Kurkussa rutisee tyhjää niellessä

rutsrutsruts

Hei,

Olen 30v mies. Noin 9 kuukautta sitten tapahtui 3 asiaa, joista jotakuta epäilen / toivon syylliseksi oireisiini:

-Elämässäni tapahtui paljon ikäviä asioita ja kärsin hetkellisesti ahdistuksensekaisesta stressistä
-Sain em. syystä vatsakipuja, joihin söin lääkärin määrämiä inside brus 150mg -tabletteja pari viikkoa (ranitidiini). Ne auttoivat vatsakipuihin
-Ilmeisesti stressistä johtuen huomasin että puren hampaitani yhteen hereillä ollessani jatkuvasti. Olen aina kärsinyt pienestä yönarskuttelusta josta ei ole ollut mitään haittaa, mutta nyt leukojeni toiminta tuntui jotenkin muuttuneen yhtäkkiä. Puren jatkuvasti alahampailla ylähampaiden taakse ja suupielien kohdalla olevia kulmahampaita yhteen. Yöllä herään välillä siihen että puren hampaita kovaa yhteen.

Edellämainitut tapahtuivat kaikki käytännössä viikon sisään. Ikäviä asioita -> stressiahdistus -> vatsakivut -> hain vatsalääkkeitä jotka tehosivat -> aloin puremaan hampaita yhteen.

Suunnilleen tuon viikon aikana aloin tuntemaan kurkussa epämiellyttävää palan tunnetta ja nielaistessa rusahdusmaista ääntä. Tunne on suunnilleen aataminomenan kohdalla. Oletin tämän olevan joku ahdistusreaktio ja menevän itsestään ohi.

No, eipä mennyt. Stressi ja ahdistus oli muutamassa viikossa selätetty ja olen voinut kaikilla muilla tavoilla normaalisti mutta tämä palan tunne ja rutina ei lopu ollenkaan Tila on pysynyt täysin samanlaisena ja on aivan jatkuva. Kurkkua kuristaa, kauluspaidan ylintä nappia ei voi mitenkään laittaa kiinni tai tuntuu että tukehtuu, jopa kaulahuivi löysällä kaulassa ahdistaa kurkkua. Jokaisella nielaisulla kuuluu ruts (mielestäni selvästi kaulasta eikä esim korvasta) ja kurkussa on loputon inhottava palan tunne. Parranajokin on todella epämiellyttävää.

Uskon, että tila on OSITTAIN psykosomaattinen (oireet pahenevat kun mietin asiaa), ja lievittyvät vähän jos rentoudun, mutta en mitenkään usko että olisivat täysin psyykkisiä. Olen myös huomannut, että ääneni on vähän kadoksissa. Usein lausetta/keskustelua aloittaessani se tulee ulos katkonaisena ja hiljaisempana kuin oletin ja joudun vähän pinnistelemään tai rykäisemään että puhe lähtee kulkemaan.

Minulla ei ole minkäänlaisia liikahappoisuusongelmia, ei tunnu kuin mikään kohta olisi tulehtunut vaan ikään kuin kurkussa olisi jotain ylimääräistä tai nielaisurefleksi olisi jotenkin seonnut, niin että aina kun nielaisen rustot ottavat jotenkin kiinni yhteen tms. Kävin myös kurkku-nenä-korvalääkärillä yksityisellä kun kyllästyin odotteluun, katsoi peilillä alas ja totesi että ei täällä mitään näy, siinä se ja 120e lasku käteen.

Lääkäreistä ei ole toistaiseksi ollut mitään hyötyä. Kävin näyttämässä julkisella alun perin keväällä, tehtiin kaulan ultra jossa ei mitään, verikokeet ja etsittiin helikobakteeria. Mitään ei löytynyt. Lähete gastroskopiaan, jonotin 6 kuukautta, minkä aikana oireet täysin muuttumattomat. Gastroskopiasta ei tullut mitään kun sinne vihdoin pääsin, olen ollut siinä kerran aiemmin ja silloin revin letkun vatsasta asti ulos paniikissa ja sillon en edes kärsinyt mistään kaulan oireista. Nyt ei päästy oikeastaan mihinkään asti koska puutarhaletku näin kireään kurkkuun on aivan mahdottomuus. Lääkäri totesi että tästä ei tule mitään mutta meillä ei myöskään tehdä humautuksella joten "jos haluan joskus lopettaa olemasta hankala" niin yritetään uudestaan. Olin rauhoittavien vaikutuksen alaisena ja kurkunpää puudutettuna, ei mitään apua. Edellisen gastroskopian jälkeen lääkäri totesi jo että oli tehnyt urallaan n. 1000 gastroskopiaa ja olin vaikein tapaus ja nieluni on selvästi normaalia ahtaampi. Suositteli jo silloin että jos enää koskaan joudun niin humautuksessa, mutta tätähän ei kukaan julkisella uskonut.

Tässä vaiheessa vaihtoehtoina on ilmeisesti mennä yksityisellä tehtävään gastroskopiahumautukseen että pääsee eteenpäin (lasku ilmeisesti 600e luokkaa) tai kärsiä tästä loppuelämä. Olen käytännössä täysin varma että gastroskopiasta ei ole mitään hyötyä koska ongelma on niin selvästi kurkussa. Olen joskus 10 vuotta sitten kärsinyt lievästä palleatyrästä ja refluksista ja tiedän mitä se on. Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa. Olen odottanut 9 kuukautta eikä yksikään lääkäri ole käytännössä edes tunnustellut kaulaani vaan aina 30 sekunnin vastaanotolla olemisen jälkeen määrännyt aivan turhiin tutkimuksiin joita sitten odotellaan.

Onko kenelläkään mitä hajua mitä ihmettä tämä voisi olla. Voiko tuo em. vatsalääke olla sekoittanut kaulan jotenkin näin pahasti? Voiko purenta (joka ei ole vieläkään palannut ennalleen) pistään kaulan lihakset sellaiseen kuntoon että rustot eivät pääse liikkumaan vapaasti tms ja siksi kiristää? Voiko esim purentakiskosta olla hyötyä? Onko mitään keinoa välttää tuo gastroskopia?

Minulla on lievä kilpirauhasen vajaatoiminta johon syön 50mg thyroxinia aamuisin. Oletin itse ensin yhtenä vaihtoehtona että tämä voisi olla struuma tai joku muu kilpirauhashäiriö, mutta ei ainakaan magneettikuvien ja verikokeiden mukaan.

3

2560

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • stressi_pahentaa

      Purenta aiheuttaa nielun ongelmia ja sitten stressaantuneena alkaa miettiä niitä kurkunpään rusahduksia, joita ei yleensä miettisi.
      Minä sain purentakiskon monen vuoden käyttämisestä hengitysvaikeuksia,.mm nielin ruokaa väärään kurkkuun, mikä on jo vaarallista. Purentalääkäreitä tämä ei kiinnostanut tuon taivaallista! Ihme jästipäitä, jotka ajattelevat vain ja ainoastaan purentaa. Sitten en enää yöllä kunnolla saanut henkeä ja heitin kiskon roskiin. Nyt vuoden päästä helpottaa.
      Sinuna odottaisin jos se menisi ajan kanssa itsestään ohi.

    • Arvailuavaan

      Koitappa ottaa kunnon ryhti. Napa takaviistoon, selkäranka ja niska suoraksi katse eteen, Luulis rutisevan vähemmän. Olet luultavasti ahdistunut ja nielet myös voimakkaammin, sylki menee kurkusta alas nielun yläpään lihaksilla, ei sitä tarvitse saatella koko kaulan lihaksia käyttämällä. On ns. pakkoliike. Luulen että nielet liian voimakkaasti koska lääkitys häiritsee hermostoa ja lihaksistoa ja sylkirauhasia.

      Näin perusmaallikkona sanoisin, alitajuntasi etsii vain jotain pahempaa, kuin miltä tuntuu. Yritin just rusautella niellessä ja onnistun joka kerta jos haluun. Kun syljen ohjaan nielun yläkannen kautta kielellä, niin kuin aina, eipä rutise.

      Jollakin on s-tai r vika puheessa, jonka voi opetella pois, sulle on tullu nielaisu vika?

    • Anonyymi

      Lopeta tuo rutina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      357
      4086
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1769
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1530
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1507
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1338
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1315
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1312
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      200
      1287
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1187
    Aihe