Yleispyörä haussa

Eli kakkospyörä haussa yleispyöräksi. Ykköspyörä jolla tahkotaan useamman kerran viikossa on maantiepyörä. Kakkospyörä saa olla rento peli jolla käydään ajelemassa lasten kanssa ja katsomassa kaupunkia.

Hybridi tulee ensimmäisenä mieleen kakkospyöräksi. Mutta mites olisi maastopyörä, joustokeulalla tai kokojousituksella? Ellei oteta aikaa miten mukava tuommoinen on asfaltilla? Toki painoa verrattuna hybridiin tulee useita kiloja jouston myötä, mutta sekunteja ei mitata vaan pyöräilykokemusta.
Ilmoita

Sanoisin että ehdottomasti 29. Mielestäni paras yleispyörä.
Ilmoita
Kesällä vai ympärivuoden -> nastat
Kuinka pitkiä matkoja -> ajoasento

Kaikea fixi - 29" - Jopo - Gravel välillä voi kokeilla.
Ilmoita
Pyöräpapalle ja maantiepyöräilijälle kiitokset vastauksista. Vielä muutama perustelu mielipiteen tueksi ja homma on bueno.

Tämä on postauksen jälkeen luetuin ketju, joten harmaa raja eri pyörätyyppien välillä kiinnostaa monia joten osallistukaa.

Lisättäköön aloitukseen vielä sen verran, että itsellä kokemusta hybridistä ja fitness hybridistä sekä cyclocrossista ennen maantiepyörää ja kaikki kuuluvat myös kategoriaan "hyvä yleispyörä". Ei mene pieleen jos valitsee tuommoisen, toimii kesät ja talvet ja on hyvä kompromissi muttei paras kulkuväline maantiellä jos hakee suorituskykyä.

Maastopyörästä sen sijaan ei ole mitään kokemusta, joten nämä kiinnostavat käytössä jossa ei rymytä metsässä. Pitääkö väittämä paikkansa että katukivetyksellä jousitus ei pelasta mutta renkaan tyyppi pelastaa? Toisaalta joku voisi kommentoida miksi sinne metsään ei sitten menisi kun lähtee pyöräilemään, siellä on vähemmän muuta liikennettä, luonnon rauha ja uusi seikkailu odottaa joka polun päässä puoltaen maastopyörää.
Ilmoita
Minusta paras yleispyörä riippuu miehestä ja käyttötarkoituksesta.

Yleispyörässä löisin ensin lukkoon rengaskoon. Noin 2 tuumaa on oikein hyvä.

29" etujousto on hirmu kiva ajella kovaa pitkin taajamaa, oikoa rappusia alas, hyppiä korkeilta katukiviltä, vetää pitkää lenkkiä yms. Haittapuolina on kunnollisten lokarien asentamisen haaste. Toisaalta pyörä menee ihan hukkaan jossei sillä leiki ;)

28" yksivaihteinen teräsrunkoinen täysillä lokareilla ja tarakalla on myös hyvä. Sillä voi kyydittää, hyvä geometria talviajoon, paras valinta kaikkeen huonoon säähän, sateeseen, liukkaalle yms.
Ilmoita
"Maastopyörästä sen sijaan ei ole mitään kokemusta, joten nämä kiinnostavat käytössä jossa ei rymytä metsässä."

Ei missään nimessä maastopyörää yleiskäyttöön, kuten nimikin jo kertoo kyseessä on täsmäase maastoajoon. Aivan samoin kun maantiepyörä on täsmäase maantieajoon, sekään ei oikein sovellu sekalaiseen ajoon.
Maastopyörässä on leveä ohjaustanko ja sen seurauksena kuskilla ilmankaappaus-asjoasento, asvaltilla leveät, täristävät ja huonosti rullaavat nappularenkaat. Lisäksi välityksissä on epämukavat, isot hypyt eri vaihteiden välillä, nykyään vielä vain yksi ratas edessä joten noita ei oikein pääse pakoon.
Reippaan polkemisen tahtiin alla keinuva ja käsittelyn raskaaksi tekevä painava joustokeula hukkaa polkemisen tehot. Talvipakkasilla joustokeulat eivät oikein toimi.

Kuten huomaa, maastopyörästä ei oikein ole asvalttiajoon eikä yleispyöräksi. Maastopyörä on suunniteltu maastoajoon ja se kannattaa ostaa vain jos sellaista suunnittelee.
Ilmoita
näin_näkisin pisti kyllä mutkat suoraksi. Laadukas joustokeula kyllä pelaa talvellakin ja sen saa myös lukittua silloin kun haluaa välttyä kenumiselta. Jos renkaat täristävät, asennus on pielessä tai renkaassa vikaa. Mutta onhan maasturi asfaltilla raskaampi kuin nuo muut vaihtoehdot - toisaalta jää optio poiketa välillä polun puolelle.
1 VASTAUS:
Sanottakoon, kuten tiedossa tosin onkin, hää on miun idoli. Ollessani käymässä seitsemänkymmenen kilometrin polkupyörälenkillä (Helkama S2 - maatalousmankeli), huomasin sattumalta vaikka en olekaan Watkinson, että tämmöisellä kosteahkolla pakkaskelillä on mahdollista kehittää iglu ympärilleen. Edellyttää sitä että asentaa ainoastaan yhden ohuehkon niin sanotun teknisen aluspaidan päällensä. Ylävartaloon. Sen päälle umpinainen niin sanottu shofthell- takki. Sitten reippaasti vauhtia ja muutaman kymmenen kilometrin jälkeen ruumiista haihtuva kosteus tiivistyy umpinaiseen takkiin niin että se jäätyy yltä päältä. Tönkkökondensoitunut takki toimii nyt loistavana eristeenä. Tämän jälkeen ei tule enää vilu, vaikka alla olisi vain yksi paita.

Myöskin velogimies voisi ystävällisesti suorittaa tutkivaa journalismia ja ottaa selvää miksi polkupyörän renkaisiin ei merkitä valmistusvuotta? Jos niissä sellainen olisi, tietäisi silloin kuinka kauan varastossa seisseen kumin tulikaan hankkineeksi.
+Lisää kommentti
Meikällä nyt työmatkapyöränä Bianchi fitness hybridi, edessä Schwalben Mara Winterit nastoilla. Lokarit löytyy myös, itseasiassa maantiepyörään tarkoitetut.
Mielestäni käypänen yleispyörä myös talviajoon, tosi sohjoisessa hangessa ei suht. kapeat 35 mm kumit toimi, mutta jos kohtuullisesti auratulla pyörätiellä
ajaa, niin ok. Sulalla kelillä todella upea laite ajaa, kovahan tuo on, mutta ei haittaa pätkääkään.
Ilmoita
Erilaisia ehdotuksia kuten pitääkin. Pitänee keväällä löytää maastopyörä koeajoon, jotta sen sopivuudesta itselle pääsee selville. Velogi tuolla jo vähän vihjasikin polkujen tuomasta vaihtelusta.

OivallistaAsiaa kirjoitti OivallistaAsiaa
>>Toisaalta pyörä menee ihan hukkaan jossei sillä leiki ;)

Just näin. 2-pyörän kriteerinä on että pyörällä on hauska ajaa.
1 VASTAUS:
Toki jos on tarkoitus ajaa polkuja niin maastopyörä on siihen omiaan. Vaihtelu tosiaan virkistää ja maastopyörä tarjoaa aivan erilaisen ajoelämyksen kevyesti ja herkästi liikkuvaan maantiepyörään verrattuna.
Maastopyörällä on helppo mennä metsään. Ajomaisematkin on aivan erilaisia. Metsän rauhassa mieli virkistyy eikä siellä autotkaan ole häiriöksi. Toisaalta siellä sitten riesana hyttyset, näkäräiset, paarmat, hirvikärpäset ja käärmeet. Metsästysaikaan kannattaa myös pysytellä ulkoilualueiden tuntumassa missä liikkuu muitakin ulkoilijoita.
Asvaltilla ajamiseen se ei ole suunniteltu joten sellaisessa käytössä ajaminen ei ole hauskaa, ankeaa ja kankeaa ennemminkin.
Jos on kova innostus pyöräilyyn mutta ei ole kokemusta eri pyöristä niin helposti kiinnostuu kaikenlaisista pyöristä. Kannattaa kumminkin pitää järki mukana ja hankkia aiottuun käyttöön sopiva pyörä.
+Lisää kommentti
Olkoonkin mikä pyörä tahansa ymmärrämme, että kaikki sotkeminen on lähtökohtaisesti tuskaa ja kärsimystä. Vain masokistinen ihminen pitää pyöräilystä. Sama koskee kaikkea muutakin ponnistelua. Selkävaivoja, varsinkin alumiinisekoitteisella sotkiessa. Pakkasella kovenee entisestään. Pakkanen, siitä suomalaiset tykkää. Kokemukseni mukaan sanoisin, että kuta kovempi pakkanen, sitä paremmalta tuntuu. Ilma kuivuu silloin, eikä kiristyvä pakkanen aiheuta hikoilua lainkaan niin paljon kuin kostea nollakeli.

Tänäänkin huomasin jälleen maatalousvaltaisten alueiden epäedullisen vaikutuksen maanteiden kuntoon. Heti kun tulee uutta lunta, näitä sivuteita ei varsinaisesti aurata vaan mastalousyrittäjät jyrryyttävät vehkeillensä maantien lommoille. Tuntuu kuin jäätyneellä pellolla polkisi silloin. Vauhtiin ei meinaa päästä lainkaan, vaan kokovartalo tärinä aiheuttaa silkkaa tuskaa. Hyvä puoli rytkytyksessä on tietenkin kokovartalohytkytys. Hartiat tekeentyvät. Joskus on kuitenkin karjaistava kuuluvasti :hytkyttää ja rytkyttää, mulla kauas menolippu ooonn! Näillä keinoin jaksaa taas, toinen hyvä ponnistelemiseen auttava lauseparsi, huudettuna, on :munamuu sano ranskalainen!

No niin, lopulta saavuttuani seesteisemmälle alueelle, oli siellä huonosti tamppaantunut tie, joka veteli pyörää ja miestä. Koetus oli kova, ja lopulta myös ketju tipahti pienimmältä eturattaalta. Onnekseni mukana oli velogimiehen (hää on miun idoli) suosittelemat kertakäyttöhanskat. Niillä sormeillen sain ketjun jälleen rattaalle. Niin keponen on Helkama S2 - polkupyörän maalaus, että ketjun ottaessa pudotessaan runkoon kiinni, lähti siltä kohdin heti maali, ja alumiiniseokset tuli näkyviin. Aion kuitenkin jatkaa tällä mankelilla, ja jos saan tänä vuonna kymppitonnin täyteen, voin totisesti sanoa olevani maailman ainoa ihminen koskaan, joka on sotkenut Helkama S2 - polkupyörällä kymppitonnin vuoden aikana.

Todellisuudessa hei hei Kona hei hei olisi oikea pyörä näille keleille. Eikös velogimies myös ajellut sellaisella joskus? Mutta kaikkea ei voi saada.
Ilmoita
Ellet oikeasti mene metsäpoluille osta hybridi. Jossain vaiheessa sun maantievaistot palaa kakkospyörään ja asfaltilla/hiekkatiellä ei sillä jousituksella tee yhtään mitään. Hybridi palvelee sitten maantiekauden jatkoa ja vaikka läpi talven ajoa. Kun ostaa kunnon laadukkaan hybridin se täyttää hauskuus-vaatimuksenkin.
1 VASTAUS:
Näin mäkin sen näen tällä hetkellä. Joku Canyon roadlite 7.0 tmv.
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Yleispyörä haussa

Eli kakkospyörä haussa yleispyöräksi. Ykköspyörä jolla tahkotaan useamman kerran viikossa on maantiepyörä. Kakkospyörä saa olla rento peli jolla käydään ajelemassa lasten kanssa ja katsomassa kaupunkia.

Hybridi tulee ensimmäisenä mieleen kakkospyöräksi. Mutta mites olisi maastopyörä, joustokeulalla tai kokojousituksella? Ellei oteta aikaa miten mukava tuommoinen on asfaltilla? Toki painoa verrattuna hybridiin tulee useita kiloja jouston myötä, mutta sekunteja ei mitata vaan pyöräilykokemusta.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta