Helkama E-trike

Tästä seniori kulkupelistä ei löytynyt ketjua, joten laitan omia kokemuksia muille vastaavaa kulkupeliä harkitseville. Polkupyörä on kolmipyörä, jossa edessä on 2 pyörää. Sähkö avustaa menoa n. 80 km:n matkan verran. Nämä uudet E-triket on 100 cm leveitä ja mahdollisuutta etupyörien kaventamiseen ei ole, kuten edellisessä mallissa.

Talvea ajatellen taakse tarvitaan nastarengas, koska molemmat jarrut (kahva + poljin) vaikuttavat taakse. Edessä ei ole jarruja. Edessä vasemmalla on tehokas ledvalo, kuten myös takana. Nämä toimivat akusta.

Ohjaus vaatii tottumista. Perinteiseen pyörään nähden käännettäessä ei siis kallisteta vaan käännetään tankoa. Ohjaus on kevyt, koska on jousi avusteinen. Jouset myös keskittävät ohjauksen suoraan.

Itse koin 3-vaihteisen pyörän välitykset raskaiksi ja aion vaihtaa takarattaan muutaman piikin isommaksi. Silloin tarvitaan vaihtaa myös uudet ketjut. Ehkä odottelen vielä kesän tuloa ennen toimenpidettä.

Tasapaino on pyörässä hyvä ja matala runkokorkeus helpottaa kyytiin nousua. Itse olen ostokseen tyytyväinen, vaikka 3000 euron hintalappu kauhistutti.
Ilmoita

Takahammasratas on yleensä helppo vaihtaa eikä uusi ketju paljon maksa. Vaihdoin avokin pyörään (7-vaihteinen Tunturi) suurimman takahammasrattaan minkä pyöräliikkeestä löysin. Lähtötilanne oli että kolme suurinta vaihdetta oli täysin käyttökelvottomia jopa minulle tervejalkaiselle miehelle. Lopputulos oli hyvä ja pyörä kevyt ajaa. Joskus on käynyt mielessä koeajaako näitä pyöriä kukaan kasaamisen jälkeen pyörän kohderyhmän mukaiseksi kun ei ollut ensimmäinen pyörä johon jouduin vaihtamaan välitykset. Väärin suunnitelluilla välityksillä on vain niin ikävä ja joskus mahdotonta ajaa.
Ilmoita
Ymmärrämme, että sähköavusteinen polkupyörä ole mikään polkupyörä lainkaan.
9 VASTAUSTA:
on ?
Sellainen jossa moottori olet sinä, tahi minä. Kolmella tonnilla saa jo todella laadukkaan polkupyörän.
mitenkuten kirjoitti:
Sellainen jossa moottori olet sinä, tahi minä. Kolmella tonnilla saa jo todella laadukkaan polkupyörän.
Mikäs ortodoksi ideologia tämä pyörän energianlähde nyt on? Monelle on sähköpyörä ainut järkevä tapa siirtyä ratin takaa liikenteeseen.
Ei kaikkien kunto salli polkimien vääntämistä omilla kintuilla pidempää aikaa.
Kunto ei nouse jos ei kuntoile. Sähköpyörät ei ole ratkaisu, vaan osa ongelmaa. Täytyy uhrautua ja nähdä vaivaa. Vaikka henki lähtisi.
Ehdottomasti vaan lisää sähkövatkaimia teille ja vauhdikkaasti singahtelevia mummoja ja vaareja risteysalueille.
mitenkuten kirjoitti:
Kunto ei nouse jos ei kuntoile. Sähköpyörät ei ole ratkaisu, vaan osa ongelmaa. Täytyy uhrautua ja nähdä vaivaa. Vaikka henki lähtisi.
Seuraavaan raamattupiiriin voisitte kutsua jostain sähköpyöräliikkeestä myyjän esittelemään ja valistamaan teitä mihin kaikkeen ko. kulkuneuvo solveltuu. Saatatte nähdä valon ja huomata ettei sähköpyörä ole pelkästään vaarien ja mummojen ajopeli, sillä käyttäjäkuntana on myös ns. hyväkuntoisia parhaassa työiässä olevia ihmisiä uskontokuntaan katsomatta. Jotkut maantiepyörä uskovaiset ovat jopa hairahtuneet hommaamaan arkiliikuntaan tämmöisen pirunvehkeen. Pahimmin mierontielle eksyneet pyöräilijät saattavat käyttää sähköpyörää jopa kuntoiluun joka pyöräuskovaisten mielestä on mahdottomuus tai ainakin jumalaton teko. Keskiaikainen pimeys asian tiimoilta tuntuu jatkuvan vaikkaa 2000 lukua on jo eletty hyvän matkaa. Jään odottamaan innolla millaisen paskaryöpyn sähköpyörät saavat taas suoli24 palstoilla aikaiseksi, amen.
Tämä oli hyvä. En kuitenkaan edelleenkään ymmärrä mitä hyötyä normaslikuntoiselle ihmiselle olisi sähkövedosta. Niin kuin joku tuolla toisessa ketjussa totesi: lähinnä itsensä pettämistä.

Tosin myönnettäköön, että jos polvet on sököt tai muuten kroppa reistaa, niin on sähköavusteinen aina parempi valinta kuin auto silloin.
Unohtui edellisellä kerralla kertoa, että voi olla motivaattori aloittaa taas pyöräily uudelleen. Haittaako se ketään jos joku ihmispoloinen nousee sohvalta ja saa vaikkapa sähköavusteisena kipinän taas entiseen urheilumuotoon jota oli nuoruudessaan harrastanut. Tartteeks aina olla verenmaku suussa jotta taivaspaikka aukeaisi ? Mites on mitenkuten hemmolla pyöräilyt sujuneet kevät liukkailla?
mitenkuten kirjoitti:
Tämä oli hyvä. En kuitenkaan edelleenkään ymmärrä mitä hyötyä normaslikuntoiselle ihmiselle olisi sähkövedosta. Niin kuin joku tuolla toisessa ketjussa totesi: lähinnä itsensä pettämistä.

Tosin myönnettäköön, että jos polvet on sököt tai muuten kroppa reistaa, niin on sähköavusteinen aina parempi valinta kuin auto silloin.
No mitäpä hyötyä mahtaisi olla. Meillä ei pyörä ole pelkkä kuntoiluväline, eikä haittaa pätkääkään joku 50-luvulle jääneiden asenne. Se on ainoastaan hänen ongelmansa.
Meillä on kokonainen kauppa tavarapyörän kyydissä. Auto olisi liioittelua täällä keskustassa, joten tämä on sopivampi. On se vaan huomattavasti mukavampi lähteä kuskaamaan tuota kioskia sähköavusteisena kuin pelkillä reisillä ja pohkeilla.
Meillä on näitä sähköpyöriä enemmänkin ja ihan ns. siviilikäytössä, emmekä pelkää suurta tuomiota vaan aiomme hankkia niitä jatkossakin.
+Lisää kommentti
Muistakaa sitten aloittajan valintaa kritisoivat kommentoijat että kun teillä liikuntakyky huononee teillekin sallittuja vaihtoehtoja ovat vain rollaattori ja taksi jos aiotte asioilla käydä. Tuskin kukaan huvikseen tuollaista kulkupeliä valitsee.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Helkama E-trike

Tästä seniori kulkupelistä ei löytynyt ketjua, joten laitan omia kokemuksia muille vastaavaa kulkupeliä harkitseville. Polkupyörä on kolmipyörä, jossa edessä on 2 pyörää. Sähkö avustaa menoa n. 80 km:n matkan verran. Nämä uudet E-triket on 100 cm leveitä ja mahdollisuutta etupyörien kaventamiseen ei ole, kuten edellisessä mallissa.

Talvea ajatellen taakse tarvitaan nastarengas, koska molemmat jarrut (kahva + poljin) vaikuttavat taakse. Edessä ei ole jarruja. Edessä vasemmalla on tehokas ledvalo, kuten myös takana. Nämä toimivat akusta.

Ohjaus vaatii tottumista. Perinteiseen pyörään nähden käännettäessä ei siis kallisteta vaan käännetään tankoa. Ohjaus on kevyt, koska on jousi avusteinen. Jouset myös keskittävät ohjauksen suoraan.

Itse koin 3-vaihteisen pyörän välitykset raskaiksi ja aion vaihtaa takarattaan muutaman piikin isommaksi. Silloin tarvitaan vaihtaa myös uudet ketjut. Ehkä odottelen vielä kesän tuloa ennen toimenpidettä.

Tasapaino on pyörässä hyvä ja matala runkokorkeus helpottaa kyytiin nousua. Itse olen ostokseen tyytyväinen, vaikka 3000 euron hintalappu kauhistutti.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta