Voiko mahdottoman asian takia irtisanoa?

enjatkasiinäfirmassa

Onkohan tällaiseen neuvoa, ettei sama toistuisi?

Olin työkokeilussa tai -harjoittelussa. Alussa meni hyvin. Huomasin kuitenkin, etten tule oikein toimeen esimiehen kanssa. Toisaalta en ollut tehnyt virheitäkään, jolloin minua ei voitu irtisanoa.

Ilmeisesti kuitenkin haluttiin, että työsopimusta ei jatketa. Niinpä minulle annettiin tehtäväksi eräs höpö-höpö -asian miettiminen, joka on teoreettisesti mahdoton toteuttaa. Koska en osannut tehdä sitä, saatiin syy olla vakinaistamatta minua.

Onko laillista, että jos hyvä työntekijä halutaan pois, niin hänelle voidaan antaa mahdoton työtehtävä ja irtisanoa sen jälkeen, kun ei ole tehnyt sovittua mahdotonta asiaa?

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • respektiivinen

      Tottakai näin. Maan tapa.

    • puukotusarkea

      On tyhmää luulla että muut tukevat.

    • realististavaan

      Taas näemme kuinka tärkeää on työ. Silti purnataan asioita työssä. Ei se ole kovin fiksua.
      Jos ei ole väleissä pomon kanssa, niin lähteköön itse pois.
      Töissä on tarkoitus että työt sujuu. Siitä yritys saa tuloja josta maksaa palkkaa ja sinusta aiheutuvia muita kuluja. Voihan olla, että työsi ei ollut palkkasi arvoista.

    • Aloittajaa ei siis irtisanottu. Hänen kanssaan ei tehty työsopimusta vaan ainoastaan sopimus harjoittelusta taikka kokeilusta, jos tehtiin sitäkään. Harjoittelu- taikka kokeilujakson jälkeenkään hänen kanssaan ei tehty työsopimusta. Syyt tällaiseen voivat olla hyvinkin useat alkaen ihan siitä, ettei yritys kenties kokenut sittenkään olevansa työntekijän tarpeessa, mikä saattaa johtua niin yrityksen muuttuneista tarpeista kuin harjoittelijan/kokeilijan tarjoamasta työpanoksesta.

      Harjoittelupaikka ei ole tae harjoittelujakson jälkeisestä työsuhteesta yrityksessä, jossa harjoittelu on suoritettu. Monesti yritykset pyrkivät tarjoamaan esimerkiksi alaa opiskeleville harjoittelupaikkoja, vaikkei niillä olisikaan välitöntä tarvetta työllistää ketään. Harjoittelupaikka tarjotaan eräänlaisena yhteisöllisenä toimintana, missä tuetaan alan koulutusta. Kun alan koulutus toimii, saattaa yrityskin saada tarvitessaan ammattitaitoisen työntekijän, kun sillä on sellaiselle tarvetta.

      Jos harjoittelu/kokeilujakson alussa tehtiin yrityksen ja harjoittelijan(kokeilijan kanssa jonkinlainen kirjallinen sopimus, kannattaa kyseiseen sopimukseen perehtyä ja katsoa onko siellä jotain mainintaa harjoittelu/kokeilujakson jälkeisestä työsuhteesta. Mikäli näin ei ole, loppuu harjoittelu/kokeilu kun sopimusjakso päättyy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      291
      3319
    2. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      25
      3194
    3. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      26
      2090
    4. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      133
      1952
    5. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      35
      1894
    6. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      119
      1691
    7. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1440
    8. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      44
      1318
    9. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      2
      1273
    10. Väliämme on noin 6 km

      Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä
      Ikävä
      9
      1183
    Aihe