Barokki oli pitkä aikakausi, jolloin paikalliset erot olivat suuria (italialainen barokki, saksalainen polyfoninen barokki, englantilainen musiikki jne.) Silloin suurimpina pidetyt säveltäjät ovat osa jo unohtuneet, sen sijaan aikakauden ykkösenä nykyisin pidetään J.S.Bachia, joka taas omana aikanaan oli "unohtunut". Välittömästi kuolemansa jälkeenkin miestä ei joitakin kosketinsoitinteoksia nyt laskematta paljoa arvostettu.
Samanlaisen "renessanssin" kuin Bachin musiikki on kokenut myöhemmin, voisi kokea moni ajan taiteilija. Jopa Händelinkin musiikkia opitaan koko ajan enemmän, kun pitkään mies nähtiin Messiaksen ja muutaman orkesteriteoksen luojana. Händel on kuitenkin erittäin suuri nimi, jonka Messias katsotaan yleensä Bachin h-mollimessun jälkeen suurimmaksi kuoroteokseksi (koko historiassa, ei vain barokissa). Sen sijaan on säveltäjiä, jotka eivät todellakaan ole suurnimiä, mutta joiden puolesta puhujia tutkijoiden joukossa alkaa olla kasvavassa mitassa.
Esimerkiksi Reinhard Keiser. Oman aikansa tunnetuimpia säveltäjiä.
Ja ajatella, että (sinänsä Bachin ja Händelin rinnalla ehkä kevyehkö) Vivaldikin löydettiin vasta 1970-luvulla! Ylipäätään kuva siitä, ketkä ovat barokin mestareita, saattaa olla vasta muotoutumassa. Vaikka muutamat nimet kuuluvat siihen itsestäänselvästi.
Miksi luomme musiikinhistoriassa alkeellisia muutaman nimen "luetteloita" asioista, kuten "Haydn&Mozart&Beethoven", joiden pitäisi pelkistää koko aikakausi? Todellisuudessa laatunimiä löytyy paljon enemmän. Mutta halutaan yksinkertaistuksia, joiden avulla voidaan ajatella, että jyvät ovat erottuneet akanoista, ja todelliset suurmiehet jääneet historiaan. Silloin ei tarvitse kaivella ja kuunnella yhtä ja samaa kaunista pianokonserttoa aina vain luottaen siihen, että "tämä on ammattilaisten mukaan aikansa valiota"?
On kieltämättä tuskallista ajatella, että barokin ja klassismin kaudet sisältävät paljon enemmänkin kuunneltavaksi "kelpuutettavaa" musiikkia kuin vain ne 3-4 nimeä kummaltakin aikakaudelta, joita musiikin kuunteluoppaat ehdottavat.
Barokin musiikin kirjon rikkaus
totuuslaajenee
3
147
Vastaukset
- Nortti_Röökimäes
Onhan barokki enimmäkseen ``Hilipatihippaata``
- hfhfytyturur
Soroslaisten rikkaus on homomatu.
- jujuy
Barokin aikana lainailtiin toisilta. Bach ja Händel jalostivat muiden tekeleitä.
Onhan hyviä barokkisäveltäjiä paljon. Telemann, Zelenka, Purcell, Scarlatteja kaksi, Albinoni, Loeillet, Ribayaz ym, ym.
Keiser esimerkki
https://www.youtube.com/watch?v=_65iWD47i5s
Faschin Missa breviksestä ei ole levytetty kuin Gloria -osa
https://www.youtube.com/watch?v=qiRsekhvveE
Ribayaz
https://www.youtube.com/watch?v=s-wIJkAbkzU
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?893764- 252116
- 2002052
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell871584PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä
Toivottavasti on s i n i v u o k k o nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w3461492Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka
Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale901171Varoitus kyläläisille Suomussalmella
Paikkakunnalla on ilmennyt huolestuttavaa toimintaa jossa kaksi aikuista miestä ( Dimitri ja Teemu ) on syyllistynyt nuo151129- 931110
Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi
Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.32985Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen
Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha72926