Tilastojen mukaan Kemiin ei ole perustettu yhtään yritystä tänä vuonna. Rovaniemellä niitä oli jo perustettu yhdeksän tätä kirjoittaessa. Jos ei ole yrityksiä, niin talous riutuu ja alue passivoituu.
Onko tuo ihme, jos paikkakunta taantuu, kun ihmisiä ei kiinnosta yrittäminen. Olen jopa tavannut ihmisiä, jotka ovat päättäneet etteivät mene muualle kuin tehtaalle töihin. Jos ei pääse, niin sitten antavat töihin menon olla.
Aivan turhaa syytetään esim. hallintoa, lumilinnaa ja ties mitä muuta Kemin kaupungin tilanteesta. Kyllähän se vika löytyy kemiläisten kotoa peiliin katsomalla.
Löytyi syy miksi Kemi taantuu
56
<50
Vastaukset
- Akti
Katsoin uusimmat tiedot yritysrekisteristä. Kaksi viikkoa kulunut eikä Kemiin ole vieläkään perustettu yhtään yritystä vuonna 2019.
Kuka sammuttaa valot?- Piper
sekin olisi kiva tietää, että kuinka moni sinne tehtaalle on oikeasti päässyt vuositttain
- laskesiitä
joka vuosi jää Storalta kymmenkunta työmiestä eläkkeelle
- Jolokkone
"Katsoin uusimmat tiedot yritysrekisteristä. Kaksi viikkoa kulunut eikä Kemiin ole vieläkään perustettu yhtään yritystä vuonna 2019."
Yrityksiä on jo tarpeeksi. Ei tarvitse perustaa lisää. Ei niitä yrityksiä perusteta vain perustamisen ilosta.
Kohta varmaan lakkautetaan Kemi - Tornio lentokenttäkin, mikäli asiakas määrän lasku jatkuu tuohon malliin -32%. https://yle.fi/uutiset/3-10592317
Kemistä tulossa hiljaisuuden kylä.- lumilinna
Tuohon lukuun ei kannata liikoja luottaa koska lentokenttäremppojen vuoksi liikennettä ohjattiin Oulusta Kemiin. Kun tämä oli ohi, niin on luonnollista että liikenne palautuu normaalille tasolle, mikä oli myös uutisessa kerrottu.
Eikös Kemissä ole ongelmana pessimistisyys ja sen lietsominen, kuten saimme huomata?
- Hypyä
Paras turisti aika meni jo, eikä lumilinnaa ole vielä avattu. Sama homma joka ikinen vuosi.
- Aktiebolag
Jokainen voi miettiä seuraavia asioita ja sitä mihin ne johtavat:
- miksi minä en yritä ja koida luoda jotain uutta?
- miksi tilaan mieluummin netistä kuin ostan paikallisesta?
- miksi en käytä paikallisia palveluita enemmän?
- miksi haluan saada kaiken mahdollisimman halvalla
Ensimmäinen liittyy toiminnan järjestämiseen, kuten ideointiin, rahoitukseen ja käytännön toimintaan. Loput liittyvät kuluttamiseen, joka mahdollistaa toiminnan järjestämisen.
Rovaniemellä on nämä asiat melkoisesti paremmin, kuten myös Torniossa. - Jzzkkzkzkzzj
Yrittäjähän on ollut Kemin vasemmiston vihollinen aina. Turha ihmetellä kun ei kusitolpaksi aleta.
Todellisuudessa vasuri on vain kateellinen kun yrittäjällä on hyvänä päivänä kaksi euroa ylimääräistä. Se riittää syyksi vastustaa yrittäjyyttä. Miehet vaan tehtaalle töihin ja naiset kaupungille, on vasurin ajattelutapa kun ei muusta ymmärrä.- työtä_olisi
Nuo kaikki on tekosyitä ja turhaa selittelyä. Kemissä aika käytetään muuhun kuin yrittämiseen, vaikka yhteiskunta olisi kuinka hyvä. Koirien omistajilta kuluu työpäivän verran aikaa koiran paijailuun ja hyödyttömään netissä roikkumiseen. Niiden aika, joilla ei ole koiraa, kuluu koirien jätösten siivoamiseen ja räksytyksen kuunteluun. Työstä ei tule mitään, aina kun koira räksyttää, ajatus katkeaa, ja taas uudestaan ja uudestaan ja...
- kemiläinenekonomi
Itse äänestän vasemmistoa ja kappas, olen yrittäjä sekä minulla on rahasto-osuuksia. Kutsunkin tässä itseäni vasemmisporvariksi jonka eräs kaveri minusta määritteli.
Nykypäivän vasemmistolaisuus tarkoittaa sitä, että julkisen sektorin toimintoja ja kansallista omaisuutta kuten sähköverrkoja ei myydä esimerkiksi australialaisille rahastoille. Ääni Keskustalle ja Kokoomukselle tarkoittaa sitä, että näin halutaan tehdä. Olen kyllä asiaa ihmetellyt.
Kannattaa päivittää ajatuksia niin oppii uutta. - kemiläinenekonomi
kemiläinenekonomi kirjoitti:
Itse äänestän vasemmistoa ja kappas, olen yrittäjä sekä minulla on rahasto-osuuksia. Kutsunkin tässä itseäni vasemmisporvariksi jonka eräs kaveri minusta määritteli.
Nykypäivän vasemmistolaisuus tarkoittaa sitä, että julkisen sektorin toimintoja ja kansallista omaisuutta kuten sähköverrkoja ei myydä esimerkiksi australialaisille rahastoille. Ääni Keskustalle ja Kokoomukselle tarkoittaa sitä, että näin halutaan tehdä. Olen kyllä asiaa ihmetellyt.
Kannattaa päivittää ajatuksia niin oppii uutta.vasemmistoporvariksi, korjaan... ei vasemmisporvariksi
- uusi_oppiaine
Eri asteen kouluissa pitäisi opettaa yritysasioita. Opista olisi hyötyä myös yrityksen työntekijöille.
- Ahhahahhahahah
vasemmistoporvariksi, korjaan... ei vasemmisporvariksi
Kemissä vain ei ole nykypäivän vasemmistolaisuutta. Vasurit kannattaa vain tunkkaista neuvosto-ihannointia ja tehottoman julkisen suojatyöorganisaation paisuttelua.
Ekonomin luulisi osaavan vältellä kirjoitusvirheitä, feikki. - haluaisinmyös
Kannattaa päivittää ajatuksia niin oppii uutta.Millä rahastoilla olet parhaiten ansainnut?
- kemiläinenekonomi
Ahhahahhahahah kirjoitti:
Kemissä vain ei ole nykypäivän vasemmistolaisuutta. Vasurit kannattaa vain tunkkaista neuvosto-ihannointia ja tehottoman julkisen suojatyöorganisaation paisuttelua.
Ekonomin luulisi osaavan vältellä kirjoitusvirheitä, feikki.Heh, ei koulutus ole sellainen asia joka estää näppäinvirheiden tekemisen. Sinulla on melkoisen väärä käsitys ekonomien osaamisesta.
Rahastoihin liittyvät asiat voivat olla toisella alueella, nehän eivät liity Kemiin mitenkään. Todettakoon että paras arvopaperi on sellainen, jonka voi tehdä itse.
Kemissä, tai muuallakaan ei ole virkakoneisto sattumalta sellainen kuin se on. Kaupungilla on lakisääteisiä velvoitteita, jotka on toteutettava ja se vaatii viranhaltijoita toimeenpanijaksi. Virkakoneiston syy ei ole se, että työläiskaupungin asukit eivät ole sieltä yritteliäimmästä päästä. - 345443
”Kemissä, tai muuallakaan ei ole virkakoneisto sattumalta sellainen kuin se on”
- joo, virkakoneisto on jäänyt 70 -luvun tasolle jolloin kaikki työ tehtiin kynällä ja paperilla ja kaupungissa oli 10.000 asukasta enemmän... - Turhiatarpeettomiapaljon
345443 kirjoitti:
”Kemissä, tai muuallakaan ei ole virkakoneisto sattumalta sellainen kuin se on”
- joo, virkakoneisto on jäänyt 70 -luvun tasolle jolloin kaikki työ tehtiin kynällä ja paperilla ja kaupungissa oli 10.000 asukasta enemmän...Ei se sattumalta nykyisen kokoinen olekaan,vaan aivan harkitusti. Jos virkakoneisto ja muu henkilöstö supistettaisiin sille tasolle jota lakisääteisten velvollisuuksien hoitaminen vaatii,Kemi saataisiin nousuun.
- mm.mm
Turhiatarpeettomiapaljon kirjoitti:
Ei se sattumalta nykyisen kokoinen olekaan,vaan aivan harkitusti. Jos virkakoneisto ja muu henkilöstö supistettaisiin sille tasolle jota lakisääteisten velvollisuuksien hoitaminen vaatii,Kemi saataisiin nousuun.
Vähän (paljon) muutakin tarvitaan. Lobbaustaitoja mm.
- kemiläinenekonomi
Turhiatarpeettomiapaljon kirjoitti:
Ei se sattumalta nykyisen kokoinen olekaan,vaan aivan harkitusti. Jos virkakoneisto ja muu henkilöstö supistettaisiin sille tasolle jota lakisääteisten velvollisuuksien hoitaminen vaatii,Kemi saataisiin nousuun.
Miten Kemi saataisiin nousuun jos tehdään vain minimivelvoitteet?
- yrittäjät
Kannattaa päivittää ajatuksia niin oppii uutta.Haukut väärää puuta. Kuka sähköverkot myi. Toiseksee Rovaniemi jarruttaa Kemin kehitystä.
- vanhus
Miten Kemi saataisiin nousuun jos tehdään vain minimivelvoitteet?
Ei tarvita kolmea yhdenhenkilön töitä tekemään Eiköhän se ole yksi
- asukki
Niin ja silloin oli kolme kaupungin johtajaa ja niille sitten alaiset ja niiden alaiset jne. Ketään ei ole vähennetty . Kun jäävät eläkkeelle, keksitään uusi virka , mihin taas palkataan joku .
- Ndndkdjdjdj
Ekonomi-trolli elelee näemmä samaa 70-lukua kuin muutkin vasurit. Kaikki on tuon jälkeen muuttunut mutta vasureille neuvostoaikainen organisaatio on pyhä kuin Leninin muumio. Mutta minkäs teet kun on lusikalla annettu.
- kemiläinenekonomi
Sinulla on varmasti perusteluitakin värikkäille mielipiteillesi? Jos Kemiin haluaa lisää yrityksiä, niin miten tämä liittyy 1970-luvun vasemmistolaisuuteen?
Ai niin mutta eihän täällä tarvitse perustella. Riittää että nimittelee ja haukkuu. Eikö olekin kiva olla nimettömänä netissä? Mahtava keksintö. - kemiläinenekonomi
"Oikeita työpaikkoja pitäs saada"
Tähän lauseeseen kulminoituu koko ongelman ydin. Tässä lauseessa odotetaan että joku tekee sen työopaikan toiselle. Miksi ei itse voisi yrittää keksiä muita keinoja työllistyä? Kun näin on, niin saadaan niitä työllistäviä yrityksiä odotella paikkakunnalle.
Fakta on, ettei kaikille ei löydy kivoja työpaikkoja, jossa toinen maksaa toiselle palkan ja muut työsuhde-etuudet. Ne pitää itse tehdä. - typeryksiäkölangalla
Sinulla on varmasti perusteluitakin värikkäille mielipiteillesi? Jos Kemiin haluaa lisää yrityksiä, niin miten tämä liittyy 1970-luvun vasemmistolaisuuteen?
Ai niin mutta eihän täällä tarvitse perustella. Riittää että nimittelee ja haukkuu. Eikö olekin kiva olla nimettömänä netissä? Mahtava keksintö.https://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/valittavana-taantuvan-kaupungin-tie/346189/
Ketä tämä närästi niin paljon et piti poistaa ? Täyttä asiaa joka soveltuu nykypäivään täysin, ettei vaan taikasana Matkailu ? - Niinkemiläistä
typeryksiäkölangalla kirjoitti:
https://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/valittavana-taantuvan-kaupungin-tie/346189/
Ketä tämä närästi niin paljon et piti poistaa ? Täyttä asiaa joka soveltuu nykypäivään täysin, ettei vaan taikasana Matkailu ?Mikko Ekorre kirjoitti asiaa! Viisitoista vuotta on kulunut tuon erinomaisen artikkelin julkaisusta ja mitä on tänä aikana tapahtunut? Onko Kemin kehitys mennyt parempaan suuntaa? Sinällään turha kysymys, koska vähänkään asioita seuraava, omilla aivoillaan ajatteleva kemiläinen on voinut todeta: Kemi on konkurssikypsä,kuihtuva kylä.
Kuka kertoisi sen näille nykyisille Kemin "päättäjille?" - Aktiebolag
"Kemi on konkurssikypsä,kuihtuva kylä. Kuka kertoisi sen näille nykyisille Kemin "päättäjille?"
Korvaa sana Kemi sanalla "pieni parin tehtaavan varassas oleva teollisuuspaikkakunta syrjässä kasvukeskuksista" niin huomaat ettei tämä ole mitenkään ainutlaatuinen tilanne.
Kyllä minusta Kemissä on pajon hyviä juttuja, kun vain löytyy sopiva firma joka ei tarvitse huippuosaamista.. Työntekijoitä on saatavilla ja kustannukset edulliset. - yrittäjät
Aktiebolag kirjoitti:
"Kemi on konkurssikypsä,kuihtuva kylä. Kuka kertoisi sen näille nykyisille Kemin "päättäjille?"
Korvaa sana Kemi sanalla "pieni parin tehtaavan varassas oleva teollisuuspaikkakunta syrjässä kasvukeskuksista" niin huomaat ettei tämä ole mitenkään ainutlaatuinen tilanne.
Kyllä minusta Kemissä on pajon hyviä juttuja, kun vain löytyy sopiva firma joka ei tarvitse huippuosaamista.. Työntekijoitä on saatavilla ja kustannukset edulliset.Sievi on aivan kaskeskustassako. Eniten yrittelaisyyttä asukasmäärään verraten
- yrittäjät
Ai niin mutta eihän täällä tarvitse perustella. Riittää että nimittelee ja haukkuu. Eikö olekin kiva olla nimettömänä netissä? Mahtava keksintö.Mi9nä vastaan Kemissä yrittäjä ei uusilleasioille tukea Rovaniemi vastustaa. Vaihdoin yrityksen Ouluun samaan asian sai tukea jopa maan hallitusta nyöten, mutta eihän punaseen Kemiin . Meillä tarvitaan huippuosaamista.
- asukki
Ongelma on se , ettei tänne kukaan halua tulla yrittämään yhtään mitään . Perustelkaa miksi joku tulisi tänne .
- me.olemme
Miksi pitäis tulla? Onhan täällä ihmisiä jo valmiina.
- vanhus
Syy. Kemin ei ole ollut yrittäjäystävällinen ja satoa saa kantaa pari sukupolvea. Kemissä on kaksi työnantajaa ja muita ei tarvita. Tämä on erään entisen kaupunginjohtajan sanat kaupunginvaltuustossa
- kemiläinenekonomi
Millä tavalla Kemi ei ole yrittäjäystävällinen? Miten se näkyy ja eroaa muista käytännössä?
- siksi
Millä tavalla Kemi ei ole yrittäjäystävällinen? Miten se näkyy ja eroaa muista käytännössä?
Kemi ei osaa tuoda esiin hyviä puoliaan.
- Aktiebolag
Se on kaupunkikohtaista viestintää. Edelleenkin kiinnostaisi tietää miksi kaupunkina Kemi ei ole yrittäjäystävällinen. Puhutaan kyllä asiasta, mutta mitenkään ei määritellä sitä mitä tämä tarkoittaa.
Säännöthän ovat samat Suomessa yrityksille. - paskapää
Aktiebolag kirjoitti:
Se on kaupunkikohtaista viestintää. Edelleenkin kiinnostaisi tietää miksi kaupunkina Kemi ei ole yrittäjäystävällinen. Puhutaan kyllä asiasta, mutta mitenkään ei määritellä sitä mitä tämä tarkoittaa.
Säännöthän ovat samat Suomessa yrityksille.Ei ole, Asiat muuttui kun yrityksen kotipaikaksi rekisröitiin Oulu.
- vanhus
Taas kerran viesti hävisi
- vanhus
Ei toimi viestit miksi
- JooseKaaleppi
Ja miksipä me bisnesmiehet tuotais rahojamme riskillä kommarikaupunkiin jossa lähtökohtana on kampittaminen ja vittuilu. Yksityisille suunnattuja palveluja varten pitäisi olla kasvava määrä ostovoimaista kuluttajaa.
Kyllä vasemmistolaiset on tehneet Kemistä saatanan epähoukuttelevan paikan edes harkita. Ja on sitten jalkapallosta tai mistä vain kyse, viime kädessä tulee ilmi pienten piirin herrojen ja hidalgojen tärkeily. Mahdollisuuksia olisi kun kannustettaisi.- pidotparanee
Mikäneuvoksi kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-10618899
Suunta on huolestuttava.Mikä tuossa huolestuttaa?
Väki vähenee, mutta mitä sitten? Ei ainakaan minua liikauta suuntaan eikä toiseen. - kemiläinenekonomi
pidotparanee kirjoitti:
Mikä tuossa huolestuttaa?
Väki vähenee, mutta mitä sitten? Ei ainakaan minua liikauta suuntaan eikä toiseen.Samahan se missä sitä lorvii ja loisii. Mikään ei merkkaa mitään siinä tapauksessa.
- Suuruonan
Täällä on työttömien lokoisat oltavat. Ei töitä ei velvoitteita, hakuna matata vaan.
- Pidotparanee
Samahan se missä sitä lorvii ja loisii. Mikään ei merkkaa mitään siinä tapauksessa.
Ei megatrendeille mahda mitään. Väki pakkaantuu kasvukeskuksiin ja se on globaali ilmiö. Kemin väkiluku on laskenut 50 vuotta, eikä suunta ole muuttumassa.
Mutta mitä sitten? Asia on näin, eikä sille mitään voi. - kemiläinenekonomi
Pidotparanee kirjoitti:
Ei megatrendeille mahda mitään. Väki pakkaantuu kasvukeskuksiin ja se on globaali ilmiö. Kemin väkiluku on laskenut 50 vuotta, eikä suunta ole muuttumassa.
Mutta mitä sitten? Asia on näin, eikä sille mitään voi." Asia on näin, eikä sille mitään voi."
Hassua, sille nimittäin voi paljonkin, mutta lannistumalla lopputulos on varma.
Paikkakunnat ja siellä asuvat ihmiset itse määrittelevät kohtalonsa, esimerkkejä on vaikka kuinka paljon. Esimerkiksi Etelä-Pohjanmaa, Pirkanmaa, Rovaniemi ja Kittilä. Rovaniemellä ei ole teollisuutta ja se on keskellä ei mitään. Silti muuttovoitto 500 henkeä vuonna 2018.
Eihän tätä tietenkään kortistossa ajatelle näin. - Pidotparanee
" Asia on näin, eikä sille mitään voi."
Paikkakunnat ja siellä asuvat ihmiset itse määrittelevät kohtalonsa, esimerkkejä on vaikka kuinka paljon. Esimerkiksi Etelä-Pohjanmaa, Pirkanmaa, Rovaniemi ja Kittilä. Rovaniemellä ei ole teollisuutta ja se on keskellä ei mitään. Silti muuttovoitto 500 henkeä vuonna 2018.
Eihän tätä tietenkään kortistossa ajatelle näin.Voi toki. Minä asun Kemissä, enkä ole muuttamassa kasvukeskukseen. Se varmaan on se
isoin teko minkä yksittäinen ihminen voi tehdä. Minulle on kuitenkin yhdentekevää kasvaako vai laskeeko Kemin väkiluku.
Megatrendeille ei vaan voi mitään. Ihmiset haluaa muuttaa kasvukeskuksiin ja turha sitä vastaan on taistella. Ihmisillä on onneksi vapaus valita asuinpaikkansa. Toki voihan sitä ajankuluksi kauhistella joka kuukausi väen vähenemistä. Sitä on Kemissä kauhisteltu viimeiset 50 vuotta ja tullaan kauhistelemaa vielä seuraavat 50 vuotta. - selluhaisee
" Asia on näin, eikä sille mitään voi."
Eihän tätä tietenkään kortistossa ajatelle näin."Rovaniemellä ei ole teollisuutta"
Ehkäpä se jotuu juuri siitä. Kemin haisutehtaat karkoittavat kaiken älymystön muualle. Jäljelle jää työläiset ym. rupusakki jotka eivät kykene mihinkään muuhun, kuin jatkuvaan valittamiseen.
Siinäpä niitä "kasvun hedelmiä" millä Kemi kehittyy. :D:D:D
- kemiläinenekonomi
"Se varmaan on se isoin teko minkä yksittäinen ihminen voi tehdä. Minulle on kuitenkin yhdentekevää kasvaako vai laskeeko Kemin väkiluku. "
Asuminen tuskin on kummoinenkaan "teko" paikkakunnan hyväksi. Jos kulutat enemmän kuin tuotat, niin silloin asukas on loinen. Silloin sinun tekosi, eli olekelusi paikkakunnalla on haitallinen.
Tässä aiheessa isoin teko minkä voi tehdä on tarjota toiselle ihmiselle työpaikan. Kun näitä ihmisiä on riittävästi, alue alkaa kasvamaan. Sinulle se on yhdentekevää, mutta ei niille jotka saavat elantonsa alueen elinvoimasta, tai niille jotka kasvavat paikkakunnalla.
Kommenttien perusteella näyttääkin siltä ettet itse maksa laskujasi, niin silloinhan se on kaikelle ihan sama.- Pidotparanee
Tyhjänpäiväistä höpinää. Katso hieman Suomea ja maailmaa, niin ymmärrät mistä on kyse. Kaupungistuminen tai paremminkin suurkaupungistuminen on globaali ilmiö. Ihmiset haluavat asua kasvukeskuksissa ja onneksi heillä on siihen vapaus ja oikeus.
"Tässä aiheessa isoin teko minkä voi tehdä on tarjota toiselle ihmiselle työpaikan"
Niin, mutta jos muuttaisin kasvukeskukseen, niin voisin tarjota töitä 5 ihmiselle ja tekisin vieläpä hyvin rahaa. Kemissä tarjoaisin töitä yhdelle ihmiselle ja lopuksi tekisin konkurssin. Siinäpä se kiteytyy, miksi ihmiset haluavat kasvukeskuksiin kasvaville markkinoille. Ja hyvä niin. - kemiläinenekonomi
" Katso hieman Suomea ja maailmaa, niin ymmärrät mistä on kyse. Kaupungistuminen tai paremminkin suurkaupungistuminen on globaali ilmiö."
- Olen kyllä reissannut ja nähnyt että myös pienillä paikkakunnilla on tulevaisuutta jos siellä on tekeviä ihmisiä jotka ovat yrittäjähenkisiä. Keski-Eurooppa hyvänä esimerkkinä. Se että Kemistä lukee uutisia että suurkaupungit kasvavat, niin usein niin mutta ei läheskään kaikki. Teollisuudenalat ja paikallinen talouden rakenne määrittelevät sen.
"Niin, mutta jos muuttaisin kasvukeskukseen, niin voisin tarjota töitä 5 ihmiselle ja tekisin vieläpä hyvin rahaa. "
- Jos et edes pienessä kaupungissa pysty sitä tekemään, et pysty sitä tekemään isossakaan kaupungissa. Siellä on kilpailu kovempaa ja kustannukset korkeammat.
Kovat sulla on jutut ja toistetaan mitä uutisista on luettu. - Pidotparanee
" Katso hieman Suomea ja maailmaa, niin ymmärrät mistä on kyse. Kaupungistuminen tai paremminkin suurkaupungistuminen on globaali ilmiö."
- Olen kyllä reissannut ja nähnyt että myös pienillä paikkakunnilla on tulevaisuutta jos siellä on tekeviä ihmisiä jotka ovat yrittäjähenkisiä. Keski-Eurooppa hyvänä esimerkkinä. Se että Kemistä lukee uutisia että suurkaupungit kasvavat, niin usein niin mutta ei läheskään kaikki. Teollisuudenalat ja paikallinen talouden rakenne määrittelevät sen.
"Niin, mutta jos muuttaisin kasvukeskukseen, niin voisin tarjota töitä 5 ihmiselle ja tekisin vieläpä hyvin rahaa. "
- Jos et edes pienessä kaupungissa pysty sitä tekemään, et pysty sitä tekemään isossakaan kaupungissa. Siellä on kilpailu kovempaa ja kustannukset korkeammat.
Kovat sulla on jutut ja toistetaan mitä uutisista on luettu." - Jos et edes pienessä kaupungissa pysty sitä tekemään, et pysty sitä tekemään isossakaan kaupungissa. Siellä on kilpailu kovempaa ja kustannukset korkeammat. "
Voi perhana. Sun pitäis mennä kertomaan tämä pääkaupunkiseudulle, että he ovat olleet koko ajan väärässä. Kyllä ne yritykset kannattaa Kemiin perustaa, eikä kasvaville markkinoille. :D
No meillä jokaisella on tietenkin oma tapa tulkita maailmaa ja sen eri ilmiöitä. Mutta palataan asiaa taas kuukauden kuluttua, kun uudet madonluvut Kemin väkuluvusta tulevat...
- GEMISTER
Kyllä se Kemi ihan hyvä on kun ohitustietä laajennetaan kyseisen käpykylä ylitse.
- airampaloi
Kemi on jäänyt puristuksiin Rovaniemen ja Oulun väliin. Kemissä kun ei oikeen mitään ole. Ei se ole ihme, että nuoriso muuttaa pois. Rovaniemi porskuttaa hirmuista vauhtia eteenpäin. Viime vuonnakin asukasluku kasvoi 500 henkeä. Mitä tapahtuu Kemissä.?
Vaikka syntyjään olenkin kemiläinen, kyllä aina Rovaniemeltä Ouluun mentäessä on mahtava ajaa ohitustietä..- ni...ni
Ei kaikki halua asua isojen kaupunkien ruuhkissa ja ilmansaasteissa. Kemillä saattaa hyvinkin olla valoisa tulevaisuus. Sillä välin sinnitellään.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1058717
- 936670
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon636459Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme345211Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo634387- 553481
- 503345
- 513062
- 562912
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per512886