Sairaslomat

Elsu859

Eli siis tilanne on itselläni ollut tämä. Lapset sairastaneet ja itse sairastellut pitkin syksyä, enemmän kuin normaalisti ja siis näistä kaikista on sairaslomatodistukset hoitajalta/lääkäriltä olemassa heti ekasta sairastumispäivästä asti. (minulla ei ole ollut ketään kelle lapset laittaa koska lasten isällä ollut ongelmia minkä takia en ole voinut laittaa aikaisemmin. Nyt kunnossa niin alkaa onnistumaan, että hänkin voi tyttöjä ottamaan välillä, hoidot kyllä menossa ja joutuu käymään toisella paikkakunnalla hakemassa lääkkeet melkein joka päivä erikseen). Ennen joulua olin jalkaleikkauksessa ja palaamassa töihin tässä lähiaikoina koska pakko oli tehdä, vaivasenluu niin paha että alkoi tosissaan vaivaamaan.
Noh nyt sain kuulla, että teen suurimmaksi osaksi välivuoroja, meillä on aamuvuorot ja iltavuoro käytössä (päiväkoti) koska näin on fiksuinta. Ja yhdessä palaverissa pomo päätti, että vaihdan nyt tämän sairasloman jälkeen ryhmää toiseen.... sanoi myös ääneen palaverissa ja katsoi suoraan minuun että todella paljon sairaslomia ollut. Minun mielestäni asiatonta vaikka sen kaikki tietävät..... Ja minun mielestäni tämä on epäreilua minua kohtaan jos laitetaan pelkkiä välivuoroja, ymmärrän toisaalta että helpottaa jos itse tulen kipeäksi tai lapset mutta siitä huolimatta....
Ja kettuillaan muutenkin kautta rantain sairaslomista ja ihme touhua minua kohtaan muutenkin. No sopimukseni on määräaikainen ja kestää toukokuun loppuun että eihän tässä pitkä aika ole mutta ahdistaa...

5

101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • senniinkinsanoa

      Tönantajasi on todennäköisesti muuttanut tökuvioitasi juuri työsuojelulisesta syystä, että sairastelukierteesi katkeaisi.
      Kiinnittänyt huomiota että hoitaisit itseäsi. Minulla oli vuosia oikein hyppytyö nopeatahtista asiakaskohteissa suoritettavaa. Sairastin kertavuoteen vähintään poskionteloita, ja kiertävät flunssat. Käsissä ei pysynyt välillä keveäkään teflonpannu enää illalla töiden jälkeen. Jatkuvaa keikkatyötä ja välillä tuntui etten ilman kalenteria muista milloin aloitin aamulla, missä kaikkialla olin käynyt.
      Kun työnantaja vaihtui, työkuviot muuttuivat stressittömämpään- vakikohteeseen, joskus tuuraan muita etkellisesti, lisäksi. Kädet? Parempina, vaikka kohteessani teen täyttä päivää- on hektistä, mutta työvälineet kunnolliset.
      Stressi? Lähes poissa. Sairastan toki edelleen tartuntatauteja, mutta harvemmin. Viikolla on yksi vapaapäivä,ja viikonlopusta vähintään toinen päivä on aina vapaa, joten on aikaa omalle elämällekin.
      Heti kun tulee isommin "suoritusvaivoja" nopeassa liikkuvassa työssä väkisinkin tulee, pyrin hoitamaan vaivan ennenkuin pahenee. Työnteon merkitys on se että työntekijä haluaa rahaa, ja tekee työtä sitä vastaan. Työnantajataholle tilanne on mutkikkaampi. Haluaa työntekijän olevn töissä ettei tarvitse etsiä tälle sijaista, tai kaataa yhden poissaoloa töiden muodossa muiden niskoille. Ja työnantaja haluaa työntekijästään tuottoa. Työnantaja harvoin ajattelee asioita lyhyellä tähtäimellä, kun uusien tekijöiden ottamista tilalle säätelee laki-
      Jos keskustelee itse työnantajan/esimiehen kanssa asioista joiden takia on paljon poissa, voi työnantaja vaikkapa ohjata työterveyshuoltoon, ja pääsee tarpeellisin osin tutkimuksiin.

      Vinkkejä? Työ ei ole oma elämä. Vapaalla pitää paitsi levätä, myös ladata akkujaan, ja toiset kutsuvat sitä esimerkiksi lasten kanssa touhuamiseksi. Toisille se on joku harrastus- pääasia että aivoilla on jotain muuta kuin työasiat.
      Pyrin tekemään vapaalla niin vähän työhöni liittyvän tyyppisiä asioita kuin mahdollista. Uni. Välillä lyhempiä unia, mutta on ihmisen saatava nukkua pari-kolme normaalin mittaista yöunijaksoa- vähintään. Ilman niitä on pikemmin kuin arvaakaan, ihan zombina, ei näe eikä kuule eikä havaitse, eikä jaksa mitään.
      Ruoka. Omalla kohdalla? Milloin mitäkin, niin milloin. Söin aamuyöllä kahvin kanssa kunnollisen aamupalan. Kun kirjoitan tätä, kello tulee kuusi illalla. Työssä oli tauko, nestettä, että pystyy kuivahtamatta. Töitten jälkeen suolaista pientä ja mehua. Ateria? Pian. Nuo esimerkkejä, jokainen hoitaa systeeminsä kuten se työrytmiin sopii, ja muuhun olemiseen-
      Jos nyt ajattelisit, ilman pelkoa. Se ei työssäjaksamisen kannalta ole mukava juttu jos vielä on varuillaan koko ajan, ja, perheasiat on niitä joista työnantajan pitäisi ymmärtää antaa joustoa. elle sitä piiruakaan tule, työntekijä vaihtaa työpaikka heti kun voi.

    • Anonyymi

      Työnanatajalla on oikeus määrätä työaikasi. Ja hänen ennenkaikkea täytyy pitää huoli siitä, että työt hoituvat. Jos sairastelet jatkuvasti, niin luultavasti sinut on siirretty välivuoroon siksi, että se vuoro on helpoin paikata. Työpaikka ei voi pyöriä sinun ja lastesi ympärillä, vaan asiat on hoidettava niin, että kaikki toimii. Minä olen ollut työpaikassa, jossa oli pari "ammatti sairastajaa" ja myös heidän työaikansa ja työtehtävänsä muutettiin niin, että ne saatiin mahdollisimman kivuttomasti paikattua. Saikuttajat ovat todella raskas taakka työpaikalle ja saikuttajan työkavereille, jotka sitten joutuvat vaihtamaan vuoroja ja venyttämään omaa työpäivää. Olisit onnellinen, että sinulla ylipäätään on työpaikka jatkuvasta saikuttamisesta huolimatta. En halua olla ilkeä, mutta saikuttajat yleensä ajattelevat vain itseään, eivätkä koskaan sitä, miten paljon heidän saikuttaminen vaikuttaa koko työyhteisöön.

    • Anonyymi

      Se on muuten todella raskasta työkavereille, kun yksi on jatkuvasti poissa. Siinä kun pitäisi hoitaa ne omat työtehtävät ja samalla tuurata sitä poissaolevaa. Kyllä se hetkellisesti onnistuu, mutta jos jatkuvasti on kahden ihmisen työt niskassa, niin virheiden määrä moninkertaistuu ja tämä näkyy sitten myös firman tuloksessa.

      Saikkuja nyt tulee väkisin kaikille välillä, mutta tollaiset joka toinen viikko saikulla olevat vievät koko työyhteisön perseelleen. Tämä nyt vain tällaisena yleisenä kommenttina, ei suoraan aloituspostaajalle.

      • Anonyymi

        Juuri tämän takia jätin työt päiväkodissa 10 vuotta touhua katseltuani ja poissaolevien työkavereiden töitä tehtyäni. Kovimmille saikuttajille edes kaksi täyttä työviikkoa putkeen teki tiukkaa. Nykyään ajan trukkia isossa varastossa, tykkään työstäni ja olen ollut viimeksi marraskuussa kaksi päivää saikulla flunssan takia.


    • Anonyymi

      Kannattaa haistattaa jutut koko lusmujengille siellä töissä. Lähde ajoissa pois tuntuu olevan paskanhajua siellä taas kuin aina ennenkin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1671
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1297
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      6
      1277
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe