Jouluruuat

HyvääJouluaKaikille

Ihmetyttää kun jonkun mielestä jouluruuat ovat kalliita! Tietysti, jos ne ostaa valmiina eikä ole halukas niissä säästämään, niin tilanne on toinen.

700g valmislaatikko maksaa n.3e kaupassa, itse tehden ehkä euron jos ei uita laatikoita kermassa (no itse kyllä laitan kermaa, mutta pakollista se ei ole). Jos haluaa "koko kattauksen" eli maksa-, peruna-, lanttu-, porkkana-, bataatti ja makaronilaatikon (kuten ainakin meillä) voi valita, että maksaako niistä yhteensä pari kymppiä vai vitosen.

Lohta saa alle 5€/kg ja sitä voi pakastaa jouluksi. Itsekin laitoin 2kilon kalasta fileen pakkaseen ja suolaan sen parin viikon päästä. Toinen puoli syötiin uunikalana, mutta senkin voisi säästää joulupöytään. Meidän joulugraavilohelle tulee hintaa n.5€ ja sitä on siis kilon verran (kaupan hinta olisi 30€).
Silakkafileitäkin on yleensä joulun alla 5€/kg. Niistä saa tehtyä pienellä vaivalla maustesilakoita ja hinta on ihan toista luokkaa kuin kaupassa (20€/kg).
Näitä voi viedä vaikka lahjaksi sellaiselle, joka pitää silakoista. Yleensä ainakin miehille ja vanhemmille ihmisille suurta herkkua.

Possun filettä saa tarjouksesta 5-6€/kg ja se voi hyvin ajaa kinkun virkaa varsinkin pienessä perheessä.

Rosolliaineet eivät paria euroa enempää maksa ja siitä saa jo isolle porukalle.

137

1110

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ukkelikuk

Asun yksin niin joulunruokia ostan lanttulaatiko,perunalaatikon-isot rasiat ja varmaankin possunlapaa.Aatto menee noilla ja sitten joulupäivänä valmiiseen pöytään ja mukaankin sitten vielä saan niin eipä joulun ajan ruoat ni hinnaltaa päätä huimaa. Eihän jouluruokia nyt määräänsä enempää syö mutta joskus 2-3 viikon päästä ottaa pakkasesta vaikka laatikoita. Jos perhettä niin tietenkin tekee itse laatikot.
      Joulutorttuja sitten kanssa kahvin kera.

• typeryyspois

Se on mihin sitä vertaa. Pienituloiselle 5 e voi olla tiukassa. Kun taas jollekin ei tuota tuskaa ostaa mitä tahansa.

Erilaiset ruokavaliot niinkuin laktoositon tai keliakia ruuat on tosi kalliita.

Ei kannata verrata itseensä jos pystyy ostamaan mitä tahansa kaikki ei pysty. On jännä että heti otetaan koppi siitä että itselle ei mikään ole kallista miks se on muille. Ei oteta selvää siitä onko toinen köyhä vai erityisruokavaliolla ampastaan heti syyttämään että kyllä se on halpaa.

Ostelinpa äsken häränpihvejä sata!!!!! Miksesää osta kun on niin edullista!!!

Jos itellä on mersu ja naapurilla ei niin kysyttekö että miks teillä ei ole mersua vaan vanha anglia?????

• Kyllä ne maksaa jos on iso perhe ja haluaa tarjota hyvää eikä pelkkää perusruokaa ainoastaan sekä kinkku, piparia , torttuja sekä lihapastelijoita sekä hedelmiä(punaisia klementteenejä banaani)
      Noista meidän lapsetkin tykkää, ei niitä laatikkoruokaa paljoa kukaan lapsista syö. Sekä joulusuklaakin ei pidä unohtaa lapsilta.

Eikä me vanhemmat syödä noista puoliakaan. Mitä luettelit. Meillä on myös laatikkoruokana lihaperunasose kun muuten emme sitä normaalisti syödä ja lapset sitä tykkää syödä kuin itsekin.

Että oikein yhden ihmisen jouluruoka ohjeilla vielä pitäisi viettää joulu ilman lisukkeita.mennä yhden päivän ruuan hinnan jakelee vain yhtenä päivänä kyllä me pelkkää jouluruokaa syödään 5päivää ainakin. Sekä kauppaan uppoaa yli200 euroa kun noi ollaan ostettu.
      Sekä ostamme kuitenkin pienen kinkun 3-4 kilon luutonkinkku.

• HyvääJouluaKaikille

Kirjoitin, että jouluruuat ovat edullisia, en niin että eivät mitään maksaisi.
        Joulupöytään meillä tulee syöjiä lähes 20 hlöä.

Meilläkin on iso perhe, tällä hetkellä tosin enää 2 lasta asuu kotona.
        Eli tiedän kyllä mitä penninvenyttäminen on, mutta saan itse suurta tyydytystä siitä, että tiedän säästäneeni jostain turhasta tärkeämpään. Turhana pidän ruuanvalmistamisesta toiselle maksamisesta jos raha on tiukalla.

Yhden ihmisen jouluruuat?
        Jos tuota aloitustani katsoo, niin yhdelle tuosta tulisi (jaettuna viidelle päivälle) aika satsi yhden päivän aikana syötäväksi;
        Laatikoita 840g, graavikalaa 200g, lisäksi kinkkua, maustesilakoita ja rosollia.
        Toki muut herkut päälle, mutta keskityin joulupäivälliseen.

Mitä lisukkeisiin tulee niin meillä niitä kyllä syödään muulloinkin kuin joulluna. Ei tullut edes mieleen, että ne olisivat jollekin jotain "jouluextraa".
        Meillä syödään jouluruokaa 2-3 päivänä.

Lihapasteijoihin ei tule paljoa täytettä eli niidenkin hinta jää hyvin maltilliseksi kun itse tekee. 1kg torttutaikinaa maksaa alle 2e ja siitä saa 20 pasteijaa, lisäksi jauhelihaa & sipulia eli hintaa tulee alle 20snt/kpl.
        Joulutortuille tulee hintaa itse tehden valmistaikinasta 10snt/kpl, kaupassa näin jopa 2,90e maksavan tortun! Oli kyllä hiukan isompi kuin mitä valmistaikinasta tulee, muttei missään nimessä vastannut 2 torttua.
        Viidellä eurolla tekee hirmuisen määrän piparitaikinaa ja mikäs sen mukavampaa kuin leipoa lasten kanssa pipareita ja piparitalon? Koristeluun kannattaa tehdä itse pikeeri, on paaaaljon halvempaa ja parempaa kuin kaupan valmiit.

Kalliita konvehteja ei kannata ostaa vaan joulusuklaatkin voi tehdä itse.
        Tavallinen suklaalevy sulatettuna riisimuroja/(suola)pähkinöitä/kuivahedelmiä/keksinmuruja yms yms...
        Nämä ovat myös kivoja lahjoja.

Mitä ovat punaiset klementiinit?

• HyvääJouluaKaikille kirjoitti:

Eli tiedän kyllä mitä penninvenyttäminen on, mutta saan itse suurta tyydytystä siitä, että tiedän säästäneeni jostain turhasta tärkeämpään. Turhana pidän ruuanvalmistamisesta toiselle maksamisesta jos raha on tiukalla.

Jos tuota aloitustani katsoo, niin yhdelle tuosta tulisi (jaettuna viidelle päivälle) aika satsi yhden päivän aikana syötäväksi;
        Laatikoita 840g, graavikalaa 200g, lisäksi kinkkua, maustesilakoita ja rosollia.

Mitä lisukkeisiin tulee niin meillä niitä kyllä syödään muulloinkin kuin joulluna. Ei tullut edes mieleen, että ne olisivat jollekin jotain "jouluextraa".

Lihapasteijoihin ei tule paljoa täytettä eli niidenkin hinta jää hyvin maltilliseksi kun itse tekee. 1kg torttutaikinaa maksaa alle 2e ja siitä saa 20 pasteijaa, lisäksi jauhelihaa & sipulia eli hintaa tulee alle 20snt/kpl.
        Joulutortuille tulee hintaa itse tehden valmistaikinasta 10snt/kpl, kaupassa näin jopa 2,90e maksavan tortun! Oli kyllä hiukan isompi kuin mitä valmistaikinasta tulee, muttei missään nimessä vastannut 2 torttua.
        Viidellä eurolla tekee hirmuisen määrän piparitaikinaa ja mikäs sen mukavampaa kuin leipoa lasten kanssa pipareita ja piparitalon? Koristeluun kannattaa tehdä itse pikeeri, on paaaaljon halvempaa ja parempaa kuin kaupan valmiit.

Tavallinen suklaalevy sulatettuna riisimuroja/(suola)pähkinöitä/kuivahedelmiä/keksinmuruja yms yms...

Taikinaa emme osaa tehdä olemme yrittäneet ei ole lehtitaikina niin helppo tehdä ja epäonnistuminen on niin monesti tullut myös piparitaikinassa.

Emme ole kokkeja kuitenkaan pitäisi jonkun oppineemman opissa olla ja kuitenkin se ketä tulee syömään on eriasia kuin ruokkia päivittäin ison perheen kun isompi perhe myös monella osa alueella teettää töitä joten säästäminen muutaman euron peruna pussiin kun taas auton korjaamiseen on määrällisesti iso erotus kuin myös vaatteissa kumminkin tunteja on vain määrällisesti ja kaikkeen ei ole aikaa harjoitella.
        Tärkeysjärjestys.

Tein juuri eilen jämä ruujista laatikko ruuan eipä se kattanut kuin perunaa,munaa, maitoa,kasviksia mausteina Ja sain palovamman kaupan päälle.
        Joten on huomioitava asioissa sekin asia mihin on aikaa säästää ikinä en ole väsännyt suklaasta nameja joten uusien asioiden opettelu noilla alueella jää heikoksi .
        Punaisia omenoita tarkoitan ja klemettiinejä.

Kyllä mun aika menee suurimmaksi osaksi lapsien kasvattamiseen, siivoamiseen, vaatteiden hankkimisiin halvalla, lasten harrastuksiin, lasten kuntoutuksiin joten on vähän heikkoa vielä jaksaa siihen päälle harjoitella syvemmin keittiö taitoja. Ne pitäisi jo osata tai muuten se menisi työstä.

Emme ole tehneet kuin viimeksi lasagnea kesällä
        Mun keittiön mies valtasi kun jäi töistä kotio ja alkoi opiskelee.

Harvoin sit kokkaan. Joten ison perhee ruokalistalla on helpot ruuat tehdä. Ei mitkää vaikeat.joten jouluruoka on silloin kallista mitä vähemmän aikaa sitä enemmän helpompia ruokia.

Onneksi olemme suurimman osan pysytty kotitekoisessa ruuassa jotkut kolmioleivät on nyt tässä lokamarraskuussa välipalana tullut syötyä useasti pikana koska aika on koko ajan kortilla ja voimavarat ollut.
        Se on kallisleipä mutta ollut myös on kiireinen päivä lasten kanssa kun pitänyt poika esikoinen hakea kesken koulupäivän ja kaiken maailman terapiat.

Joten voit vapaasti tehdä kun kuitenkaan et niitä enää harjoittele,pitää myös muistaa aika on rajallinen kaikilla ei ole aikaa opetella kun ne lentää roskiin epäonnistuneet versiot(se vasta harmittaakin)pitäisi joku täti olla rinnalla auttamassa että olisi helpompi tehdä.

Voithan tehdä YouTuben videoita voisi olla hyvä bisnes jos aikaa noinkin paljon on tuhlata ruuan tekoon.

Minä olen yh-isän kasvatti, joten arvaat minulle ei ole kehittynyt noita taitoja koska isäni oli vain töissä ja siltikantoi kasseittai ruoka-avustuksia ja lisäksi söin vain pääasiallisesti ryynejä maidon ja sokerin kera ja tonnikalaa purkkeista ja koulussa ruuan. Sekä SOL vitamiiniä päivittäin. Isän leikkasi jouluna kuivattua poronlihaa ja myytiin kuusia.
        Muuten isä ei ollut kotona.

Peruskoulusta olen säästänyt opetuskirjan kokkaamisen joten oon paljon helppoja perus ruokia opetellut kun lapsia oli vain yksi ja kaksi sit kolmannen kohdalla mies valtasi tosiaan keittiön.

Sen takia teen paljon lapsien kohdalla ja opettelen/ opetan heidän kanssaan koska haluan heidän opit olevan aikuisena jo valmiina tukemassa elämistä.

Että tällein kaikki eivät ole saaneet tukea lapsena tai edes roolimallina sen vuoksi vieroksun jättää lapsiani yksin kuin minulle on tehty ja tahdon lapsille perheen mikä minulta on puuttunut.

Vaihtoehtoinen köyhyys on pakollinen jos ei ole taidot karttuneet opiskelussakaan kuin minun kohdalla tapahtuneet painimme erisarjoissa ja sisarukset tukevat toinen toisiaan myös kasvamisessa sen vuoksi koen isonperheen vain lapsille eduksi ja eivät ole koskaan yksin.

Joten minun on ostettava silloin kallista sekä monen muunkin.

Niin juu sain taas perunat keitettyä pohjaan mutta hyvin kumminkin sen ylilemmäinen kerros laatikkossa meni ilman palaneen makua.

Kasvikset ei kaikki soveltunut kuin pikkumaissit jäivät höyrytyksestä huolimatta kovaksi. Muuten olisivat sopineet ruokaan.

Ne oli pikku maissitähkejä mitkä jäi kovaksi.

• ABC-kirja

Ei ole pakko lisääntyä, etenkin jos jo vanhemmista näkee, että heikkolahjaisuus tulee periytymään. Voit siis lopettaa tuon moniongelmaisia lapsiasi koskevan ruikutuksen, jos ette kerran osanneet käyttää ehkäisyä.

• ABC-kirja kirjoitti:

Ei ole pakko lisääntyä, etenkin jos jo vanhemmista näkee, että heikkolahjaisuus tulee periytymään. Voit siis lopettaa tuon moniongelmaisia lapsiasi koskevan ruikutuksen, jos ette kerran osanneet käyttää ehkäisyä.

Ei ole heikkolahjasuutta vieläkään meillä. Sekä
        minulla keskiarvoa korkeampi älykkyys, minusta ei saa heikkolahjasta tekemälläkään.
        https://aijaa.com/qvDdXB

• ABC-kirja
        valtakunta kirjoitti:

Ei ole heikkolahjasuutta vieläkään meillä. Sekä
        minulla keskiarvoa korkeampi älykkyys, minusta ei saa heikkolahjasta tekemälläkään.
        https://aijaa.com/qvDdXB

Miksiköhän se ei näy kirjoituksissasi ja muissa tekemisissäsi?

• ABC-kirja

Piparit leivottu jo aikaa sitten. Voisinkin tuossa muun touhun ohessa tehdä lihapasteijoita. Helppoa ja nopeaa, eikä tarvitse olla "oppineemman opissa". Palovammoiltakin säästyy, kun osaa jotakin, eikä vain selitä.

• ABC-kirja kirjoitti:

Piparit leivottu jo aikaa sitten. Voisinkin tuossa muun touhun ohessa tehdä lihapasteijoita. Helppoa ja nopeaa, eikä tarvitse olla "oppineemman opissa". Palovammoiltakin säästyy, kun osaa jotakin, eikä vain selitä.

Kyllä minä leivon usein vaikka en lasivuokaa usein käytä sekä taiteilla, eikä ole tullut palovammoja nyt vaan sattu tulemaan ja ärsyttää se juuri kun välineet kuin hyvät välineet puuttu pistää uuniin kuin patakingas.

Liukas on ja painava laittaa kudotulla patalapulla täynnä olevaa lasivuokaa uuniin.

Mies kun käyttää yleisesti, sehän on lihaksikkaampi ja huomaa että juurikin suosii painavia kuin myös valurautaista, joten silloin on taiteilua kerrakseen Itsellä ruuanlaitossa.

Pellit on kevyitä ja helppo käsitellä joten en ole niillä polttanut itseäni.

• ABC-kirja kirjoitti:

No minä olen saanut hoidettua monen asian hoidettua yksi koe vielä tulossa.
        TV-ollaan asennettu taustavaloinen kunnon elokuvan efekti lapset ovat hyvin kiitollisia ja katsellaan tähän iltaan vielä elokuva kuin elokuvissa olisi.
        https://aijaa.com/wQtTDr
        Tämä katsellaan kohta.
        https://m.youtube.com/watch?v=Ku52zNnft8k

• ABC-kirja
        HyvääJouluaKaikille kirjoitti:

Vanhasta tottumuksesta kilon paketista tulee kyllä 30 pasteijaa. Toki jos haluaa pelkkää kuorta, purra, niin vähemmänkin valmistuu.

• HyvääJouluaKaikille
        valtakunta kirjoitti:

Taikinaa emme osaa tehdä olemme yrittäneet ei ole lehtitaikina niin helppo tehdä ja epäonnistuminen on niin monesti tullut myös piparitaikinassa.

Emme ole kokkeja kuitenkaan pitäisi jonkun oppineemman opissa olla ja kuitenkin se ketä tulee syömään on eriasia kuin ruokkia päivittäin ison perheen kun isompi perhe myös monella osa alueella teettää töitä joten säästäminen muutaman euron peruna pussiin kun taas auton korjaamiseen on määrällisesti iso erotus kuin myös vaatteissa kumminkin tunteja on vain määrällisesti ja kaikkeen ei ole aikaa harjoitella.
        Tärkeysjärjestys.

Tein juuri eilen jämä ruujista laatikko ruuan eipä se kattanut kuin perunaa,munaa, maitoa,kasviksia mausteina Ja sain palovamman kaupan päälle.
        Joten on huomioitava asioissa sekin asia mihin on aikaa säästää ikinä en ole väsännyt suklaasta nameja joten uusien asioiden opettelu noilla alueella jää heikoksi .
        Punaisia omenoita tarkoitan ja klemettiinejä.

Kyllä mun aika menee suurimmaksi osaksi lapsien kasvattamiseen, siivoamiseen, vaatteiden hankkimisiin halvalla, lasten harrastuksiin, lasten kuntoutuksiin joten on vähän heikkoa vielä jaksaa siihen päälle harjoitella syvemmin keittiö taitoja. Ne pitäisi jo osata tai muuten se menisi työstä.

Emme ole tehneet kuin viimeksi lasagnea kesällä
        Mun keittiön mies valtasi kun jäi töistä kotio ja alkoi opiskelee.

Harvoin sit kokkaan. Joten ison perhee ruokalistalla on helpot ruuat tehdä. Ei mitkää vaikeat.joten jouluruoka on silloin kallista mitä vähemmän aikaa sitä enemmän helpompia ruokia.

Onneksi olemme suurimman osan pysytty kotitekoisessa ruuassa jotkut kolmioleivät on nyt tässä lokamarraskuussa välipalana tullut syötyä useasti pikana koska aika on koko ajan kortilla ja voimavarat ollut.
        Se on kallisleipä mutta ollut myös on kiireinen päivä lasten kanssa kun pitänyt poika esikoinen hakea kesken koulupäivän ja kaiken maailman terapiat.

Joten voit vapaasti tehdä kun kuitenkaan et niitä enää harjoittele,pitää myös muistaa aika on rajallinen kaikilla ei ole aikaa opetella kun ne lentää roskiin epäonnistuneet versiot(se vasta harmittaakin)pitäisi joku täti olla rinnalla auttamassa että olisi helpompi tehdä.

Voithan tehdä YouTuben videoita voisi olla hyvä bisnes jos aikaa noinkin paljon on tuhlata ruuan tekoon.

Minä olen yh-isän kasvatti, joten arvaat minulle ei ole kehittynyt noita taitoja koska isäni oli vain töissä ja siltikantoi kasseittai ruoka-avustuksia ja lisäksi söin vain pääasiallisesti ryynejä maidon ja sokerin kera ja tonnikalaa purkkeista ja koulussa ruuan. Sekä SOL vitamiiniä päivittäin. Isän leikkasi jouluna kuivattua poronlihaa ja myytiin kuusia.
        Muuten isä ei ollut kotona.

Peruskoulusta olen säästänyt opetuskirjan kokkaamisen joten oon paljon helppoja perus ruokia opetellut kun lapsia oli vain yksi ja kaksi sit kolmannen kohdalla mies valtasi tosiaan keittiön.

Sen takia teen paljon lapsien kohdalla ja opettelen/ opetan heidän kanssaan koska haluan heidän opit olevan aikuisena jo valmiina tukemassa elämistä.

Että tällein kaikki eivät ole saaneet tukea lapsena tai edes roolimallina sen vuoksi vieroksun jättää lapsiani yksin kuin minulle on tehty ja tahdon lapsille perheen mikä minulta on puuttunut.

Vaihtoehtoinen köyhyys on pakollinen jos ei ole taidot karttuneet opiskelussakaan kuin minun kohdalla tapahtuneet painimme erisarjoissa ja sisarukset tukevat toinen toisiaan myös kasvamisessa sen vuoksi koen isonperheen vain lapsille eduksi ja eivät ole koskaan yksin.

Eipä sitä kunnolla opi kuin kokeilemalla.
        Ei minullekaan kukaan ole ruuanlaittoa opettanut, paitsi kotitaloustunnilla koulussa. Ilmeisesti sinullakin on saman verran koulutusta kokkailuun, et tarvitse ketään "tätiä" kädestä pitäen opastamaan.
        Äitini ei käynyt töissä ja hänen keittiöönsä ei menty kuin syömään. Äitini on pahimman luokan perfektionisti, kukaan toinen ei osaa/osannut valmistaa ruokaa eikä ainakaan laittaa tavaroita millilleen samalle paikalle saati siivota keittiötä tiptop- kuntoon kokkaamisen jälkeen.

Joku tuossa jo mainitsikin suklaanamien teosta, että siinä vain sekoitetaan aineet. Ei oikeasti ole vaikeaa! Jos joku muuta väittää niin kyse on kyllä silloin viitsimisestä/laiskuudesta.

Itsekään en tee voitaikinaa itse. Hinta-laatu on kohdallaan kaupan valmiissa taikinassa ja käytänkin halvempaa torttutaikinaa (valmistettu margariinista), joka nouseekin kauniimmin kuin voitaikina.
        Joku mainitsikin, että torttutaikinapaketista saa 30 pasteijaa. Itse teen kuitenkin sen 20, koska minulla on se 90-luvun saranallinen pasteijamuotti! Niistä tulee vähän isompia ja ylipursunut taikina voidellaan munalla, ripotellaan jotain siemeniä päälle ja paistetaan pasteijoiden kanssa eli "roippeetkaan" eivät tietysti mene hukkaan.

Jokainen säästetty euro on kotiinpäin.

Palovammoja saa jokainen kokkailija silloin tällöin.

Eikö mielestäsi olisi tärkeää katkaista tuo keittiökammo (valitettavasti saan tällaisen käsityksen perheestäsi) ja alkaa kokkailemaan? Sitä voi hyvin tehdä lasten kanssa ja se on sitä KASVATTAMISTA. He oppisivat tekemään ruokaa vai missä luulet heidän sitten oppivan? Kokkailu ei ole mitään rakettitiedettä ja netistä kyllä löytää ohjeita ihan joka ruokaan.
        Oikeastiko olette kokanneet viimeksi kesällä?

"Ei mitkää vaikeat.joten jouluruoka on silloin kallista mitä vähemmän aikaa sitä enemmän helpompia ruokia."
        Jouluruuat ovat helppoja. Aikaa tietysti menee kun esim. laatikoihin keitetään ensin juurekset, mutta ei siinä vieressä tarvitse odottaa. Katsoo vaan, että millä lämmöllä vesi kiehuu juuri ja juuri. Sen jälkeen soseutusta ja mausteet&nesteet mukaan ja uuniin.

"Kyllä mun aika menee suurimmaksi osaksi lapsien kasvattamiseen, siivoamiseen, vaatteiden hankkimisiin halvalla, lasten harrastuksiin, lasten kuntoutuksiin joten on vähän heikkoa vielä jaksaa siihen päälle harjoitella syvemmin keittiö taitoja. Ne pitäisi jo osata tai muuten se menisi työstä."
        Tiedän, niin meni minullakin (meillä 5 lasta) paitsi ketään ei tarvinnut terapiaan viedä. Toisaalta taas tein itse ne ruuat, joiden tekoa olin harjoitellut jo ennen lasten hankkimista.
        Eikä ne ruuat aina todellakaan onnistuneet! Nykyään pidän itseäni oikein hyvänä kokkina, johon sinullakin on täysi mahdollisuus.

Kaupan kolmioleipiä? Ja rahat tiukalla? Halvimmat maksaa euron/kpl (2kpl pkt/n.2€), meilläkin niitä ostetaan joskus tien päällä mutten ikinä raaskisi syödä niitä kotona.

"Joten voit vapaasti tehdä kun kuitenkaan et niitä enää harjoittele."
        En niin, mutta silloin harjoittelin kun lapset olivat pieniä.

"Voithan tehdä YouTuben videoita voisi olla hyvä bisnes jos aikaa noinkin paljon on tuhlata ruuan tekoon."
        Ei minulla riitä mielenkiintoa tätä nettielämää kohtaan niin paljoa, että alkaisin mitään videoita väsäämään. Tällä hetkellä kun kotona on enää 2 lasta, aikuinen ja 17v, niin todellakin minulla on aikaa tuhlata ruuanlaittoon.
        Eiköhän sinullakin silloin ole kun olet saanut lapsesi aikuisiksi?

"Peruskoulusta olen säästänyt opetuskirjan kokkaamisen joten oon paljon helppoja perus ruokia opetellut kun lapsia oli vain yksi ja kaksi..."
        Eli olet kuitenkin kokkaillut 2-3v?
        Köksänkirjan ohjeet ovatkin tosi hyviä ja helppoja valmistaa.

"Että tällein kaikki eivät ole saaneet tukea lapsena tai edes roolimallina sen vuoksi vieroksun jättää lapsiani yksin kuin minulle on tehty ja tahdon lapsille perheen mikä minulta on puuttunut."
        Miten tämä liittyy siihen, ettet tee ruokaa? Sehän olisikin hyvää yhdessäoloa, oppimista ja säästämistä. Jätä itsestäsi se roolimalli, että tehdään itse ja yritetään ainakin.

"...koen isonperheen vain lapsille eduksi ja eivät ole koskaan yksin."
        Voi olla yksinäinen vaikka olisi 10 sisarusta.

Pakko kommentoida vielä sanomaasi:
        "Liukas on ja painava laittaa kudotulla patalapulla täynnä olevaa lasivuokaa uuniin."
        Oliko vuoka kuuma jo silloin kun laitoit sitä uuniin?

• HyvääJouluaKaikille
        ABC-kirja kirjoitti:

Vanhasta tottumuksesta kilon paketista tulee kyllä 30 pasteijaa. Toki jos haluaa pelkkää kuorta, purra, niin vähemmänkin valmistuu.

Totta, mutta teen kuitenkin sen 20, koska minulla on se 90-luvun saranallinen pasteijamuotti!
        Niistä tulee vähän isompia ja ylipursunut taikina voidellaan munalla, ripotellaan jotain siemeniä päälle ja paistetaan pasteijoiden kanssa eli "roippeetkaan" eivät tietysti mene hukkaan.

• kummiajankkaajia

Ei minullekaan kukaan ole ruuanlaittoa opettanut, paitsi kotitaloustunnilla koulussa. Ilmeisesti sinullakin on saman verran koulutusta kokkailuun, et tarvitse ketään "tätiä" kädestä pitäen opastamaan.
        Äitini ei käynyt töissä ja hänen keittiöönsä ei menty kuin syömään. Äitini on pahimman luokan perfektionisti, kukaan toinen ei osaa/osannut valmistaa ruokaa eikä ainakaan laittaa tavaroita millilleen samalle paikalle saati siivota keittiötä tiptop- kuntoon kokkaamisen jälkeen.

Joku tuossa jo mainitsikin suklaanamien teosta, että siinä vain sekoitetaan aineet. Ei oikeasti ole vaikeaa! Jos joku muuta väittää niin kyse on kyllä silloin viitsimisestä/laiskuudesta.

Itsekään en tee voitaikinaa itse. Hinta-laatu on kohdallaan kaupan valmiissa taikinassa ja käytänkin halvempaa torttutaikinaa (valmistettu margariinista), joka nouseekin kauniimmin kuin voitaikina.
        Joku mainitsikin, että torttutaikinapaketista saa 30 pasteijaa. Itse teen kuitenkin sen 20, koska minulla on se 90-luvun saranallinen pasteijamuotti! Niistä tulee vähän isompia ja ylipursunut taikina voidellaan munalla, ripotellaan jotain siemeniä päälle ja paistetaan pasteijoiden kanssa eli "roippeetkaan" eivät tietysti mene hukkaan.

Eikö mielestäsi olisi tärkeää katkaista tuo keittiökammo (valitettavasti saan tällaisen käsityksen perheestäsi) ja alkaa kokkailemaan? Sitä voi hyvin tehdä lasten kanssa ja se on sitä KASVATTAMISTA. He oppisivat tekemään ruokaa vai missä luulet heidän sitten oppivan? Kokkailu ei ole mitään rakettitiedettä ja netistä kyllä löytää ohjeita ihan joka ruokaan.

"Ei mitkää vaikeat.joten jouluruoka on silloin kallista mitä vähemmän aikaa sitä enemmän helpompia ruokia."
        Jouluruuat ovat helppoja. Aikaa tietysti menee kun esim. laatikoihin keitetään ensin juurekset, mutta ei siinä vieressä tarvitse odottaa. Katsoo vaan, että millä lämmöllä vesi kiehuu juuri ja juuri. Sen jälkeen soseutusta ja mausteet&nesteet mukaan ja uuniin.

"Kyllä mun aika menee suurimmaksi osaksi lapsien kasvattamiseen, siivoamiseen, vaatteiden hankkimisiin halvalla, lasten harrastuksiin, lasten kuntoutuksiin joten on vähän heikkoa vielä jaksaa siihen päälle harjoitella syvemmin keittiö taitoja. Ne pitäisi jo osata tai muuten se menisi työstä."
        Tiedän, niin meni minullakin (meillä 5 lasta) paitsi ketään ei tarvinnut terapiaan viedä. Toisaalta taas tein itse ne ruuat, joiden tekoa olin harjoitellut jo ennen lasten hankkimista.
        Eikä ne ruuat aina todellakaan onnistuneet! Nykyään pidän itseäni oikein hyvänä kokkina, johon sinullakin on täysi mahdollisuus.

Kaupan kolmioleipiä? Ja rahat tiukalla? Halvimmat maksaa euron/kpl (2kpl pkt/n.2€), meilläkin niitä ostetaan joskus tien päällä mutten ikinä raaskisi syödä niitä kotona.

"Voithan tehdä YouTuben videoita voisi olla hyvä bisnes jos aikaa noinkin paljon on tuhlata ruuan tekoon."
        Ei minulla riitä mielenkiintoa tätä nettielämää kohtaan niin paljoa, että alkaisin mitään videoita väsäämään. Tällä hetkellä kun kotona on enää 2 lasta, aikuinen ja 17v, niin todellakin minulla on aikaa tuhlata ruuanlaittoon.

"Peruskoulusta olen säästänyt opetuskirjan kokkaamisen joten oon paljon helppoja perus ruokia opetellut kun lapsia oli vain yksi ja kaksi..."

"Että tällein kaikki eivät ole saaneet tukea lapsena tai edes roolimallina sen vuoksi vieroksun jättää lapsiani yksin kuin minulle on tehty ja tahdon lapsille perheen mikä minulta on puuttunut."
        Miten tämä liittyy siihen, ettet tee ruokaa? Sehän olisikin hyvää yhdessäoloa, oppimista ja säästämistä. Jätä itsestäsi se roolimalli, että tehdään itse ja yritetään ainakin.

"Liukas on ja painava laittaa kudotulla patalapulla täynnä olevaa lasivuokaa uuniin."

Kyllä sulla ainakin näyttää aikaa jäävän lukea joutavia viestiketuja tarkkaan ja kommentoida niitä ahkeraan :::) Sinä olet taas se "tyytyväinenköyhä La........a:::)
        Lopeta jo jonninjoutava jankkaaminen, et niin erinomianen ole..::!!

noh jäi kyllä lukematta nämä asiat sinulta”helppoja kotiruokia tehdään”, ”mies valtasi keittiön” ja vastaavasti pikanen kiirreessä(joka on tien päällä tai kylässä)

Kyllä totuus on se että minun lapset leikkii keskenää ja silloin olen kasvatuksen hoitanut hyvin,eivätkä ole yksin.

Mun lapset on vielä pieniä ja esikoisen kanssa olen ruokia tehnyt koska häntä on kiinnostanut ja
        Mun lapset saa tukea myös keittiössä koska tuen niitä mutta minä en pääsääntöisesti tee ruokaan joten en kehitä sillä puolta vielä taitojani koska lapset ei ole vielä siinä iässä ja vasta esikoisella kiinnostus herännyt ja helppoja heidän tasolla tukenut.

Vanhin 11v ja nuorin 9kk.
        Joten jos oot imettänyt tai äidinmaitoa luovuttanut se on tosi aikaa viemään.
        Harrastettu
        - lapsiasi uimassa,
        -luistelemassa
        - pyöräilyä (syksyisin, kesällä joskus,kesänalussa)
        -hiihtoa takapihalla.( kaikille ei ole välineitä vielä)
        -Askasrellut( se on kehittynyt sitä puolta)
        Piirtämistä saksien käyttöä helppoja ohjeita.
        Sekä muita liikuntaväline harrastuksia kuin sählyä ,pesäpalloa ,koripalloa sekä jalkapalloa

-Kuntouttanut( puheterapian harjoituksia, toimintaterapia harjoituksia, neurospykologi
        sosiaaliset tarinat tunneharjoituksia, tukiviittomaharjoituksia)

Vienyt kuntoutukseen( puheterapia,toimintaterapia neurospykologi)
        -Koululäksyt (vahtinut ja tukenut)
        -Koulukokeisiin (kuvakortit tehnyt ja lapsen kanssa käynyt läpi)
        -Opettanut 3v ja 5v (aakkosia jo)
        -Sekä vaatteita(hakenut kun kerennyt kirpputoreilta tämäkin alkaa menemään siihen etten kerkeä)
        -Kerhot 3v ja 5v(3 kertaa viikossa)
        Myös muu normiarkeen vahtinut ja perusasiat siivous vaaterumpa tehnyt ja yhdessäkin.

En sinäänsä tiedä miksi et ymmärrä että lapset vievät aikaa. Sekä aika vielä tulee kun lapsia kiinnostaa enemmän kokkaus kuin vain ainoastaan pyörittää pullia ja tehdä korvapuusteja kuin keittelevät nuudelia(jo 3v lapsenikin)kun esikoistaan kiinnostaa ruuanlaitto ja oon tehnyt helppoja kotiruokia ihan makaroni kelyitä yms muuta ja pizzaa tehty.

Ei siis minulla ole ollut aikaa kehittää kokkaus taitoja vielä erikseen itselleni ja varsikin keskityn lapsiin ja mies kun vei keittiön
        Sekä
        Ompelu on tullut nyt kiinnostus kohteeksi 9v tytölle.

Sekä lelut ovat kehityksellisesti tärkeät kun ostaa kehittäviä leluja.

Ei ole aikaa vielä ollut eikä tarvetta ja rahallisesti varmaan 30€ nykyiseen jouluruuista säätäisi.
        Että se säästö on vain vähäistä verrattuna muuhun säästämiseen.

Kuin sinäkin minäkin kehityn lapsien rinnalla.

Lapseni ei ole yksin eikä tule olemaan kun tukevat jo nytkin toinen toistaan tukee.

Olen pahoillani ettei rahani aina riitä ja aikani aina säästämään 30€ jouluruuista tarpeeksi ja joudun joulun eteen pyytämään enemmän edes järjestääkseen joulun.

• ettänäin
        valtakunta kirjoitti:

noh jäi kyllä lukematta nämä asiat sinulta”helppoja kotiruokia tehdään”, ”mies valtasi keittiön” ja vastaavasti pikanen kiirreessä(joka on tien päällä tai kylässä)

Kyllä totuus on se että minun lapset leikkii keskenää ja silloin olen kasvatuksen hoitanut hyvin,eivätkä ole yksin.

Mun lapset on vielä pieniä ja esikoisen kanssa olen ruokia tehnyt koska häntä on kiinnostanut ja
        Mun lapset saa tukea myös keittiössä koska tuen niitä mutta minä en pääsääntöisesti tee ruokaan joten en kehitä sillä puolta vielä taitojani koska lapset ei ole vielä siinä iässä ja vasta esikoisella kiinnostus herännyt ja helppoja heidän tasolla tukenut.

Harrastettu
        - lapsiasi uimassa,
        -luistelemassa
        Sekä muita liikuntaväline harrastuksia kuin sählyä ,pesäpalloa ,koripalloa sekä jalkapalloa

-Kuntouttanut( puheterapian harjoituksia, toimintaterapia harjoituksia, neurospykologi

-Sekä vaatteita(hakenut kun kerennyt kirpputoreilta tämäkin alkaa menemään siihen etten kerkeä)
        Myös muu normiarkeen vahtinut ja perusasiat siivous vaaterumpa tehnyt ja yhdessäkin.

En sinäänsä tiedä miksi et ymmärrä että lapset vievät aikaa. Sekä aika vielä tulee kun lapsia kiinnostaa enemmän kokkaus kuin vain ainoastaan pyörittää pullia ja tehdä korvapuusteja kuin keittelevät nuudelia(jo 3v lapsenikin)kun esikoistaan kiinnostaa ruuanlaitto ja oon tehnyt helppoja kotiruokia ihan makaroni kelyitä yms muuta ja pizzaa tehty.

Ei siis minulla ole ollut aikaa kehittää kokkaus taitoja vielä erikseen itselleni ja varsikin keskityn lapsiin ja mies kun vei keittiön
        Sekä

Ei ole aikaa vielä ollut eikä tarvetta ja rahallisesti varmaan 30€ nykyiseen jouluruuista säätäisi.

Lapseni ei ole yksin eikä tule olemaan kun tukevat jo nytkin toinen toistaan tukee.

Olen pahoillani ettei rahani aina riitä ja aikani aina säästämään 30€ jouluruuista tarpeeksi ja joudun joulun eteen pyytämään enemmän edes järjestääkseen joulun.

Aika paljon joudut raatamaan, joten hieno homma että miehesi tekee ruoat. Keskity vain nyt niihin lapsiin ja tee mitä pystyt ja keksit. Käy niiden kanssa jossain kerhossa, jos sellaista on, saat virikkeitä. Kaupungeissa on ainakin avoimia päiväkoteja tai asukaspuistoja, missä voi puuhailla lasten kanssa. Ainakin vaihtelua saisit ja tapaisit muita äitejä.

• ettänäin kirjoitti:

Aika paljon joudut raatamaan, joten hieno homma että miehesi tekee ruoat. Keskity vain nyt niihin lapsiin ja tee mitä pystyt ja keksit. Käy niiden kanssa jossain kerhossa, jos sellaista on, saat virikkeitä. Kaupungeissa on ainakin avoimia päiväkoteja tai asukaspuistoja, missä voi puuhailla lasten kanssa. Ainakin vaihtelua saisit ja tapaisit muita äitejä.

Avoinkerhossa kävin monta vuotta mutta nyt jäi kun kuntoutukset samaan aikaan päällekkäisyykkiä tulee väkisin palvereitakin 3 tänä syksynä 3hoiksia,sairaalassa tänä syyskauden aikana ollut 4kertaa. 10 kertaa kävi kotona tukiviittoma opettaja ja On siis ollut kamalan kiire tämä syyskauden aikana eikä ole vuosien aikana kehittynyt äitikerhojen kautta yhteyksiä ja kun stressi nousee korkealle ei halua jutella kenenkään kanssa vaan eristäytyy,ei omina synttäri päivinä pystynyt edes vastaan puhelimeen.

Kyl me puistoissa käydään vaihdan monesti paikkaa ja suosin aidattuja alueita.

Kerhot on lapsilla sitä varten muihin hoitaviin aikuisiin tutustumista, ryhmä toimintaa ikäisteen kanssa ja ikäisiään kavereita.

Puistoissa lapset menee littaa kiipeilytelineessä ja puistoissa on koripallokenttiäkin sekä myös muita mahdollisuuksi kuin jalkapalloa vuorostaan pihalla ja yleensä kenttä jäädytetään.
        Jäähalli on ilmainen yleisökäyneillä ja ketään ei ole kun käydään siellä arkena kun ovat aamusta aina ei pääse tai lapset ei aina halua jos on käyty paljon viikon loppuna on täynnäluistelijoita.

Kotona meillä on on liukumäki trampoliini ja moneen olen satsannut kuin myös voimistelurenkaat olen tahtonut leikkimaan kotiini en puistoon koska se on kallis.

Aina tulee vastaan ettei raha riitä, oon suunitellu omaa venettäkin ostaa ja vuokrata vene paikkaakin oon miettinyt kesällä vuokrata mökki mutta ei koskaa ole rahaa.

Lapsilllani on paljon mahdollisuuksia ja olisi enemmänkin jos olisi omakotitalo ja oma piha.

Jos ihmetellään mihin minä ajan käytän on lapsiin ja antaa lapsille paljon mahdollisuuksia itsensä kehittelyyn joten todella harvoin itselleni ostan.

En koe että teen väärin koska minulle on tärkeää lapsien mahdollisuudet heidän oppia asioita

Kyllä minulla on väsy päiviä ja koen oikeutetuksi ja sairastellaan ja yleensä se vaikuttaa sitten kokonaa ja ajassa pysyminen on hankalaa.

En siis koe että lapseni menettää köyhänä kun panostan niihin alusta alkaen en vaan halua muita toimitsijoita elämääni kuin näette ette edes ymmärrä minua

Mies viekin opiskelee kyllä minulle tärkeämpää lapsien hyvin vointi ja aikuisuudessa pärjääminen.mies tukee todella paljon.

En edes ymmärrä miten siihen voi sekottaa työtä ja opiskelua vielä kun opiskelen lapsille opetettavia asioita ja suunnittelen.

Meidän kolme vuotias myös luistella osaa kuin arvaatte myös rullaluistella.

En koen ison lapsiperheen olevan haitaksi vaan tueksi kun ne harjoittaa asioita ja on aina tekemistä aina leikkijöitä

Poikanikin auttoi koulussa muita koodaamaan ja innoistui siitä ja nyt sitä harjoittaa. En sinäänsä koe lapseni kärsisi köyhyydestä ja joskus sit näin päin käy.

Meillä lapset käy kaupassakin väliin kaikki joskus osa sisareni ei koskaan käyttänyt lapsiaan kaupassa mutta minähän hoidin niitä lapsia.
        Etten näe kuin omani totuuteni

Kyllä minä kaiken teen, lasteni eteen minäkin kävin päiväkotia mutta en minä jatkokouluttautunut etten koe sitä mitenkään paremmaksi kuin kotihoitoa vaikka kuinka taas koti-äitiyttä vähätellään.

Nyt painostetaan 3v lastani päiväkotiin koska puhe ei ole joka menesty koska kielellinen erityisvaikeus on geensissä menevää.

eikä päiväkotis minun esikoista auttanut vaan pahensi koska häntä ei tuettu ja nyt vasta viidellä luokalla pääsee kuntoutukseen sairaalaan ja enkä tee enää sitä virhettä enää 3v kohdalla.

Ikävä kun eivät näe sitä kuntoutusta jota minä teen paitsi keskimmäisen pojan kohdalla, ei ottanut enää ryhmäkuntoutukseen(toimintaperiaate)koska taidot oli muka keskitason yli vaan käytiin sitten yksilökäyneillä käytiin harjoitteleen koska vaadin ohjeit miten tuen lapsen motoriikkaa ja toivon, että seurattaisiin joka vuosi vaikka minulle on jäänyt kuntoutus koska pelkään ettei se riittäisi.

Koen kyllä säästäväni yhteiskuntaa kun teen kalliita harjoitteita kotona, en ole ammattilainen ja tiedä onko se riittävä jonka vuoksi en halua, että se on minun kontallani ole ainoastaan yksilökuntoutus.

Kyllä tiedän lapset arvostaa aikuisuudessa kun tuen heitä.

• ettänäin kirjoitti:

Kiitos sinulle.

Toivon että osaisi ihmiset arvostaa kotiäitiyttä enemmän.

• MitäIhmettä
        valtakunta kirjoitti:

Harrastettu
        - lapsiasi uimassa,
        -luistelemassa

Sekä

Siis annatko 3 vuotiaan keitellä nuudeleita?

• MitäIhmettä kirjoitti:

Kyllä kun oon vieressä, miksi en antaisi?

• MitäIhmettä kirjoitti:

Minun pikkuherra kehittyy todella nopeaan kuulemma samanlainen kuin minä pienenä. Itse pyöritin paljoa jaloillani kun olin selällään. Erittäin taitavia mun lapset on taas motorillisesti vaikka yhdellä lapsista on taas heikkous motorillisesti vaikka nykyään on keskiarvoa korkeallamma

Harmi kun en saa niitä oikeaa harrastukseen varmasti osasta tulisi todella taitavia.periytyy ne lahjakkuudetkin.

• Pistetään tännekinkin
        ”Älä syytä minua sinun teoistasi kun tiedät jotain elämästäni, et sinä saa valheita levittää tai vääristää tietoa et edes mustamaalata.
        Siitä tulee törkeä julkisesti, mun naama, mun elämäni.
        Minä saan hakea vertaistukea ja ystäviä!
        (Silloin keskustellaan omasta elämästä) mutta toisten elämästä et saa valheita tai vihjauksista tai levittää väärää tietoa.”

• Punsan_jäsen

Jätit kertomatta mitkä ne sangen hyvin salatut lahjakkuudet perheessänne ovat. Rouva itkee taikinoiden vaikeutta, eikä osaa hakea kaupasta edullisia ja erinomaisen käyttökelpoisia valmistaikinoita. Tosin etpä varmaan osaisi tehdä mitään niistäkään.

• Punsan_jäsen kirjoitti:

Jätit kertomatta mitkä ne sangen hyvin salatut lahjakkuudet perheessänne ovat. Rouva itkee taikinoiden vaikeutta, eikä osaa hakea kaupasta edullisia ja erinomaisen käyttökelpoisia valmistaikinoita. Tosin etpä varmaan osaisi tehdä mitään niistäkään.

Luetun ymmärtäminen on sinulle erityisen vaikeaa ja tekstin tulkitseminen.

• HyvääJouluaKaikille
        kummiajankkaajia kirjoitti:

Kyllä sulla ainakin näyttää aikaa jäävän lukea joutavia viestiketuja tarkkaan ja kommentoida niitä ahkeraan :::) Sinä olet taas se "tyytyväinenköyhä La........a:::)
        Lopeta jo jonninjoutava jankkaaminen, et niin erinomianen ole..::!!

No en koe, että täällä kovin ahkeraan olisin käynyt! :oD
        En käy edes joka päivä vaikka nyt saikulla olisi sitä ylimääräistä aikaakin.
        Olen käyttänyt koko ajan samaa nikkiä eli en ole tuo mainitsemasi.

Enkä koe itseäni mitenkään erityisen erinomaiseksikaan, mutta ruokaa kyllä osaan laittaa. Se mitä en osaa, niin opettelen, jos se minua kiinnostaa.
        Aika harvaa käytännön taitoa kukaan oppii pelkästään teoriaa opiskelemalla. Siksi koitan innostaa sellaisia, jotka eivät viitsi taitoja opetella, edes koittamaan. Varsinkin jos siitä on itselle hyötyä! Ja ruuanlaitosta, jos mistä, on vähillä varoilla sinitteleville hyötyä.

Poistun kyllä ihan suosiolla, koska en halua pilata joulun odotustani näin negatiivisella palstalla.
        Ihanaa joulun odotusta heille, jotka sitä myös odottavat!!

• Punsan_jäsen
        valtakunta kirjoitti:

Luetun ymmärtäminen on sinulle erityisen vaikeaa ja tekstin tulkitseminen.

Enpä usko. Sinun sekavat vuodatuksesi ovat poikkeus asiassa. Kehumallasi (siis kuvittelemallasi) lahjakkuudella luulisi ilmaisevan itseään selkeämmin.

• Punsan_jäsen kirjoitti:

Enpä usko. Sinun sekavat vuodatuksesi ovat poikkeus asiassa. Kehumallasi (siis kuvittelemallasi) lahjakkuudella luulisi ilmaisevan itseään selkeämmin.

Ei tuo mun itsetuntoa alenna koska tiedän totuuden, teillä itsellänne on valheellinen käsitys.
        parhaiten kun ette ota osaa kun painatte pään syvemmälle valheeseenne, joudutte kärsimään kovin.

• Herr_HiFi
        valtakunta kirjoitti:

No minä olen saanut hoidettua monen asian hoidettua yksi koe vielä tulossa.
        TV-ollaan asennettu taustavaloinen kunnon elokuvan efekti lapset ovat hyvin kiitollisia ja katsellaan tähän iltaan vielä elokuva kuin elokuvissa olisi.
        https://aijaa.com/wQtTDr
        Tämä katsellaan kohta.
        https://m.youtube.com/watch?v=Ku52zNnft8k

Taitaa jäädä tuon television (kuten lähes kaikkien muidenkin) äänentoiston heikkoudella se elokuvateatterikokemus väliin. Kuva voi olla kelvollinen, mutta äänenlaatu ei ole mistään kotoisin. Kaiketi se kuitenkin vähempiosaisten perheessä on ihmeellistä sekin.

• Herr_HiFi kirjoitti:

Taitaa jäädä tuon television (kuten lähes kaikkien muidenkin) äänentoiston heikkoudella se elokuvateatterikokemus väliin. Kuva voi olla kelvollinen, mutta äänenlaatu ei ole mistään kotoisin. Kaiketi se kuitenkin vähempiosaisten perheessä on ihmeellistä sekin.

Höpöttelemättä pienillelapsille tarjotaan pienemmällä voimakkuudella esityksiä elokuvissa ei äänen toisto ole kerrostalossa tarkeää taas sitten nykyään on jo itsenää hyvät äänet uusissa telvioissa ja ihmisen korvalla ei kestä ilman vaurioita liian vahvaa desipeliä, ettei sitten kannata vaurioittaa kuuloa.

Joskus voi ihan hyvin ostaa paremman äänen toiston kun vara riittää.

• Herr_HiFi
        valtakunta kirjoitti:

Höpöttelemättä pienillelapsille tarjotaan pienemmällä voimakkuudella esityksiä elokuvissa ei äänen toisto ole kerrostalossa tarkeää taas sitten nykyään on jo itsenää hyvät äänet uusissa telvioissa ja ihmisen korvalla ei kestä ilman vaurioita liian vahvaa desipeliä, ettei sitten kannata vaurioittaa kuuloa.

Joskus voi ihan hyvin ostaa paremman äänen toiston kun vara riittää.

Et ole hyvää ääntä kuullutkaan, jos väität television ääntä hyväksi. Selitystä kyllä piisaa, vaikka et ymmärrä asiasta mitään. Nyt puhuttiin äänenlaadusta ja sinä soperrat jotain voimakkuudesta. Voit myös jättää seksikoneet ostamatta ja sijoittaa nekin rahat johonkin hyödylliseen. Millainen peli on muuten tuo desipeli?

• Herr_HiFi kirjoitti:

Et ole hyvää ääntä kuullutkaan, jos väität television ääntä hyväksi. Selitystä kyllä piisaa, vaikka et ymmärrä asiasta mitään. Nyt puhuttiin äänenlaadusta ja sinä soperrat jotain voimakkuudesta. Voit myös jättää seksikoneet ostamatta ja sijoittaa nekin rahat johonkin hyödylliseen. Millainen peli on muuten tuo desipeli?

Kun p ja b vaihtavat paikkaa kyllä sit ymmärrät sun pelisi ja vehkeesi eron.
        Kyllähän ne kaijuttimet on paremmat mutta oon tyytyväinen jo älyteeveen ääneen.

Kyllä elokuvissa saa pitää korvista kiinni, olet tainut siellä unohtaa se että korvat ei kestä kaikkea desibelejä.

• Herr_HiFi kirjoitti:

Joten ”herr” on nyt tyydyttävä siihen, ettei meillä ole kaikkeen varaan mutta kyllä se ehfekti tulee olisi elokuvissa koska ihmiset ovat meilkein kokoisiasi.

Ääni on jo sivu seikka kuin tiedät parhain kuitenkin olisi että kaikilla olisi hyvät kuulokkeet(miksi)
        Koska kaijuttimien keskiö on hyvin suppea pinta-ala saada parhaimmat äänet kuulumaan.

• Se on kehityshäiriö, ei kehitysvammaisuus kun mun oppimisessa ei ole ongelmia kaikilla on oma tapa opetella. Ei edes autismia ole kehitys vammaisuus. Tuohonkin perehtyy enemmän ymmärtää täysin.

https://verneri.net/yleis/kehityshairio-ja-kehitysvammaisuus

Sinun älykkyydestä ei ole takuita sinä et mitään perustele muutakun rumasti nimittelet, mikä taas täysin sivistymätöntö. Lukiossakin nämäkin taidot hyvin opetetaan.

• Sekä myös pojallani oppii asioita ja saa hyviä numeroita miksi ne yrittää saada sitä norm.luokkaan alusta alkaen kun kaikki hyvin menee mutta taas sosiaalisuus ei ole vahvuutensa.

• mitenhänonkaan

No en koe, että täällä kovin ahkeraan olisin käynyt! :oD
        En käy edes joka päivä vaikka nyt saikulla olisi sitä ylimääräistä aikaakin.
        Olen käyttänyt koko ajan samaa nikkiä eli en ole tuo mainitsemasi.

Enkä koe itseäni mitenkään erityisen erinomaiseksikaan, mutta ruokaa kyllä osaan laittaa. Se mitä en osaa, niin opettelen, jos se minua kiinnostaa.
        Aika harvaa käytännön taitoa kukaan oppii pelkästään teoriaa opiskelemalla. Siksi koitan innostaa sellaisia, jotka eivät viitsi taitoja opetella, edes koittamaan. Varsinkin jos siitä on itselle hyötyä! Ja ruuanlaitosta, jos mistä, on vähillä varoilla sinitteleville hyötyä.

Poistun kyllä ihan suosiolla, koska en halua pilata joulun odotustani näin negatiivisella palstalla.
        Ihanaa joulun odotusta heille, jotka sitä myös odottavat!!

Minnekäs muutoin katosikaan se "tyytyväinenköyhä":::))
        Neuvomasta mm ruuanlaitosta,
        hänellähän kaikki oli niiiin hyvin aina, ilmaiset kännykät, tietokoneet ,matkat , lapset työllistyivät suoraan tet-harjoittelu paikkoihinsa jne. jne. Mikään ei maksanut mitään, kuten ei nytkään jouluruuat...... Hän myös kirjoitti samlla nimmarilla erään pikkupikkakunnan palstalla..:::)Kirjoitustyyli kyllä paljastaa :::)

• MitenVoi
        valtakunta kirjoitti:

Niin juu sain taas perunat keitettyä pohjaan mutta hyvin kumminkin sen ylilemmäinen kerros laatikkossa meni ilman palaneen makua.

Kasvikset ei kaikki soveltunut kuin pikkumaissit jäivät höyrytyksestä huolimatta kovaksi. Muuten olisivat sopineet ruokaan.

perunat keittää pohjaan?
        Laita isoon kattilaan puolilleen perunoita ja vettä täyteen. Kansi päälle niin saa kyllä aika pitkään kiehutella, että vesi haihtuisi.
        Onhan teillä puhelimia! Laita sinne herätys kun perunoiden pitäisi olla kypsiä jos ei ole munakelloa.

• MitenVoi kirjoitti:

perunat keittää pohjaan?
        Laita isoon kattilaan puolilleen perunoita ja vettä täyteen. Kansi päälle niin saa kyllä aika pitkään kiehutella, että vesi haihtuisi.
        Onhan teillä puhelimia! Laita sinne herätys kun perunoiden pitäisi olla kypsiä jos ei ole munakelloa.

Kun harvemmin kokkaa niin unohdan ja ei ole munakelloa kun ne lähtee kävelee.

Kyllä pitkää kiehuttelinkin aina kansi päällä ihan koulussa opetettu ettei lämpö karkaa ja säästää sähköä enemmän ja valita sopiva levy.

• otahuomio

Ota huomioon että olet keskustelupalstalla niin lopeta toi mutu mutu mutu-musta tuntuu. Jos joku kirjoittaa että syö aattona 6 nakkia ni se on siinä.
      Niimpä niin 5hlö perhe syö siis 30 nakkia.
      Ei kaikilla ole ymmärtämisen vaikeutta niinkuin sulla ja ota raskaasti asioita.

• TapansaKullakin

Eipä tuo mitään mutua (=musta tuntuu) ollut vaan ihan tietoa.
        Ihan kokemuksen äänellä näytti aloittaja kirjoittavan.

• täyttätietoa

Täyttä tietoa on myös itsellä tämän päivän jälkeen tulee huominen. Voi että kun täytyy päteä köyhyyspalstalla

• HyvääJouluaKaikille
        täyttätietoa kirjoitti:

Täyttä tietoa on myös itsellä tämän päivän jälkeen tulee huominen. Voi että kun täytyy päteä köyhyyspalstalla

Pahoittelut jos kirjoitukseni ärsytti. Se ei ollut tarkoitukseni.

Itse olen säästänyt pitkän pennin tekemällä ruuan itse ja siksi halusin siitä näin joulun alla muistutella, kun niitä rahareikiä riittää itse kullakin, varsinkin tähän aikaan vuodesta.

• ruokaonhalpaa

Ostin tänään joulua varten;
      -8kg porkkanoita, maksoivat 3,95€
      -2kg lanttua, maksoi 0,99€
      -2kg punajuuria, maksoi 0,99€
      -5kg perunoita, maksoi 2€
      -7 rasiaa 580g kananmunia, maksoi 3,50€

yhteensä nämä maksoivat 11,43€, ei mielestäni kovin kallista, näistä tulee paljon jouluruokaa.

• hyväostosss

Hiton hyvät ostokset sulla kylläkin

• täällähaiseepaska

Mä syön noi viikossa lisäx 12kg maggaraa.

• moniunohtaaaa

Moni unohtaa mainita köyhyyspalstalla tuon makkaran kun niin terveellisesti mukamas sitten syödään, itsellä menee kylläkin paketti viikossa.

• HyvääJouluaKaikille

Kyllä meilläkin kerran viikossa on makkararuokaa.
        Uunimakkara taitaa olla meillä suosikki. Meillä laitetaan makkaran viiltoihin pieni siivu valkosipulia ja on kyllä oikein hyvää jos vain valkosipulista pitää.

• ruokaonhalpaa

Me ei syödä makkaraa kovinkaan paljon. Joskus ostetaan makkaraa ilman kamaraa. Nyt ostin bratwurstia paketin Lidlistä pitkästä aikaa, paistan ne uunissa hapankaalin kanssa.
        Broileria ja kalaa saa paljon halvemmalla, kuin kunnon makkaraa. Halvempia makkaroita en kyllä ala syömään.

• Tyhmyysonilmaista
        ruokaonhalpaa kirjoitti:

Me ei syödä makkaraa kovinkaan paljon. Joskus ostetaan makkaraa ilman kamaraa. Nyt ostin bratwurstia paketin Lidlistä pitkästä aikaa, paistan ne uunissa hapankaalin kanssa.
        Broileria ja kalaa saa paljon halvemmalla, kuin kunnon makkaraa. Halvempia makkaroita en kyllä ala syömään.

Joo mekin ostettiin Wartburg yhdellä tahdilla, makkaraa ilman kamalaa voih! Nyt ei ole enää pahamieli kun en syö kamalaa :D

• sdfertgsdfergrdfr
        Tyhmyysonilmaista kirjoitti:

Joo mekin ostettiin Wartburg yhdellä tahdilla, makkaraa ilman kamalaa voih! Nyt ei ole enää pahamieli kun en syö kamalaa :D

Näköjään tyhmyys tosiaan on on ilmaista... Syö sinä vaan sitä kamaraa Wartburgisi kanssa ;D

• Erilainenperhw

Kaikki ei pidä jouluruuista. Meillä tykätään kalapuikoista,kanafileistä,perunasalaatista,italiansalaatista, Italian padasta,keittoruuista. Emme pidä edes glögistä.

• Hyvää_Joulua

Ajoittain kuulee kaupassa kävijöiltä että mitä ostohysteriaa on ostaa ruokaa suuria määriä jonkun juhlan takia juhlapyhien alla kun kaupat ovat auki pyhinäkin. On hienoa kuka vielä kunnioittaa juhlapyhiä jättämällä niinä päivinä kaupassa ravaamisen. Kaupoilla olisi opittavaa entisestä hyvästä mallista. Kaikki pyhien aukioloaikojen lisäkulut voisi poistaa ruokienkin hinnoista jos kaupat olisi silloin kiinni. Vaihtoehtoisesti voisi tuotteisiin laittaa prosentuaalisen sunnuntailisän sunnuntaikävijöille koska ei kaikki halua edes käydä kaupoissa pyhäpäivinä. Arjella ja juhlalla ei näytä olevan enää eroa kaupan ahneuden takia.
      Jokainen sen ymmärtänee että ei ostettuja määriä ole tarkoituskaan syödä vain juhlapyhinä vaan ne riittää useammaksikin päiväksi, jopa viikoksi riippuen syöjien määrästä.
      Toiset ostaa kerralla isompia määriä että siellä kaupassa ei tarvitse joka päivä ravata ja toisilla on suurempia perheitä juhlapyhien aikana vierailemassa joille ruokaa laitetaan. Jokainen tietää budjettinsa millä mennään arjessa ja juhlassa, riittääkö rahat ja mihin ne riittää.

• seuraaikaasitoop

Aloittajalle.
      Riippuu mitä laittaa "jouluruuikseen"! Kaikki eivät halua halvimpia mahdollisia ruokia, esm. kinkkua, laatikoita , rosollia jne.
      Itse laitan kauniin, juhlavan pöydän juusotarjottimineen, runsaineesalatteineen, eril.kalat, trendikkäät jälkiruua, viinit jne.
      Neuvosi ovat todella typeriä. Elät neuvoinesi jossain 1920-luvullaq. Ruokailutavat ja trendit ovat todellakin muuttuneet ajasta jossa elät!!

• hyvääruokahalua

Kinkut, laatikot rosollit ovat perinnejouluruokia. Ei niitä ole pakko laittaa pöytään joshaluaa muuta. Toiset vaan tykkää laittaa vähän niitäkin maisteltavaksi. Ei meilläkään koululapset syö laatikoita, vaan esim perunamuusia tai uuniperunoita vastaavasti. Voihan laatikoita olla näytiksi ja vähän, mutta kaikenlaista muutakin voi laittaa lisäksi.
        Itselle tuli lapsenlapsia 90-luvulla, ja vannoutuneena perinneruokafanina tietysti laitoin laatikot ja muut, mutta kas kummaa, tajusin jopa itse että lapsia varten laitetaan esim perunaa ja lihapullia ja kasviksia naposteltaviksi.
        Elämäntilanteet vaihtelee, ja ehkä aloittaja tarkoitti yleisesti, että perinteiset ruuat ei ole kalliita. Eri juttu on sitten, kellä on varaa, niin se syö vaikka hevosen.

• antakaa.rahaa

Tänään söin kaurrapuurroa, keitin 10 litran kattilan ihan täyteen ja laitoin päälle oikein reilusti suolaa. Söin sen kaikki ja heti lähti nälkä.
      Mutta kun se oli niin suolaista, niin tuli hirveä jano. Jan kun mulla ei ole yhtään rahaa niin otin 200 euron pikavipin. Ajoin taksilla Alkoon, ostin 5 koria A-olutta, rommia, viskiä ja giniä.
      Janokin lähti.
      Mutta millä mä saan maksettua sen pikavipin. Voisitteko heittää mulle sen 200 korko siihen päälle.

• perinnemutsi

Minusta tuntuu tyhmältä tehdä lapsille eri ruuat jouluksi. Eihän lapset sitten opi perinteitä, perinne ei siirry vaan katkeaa. Perunoita ja lihapullia voi tehdä vaikka kaikkina muina 360 päivänä vuodessa kun ei ole joulu.

Koululaiset syö meillä muita jouluruokia, mutta rosollia, lanttu- ja porkkanalaatikoita ei niinkään. Koululaisten suosikit joulupöydässä on sinappisilakat, graavilohi, italiansalaatti, punajuurisalaatti, kinkku, perunalaatikko, punajuurilaatikko, maksalaatikko, herneet, luumut ja kaikki jälkiruuat. Itse tehtyinä nuo salaatit ja laatikot ei kovin kalliiksi tule.

Onko mitenkä yleinen jouluruoka nuo pasteijat, mitä jotkut ketjun kirjoittajat tekevät? En ennen ole kuullut, että jouluna olisi pasteijoita.

• monenlaistaperinnettä

Nuo perinteet jouluruokien suhteen on yllättävän erilaisia eri perheissä. Minun lapsuuteni perheessä ei ollut koskaan mm. kinkkua jouluna, eikä myöskään se ole omassakaan perheessä ollut, kuin vasta ihan viime vuosina. Ei se joulukinkku ollut rahasta kiinni lapsuuteni perheessä, meillä oli kalkkunaa, kalaa ja muuten lihaa eri muodossaan. Ruusukaalit ja säilykeherneet olivat joulupöydässä aina jossain muodossa laitettuna. Erilaisia laatikkoruokia oli; lanttu, maksa, peruna ja porkkanalaatikoita.
        Omassa joulupöydässäni ei ole ollut maksalaatikkoa, ei kaipaa sitä lapsuudestani joulupöytään, vaikka muuten syön sitä arkiruokana, jos sitä tarjouksessa kaupassa. Imelletty perunalaatikko on yksi suosikkini, mummoni teki aikoinaan todella hyvää imellettyä perunalaatikkoa.
        Ulkomailla asuessani sain maistaa monenlaisia jouluruokia, joista on tullut omaankin joulupöytään vaikutteita.

• herneittäyt

Herneitä täytyy olla jouluruokien kanssa ja ehdottomasti purkissa olevia ei missään nimessä pakaste.

• terveellisempivaihtoehto

Minäkin vuosien ajan ostin aina säilykeherneitä, kun niitä lapsuuden kotonakin oli. Sitten ihan nyt peri vuotta sitten huomasin, että kun pakasteherneet kiehauttaa suolavedessä, niin on aivan sama maku, ellei jopa parempi. Kannattaa kokeilla, vaikka jo ennen joulua, ettei joulupöytään tatvitse riskiä ottaa. Varmaan tulee syötyä.

• samajuttuuuu

Sama juttu oli että lapsuudessa niitä purkissa olevia herneitä ja maistu jouluruokien sivussa.

• hyvääruokahalua

Viimeistään tapaninpäivänä saa taas joululaatikoita sentillä, ainakin viime vuonna oli meidän k-kaupassa. Joten ostaa niitä pinon, tekee kaikenlaisia lettuja ja sämpylöitä niinkuin olikin ohjeena yks päivä tv:ssä että porkkanalaatikkosämpylät. Ainakin on halpaa. Kinkkujakin saa varmaan alennuksella, jospa viettäisikin joulua vasta 27. pv

• Köyhäkaupunkilainen

Joo sitten joulun jälkeen ruokaa saa 0.20 eurolla. Ostaa maksa ja lanttulaatikkoa isomman satsin ja pakastaa niin riittää ruokaa pariksi kuukaudeksi. 10 eurolla saa jo aika paljon. Myös muuta ruokaa saa halvalla kuten lättypizzaa, jauhelihaa, kanaa.

• 13euroamaksoi

Ostin eilen tarjouksesta 2 kilon lohen. Fileoin, suolasin toisen fileen pakastimeen ja toisen jääkaappiin. Ruodot keitin, jäähdytin liemen, irrotin pikkulihat. Keitin liemessä makaronit, lisäsin lohenriippeet ja tein lohipastan. Tällä viikolla meillä syödään alkuviikosta lohipastaa ja loppuviikosta uuniperunoita lohi-tuorejuustotäytteellä.

Jouluaattoaamuna otan toisen fileen pakastimesta sulamaan. Kohmeisena siitä saa kauniita, ohkaisia siivuja joulupöytään.

• Niin teemme meikei samat ruuat ja ainoastaan en ole perehtynyt suklaa nameihin.minä pidä kalliina ruokaa ja sinä pidät halpana( täytyy siitä jotakin maksaa)

En sinäänsä mitään menettänyt rahaa, enkä olisi paljoa säästänyt vain meidän rahan arvo on eri.
      Minulle päälle 200e on huiman kallis ruuaksi 5päivälle.
      Negatiivisuus on vain se että otin taikinan kuin lehtitaikinankin valmiina ruokana ja selviää että itsekin ostat voitaikinaa.😁 kun aloituksesta puhutaan itsevalmistelu halvempaa.

Sit osa olettaa että ostan valmiina kun puhun lehtitaikina ja piparien taikinaa en osaa tehdä.
      Huonoja tulkitsejoita jotenkin enemmän tahallista koska tahtovat jatkuvasti puhua älykkyydestä alentavaan sävyyn jos jotain ei harjoittele.😁

Hyvää joulun odotusta 😁

• Allesatasellasaa

Hei valtakunta! Ei perinteiset jouluruuat maksa päälle 200e viideksi päiväksi.

Juuri käytiin kaupassa ja ostettiin kaikki jouluruuat. Meni 81 euroa, kolme isoa kassillista ruokaa. Mukana ostoksissa on mm. silliä kahta laatua, merileväkaviaaria, tuorejuustoa, tilliä, kermaa, munia, punajuuria, porkkanoita, perunoita, lipeäkalaa, 10 kg:n kinkku, herneitä, luumuja, laatikoita 3 isoa rasiaa, 1 kg torttutaikinaa, luumuhillo, sekahedelmät, kuohumaitoa, puuroriisiä, omenoita, päärynöitä, mandariineja, juustoja, suklaakonvehteja 3 rasiaa ...

Noista riittää pitempään kuin viideksi päiväksi. Kinkusta arviolta puolet pilkotaan rasioihin ja pakastetaan, ja niistä tekee alkukevään aikana monta ruokaa.

Piparit olen leiponut jo aikaisemmin. Mutta ei valmis taikinakaan ole kallista, eikä nuo valmiit piparitkaan paljoa maksa.

• Allesatasellasaa kirjoitti:

Juuri käytiin kaupassa ja ostettiin kaikki jouluruuat. Meni 81 euroa, kolme isoa kassillista ruokaa. Mukana ostoksissa on mm. silliä kahta laatua, merileväkaviaaria, tuorejuustoa, tilliä, kermaa, munia, punajuuria, porkkanoita, perunoita, lipeäkalaa, 10 kg:n kinkku, herneitä, luumuja, laatikoita 3 isoa rasiaa, 1 kg torttutaikinaa, luumuhillo, sekahedelmät, kuohumaitoa, puuroriisiä, omenoita, päärynöitä, mandariineja, juustoja, suklaakonvehteja 3 rasiaa ...

Noista riittää pitempään kuin viideksi päiväksi. Kinkusta arviolta puolet pilkotaan rasioihin ja pakastetaan, ja niistä tekee alkukevään aikana monta ruokaa.

Piparit olen leiponut jo aikaisemmin. Mutta ei valmis taikinakaan ole kallista, eikä nuo valmiit piparitkaan paljoa maksa.

Noh meillä onkin iso perhe ja ostetaan yleensä 7 kassillista ja todennäköisesti nyt 8/9 /10kassillista. Ja kun käytiin pikku ostoksilla tulee helposti kaksi kassillista koska jurgurttia lapsetkin syö.
        vaipat maksaa sen n18 e ja jos tarvii hygienia muita ostaa mikä on todennäköisesti.
        Joululimppua ja eikä unohdeta leivän päälle lisukkeita.
        Kyl ruoka maksaa.

Maitoa juodaan 3litraa päivässä
        Syödää myös jouluna limpparia(saunajuomana aina)

Meillä tule hedelmiä kassillinen aina ostettua joten jo pelkistä maidosta ja hedelmistä kaksi kassillista.

Viimeksi kikuteltiin kuun alusta ostin 280€ edestä ostettiin mihin sisälsi myös hygienia tuotteita.

Elä unohda ruoka maksaa.
        En ole koskaa lihaa säilynyt(uudelleen pakastAnut)koska uudelleen pakastaminen pilaantuu nopeasti, mikä on monesti syy tärkein ,miksi sitä ei tehdä. Hygienia on meille tärkeä myös ja puhdas ruoka.

Mitä paremmin hoidat hampaasi, sitä enemmän vältyt hammaslääkärillä.
        Nykyään pastillitkin kuulostaa olevan lapsilla ehdoton suositus, ikäväkseni emme osta säännöllisesti niitä.

Eli se on ihan siitä kiinni mitä ostaa meillä joko lahjaton tai ruuaton, joululahjat maksaa enemmän. Huolehdimme lapsilla olevan ruokaa ja biojätettä tulee 1 1/2 pussillista biojätettä olen pahoillani että käytämme halvimpia luonnossa hajoavia bioska pusseja kuin kaikkea muitakin asioita tarvii ja ostamme jauhelihaa, mikä on pakastamatonta.

Sekä myös kierrätämme muovit(piti nyt siihenkin harmilliseen juttuu ryhtyä) lisä työtä sekin on.

• valtakunta kirjoitti:

Noh meillä onkin iso perhe ja ostetaan yleensä 7 kassillista ja todennäköisesti nyt 8/9 /10kassillista. Ja kun käytiin pikku ostoksilla tulee helposti kaksi kassillista koska jurgurttia lapsetkin syö.
        vaipat maksaa sen n18 e ja jos tarvii hygienia muita ostaa mikä on todennäköisesti.
        Kyl ruoka maksaa.

Meillä tule hedelmiä kassillinen aina ostettua joten jo pelkistä maidosta ja hedelmistä kaksi kassillista.

Viimeksi kikuteltiin kuun alusta ostin 280€ edestä ostettiin mihin sisälsi myös hygienia tuotteita.

Elä unohda ruoka maksaa.
        En ole koskaa lihaa säilynyt(uudelleen pakastAnut)koska uudelleen pakastaminen pilaantuu nopeasti, mikä on monesti syy tärkein ,miksi sitä ei tehdä. Hygienia on meille tärkeä myös ja puhdas ruoka.

Nykyään pastillitkin kuulostaa olevan lapsilla ehdoton suositus, ikäväkseni emme osta säännöllisesti niitä.

Eli se on ihan siitä kiinni mitä ostaa meillä joko lahjaton tai ruuaton, joululahjat maksaa enemmän. Huolehdimme lapsilla olevan ruokaa ja biojätettä tulee 1 1/2 pussillista biojätettä olen pahoillani että käytämme halvimpia luonnossa hajoavia bioska pusseja kuin kaikkea muitakin asioita tarvii ja ostamme jauhelihaa, mikä on pakastamatonta.

Sekä myös kierrätämme muovit(piti nyt siihenkin harmilliseen juttuu ryhtyä) lisä työtä sekin on.

Siis ”syödään” on juodaan myös joululimpparia(varsikin lapset juo).

• Allesatasellasaa kirjoitti:

Äläkä unohda jos on kahvi ihmisiä sitä kahviakin.
        Kumminkin juodaan kultakatriina(sellainen paha meiltä löytyy) lapset isommat juo teetä.
        Kaikki on joulusta kuin kahvikin.

• JuanValdez
        valtakunta kirjoitti:

Äläkä unohda jos on kahvi ihmisiä sitä kahviakin.
        Kumminkin juodaan kultakatriina(sellainen paha meiltä löytyy) lapset isommat juo teetä.
        Kaikki on joulusta kuin kahvikin.

Kannattaisi varmaan ostaa parempaa kahvia, jos niin paha löytyy.

• köyhäsäästää
        valtakunta kirjoitti:

Kyl ruoka maksaa.

Elä unohda ruoka maksaa.

Olettteko kokeilleet kulujen karsimista?
        -Me ainakin ostetaan maidot kaupasta, missä maito maksaa 0,55€/litra ja usein -50% alennuksella tietty vaan puolet tuosta.
        -Jogurtit me ostetaan 1litran tölkissä vaihtojogurttina, maksaa 0,80€/litra, pitkät päiväykset vielä, niin kerralla voi ostaa vaikka koko korin.
        -WC-paperit ostettu kimppaostona jo vuosia suoraan tehtaalta.
        -Vaipat ostettiin puolalaisia Pampersin vaippoja, käytännössä iso säkki esim. housuvaippoja maksaa 5€, kun Ruotsin kautta sai aina osan hinnasta palautuksena pankkitilille. Oltiin myös jossain vaiheessa jäseniä yhdessä klubissa, mistä sai alekuponkeja markettiin, niissä vaan oli sellainen juju, että kassa meni aina jumiin ja homma kesti. Lopulta keksittiin, että koulutettiin vaan yksi kassarouva osaamaan niiden kuponkien koodin syöttäminen kassaan ja käytettiin vaan hänen kassaa siellä marketissa. Samoilla kupongeilla sai ostaa myös vauvan ruokaa, piltit ja vellit yms. Ostettiin aina kerralla kunnon lasti, jos oli tuo tuttu osaava kassahenkilö töissä marketissa.
        -Pesuaineet yms. hygienia ei maksa mahdottomia, jos ostaa kerran pienet pakkaukset ja ostaa sen jälkeen niihin täytöt isoissa kanistereissa. Pyykinpesujauheet on ostettu jo vuosia isoissa erissä 20kg paketeissa kerralla ja on käytetty tosi edullista zeoliittivapaata pesuainetta, kun yhdellä lapsista on atooppinen iho ja minulla muuta vaivaa, ettei zeoliittia saa olla pesuaineissa.
        -Limpparit maksaa älyttömästi, jos ei yhtään katso tarjouksia. Me ostetaan vaan tarjouksista limpparit. Kotimehuja juodaan aika paljon, kun on marjoja ja omenia, mistä tekee Mehu-Liisalla mehut kellariin.
        -Leipää kannattaa hakea noin suurelle perheelle suoraan leipomosta tai hankkia halpa leipäkone. Leipäkoneella valmistuu aina aamuksi tuore leipä ja Lidlissä halvin kuivahiiva, jauhot voitte hakea EU-ruoka-avusta, sieltä hakee toisetkin. Tosin ei ne jauhot kaupassakaan maksa ihan mahdottomia, jos hieman katsoo hinnat, eikä osta kalleimpia.
        -Ostatteko kaupasta muovikasseja joka kerta 7 - 10 kpl? Turha menoerä! Me on loetettu muovi- tai paperikassien ostaminen kaupasta jo vuosia sitten. Meillä on mukana aina kylmälaukut ja kestokassit, sekä otetaan kaupasta ilmaiseksi tarjottavat pahvilaatikot, jos enempi ostoksia, mihin pakataan ostoksia. Kylmälaukut kestää vuosia käytössä ja varmistaa, ettei kesällä kylmäketju katkea ja talvella voi laittaa kylmälle arat hedelmät ja vihannekset kylmälaukkuun. Kestokasseja saa ilmaiseksi mm. messuilta ja messuille taas saa ilmaisia lippuja mm. ammatti- ja aikakausilehdiltä.
        Paljossa voi säästää ja säästetty euro on aina parempi, kuin tienattu, kun siitä ei ole tarvinnut maksaa veroa.

• JuanValdez kirjoitti:

Kannattaisi varmaan ostaa parempaa kahvia, jos niin paha löytyy.

Kyllä mies osti tarjouksesta pressaa(tummaa paahtoa)en tiedä onko se parempaa. En muista. Ei sitä olla vielä avattu toivottavasti pitää yön sit kun tonttuilee(paketoi) niin hereillä.

Koen sen pahaksi tavaksi juoda kahvia nykyään säännöllisesti,sitten ku pitäisi piristää se ei piristä kun on keho tottunut pitäisi juoda vain harvoin eikä säännöllisesti kun oikeasti tarvitsee ei muulloin.

• köyhäsäästää kirjoitti:

-Me ainakin ostetaan maidot kaupasta, missä maito maksaa 0,55€/litra ja usein -50% alennuksella tietty vaan puolet tuosta.
        -Jogurtit me ostetaan 1litran tölkissä vaihtojogurttina, maksaa 0,80€/litra, pitkät päiväykset vielä, niin kerralla voi ostaa vaikka koko korin.
        -Vaipat ostettiin puolalaisia Pampersin vaippoja, käytännössä iso säkki esim. housuvaippoja maksaa 5€, kun Ruotsin kautta sai aina osan hinnasta palautuksena pankkitilille. Oltiin myös jossain vaiheessa jäseniä yhdessä klubissa, mistä sai alekuponkeja markettiin, niissä vaan oli sellainen juju, että kassa meni aina jumiin ja homma kesti. Lopulta keksittiin, että koulutettiin vaan yksi kassarouva osaamaan niiden kuponkien koodin syöttäminen kassaan ja käytettiin vaan hänen kassaa siellä marketissa. Samoilla kupongeilla sai ostaa myös vauvan ruokaa, piltit ja vellit yms. Ostettiin aina kerralla kunnon lasti, jos oli tuo tuttu osaava kassahenkilö töissä marketissa.
        -Pesuaineet yms. hygienia ei maksa mahdottomia, jos ostaa kerran pienet pakkaukset ja ostaa sen jälkeen niihin täytöt isoissa kanistereissa. Pyykinpesujauheet on ostettu jo vuosia isoissa erissä 20kg paketeissa kerralla ja on käytetty tosi edullista zeoliittivapaata pesuainetta, kun yhdellä lapsista on atooppinen iho ja minulla muuta vaivaa, ettei zeoliittia saa olla pesuaineissa.
        -Limpparit maksaa älyttömästi, jos ei yhtään katso tarjouksia. Me ostetaan vaan tarjouksista limpparit. Kotimehuja juodaan aika paljon, kun on marjoja ja omenia, mistä tekee Mehu-Liisalla mehut kellariin.
        -Leipää kannattaa hakea noin suurelle perheelle suoraan leipomosta tai hankkia halpa leipäkone. Leipäkoneella valmistuu aina aamuksi tuore leipä ja Lidlissä halvin kuivahiiva, jauhot voitte hakea EU-ruoka-avusta, sieltä hakee toisetkin. Tosin ei ne jauhot kaupassakaan maksa ihan mahdottomia, jos hieman katsoo hinnat, eikä osta kalleimpia.
        -Ostatteko kaupasta muovikasseja joka kerta 7 - 10 kpl? Turha menoerä! Me on loetettu muovi- tai paperikassien ostaminen kaupasta jo vuosia sitten. Meillä on mukana aina kylmälaukut ja kestokassit, sekä otetaan kaupasta ilmaiseksi tarjottavat pahvilaatikot, jos enempi ostoksia, mihin pakataan ostoksia. Kylmälaukut kestää vuosia käytössä ja varmistaa, ettei kesällä kylmäketju katkea ja talvella voi laittaa kylmälle arat hedelmät ja vihannekset kylmälaukkuun. Kestokasseja saa ilmaiseksi mm. messuilta ja messuille taas saa ilmaisia lippuja mm. ammatti- ja aikakausilehdiltä.
        Paljossa voi säästää ja säästetty euro on aina parempi, kuin tienattu, kun siitä ei ole tarvinnut maksaa veroa.

Meidän kaupoista ei noihin hintoihin saada joten joutuu kysyä missä kaupoissa,noihin hintoihin myydään.

Lapset meillä ei juo mehua kuin vain todella harvoin kuin pillimehua kipeänä tai kauppareissun jälkeen ”makeisena” sekin joskus kestää tovin.😁

En minä tiedä noista kupongeista mitään tiedä ja ei ole suhteita joillavois säästää, tukku ei sitten myy tavallisille,joten vähäksi jää kyllä tietous tuolla puolen, joten kun aikakin hyvin kortilla.

Miten viskootte roskat, kehtaatteko ilman pussia viedä?

Kuinka moneen löydät isot kanisterit täytteeksi pesuaineisiin, jotka ovat hyviä?
        Onko suomalaiseen shamppooseen tai mihin?
        Käsienipesu aineeseen ostetaan halpa kanisteri mutta ei olla muihin löydetty, jonka kelpuutetaan.

Kuluja ei katso karsita terveydestä ja mukavuudesta kyllä ne halvimmat on helposti vain lantrattua.

Kyllä meillä on kylmälaukku😁 sitä käytetään kesäisin taas pussit joutuneet jatkokäyttöön roskapusseiksi.

Mut hyvää yötä pakko nukkua. Vaikka kuinka tekisi mieli saada, vinkkiä lisää säästämiseksi.

• Kylmä_totuus

Kalliita ovat kaupan muovikassit roskapusseiksi. Varsinaisissa roskapussirullissa kappalehinta on ihan toista luokkaa.

• Kylmä_totuus kirjoitti:

Kalliita ovat kaupan muovikassit roskapusseiksi. Varsinaisissa roskapussirullissa kappalehinta on ihan toista luokkaa.

Eli mielummin ostaa rullassa, En ole edes tuota edes pohtinut aiemmin, täytyy tuokin tarkistaa.😁 ja se että mikä on taas kannattavin luonnolle,Tuota keskustelua o täysin pohdittu monesti.

https://yle.fi/uutiset/3-10197006

• Kylmä_totuus

Eipä ihme, että rahat menevät. En ole viime aikoina verrannut, mutta aiemmin kaupan muovikassi 20 senttiä ja roskapussi rullasta 8 senttiä. Saahan sitä toki jätehuollosta maksaa niinkin halutessaan, jos säästöllä ei ole väliä. Omapa on valintansa, mutta kaupan muovikassit kannattaisi uusiokäyttää ostoksilla, eikä aina maksaa turhaan uusista.

• Kylmä_totuus kirjoitti:

Eipä ihme, että rahat menevät. En ole viime aikoina verrannut, mutta aiemmin kaupan muovikassi 20 senttiä ja roskapussi rullasta 8 senttiä. Saahan sitä toki jätehuollosta maksaa niinkin halutessaan, jos säästöllä ei ole väliä. Omapa on valintansa, mutta kaupan muovikassit kannattaisi uusiokäyttää ostoksilla, eikä aina maksaa turhaan uusista.

Minusta hassuin säästö mitä me tehtiin oli kun prisma keräsi 3.90e ruuat ja yms, ja vain yhden muovikassihinalla. Silloin kun heitti kunnon varaston täytettyä tuli peräti tuo kerääminen kaupanpäälle kun 12kerralla ja suoraan kärrätä autoon maksettu.

Sitä sitten oli varaston pohjalla paljon mitkä kestävät ja pakastin täynnä. Nyt hinta on jossain 10€ joten tota hupia ei ole ollut.

Mutta sekin oli hauskaa ajasta maksamista ei tarvinnut itse kiertää tuntia ja vältti sitten myös turhan ostamista.

• voikunosaislukee

Aloituksessa ei muuten puhuttu mitään siitä lehtitaikinasta. Se ei ole mitenkään pakollista jouluna enkä ainakaan itse miellä sitä "ruuaksi" vaan herkuksi. Se on jokaisen oma asia, että kuinka paljon mättää rahaa turhaan.
        Mutta se on fakta, että jouluruuat ovat halpoja! Vänkäät mitä vaan niin juurekset, vesi ja mausteet eivät todellakaan paljoa kustanna. Ruuanlaitossa kerman voi vaihtaa keitinveteen eikä rosolliin tarvita kermavaahtoa.
        Käsittämätön summa tuo 200e jos se menee pelkästään ylimääräisiin jouluruokiin. Laskethan myös sen, että muutenkin söisitte, oli joulu tai ei. Eli kaikkea jouluna menevää ruokarahaa ei voi laskea pelkästään joulun kuluiksi. Olisi todella mielenkiintoista nähdä listaa mihin tuo 200e on mennyt. Kehtaatko laittaa?
        Piparitaikinan munat ja sokeri vaahdotetaan ja loput ainekset sekoitetaan joukkoon. Aika kädetön täytyy olla jos tuo on vaikeaa.

• voikunosaislukee kirjoitti:

Aloituksessa ei muuten puhuttu mitään siitä lehtitaikinasta. Se ei ole mitenkään pakollista jouluna enkä ainakaan itse miellä sitä "ruuaksi" vaan herkuksi. Se on jokaisen oma asia, että kuinka paljon mättää rahaa turhaan.
        Mutta se on fakta, että jouluruuat ovat halpoja! Vänkäät mitä vaan niin juurekset, vesi ja mausteet eivät todellakaan paljoa kustanna. Ruuanlaitossa kerman voi vaihtaa keitinveteen eikä rosolliin tarvita kermavaahtoa.
        Käsittämätön summa tuo 200e jos se menee pelkästään ylimääräisiin jouluruokiin. Laskethan myös sen, että muutenkin söisitte, oli joulu tai ei. Eli kaikkea jouluna menevää ruokarahaa ei voi laskea pelkästään joulun kuluiksi. Olisi todella mielenkiintoista nähdä listaa mihin tuo 200e on mennyt. Kehtaatko laittaa?
        Piparitaikinan munat ja sokeri vaahdotetaan ja loput ainekset sekoitetaan joukkoon. Aika kädetön täytyy olla jos tuo on vaikeaa.

Ei puhuttu mutta lasken jouluherkuksi kuin kinkunkin sitä kinkkuakaan tarvitse ostaa kalaahan emme syö.
        Mutta kuin jouluruuan lasken jouluherkuksi.
        Kuin myös lihapastejijat jouluherkuksi.

Voit sinä pelkkää peruunaakin syödä meillä syödään jouluna hyvin kuin tänä jouluna meni päälle 280€ Ja voimavarojen mukaan mies tekee ruuat meillä. Minä siivosin ja askartelin ja käytin lapsia ulkona mies opiskeli ja yhdessä lahjat paketoitiin tehtiin niihinkin meni 4tuntia.

Kyllä rahaa on palanut ja aika ollut erittäin. kortilla ja on tästä selvitty ilman velkaa.
        Ehkä kuitenkin pienimmäinen pojista luopuminen vaipasta tuki tätä taloutta pysymään ja saamaan hyvä joulu.
        Ymmärrän hyvin joidenkin ihmisten ostavan valmiina kun aika ei riitä ja aika maksaa.

Kyllä minä oon leiponut pipareita mutta ne maistuu pahalta sen vuoksi en koe osaavani niitä leipoa. Voit sinä syödä ja syöttää muillekin ja silloin itse tyydyn vain muiden leipomiin pipareihin jotka osaaleipoa hyviä,en minä mitää pahoja pipareita osta, niitäkin myydään.😂

En minä ainakaan kermavaahtoja rosollista käytä mies teki sen itselleen . Jouluruoka pitää olla hyvää. Ei mitään keitin vettä.
        On se kumma, ettei köyhä saa ostaa kunnon ruokia.

• voikunosaislukee
        valtakunta kirjoitti:

Ei puhuttu mutta lasken jouluherkuksi kuin kinkunkin sitä kinkkuakaan tarvitse ostaa kalaahan emme syö.
        Mutta kuin jouluruuan lasken jouluherkuksi.
        Kuin myös lihapastejijat jouluherkuksi.

Voit sinä pelkkää peruunaakin syödä meillä syödään jouluna hyvin kuin tänä jouluna meni päälle 280€ Ja voimavarojen mukaan mies tekee ruuat meillä. Minä siivosin ja askartelin ja käytin lapsia ulkona mies opiskeli ja yhdessä lahjat paketoitiin tehtiin niihinkin meni 4tuntia.

Kyllä rahaa on palanut ja aika ollut erittäin. kortilla ja on tästä selvitty ilman velkaa.
        Ehkä kuitenkin pienimmäinen pojista luopuminen vaipasta tuki tätä taloutta pysymään ja saamaan hyvä joulu.
        Ymmärrän hyvin joidenkin ihmisten ostavan valmiina kun aika ei riitä ja aika maksaa.

Kyllä minä oon leiponut pipareita mutta ne maistuu pahalta sen vuoksi en koe osaavani niitä leipoa. Voit sinä syödä ja syöttää muillekin ja silloin itse tyydyn vain muiden leipomiin pipareihin jotka osaaleipoa hyviä,en minä mitää pahoja pipareita osta, niitäkin myydään.😂

Meillä kyllä liha (kinkku) kuuluu normaaliin arkiruokaan pitkin vuotta, mutta pullat (joulutorttu) ei. Pullat ovat sitten herkutteluhetkiin.
        "Jouluruoka pitää olla hyvää. Ei mitään keitin vettä."
        Eihän pelkkä keitinvesi olekaan ruokaa eikä kukaan muu ole sellaista sanonutkaan. Parhaan lanttulaatikon olen itse tehnyt keitinveteen ja sekaan nokare voita. Miksi vääristelet asioita? Ikävää jos itse et halua edes opetella asioita, joilla säästäisit rahaa. En vain ymmärrä, että miksi kyselet vinkkejä jos et mitään kuitenkaan halua edes koittaa/opetella.
        Tottahan köyhä saa ostaa kunnon ruokia, mutta itse tekemällä saa parempia ja halvemmalla.
        Et taida kehdata kertoa, että mihin ruokiin sait tuon 280e kulumaan.
        Meillä joulun ylimääräiset kulut olivat n.50e kinkkuun, 6e mätiin, pari pakettia lehtitaikinaa alle 4e purkki luumuhilloa (olisko ollut 1e?, jatkoin luumuhilloa omatekemällä omenahillolla), maksapatee 2,50e, livekala valkokastike n. 10e, muutama suklaarasia 10e.
        Näistä en edes laske tulleen kuluja, koska syömme joka tapauksessa joka päivä;
        -Rosolliin tulevat aineet ovat halvempia kuin mitä normaalisti menee salaattiin ymv.
        -Laatikot laskin niiksi ruuiksi, joita olisimme kuitenkin syöneet, joten niistäkään ei ollut ylim. kuluja (itseasiassa säästöä, koska joululaatikot ovat paljon halvempia kuin esim. makaronilaatikko)
        -kala, joka savustettiin
        -2 sillipurkkia
        -juustoja (-60%) sekä (itse tehtyä) köyhän miehen lakkahilloa
        -itsetehty limppu (aineet sekoitetaan, kaadetaan vuokaan, annetaan kohota ja paistetaan. Aikaa kuluu noin 15min paistoaika, muttei uunin vieressä vahtia tarvitse).

Meillä on 3 henk. perhe, mutta aattona oli lisäksi 9 vierasta ja jouluruokia syötiin 3 päivää.
        Siitä en osaa sanoa, että kuinka pahoja nuo ruokani ovat, kun itse olen niihin kuitenkin tottunut. Kaikki kutsutut niitä kovin kehuvat ja mielellään aina tulevat meille syömään. Yhdellä näistä perheistä syömme itse vieraina Uutena Vuotena ja toisella pääsiäisenä.

Meillä kyllä liha (kinkku) kuuluu normaaliin arkiruokaan pitkin vuotta, mutta pullat (joulutorttu) ei. Pullat ovat sitten herkutteluhetkiin.
        "Jouluruoka pitää olla hyvää. Ei mitään keitin vettä."
        Eihän pelkkä keitinvesi olekaan ruokaa eikä kukaan muu ole sellaista sanonutkaan. Parhaan lanttulaatikon olen itse tehnyt keitinveteen ja sekaan nokare voita. Miksi vääristelet asioita? Ikävää jos itse et halua edes opetella asioita, joilla säästäisit rahaa. En vain ymmärrä, että miksi kyselet vinkkejä jos et mitään kuitenkaan halua edes koittaa/opetella.
        Tottahan köyhä saa ostaa kunnon ruokia, mutta itse tekemällä saa parempia ja halvemmalla.
        Et taida kehdata kertoa, että mihin ruokiin sait tuon 280e kulumaan.
        Meillä joulun ylimääräiset kulut olivat n.50e kinkkuun, 6e mätiin, pari pakettia lehtitaikinaa alle 4e purkki luumuhilloa (olisko ollut 1e?, jatkoin luumuhilloa omatekemällä omenahillolla), maksapatee 2,50e, livekala valkokastike n. 10e, muutama suklaarasia 10e.
        Näistä en edes laske tulleen kuluja, koska syömme joka tapauksessa joka päivä;
        -Rosolliin tulevat aineet ovat halvempia kuin mitä normaalisti menee salaattiin ymv.
        -Laatikot laskin niiksi ruuiksi, joita olisimme kuitenkin syöneet, joten niistäkään ei ollut ylim. kuluja (itseasiassa säästöä, koska joululaatikot ovat paljon halvempia kuin esim. makaronilaatikko)
        -kala, joka savustettiin
        -2 sillipurkkia
        -juustoja (-60%) sekä (itse tehtyä) köyhän miehen lakkahilloa
        -itsetehty limppu (aineet sekoitetaan, kaadetaan vuokaan, annetaan kohota ja paistetaan. Aikaa kuluu noin 15min paistoaika, muttei uunin vieressä vahtia tarvitse).

Meillä on 3 henk. perhe, mutta aattona oli lisäksi 9 vierasta ja jouluruokia syötiin 3 päivää.
        Siitä en osaa sanoa, että kuinka pahoja nuo ruokani ovat, kun itse olen niihin kuitenkin tottunut. Kaikki kutsutut niitä kovin kehuvat ja mielellään aina tulevat meille syömään. Yhdellä näistä perheistä syömme itse vieraina Uutena Vuotena ja toisella pääsiäisenä.

Älä itse vääristele, minä osaan ruokaa tehdä mutta aikaani en siihen ole uhrannut kun mies ruuan tekee.
        kyllä meillä vieläkin on kohta 9henkinen perhe eikä vain 3 päivänä pelkiltää syömässä hyvin aikaa on sitä ennen valmistella pikkuisella perheenä jouluukin tavaran määrä on vähäsempi ja siivoukset.

Se että joululahjat maksaa ja ruuatta ei pysty olemaan jouluna ja elämiseen se toimeentulokin on sama joka kuu, myös jouluna.

Se ruoka mitä itse syöt on tottumus kysymys mutta kun me syödään, me ei jätetä kermaa jouluna pois,annetaan lapsille ruokaa, kotiruoka maksaa kun emme säästä paljoa ruualla vaan isommilla asioilla. Pitkää pennin venytystä saa tehdä projekteja.lihapastelija meillä toimii välipaloina jouluna se ei ole meille herkku joulutorttua syötiin yhtenä päivässä 2kiloa eikä sitä muulloin syöty se toimi kyllä herkkuna.

Ainoa asia jota opin ketjusta on joilla on aikaa pihistelevät tai suhteita, kuka teistä pihistelee parhaitenjoilla eniten aikaa siihen. Minulla ei ole aikaa. Sinulla on ollut hyvin aikaa.

Silloin 4 henkisenä perheenä leivoin itsekin ja tein ruuat mutta mies valtasi keittiön että on siitä lähtien tehnyt ruuat.

Ainoan säästökohteen löysin muovipusseja kannattaa ostaa rullassa ja ensi vuonna voin katsoa ,jos ensivuonna säästää jouluruualla paremmin,jos saisi vähemmän stressiä vuodessa, eikä olisi niin työllästä joulu.

Sinä voit tarjota vettä ja sitruuna tarjota makuna puristettuna mutta eikö sinulla ole kohtuutonta verrata meitä, meillä on melkein kolme kertaa enemmän kuin teitä.
        Joten kolmikerrasta rahamenoeräsi ruokaa vai päättätkö lapsieni syövän vähemmän.

Emme edes ostanut vaan 40€ kinkun kun loput lentää sit Bio-jätteeseen.

• Kyllä minulla on korkea älykkyys.🤔
        Joten sun mustamaalauksesi,ei kyllä päde.

• voikunosaislukee
        valtakunta kirjoitti:

Älä itse vääristele, minä osaan ruokaa tehdä mutta aikaani en siihen ole uhrannut kun mies ruuan tekee.
        kyllä meillä vieläkin on kohta 9henkinen perhe eikä vain 3 päivänä pelkiltää syömässä hyvin aikaa on sitä ennen valmistella pikkuisella perheenä jouluukin tavaran määrä on vähäsempi ja siivoukset.

Se että joululahjat maksaa ja ruuatta ei pysty olemaan jouluna ja elämiseen se toimeentulokin on sama joka kuu, myös jouluna.

Se ruoka mitä itse syöt on tottumus kysymys mutta kun me syödään, me ei jätetä kermaa jouluna pois,annetaan lapsille ruokaa, kotiruoka maksaa kun emme säästä paljoa ruualla vaan isommilla asioilla. Pitkää pennin venytystä saa tehdä projekteja.lihapastelija meillä toimii välipaloina jouluna se ei ole meille herkku joulutorttua syötiin yhtenä päivässä 2kiloa eikä sitä muulloin syöty se toimi kyllä herkkuna.

Ainoa asia jota opin ketjusta on joilla on aikaa pihistelevät tai suhteita, kuka teistä pihistelee parhaitenjoilla eniten aikaa siihen. Minulla ei ole aikaa. Sinulla on ollut hyvin aikaa.

Silloin 4 henkisenä perheenä leivoin itsekin ja tein ruuat mutta mies valtasi keittiön että on siitä lähtien tehnyt ruuat.

Ainoan säästökohteen löysin muovipusseja kannattaa ostaa rullassa ja ensi vuonna voin katsoa ,jos ensivuonna säästää jouluruualla paremmin,jos saisi vähemmän stressiä vuodessa, eikä olisi niin työllästä joulu.

Sinä voit tarjota vettä ja sitruuna tarjota makuna puristettuna mutta eikö sinulla ole kohtuutonta verrata meitä, meillä on melkein kolme kertaa enemmän kuin teitä.
        Joten kolmikerrasta rahamenoeräsi ruokaa vai päättätkö lapsieni syövän vähemmän.

Emme edes ostanut vaan 40€ kinkun kun loput lentää sit Bio-jätteeseen.

En ole lukenut koko ketjua kuin vaan suurpiirteisesti. Silmäilin kuitenkin vastauksiasi ja siellä huomasin, että mainitset ettet osaa tehdä ruokaa ja tarvitsisit jonkun kädestä pitäen opettamaan. Nyt kuitenkin sanot, että osaatkin tehdä ruokaa.
        Mies siis tekee teillä ruokaa, mutta sitä (lasagnea) on tehty viimeksi kesällä...
        Että kyllä olen vieläkin sitä mieltä, että vääristelet asioita. Todella huolestuttavaa jos et itse huomaa kirjoituksiesi ristiriitaisuuksia.

"Se ruoka mitä itse syöt on tottumus kysymys mutta kun me syödään, me ei jätetä kermaa jouluna pois,annetaan lapsille ruokaa, kotiruoka maksaa kun emme säästä paljoa ruualla vaan isommilla asioilla."
        Silloin jos siihen kermaan ei ole rahaa, niin silloin se jätetään pois. Niin yksinkertaista.
        Itse teen muut laatikot kerman kera, paitsi lanttu- ja perunalaatikon.
        Oletatko ettei muut anna lapsille ruokaa?
        Kotiruualla kannattaa säästää, se on yksi niistä "isommista asioista". Teet sillä huomattavasti isomman tilin kuin niillä roskapusseilla. Mietippä vaikka, että ostaessasi valmisruokaa, teet samalla rahalla ruokaa 2-3 päiväksi. Tai ne kalliit kaupan kolmioleivät vaihtuvat itse tehtyihin!

"...joulutorttua syötiin yhtenä päivässä 2kiloa..."
        2 kiloa!?! Eli 5 joulutorttua/hlö...ne teidän pienetkin?? Ei meillä kukaan olisi edes jaksanut syödä tuollaista määrää yhden päivän aikana. No, jouluna tuleekin syötyä usein yli tarpeensa, joten ei kai mikään ihme ettei jaksakaan enää herkkuja popsia.

"Joten kolmikerrasta rahamenoeräsi ruokaa vai päättätkö lapsieni syövän vähemmän."
        Kyllä päättelen, että lapset syövät vähemmän kuin aikuiset.
        Meidän päivällispöydässämme oli joulun kolmena päivänä yhteensä 18 AIKUISTA. Jos kolminkertaistan jouluruuan määrän, jonka ostin, niin ruokaa olisi ollut noin 50 aikuiselle.
        Älä nyt ainakaan laske syntymätöntä lasta vielä kinkun- ja laatikonsyöjiin. ;oD
        Miksi heittäisitte ruokaa roskiin? Loppukinkku suikaleiksi ja pakkaseen. Turha sanoa, että se siitä huonoksi menee vai oletteko säilyttäneet sitä koko joulun pöydällä?

"...tavaran määrä on vähäsempi ja siivoukset."
        Riippuu henkilöistä, toisilla sitä tavaraa riittää ja toiset ovat minimalistisempia. Ei välttämättä liity perheen henkilömäärään.
        Itse kävin töideni lisäksi siivoamassa vanhempieni sekä appivanhempieni talot. Aloitin siivoukset jo alkukuusta, koska muuten en olisi ehtinyt enää omaa kotia (250 neliötä) siivota.
        Olen jouluihminen ja teen nuo oikein mielelläni, jouluna täytyy olla tiptop! Ja tietysti kaikki mahdollinen joulukoristelu taloon joulupöytäliinoja ja -verhoja unohtamatta.
        Usko vaan, että monena iltana kirjaimellisesti kaaduin sänkyyn illalla. No, pysyypä ainakin kunto parempana kuin vaan sohvalla röhnöttäen ja oli ihanaa odottaa joulua!

"Minulla ei ole aikaa. Sinulla on ollut hyvin aikaa."
        Jouluruokien tekoon meni muutama tunti, mutta teinkin kaikkia laatikoita 2 isoa vuokaa. Isolla vuualla tarkoitan GN-vuokaa (lähes uunipellin kokoinen). Ei niitä ruokia vahtia tarvitse kun kiehuvat tai ovat uunissa. Kun kuorii suoraan ämpäriin porkkanat, sun muut, niin ei tule paljoa siivottavaakaan ja helppo viedä kompostoriin.

Et ilmeisesti kehtaa laittaa sitä 280e kauppakuittia tänne? Niin vähän epäilinkin...

En ole lukenut koko ketjua kuin vaan suurpiirteisesti. Silmäilin kuitenkin vastauksiasi ja siellä huomasin, että mainitset ettet osaa tehdä ruokaa ja tarvitsisit jonkun kädestä pitäen opettamaan. Nyt kuitenkin sanot, että osaatkin tehdä ruokaa.
        Mies siis tekee teillä ruokaa, mutta sitä (lasagnea) on tehty viimeksi kesällä...
        Että kyllä olen vieläkin sitä mieltä, että vääristelet asioita. Todella huolestuttavaa jos et itse huomaa kirjoituksiesi ristiriitaisuuksia.

"Se ruoka mitä itse syöt on tottumus kysymys mutta kun me syödään, me ei jätetä kermaa jouluna pois,annetaan lapsille ruokaa, kotiruoka maksaa kun emme säästä paljoa ruualla vaan isommilla asioilla."
        Silloin jos siihen kermaan ei ole rahaa, niin silloin se jätetään pois. Niin yksinkertaista.
        Itse teen muut laatikot kerman kera, paitsi lanttu- ja perunalaatikon.
        Oletatko ettei muut anna lapsille ruokaa?
        Kotiruualla kannattaa säästää, se on yksi niistä "isommista asioista". Teet sillä huomattavasti isomman tilin kuin niillä roskapusseilla. Mietippä vaikka, että ostaessasi valmisruokaa, teet samalla rahalla ruokaa 2-3 päiväksi. Tai ne kalliit kaupan kolmioleivät vaihtuvat itse tehtyihin!

"...joulutorttua syötiin yhtenä päivässä 2kiloa..."
        2 kiloa!?! Eli 5 joulutorttua/hlö...ne teidän pienetkin?? Ei meillä kukaan olisi edes jaksanut syödä tuollaista määrää yhden päivän aikana. No, jouluna tuleekin syötyä usein yli tarpeensa, joten ei kai mikään ihme ettei jaksakaan enää herkkuja popsia.

"Joten kolmikerrasta rahamenoeräsi ruokaa vai päättätkö lapsieni syövän vähemmän."
        Kyllä päättelen, että lapset syövät vähemmän kuin aikuiset.
        Meidän päivällispöydässämme oli joulun kolmena päivänä yhteensä 18 AIKUISTA. Jos kolminkertaistan jouluruuan määrän, jonka ostin, niin ruokaa olisi ollut noin 50 aikuiselle.
        Älä nyt ainakaan laske syntymätöntä lasta vielä kinkun- ja laatikonsyöjiin. ;oD
        Miksi heittäisitte ruokaa roskiin? Loppukinkku suikaleiksi ja pakkaseen. Turha sanoa, että se siitä huonoksi menee vai oletteko säilyttäneet sitä koko joulun pöydällä?

"...tavaran määrä on vähäsempi ja siivoukset."
        Riippuu henkilöistä, toisilla sitä tavaraa riittää ja toiset ovat minimalistisempia. Ei välttämättä liity perheen henkilömäärään.
        Itse kävin töideni lisäksi siivoamassa vanhempieni sekä appivanhempieni talot. Aloitin siivoukset jo alkukuusta, koska muuten en olisi ehtinyt enää omaa kotia (250 neliötä) siivota.
        Olen jouluihminen ja teen nuo oikein mielelläni, jouluna täytyy olla tiptop! Ja tietysti kaikki mahdollinen joulukoristelu taloon joulupöytäliinoja ja -verhoja unohtamatta.
        Usko vaan, että monena iltana kirjaimellisesti kaaduin sänkyyn illalla. No, pysyypä ainakin kunto parempana kuin vaan sohvalla röhnöttäen ja oli ihanaa odottaa joulua!

"Minulla ei ole aikaa. Sinulla on ollut hyvin aikaa."
        Jouluruokien tekoon meni muutama tunti, mutta teinkin kaikkia laatikoita 2 isoa vuokaa. Isolla vuualla tarkoitan GN-vuokaa (lähes uunipellin kokoinen). Ei niitä ruokia vahtia tarvitse kun kiehuvat tai ovat uunissa. Kun kuorii suoraan ämpäriin porkkanat, sun muut, niin ei tule paljoa siivottavaakaan ja helppo viedä kompostoriin.

Et ilmeisesti kehtaa laittaa sitä 280e kauppakuittia tänne? Niin vähän epäilinkin...

En missään sano että en osaa ruokaa tehdä vaan en ole kokki ja se että miksi kädestä pitäen menee silloin jouhevammin ilman virheitä.

ohjeilla mitä oon yrittänyt ei tullut maukkaita pipareita ja myös Pirkka piparit maistuu minusta pahalta ettei ne kaupassakaan aina hyviä aina ole.

Sinulla ei ole pieniä lapsia näkyyhän sen jos noin kamalasti heilut uurastaa. Tai sit lapset jää hoitamatta tai on apuväkeä, eikä mitään fyysesti estäviä asioita.

Mitä ihmettä kuvittelet tottakai paljon tavaraa köyhällä on mitä enemmän lapsia erisukupuolen mullahan on kahden sukupuolen edustajan lapset tullut vuoron perään joten on tytön vaatteet vauvan ikään melkein koko ajalta luovuin vaatteita 3ikävuoteen kun ei silloin ajateltu enempää lapsia ja pojan vaatteita on taas 11vuotiaasta vauva ikää
        Kyllä ne tavaratkin on myös siltä väliltä mitä on saanut ostettua ja tarkoituksena aina paremmat jatkaa

Sulla on lääniä siivota mutta tuskin on niitä sotkemisen ikäisiä enää paljoa kuin huomaa aikaa sulla kerkee paljon olevan.

Et oikein hahmota sitä että tekijöitäkin erilaatuisia ja mulla pienet lapset erityislapsiakin.
        Se hyvä kun kuntosi huipussa mutta mulla kyllä päin vastoin. Kyllä kuitenkin nytkin kipeänä tehnyt siivousta vai vähän ja kipeän lasta pitänyt sylissä kun ei viihdy lattialla ja nukkunut sylissä.

Lapsen kokekeetkin(kouluaine)ihan viimeiselle viikolle vai oliko edelliselle viikolle joutui tehdä niistä vielä kortteja ja harjoittelee niihin . Se että meillä on eri asiat pyöritettävänä ja tuntikin pihalle kestää lähtee lapsien kanssa.

Kuin sanoin minun aika menee muuhun vaikka päivittäin siivottu joulukuun alusta silti ei täysin siistiä saanut kun se ei pysy siistinä. Sekä 5vuotiaan kahteen kertaan sotkenut ihan vain kostoksi.

Taitaa olla että haluat vaan kiusata kuitista sitähän tätä vertailua haluat ja on jatkuvasti tuomita ymmärtämättä, mitä oot lukenut ymmärtämättä työmäärää mikä ei näy.

Ihan kun en kehtaisi, mutta muistin kuitin hinnan väärin n.265 hinta oli. Ja miksi haluisin miehen asioita ruuasta tekemiä asioita tuomioita mitä se on tehnyt ja mitä ei tai kuulla niistä enempää,Kuin sanoin ensi jouluun sitten jos aikaa paremmin valmistautua auttaa ruuassa. Kuin sanoin voimavarojen mukaan
        Me mennään.

Jos etsin helppoja ratkasuja ja halpoja,ei tarkoita että tekisin vaikeamman kautta koska ei edes riitä se henkinen jaksaminen ongelma on pojan pärjääminen koulussa ei kotona mutta silloin minun oltava koulussa kun ongelma on.

Miksi ei muka torttuja lapsiin liukene? Saanee vaan kysyä jos muutama jää seuraavan päivää ei niitä laske ne on aamulla kadonnut. Kyllä se huomaa, ettei se ruoka maistunut paljoa sinä päivänä eikä ole torttuja halunnut enempää😁

• valtakunta kirjoitti:

En missään sano että en osaa ruokaa tehdä vaan en ole kokki ja se että miksi kädestä pitäen menee silloin jouhevammin ilman virheitä.

ohjeilla mitä oon yrittänyt ei tullut maukkaita pipareita ja myös Pirkka piparit maistuu minusta pahalta ettei ne kaupassakaan aina hyviä aina ole.

Sinulla ei ole pieniä lapsia näkyyhän sen jos noin kamalasti heilut uurastaa. Tai sit lapset jää hoitamatta tai on apuväkeä, eikä mitään fyysesti estäviä asioita.

Mitä ihmettä kuvittelet tottakai paljon tavaraa köyhällä on mitä enemmän lapsia erisukupuolen mullahan on kahden sukupuolen edustajan lapset tullut vuoron perään joten on tytön vaatteet vauvan ikään melkein koko ajalta luovuin vaatteita 3ikävuoteen kun ei silloin ajateltu enempää lapsia ja pojan vaatteita on taas 11vuotiaasta vauva ikää
        Kyllä ne tavaratkin on myös siltä väliltä mitä on saanut ostettua ja tarkoituksena aina paremmat jatkaa

Sulla on lääniä siivota mutta tuskin on niitä sotkemisen ikäisiä enää paljoa kuin huomaa aikaa sulla kerkee paljon olevan.

Et oikein hahmota sitä että tekijöitäkin erilaatuisia ja mulla pienet lapset erityislapsiakin.
        Se hyvä kun kuntosi huipussa mutta mulla kyllä päin vastoin. Kyllä kuitenkin nytkin kipeänä tehnyt siivousta vai vähän ja kipeän lasta pitänyt sylissä kun ei viihdy lattialla ja nukkunut sylissä.

Lapsen kokekeetkin(kouluaine)ihan viimeiselle viikolle vai oliko edelliselle viikolle joutui tehdä niistä vielä kortteja ja harjoittelee niihin . Se että meillä on eri asiat pyöritettävänä ja tuntikin pihalle kestää lähtee lapsien kanssa.

Kuin sanoin minun aika menee muuhun vaikka päivittäin siivottu joulukuun alusta silti ei täysin siistiä saanut kun se ei pysy siistinä. Sekä 5vuotiaan kahteen kertaan sotkenut ihan vain kostoksi.

Taitaa olla että haluat vaan kiusata kuitista sitähän tätä vertailua haluat ja on jatkuvasti tuomita ymmärtämättä, mitä oot lukenut ymmärtämättä työmäärää mikä ei näy.

Ihan kun en kehtaisi, mutta muistin kuitin hinnan väärin n.265 hinta oli. Ja miksi haluisin miehen asioita ruuasta tekemiä asioita tuomioita mitä se on tehnyt ja mitä ei tai kuulla niistä enempää,Kuin sanoin ensi jouluun sitten jos aikaa paremmin valmistautua auttaa ruuassa. Kuin sanoin voimavarojen mukaan
        Me mennään.

Jos etsin helppoja ratkasuja ja halpoja,ei tarkoita että tekisin vaikeamman kautta koska ei edes riitä se henkinen jaksaminen ongelma on pojan pärjääminen koulussa ei kotona mutta silloin minun oltava koulussa kun ongelma on.

Miksi ei muka torttuja lapsiin liukene? Saanee vaan kysyä jos muutama jää seuraavan päivää ei niitä laske ne on aamulla kadonnut. Kyllä se huomaa, ettei se ruoka maistunut paljoa sinä päivänä eikä ole torttuja halunnut enempää😁

Kyllä meillä pikkuset leipoo valmistaikinasta hyvän makuisia pipareita https://aijaa.com/gAAvhu
        Minusta juuri sitä hyvää harjoittelua ja mihin aikaa kannattaa tuhlata lapsissa.

• voikunosaislukee
        valtakunta kirjoitti:

Me mennään.

"...kaikilla ei ole aikaa opetella kun ne lentää roskiin epäonnistuneet versiot(se vasta harmittaakin)pitäisi joku täti olla rinnalla auttamassa että olisi helpompi tehdä. "
        "Niin juu sain taas perunat keitettyä pohjaan..."
        "Kasvikset ei kaikki soveltunut kuin pikkumaissit jäivät höyrytyksestä huolimatta kovaksi."
        "En missään sano että en osaa ruokaa tehdä..."

Tässä poimintoja kirjoituksistasi.
        Itsekään en ole kokki, mutta siltikin teen ruokamme itse ja siihen on 2 timanttista syytä; tiedämme mitä syömme sekä rahan säästö.

"...kuin huomaa aikaa sulla kerkee paljon olevan." No enpä tiedä kuinka paljon sitä "omaa aikaa" on. Voin sanoa, että ennen joulua en olisi ehtinyt nettiin kirjoittelemaan! Eli sekin on suhteellista, että mihin sitä aikaa on. Toisella on aikaa istua netissä ja toisella taas aikaa tehdä ruokaa.
        Neljä yli 7-kymppistä isovanhempaa työllistävät myös aika tehokkaasti jos myös tietysti lapsetkin.

Huomaatko kirjoituksissasi, että vähättälet muiden elämää ja touhuja. Melko harva työssäkävijä omaa kovinkaan hurjasti sitä vapaa-aikaa. Varsinkin näin ok-talossa työtä riittää jo omasta takaa, saati että koittaa parhaansa mukaan auttaa muitakin, jotka eivät edes naapurissa asu.
        Kannattaa ajatella positiivisesti! Kyllä näistä selvitään.
        Ihmetyttää, että koet elämäsi kovin raskaaksi ja kiireiseksi ja silti teillä on noinkin paljon lapsia. Oma päätöshän se on ollut ja kukaanhan ei tulevaisuuteen näe, vaikeudet voivat alkaa vasta sen jälkeen kun lapsia on 10. Toisaalta taas itse kerroit ettet voinut enää kokkailla kun lapsia alkoi syntymään eli tiedostit jo silloin oman jaksamisesi rajoitukset.

"Taitaa olla että haluat vaan kiusata kuitista..."
        Olet ymmärtänyt täysin väärin. En harrasta muiden kiusaamista missään muodossa.
        Minua IHMETYTTÄÄ, että miten saitte joulun ruokiin menemään menemään noin paljon YLIMÄÄRÄISTÄ rahaa. Se on niin käsittämätön summa ja siksi kyselen. Kuten jo aiemmin mainitsin niin kaikkia joulun syömisiä ei voi laittaa yksin joulun piikkiin. Tokihan teillä olisi ruokaan rahaa mennyt ilman jouluakin.

"Miksi ei muka torttuja lapsiin liukene?" Tottahan lapsiin joulutorttuja laskisi, mutta mielestäni se on aikuisten velvollisuus rajoittaa niiden syöntiä. Niissä ei paljon muuta ole kuin vehnäjauhoja, voita ja hilloa. 5 torttua on aikuisellekin iso määrä ja teillä on nuorin lapsi alle 1v, niin kyllä pidän hirmuisena määränä jos 40 torttua syödään päivässä.

"...kaikilla ei ole aikaa opetella kun ne lentää roskiin epäonnistuneet versiot(se vasta harmittaakin)pitäisi joku täti olla rinnalla auttamassa että olisi helpompi tehdä. "
        "Niin juu sain taas perunat keitettyä pohjaan..."
        "Kasvikset ei kaikki soveltunut kuin pikkumaissit jäivät höyrytyksestä huolimatta kovaksi."
        "En missään sano että en osaa ruokaa tehdä..."

Tässä poimintoja kirjoituksistasi.
        Itsekään en ole kokki, mutta siltikin teen ruokamme itse ja siihen on 2 timanttista syytä; tiedämme mitä syömme sekä rahan säästö.

"...kuin huomaa aikaa sulla kerkee paljon olevan." No enpä tiedä kuinka paljon sitä "omaa aikaa" on. Voin sanoa, että ennen joulua en olisi ehtinyt nettiin kirjoittelemaan! Eli sekin on suhteellista, että mihin sitä aikaa on. Toisella on aikaa istua netissä ja toisella taas aikaa tehdä ruokaa.
        Neljä yli 7-kymppistä isovanhempaa työllistävät myös aika tehokkaasti jos myös tietysti lapsetkin.

Huomaatko kirjoituksissasi, että vähättälet muiden elämää ja touhuja. Melko harva työssäkävijä omaa kovinkaan hurjasti sitä vapaa-aikaa. Varsinkin näin ok-talossa työtä riittää jo omasta takaa, saati että koittaa parhaansa mukaan auttaa muitakin, jotka eivät edes naapurissa asu.
        Kannattaa ajatella positiivisesti! Kyllä näistä selvitään.
        Ihmetyttää, että koet elämäsi kovin raskaaksi ja kiireiseksi ja silti teillä on noinkin paljon lapsia. Oma päätöshän se on ollut ja kukaanhan ei tulevaisuuteen näe, vaikeudet voivat alkaa vasta sen jälkeen kun lapsia on 10. Toisaalta taas itse kerroit ettet voinut enää kokkailla kun lapsia alkoi syntymään eli tiedostit jo silloin oman jaksamisesi rajoitukset.

"Taitaa olla että haluat vaan kiusata kuitista..."
        Olet ymmärtänyt täysin väärin. En harrasta muiden kiusaamista missään muodossa.
        Minua IHMETYTTÄÄ, että miten saitte joulun ruokiin menemään menemään noin paljon YLIMÄÄRÄISTÄ rahaa. Se on niin käsittämätön summa ja siksi kyselen. Kuten jo aiemmin mainitsin niin kaikkia joulun syömisiä ei voi laittaa yksin joulun piikkiin. Tokihan teillä olisi ruokaan rahaa mennyt ilman jouluakin.

"Miksi ei muka torttuja lapsiin liukene?" Tottahan lapsiin joulutorttuja laskisi, mutta mielestäni se on aikuisten velvollisuus rajoittaa niiden syöntiä. Niissä ei paljon muuta ole kuin vehnäjauhoja, voita ja hilloa. 5 torttua on aikuisellekin iso määrä ja teillä on nuorin lapsi alle 1v, niin kyllä pidän hirmuisena määränä jos 40 torttua syödään päivässä.

Taas mustamaalaat.
        ongelma mitä et taas ymmärrä,että se ruuan raha menee lahjoihin mikä on mennyt ennen joulua.onko sulla nyt edes lapsia? Ei minulla ole ollut ennen joulua paljoa aikaa netissä kun joutunut valmistelemaan joulua ja taas se just että ruuanlaiton mies vei ihan itse ei sen vuoksi etten jaksanut tai kerennyt.

Ja taas lahjat suurimmat lahjat ostin tokmannilta ja taas sitten kaupoissa pyöritty. Sinä siivonnut minä etsinyt leluja. Muutenkin sen ohessa kun oot töissä mun lapsia vien tuon yms oltava vastassa ja vien kuntoutuksiin.

Joulu on kiireisin aika ja väsyttävin

Nyt kun on ollut poika tässä syyslukukauden kotiopetuksessa 2kertaa kuukauden verran ainut ongelma tässä vie henkiset rippeet koulu, ei lapsi.
        Kun mulle jää opetus on jo aika paljon vaadittu ja jos koulussa ei kukaan vahdi tekemään niin koulupäivän päätteeksi saa tehdä ne koulussakin mitä suorittaa 6tunnin aikana koulussa.

Opettajan pätevyys ei riitä kuulemma ja nyt kun oon raskaana niin oon aina raskaus aikana väsynyt myös yhden lapsen perhe väsyy. Ei ainoastaan iso.

Lapsien kehitystä itse tuen kotona kun päiväkoti mokasi esikoisen kanssa joten en pistä päiväkotiin ja teen harjoituksia itse ja tuen ja kerhossa käytän toisiksi pienimmäisiä.

Kuin itse tiedät jatkuva pelkoja stressi väsyttää ja uuvuttaa vanhemman. Ainut ratkaisu etttä poika pääsisi autismi luokalle mutta niitä luokkia on vähennetty kun pitää säästää kaupungin. Sen vuoksi kun koulun huolehdin ja pojan opiskelun on paljon tekemistä ja vasta nyt syksyllä alkoi kuntoutus mutta tilanne on kriisiytynyt siihen ettei ole riittävä tuki, että vasta keväällä pääsee sairaalaan kuntoutuksekseen.

Jos yhteiskunta hoitaisi osansa, en olisi niin väsynyt ja köyhänä joutuu enemmän tekemää töitä säästääkseen, ja minulla ei ole aikaa kun paikkaan koulun ongelmaa,teen enemmän töitä lapsia kuntoutouttamiseen ja vammaistuki päätöstä ollaan odotettu marraskuusta. Eli ihan on normaalia pikkulapsi aikaa ja varsinkin raskaana on väsyneempi.

Sinun halvennat minua koko ajan koska et ymmärrä kun sanon KÄYTÄN AJAN MEILLE TÄRKEÄÄSEEN ja mies tekee oman osansa auttaakseen ja miehen voimavarat on koitolla samallailla jatkuvan rahapulan ja lisäksi kuitenkin opiskelee, käy koulua ja hoitaa ruuan ja tarkistaa läksyt.minä käyn läpi että lapsi tekee ne.

Minulla lapsillani ei ole isovanhempia ja tehostettu perhe työ kävi ja pysty auttaa koulussa
        ja se että on köyhä ei tarkoita että ei saa olla suurtaperhettä kuin sanoin tänä jouluna ollaan väsyneempiä ehkä tulevana vuonna on paremmin,

Jos lapsesi sairastuu vakavasti kyllä se on erittäin raskasta ilman että on suurempi perhe. Se että hoidan asiat helpomman kautta ja keskityn opiskelemaan lapseni sairaudesta kun ajan käytän eri asiaa sinunkin on tajuttava ettet vaan nyt ymmärrä.

Silloin jos syytät lapsilukumääräö sitten voit vähän alkaa miettimään mikä oikeasti kuuluu äidin rooliin. Kuuluuko minun olla kokki vai siivoja, puheterapia,tukiviittomaharjottaja,neurospykologi tai opettaja.

Jos et ymmärrä että raskaimmat ajat on kun lapsi sairastaa sinun on turha yhtää kiusata enempää voisit oikeasti alkaa ymmärtää että muilla perheillä sairaus on vain raskas aika ja sen ei tee lapset vaan sairaudet ongelmat.

Sekin että parisuhteessa on ogelmia on myös henkisesti raskasta, jos mies haluu myös lapsia on hänenkin itse myös autettava vain yhdenkin lapsen kanssa on vaikeuksia vain kun ei lapsi nuku öitään.

Joten jos et ymmärrä taas joilla on rahaa pystyy hyvin paikkaa puutosta rahalla mutta sisarukset on parhain tuki kun opetat yhdelle ne tukee toinen toisiaan myös sekin jälkeen kun minua ei ole.

Lapset ei ole ongelma eikä suuri perhe vaan että koulu on nyt ongelma ja ettei lasta kuntouteta kun löydetty heikkous. Tiedetään syy mutta ei resursseja koulussa.

Kyllä taas rintamaidonluovutus säästää paljon meillä se on 25/l sinä et näe työtä mitä teen voin yhtä hyvin huudella oletuksia kun et ymmärrä edes mitä kirjoitan

Edes vammaistukea ei saa jos ei käy kuntoutuksessa ihan virallisella taholla vaikka kuinka työtä teettävä lapsi olisi.

Minä en vähättele, ei kun sinä vähättelet mustamaalaat en ole sanonut että loppu ruuanlaitto kun lapsia alkoi syntyy sekin on mustamaalausta ja se aika mihin pistän,on lapsien tulevaisuuteen.

• valtakunta kirjoitti:

Taas mustamaalaat.
        ongelma mitä et taas ymmärrä,että se ruuan raha menee lahjoihin mikä on mennyt ennen joulua.onko sulla nyt edes lapsia? Ei minulla ole ollut ennen joulua paljoa aikaa netissä kun joutunut valmistelemaan joulua ja taas se just että ruuanlaiton mies vei ihan itse ei sen vuoksi etten jaksanut tai kerennyt.

Ja taas lahjat suurimmat lahjat ostin tokmannilta ja taas sitten kaupoissa pyöritty. Sinä siivonnut minä etsinyt leluja. Muutenkin sen ohessa kun oot töissä mun lapsia vien tuon yms oltava vastassa ja vien kuntoutuksiin.

Nyt kun on ollut poika tässä syyslukukauden kotiopetuksessa 2kertaa kuukauden verran ainut ongelma tässä vie henkiset rippeet koulu, ei lapsi.
        Kun mulle jää opetus on jo aika paljon vaadittu ja jos koulussa ei kukaan vahdi tekemään niin koulupäivän päätteeksi saa tehdä ne koulussakin mitä suorittaa 6tunnin aikana koulussa.

Opettajan pätevyys ei riitä kuulemma ja nyt kun oon raskaana niin oon aina raskaus aikana väsynyt myös yhden lapsen perhe väsyy. Ei ainoastaan iso.

Lapsien kehitystä itse tuen kotona kun päiväkoti mokasi esikoisen kanssa joten en pistä päiväkotiin ja teen harjoituksia itse ja tuen ja kerhossa käytän toisiksi pienimmäisiä.

Kuin itse tiedät jatkuva pelkoja stressi väsyttää ja uuvuttaa vanhemman. Ainut ratkaisu etttä poika pääsisi autismi luokalle mutta niitä luokkia on vähennetty kun pitää säästää kaupungin. Sen vuoksi kun koulun huolehdin ja pojan opiskelun on paljon tekemistä ja vasta nyt syksyllä alkoi kuntoutus mutta tilanne on kriisiytynyt siihen ettei ole riittävä tuki, että vasta keväällä pääsee sairaalaan kuntoutuksekseen.

Jos yhteiskunta hoitaisi osansa, en olisi niin väsynyt ja köyhänä joutuu enemmän tekemää töitä säästääkseen, ja minulla ei ole aikaa kun paikkaan koulun ongelmaa,teen enemmän töitä lapsia kuntoutouttamiseen ja vammaistuki päätöstä ollaan odotettu marraskuusta. Eli ihan on normaalia pikkulapsi aikaa ja varsinkin raskaana on väsyneempi.

Sinun halvennat minua koko ajan koska et ymmärrä kun sanon KÄYTÄN AJAN MEILLE TÄRKEÄÄSEEN ja mies tekee oman osansa auttaakseen ja miehen voimavarat on koitolla samallailla jatkuvan rahapulan ja lisäksi kuitenkin opiskelee, käy koulua ja hoitaa ruuan ja tarkistaa läksyt.minä käyn läpi että lapsi tekee ne.

Minulla lapsillani ei ole isovanhempia ja tehostettu perhe työ kävi ja pysty auttaa koulussa
        ja se että on köyhä ei tarkoita että ei saa olla suurtaperhettä kuin sanoin tänä jouluna ollaan väsyneempiä ehkä tulevana vuonna on paremmin,

Jos lapsesi sairastuu vakavasti kyllä se on erittäin raskasta ilman että on suurempi perhe. Se että hoidan asiat helpomman kautta ja keskityn opiskelemaan lapseni sairaudesta kun ajan käytän eri asiaa sinunkin on tajuttava ettet vaan nyt ymmärrä.

Silloin jos syytät lapsilukumääräö sitten voit vähän alkaa miettimään mikä oikeasti kuuluu äidin rooliin. Kuuluuko minun olla kokki vai siivoja, puheterapia,tukiviittomaharjottaja,neurospykologi tai opettaja.

Jos et ymmärrä että raskaimmat ajat on kun lapsi sairastaa sinun on turha yhtää kiusata enempää voisit oikeasti alkaa ymmärtää että muilla perheillä sairaus on vain raskas aika ja sen ei tee lapset vaan sairaudet ongelmat.

Sekin että parisuhteessa on ogelmia on myös henkisesti raskasta, jos mies haluu myös lapsia on hänenkin itse myös autettava vain yhdenkin lapsen kanssa on vaikeuksia vain kun ei lapsi nuku öitään.

Joten jos et ymmärrä taas joilla on rahaa pystyy hyvin paikkaa puutosta rahalla mutta sisarukset on parhain tuki kun opetat yhdelle ne tukee toinen toisiaan myös sekin jälkeen kun minua ei ole.

Lapset ei ole ongelma eikä suuri perhe vaan että koulu on nyt ongelma ja ettei lasta kuntouteta kun löydetty heikkous. Tiedetään syy mutta ei resursseja koulussa.

Kyllä taas rintamaidonluovutus säästää paljon meillä se on 25/l sinä et näe työtä mitä teen voin yhtä hyvin huudella oletuksia kun et ymmärrä edes mitä kirjoitan

Edes vammaistukea ei saa jos ei käy kuntoutuksessa ihan virallisella taholla vaikka kuinka työtä teettävä lapsi olisi.

Minä en vähättele, ei kun sinä vähättelet mustamaalaat en ole sanonut että loppu ruuanlaitto kun lapsia alkoi syntyy sekin on mustamaalausta ja se aika mihin pistän,on lapsien tulevaisuuteen.

Korjaus.Siis saa tehdä tehtävät kotonakin, mitä koulussa olisi pitänyt lapsen kouluaikana tehdä.

• valtakunta kirjoitti:

Taas mustamaalaat.

Lue uudestaan
        ”Silloin 4 henkisenä perheenä leivoin itsekin ja tein ruuat mutta mies valtasi keittiön että on siitä lähtien tehnyt ruuat.”

• valtakunta kirjoitti:

Taas mustamaalaat.

Korjaus”tehostettu perhetyö kävi mutta EI pysty auttaa koulussa” tuon takia perhetyö lopetettiin kotona on juurikin lapsilla liian hyvin.

• tea-cher
        valtakunta kirjoitti:

Korjaus.Siis saa tehdä tehtävät kotonakin, mitä koulussa olisi pitänyt lapsen kouluaikana tehdä.

Opettaja joutuu jakamaan opetusajan jokaisen oppilaan kesken. Ei voi keskittyä vain sun tenavaan.
        Jos sun lapsi ei opi samaan tahtiin, ei se open tai muiden oppilaiden syy ole.

• tea-cher kirjoitti:

Opettaja joutuu jakamaan opetusajan jokaisen oppilaan kesken. Ei voi keskittyä vain sun tenavaan.

Erityislapsilla on sen vuoksi yksilölliset suunitelmat sekä myös koulunkäynnin ohjaaja mukana mutta erityislapsille tarvitsee kuin sanoin hyvin koulutetun eli erikoistunut opettajan.

Opettaja et kyllä ole kun et osaa ymmärtää kokonaisuutta.

normaaliluokaan lykätään erityislapsia ja opiskelu painottuu erityislapsiin ja sekä koko tavallinen luokka kärsiin.

Omani normaali lapsi pärjää ilman tukea mutta erityislapseni taas tarvitsee vahvan tuen mutta koko luokka kärsiin kun väärässä tietyssä ryhmässä ja hoidetaan niin sanotusti väärin.

• tea-cher kirjoitti:

https://www.is.fi/perhe/art-2000002153560.html

Hyviä esimerkkejä kun oppilasväärässä luokassa ja taas toinen seuraamus kun erityislapsi väärässä petusmuotoisessa luokasssa syrjääntyy yhteiskunnasta ja eikä tule kunnon työntekijää.

Pojan jumi tilanne koulussa on mennyt niin pahaksi että epäonnistuminen kouluss tuottanut itsetuhoisuutta jumissa” yrittäen kaataa päällensä tavaroita pulpetteja ja tuoleja”

Jos lapsi ei saa samusirkkaa ohjaamaan tilanteita ettei epäonnistu se on hyvin rankkaa lapselle eikä jaksa opetustilanteita.
        Hyvin helppoja tehtävät on kun se ymmärtää kuin kaikilla muillakin mutta ainoa ongelma on tunteiden hallinta kun tunne nousee hyvin korkeaksi ja puhumisen taito lähtee ja lapsi ei pysty kuormmittuessa opiskeleen ja

Taas käytöshäiriöistä kärsivien luokasta minun poika juurikin kärsii joten selvitäkseen tarvitsee tunteiden hallintaa ja sosiaalisiin tilanteisiin apua mitä hoitaa autismi erityisluokka.

Päättäjät kun ei elä tätä ongelmaa ne ei ymmärrä kokonaisuuksia ja kuvittelevat lapsien oppivan erilaisuutta ymmärtää lykkäämällä erityiset ja normaalit keskenää ainoastaan ne on oikeassa siinä kyllä pitäisi nähdä enemmän mutta silloin heidän on kasvettava näiden kanssa ja erityisslapsilla pitää olla oma koulunkäynnin avustaja mutta se on hyvin kallista.

• tea-cher kirjoitti:

Se että te ette paini ongelman kanssa ette voi ymmärtää puutteita. Miksi kerron tästä on,että ihmiset ymmärtää laajempia kokonaisuuksia ja ongelmat ratkotaan kaikkien kannalta hyvänä.

Normaali lapsi kärsii myös erityislapsesta eikä vain päinvastoin todellisuudessa on monen muotoisia opiskeluja kuin autimi luokassa kiinnitetään vaikeuteen eli sosiaalisuuteen opetukseen enemmän.

Se että lapsen mielenterveyden lisääntyy kun ei ennaltaehkäistä ja siten on paljon mielenterveyspotilaita.

• tea-cher kirjoitti:

Pistetään linkkejä
        https://yle.fi/uutiset/3-9974902

• tea-cher kirjoitti:

Koulukiusaaminen myös lisääntyy jotka oppivat puolustautuu julmuudelle sitä ne tekevät joillekin se muuttuu viihteeksi kun vääriä hermoratoja vahvistetaan, aivot on lihaksia kun tiedätte,

Esim https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Villilapsi
        jos ei opi lapsena puhetta jo valmiiksi surkastunut aikuisikään mennessä ei aktivoitu enää ollenkaan mutta kumminkin niiden käyttäminen harjoitteleminen ja tehostettu harjoittaminen tukien kanssa auttaa varsinkin lapsena altivoitumaan koska aivot lapsena muotoutuu hyvin nopeaa.

• tea-cher kirjoitti:

Sen vuoksi en täällä ketään halvenna tai käyttäydy rumasti kun tiedän jokaisen teistä oppivan vaikka kun aika rajallinen aika vaan te käytätte teille tärkeisiin asioihin aikanne,aika on kuitenkin rajallinen myös minulle.
        Koen myös tiedon jakamisen hyödyllisenä keinona helpottaakseen elämistä ja aikaa säästääkseen.

Aikaa ihmiset säästää rahalla kuin myös sipilän lentävän koneella sen vuoksi ihmiset rahalla korvaa ajan työlistämällä( teettävät työt )muita rahalla ja myös ostamalla koneita paikkaaksen puutoksen, joten ei se erityislapsen tukeminen vaadi kuin saman mutta rahaksi ei voi muuttua ennen kuin on hyvin kouluttautunut ja saanut hyvä paikkaisen työn.

• kysynvaan
        valtakunta kirjoitti:

https://www.is.fi/perhe/art-2000002153560.html

Hyviä esimerkkejä kun oppilasväärässä luokassa ja taas toinen seuraamus kun erityislapsi väärässä petusmuotoisessa luokasssa syrjääntyy yhteiskunnasta ja eikä tule kunnon työntekijää.

Pojan jumi tilanne koulussa on mennyt niin pahaksi että epäonnistuminen kouluss tuottanut itsetuhoisuutta jumissa” yrittäen kaataa päällensä tavaroita pulpetteja ja tuoleja”

Jos lapsi ei saa samusirkkaa ohjaamaan tilanteita ettei epäonnistu se on hyvin rankkaa lapselle eikä jaksa opetustilanteita.
        Hyvin helppoja tehtävät on kun se ymmärtää kuin kaikilla muillakin mutta ainoa ongelma on tunteiden hallinta kun tunne nousee hyvin korkeaksi ja puhumisen taito lähtee ja lapsi ei pysty kuormmittuessa opiskeleen ja

Taas käytöshäiriöistä kärsivien luokasta minun poika juurikin kärsii joten selvitäkseen tarvitsee tunteiden hallintaa ja sosiaalisiin tilanteisiin apua mitä hoitaa autismi erityisluokka.

Päättäjät kun ei elä tätä ongelmaa ne ei ymmärrä kokonaisuuksia ja kuvittelevat lapsien oppivan erilaisuutta ymmärtää lykkäämällä erityiset ja normaalit keskenää ainoastaan ne on oikeassa siinä kyllä pitäisi nähdä enemmän mutta silloin heidän on kasvettava näiden kanssa ja erityisslapsilla pitää olla oma koulunkäynnin avustaja mutta se on hyvin kallista.

Miksi pukkaat lisää lapsia, kun entistenkin kanssa on noin haasteellista?

• kysynvaan kirjoitti:

Miksi pukkaat lisää lapsia, kun entistenkin kanssa on noin haasteellista?

Monta syytä sisarukset tukee toisiansa, oppivat samalla huolehtimaan ja huomioimaan pienempiä.

Aikaa saada tukea esikoista kotoa käsin mutta tämä raskaus tuli heti vaikka luovutin äidinmaitoa ja imetän, se ehkäsyt ei sovi minulle uskoin että kun edellistä tekemällä tehtiin yli vuosi ettei nyt napsahda heti.

Että nyt on oltava taas tarkempi ehkäisystä vaikka minä kuulun riskiryhmään vsaada aivoveritulppia ehkäsy lääkkeestä kierukka pistelee murhan päähän ja sit kumi, ei ollut meille sopiva.

Ja odotetaan jomman kumman läpimurtoa
        https://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/miesten-geeliehkaisya-aletaan-kokeilla
        Tai tätä
        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/miehille-kehitellaan-geelia-joka-voisi-mullistaa-ehkaisyn/6352048#gs.P_1spqI

• valtakunta kirjoitti:

Monta syytä sisarukset tukee toisiansa, oppivat samalla huolehtimaan ja huomioimaan pienempiä.

Aikaa saada tukea esikoista kotoa käsin mutta tämä raskaus tuli heti vaikka luovutin äidinmaitoa ja imetän, se ehkäsyt ei sovi minulle uskoin että kun edellistä tekemällä tehtiin yli vuosi ettei nyt napsahda heti.

Että nyt on oltava taas tarkempi ehkäisystä vaikka minä kuulun riskiryhmään vsaada aivoveritulppia ehkäsy lääkkeestä kierukka pistelee murhan päähän ja sit kumi, ei ollut meille sopiva.

Ja odotetaan jomman kumman läpimurtoa
        https://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/miesten-geeliehkaisya-aletaan-kokeilla
        Tai tätä
        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/miehille-kehitellaan-geelia-joka-voisi-mullistaa-ehkaisyn/6352048#gs.P_1spqI

Korjaus; murhan on munan päähän pistelee.

• voikunosaislukee
        valtakunta kirjoitti:

Taas mustamaalaat.

En ole missään halventanut tai mustamaalannut sinua.
        Olen toki paljon laittanut omia kommenttejasi, jotka muuttuvat ketjun myötä.
        Kuten esim tämä:
        "...heikkoa vielä jaksaa siihen päälle harjoitella syvemmin keittiö taitoja. Ne pitäisi jo osata tai muuten se menisi työstä."
        Mainitsit noin ja sitten kuitenkin sanoit myöhemmin, että osaatkin laittaa ruokaa. Aika harva kokkailija sitä ruokaa virheettä tekee eli kannattaa olla itselleen armollinen! Ensi kerralla sitten sujuu paremmin. Ei sitä ruuanlaittoa muutoin juuri opi, kuin tekemällä.

"...ongelma mitä et taas ymmärrä,että se ruuan raha menee lahjoihin mikä on mennyt ennen joulua.onko sulla nyt edes lapsia?"
        Tartuin siihen kun sanoit, että JOULURUOKIIN MENEE YLIMÄÄRÄISTÄ lähes 300e. En ollut ainoa, joka sitä ihmetteli. Jos siis rahat onkin mennyt lahjoihin, niin se onkin jo eri juttu.
        En tosin ymmärrä kalliita lahjoja jos ei ole rahaa. Lahjat eivät kuitenkaan ole ruokaa. Vai laitoitko ruokaa pakettiin?
        Eli tämä ei ollut MINUN ymmärryksestäni kiinni, vaan itse puhuit ruuasta.
        On, meillä on lapsia. Kaikki ovat aikuisia ja yksi asuu enää kotona.

"Kun mulle jää opetus on jo aika paljon vaadittu ja jos koulussa ei kukaan vahdi tekemään niin koulupäivän päätteeksi saa tehdä ne koulussakin mitä suorittaa 6tunnin aikana koulussa."
        Ei siellä koulussa vaan ole aikaa yksilölliseen opetukseen. Luokat ovat isoja ja opettajan aika ei vain riitä. Onko luokka/koulu iso? Onko mahdollista päästä pienempään kouluun? Silloin luokat ovat pienempiä ja hitaammatkin oppilaat huomioidaan paremmin.
        Entäs kouluavustaja? Onko siihen mahdollisuutta? Jos ei, niin miksei?

"Minulla lapsillani ei ole isovanhempia"
        Minun lapsillani on, mutta enpä ole usein heitä lastenhoitoon tarvinnut, jos sitä vihjasit.
        Lapseni ovat olleet tasan kerran yöhoidossa mummulassa kun olimme mieheni kanssa juhlissa, joihin ei ollut lapsia kutsuttu.

"Silloin jos syytät lapsilukumääräö sitten voit vähän alkaa miettimään mikä oikeasti kuuluu äidin rooliin. Kuuluuko minun olla kokki vai siivoja, puheterapia,tukiviittomaharjottaja,neurospykologi tai opettaja."
        Minun mielestäni nuo kaikki kuuluvat vanhemman työnkuvaan ja lisäksi vielä paljon muuta. Vanhemman tehtävänä on valmentaa lasta, kehitystason huomioiden, aikuisuuteen ja omillaan toimeen tulemiseen.
        Itse pidän tärkeänä, että lapset oppivat myös sen kokkailun, kuin myös siivoamisenkin, jo kotonaan. Tuo, jos mikä, on todellista lasten tulevaisuuteen panostamista.
        Itsekin kerroit, että et ole saanut kaikkia taitoja lapsuuskodissasi, joten miksi et katkaisisi sitä perinnettä?

"...voisit oikeasti alkaa ymmärtää että muilla perheillä sairaus on vain raskas aika ja sen ei tee lapset vaan sairaudet ongelmat."
        Ymmärränkin. Ymmärräthän sinäkin, että jaksamista on enemmän jos lapsia on vain 2, kuin että heitä olisi 10?

"...jos mies haluu myös lapsia on hänenkin itse myös autettava..."
        JOS!?! Eiköhän lasten lukumäärä perheessä ole juurikin perheen äidin ja isän YHTEISESTI päätettävissä. (Tietysti jos tulee monikkoraskaus, niin asia on eri.)
        Pidän itsestään selvänä, että isäkin osallistuu lastenhoitoon & -kasvatukseen.

"Joten jos et ymmärrä taas joilla on rahaa pystyy hyvin paikkaa puutosta rahalla mutta sisarukset on parhain tuki kun opetat yhdelle ne tukee toinen toisiaan myös sekin jälkeen kun minua ei ole."
        Tähän riittää hyvin jo 3-4 lasta. Miten rahalla saa itselleen hyvän tukijan? On kyllä aika sattumankauppaa ettei tukija ole vaan "palkollisena".

"Kyllä taas rintamaidonluovutus säästää paljon meillä se on 25/l sinä et näe työtä mitä teen voin yhtä hyvin huudella oletuksia kun et ymmärrä edes mitä kirjoitan"
        Miten niin en näe? Toki tiedän, mitä lapset vaativat ja siksi ihmettelen, että miksi noin paljon lapsia? Sanot olevasi älykäs, joten ymmärrät varmasti, että enemmän lapsia=enemmän työtä=enemmän huolta kannettavaksi=enemmän kuluja. Enemmän toki myös rakastavia ihmisiä, mutta oma jaksaminen on myös tärkeää. Rättipoikki väsyneenä ei jaksa enää olla iloinen pienistä asioista eikä välttämättä näyttää sitä rakkauttakaan. Tämä on tietysti huono juttu myös parisuhteelle.
        Olet oikeassa, etten aina ymmärrä, mitä kirjoitat. En ole valitettavasti ainoa tässä ketjussa.

"Edes vammaistukea ei saa jos ei käy kuntoutuksessa ihan virallisella taholla vaikka kuinka työtä teettävä lapsi olisi."
        Tässä olisi yhteiskunnalla korjaamista, mutta lapsen ongelmat täytyy olla asiantuntijoiden pääteltävissä.

"Minä en vähättele, ei kun sinä vähättelet mustamaalaat en ole sanonut että loppu ruuanlaitto kun lapsia alkoi syntyy sekin on mustamaalausta ja se aika mihin pistän,on lapsien tulevaisuuteen."
        Lue uudelleen 1. kappale.

• voikunosaislukee
        voikunosaislukee kirjoitti:

Kuten esim tämä:
        "...heikkoa vielä jaksaa siihen päälle harjoitella syvemmin keittiö taitoja. Ne pitäisi jo osata tai muuten se menisi työstä."
        Mainitsit noin ja sitten kuitenkin sanoit myöhemmin, että osaatkin laittaa ruokaa. Aika harva kokkailija sitä ruokaa virheettä tekee eli kannattaa olla itselleen armollinen! Ensi kerralla sitten sujuu paremmin. Ei sitä ruuanlaittoa muutoin juuri opi, kuin tekemällä.

"...ongelma mitä et taas ymmärrä,että se ruuan raha menee lahjoihin mikä on mennyt ennen joulua.onko sulla nyt edes lapsia?"
        Tartuin siihen kun sanoit, että JOULURUOKIIN MENEE YLIMÄÄRÄISTÄ lähes 300e. En ollut ainoa, joka sitä ihmetteli. Jos siis rahat onkin mennyt lahjoihin, niin se onkin jo eri juttu.
        En tosin ymmärrä kalliita lahjoja jos ei ole rahaa. Lahjat eivät kuitenkaan ole ruokaa. Vai laitoitko ruokaa pakettiin?

"Kun mulle jää opetus on jo aika paljon vaadittu ja jos koulussa ei kukaan vahdi tekemään niin koulupäivän päätteeksi saa tehdä ne koulussakin mitä suorittaa 6tunnin aikana koulussa."
        Ei siellä koulussa vaan ole aikaa yksilölliseen opetukseen. Luokat ovat isoja ja opettajan aika ei vain riitä. Onko luokka/koulu iso? Onko mahdollista päästä pienempään kouluun? Silloin luokat ovat pienempiä ja hitaammatkin oppilaat huomioidaan paremmin.

Minun lapsillani on, mutta enpä ole usein heitä lastenhoitoon tarvinnut, jos sitä vihjasit.
        Lapseni ovat olleet tasan kerran yöhoidossa mummulassa kun olimme mieheni kanssa juhlissa, joihin ei ollut lapsia kutsuttu.

"Silloin jos syytät lapsilukumääräö sitten voit vähän alkaa miettimään mikä oikeasti kuuluu äidin rooliin. Kuuluuko minun olla kokki vai siivoja, puheterapia,tukiviittomaharjottaja,neurospykologi tai opettaja."
        Minun mielestäni nuo kaikki kuuluvat vanhemman työnkuvaan ja lisäksi vielä paljon muuta. Vanhemman tehtävänä on valmentaa lasta, kehitystason huomioiden, aikuisuuteen ja omillaan toimeen tulemiseen.
        Itse pidän tärkeänä, että lapset oppivat myös sen kokkailun, kuin myös siivoamisenkin, jo kotonaan. Tuo, jos mikä, on todellista lasten tulevaisuuteen panostamista.
        Itsekin kerroit, että et ole saanut kaikkia taitoja lapsuuskodissasi, joten miksi et katkaisisi sitä perinnettä?

"...voisit oikeasti alkaa ymmärtää että muilla perheillä sairaus on vain raskas aika ja sen ei tee lapset vaan sairaudet ongelmat."
        Ymmärränkin. Ymmärräthän sinäkin, että jaksamista on enemmän jos lapsia on vain 2, kuin että heitä olisi 10?

JOS!?! Eiköhän lasten lukumäärä perheessä ole juurikin perheen äidin ja isän YHTEISESTI päätettävissä. (Tietysti jos tulee monikkoraskaus, niin asia on eri.)

"Joten jos et ymmärrä taas joilla on rahaa pystyy hyvin paikkaa puutosta rahalla mutta sisarukset on parhain tuki kun opetat yhdelle ne tukee toinen toisiaan myös sekin jälkeen kun minua ei ole."
        Tähän riittää hyvin jo 3-4 lasta. Miten rahalla saa itselleen hyvän tukijan? On kyllä aika sattumankauppaa ettei tukija ole vaan "palkollisena".

"Kyllä taas rintamaidonluovutus säästää paljon meillä se on 25/l sinä et näe työtä mitä teen voin yhtä hyvin huudella oletuksia kun et ymmärrä edes mitä kirjoitan"
        Miten niin en näe? Toki tiedän, mitä lapset vaativat ja siksi ihmettelen, että miksi noin paljon lapsia? Sanot olevasi älykäs, joten ymmärrät varmasti, että enemmän lapsia=enemmän työtä=enemmän huolta kannettavaksi=enemmän kuluja. Enemmän toki myös rakastavia ihmisiä, mutta oma jaksaminen on myös tärkeää. Rättipoikki väsyneenä ei jaksa enää olla iloinen pienistä asioista eikä välttämättä näyttää sitä rakkauttakaan. Tämä on tietysti huono juttu myös parisuhteelle.
        Olet oikeassa, etten aina ymmärrä, mitä kirjoitat. En ole valitettavasti ainoa tässä ketjussa.

"Edes vammaistukea ei saa jos ei käy kuntoutuksessa ihan virallisella taholla vaikka kuinka työtä teettävä lapsi olisi."
        Tässä olisi yhteiskunnalla korjaamista, mutta lapsen ongelmat täytyy olla asiantuntijoiden pääteltävissä.

"Minä en vähättele, ei kun sinä vähättelet mustamaalaat en ole sanonut että loppu ruuanlaitto kun lapsia alkoi syntyy sekin on mustamaalausta ja se aika mihin pistän,on lapsien tulevaisuuteen."

"Kuitenkin kovat s-bonukset tulee lasten joululahjatilille"

Jos teillä oli "kovat s-bonukset" jo tilillä joululahjoja varten, niin miksi niitä ruokarahoja piti lahjoihin käyttää?

"Kuitenkin kovat s-bonukset tulee lasten joululahjatilille"

Jos teillä oli "kovat s-bonukset" jo tilillä joululahjoja varten, niin miksi niitä ruokarahoja piti lahjoihin käyttää?

Kun auto ja TV-meni marraskuussa rikki ja jouduttiin maksamaan ne.

Kuten esim tämä:

Kun on kiiree on heikkoa vieläkin siihen päälle lähteen harjoittelee keittiö taitoja syvemmin esim jouluruoka on vain kerran vuodessa ei silloin kuvakseen harjoittele.

Vammaistukihakemukseen lääkäri kirjoittaa lausunnon liitteeksi viimeksi taisi olla c-lausunto mikä pistettiin menemään nyt marraskuussa.

Myös ylivuodot sitten oli sama juttu mutta kuitenkin ne soittivat erikseen ja sanoivat tuon kriteeri kuntoutus täytyy olla myös jota odotettiin 3lk keväästä asti nyt vasta 5lk vasta alkoi kuntoutus ja hylkäsivätkin alkujaan mutta poika pääsi arvioiti käynnille ja käyntien aikana sattui kerran jumi, vasta sitten ymmärsi vakavuuden mitä ongelmia koulussa tulee ja vasta nyt syksynä alkoi kuntoutus kun piti hakee uudelleen.

Kyllä se ihan lääkäri kirjoittaa lausunnon kun on vaativa lapsi ovathan ne itse tutkinut kouluspykologit, autismin piirteet,sekä tarkkaavuuden oireet.

Helpommin pääsee varhaiseläkkeelle kuin saa lapsi vammaistukea.

• valtakunta kirjoitti:

Kun on kiiree on heikkoa vieläkin siihen päälle lähteen harjoittelee keittiö taitoja syvemmin esim jouluruoka on vain kerran vuodessa ei silloin kuvakseen harjoittele.

Vammaistukihakemukseen lääkäri kirjoittaa lausunnon liitteeksi viimeksi taisi olla c-lausunto mikä pistettiin menemään nyt marraskuussa.

Myös ylivuodot sitten oli sama juttu mutta kuitenkin ne soittivat erikseen ja sanoivat tuon kriteeri kuntoutus täytyy olla myös jota odotettiin 3lk keväästä asti nyt vasta 5lk vasta alkoi kuntoutus ja hylkäsivätkin alkujaan mutta poika pääsi arvioiti käynnille ja käyntien aikana sattui kerran jumi, vasta sitten ymmärsi vakavuuden mitä ongelmia koulussa tulee ja vasta nyt syksynä alkoi kuntoutus kun piti hakee uudelleen.

Kyllä se ihan lääkäri kirjoittaa lausunnon kun on vaativa lapsi ovathan ne itse tutkinut kouluspykologit, autismin piirteet,sekä tarkkaavuuden oireet.

Korjaus: huvikseen harjoittele
        Korjaus:ylivuodon on yli vuoden

• Voihanniitä
        valtakunta kirjoitti:

jouluruokia muulloinkin harjoitella kuin aatonaattona. Jos osaa tehdä yksinkertaisia ruokia (esmes makaronilaatikko) niin osaa kyllä muitakin laatikoita!
        Porkkanalaatikko=riisipuuro keitetyt porkkanat.
        Lanttulaatikko=soseutettua lanttua, kermaa mausteita.
        Perunalaatikko=löysä perunamuusi uuniin.
        Siinä on jo hyvät joululaatikot, se makaronilaatikkokin on hankalampi valmistaa.

• Voihanniitä kirjoitti:

jouluruokia muulloinkin harjoitella kuin aatonaattona. Jos osaa tehdä yksinkertaisia ruokia (esmes makaronilaatikko) niin osaa kyllä muitakin laatikoita!
        Porkkanalaatikko=riisipuuro keitetyt porkkanat.
        Lanttulaatikko=soseutettua lanttua, kermaa mausteita.
        Perunalaatikko=löysä perunamuusi uuniin.
        Siinä on jo hyvät joululaatikot, se makaronilaatikkokin on hankalampi valmistaa.

Oon minä makaronilaatikkoa tehnyt.😁

• marttakerho

"Elä unohda ruoka maksaa.
      En ole koskaa lihaa säilynyt(uudelleen pakastAnut)koska uudelleen pakastaminen pilaantuu nopeasti, mikä on monesti syy tärkein ,miksi sitä ei tehdä. Hygienia on meille tärkeä myös ja puhdas ruoka."

Ai että et ole koskaan lihaa säilyttänyt? Tietenkään pakastettua lihaa ei saa sulattaa ja pakastaa uudelleen, jos lihaa ei välissä kypsennä. Kypsentäminen muuttaa tilanteen. Ei se ole uudelleen pakastamista, jos lihan kypsentää välissä ja pakastaa kypsennettyä lihaa.

Joulukinkku on tosi edullista ruokaa, jota kannattaa ostaa tarjouksesta joulun jälkeen ja pakastaa kevääksi. Kinkku kannattaa pakastaa siivuina tai valmiina kuutiointa tai suikaleina, eli siinä muodossa missä sen aikoo käyttää. Esimerkiksi voi pakastaa suikaleita kinkkukiusausta varten ja kuutioita keittoa varten.

Pakastaminen kannattaa tehdä joko heti aattoillan aterian jälkeen tai viimeistään joulupäivänä. Kun liha on pakastamishetkellä vielä tuoretta, niin se säilyy paremmin. Kannattaa pakastaa kerralla käytettäviä annoksia. Pakastettuna kinkku säilyy noin 3-6 kuukautta.

• lisääntykääjatäyttäkää

Valtakunta:

"Minusta hassuin säästö mitä me tehtiin oli kun prisma keräsi 3.90e ruuat ja yms, ja vain yhden muovikassihinalla. Silloin kun heitti kunnon varaston täytettyä tuli peräti tuo kerääminen kaupanpäälle kun 12kerralla ja suoraan kärrätä autoon maksettu."

TÄYSIN käsittämätöntä tekstiä!

• Kyllä meillä oli myös muistan ostaneeni 14 pussia ja se tuntuu jo siltä että muuttokuorman hakisi sitä varten se autokin on tarpeellinen.
        Kyllä varastoa kannattaa pitää pesuaineilla eikä lopu yllättäen.

• Sekä kaupanpussit tuli vain yhden pussin hinnalla.😁

En sinäänsä koe että siinä hävisi, enemmän ostaa turhakkeita kun Itse käy ja bensaa säästää kun enemmän kerralla hakee ja tärkein aikaa säästää.

• ABC-kirja
        valtakunta kirjoitti:

Sekä kaupanpussit tuli vain yhden pussin hinnalla.😁

En sinäänsä koe että siinä hävisi, enemmän ostaa turhakkeita kun Itse käy ja bensaa säästää kun enemmän kerralla hakee ja tärkein aikaa säästää.

Järjensäästö on kyllä hallitsevana noissa horinoissasi.

• ABC-kirja kirjoitti:

Kyllä niitä muitakin ostettua kuin leivinpapereita yms. Kuitenkin kovat s-bonukset tulee lasten joululahjatilille( joita ei huomioida tulona)

Lelut ovat hyvin kalliita ja harva lelu halvempi kuin muualla tai ei löydy lelua muualta halvemmalla.

• ABC-kirja kirjoitti:

Silloin prismalla ei ollut vielä ilta 21.00 jälkeen tarjousta.

• ABC-kirja kirjoitti:

Sekä kerran tehty lista jäi tallennukseen, eikä tarvinnut joka kerta hakea uudestaan jokaista tuotetta. Siihen ei kulunut turhaa aikaa.

• MitäKummaa

En ymmärtänyt minäkään!
        Tähän olisi kyllä kiva saada suomennos kirjoittajalta.

• MitäKummaa
        valtakunta kirjoitti:

Kyllä niitä muitakin ostettua kuin leivinpapereita yms. Kuitenkin kovat s-bonukset tulee lasten joululahjatilille( joita ei huomioida tulona)

Lelut ovat hyvin kalliita ja harva lelu halvempi kuin muualla tai ei löydy lelua muualta halvemmalla.

"Lelut ovat hyvin kalliita..."

Jos ei ole rahaa niin silloin ei kenenkään pitäisi ostaa kalliita leluja.
        Se on hyvä opettaa lapsillekin, että mihin se raha riittää ja mihin ei.
        Toki itsekin olen aina laittanut lapsille joululahjat, mutta silloin kun raha oli tiukalla, se näkyi myös lahjojen hinnassa. Itsekin pystyy jotain tekemään jos oikeasti haluaa säästää.

• eygfdhsv
        MitäKummaa kirjoitti:

En ymmärtänyt minäkään!
        Tähän olisi kyllä kiva saada suomennos kirjoittajalta.

Valtakunnan tekstit on aivan hillittömiä!

• 747475646540

Ei meiltä päin ainakaan saa lohta alle 5 euron, joten aloittaja puhuu paskaa. Lohi maksaa 5 centtiä vaille 7 euroa paikallisessa kaupassa ja lohet ovat parikiloisia. Että revi siitä!

• holmolanvanki

Hyllyt notkuu -60% tuotteita näin pyhien alla, kantsii mennä tutkimaan hyllyjä. Nyt nautin voissa paistetusta -60% lohipalasta, nam nam. Hyviä rasvoja pitkästä aikaa.

• syrjäseudunasukki

Tänään ostin 7kg joulukinkun paikallisesta S-marketista, maksoin siitä 12€, laitetaan just sitä leivinuuniin. Nyt joku kysyy, että miksi yöllä, mutta lämmitin uunin iltapäivällä ja oli liian kuuma kinkun paistamiseen, paistoin tässä välissä siellä kalkkunarullan. Käydään nyt nukkumaan, niin aamulla on kinkku paistuneena uunissa valmiina.
      Lohi maksaa täällä tarjouksessa K-kaupassa myös alle 2€/kg, silloin ostetaan. On paikallisen kalankasvattamon kalaa ihan tästä läheltä.

• Yyyy

Jaa että laatikot vitosella...eivät kyllä sitten sisällä maksaa kovinkaan paljon...kermasta puhumattakaan...höpöpuhetta...

Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1516
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1345
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1006
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      18
      997
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      936
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      876
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      98
      811
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      740
    Aihe