Missä kastautua jos ei halua liittyä kirkkoon?

Spanishfly

Otsikossa se tulikin. Kirkko ei juuri nyt ole minulle sopiva paikka, mutta haluaisin kasteen. Minua ei ole lapsena kastettu lainkaan, ja nyt ajatus siitä tuntuu houkuttelevalta. Katselin taannoin tv7:lta David Pawsonia ja hän puhui upotuskasteesta. Tekeeko tuota jokin seurakunta?

32

88

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ainakaan Vapaakirkossa kaste ei liitä kastettavaa seurakuntaan. Joissain yhteisöissä kaste liittää samalla seurakuntaan.

    • Johanneskalastaja

      Varmaan löytyy joku kastamaan kun kyselet vaikka ns. vapaista suunnista. Jos uskot Evankeliumin omalle kohdallesi, olet tehnyt parannuksen synneistäsi ja tunnustaat Jeesuksen Herraksesi niin kaste on varmaan paikallaan.
      Ainakin se on raamatullista että ensin tullaan uskoon ja sen jälkeen otetaan kaste.

    • DeadManWalks

      Jos tarkoitat kirkolla luterilaista kirkkoa, niin ei siellä kielletä kastetta upottamallakaan. Odota kesää, niin sekin järjestyy, silloin järven vesi on tarpeeksi lämmintä. Kasteen voi toteuttaa vaikka leirikeskuksen rannassa.

    • 12____13

      Käsittääkseni luterilaisessakin seurakunnassa kastetaan edelleen Jeesuksen opetuslapseksi. Niin kuin tässä opetetaan:

      "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
      Mat.28:19-20

      • trtrtrtrtrtrt

      • gfdfdfdfd

      • 12____13
        trtrtrtrtrtrt kirjoitti:

        Raamattu ei sano, että opetuslapsia tehtäisiin kastamalla vauvoja.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/14812080/pieni-tietoisku-matteuksen-lahetyskaskysta

        Aloittajalle: mieti onko sinulla mitään hyvää syytä olla liittymättä johonkin seurakuntaan.

        > Raamattu ei sano, että opetuslapsia tehtäisiin kastamalla vauvoja.

        Raamattu ei myöskään anna kasteelle mitään ikärajaa.

        Mutta, kun henkilö on kastettu, olisi tärkeää opettaa myös mitä Jeesus opetti, koska:

        "Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi"."
        Joh. 8:31-32


      • trtrtrtrtrt
        12____13 kirjoitti:

        > Raamattu ei sano, että opetuslapsia tehtäisiin kastamalla vauvoja.

        Raamattu ei myöskään anna kasteelle mitään ikärajaa.

        Mutta, kun henkilö on kastettu, olisi tärkeää opettaa myös mitä Jeesus opetti, koska:

        "Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi"."
        Joh. 8:31-32

        "Raamattu ei myöskään anna kasteelle mitään ikärajaa."

        Muita selviä rajoja rajoja on ihan riittävästi:

        "Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin..."
        "... niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset. "
        "Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin."

        Kuka Raamattua lukeva nyt pitäisi vauvakastetta raamatullisena? Ja kuka nyt vielä kastattaisi vauvansa? Ja kuka uskoo luterilaisten Tunnustuskirjojen harhaa, että kastamaton vauva on muka kadotettu perisynnin takia?


      • trtrtrtrtrtr
        12____13 kirjoitti:

        > Raamattu ei sano, että opetuslapsia tehtäisiin kastamalla vauvoja.

        Raamattu ei myöskään anna kasteelle mitään ikärajaa.

        Mutta, kun henkilö on kastettu, olisi tärkeää opettaa myös mitä Jeesus opetti, koska:

        "Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi"."
        Joh. 8:31-32

        "Mutta, kun henkilö on kastettu, olisi tärkeää opettaa myös mitä Jeesus opetti, "

        Silläkö tehdään opetuslapsia, että kastetaan koko kansa ja pannaan päälle rippikoulupakko?

        Olisiko ennemmin niin, että uskoa ei voi pakottaa? Mitä hyödyttää tehdä tuollaisella pakkoputkella lukematon määrä nimikristittyjä?

        Usko on raja kasteelle: "Julistakaa evankeliumia ... joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu."
        Niin se meni helluntaipäivänä: Pietari julisti evankeliumia ja joka uskoi ja otti kasteen, se pelastui. Yhtään vauvaa ei turhaan kastettu. Apostoleilla oli selvä ymmärrys.


      • fdfdfdfdfd
        trtrtrtrtrtr kirjoitti:

        "Mutta, kun henkilö on kastettu, olisi tärkeää opettaa myös mitä Jeesus opetti, "

        Silläkö tehdään opetuslapsia, että kastetaan koko kansa ja pannaan päälle rippikoulupakko?

        Olisiko ennemmin niin, että uskoa ei voi pakottaa? Mitä hyödyttää tehdä tuollaisella pakkoputkella lukematon määrä nimikristittyjä?

        Usko on raja kasteelle: "Julistakaa evankeliumia ... joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu."
        Niin se meni helluntaipäivänä: Pietari julisti evankeliumia ja joka uskoi ja otti kasteen, se pelastui. Yhtään vauvaa ei turhaan kastettu. Apostoleilla oli selvä ymmärrys.

        Opetuslapsia tehtiin ja tehdään kastamalla ja opettamalla, eikä usko ole kasteen ehto, vaan kaste ja usko ovat opetuslapseuden ehto. Kuka uskova mukaa enää nykyään uskoo siihen että ihminen pelastuisi iman uskoa ja kastetta Kristukseen? Kuka uskoo sitä uudestikastajien harhaa että ihminen on autuas omana itsenään ja synnitön? Alussa ihan kaiken ikäisiä kastettiin muta vauvojen siunaustilaisuuksia ei pidetty.


      • trtrtrtrtr
        fdfdfdfdfd kirjoitti:

        Opetuslapsia tehtiin ja tehdään kastamalla ja opettamalla, eikä usko ole kasteen ehto, vaan kaste ja usko ovat opetuslapseuden ehto. Kuka uskova mukaa enää nykyään uskoo siihen että ihminen pelastuisi iman uskoa ja kastetta Kristukseen? Kuka uskoo sitä uudestikastajien harhaa että ihminen on autuas omana itsenään ja synnitön? Alussa ihan kaiken ikäisiä kastettiin muta vauvojen siunaustilaisuuksia ei pidetty.

        Ok. Erehdyin. On sittenkin ainakin yksi, joka uskoo kastamattomana kuolleen vauvan joutuvan kadotukseen. Sori mun moka.


      • jfjfjfjfjfj
        trtrtrtrtr kirjoitti:

        Ok. Erehdyin. On sittenkin ainakin yksi, joka uskoo kastamattomana kuolleen vauvan joutuvan kadotukseen. Sori mun moka.

        Siihen en ota kantaa meneekö kastamaton kuollut vauva kadotukseen, mutta nähtävästi ainakin joku uskoo että ilman Kristusta voi pelastua - siis ilman uskoa, kastetta, parannusta, kääntymystä ja vanhurskautusta. Tulipa tämäkin nyt selväksi.


      • trtrtrtrtr
        jfjfjfjfjfj kirjoitti:

        Siihen en ota kantaa meneekö kastamaton kuollut vauva kadotukseen, mutta nähtävästi ainakin joku uskoo että ilman Kristusta voi pelastua - siis ilman uskoa, kastetta, parannusta, kääntymystä ja vanhurskautusta. Tulipa tämäkin nyt selväksi.

        Opinpa senkin, että on epäjohdonmukaisia henkilöitä. He sanovat ensin, että ilman kastetta ei voi pelastua, mutta sanovat sitten, että ehkä vauvat kuitenkin voivat. Tai eivät ainakaan ota kantaa.

        Ja opin senkin, että on henkilö, jonka mielestä Jeesuksen lunastustyö ei kattanut vauvoja. Ja joka ei ymmärrä, että vasta synti erottaa ihmisen Jumalasta.

        Ja opin senkin, että on henkilö, joka ei usko edes Raamattuun, jonka selvän sanan mukaan kastettiin vain niitä, jotka uskoivat ja ottivat sanan vastaan. Tällainen henkilö väittää jopa, että kaikenikäisiä kastettiin.


      • jfjfjfjfjfj
        trtrtrtrtr kirjoitti:

        Opinpa senkin, että on epäjohdonmukaisia henkilöitä. He sanovat ensin, että ilman kastetta ei voi pelastua, mutta sanovat sitten, että ehkä vauvat kuitenkin voivat. Tai eivät ainakaan ota kantaa.

        Ja opin senkin, että on henkilö, jonka mielestä Jeesuksen lunastustyö ei kattanut vauvoja. Ja joka ei ymmärrä, että vasta synti erottaa ihmisen Jumalasta.

        Ja opin senkin, että on henkilö, joka ei usko edes Raamattuun, jonka selvän sanan mukaan kastettiin vain niitä, jotka uskoivat ja ottivat sanan vastaan. Tällainen henkilö väittää jopa, että kaikenikäisiä kastettiin.

        Lähtökohta on että ilmlan kastetta ja uskoa ei voi pelastua. Uudestikastajat ovat siis epäjohdonmukaisia kun väittävät että ihminen joka ei ole koskaan Jeesuksesta kuullut, ei menme automaattisesti kadotukseen.

        Minä opin että on henköitä jotka sekoittavat Jeesuksen lunastustyön ja sen vastaanottamisen. Henkilöitä jotka luulevat kai että ateistitkin pelastuvatr Jeesuksen lunastustyön nojalla ilman uskoa. Raamatun mukaan Jeesuksen lunastustyö otetaan uskolla vastaan eikä se muutoin hyödytä.

        Minä opin myös että on henkilöitä jotka lisäilevät Raamattuun omiaan sillä missään ei sanota että "vain" uskovia kastetiinn. Apostolinen todistus kaiken ikäsiten kastamisen puolsta on kiistaton. Lisäksi tämä henkilö kai luulee että vauvoille pidettiin kasteen sijasta siunaustilaisuuuksia, vaikka Raamatusta emme kertomusta siitä löytä - sen paremmin kuin kasteestakaan.


      • jusiinsanoin
        jfjfjfjfjfj kirjoitti:

        Lähtökohta on että ilmlan kastetta ja uskoa ei voi pelastua. Uudestikastajat ovat siis epäjohdonmukaisia kun väittävät että ihminen joka ei ole koskaan Jeesuksesta kuullut, ei menme automaattisesti kadotukseen.

        Minä opin että on henköitä jotka sekoittavat Jeesuksen lunastustyön ja sen vastaanottamisen. Henkilöitä jotka luulevat kai että ateistitkin pelastuvatr Jeesuksen lunastustyön nojalla ilman uskoa. Raamatun mukaan Jeesuksen lunastustyö otetaan uskolla vastaan eikä se muutoin hyödytä.

        Minä opin myös että on henkilöitä jotka lisäilevät Raamattuun omiaan sillä missään ei sanota että "vain" uskovia kastetiinn. Apostolinen todistus kaiken ikäsiten kastamisen puolsta on kiistaton. Lisäksi tämä henkilö kai luulee että vauvoille pidettiin kasteen sijasta siunaustilaisuuuksia, vaikka Raamatusta emme kertomusta siitä löytä - sen paremmin kuin kasteestakaan.

        "Minä opin että on henköitä jotka sekoittavat Jeesuksen lunastustyön ja sen vastaanottamisen. "

        Juuri tuo on kasteenuusijoiden ongelma. Subjektiivinen ja objektiivinen vanhurskautus sekotietaan. Samalla he luovat pelastusreitteja ohi Jeesuksen.


      • trtrtrtrtrt
        jusiinsanoin kirjoitti:

        "Minä opin että on henköitä jotka sekoittavat Jeesuksen lunastustyön ja sen vastaanottamisen. "

        Juuri tuo on kasteenuusijoiden ongelma. Subjektiivinen ja objektiivinen vanhurskautus sekotietaan. Samalla he luovat pelastusreitteja ohi Jeesuksen.

        Ei Raamattu kerro mistään subjektiivisesta ja objektiivisesta vanhurskauttamisesta.

        Heikoilla ovat kaikki, jotka uskovat, että Pietari päästään sisään sille perusteella, että joku on vauvana saanut kasteen.


      • jrjrjrjrjr
        trtrtrtrtrt kirjoitti:

        Ei Raamattu kerro mistään subjektiivisesta ja objektiivisesta vanhurskauttamisesta.

        Heikoilla ovat kaikki, jotka uskovat, että Pietari päästään sisään sille perusteella, että joku on vauvana saanut kasteen.

        Kyllä Raamatusta käy hyvin ilmi sekä subjektiivinen vanhurskautus että objektiivinen vanhurskautus. Jeesus on sovittanut kaikki synnit ja kaikkien on otettava tämä uskolla vastaan. Näin Raamattu opettaa.

        Pietari ei päästä ketään sisälle, heikoilla ovat ne jotka luulevat että Pietari päättää kuka taivaaseen tulee...


      • trtrtrtrtrt
        jrjrjrjrjr kirjoitti:

        Kyllä Raamatusta käy hyvin ilmi sekä subjektiivinen vanhurskautus että objektiivinen vanhurskautus. Jeesus on sovittanut kaikki synnit ja kaikkien on otettava tämä uskolla vastaan. Näin Raamattu opettaa.

        Pietari ei päästä ketään sisälle, heikoilla ovat ne jotka luulevat että Pietari päättää kuka taivaaseen tulee...

        "Jeesus on sovittanut kaikki synnit ja kaikkien on otettava tämä uskolla vastaan."

        Okei. Missä se kaste menee?

        Oletko sinä samaa mieltä kuin Luther, että vauva saa kasteessa uskon ja että kaste sen vuoksi hyödyttää häntä. Ottaako vauva saamallaan uskolla kasteen armon vastaan?

        Luther kirjoitti: ”Ellei siis kaste vaikuta eikä anna lapsille sitä, minkä se vaikuttaa ja antaa aikuisille, silloin se ei ole sama kaste. Silloin se ei ole mikään kaste, vaan pelleilyä ja pilkkaa kasteen kanssa. Ei nimittäin ole mitään muuta kastetta kuin se, joka tekee autuaaksi.
        Jos siis ollaan sitä mieltä, ettei kaste tee autuaaksi, silloin sitä ei pidä lainkaan toimittaa"

        Ja "Ellemme siis paremmin osaa vastata tähän kysymykseen ja todistaa, että pienet lapset uskovat ja että heillä on oma usko, niin neuvon päättäväisesti, että heti, niin pian kuin mahdollista, kokonaan luovutaan kastamasta lapsia, jotta emme tuollaisella tyhjänpäiväisellä pilanteolla ja ilveilyllä pilkkaisi ja ivaisi suuresti ylistettyä Jumalan majesteettia.”


      • trtrtrtrtr
        trtrtrtrtrt kirjoitti:

        "Jeesus on sovittanut kaikki synnit ja kaikkien on otettava tämä uskolla vastaan."

        Okei. Missä se kaste menee?

        Oletko sinä samaa mieltä kuin Luther, että vauva saa kasteessa uskon ja että kaste sen vuoksi hyödyttää häntä. Ottaako vauva saamallaan uskolla kasteen armon vastaan?

        Luther kirjoitti: ”Ellei siis kaste vaikuta eikä anna lapsille sitä, minkä se vaikuttaa ja antaa aikuisille, silloin se ei ole sama kaste. Silloin se ei ole mikään kaste, vaan pelleilyä ja pilkkaa kasteen kanssa. Ei nimittäin ole mitään muuta kastetta kuin se, joka tekee autuaaksi.
        Jos siis ollaan sitä mieltä, ettei kaste tee autuaaksi, silloin sitä ei pidä lainkaan toimittaa"

        Ja "Ellemme siis paremmin osaa vastata tähän kysymykseen ja todistaa, että pienet lapset uskovat ja että heillä on oma usko, niin neuvon päättäväisesti, että heti, niin pian kuin mahdollista, kokonaan luovutaan kastamasta lapsia, jotta emme tuollaisella tyhjänpäiväisellä pilanteolla ja ilveilyllä pilkkaisi ja ivaisi suuresti ylistettyä Jumalan majesteettia.”

        Vai oletko samalla linjalla kuin tuo toinen kirjoittaja ja toteat, ettet ota kantaa siihen, tulevatko vauvat kasteessa autuaiksi eli pelastuvat kadotuksesta?


      • jrjrjrjrjr
        trtrtrtrtrt kirjoitti:

        "Jeesus on sovittanut kaikki synnit ja kaikkien on otettava tämä uskolla vastaan."

        Okei. Missä se kaste menee?

        Oletko sinä samaa mieltä kuin Luther, että vauva saa kasteessa uskon ja että kaste sen vuoksi hyödyttää häntä. Ottaako vauva saamallaan uskolla kasteen armon vastaan?

        Luther kirjoitti: ”Ellei siis kaste vaikuta eikä anna lapsille sitä, minkä se vaikuttaa ja antaa aikuisille, silloin se ei ole sama kaste. Silloin se ei ole mikään kaste, vaan pelleilyä ja pilkkaa kasteen kanssa. Ei nimittäin ole mitään muuta kastetta kuin se, joka tekee autuaaksi.
        Jos siis ollaan sitä mieltä, ettei kaste tee autuaaksi, silloin sitä ei pidä lainkaan toimittaa"

        Ja "Ellemme siis paremmin osaa vastata tähän kysymykseen ja todistaa, että pienet lapset uskovat ja että heillä on oma usko, niin neuvon päättäväisesti, että heti, niin pian kuin mahdollista, kokonaan luovutaan kastamasta lapsia, jotta emme tuollaisella tyhjänpäiväisellä pilanteolla ja ilveilyllä pilkkaisi ja ivaisi suuresti ylistettyä Jumalan majesteettia.”

        Luther kirjoitti aika hyvin. Sitä en tiedä saako vauva uskon juuri kasteessa.


      • trtrtrtrtr
        jrjrjrjrjr kirjoitti:

        Luther kirjoitti aika hyvin. Sitä en tiedä saako vauva uskon juuri kasteessa.

        Jos vauva ei saa uskoa kasteessa, niin Lutherin mukaan lupausta: "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu" ei voi soveltaa vauvoihin. Silloin vauva ei tule autuaaksi kasteessa ja vauvan kastaminen on tyhjänpäiväistä pilantekoa ja ilveilyä.

        Ja aika iso porukka on sitä mieltä, että niin se onkin. Minäkin.
        Luther kyllä päätti, että vauvat pitää kastaa vähän niin kuin varmuuden vuoksi.

        "Sillä jos kaste on oikea ja hyödyllinen ja tekee lapset autuaiksi (kuten me uskomme tapahtuvan) ja minä silti jättäisin kastamatta, niin silloin minä olisin vastuussa kaikista niistä lapsista, jotka ilman kastetta joutuvat kadotetuiksi. Se olisi kauhea ja kauhistuttava asia. Mutta jos kaste olisi väärä eikä se hyödyttäisi eikä auttaisi lapsia mitenkään, silloin ei tapahtuisi mitään muuta synnillistä kuin että Jumalan sanaa puhuttaisiin turhaan ja hänen merkkinsä lahjoitettaisiin turhaan. Silloin minä en olisi vastuussa yhdestäkään kadotetusta sielusta, vaan ainoastaan Jumalan sanan ja merkin turhasta käytöstä.

        Mutta sen Jumala antaisi minulle ilman muuta anteeksi, koska minun on täytynyt toimia tietämättömyydessä ja sen lisäksi vielä aralla mielellä. Enhän ole itse keksinyt lapsikastetta, vaan olen sen perinyt sen ensimmäisiltä kristityiltä, eikä kukaan ole voinut yhdelläkään Raamatun sanalla osoittaa, että se olisi väärä. Olisinkin haluton toimimaan näin, mikäli minulle osoitettaisiin muuta.”

        Luther oli kovasti epävarma.


      • jrjrjrjrjr
        trtrtrtrtr kirjoitti:

        Jos vauva ei saa uskoa kasteessa, niin Lutherin mukaan lupausta: "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu" ei voi soveltaa vauvoihin. Silloin vauva ei tule autuaaksi kasteessa ja vauvan kastaminen on tyhjänpäiväistä pilantekoa ja ilveilyä.

        Ja aika iso porukka on sitä mieltä, että niin se onkin. Minäkin.
        Luther kyllä päätti, että vauvat pitää kastaa vähän niin kuin varmuuden vuoksi.

        "Sillä jos kaste on oikea ja hyödyllinen ja tekee lapset autuaiksi (kuten me uskomme tapahtuvan) ja minä silti jättäisin kastamatta, niin silloin minä olisin vastuussa kaikista niistä lapsista, jotka ilman kastetta joutuvat kadotetuiksi. Se olisi kauhea ja kauhistuttava asia. Mutta jos kaste olisi väärä eikä se hyödyttäisi eikä auttaisi lapsia mitenkään, silloin ei tapahtuisi mitään muuta synnillistä kuin että Jumalan sanaa puhuttaisiin turhaan ja hänen merkkinsä lahjoitettaisiin turhaan. Silloin minä en olisi vastuussa yhdestäkään kadotetusta sielusta, vaan ainoastaan Jumalan sanan ja merkin turhasta käytöstä.

        Mutta sen Jumala antaisi minulle ilman muuta anteeksi, koska minun on täytynyt toimia tietämättömyydessä ja sen lisäksi vielä aralla mielellä. Enhän ole itse keksinyt lapsikastetta, vaan olen sen perinyt sen ensimmäisiltä kristityiltä, eikä kukaan ole voinut yhdelläkään Raamatun sanalla osoittaa, että se olisi väärä. Olisinkin haluton toimimaan näin, mikäli minulle osoitettaisiin muuta.”

        Luther oli kovasti epävarma.

        Jos se vauva on saanut sen uskon jo ennen kastetta?


      • trtrtrtrtr
        jrjrjrjrjr kirjoitti:

        Jos se vauva on saanut sen uskon jo ennen kastetta?

        Ahaa. Miten? Luterilaiset puhuvat "vedessä olevasta sanasta". Sellainen "sana " ei vaikuta kuin vasta kasteessa. Toki jotkut - Lutherkin - puhuvat uskon saamisesta seurakunnan rukouksen kautta. Missä Raamatussa olisi sellaista? Ja miksei sitten rukoilla saman kaikkien syntyvien puolesta, jos se on noin helppoa.


      • jrjrjrjrjr
        trtrtrtrtr kirjoitti:

        Ahaa. Miten? Luterilaiset puhuvat "vedessä olevasta sanasta". Sellainen "sana " ei vaikuta kuin vasta kasteessa. Toki jotkut - Lutherkin - puhuvat uskon saamisesta seurakunnan rukouksen kautta. Missä Raamatussa olisi sellaista? Ja miksei sitten rukoilla saman kaikkien syntyvien puolesta, jos se on noin helppoa.

        Jumalan Sanan kautta usko syntyy. Jumalan Sana on myös kasteessa. Minusta on luonnollista rukoilla että ihminen uskoo eli löytää Jeesuksen. Olisihan se hyvä rukoilla kaikkien puolesta.


    • Eikiitosjeesus

      Järvessä tai talvella ammeessa. Suihkukin käy jos ammetta ei ole.
      N
      Ja naiset kastuvat ihan itsekseen.

    • Hae sopivalla hakukoneella termiä 'golden shower'.

      Se on kuitenkin kasteista paras, eikä siihen liity taikauskon hiventäkään.

    • LippuHelvettiinKiitos

      Ganges on jonkun mielestä pyhä joki. Sinne vaan kastautumaan.

    • Kaste on liitetty uskoontulon yhteyteen kuin sinetiksi ja omantunnon vihvomiseksi ja itse Jeesus kävi kasteella ,johonka Kastaja sanoi ..minäkö kastaisin sinut ?? kun Johannes tiesi kuka oli tulossa kasteelle sillä Jumala oli edeltä asian ilmoittanut ja Kastaja oli Hänestä kertonut ,joka on keskuudessamme jo .(silloin)
      Kasteelle voit mennä jonku uskovan porukan kanssa ..siinä yhteisrukous ja upotuskaste .....järvessä ..virtaavassa vedessä ja hyvä on niin .Itsekkin olen käynyt upotuskasteella .

    • Mitä.mieltä.kukin
    • Koko.totuus.kasteesta
    • Eikiitosjeesus

      Järvessä, suihkussa, ammeessa, sateessa jne.
      Ei pidä jämähtää yhteen tiukkapipoiseen vaihtoehtoon.

    • Ovat.totta.vie.oikeita

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      672
      5004
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3534
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      156
      3277
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2533
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2359
    6. 257
      1933
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1477
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      99
      1373
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1369
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1140
    Aihe