Ei vaan toimi

Ostin käytetyn fillarin, missä oli semmoset polkimet, mitkä sopivat sekä normikengille että glossillisille pyöräilykengille. Varmaan jonkun mielestä ollut hieno idea, että samoilla polkimilla voi pyöräillä kaikenlaisilla kengillä. Toinen puoli on sillä glossikiinnityksellä ja toinen puoli on niin kuin normipolkimessa. Mutta onhan se nyt ihan perseestä käytön kannalta, kun se poljin on sitten aina just vääriäppäin siellä jalan alla, kun lähdet liikkeelle. Tavallisilla kengillähän mä kaupungissa pyöräilen, joten vitutti suunnattomasti, kun aina sai olla potkimassa poljinta oikein päin, kun se vitun glossikiinnitys painoi jalkapohjaa vasten. Ensimmäinen, mikä meni vaihtoon, niin oli ne perseestä revityt haistapaskanpolkimet. Vittu niillä mitään tehnyt. Muuten pyörä ollut hyvä.
Ilmoita


Flätit on parhaat. Lähtee jalka irti polkimesta silloin kun tarvitsee, eikä jäädy jalat kun ei ole rautaklönttejä kengänpohjassa joka johtaa kylmyyden jalkaan.
Normaaliajoihin ei tarvitse lukkopolkimia.
Ilmoita
Kylläpäs aloittaja puhuikin rumia. Itse pähkäilin saman asian tiimoilta kun hankin syksyllä legendaarisen Helkama S2 - polkupyörän. Päädyin täyslukollisiin Shimanon pd-m530 - lukkopolkimiin. Halvat ja hyvät. Nyt kun on suomi tyres w240 40-622 - renkaat alla uskaltaa kyllä päästellä saappaat lukkopolkimista. Eilenkin parinkymmenen asteen pakkasessa neljänkymmenen kilometrin lenkillä voin todeta. Hyvä sotkea kun saappaat ei luistele polkimilta. Vain muutaman kerran on ollut huteraa ohimenevästi ja tullut kiiruus jalkojen irroituksessa vajaan viidensadan kilometrin tammikuun aikana.

Suurempi haaste onkin varpaiden pitäminen lämpimänä. Halvahkoilla pyöräilysaappailla olenkin jo saanut kylmänkyhmyn yhteen varpaaseen. Nykyään olen repinyt vanhasta lakanasta jalkarättiä jalkaterään ja päälle sukka sekä villasukkaa. Kyllä kelpoo.
Ilmoita
Ei se polkimen oikea puoli ekoilla käyttökerroilla heti sujuvasti löydy, mutta melko nopeasti sen oppii. Hieman malttia ja käyttöä, kyllä se siitä. Pelkkä kiroilu auttaa aika harvaan asiaan.
Ilmoita
Asiallinen huomio, melko yleinen. Kun olin vielä pyöräalalla, niin noita myytiin kuin maitoa kaupasta. Ne on/oli nimeltään ns. Duo-poljin. En myöskään ymmärtänyt niiden täyttä tarkoitusta, mutta niitä otettiin kauden alussa sadoittain varastoon, ja kesällä myytiin jo "ei oota". Mutta helppo oli vaihtaa omaan tarkoitukseen sopivaksi kun on 9/16"kierteellä :)
Ilmoita
Hyvä yritys.
Valitettavasti ne ns. yksipuoliset polkimet on käytännössä aina klossipuoli alaspäin kun lähdetään liikkeelle. Eli ei pitäisi olla ongelmaa tavallisilla kengillä ajaessa.
2 VASTAUSTA:
Yritä uudelleen, kun olet pyöräillyt tuollaisilla.

Polkimen rakenne on sellainen, että suora puoli on aina alaspäin, kun jalka ei ole polkimella. Edellyttäen tietysti että laakerit ovat kunnossa. Mutta kun pääosa polkimen massasta on sillä puolella, se vaan on niin.

Käyttäjän pitää vähän totutella siihen, että kääntää polkimen ensimmäisellä polkaisulla. Oppimiseen menee normipyöräilijältä tollainen puoli päivää. Toinen vaihtoehto on toki repiä polkimet ****uun ja kirota netissä huonoa tuotetta.
Perusfysiikkaa kirjoitti:
Yritä uudelleen, kun olet pyöräillyt tuollaisilla.

Polkimen rakenne on sellainen, että suora puoli on aina alaspäin, kun jalka ei ole polkimella. Edellyttäen tietysti että laakerit ovat kunnossa. Mutta kun pääosa polkimen massasta on sillä puolella, se vaan on niin.

Käyttäjän pitää vähän totutella siihen, että kääntää polkimen ensimmäisellä polkaisulla. Oppimiseen menee normipyöräilijältä tollainen puoli päivää. Toinen vaihtoehto on toki repiä polkimet ****uun ja kirota netissä huonoa tuotetta.
Poljettu on ja nojapyörään menivät. Valitettavasti se lukkopuoli on painavampi ja pyrkii väkisin pyörähtään alas, jos laakeri tarpeeksi herkkä pyörimään.

Suomeksi arvon fysiikantohtorille. Normikengillä ei mitään ongelmaa dualpolkimilla, lukkokengillä joutuu lähdössä säätämään jotta saa kengät lukittua. Nojapyörässä ilmiöstä on pelkästään etua.
+Lisää kommentti
Oli kahdessa pyörässä nuo duo-polkimet vaikka pyöräilevät kaverit vähän vastustivat. Ei ole enää ja vastustan itsekin. Joko molemmin puolen lukot tai flätit, ei combisuksiakaan myydä enää.
Ilmoita
Minulla kahdessa pyörässä kesäisin tällaiset ja taas on kunhan kesä tulee:

https://www.suomenurheilupyora.fi/shimano-pda520-maantiepolkimet-
3 VASTAUSTA:
Tällaiset on itsellänikin kesäkäytössä ja näyttävät asettuvan pystyyn lukkopuoli taaksepäin. Klossien käyttäjälle juuri oikein päin. Suosittelen ehdottomasti näitä verrattuna M324, jossa vastaavaa ominaisuutta ei ole ja joka on myös huomattavan painava.
Aivan älyttömät. Lukkopolkimen pitää olla kaksipuoliset jotta ne on aina oikein päin.
PD-A520 on tarkoitettu maantielle (jos haluaa kuitenkin SPD-kenkien käveltävyyden). Sillä on eri kriteerit kuin maastopolkimilla. Tuonkin käytön oppii nopeasti.
+Lisää kommentti
Onhan se kova homma pyöräyttää poljin oikein päin. Siihen menee ainakin kolme sekunttia kallista aikaa.
1 VASTAUS:
Oikeita polkimia ei tartte erikseen pyöräytellä oikein päin, koska molemmat puolet polkimista sopii tavallisille kengille. Ihan turhaa pyöräytellä polkimia, vaikkei siihen menisi puolta sekuntiakaan.
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Ei vaan toimi

Ostin käytetyn fillarin, missä oli semmoset polkimet, mitkä sopivat sekä normikengille että glossillisille pyöräilykengille. Varmaan jonkun mielestä ollut hieno idea, että samoilla polkimilla voi pyöräillä kaikenlaisilla kengillä. Toinen puoli on sillä glossikiinnityksellä ja toinen puoli on niin kuin normipolkimessa. Mutta onhan se nyt ihan perseestä käytön kannalta, kun se poljin on sitten aina just vääriäppäin siellä jalan alla, kun lähdet liikkeelle. Tavallisilla kengillähän mä kaupungissa pyöräilen, joten vitutti suunnattomasti, kun aina sai olla potkimassa poljinta oikein päin, kun se vitun glossikiinnitys painoi jalkapohjaa vasten. Ensimmäinen, mikä meni vaihtoon, niin oli ne perseestä revityt haistapaskanpolkimet. Vittu niillä mitään tehnyt. Muuten pyörä ollut hyvä.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta