Japaninpystykorva

Alisa

Hei!

Olen harkitsemassa japaninpystykorvan hankkimista. Aikaisemmat kasvattamani koirat ovat saksanpaimenkoira, tiibetinspanieli, berninpaimenkoira. Osaisiko joku neuvoa, minkälaisiin "kommervenkkeihin" minun pitäisi varautua rodun kanssa? Minkälaisia erityispiirteitä rodulla on ja mitkä ovat rodun huonot puolet? Kennelien sivuilla tuppaa olemaan melko kaunisteltua tietoa. Turkin hoito tietenkin itsestäänselvyys.

Vielä kun joku osaisi vinkata luotettavan kennelin, olisin ikikiitollinen.

7

3368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liisa

      Hei! Minulla on kohta kymmenen vuotta ollut japaninpystykorvauros Tupsu. Tupsu on ikäisekseen oikein virkeä ja hyväkuntoinen. Kokemuksen perusteella luulen osaavani kertoa jotain myös rodusta yleensä.

      Japaninpystykorvat ovat luotettavia ystäviä. Niillä on suuri halu miellyttää ihmistä, mutta omalla koirallani kylläkin vain yhtä ihmistä. Rotu on aika äänekäs - joskus ärsyttävään haukkumiseen täytyy tottua! Oma koirani on aika epäluuloinen ja haukkuu siksi varmaankin vielä normaalia enemmän.

      Tupsu ja myös sen sisarukset ovat osoittautuneet, harmi vain, aika agressiivisiksi. Ovikellon soidessa vienkin nykyisin koiran toiseen huoneeseen. Koko ikänsä se on ollut meluisa, mutta nyt vanhempana myös selvästi vihainen. Luulisin silti, että sinä koiraihmisenä osaisit koulia myös tästä lemmikistä hurmaavan! Oma koirani on vieraille yleensä äkäinen ja jopa arvaamaton. Se vaatii aika tottua ihmisiin, mutta on lopulta kuitenkin todella hellyyttävä. Läheisyydenkaipuu sillä on uskomaton. Tupsu haluaisin olla jatkuvasti sylissä tai muuten hellittävänä!

      Surukseni minun on myönnettävä, että Tupsukin alkaa jo olla elämänsä ehtoopuolella. Sairauksia sillä ei ole juurikaan ollut ja silmätkin ovat alkaneet vuotaa vasta viime aikoina. Silmien vuotaminenhan on yleistä tällä rodulla.

      Turkki on tosiaan helppohoitoinen. Ei mene takkuun kovinkaan helposti, ja näyttää puhtaalta jopa erittäin likaisena! Rapakeleillä maha ja tassut likaantuvat, mutta niiden pesemisestä selviää aika helpolla. Karvoja tosin lähtee aika paljon jatkuvasti, suurempia tukkuja karvanlähtöaikaan. Täytyy siis jaksaa imuroida!

      Noin rotuna voisin suositella japaninpystykorvaa juuri sen helppouden vuoksi. Eläinlääkärin kanssa ei ole tarvinnut asioida kuin rokotuksen ja hampaiden puhdistuksen takia. Ai niin, kerran Tupsulla oli korvatulehdus! Luulen, että se on kuitenkin todella vähän muihin verrattuna. Voi tosin olla, että minua on siunattu hyvällä yksilöllä. Tupsun isä olikin näyttelyvalio... Itse en ole koiraani näyttelyihin vienyt, vaikka moni asiantuntija sitä suorastaan vaatikin. Minulle se on ollut rakas ystävä ja perheenjäsen - ei harrastus!

      Japaninpystykorva on lumoavan kaunis koira, joka kerää ihastuneita katseita joka paikassa!

    • Mie

      Jooh, mullakin oli japsi 13 vuotta joten voisin kai rodusta jotain kertoa.

      Meidän hauva oli helppo. Asuimme omakotitalo alueella ja poju pysyi pihassa ongelmitta... paitsi kun naapurin herkullinen misu oli juoksullaan niin sillon teki mieli kerran tai pari käydä haistelemassa... ja maistelemassa ;)

      Haukkui kovasti vieraita, mutta koskaan ei turhaan räksyttänyt. Eikä ollut äkänen kenellekkään. Tosin ei kauheasti edes ihmisten paijattavana viihtynytkään. Lapset monesti halusivat tulla poitsua silittelemään mutta se ei tykännyt pahemmin ja vetäytyi kauemmas. Kotiporukan silittelyistä ja rapsutteluista tykkäsi kyllä kovinkin! :)

      Ihan pienten lasten kanssa oli vähän ongelmia ja sai katsoa wanhan herran perään ettei näykkässy. Lapset kun oli uhka hänelle siinä mielessä että muksu vie pian kaiken huomion hänestä! ;) Mustis siis.

      Terve meidän mussu oli. Kovin montaa kertaa ei tarvinnut lekurilla käydä ja kun käytiin niin jotain pientä oli, kuten korvatulehdus, pissatulehdus ja kerran hammaskivenpoisto. Loppuaikana sitten tuli sydämen vajaatoiminta ja se veikin rakkaan nopeasti... :(

      Silmät eivät vuotaneet koskaan niin kun monilla muilla saman rotuisilla näin... eikä todellakaan kivan näköistä :( Turkki oli aivan upea ja meillä se hoitui kerta viikkoon harjauksella ilman pahempia takkusia. Pesusta ei ollut moksiskaan eikä sen jälkeisestä föönauksestakaan. Pestiin ehkä noin pari kertaa vuodessa koskapa ei paljoa edes likaantunut... hieno wanha herra kun kiersi kaiken missä se saattoi likaantua... ;)

      Mutta oiva valinta jos päädyt siihen rotuun. Itse vaihdoin rotua koska wanhan herran poismeno otti hyvin lujille ja näin ollen sama rotu olisi saattanut olla virhe. Ikävä on edelleen, oli se niin ainutlaatuinen ystävyys :)

      • Liisa

        Koirasi luonteenpiirteet kuullostivat tutuilta! Ainoa, mikä on valitettava poikkeus, on että minun koirani on tosiaan vähän tyhjänkin räksyttäjä. Toki se käskettäessä lopettaa, mutta haukunta tuntuu joskus todella ärsyttävältä! Tupsulla on vielä erikoisen korkea ääni, ainakin verrattuna muihin samanrotuisiin.

        Meillä on myös ollut ongelmia pikkulasten kanssa. Varsinkin ihan pienet, muutaman vuoden vanhat lapset Tupsu kokee selvästi uhkana. Luulimme, että se johtui sitä pentuna kovakouraisesti käsitelleestä sukulaislapsesta, mutta ilmeisesti muillakin japseilla on taipumusta samaan. Aikuisten kanssa Tupsu on kuin kala vedessä ja asettuu mielellään jopa vieraiden jalkojen viereen istumaan vaatien silitystä ja rapsutusta. Kotiväen syliin se hyppää poikkeuksetta, jos joku sattuu sopivasti istumaan lähellä... Ei raaskittu pentuna komentaa sitä pois sohvalta, niinpä nyt se nukkuu jopa päiväunensa talon parhaalla sohvalla. Tupsu on oikea seurakoira ja hakeutuu aina huoneeseen, jossa on eniten ihmisiä.

        Toivon, että saan pitää rakkaan koirani vielä muutaman vuoden. Pelkään jo nyt tuota aikaa, että ystäväni on poissa! Mutta se toisaalta kuuluu elämään, ei sille voi mitään...


      • miia
        Liisa kirjoitti:

        Koirasi luonteenpiirteet kuullostivat tutuilta! Ainoa, mikä on valitettava poikkeus, on että minun koirani on tosiaan vähän tyhjänkin räksyttäjä. Toki se käskettäessä lopettaa, mutta haukunta tuntuu joskus todella ärsyttävältä! Tupsulla on vielä erikoisen korkea ääni, ainakin verrattuna muihin samanrotuisiin.

        Meillä on myös ollut ongelmia pikkulasten kanssa. Varsinkin ihan pienet, muutaman vuoden vanhat lapset Tupsu kokee selvästi uhkana. Luulimme, että se johtui sitä pentuna kovakouraisesti käsitelleestä sukulaislapsesta, mutta ilmeisesti muillakin japseilla on taipumusta samaan. Aikuisten kanssa Tupsu on kuin kala vedessä ja asettuu mielellään jopa vieraiden jalkojen viereen istumaan vaatien silitystä ja rapsutusta. Kotiväen syliin se hyppää poikkeuksetta, jos joku sattuu sopivasti istumaan lähellä... Ei raaskittu pentuna komentaa sitä pois sohvalta, niinpä nyt se nukkuu jopa päiväunensa talon parhaalla sohvalla. Tupsu on oikea seurakoira ja hakeutuu aina huoneeseen, jossa on eniten ihmisiä.

        Toivon, että saan pitää rakkaan koirani vielä muutaman vuoden. Pelkään jo nyt tuota aikaa, että ystäväni on poissa! Mutta se toisaalta kuuluu elämään, ei sille voi mitään...

        Mulla on nyt 11 kk vanha japsipoika ja herra kyllä rakastaa lapsia ehkäpä vielä enemmän kuin aikuisia ja tulee hyvin toimeen lasten kanssa. Jotenkin osasi ihan pienenä jo hellävaraisemmin kohdella ihan pieniä ihmisen alkuja vaikka vanhempien kanssa vähän rajumminkin uskalsi leikkiä. Mutta sitä ei tiiä miten sitten vanhempana suhtautuu lapsiin... Huomiota koirani rakastaa ja tahtoo olla aina mukana kun jotain teen. Suloinen touhottaja. :)


    • Alisa

      Juuri omistajien suoria ja kaunistelemattomia mielipiteitä ja tietoja kaipasinkin!

      Kiitos teille!

      • Ansa

        Katso osoitteesta http://keskustelu.koirat.com/ ja sieltä japaninpystykorv* haulla lisää tietoa japseista. Näyttävät olevan sangen yksilöllistä porukkaa nämä japanilaiset. Meilläkin on yksi ja se on kyllä ihastuttava kotiväkeään kohtaan mutta ei niinkään välitä vieraista. Ei tosin ole myöskään aggressiivinen. Temperamenttinen luonne ja erittäin viisas. Saattaa haukkua mutta sen voi myös opettaa käyttäytymään fiksusti koska on niin oppivainen ja älykäs. Siisti koira, ei ainakaan meillä ole aiheuttnut mitään harmia, viihtyy autossa, sohvalla, luonnossa, sängyssä, lattialla, yksin ja seurassa. Me olemme ainakin kovin tyytyväisiä meidän kaksivuotiaaseemme. Itse asiassa harkitsemme toisen hankkimista. Mutta kuten sanottu kaikki koirat ovat varmaankin ihan omanlaisiaan ja riippuu paljon kasvatuksesta millainen koirasta tulee. Japaninpystykorva vaatii pienestä koostaan huolimatta jämäkän kasvatuksen eikä se muutenkaan ole mikään "kääpiökoira" vaan ihan vakavasti otettava pieni pystykorva.


    • Achti

      Meillä kaksi kovin erilaista japsia. Toinen kiltti ja rauhallinen, ei hauku juuri koskaan. Viisas ja tottelevainen. Ei edes narua tarvitse lenkillä. Ja toinen sitten räkyttää, dominoi ja karkailee. Viisaammalla onkin kyllä japanilainen suku.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1967
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      51
      1701
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1617
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe