Mozart-kyselyä

alakangas

Mistä Mozartin aariasta Richard Strauss sanoi: ”Love in it´s most beautiful, purest forms speaks to our feelings”?

17

3247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalina_Hulevesikova

      Se voisi olla sopraano aaria, sillä Straussin vaimo oli sopraano. Näin romanttisesti asian kuvittelen. Sitäpaitsi kaikki Mozartin aariat ovat orgaanisia ja siten täydellisiä.

    • SAKSMANNE

      Saksalainen ei puhu englantia , varsinkin jos on hävinneiden puolella.

    • Tähän tarvitsisin itsekin vastauksen ;-)

    • Miksi musiikki pilataan laululla?

    • Anonyymi

      mozartin luomien efektien edellytyksenä sitä paitsi on että tiedoitsevasta tulee tiedoitsemisen puhdas subjekti ts. tahto katoaa kokonaan tajunnasta ollessamme kauttaaltaan puhtaasti tiedoitsevia musiikkiin valettujen objektivoitujen tunteiden heijastuessa puhtaan mielteen alueelle kokiessamme katharsiksen.

    • Anonyymi

      mozartin luomien efektien käsittämisen edellytyksenä sitä paitsi on että tiedoitsevasta tulee tiedoitsemisen puhdas subjekti ts. tahto katoaa kokonaan tajunnasta ollessamme kauttaaltaan puhtaasti tiedoitsevia musiikkiin valettujen objektivoitujen tunteiden heijastuessa puhtaan mielteen alueelle kokiessamme katharsiksen jolloin tajuntamme ei varsiunaisesti enää rekisteröi fysikaalista ilmiötä ääninä vaan ilmiön sisimpänä metafyysisenä komponenttina joka ottaa tajuntamme valtoihinsa minuutemme menetettyämme. kuin absoluuttinen mozart olisi astunut tilallemme tajuntaamme.

    • Anonyymi

      viimeksi mainittu koskee lähinnä vain mozartin suuria hitaita osia mm. pianokonsertoissa ja kenties sinfonioissa.


      Ei mittaamaton emotionaalinen syvyysperspektiivi ole oikeastaan kuultavissakaan vaan sen voi vain tuntea ja kokea sielunsa syvimmässä sopukassa tiedoitsevan tultua tiedoitsemisen puhtaaksi subjektiksi ja tahdon tultua tungetuksi ulos tajunnasta joka täyttyy mozartille ominaisesta ainutlaatuisesta puhtaan mielteen alueelle heijastuneesta valon ja rakkauden atmosfääristä kirkkauteen kohotetussa sieluntilassa ottaessaan koko ihmisen olemuksen kokonaan valtoihinsa jonka katharsisen kokemuksen vain mozartin paras musiikki voi antaa välittäessään assosiaatioita joihinkin menneisiin koettuihin järkytyksiin jotka mozart on sublimoituaan objektivoituna tunteena valanut teoksiinsa mutta mitä suurinta kontemplaatiota se tosin edellyttää kuulijaltaan soivan materian transformoituessa valohehkuiseksi pätsinkaltaiseksi emotionaaliseksi kokemukseksi joka tunkee tahtomisen ulos tajunnasta.

    • Anonyymi

      Eikö siinä ole mysteeriä kylliksi että soivana materiana ja sävelinä ilmenevä musiikki voi muuttua kuulijan tajunnassa yht äkkiä kuin ihmeen kaupalla taikaiskusta siksi puhtaan mielteen alueelle heijastuneeksi objektivoiduksi valon ja rakkauden tunteeksi (wagner) välittäen asosiaatioita joihinkin menneisiin koettuihin järkytyksiin ja joka ottaa kuulijan kokonaan valtoihinsa niin täydellisesti että koko maailma mielteenä katoaa ulkoisena havaintona hänen tajunnastaan

    • Anonyymi

      sellaista on mozart joka saa soivan ilmiön muuntumaan kuulijan tajunnassa auringon kaltaiseksi hehkuksi ja valtimot jyskyttämään kiivaasti hikikarpaloiden valuessa noroina pitkin kehoa valohehkuisesta ilmiöstä häikäistyneenä muutoin syvän levollisessa ja meditatiivisessa transsitilassa jos kuulijalla on riittävästi mielle ja reseptiokykyä ja hän on lievästi surullinen jolloin äly pääsee helpommin pakenemaan tahtoa epäsuotuisissa persoonallisissa olosuhteissa tunkien tahtomisen ulos tajunnasta jolloin vasta ideoiden käsittämisen edellytykset paranevat toisin kuin tyytyväisellä ihmisellä.

    • Anonyymi

      Mozart on kaikkein subliimeinta musiikkia mittaamattomassa emotionaalisessa syvyydessään joka juuri tekee sen reseption haastavaksi pohjia myöten syväluodatakseen. Korkeimmanasteisten pskofyysisten tilojen saavuttamiseen joita vain harvat nerot ovat kokeneet ei meillä ole muuta tietä kuin mozartin kaltaisten nerojen tuotteet joissa tämä kykee ilmaisemaan sen pakottavalla voimalla ja älyn kirkkaudella niin täydellisesti että vastaanottaja pakostakin kokee sen minkä nero on kokenut teostaan luodessaan.

      Jokaisessa mozartin teoksessa on oma sanomansa joka on erilainen eikä se ole verbaalisesti ilmaistavissa joten en nyt tiedä mitä sanomaa tai emotionaalista viestiä tarkkaan ottaen tarkoitat jos et ole koskaan vastaanottanut sitä niin syvästi että tietäisit mistä mozartissa on kysymys. Jos
      taas toisaalta olisit kokenut sen syvimpiä myöten ja tullut mitä syvimmällä tavalla vaikutetuksi et kutsuisi sitä helppoheikkimäiseksi vaan mitä suurimmaksi ja ylevimmäksi taiteeksi joka on niin uskomatonta että mitkään sanat eivät riitä kuvaamaan sitä

    • Anonyymi

      Mozartin musiikki subliimeimmillaan on niin yliaistillista ja tavoittamattoman tuntuista että jos sen sisälle pääsee siihen valettujen objektivoitujen emootioiden ottaessa kuulijan tajunnan ja kehon joka solua myöten kokonaan ja ehdoitta valtaansa niin että tämä tuntee tulleensa vedotuksi tunteisiinsa mitä syvimmällä tavalla tahtomisen ja minuuden kadotessa tajunnasta kun kuulija nostetaan pois tavanomaisesta minästään ei hän lopulta kuule enää laisinkaan musiikkia ja säveliä kuuloaistimuksen ollessa tajunnasta tahtona niinikään pois tungettu vaan on valtaisan tunnehehkun vallassa nivustaipeiden valtimoiden kiivaasti jyskyttävässä hurmiossa hikikarpaloiden valuessa pitkin sängyllä lepäävän kylmän kehon rintamusta.

      Mikä johtuu siitä että musiikki transformoituu vastaanottajan tajunnassa takaisin siksi psykofyysiseksi tilaksi jonka säveltäjä koki teostaan luodessaan luomisaktin aikana ja joka on vain sävelin sanottava asia. Minusta musiikki joka liikkuu vapaasti affektien koko asteikolla ei voi olla tylsää ilmaistessaan auringon kaltaisella neron älyllä maailman olemuksen .

      Niin minulle kävi nuorena intensiivisesti mozartin pianokonserton sisäiseen panokseen ja emotionaaliseen viestiin samastuessa. Mutten tiedä onko mozart kokemus milloinkaan hellittämätön kuten hildesheimer kirjassaan väittää koska en ole sen koommin kokenut mitään aivan vastaavaa mozartin musiikistakaan joskaan en ole ollut yhtä vastaanottavaisessa ja virittäytyneessä tilassakaan hänen musiikkinsa sanomalle melartininkin sinfonioiden postromanttisen aistillisen harmonisen kielen ja laajakaaristen melodialinjojen pakottaessa pikemminkin haukkomaan henkeään ja huohottomaan ilman loppuessa keuhkoista musiikin pakahduttavasta kauneudesta hurmioituessa ja häikäisevää valoa kohti kohottautuessa.

    • Anonyymi

      Mozart on suvereenisti bachia suurempi ja vaikuttavampi, murskaavan ylivoimainen säveltäjä ihmiskunnan suurimpana nerona jonka musiikki on parhaimmillaan aistein tajuttavan soivan materian tai ilmiön sijasta korkeimmanasteisen transkendentaalisen ja transsinomaisen psykofyysisen tilan heijastumaa siis puhdasta sublimoitunutta ja objektivoitua tunnetta joka saattaa vastaanottajan kokonaan toiseen ja korkeampaan sisäiseen sielulliseen tilaan joka voi olla käsittämättömän musertava. Tähän bach ei kykene vaan jää emotionaaliselta vaikutukseltaan puolitiehen. Sitä sisintä poltetta ja valovoimaista pätsinomaista hehkua jota mozart parhaimmillaan tarjoaa vastaanotttavaiselle ja keskittyneelle kuulijalle bach ei tavoita vaan mozart on jo ajallisista syistä korkeammalla tasolla.

    • Anonyymi

      Mozartista on helppoa pitää mutta hänen musiikkiinsa samastuminen ja korkeimmanasteisten transsinomaisten transkendentaalisten psykofyysisten tilojen saavuttaminen sen viekoittelevan pintakuoren alle kätkeytyviin metafyysisiin syvyyksiin ja emotionaaliseen sisältöön syventymällä edellyttää jo miltei yli inhimmillistä kontemplaatiota ja tahdon ulos tajunnasta tungetuksi tulemista tiedoitsemisen puhtaan subjektin älyllä mutta niin kauan kuin sitä vain tykkäämisen takia kuuntelee ei koe koskaan suurimpia mysteerejä ja katharsista, seikka joka pätee kaikkeen tateeseen.

    • Anonyymi

      Mozartin kolmannen viulukonserton adagio päivänavauksen päätösmusiikkina lukioaikana josta olen täällä joskus aiemminkin kertonut haltioituneena, musiikin suggeroidessa kuin vaivihkaa ja huomaamattoman salakavalasti syvään meditatiiviseen transsitilaan josta hämmästellen seurasin korkeimmanasteisen psykofyysisen tilan aikaansaaman luonnottoman syvän vakavuuden vallassa ikään kuin jonkin kuvun tai lasin takaa ulkomaailman ilmiöitä ja oppilaiden tekemisiä ja hilpeitä keskusteluja kuin toisesta ulottuvuudesta kurkistaen älyn kolmannella silmällä ja kuin hypnoosin vallassa maailman menosta ja ympärillä tapahtuneesta hälinästä mitään tiedoitsematta tallustin koulun jälkeen pitkin jalkakäytäviä syömään.

    • Anonyymi

      mozartin musiikin reseptiossa älyn kirkkaus on mitä suurin tunkiessaan tahtomisen ulos tajunnasta musiikkiin valettujen objektivoitujen tunteiden heijastuessa puhtaan mielteen alueelle älyn mukaisia tahdonliikkeiden vastineita kiihdyttäessään tahdon tyydytyksen tai tuskan kuvana korkeimmanasteisissa transkendentaalisissa ja transsinomaisissa kokonaisvaltaisissa psykofyysisissä tiloissa ottaessaan korkeimmalla asteellaan tiedoitsevan subjektin tajunnan täysin valtoihinsa ja koko muun maailman kadotessa tajunnasta musiikin ilmaiseman maailman syvimmän olemuksen tullessa valohehkuisena kokemuksena ainoaksi realiteetiksi valtimoiden kylmää hikeä valuvassa valtaisassa sykinnässään ulkoapäin tulevan neron alkaessa toimia mitä syvimmässä lepotilassa tahdonliikutusta itseään kiihdyttämättä aktiivisesti toimivan älyn kautta tahdon ollessa pois pelistä ilmiön metafyysisen ytimen tullessa tiedoituksi,

    • Anonyymi

      NO? Mistä aariata on kyse? Mistä Stauss sanoi noin?

      • Anonyymi

        Näyttää siltä että kukaan ei tiedä


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      19
      5670
    2. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      3146
    3. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      119
      2916
    4. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      635
      2162
    5. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      155
      2049
    6. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      70
      1412
    7. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      42
      1395
    8. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1188
    9. Veda uskonto vs. muut uskonnot

      Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan
      Ateismi
      406
      1126
    10. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1097
    Aihe