VE- pumppu tippasee

Elikkäs olis kyseessä ducato -00 2,8 Tdi jonka jakajapumpun kyljessä olevan kylmäkäynnistys ennakonsäädin vivuston kohdalta tippasee diiseliä pakkasella. Kun kone on lämmin tippasu loppuu.
Kysymys. Voiko ko. potikkaan vaihtaa itse O-renkaat,onko niitä yleensäkään siinä potikassa vai onko vuodon syy muu? Ja ennen kaikkea, Sekoaako ennakkolaite jos otan tuon potikan irti huoltoa varten?Boschin ohjekirjan mukaan tuo elektroonisesti säädettävä osa on ilmeisesti jonkinlainen kuulapäinen akseli/tappisydeemi. Kyseessä siis VE- jakajapumppu mallia Bosch .
Oletteko noita pumppuja vaihdattanut vai korjauttanut, tai korjannut itte>? >Mitä kustansi? Auto on sen verran hyvä etten lähtisi vaihtaan pumpun takia. koko ajopeliä. Hyvista vastauksista ja neuvoista olisin erittäin kiitollinen.
Ilmoita


Kyse siis osasta josta käytetään nimitystä KSB ja nimenomaan tiputtaa sen mutterin päästä.

https://www.ebah.com.br/content/ABAAAfAEkAL/bosch-ve-pumps-manual?part=9
Ilmoita
Etsippäs nyt tarkka merkki tuohon pumppuun, eikä pelkästään VE.

1995-2000 Sprinteris on VP-37 ja siihen saa tiivistepaketin halvimmillaan alle 10€, missä kaikki tiivisteet, eli tuo.
https://www.youtube.com/watch?v=CFDrK7UUjjs

Jos pumppu on tokiaankin VE malli, niin tuolta foorumilta saat tarvittavat ohjeet, ellei foorumi ole täysin kuollut.
http://turbodiesel.fi/forum/
Ilmoita
Vau! Kiitti linkkivinkistä. En tuollasesta tiennytkään. 😁
Ilmoita
Tipottelu loppui. Lääke oli Teboil 2T snow race kelkkaöljy. Kaksi dl polttoaineen sekaan ja ajamalla moottori lämpimäksi. Ei tipottele enää. Ei purkamista. Vain tuo öljy ja ajoa.
Ilmeisesti nykydieselistä puuttuu kunnollinen voiteluaine, joka pitää tiivisteet kunnossa tai sitten siihen lisätty biolitku alkoholi kovettaa ja tappaa tiivisteitä.
Vinkki tuli ammattikuskilta, jolle nöyrä kiitos .
1 VASTAUS:
Ei se tilkka öljyä kulunutta osaa korjaa, mutta sen verran voi jäykistää dieseliä, että vuotamisen rajoilla oleva kohta lakkaa tiputtamasta etenkin talvipakkasilla. Veikkaan, että viimeistään kelien lämmettyä ongelma on taas edessä, mutta hyvä, että autosi sai ainakin ensiavun.
+Lisää kommentti
Kyllä se oikeastaan voikin tiivistää koska öljy turvottaa kumitiivisteitä ja jos se tällä tempulla tokenee niin mitäpä tuota aukomaan ja rutiiniin voi lisätä tankkauksen yhteydessä lorauttaa vaikkapa tuota 2t öljyä tai jotain muutakin 2t öljyä tokikin ja yhtä hyvin ihan moottoriöljyäkin ihan mineraaliöljystä lähtien merkistä tai hinnasta viis kunhan kohtuudella ja puhdasta uutta öljyä.
Tämähän on ihan ikivanha kikka muutenkin dieselautojen kanssa mutta suurelta osalta käyttäjistä unohtunut ja jos valmistaja ei suosittele eikä autotietämys vahvinta lajia niin humpuukina pitävät ja jopa vaarallisena koska kuulemma karstoittaa ja dieselpolttoaineessa kuulemma kaikki tarvittava valmiina ihan voitelevista ominaisuuksista alkaen...vai onko?
Nykyajan yhteispaineruiskuissa ei luonnollisesti pummpua enää ole eikä voitelutarvettakaan siltäosin MUTTA suuttimet kylläkin yhä tykkää pienestä öljytilkasta polttoaineen sekaan,ei maksa paljonkaan moinen temppu ja polttoaineen sekaan voi lisätä myös ihan sinne tarkoitettuja dieselpolttoaineen lisäaineita juurikin voitelevien ominaisuuksien vuoksi,puhtaampaan palamiseen ja joissain myös dieselpolttoaineen talviominaisuuksien jähmepisteen parantamiseen tarkoitettuja aineita seassa ja savuttamista vähentäviä aineita.
Itse olen lisännyt 2t öljyä sillointällöin tai Red Line R2 lisäainetta eikä ole moottori hajonnut eikä ole muitakaan murheita ollut mutta moottori käy pehmeämmin ihan korvikuultavasti ja on ollut jakaja,rivipumpullisia kuin yhteispainemoottorisia joihin tätä minun systeemiäni käyttänyt mutta kukin tekee niinkuin lystää ja korjaamoja piisaa mutta myös päästöarvot olleet ihan huippua joka kait jotain kertoo moottorin hyvinvoinnista uskomusten rinnalla?
Löytyyhän moottorien kuin vaihteistojenkin kumitiivisteiden kimmoisuuden palauttamiseen omia aineita ja ne ihan toimiviakin mutta eivät toki ihmeitä tee jos tiiviste on rikki,kuivuneille+kutistuneille kylläkin.
Tuon aikakauden pumpuista on huonoja kokemuksia esim 2003 Transitista jonka pumppu rungoltaan halki ja meni uuteen Ford vaihtopumppuun joka sekin oli rikki(max nop 90kmh ja 0-100 ei toteutunut) mutta onneksi siinä oli takuu ja seuraava Ruotsista tilattu vaihtopumppu oli kunnossa mutta aikaa tähän operaatioon menikin 3 viikkoa pumppujen vaihteluun,odotteluun ja korjaamon aikataulun vuoksi.
1 VASTAUS:
Kun ne pumpun tiivisteet on tehty kestämään dieselöljyä, niin ei niitä turvota mikään muukaan tavallinen öljy.

Tankkiin ei pidä mennä kaatamaan mitään ylimääräisiä litkuja, jalostamolla sekoitetaan kaikki tarvittavat lisäaineet. Ne pitää ainakin ensin sekoittaa 10 - 20 litran erään dieseliä. Jos suoraan tankkiin kaadat, ne ei sekoa ja voi pohjalta pumppu imeä sekoittumatonta ja rikkoa moottorin ruiskulaitteita.
+Lisää kommentti
Tälläistä vastausta odotinkin,kiitos=)
Ensinnäkin dieselöljy ei turvota yhtikäs mitään kumiosaa eikä siinä ole pumpusta tullessaan voitelevia aineita,kuivaa tavaraahan tuo on niinkuin kaikki dieselien kanssa värkänneet tietää.
Jalostamot ei sekoita lisäaineita dieselöljyyn tai polttoöljyyn johon väriaineen kylläkin lisää mutta mikäli lisäaineiksi lasketaan parafiiniin kiteytymistä estäviä aineita niin kylläkin sellaisia talviaikaan ja määrät riippuu pakkaskestävyydestä onko talvilaatua vai arktista.
Voitelevia aineita niissä ei ole kummassakaan laadussa kesä/talvi eikä polttoöljyssä myöskään.
Normaalisti aineet tietty kaadetaan juuri ennen tankkausta moottori pysäytettynä ja dieselit päälle jolloin sekoittuminen taattu ja näinhän aina suositellaankin toimenpide tehtävän.
Erityisen hyvä teoria on jotta miten vaikkapa jo tankattuun autoon jälkikäteen lisätty ,olipa 2t öljyä tai jotain dieselin lisäainetta , painuu tankin pohjalla juuri pumpun syöttöaukon kohdalle eikä esim laimene pohjaan painuessaan jos siis painuu ollenkaan ja mikäli nyt muutamankin kerran nytkäytät autoa eli polttoainepinta liikuu niin kyllä siellä kaikki sekoittunut melkoisen hyvin on...
Siis näitä aineita,jompaakumpaa, laitetaan mitättömän vähän,esim RedLinea ehkä desilitra pari tankilliseen tai 2t öljyä/moottoriöljyä samanverran joten aika kaukaa haettu teoria jos tankissa vaikkapa 50-80l dieseliä mihin se sekoittuu..
Omalla vastuullahan nämä lisäaineet tietty on ,kukin tyylillään miten autoaan pitelee ja samaa konstia jatkanut tässä 50tkm ajetussa 2015 dieselissäni,miksipä luopuisinkaan kun ikinä ei ole suutin tai pumppuongelmia ollut tai jäätymisen tms aiheuttamia murheita.
Ilmoita
joo,kyl aika utopistinen ajatus on jotta tilkka öljyä jotain virallista lisäainetta laskeutuu tankkiin kaadon jälkeen sukkana imuputken suulle sekoittumatta polttoaineeseen enempi tai vähempi.
Öljy tai muu voiteluominaisuuksia parantava dsl lisäaine ei hajota mitään ruiskupuolella vaikka seos olisi vahingossa sekunnin pari reippaamipikin,miksi hajottaisi?
Onko lisäaineista hyötyä vai ei niin sen jokainen itse päättäköön.
Motonetin myydyimpiä aineita kumminkin niin bensa kuin dsl lisäaineet on joten käyttäjiä nille piisaa ja rahaa tulee myyjille kuin valmistajille joka ainakin yhtä tärkeää kuin aineiden teho tai tehottomuus.
Mitä minä muistan niin vanhat parrat on ikiajat öljytilkan tai muun coctailin lisänneet dieseleihinsä vissiin 50-luvulta alkaen ja tokko siksi jotta moottorin saisi hajalle...
1 VASTAUS:
Koittakaa vanhat paukapäät kaataa kirkkaaseen lasipulloon ensin öljyä ja perään dieseliä, ei ne sekoitu, ennen kuin ravistelee kunnolla pulloa, polttoainetankissa ei sellaista vatkaamista tapahdu.
Seuraavaksi googletat öljy-yhtiöiden tuoteselosteen dieselöljystä, niiden voitelevuudelle on raja-arvot, jossa tuote pysyy kesät talvet lisä-aineistuksen avulla.
Rahtifirmat ajaa autoillaan miljoonia kilometrejä, eikä ne sekoittele itse polttoaineisiin näppituntumalla mitään.
Itsekin ajanut yli 600 000 km autollani ilman litkujen sekoitteluja, ainut mitä moottorille tehty, on ruiskupumpun säätö ja moottori pelaa kuin uusi.
+Lisää kommentti
Kuorma-autot ja muu raskas liikenne on moottoreiltaan tyystin muuta kuin joku 1-2l ha/pakunmoottori,niiden litratilavuudet on moninkertaisia,rakenteet moninverroin järeämpiä eikä niissä käytetä kierroksia siihen tyyliin kuin pikkudieseleissä.
Rahtifirmat joilla esim pakuja ei taatusti lisää yhtään mitään eikä ennakoi huoltoja,pikemmin päinvastoin eli mikäli huoltoväli on 30-40tkm niin se myös on sitä ja se seuraava omistaja korjaa sadon korjaamokierteen muodossa säästämiset.
Ei kukaan lie suoraan väittänytkään jotta ne "simsalabim"sekoittuu,ei öljy sekoitu silleen edes 2t käyttöön bensaan mutta taatusti sekoittuu jos aine lisätään ensin ja tankkaus päälle,myös toki voi kaataa sen siihen päälleekkin mutta silloin tietty vaatii tankissa pikkasen aikaa kunnes sekoittuu taatusti jo muutaman sadan metrin matkalla eestaas vellovaan nesteeseen.

Kuten tuossa aiemmin mainittiinkin,öljy tai muu voitelevien ominaisuuksien parantamiseen tarkoitettu aine ei hajota mitään ruiskutuspuolella koska se ruiskuaa palotiloihin ja palaa mutta esim jäänestoaine voi kylläkin ainakin teoriassa tehdä jotain ruiskutuspumpulle jos raakana koitat syöttää mutta tekeekö joku niin jotta ajaa pelkällä jäänestoaineella tai hyvin vahvalla seostuksella moista?
Yhteispainedieselien pumppu painaa älyttömällä paineella seoksensa palotiloihin eikä ota itseensä mikäli aine on puhdasta ja nestemäisessä muodossa olevaa palavaa tavaraa.
Tottakait öljy-yhtiöt on asettaneet raja-arvot voitelevuudelle mutta mitä se todistaa?
Ensinnäkin laadunvaihtelut on tosiasia ja niin myös lisä-aineistuksilla joita valmiissa tavarassa minimaalisesti tai ei ollenkaan eikä ne todista pitkän päälle tapahtuvasta moottorin hyvinvoinnista yhtään mitään mutta pienellä omatoimisuudella lisäaineistuksen voi ainakin varmistaa mutta tämä kaikki on tietty vapaaehtoista,jokaisella oma mielipiteensä ja monien mielestä täysin turhaa humpuukia ja kaikki mitä valmistajat ilmoittaa on totta ja vain autoiljoiden hyvinvointia ajateltu yhä ikiluotettavamman teknisen ylivoiman voittokulkua kuten vaikkapa ylipitkät huoltovälit joilla saadaan huoltokulut alas,hyvää mainosta ja kovaa kilpailua mutta mahtaako lopputulos kumminkaan palkita kestävyyden muodossa jos ajat öljysi tervaksi ja vannot vaikka säteilylämmittimen taikavoimiin koska kuuluu ns lämpöpakettiin ja samanmoinen töpselikin kuin ennenkin..
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

VE- pumppu tippasee

Elikkäs olis kyseessä ducato -00 2,8 Tdi jonka jakajapumpun kyljessä olevan kylmäkäynnistys ennakonsäädin vivuston kohdalta tippasee diiseliä pakkasella. Kun kone on lämmin tippasu loppuu.
Kysymys. Voiko ko. potikkaan vaihtaa itse O-renkaat,onko niitä yleensäkään siinä potikassa vai onko vuodon syy muu? Ja ennen kaikkea, Sekoaako ennakkolaite jos otan tuon potikan irti huoltoa varten?Boschin ohjekirjan mukaan tuo elektroonisesti säädettävä osa on ilmeisesti jonkinlainen kuulapäinen akseli/tappisydeemi. Kyseessä siis VE- jakajapumppu mallia Bosch .
Oletteko noita pumppuja vaihdattanut vai korjauttanut, tai korjannut itte>? >Mitä kustansi? Auto on sen verran hyvä etten lähtisi vaihtaan pumpun takia. koko ajopeliä. Hyvista vastauksista ja neuvoista olisin erittäin kiitollinen.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta