Hoitoala on helvettiä.

Nimivaan

Olen viimeiset 15-vuotta elämästäni uhrannut ja kuluttanut itseäni työskentelemällä hoitajana eri laitoksissa.
Ensin psykiatrisessa sairaalassa, vanhainkodissa, kehitysvammaisten kanssa ja taas psyykkisesti sairaiden parissa.

Olen palanut loppuun. En jaksa enää. Alalla tapahtuu jatkuvia muutoksia. Työ on ryhmätyötä. Palkka on pieni. Ilmapiiri on todella huono ja vaihteleva.
Pitää suorittaa eri koulutuksia kuten lääkelaskutentin, sen olen jo käynyt läpi ja taas olisi uuden kierrosksen aika.
Työni ei varsinaisesti palvele ketään, taikka mitään. Olen ollut osastonhoitajien ja äänekkäiden työkavereiden/yhteisöjen pompotettavana. Miksi?

Jotkut voivat neuvoa, että ota saikkua.
No se on hetkellinen apu. Mutta ei lopullinen.

Näen ainoana pois pääsynä itseni poistamisen tästä elämästä.
Autolla rekkaa päin. Aseella itseäni päähän (sellaisen saa käsiinsä vaikkapa omalata isältä kun tämä on matkoilla), tai yövuorossa alkoholin kanssa vetää lääkekaapillinen vaarallisia lääkkeitä vahvan alkoholin kanssa alas. Verenpainelääkkeitä mm.

Lottovoittoa ei tule. Opiskelemaan en pääse. Haluan poistua tästä maailmasta.

21

61

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TeePalvelusTälleMaalle

      Jos törmäät, törmää johonkin Kokoomuspamppuun.

    • Lar

      Mä olen alasta samaa mieltä aloittajan kanssa :( Jatkuvaa pyöritystä. Älä kuitenkaan tee itsellesi mitään. Ota sairaslomaa tai sanoudu irti. Varmasti elämässä tulee eteen jotain mikä kantaa eteenpäin. Ehkä noista töistä pitäisi yhä useamman vaan ruveta kieltäytymään.

    • Puuhapete247

      No älä nyt hyvä ihminen satuta itseäsi jonkun työn takia. Elämä ei ole yhtäkuin työ. Ota loparit ja mieti muuta sisältöä elämällesi.

      Itse olin vähän samanlaisessa tilanteessa ja otin loparit vakituisesta työstä. Nykyään teen vain keikkatyötä vuokrafirman kautta sen verran että hengissä pysyy. Aika vaatimattomasti elän, mutta elämänlaatu on parantunut huomattavasti. Hoitoalallakin kai pystyy tekemään pelkästään keikkaa?

    • NeuvoVaan

      mikset vain ota lopareita? Lataat akkuja ja kyllä se pää siitä alkaa ajan kanssa selviämään. Karenssiajan saat toimeentulotukea, ei sillä rikastu, mutta tulee ainakin toimeen.

      Olin samassa tilanteessa kuin sinä pari vuotta sitten. Nuo ajatukset kaiken päättämisestä kuuluvat loppuunpalamiseen. Älä vahingoita itseäsi. Ota se lopputili mielummin.

    • työtäkö

      Lopeta tuollainen työ. Maailma on suuri ja kaikenlaista kivaa on mahdollista kokea. Jos ei ole rahaa, lähdet reppureissaamaan. Tulet pois jos et viihdy tai olet saanut tarpeeksi vaihtelua. Rupeat katsomaan jotain muuta tekemistä. Menet vaikka mukaan johonkin yhdistykseen. Hurstin" Valintakin" kaipaa avustajia.Vanhukset kaipaa kävelykaveria. Nämä nyt on vaan esimerkkejä , kaikenlaisia kerhoja on saatavilla. Terveyskeskus tarjoaa aamupäivisin joitain vertaistukikursseja,on kyläyhdistyksiä ja vesijumppaa. Älä roiku yhden työn varassa, kun se kerran vaan vie voimia. Kevät koittaa ja lenkkeily odottaa. Puhu asioistasi ystäville tai paikkakunnan mielenterveystoimistolla. Hyvä, että kirjoitit tänne. Hieno alku muutokselle. Voimia toivotan sinulle!

    • sddgsdfgsdfnh

      Kiitos kannustavista sanoistanne!

      T: Aloittaja.

    • valintoja

      Loparit vaan, ei työ ole ollut mikään elämän peruskivi enää vuosikymmeniin.
      Työelämä on sairasta joten olet terve kun ymmärrät sen ja sieltä pääsee pois.
      Terveys on sinun tärkein asia tässä maailmassa.

    • dfhdfh

      Olen yrittänyt hakeutua psykiatriseenhoitoon, mutta ne eivät ota.

      T: Aloittaja

      • NeuvoVaan

        Lääkärin juttusille ja kerrot siellä saman minkä aloituksessa. On ihme ja kumma jos et saa sairaslomaa ja jatko-ohjausta psykiarisiin palveluihin.

        Kannattaa oikeasti hakea sitä apua. Itse tein sen virheen, että poltin itseni totaalisesti loppuun ja nyt on mennyt yli kaksi vuotta toipumiseen.


    • mies40wee

      Ainakin tää henk.koht avustajan työ on oikein lupsakkaa ja mukavaa. En vaihda koskaan alaa enkä lue itseäni lähihoitajaksikaan vaan jään avustajaksi.

    • Gil

      Oisko sulla aloittaja mahdollisuus käydä työterveyshuollossa jonkun kanssa puhumassa? Olisiko mahdollisuus saada aika vaikka psykologille tth:n kautta? Itsekin mietin irtisanoutumista ja keikkailun/sijaisuuksien aloittamista. Tuntuu ettei oikein nykytilanne työelämässä vastaa omia toiveita. Pakko aika pian keksiä jokin muu ratkaisu kuin vakituinen työ.

    • Ymmärrän

      Luulin, että vakkarityön saaminen kaupungilta olis ku joku unelmien täyttymys. Onhan se auttanut moneen asiaan, mutta itse työtä en vain enää meinaa jaksaa. Päädyin sitten pitkälle sairaslomalle, kun oireet alkoivat olla niin järkyttävän pahat. Itse sain apua työterveyshuollosta. Nyt taas työssä, mutta vähän toisenlaisessa työssä ja toisella työajalla. En tosin meinaa jaksaa tätäkään, olen aivan poikki seuraavana päivänä jo yhdestä työvuorosta. Selkä tuntuu siltä, ku olis panssari ympärillä ja jyrän alle jäänyt. En jaksaisi myöskään olla opettelemassa taas uusia talon tapoja ja asiakkaita. Ajattelin hakea kouluun ja toivottavasti pääsisin opintovapaalle, niin loppuisi tämä työelämä-kärvistely ainakin joksikin aikaa. Sillä ajatuksella yritän jaksaa kesän yli. Sitten taas jos ei koulupaikka tärppää, niin en tiedä, mitä teen. Irtisanoutuminen käynyt kans mielessä, koska en tätäkään pompottelua ja jatkuvaa uuden opettelua jaksa uudestaan ja uudestaan.

    • Tsempja

      Mä kanssa aion katsoa kesän yli. Olen aatellut irtisanoutua loppuvuodesta ja jäädä tekemään sijaisuuksia ja keikkaa mikäli niitä tarjolla. Riskiähän tuossa on mutta inhottaa työpaikan simputus. Vaikea kuitenkin lähteä tyhjän päälle vaikka olo on sellainen että työttömyyskin on parempi kuin jatkuva oman itsensä tallominen mitä työpaikka vaatii.

    • Ymmärrän

      Kyllä kävi taas tänään vahvasti mielessä irtisanoutuminen. Mitään perehdytystä uuteen työhön ei ole ollut lupauksista huolimatta. Sitten kun halusin tietää ja selvittää erään asian, sai vain paskaa ja huutoa ja tärkeilyä niskaan. Tämä ala on ihan jotain järkyttävää paskaa!! Kukaan ei oma-alotteisesti viitsi neuvoa tai kertoa mitään ja sitten kun vahingossa tekee jonkun toisen työtehtäviä tms, niin suhtaudutaan niin tylysti että. Kuvitellaan, että kun kerran lukee perehdytyskansiota läpi, niin osaakin sitten toimia niin kuin pitää ja kaikki on selvää. Missä muulla alalla on tällaista? Sitten katsotaan pitkään, kun ei muutaman työvuoron aikana ole ehtinyt perehtyä kaikkeen mahdolliseen (miten voi perehtyä, kun kukaan ei viitsi perehdyttää?) ja jonkun pitää käyttää aikaansa asioiden selittämiseen. Joka päivä annetaan eri asiakkaat kuin edellisenä päivänä, mutta pitäisihän sitä osata ja tietää, kun kerta jo muutama päivä on talossa oltu. Taidan jäädä tämän pestin jälkeen taas sairaslomalle, ei kestä oma terveys enää tämmöstä.

      • samaa.kaikkialla

        Kaikkialla, kuten mm. it-alalla. Suomessa "ajan henki" on työpaikoilla se, että pitäisi alkaa tuottamaan heti siltä istumalta, kun olet astunut ovesta sisään. Ei aikaa perehdytyksille.

        Istutetaan työpöydän ääreen aamusta, ja pitäisi pokkana toimia osana tiimiä. Yleensä kukaan ei edes huomaa uutta työntekijää. Turha kysyä neuvoja tai tulee tylytystä.

        Pahimmassa tapauksessa tulee kenkää vielä saman päivän aikana, jos mokaa kunnolla. Sen vuoksi yritykset käyttävät vuokratyövoimaa sekä kirjoituttavat harjoittelijasoppareita. Pääsee eroon heti, jos ei nassu miellytä. Työntekijöitä vaihdetaan kuin auton renkaita ja vaihtuvuus on suurta.

        Usein esimiehet vielä sillai "psykoottisia", eli tulevat karjumaan viereen muiden kuullen, jos ei jokin asia miellytä. Entisellä työpaikalla eräskin naispuoleinen projektinvetäjä itki, kun naisjohtaja tiuski niin että kuului puhelimeen saakka se mylvintä.

        Sanoisin, että suomalainen työelämä on varsin sairas paikka ja tekee myös ihmiset sairaaksi. Suurin osa tuttavista asuu ulkomailla, ja itsellä on samat suunnitelmat.


    • Thorja

      Alalla tosiaan ajatellaan, että millä tahansa korvauksella ja ehdoilla olet valmis iloisena pomppimaan työnantajan hyväksi suurinpiirtein 24/7. Kaikkeen pitäisi suostua eikä saisi olla mitään omia toiveita tai ehtoja. Yhä enemmän alaa valtaa ajattelu, että työntekijät on samaa elotonta massaa kaikki. Ja kyllähän noissa olosuhteissa elottomaksi pian muuttuukin.

    • henkijaterveys

      Selvästi olette todellakin alalle sopimattomia.
      Parempi, kun lähdette uudelleen koulutukseen, vaikka metallialalle. Veronmaksajat kiittävät. Turhasta on niin turha maksaa kaiken maailman allalle sopimattomille kiukuttelijoille.

      Hankkikaa koulutus ja perehtykää työhönne.

      • Ymmärrän

        Oma kokemukseni työelämästä on sellainen, että ne ketkä jäävät alalle, ovat joko niitä kovanaamaisia pikku-hitlereitä tai sitten niitä, kenellä asuntolainat painavat päälle. On kotona asuvia lapsia eikä alan vaihtoa enää uskalleta. Monet ihanimmat hoitajat ketä olen tavannut, ovat poistuneet tai poistumassa alalta. Sellaiset, kenellä on vielä mahdollisuus muuhunkin. Monien sijaisten kohtelu alalla on törkeää silloinkin, kun osaavat hommansa. Monesti kyllä perehdyttäminen on niin huonoa, ettei ole mahdollisuuttakaan osata, koska kukaan ei halua kertoa mitään. Osa hoitajista ovat itse persoonallisuushäiriöisiä kiusaajia, jotka savustavat herkempiä ulos.


    • dfgfdgfdgfdg

      Lol, miten duuni jollekkin voi olla koko elämä,varsinkin tollanen normiduuni..taitaa olla provo koko alotus

    • Tsempja

      Et ole koskaan ollut hoitoalalla? Siis jos saisikin panostaa sen mitä normiduunissa eli tehdä työn mahdollisimman hyvin ja se riittäisi. Alalla ei kuitenkaan normaalisuoritus riitä vaan pyöritys on jotain ihan järkyttävää. Työaika ei riitä kaikkeen, mitä vaaditaan. Vapaa-aikaa joutuu käyttämään. Lisäksi työntekijää kohtaan ei ole mitään porkkanaa pienen palkan ja alhaisen statuksen korvaajaksi. Ilmapiiri työpaikalla ei aina muutenkaan paras mahdollinen. Kiusaamista paljon.

    • Duunari_no25890

      Nykyajan sairaassa työelämässä vain täytyy ottaa sellainen hieman välinpitämätön asenne niin pärjää hyvin. Itse teen lähinnä vuokratöitä ja joskus joissakin työpaikoissa tulee vastaan näitä hulluja työnjohtajia jotka yrittävät simputtaa ja "ruoskia" vauhtia työntekijöihin.

      Edellisessä työpaikassa oli tämmöinen sekopäinen työnjohtaja joka tuli välillä naama punaisena huutamaan työntekijöille. No nakkasin vain kuulosuojaimet päähän ja jatkoin hommia entiseen tapaan. Tein tuossa paikassa töitä tasan sen määräaikaisen sopimuksen loppuun ja sitten seuraavaan paikkaan. Hyvin on hommia riittänyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4975
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1253
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe