Varmaan ensimmäisiä älykkyyteen liittyviä juttuja, missä mun mielestä aletaan olemaan aika lähellä sitä asiaa...
Mielipiteitä?
"Tarkkaan ottaen voimme vanhemmiten kyllä yhä oppia uusia asioita, parantaa asiantuntemustamme ja hankkia hyödyllistä kokemusta. Mutta älyllisen suorituskykymme taso lyödään pitkälti lukkoon jo nuoruudessa tai nuorena aikuisena."
https://www.hs.fi/tiede/art-2000005975640.html?utm_source=facebook&utm_medium=toimitus&fbclid=IwAR1H_U4_VFEvl82Ek1hb7CNz0fnDhnO8EvuJvgY83JlOfKDJFEZDgLr5p80
Mielenkiintoinen näkemys...
12
<50
Vastaukset
Nonii se selittääkin miksi mies valitsi mut korkean älyn takia kun olin 18vuotias.
- kaikkea.sitä.kuuleekin
Miehesi taisi saada geenilotossa kolme 21. kromosomia kahden hinnalla.
kaikkea.sitä.kuuleekin kirjoitti:
Miehesi taisi saada geenilotossa kolme 21. kromosomia kahden hinnalla.
Ukkoseni on lukion käynyt Ja sai stipendin hyvistä arvosanoi.😁
Kyllä hän on erittäin älykäs, miksi se minuakin kiehtoi.
Pitikö tuokin itsestään selvä asia ihan tutkimuksella todentaa:D
Aikoinaan ihmisten elinikä on ollut jotain 30-40vuotta, niin aika outoa mikäli joku uskoisi aivosolujen lisääntymiseen tuossa iässä. Päinvastoin aivot alkavat rappeutua vuosi vuodelta ja uuden oppiminen käydä yhä haastavammaksi.
Opisekelemalla toisen ihmisen kirjoittamaa tekstiä kukaan ihminen ei muutu yhtään älykkäämmäksi, vaikka olisikin ymmärtänyt lukemansa ja kykenisi jopa oppimaansa soveltamaan jossain käytännön asiassa.Aikalailla CamelBoots:n kanssa samoillla linjoilla. Se mikä iän myötä helpottuu on runsaiden kokemusten kautta saatu pohjatieto soveltaa uutta informaatiota käytäntöön. Tämä toki edellyttää että nuo kokemukset ovat sidoksissa uuteen tietoon.
Itse kun opiskelen työn ohessa toista ammattia aikuisopiskelijana niin kyllä teetättää enemmän töitä miettiä miten tätä käytännössä soveltaa kuin niillä jotka ovat alallla jo työskennelleet.
- bbbbbbbbbbb
Eiköhän tuokin kerro enemmänkin siitä etteivät elämäntavat ja kiinnostukset muutu suurimmalla osalla, kuinkahan moni hankkii korkeakoulutuksen tai "älykkäitä" harrastuksia myöhemmällä iällä. Etenkään Jenkeissä vuosikymmeniä sitten. Se marginaaliryhmä kuka koulutuksen hankkii on enemmänkin näyttö siitä ettei korkeakoulutuksen hankkimiseksi tarvitse olla erityisen älykäs.
Ihmisen aivot pystyvät muuttumaan myös aikuisena olosuhteiden mukaan, esimerkkinä vaikkapa sokeutuneet. - wanhaämmä
"Miehet olivat tehneet armeijassa keskimäärin 20-vuotiaana yleisiä älyllisiä kykyjä mittaavan testin.
He osallistuivat samaan testiin myöhemmin, keskimäärin 62 vuoden iässä. Lisäksi he tekivät erikseen seitsemää erilaista kykyä, kuten työmuistia, päättelyä ja verbaalisia taitoja, mittaavan testipatterin."
Mä en kovin paljoa laita painoa perinteiselle älykkyystestille, jossa mitataan matemaattista älykkyyttä. Nuoret miehet taisivat tehdä sellaisen. Vanhemmat herrat sitten dementiaa ja kokemusta mittaavia testejä lisäksi.. ;)
Älykkyyttä on montaa lajia. Pidän tärkeimpänä tunneälyä, mutta sopiva sekoitus joka saralta toimii kokonaisuutena parhaiten, koko elämää ajatellen.- helmiä_sioille
Testit testeiks, mutta tämä testin lopputulos...
Mun omat empiiriset havaintoni pitkin elämääni tukevat tätä, ettei ihmiset sen älykkäämmäksi ja viisaammaksi tule vanhemmiten. Ne jotka oli tyhmiä nuorena, ovat tyhmiä edelleen vanhempana.
Ja samanhan näkee kun palstaa lukee ja miettii, että onko jotkut täällä tosiaan aikuisia...? :D - nkjhgvb
helmiä_sioille kirjoitti:
Testit testeiks, mutta tämä testin lopputulos...
Mun omat empiiriset havaintoni pitkin elämääni tukevat tätä, ettei ihmiset sen älykkäämmäksi ja viisaammaksi tule vanhemmiten. Ne jotka oli tyhmiä nuorena, ovat tyhmiä edelleen vanhempana.
Ja samanhan näkee kun palstaa lukee ja miettii, että onko jotkut täällä tosiaan aikuisia...? :DSama havainto minulla.
Muistaakseni noin 25-vuoden ikää (yksilöllisin eroin) pidetään ikänä, jolloin ihminen on lopullisesti aikuinen. Silloin ovat aivotkin päätyneet kehityskaarensa huipulle. - helmiä_sioille
nkjhgvb kirjoitti:
Sama havainto minulla.
Muistaakseni noin 25-vuoden ikää (yksilöllisin eroin) pidetään ikänä, jolloin ihminen on lopullisesti aikuinen. Silloin ovat aivotkin päätyneet kehityskaarensa huipulle.Ihmisethän pitää lopulta älykkyytenä ja älykkäinä ihmisiä, jotka ovat oppineet ulkoa asioita. Mitä enemmän oppinut asioita ulkoa ja osaa ladella niitä, sen älykkäämmän vaikutelman itsestä antaa. Kuinkas muutenkaan. Niinhän sitä koulussakin opetetaan... :)
Mutta silloin kun vie yllämainitun kaltaisia "älykköjä" oman mukavuusalueen ulkopuolelle ja estää googlen käytön, ne muuttuukin ihan joksikin muuksi... :) - nkjhgvb
helmiä_sioille kirjoitti:
Ihmisethän pitää lopulta älykkyytenä ja älykkäinä ihmisiä, jotka ovat oppineet ulkoa asioita. Mitä enemmän oppinut asioita ulkoa ja osaa ladella niitä, sen älykkäämmän vaikutelman itsestä antaa. Kuinkas muutenkaan. Niinhän sitä koulussakin opetetaan... :)
Mutta silloin kun vie yllämainitun kaltaisia "älykköjä" oman mukavuusalueen ulkopuolelle ja estää googlen käytön, ne muuttuukin ihan joksikin muuksi... :)Juu, helposti käy noin.
Toisaalta taas : "kirjanoppinut", ollessaan älykäs useilla sektoreilla, oppii nopeasti toimimaan tarkoituksenmukaisesti myös uusissa olosuhteissa, mukavuusalueensa ulkopuolella. - 867it876k6
nkjhgvb kirjoitti:
Juu, helposti käy noin.
Toisaalta taas : "kirjanoppinut", ollessaan älykäs useilla sektoreilla, oppii nopeasti toimimaan tarkoituksenmukaisesti myös uusissa olosuhteissa, mukavuusalueensa ulkopuolella.Kuitenkin mitä lukeneempi on niin sitä vähemmän osaa käyttää mielikuvitustaan ja soveltaa luovasti, joten tuskinpa heidän toimintansa on erityisen tehokasta uusissa olosuhteissa. Kuvitellaan vaikkapa kirjaviisasta joka pudotetaan tilanteeseen mikä vaatii sosiaalista älykkyyttä, tuskinpa street smartiksi oppii tuosta vain.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi3483598Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun192358Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151930Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141635Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko4171542Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t381464Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist2821440- 171304
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.631106Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin201030