Neuvoja kaivataan

lopenuupunut

Terve,

Oon ihan umpikujassa nyt. Osaisko joku auttaa. En tiiä kuuluuko tää tänne vai riidat osioon.

Tilanne on lyhyesti sellainen, että tyttöystävä on melko temperamenttinen ja äkkipikainen välillä. Saattaa välillä kiivastua ihan ihmeellisistä asioista. Haluaisi minun toimivan joissain tilanteissa jollain tavalla, mutta ei sano eikä ilmaise sitä mitenkään ja sitten suuttuu todella herkästi, kun en tietyllä tavalla toimikkaan. Suuttuuessaan sanoo todella epäarvostavia asioita ja lyö lyttyyn. Jos taas suutun ite ja vastaan hänen ärtymykseen, alkaa älytön syyttely. Yleensä tilanne päätyy hetken passiivisaggressiiviseen toimintaan tai täyteen hiljaisuuteen. Toistaiseksi kuitenkin aina saatu sitten lopuksi sovittua asiat ja tehtyä sovinto.

Tätä on kuitenkin nyt jatkunut sen verta paljon ja pitkään, että olen alkanut voimaan pahoin. Olen välillä todella varpaillaan hänen seurassaan ja siksi minulla onkin alkanut olla viime aikoina parempi olla poissa hänen luotaan. Hänessä on kuitenkin hänen omat hyvät puolensa, joiden takia häntä rakastan ja haluaisin saada tämän toimimaan. Tyttöystävä ymmärtää kyllä, että tuo hänen toiminta ei ole hyväksi ja yrittää kyllä parhaansa, ettei toimisi niin. Silti kuitenkin, kun hänellä se olo pääsee päälle niin hän ei pysty ajattelemaan selkeästi.

Me ei oikein pystytä kuitenkaan juttelemaan suhteesta ja meistä rakentavasti. Hän ei esimerkiksi ymmärrä sitä, jos sanon hänelle, että rakastan häntä, mutta että tällä hetkellä mulla ois parempi olla omissa oloissani ja ottaa hänestä hieman lomaa, jotta saisin hengittää vapaasti edes hetken. Hän ajattelee todella herkästi, että suhe on sitten ohi ja ajautuu entistä syvemmälle johonkin omiin pelkoihin ja ahdinkoon. Oon kuitenkin ite ihan romahtamispisteessä ja ellen saa hengittää edes hetken ja olla ilman mitään riitoja, en usko että jaksan enää.

Miten mun pitäs hälle siis sanoa, että tartten nyt happea suhteesta. Ilman, että hän kokisi sen niin, että suhe olisi ohi?

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juoksejo

      Tuollaista elämää aiot sitten elää vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen? Nimittäin, hän ei tuosta tule muuttumaan. Nautitko elämästäsi, jos koko ajan joudut olemaan varuillasi ja miettimään jokaisen tekosi ja liikkeesi harkiten etukäteen, ja silti saat järjettömiä raivokohtauksia osaksesi?

      Eihän tuossa ole kuin yksi vaihtoehto.

    • Tuttutunne

      Jätä. Ei aiheuta sulle mitään hyvää, tuommoset ei muutu miksikään, pahenee vaan.

    • Ei.botti

      Ärripurrien kanssa eläminen on todella kuluttavaa, jos antaa heille aina anteeksi he eivät tahdo oppia. Isäni on Ärripurrien luonteeltaan, ja ollut äitini kanssa naimisissa yli 30 vuotta. Heidän parisuhteensa on ollut isäni äksyilyä täynnä. Pari kertaa heillä on ollut syviä parisuhdekriisejä. Isäni ärhentely on ollut näinä aikoina päivittäistä. Viimeisimmästä kriisistä äitini on oppinut, ettei hän ala enää syyllistä itseään isäni kiukuttelusta. Isäni saa omaa tahtiaan pyytää anteeksi kiukuttelua. Lisäksi äitini harrastaa seurakunnan toimintaan monta kertaa viikossa, jossa hän saa omaa aikaa. Hän on aika usein hoitamassa lapsenlapsia kaukana kotipaikasta. Isäni kerää tällöin akkuja olemalla omissa oloissaan. Isäni tosin kaipaisi sitä, että hän kävisi välillä puhumassa ammattilaiselle. Hän on ollut pitkän aikaan masentunut, ja selvästi kärsii traumoista.

    • Samankokenutmies

      Edellisiä kompaten ja omaan kokemukseeni pohjautuen valitettavasti hän ei muutu koskaan joten kehoitan lähtemään ihan vaan oman hyvinvointisi takia.
      Olen pari kertaa ollut vastaavassa tilanteessa ja homma on kuin taistelua tuulimyllyjä vastaan. Lupaillaan ja vannotaan mutta sama meno jatkuu. Se on luonteessa ihan yhtälailla kuin väkivaltaisuuskin joka ei lopu koskaan. Hetken se voi olla piilossa mutta näyttää päätään varmasti taas tilaisuuden tullen.

    • KokemuksenÄäni

      Sanot juuri kuten kirjotit, että haluat suhteessa etäisyyttä koska tuntuu, että ajaudutte jatkuvasti riitoihin ja kriisinpoikasiin.

      Kyky kommunikoida rakentavasti ja rauhallisesti toista kuunnellen on hyvän parisuhteen ehdoton edellytys.
      Tasapainoinen ihminen pystyy kuuntelemaan syyttelemättä, hyökkäämättä ja mykkäkoulua pitämättä mitä toinen on mieltä suhteen tilasta. Tasapainoinen ihminen myös hyväksyy jos suhde ei toimi ja toinen haluaa etäisyyttä, ehkä lopulta jopa lopettaa suhteen syystä tai toisesta.

      Älä lähde sille tielle, että jäät odottamaan hänen ymmärtävän sun haluavan pistää suhdetta hieman jäähylle. Äläkä odota, että etäisyyden ottaminen tekisi hänestä helpomman ihmisen ja hän tulisi ”järkiinsä”. Todennäköisesti tiedossa on hirveää draamaa ja hän ajautuu kaikenlaiseen uikutukseen, säälinkerjuuseen, ilkeilyyn ja lopulta taas syyttelyyn ja lyttämiiseen.

      Eikä sinun tarvitse miettiä miten asian sanot. Sanot miten asia on, se on hänen osansa osata käsitellä tilanne asiallisesti. Jos ei osaa eikä pysty, tiedät ettei suhdetta kannata ollenkaan enää jatkaa ja on parempi vain poistua paikalta.

      • Tässä oli mahtavan hyviä neuvoja

        Tällainen käytös on erityisen yleistä juuri nuorilla naisilla 5-kymppisenä sama nainen saattaa jo ruveta olemaan siedettävä, jos on saanut muutaman kolhun parisuhteissa ja tajunnut, ettei hän ole maailman napa.


    • naisenasanoisin

      Muista sanoa että jos olette aina yhdessä, et voi ikävöidä häntä ja se tunne että kaipaa toista kun ei ole samassa paikassa, vahvistaa suhdetta. Harjoitelkaa puhumista, aloittakaa pienemmistä jutuista ja sano että koittaa ensin ajatella ennen kuin avaa heti suutaan... :D

    • Neuvoja

      Etäisyys voi tuoda uusia ratkaisumalleja ilman että tarvitsisi erota lopullisesti. Kortit pöytään molemmille ja kunnon keskustelu tulevaisuudesta

    • kauaspois

      Kannattaa sellaisesta luuseriksi haukkujasta pyrkiä eroon kokonaan. Hänhän se vie niitä sun voimiasi ja tekee sinusta lopen uupuneen natkutuksillaan. Kaikista paskinta on olla ihmisen kanssa, jota pitää pyrkiä koko ajan miellyttämään, ettei tulisi vaan kaulimesta tai taas haukkumista. Sä olet aivan liian kiltti ja hyväntahtoinen ihminen varmasti hänelle, etkä uskalla olla edes oma itsesi hänen seurassaan, kuten normaaleissa suhteissa joissa uskalletaan olla ja kertoa oma näkökanta tilanteesta mitään pelkäämättä ja jopa riidellä. Opettele mieluummin rakastamaan ja välittämään itsestäsi, älä anna toisen ihmisen jyrätä, ei suhde onnistu miellyttämällä ja muuttumalla toisen tahdon mukaan tai alistumalla, sä et saa olla oma itsesi silloin. Sinuna juoksisin

    • kunpääsetirti

      Suhteesi syö sinua enemmän kuin antaa, joten kannattaa jättää sellainen taakseen. Ihmiselle ja luonteelleen voi harvemmin mitään, alat voimaan henkisesti paremmin,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2733
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1460
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      40
      1433
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      1211
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1151
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe