polttomoottori parempi kuin sähkö

uuttapukkaa

https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/venttiilit-vapauteen-koenigsegg-aikoo-mullistaa-polttomoottorin/

jaaha uutta

28

183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimeä.yksikin.etu

      Mikä tuossa olisi parempaa kuin sähkömoottorissa? Tuo konsepti vain paikkaa polttismoottorin puutteita joiltain osin mutta ei tarjoa mitään sähkömoottoria parempaa.

    • 777777777

      Yleensä akut ovat ongelmajätettä. Nyt venkoillaan siitä uuden tuotannon materiaaliksi.
      Ei oikein mene läpi maalaisjärjelle. Uutta teknologiaa on kehitettävä. Akkusähkö ei sitä ole.
      Kaipaisin mieluummin kaasuasemia joka puolelle. Hybridi sekin olisi ilman latausongelmia taloyhtiöissä.

      • BiodieselJaPikkuturboOK

        Direktiivi estää yksittäisten jäsenmaiden bensa- ja dieselautojen kieltämisen kokonaan

        MT PlusTiede & tekniikka06:00 BRYSSEL Maria Pohjala
        EU:n sisämarkkina­säännöt estävät, että poltto­moottori­autoista luovuttaisiin yksittäisissä jäsenmaissa. Sitä varten tulisi hakea laaja poikkeuslupa.


      • toivoeläävielä

        Siis, tämä sähköautobuumi ei ole autotehtaiden synnyttämä, koska heidän etunsa olisi tehdä polttomoottoriautoja nyt ja tulevaisuudessa. Niissä heillä on parhaat katteet. Sähköön siirtyminen on miljardien investointi yms. Tämän takia Mersu, Bemari ym. ovat hieman myöhässä sähköistymisessä, kun he kuvittelivat olevansa niin suuria, että he päättävät ihmisten suuntautumisen pysyvän polttomoottoreissa. Nyt ovat nämäkin viimeiset tehtaat täysillä sähköistymisessä mukana, koska niin on pakko tehdä, jos mielii tulevaisuudessa autoja valmistaa. Mersu ym. ei päätä millä autoilla ihmiset ajaa ja varsinkin nuoremmilla sukupolvilla päästöt ovat suuressa roolissa, kun autoja valitaan.

        Keskimääräinen sähköauto päästää CO2 päästöjä alle 40 g / km ja tämä on toteutunut tulos. Tässä on häviöt yms. jo mukana. Polttomoottorissa vastaava on 120 g / km ja käytetyt autot päästävät kymmeniä grammoja enemmän. Ei polttomoottorilla taideta koskaan päästä alle 50 g / km tuloksiin? Hybridi on sinänsä silmänlumetta, koska päästöt ovat laskennallisia ja todelliset päästöt ovat hyvin paljon korkeampia, sillä polttomoottoria käytetään valtaosa autolla ajaessa, koska hybridiakut kestävät hyvin pienen matkan. Tämän vuoksi hybridi ei kilpaile todellisuudessa sähköauton kanssa, mitä päästöihin tulee, ihan sama mitä tehtaan antavat arvot ovat. Vähänkin pitempi matka, niin ladattava hybridi voi kuluttaa jopa tavallista polttomoottoria enemmän, koska auto on tavallista painavampi.


    • maailma.tarjoaa.zsänssin

      "Yleensä akut ovat ongelmajätettä."
      Elät jotain lyijy-akkuaikaa. Nykyajan akut ovat kierrettävää kamaa. Unohda Kekkonen ja herää tähän päivään.

      "Hybridi sekin olisi ilman latausongelmia taloyhtiöissä."
      Tässä maassa asuu noin miljoona kotitaloutta ilman taloyhtiöitä. Omina herroinaan joiden ei tarvitse miettiä taloyhtiön kantaa yhtään mihinkään.
      Ja myös taloyhtiöissä asuville sähkö-autojen lataaminen ei ole sen kummempi juttu järjestää kuin valokuitu, putkiremppa tai satelliitti-antenni.
      Käy sääliksi tällaiset ihmiset jotka jäävät lamaantuneina makaamaan menneisyyteen ilman kykyä mennä eteenpäin ja poimia kehityksen tarjoamia marjoja.

      • EiToimivaaKierrätystä

      • Mitääntietämätön

        Meinaatko, että lyijyakut on kierrätyskelvotonta ongelmajätettä ? Kyllä on taas vankkaa tietämättömuutta mutun pohjalta.


      • LitiumAkut

        "Meinaatko, että lyijyakut on kierrätyskelvotonta ongelmajätettä ? Kyllä on taas vankkaa tietämättömuutta mutun pohjalta."

        Oletko pölvästi vai hiukan vajaa, tuossa puhutaan Litium -akuista!


    • kuumuusriittää

      Taitaa se toyotan hybridi sopia suomen talveen. Eikös vielä TM testissä ollut talvivertailussa kuuma auto?

      • faktankertoja

        Toyotan viimeisin esiintyminen TM:n talvivertailussa oli hybridi C-HR. Se päätyi sijalle 10 ja hävisi mm. Alfa Romeolle. Melkoinen mahalasku ja nöyryytys hävitä italialaiselle.
        Sen jälkeen Tojoja ei ole talvivertailuun osallistunut.


    • otsikkoonvastaus

      - Sähkömoottorissa jopa 95% sähköstä muuttuu liikkeeksi (polttomoottorilla 20-30%).
      - Sähköauto kulkee yli kaksi kertaa muita pidemmälle samalla energiamäärällä.
      - Ajaminen on kilometriä kohden kolme kertaa halvempaa kuin bensiinillä.
      - Energiaa kuluu vähemmän ja sähkö on edullista suhteessa polttoaineisiin.
      - Tarvitsee hyvin vähän huoltoa ja varaosia.
      - Liikkuvia osia kourallinen (polttomoottorissa satoja).
      - Ei tarvitse vaihteistoa, ei kytkintä, ei öljynvaihtoja…
      - Sähkömoottori kestää helposti yli miljoona kilometriä.

      • sesiitäsähköstä

        uutinen eilen että teslat ei toimi pakkasessa


      • iso.ero

        ympäristön kannalta yksi tärkeimmistä asioista on se että sähköä pystytään tuottamaan paikallisesti saasteettomasti uusiutuvista luonnonvaroista (tuuli, aurinko, vesivoima yms) ja myös ydinenergialla voi tuottaa saasteetonta sähköä.
        Polttikset tarvitsevat fossilipohjaisia polttoaineita ja niihin liittyy aina kasvihuonepäästöjä..


      • Faktahomma

        - Sähkömoottorissa jopa 95% sähköstä muuttuu liikkeeksi (polttomoottorilla 20-30%).:
        Oikeasti sähköauton hyötysuhde on hieman kehno. On siirtoverkon häviöt, laturin hyötysuhde, akun latauksen ja purun hyötysuhde, moottorinohjauksen hyötysuhde ja sähkömoottorin hyötysuhde. Koko ketju aiheuttaa, että hyötysuhde voimalaitoksen lähdöstä auton vetoakselille on 50% paikkeilla. Hitaassa ruuhka-ajossa putoaa johonkin 30% tietämille, johtuen osin siitä, että vaihteita ei ole.
        Jos ajatellaan hyötysuhdetta ydinvoimalan tuottamasta lämmöstä ajoenergiaksi vetoakselille, on hyötysuhde noin 15%. Energiasta 85% hukataan lämmöksi, lauhdeveteen ja sähköauton järjestelmiin. Biomassavoimalaitoksen lämpöenergiasta noin 25% päätyy auton vetoakselille tai lämmitysvastukseen.
        Dieselautossa 35-40% polttoaineen lämpöenergiasta saadaan vetoakselille ja loputkin hyötykäyttöön lämmittämään autoa.
        - Sähköauto kulkee yli kaksi kertaa muita pidemmälle samalla energiamäärällä.:
        Miksiköhän kulkisi. Jos sähköauto on ulkoisesti samannäköinen kuin polttomoottoriauto, vaatii se enemmän energiaa vetoakselille kulkuaan varten kuin polttomoottoriauto, koska sähköauto on painavampi. Mitä tulee CO2-päästöihin, voi polttomoottoriautolla jo nyt ajaa lähes hiilineutraalisti.
        - polttomoottoriautossa moottori ja vaihteisto kestävät aika hyvin. Enempi vikoja on polttomoottoriauton sähköjärjestelmissä, jarruissa sekä erilaisissa lisälaitteissa. Kyllä siihen sähköautoonkin vikapaikkoja mahtuu. Tehoelektroniikka on kovilla. Sieltä kun jokin teho-FET tai vastaava paukahtaa, on koko moduuli uusittava ja se voi maksaa. Akut on luku sinänsä.
        Sinänsä olen kiinnostunut sähköautoista ja valmis sellaisen hankkimaan siinä vaiheessa , kun se on selvästi kilpailukykyinen ja tarjoaa sopivia mallivaihtoehtoja ja ominaisuuksia kuten vetokoukun 750 kg jarrutonta kärryäni varten. Sähköauton edistäminen pitäisi kuitenkin pohjata faktoihin.


      • laiskaa.ajattelua
        Faktahomma kirjoitti:

        - Sähkömoottorissa jopa 95% sähköstä muuttuu liikkeeksi (polttomoottorilla 20-30%).:
        Oikeasti sähköauton hyötysuhde on hieman kehno. On siirtoverkon häviöt, laturin hyötysuhde, akun latauksen ja purun hyötysuhde, moottorinohjauksen hyötysuhde ja sähkömoottorin hyötysuhde. Koko ketju aiheuttaa, että hyötysuhde voimalaitoksen lähdöstä auton vetoakselille on 50% paikkeilla. Hitaassa ruuhka-ajossa putoaa johonkin 30% tietämille, johtuen osin siitä, että vaihteita ei ole.
        Jos ajatellaan hyötysuhdetta ydinvoimalan tuottamasta lämmöstä ajoenergiaksi vetoakselille, on hyötysuhde noin 15%. Energiasta 85% hukataan lämmöksi, lauhdeveteen ja sähköauton järjestelmiin. Biomassavoimalaitoksen lämpöenergiasta noin 25% päätyy auton vetoakselille tai lämmitysvastukseen.
        Dieselautossa 35-40% polttoaineen lämpöenergiasta saadaan vetoakselille ja loputkin hyötykäyttöön lämmittämään autoa.
        - Sähköauto kulkee yli kaksi kertaa muita pidemmälle samalla energiamäärällä.:
        Miksiköhän kulkisi. Jos sähköauto on ulkoisesti samannäköinen kuin polttomoottoriauto, vaatii se enemmän energiaa vetoakselille kulkuaan varten kuin polttomoottoriauto, koska sähköauto on painavampi. Mitä tulee CO2-päästöihin, voi polttomoottoriautolla jo nyt ajaa lähes hiilineutraalisti.
        - polttomoottoriautossa moottori ja vaihteisto kestävät aika hyvin. Enempi vikoja on polttomoottoriauton sähköjärjestelmissä, jarruissa sekä erilaisissa lisälaitteissa. Kyllä siihen sähköautoonkin vikapaikkoja mahtuu. Tehoelektroniikka on kovilla. Sieltä kun jokin teho-FET tai vastaava paukahtaa, on koko moduuli uusittava ja se voi maksaa. Akut on luku sinänsä.
        Sinänsä olen kiinnostunut sähköautoista ja valmis sellaisen hankkimaan siinä vaiheessa , kun se on selvästi kilpailukykyinen ja tarjoaa sopivia mallivaihtoehtoja ja ominaisuuksia kuten vetokoukun 750 kg jarrutonta kärryäni varten. Sähköauton edistäminen pitäisi kuitenkin pohjata faktoihin.

        "On siirtoverkon häviöt, laturin hyötysuhde, akun latauksen ja purun hyötysuhde, moottorinohjauksen hyötysuhde ja sähkömoottorin hyötysuhde. Koko ketju aiheuttaa, että hyötysuhde voimalaitoksen lähdöstä auton vetoakselille on 50% paikkeilla. Hitaassa ruuhka-ajossa putoaa johonkin 30% tietämille, johtuen osin siitä, että vaihteita ei ole.
        Jos ajatellaan hyötysuhdetta ydinvoimalan tuottamasta lämmöstä ajoenergiaksi vetoakselille, on hyötysuhde noin 15%. Energiasta 85% hukataan lämmöksi, lauhdeveteen ja sähköauton järjestelmiin. "
        Akateemista diipadaapaa ja tarkoituksellista sumuverhon heittämistä. Ja vieläpä kovin kömpelöä sellaista.
        Sähköautolla ajava maksaa siitä energiasta jonka hän autoonsa lataa. Ei ole väliä kuinka monta grammaa uraania siihen on käytetty. kuinka monta litraa vettä on virrannut turbiinin läpi, kuinka suuri prosentti aurinkoenergiasta on saatu muutettua sähköksi tai kuinka monta kierrosta tuulimyllyn roottori on pyörinyt.
        Olet niin sivukujalla. Niinkuin sanoin, erittäin kömpelö vedätys.


      • Anonyymi

        Jos sen sähkön vielä saisi akkua fiksummin mukaan! No ehkä tulevaisuudessa ja yli puolet vuodesta tarvitaan lämmitykseen, niin matkustajille kuin akuillekkin tehoa. Hinta on myös liian kallis, kun niitä omiakin tarvitaan vähemmän!


      • Anonyymi
        Faktahomma kirjoitti:

        - Sähkömoottorissa jopa 95% sähköstä muuttuu liikkeeksi (polttomoottorilla 20-30%).:
        Oikeasti sähköauton hyötysuhde on hieman kehno. On siirtoverkon häviöt, laturin hyötysuhde, akun latauksen ja purun hyötysuhde, moottorinohjauksen hyötysuhde ja sähkömoottorin hyötysuhde. Koko ketju aiheuttaa, että hyötysuhde voimalaitoksen lähdöstä auton vetoakselille on 50% paikkeilla. Hitaassa ruuhka-ajossa putoaa johonkin 30% tietämille, johtuen osin siitä, että vaihteita ei ole.
        Jos ajatellaan hyötysuhdetta ydinvoimalan tuottamasta lämmöstä ajoenergiaksi vetoakselille, on hyötysuhde noin 15%. Energiasta 85% hukataan lämmöksi, lauhdeveteen ja sähköauton järjestelmiin. Biomassavoimalaitoksen lämpöenergiasta noin 25% päätyy auton vetoakselille tai lämmitysvastukseen.
        Dieselautossa 35-40% polttoaineen lämpöenergiasta saadaan vetoakselille ja loputkin hyötykäyttöön lämmittämään autoa.
        - Sähköauto kulkee yli kaksi kertaa muita pidemmälle samalla energiamäärällä.:
        Miksiköhän kulkisi. Jos sähköauto on ulkoisesti samannäköinen kuin polttomoottoriauto, vaatii se enemmän energiaa vetoakselille kulkuaan varten kuin polttomoottoriauto, koska sähköauto on painavampi. Mitä tulee CO2-päästöihin, voi polttomoottoriautolla jo nyt ajaa lähes hiilineutraalisti.
        - polttomoottoriautossa moottori ja vaihteisto kestävät aika hyvin. Enempi vikoja on polttomoottoriauton sähköjärjestelmissä, jarruissa sekä erilaisissa lisälaitteissa. Kyllä siihen sähköautoonkin vikapaikkoja mahtuu. Tehoelektroniikka on kovilla. Sieltä kun jokin teho-FET tai vastaava paukahtaa, on koko moduuli uusittava ja se voi maksaa. Akut on luku sinänsä.
        Sinänsä olen kiinnostunut sähköautoista ja valmis sellaisen hankkimaan siinä vaiheessa , kun se on selvästi kilpailukykyinen ja tarjoaa sopivia mallivaihtoehtoja ja ominaisuuksia kuten vetokoukun 750 kg jarrutonta kärryäni varten. Sähköauton edistäminen pitäisi kuitenkin pohjata faktoihin.

        Oikeati vetyauton hyötysuhde on aika kehno. Vety tuotetaan maakaasusta tai elektrolyysillä tehden häviöitä. Sitten se vety paineistetaan säiliöihin ja häviöitä. Vety siirretään vetytankkausasemalle säiliöautolla.... häviöitä. Vety puretaan vetytankkausasemalle ja vetytankkausasema paineistaa sen kuluttajalle pumpattavaksi autoon... häviöitä.

        Öljy porataan maasta josta häviöitä. Öljy siirretään säiliöihin ja myöhemmin tankkiautoilla satamaan, josta häviöitä. Öljyä viedään laivalla toiseen maahan, josta häviöitä. Öljy viedään jalostamolle, josta häviöitä. Öljy jalostetaan erilaisiksi polttoaineiksi josta paljon häviöitä. Polttoaine kuljetetaan tankkausasemille, josta häviöitä.


    • sähkölläperille

      Vaikka kaikki Suomen autot olisivat sähköisiä, niin sähkönkulutus kasvaa vain noin 10-15% ja tämä olisi helppoa, jos tahtoa löytyy, tuottaa ekologisesti, jolloin liikenteen päästöt olisivat todella pienet, sähköautoilla.

      Tällä hetkellä sähkön tuottamisen ja ulkoa tuomisen päästöt häviöineen on noin 200 g / KWh.


      Se tietää sitä, että keskikokoinen noin 20 KWh / 100 km kuluttava sähköauto tuottaa CO2 päästöjä noin 40 g / km. Iso Tesla päästää noin 50 g / km. Tämä on siis keskimääräinen kulutus ympäri vuoden, kesällä kulutus pienenee ja talvella suurenee.

    • Sinistälattialle

      Pneumatiikka toimii reippaassa pakkasessa kuin nykyjunan vessa, eli ei toimi...

      • Polttis...Kehitys

        Direktiivi estää yksittäisten jäsenmaiden bensa- ja dieselautojen kieltämisen kokonaan

        MT PlusTiede & tekniikka06:00 BRYSSEL Maria Pohjala
        EU:n sisämarkkina­säännöt estävät, että poltto­moottori­autoista luovuttaisiin yksittäisissä jäsenmaissa. Sitä varten tulisi hakea laaja poikkeuslupa.
        Lisää ydinvoimaa stadilaisten sähikäisiin.


    • taas-väärin

      Dieselin hyötysuhde on muuten 75 prossaa teoreettinen ja jos tiukille laskettu niin 60%. Näin sanoo kaikki tutkimukset. Benmsakärryt ei pääse lähellekkään sillä alle 40% hyötysuhde niissä. Ja jos puhutaan talviajosta kun auto pitää olla lämminkin sisältä niin sähköauton hyötysuhde tippuu oitis 40% aina joa alle -6.6C Pakkasta.!!!!
      Kauppalehdessä uutinen liian pitkä linkki tänne.

      • raha.ratkaisee

        Taas pelkkää teoreettista pohdintaa. Kuluttajaa kiinnosta vain se kuinka paljon ajetun kilometrin kustannus on.
        Mitä vitun väliä hyötysuhteella on kun auton omistaja maksaa kulutetusta käyttövoimasta?


      • Molempiparempi

        Toyotan uusimmat bensa Dynamic Force koneet lämpöhyötusuhde 40-41%.
        Meitä on jo erittäin paljon, ketkä ovat autonsa sellaisella jo tilanneet ja tietenkin hybridinä. Itselläkin se diesel jää menneisyyteen keväällä.
        Diesel pärjää kulutuksessa vain moottoritieajossa, mutta persaus ei kestä enää dieselauton arvonlaskua ja riskiä tulevista ajorajoituksista.


    • Kirjoitinpa_vain

      Tuota sähkömoottorin hyötysuhdetta jotkut esittävät kovaksi 96-98%. Kyseessä lienee tarkoitushakuinen harhautus.
      Oikeastaan pitää tarkastella moottorinohjaimen ja moottorin yhteistä hyötysuhdetta. Netistä löytyy dataa moneen tarpeeseen. Moottorivalmistajan datasheetistä saa aika hyvää tietoa asiasta : https://www.yasa.com/wp-content/uploads/2018/01/YASA_P400_Product_Sheet.pdf
      Jos tuolla moottorilla varustetun auton huippunopeus on mitoitettu 160 km/h ja moottori kiertää silloin 8000 r/min, on hyötysuhde hyvä noin 94%. Jos ajellaan maantiellä 70 kM/H, on hyötysuhde tuossa 90% tietämissä. Kaupunkiajossa 20 km/h nopeudessa moottorin hyötysuhde on tuolla 65-70% tietämissä. Sitä pienemmissä nopeuksissa moottorin hyötysuhde menee kehnoksi alle 50%:in. Koko auton hyötysuhteeseen tulee vielä monta muuta tekijää, joita tuo lukema ei sisällä.

      • DieselVarminSuomessa

        VR Group on päättänyt ostaa 60 uutta dieselveturia sveitsiläiseltä teollisuuskonserni Stadlerilta. Maanantaina julkisuuteen kerrotun hankinnan arvo on noin 200 miljoonaa euroa.

        Uudet veturit tulevat käyttöön pääosin tavaraliikenteeseen. Ne tehostavat VR:n mukaan ratapihoilla tehtävää vaihtotyötä sekä sähköistämättömien rataosien junaliikennettä.

        Lisäksi veturit ovat huomattavasti nykyistä dieselkalustoa ympäristöystävällisempiä ja varmatoimisempia.

        Ensimmäiset uudet dieselveturit aloittavat liikenteessä vuonna 2022. Koko kalustoerä toimitetaan Suomeen vuoteen 2025 mennessä. Näillä vetureilla korvataan vaiheittain 1960,-70 ja -80-luvuilla valmistetut dieselveturit.


      • Coradia_iLint
        DieselVarminSuomessa kirjoitti:

        VR Group on päättänyt ostaa 60 uutta dieselveturia sveitsiläiseltä teollisuuskonserni Stadlerilta. Maanantaina julkisuuteen kerrotun hankinnan arvo on noin 200 miljoonaa euroa.

        Uudet veturit tulevat käyttöön pääosin tavaraliikenteeseen. Ne tehostavat VR:n mukaan ratapihoilla tehtävää vaihtotyötä sekä sähköistämättömien rataosien junaliikennettä.

        Lisäksi veturit ovat huomattavasti nykyistä dieselkalustoa ympäristöystävällisempiä ja varmatoimisempia.

        Ensimmäiset uudet dieselveturit aloittavat liikenteessä vuonna 2022. Koko kalustoerä toimitetaan Suomeen vuoteen 2025 mennessä. Näillä vetureilla korvataan vaiheittain 1960,-70 ja -80-luvuilla valmistetut dieselveturit.

        Tiedä sitten josko VR:n hankkeen olisi voinut toteuttaa ympäristöllisesti paremmalla alla olevalla vaihtoehdolla.

        Alstom: "Coradia iLint – the world's 1st hydrogen powered train"

        - https://www.alstom.com/our-solutions-rolling-stock/coradia-ilint-worlds-1st-hydrogen-powered-train

        - https://railway-news.com/alstom-eversholt-rail-new-hydrogen-train-uk/

        Mitä sitten avaukseen tulee, niin se osittaa ett'ei polttomoottorin kehitys ole suinkaan pakalleen pysähtynyt, mutta en artikkelista hahmottanut miten tuo radikaali FreeValve-keksintö vaikuttaa ko. polttomoottorin päästöarvoihin.

        Sähköautot puolestana ovat nykyisessä muodossaan ympäristövaikutuksiltaan todellisuudessa mega-saastepommeja elinkaarensa jalanjäljeltä ja suurimmassa osaa maita evät ole koskaan ekolologisia raskaasti saastuttavian energialähteidensä vuoksi.

        Ovat muutenkin käytettävyydeltään varsin rajallisiin tapauksiin sopivia toimintasäteensä ja latauspaikkojen kodeista puuttumisen vuoksi, aivan liian pitkistä latausajoista puhumattakaan.

        Kunhan saavat enempi markkinaosuutta, niin erimuotoiset verot tulevat pitämään huolen siitä, ettei niiden hankintahinnan ulkopuolella olevat käytön km-kustannukset tule suinkaan pysymään nykytasolla kunhan niillä kunnolla rahastus pääsee alkuun.

        Raakileita ovat edelleen kaikki nykyiset vaihtoehdot ja silti yhteiskunnissa ollaan pakon voimalla satsaamassa täysillä vain tuon sähkö-saastehevosen varaan, johon pakottaminen tekee yhteiskunnista jopa enempi haavoittuvia kriisitilanteissa.

        Ps. Entäs sitten kun tulee jokin kansallinen tai mantereellinen totaalinen sähköverkon pitkäikainen pimennys, vaikkapa terroristien laittaessa päreiksi joitakin EU-kantaverkon solmukohtien suuria muuntajia, joita ei edes viikoissa uusita? Tästä aiheesta oli taannoin dokkari ulkolaisella kanavalla.


    • FreeValve-ok

      Armeija, poliisi, hälytysajoneuvot, rekat, yms. toimivat vielä pitkään polttomoottoritekniikalla. Ellei lataus ja akkuteknologia mullistu todella paljon. Sähkössä on hyvä hyötysuhde slloin kun sitä on riittävästi tarjolla. Akkuihin pitäisi saada 3 -5 enemmän varaus-kapasiteettia, ja lataukset paljon nopeammiksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe