa. Nimittäin kolahtaa kevyemmin reikiinsä pohjiin saakka pyörän ollessa nurinniskoin. Varsinkin nyt kun takavanteeseen tuli painoa lisää huomattavasti. Myös hankkimani sivuraudallinen takatarakka pitää nyt lötköt sivureput hyvin ryhdissään, ja enää ei löpsähdä rengasta hankaamaan.

        Kun nyt taas ryhdyin kehumaan velogi miestä, (hää on miun idoli), niin puhuttakoon vielä venttiileistä. Käsiini tarttuikin marketista Schrader venttiileillä varustetut sisärenkaat. Löysinkin onnekseni kaapista joskus hankkimani adapterin jonka välityksellä sain jalkainipumpun suulakkeen ängettyä tarpeeksi lähelle Schraderia. Sitten tekemään pumppausliikkeitä. Vaan eipä ilma kulkenutkaan, muuta kuin ylöspäin. Pää punaisena painoin ja painoin. Mitään ei tapahtunut. Silloin muistin videon jossa velogimies puhuu meille erilaisista venttiileistä. Kiiruusti tubeen ja sieltähän se löytyi. Ystävällisesti kertoikin hän, että Schraderin pää pitää ensin aukaista ennen kuin ilma laskeutuu sisään. Kiitos velogimiehen, pääni paineet hellitti ja paine valahtikin nyt kevyesti aiottuun kohteeseen.

        Rengas ja sen merkinnät. Kyljessä lukee 28x15/8x11/2. Myös näistä kuvioista velogimiehellä on sanansa sanottavana. Onneksemme. Puheistansa ymmärsin että ovat tuumalukuja ja myös murtolukuja löytyy. Tulkinta menisi näin: pituus x korkeus x leveys. Suuressa yksinkertaisuudessani pähkäilin lukujen kimpussa enemmän kuin tovin, ja tulin lopputulemaan että Suomi Tyres W240 40-622 - renkaan korkeus olisi 47. 6 millimetriä ja leveys 39.7 millimetriä. Sitten mittasin vanteesta että kahdeksan milliä painuisi vanteen sisään, jolloin näkyville jäisi korkeutta neljänkymmenen millin verran. Oli miten oli, sanoi Kyllösen Matti, rengas istuu hyvin vanteella ja lokareiden ja renkaan väliin jää reilusti tilaa.


      • mitenkuten

        Niinpä niin. Hätäpäissäni puhuin Schrader - venttiilistä kun kyseessä oli tietenkin Presta.


      • mitenkuten

        Korjataan vielä yksi virhe. Toisaalta olisi mielenkiintoista seurata tulisiko velogimies omassa persoonassaan korjaamaan virheen. Tuskin tulisi. Joka tapatusten. Kylkimerkinnät meneekin oikeasti näin: ulkohalkaisija x korkeus x leveys.


    • Maantiepyöräilijä

      Siinähän nuo vakavasti otettavat fillarin nastarengasmerkit ovatkin: Schwalbe ja Suomi Tyres. Molemmista on hyviä kokemuksia, muista ei niinkään.

      • mitenkuten

        Vaikuttaa tosiaankin kiihoittavalta renkaalta tämä Suomi Tyres W240 40-622. Kunhan saan renkaan myös etuvanteelle lähdenkin satasen sisäänajoreissulle. Myös Fenixistä tilaamani akkutelakka, paristokotelo, pitäisi saapua. Kun nyt asennan varaparistot valmiiksi koteloon, vapauttaa se Fenix BC30 - valaisimen akkukotelon ulosvetämisen jälkeiseltä ylenmääräisestä kotelon kopeloinnilta kohmeisin sormin. Varatelakka vain kätöseen ja kitusiin työntö. . Kätevää.

        Näin toimien voin sotkea pimeässäkin tuntitolkulla täysillä valonpaineilla. Mielenkiintoista tulee myös olemaan todeta kuinka alas keskituntinopeus valahtaa nyt nastarenkailla.


    • mitenkuten

      Sieltä sitten saapui. Uusi Suomi Tyres W240 40-622. Ulkomuotonsa puolesta näytti jopa uudemmalta kuin se palautettu, joka tapasi räjäyttää sisäkumit. Olisikin hyvä jos myös polkupyörän renkaisiin tulisi valmistusvuosimerkintä. Tosin en tiedä räjäyttelikö tämä kappale vanhuuttaan, vai oliko susi jo syntyjäänsä.

      Näissä nyt pysyy paineet, ja pyörivätkin jokseenkin suoraan. Änkesin maksimipaineet ja läksin taipaleelle. Ensin näytti siltä että ovat laittaneet suolapaskoo maantielle. Vaihdoin näin ollen pompottavalle pyörätielle, vaikka arvelinkin kumien tykkäävän kyttyrää niissä railoissa. Sanotaanhan sisäänajon nastojen asettumiseksi syytä suorittaa maantiealustalla.

      Onnekseni suolaa olikin vain risteysalueella ja kun vielä alkoi vihmomaan lunta, olinkin onnesta kankeena. Lumi teki pakkasessa erittäin liukkaan pinnan siellä missä ajoneuvot olivat tietä tampanneet. Ensimmäiset havaintoni oli näistä renkaista, että pitävät todella hyvin luistelukelillä. Kyllä kelpasi painella alamäet niin paljon jaksoi, tosin jyrkemmissä ylämäissä ylenmääräinen pito pani tehokkaasti estettä vauhdinpidolle. Suuntavakaus on hyvä näillä myös, ja koska leveyttä on tarpeeksi railot ei vie eikä vetele.

      Mutta raskaaksi kävi ajan mittaan. Väsy iski jäseniin ja koivet kävivät veteliksi. Jaloissa olikin muuten juuri hankkimani Northwave pyöräilyasaappaat. Ostin kun sain, halvallako? Ei mutta edullisesti. Piti kyllä jalat lämpiminä näillä pikkupakkasilla. Velttoilu johtuu varmasti myös siitäkin, että olen laiskotellut viisi viikkoa. Näillä syömisillä kunto ei tällä haavaa kaksinen ole.

      Myös Fenixin akkukotelo osoittautui hyväksi hankinnnaksi. Maan korvessa säkkipimeässä, vain kännykän lampun valossa, kaikki kävi nyt kätevästi. Xtar hönki 1200 lumenia tunnin ja kolme varttia. Hyvä suoritus, ja uskon että paranee lataus lataukselta. Varatelakassa olinkin Olight 3400 milliampeerit. Niillä mentiin taas täysillä tehoilla niin että pääsin ihmisten ilmoille.

      Kuusi tuntia vietin taipaleella, ja kuten sanottu, energia hiipui vaikka söin sentään neljä munavoileipää, litran kuumaa teetä ja litran vettä. Varoiksi ottamani untuvatakki, jota ajattelin sovitella tauoilla, jäi sovittelematta. Ei jaksanut kaivaa sivulaukusta. Tämän loistavan idean sain, ei enempää eikä vähempää, tiedätte kyllä keneltä. Varmasti tarpeeseen vähän raaemmalla kelillä.

      Yhtä puuttui, nimittäin kertakäyttöhanskat. Niitäkin suosittelee hän. Muuan jyrkempi nousu, jo väsähdettyäni, oli koitua kohtalokseni. Laitoin eturatasta pienimmälle mahdolliselle, kun ketju tipahti rattaalta. Hetken poljin tyhjää vimmatusti, eikä käynyt kuin Onnilla. Ketjut ei menneet itsestään rattaalle. Onneksi homma oli helppo ja ketjut puhtaat. Vain hyvästi vahattu.

      Hankinkin sellaista Finish Line Wachs schmiermittel schmutzabveisend - ketjuvahaa. Niin on litkua, että kun kaadoin ainetta ketjuihin, suurin osa valui ketjujen läpi. Toisella kerralla sain mielestäni kuningasajatuksen, ja laitoin puhdistetut ketjut vanhaan karamellirasiaan. Lörötin ainetta rutkasti päälle ja samalla hokasin senkin, että kun pulloa ravistelee alinomaa niin aine purkautuukin vähemmällä paineella. Mutta niin siinä sitten taas kävi, että huljuteltuani ainetta kettinkiin, ja käänneltyäni, jätinkin purkin aukinaisena odottamaan parempia aikoja. Tämä mantelille tuoksuva aine olikin haihtunut huoneilmaan hetken kuluttua. Mitään vahinkoa ei tietenkään tapahtunut, mutta hyvä aine haihtui, jonka olisin väittänyt asettamalla kannen purkin päälle. Nyt kun vahaa on kettingissä yltä päällä, se voitelee kyllä hyvästi. Toimii pakkaskelissä hyvin.

      Pannaan loppuun vielä tehollinen sotkemisaika. Joka oli 4:12:26 ja kilometrimäärä 78,keskinopeudella 18.65 kmh. Satanen oli tavoite, sitä en nyt saavuttanut. Vaan olen tyytyväinen tähänkin.

      Kun varsinainen video on jo päättynyt, laittaa vielä loppukaneetin. Otetaan mallia. Lumessa jota oli tulomatkalla kertynyt jonkin verran rytkynkytkyn pyörätielle, huomasin että lumessa käyvät nämä nastarenkaat varsin raskaiksi sotkea. Eikä sitä ainetta tarvitse olla edes paljoa. Kompromisseja nastarenkaat tietysti ovatkin, joten tässä on nyt sitten näiden selkeä heikko kohta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      75
      2300
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1781
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      162
      1639
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1402
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1398
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1271
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      136
      1133
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1083
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1062
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      958
    Aihe