Runkojen lujuus

Onko tosiaan nyky pyörien rungot menneet niin heikoiksi ettei arvaa mennä alumiini- ja hiilikuitupyöriä ostamaan, keskustelupalstat pullollaan kommentteja kuinka pyörät katkeilleet kesken ajon, siinäpä meni ostohalut päivittää vanha teräsrunkoinen maasto/kaupunkipyörä uuteen.
Vai pitääkö sitten tosiaan sijoittaa yli puolitoista tonnia jo polkupyöräänkin.
Ilmoita


Olen miettinyt samaa. Edellinen hankintani oli teräsrunkoinen pappafillari ;)

Hiilikuiturunkoinen kevyt maantiepyörä lienee vaarallisin. Huonot jarrut, heikko runko(voi hajota yllättäen tai vanhuuttaan), huono hallittavuus ajoasennon vuoksi ja nopea. Samoin kyykkypyörät ovat vaarallisimmat mieskunnolle.
3 VASTAUSTA:
Jaaha, tuollaista FUD-propagandaa täytyy levittää, kun mahdollisimman halvasta "teräksestä" tehdyt markettiromut eivät mene kaupaksi.
"Huonot jarrut"

Saa nykyään myös levyjarruilla jos haluaa lisää tehoa.

"heikko runko(voi hajota yllättäen tai vanhuuttaan)"

Hiilikuitu poikkeaa teräksestä ja alumiinista juuri siinä että hiilikuidussa ei esiinny samanlaisia ikääntymiseen liittyviä väsymis- tai korroosioilmiöitä kuin metalleissa.
TotuusSattuuQC kirjoitti:
"Huonot jarrut"

Saa nykyään myös levyjarruilla jos haluaa lisää tehoa.

"heikko runko(voi hajota yllättäen tai vanhuuttaan)"

Hiilikuitu poikkeaa teräksestä ja alumiinista juuri siinä että hiilikuidussa ei esiinny samanlaisia ikääntymiseen liittyviä väsymis- tai korroosioilmiöitä kuin metalleissa.
Hiilikuitu poikkeaa varsinkin teräksestä myös toisella tavalla. Saadessaan iskun sopivaan paikkaan hiilikuiturunko jossain vaiheessa hajoaa iskukohdan pettäessä ihan kokonaan. Siitä menee siis varoittamatta jäykkyys ja pyöräilijä löytää itsensä tieltä ilman pyörää allaan.

Tätä ei missään selvästi kerrota, tekisi aika pahaa tosi kalliiden pyörien markkinoille. Tämän vuoksi hiilikuitufillarit pidetään suunnilleen makuuhuoneessa silloin kun niillä ei ajeta.
+Lisää kommentti
Minä ainakin ajattelen tämän näin: Ennen pyörissä ei ollut painorajoituksia. Ne tehtiin kestämään ja kantamaan pyöräilijän lisäksi myös kuormaa.

Nykyisin pyörä tehdään mahdollisimman halvalla. Siihen laitetaan kuormitusraja, jotta voidaan sanoa rungon hajottua "noudatitko ohjeita?"
1 VASTAUS:
Kyllä oli painorajoitukset. Teräsrungossa sekään ei ole niin justiinsa jos pyörä vähän notkui, kesti kumminkin.
+Lisää kommentti
Väitän että nykyrungot on kestävämpiä kuin koskaan. Jos rungossa ei ole valmistusvirhettä kestää ne minkälaista rytkytystä tahansa. Oli sitten kyseessä teräs tai safiiri, alumiini tai hiilikuitu. Myöskään panorajoituksista en ole kuullut, muuta kuin piällyskumien kohdalla. Tosin niissäkin on yleensä yhdeksänkymmentä kiloa per kumi varaa, joten kaksi kappaletta kannattelee hyvästi aina satakahdeksankymmentäkiloista järkäkettä.
6 VASTAUSTA:
En tuommoisia mieti lainkaan, kun ostat pyörän, jossa on ikuinen takuu rungolla, niin ei ole mitää hättää.
Uskaltaako kukaan valmistaja antaa maastopyörän rungolle ikuista takuuta?
cycle kirjoitti:
Uskaltaako kukaan valmistaja antaa maastopyörän rungolle ikuista takuuta?
Trekillä on ensimmäisellä omistajalla elinikäinen takuu. Olen myös nähnyt sen käytännössä myös toimivan.
Pomppukeppi kirjoitti:
Trekillä on ensimmäisellä omistajalla elinikäinen takuu. Olen myös nähnyt sen käytännössä myös toimivan.
Miten käytännössä? Kuoliko ensimmäinen omistaja ennen Trekkiä, vai raukesiko takuu kun Trek kuoli?
anonyymi_l7V kirjoitti:
Miten käytännössä? Kuoliko ensimmäinen omistaja ennen Trekkiä, vai raukesiko takuu kun Trek kuoli?
Kyse lienee rungon eliniästä, ei omistajan tai valmistajan...
Mutta kyllähän tuo on vähän hassu tuo englannin sana "lifetime warranty".
cycle kirjoitti:
Uskaltaako kukaan valmistaja antaa maastopyörän rungolle ikuista takuuta?
Kyllä uskaltaa. Itse ostin Cannondalen ja ensiomistaja saa ikuisen takuun. Näkköjään ylläolevista kommenteista Trek:illä on ollut sama periaate.
+Lisää kommentti
itsellä hiilikuitu maantie pyörä ja cyclo crossari ja voin sanoa että kestävyys on huippua..toki jos saat terävän iskun esim joku lyö vasaralla runkoon niin hajoaahan se mutta olen kuullut kaatumisista kanttariin runko osuen ei pyörään ole tullut kuin pienet nirhaumat joten kyllä kestää...toki omani on molemmat yli kolmen tonnin pyöriä...mutta eiköhän tonnillakin voi saada jo ihan hyviä
4 VASTAUSTA:
Miten sinulla on varaa noin kalliisiin polkupyöriin?
ööööööööö kirjoitti:
Miten sinulla on varaa noin kalliisiin polkupyöriin?
Olisiko auto sinusta kallis jos se maksaisi kolme tonnia?
Pomppukeppi kirjoitti:
Olisiko auto sinusta kallis jos se maksaisi kolme tonnia?
Kyllä olisi
ööööööööö kirjoitti:
Kyllä olisi
Ok. No joillain ihmisillä on varaa kalliisiin pyöriin ihan samalla tavalla kuin joillain on varaa kalliisiin autoihin.
+Lisää kommentti
Katselin tuota Canyonin sivustoa, ainakin kasaamossa / tehtaalla skannaavat CT- skannerilla joka rungon tarkistaakseen rungon laadun, taitaa nuo Canyonit ollakin laatupyöriä eli voisi yksi vaihtoehto olla jos innostuu ostamaan.
Mistähän esim. alu rungot sitten tulevatkaan, kaukoidästä?
1 VASTAUS:
Aika monen valmistajan rungot tehdään kaukomailla.
+Lisää kommentti
Alumiinirungot tehtaillaan järjestään "vinkuintiassa". Ainakin ennen esimerkiksi Inseran alut tuli Indoneessiasta. Niin myös kotimaisen Helkaman alumiinirungot tulevat "sieltä jostakin".

Ei sen pualeen, hyvin tuo tuntuu kestävän. Tänäänkin rytkytin menemään taas 68- kilometriä tuolla Helkama S2 - polkupyörällä. Totisesti tavoitteeni oli 82, mutta meni sisu kaulaan, nyt jäi tammikuusta uupumaan viisitoista kilometriä. Tavoitteesta, joka oli 500. Sellaista kärsimystä on tuo mettäkulmilla rytkyttäminen maatalousyrittäjien muhkuraisten jälkien päällä, että oksat pois. Lisäksi taajamien kevyenliikenteen väylät on niin huonosti aurattu, että satakiloinen uppoaa monin paikoin raskaan pyöränsä kera. Niinpä jouduinkin taas käyttämään autoilureittiä. Ongelma näissä on nuo "orpolaiset", itseään muita parempina pitävät hyvästiosaiset, jotka luulee olevansa Euroopan omistajia. Käytös pyöräilijää kohtaan on sen mukaista. Totuuden nimissä on sanottava, että hyvästivoivissa on ystävällisiäkin autoilijoita paljon kyllä.

Ehkä pahimpia on invaliiditaksiautoilijat. Luultavasti täytyy olla luonnevikainen, että pääsee invaliiditaksin rattiin. Toinen ryhmä joilla on paha asenneongelma pyörälijöitä kohtaan on nuo nykyajan kansallisvaatteen kantajat. Oikeat työn sankarit, jotka luultavasti nukkuvatkin pakun diisselille tuoksuva heijastintakki ja lippalakki päässä.

Havaintojeni mukaan suurin osa mettäkulmilla autoilevista ovat lippalakki päässä, yksinään, päämäärättömästi autoilevia eläkeläismiehiä. Näyttää se autoilu aina kotiolot voittavan.
Ilmoita
Onneksi teräsrungot tulevat takaisin myös kilpapyöriin. Oli aikakin!
5 VASTAUSTA:
Eivät tule, ainakaan korkeimmalle tasolle. Painoa on aivan liikaa eikä aero-profiili onnistu järkevästi.
Pomppukeppi ja muut: seuratkaapa tilannetta!
eiropotti kirjoitti:
Pomppukeppi ja muut: seuratkaapa tilannetta!
Seuraan koko ajan. Missä on näkyvissä muutosta? Onko sinulla antaa vinkkejä valmistajista jotka olisivat ylimmällä kilpatasolla palaamassa teräsrunkoihin?
Pomppukeppi kirjoitti:
Seuraan koko ajan. Missä on näkyvissä muutosta? Onko sinulla antaa vinkkejä valmistajista jotka olisivat ylimmällä kilpatasolla palaamassa teräsrunkoihin?
No eikös nykyajan kilpapyöräilijät ole kovempikuntoista porukkaa kuin vaikka yli 20 vuoden takaiset kilpapyöräilijät. Kaikenlaista uutta tullut ja harjoittelu sitä myötä kehittynyt. 1990-luvulla oli suurta, jos kävi vetämässä sadan kilsan lenkkejä. Nykyään sadan kilsan lenkeistä ei kehtaa puhua, kun väki käy heittämässä hirveitä monen sadan kilsan prevettejä ja pyöräilevät ympäri maailmaa. Sen verran kovakuntosta porukkaa, ettei luulisi haittaavan, jos teräsrunkojen paluun myötä pyörät painavat nykyistä 4 kiloa enemmän. Jos pyöräilijä on hyvässä kunnossa, niin kyllä sen alla rullaa hyvin 14 kiloinenkin maantiepyörä. Teräsrungo on siitä hyvä, kun se voidaan valmistaa huomattavasti ohuemmasta putkesta mitä alu tai hiilikuituinen runko. Se taas vähentää ilmanvastusta ja nopeus kasvaa sitä myötä. Entiseen aikaan Ranskan ympäriajoja ym. isoja kilpailuita vedettiin teräsrunkoisilla fillareilla, eikä kukaan valitellut mitään, että voi voi kun painaa fillari liikaa.
Pomppukeppi kirjoitti:
Seuraan koko ajan. Missä on näkyvissä muutosta? Onko sinulla antaa vinkkejä valmistajista jotka olisivat ylimmällä kilpatasolla palaamassa teräsrunkoihin?
Jossain minäkin näin jutun uusita teräsrunkokokeiluista.
+Lisää kommentti
1 VASTAUS:
Tuo on alumiinirunkoinen.
+Lisää kommentti
Minulla on terästä vuodelta 1985, ranskalainen Peugeot. Paino alkuperäisillä osilla ilman polkimia tasan 10kg. Satulaputken kun otti irti ja katsoi rungon sisään saattoi nähdä paikoitellen pientä pintaruostetta, suurimmaksi osksi kumminkin metallipinta kiilteli. Pyörä on hämmentävän siisti tuo 34 vuoden ikä huomioiden, erityisesti maalipinta. Mahtaneeko nykyiset maalitkaan kestää yhtähyvin.
1 VASTAUS:
Minua -ituttaa kun menin hävittämään noin -90 hankitun Peugeotin ehkä ensimmäisinä ylipäätään maahantuodun isorenkaisen pyörän. Satakiloiselle ( nyt jo yli sata ) polkijalle se ei toki ollut aina kevyt, mutta tuli sillä ajettua monta vuotta ja tuhansia kilometrejä. Katselen nyt myynnissä olevia virityksiä kylmiä väreitä tuntien, en haluaisi olla yhdenkään moisen satulassa jossain epätasaisessa myötäleessä. Kun materiaalien säästö on viety äärimmilleen, tuloksena on vain pelottavia viritelmiä.
+Lisää kommentti
Jos ostaa teräspyörän, niin Cr-Mo teräksinen.
Ilmoita
https://www.youtube.com/watch?v=w5eMMf11uhM

Eipä jätä selittelyille sijaa, hiilikuitu on selkeästi alumiinia kestävämpää
Ilmoita
Nykypyörät ovat varmasti kevyitä verrattuna meikän Jupiter thunderiin joka on ämörigälaista terästä. Täytyypi vain päivittää kaikki roippeet ja taas poljetaan panssariteräksellä. stalingrad hans...
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Runkojen lujuus

Onko tosiaan nyky pyörien rungot menneet niin heikoiksi ettei arvaa mennä alumiini- ja hiilikuitupyöriä ostamaan, keskustelupalstat pullollaan kommentteja kuinka pyörät katkeilleet kesken ajon, siinäpä meni ostohalut päivittää vanha teräsrunkoinen maasto/kaupunkipyörä uuteen.
Vai pitääkö sitten tosiaan sijoittaa yli puolitoista tonnia jo polkupyöräänkin.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta