Miksi CD:t ovat hävinneet kaupoista?

MetBoc

Oli tarkoitus ostaa tuttavalle lahjaksi musiikkia, mutta missään kaupoissa, ainakaan Lahdessa (= Prisma. Citymarket, Kärkkäinen jne.) , ei näytä enää myytävän juuri mitään CD-levyjä ! Levykauppa Äx olisi, mutta sekin maanantaina suljettu eikä toivomaamme musiikkia (= klassista tässä tapauksessa) sieltäkään kuulemma juurikaan löydy.

Mistä ihmiset oikein nykyään ostavat levynsä ? Netistä voi varmaan tilata, jos jaksaa odottaa levyn saapumista, mutta ex tempore ostaminen ei näytä onnistuvan. Ja minusta ainakin juuri levyjen selaaminen konkreettisesti kaupassa on mukavaa.

Tiedän, että jotkut kuuntelevat musiikkia nykyään jotenkin netin kautta, mutta eihän se voi vastata samanlaista elämystä kuin laittaa levy stereoihin ja kuunnella hyvällä volyymillä niin, että musiikki menee luihin ja ytimiin.

Tekeväthän artistit vielä uusia levyjä, niin kai niitä jossain sitten kaupataankin, mutta arvoitus on ainakin meille, että missä ???

44

3506

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • läppäripöntöissä

Klassista ei ole ollut markettasolla liiemmin tarjolla ennenkään. Kytkemällä tietsikan vahvistimeen saa vähintään yhtäläisen elämyksen kuin cd-soittimella. Youtuubista ja lukemattomista muista lähteistä löytyy musaa joka makuun. Läppäri toimii mulla virittimenä.

• nttian

''Mistä ihmiset oikein nykyään ostavat levynsä ?''
      On vuosi 2019 ja musiikista n.90% myydään suoratoistopalveluiden kautta.
      Kivijalkamyymälät ovat historiaa, eikä verkkokauppojakaan montaa ole....
      https://digeliusmusic.mycashflow.fi
      https://cdon.fi

• MetBoc

Kiitos kommenteista ja linkeistä !

Suoratoisto ei oikein toimi tuossa lahjanantotapauksessa, kun ei (ymmärtääkseni, googletin kyllä mitä suoratoisto tarkoittaa) ole mitään konkreettista levyä antaa. Ja sitä paitsi on ihmisiä, joilla ei ole tietokonetta (ihan oikeasti on, uskokaa pois !) mutta stereot ja levy-/CD-soitin löytyy.

Ja minä en ole mikään tietokonenörtti, joten sen kytkeminen stereoihin ei välttämättä onnistu multa (millainen johto pitää olla, mahtaako onnistua mun vanhoihin = 90-luvun stereoihin jne...). Joten itse päädyn varmaan sitten käymään Äxässä tai Black and Whitessä Helsingissä käydessä, mahdollisesti tilaamaan netistä.

• käyhelposti
        MetBoc kirjoitti:

Kiitos kommenteista ja linkeistä !

Suoratoisto ei oikein toimi tuossa lahjanantotapauksessa, kun ei (ymmärtääkseni, googletin kyllä mitä suoratoisto tarkoittaa) ole mitään konkreettista levyä antaa. Ja sitä paitsi on ihmisiä, joilla ei ole tietokonetta (ihan oikeasti on, uskokaa pois !) mutta stereot ja levy-/CD-soitin löytyy.

Ja minä en ole mikään tietokonenörtti, joten sen kytkeminen stereoihin ei välttämättä onnistu multa (millainen johto pitää olla, mahtaako onnistua mun vanhoihin = 90-luvun stereoihin jne...). Joten itse päädyn varmaan sitten käymään Äxässä tai Black and Whitessä Helsingissä käydessä, mahdollisesti tilaamaan netistä.

Tietokone on kytkettävissä vanhaan stereovahvistimeen esim. tietokoneen kuulokeliitännän kautta. Kaapelin tietokonepäässä on kuulokeliitäntä ja vahvistinpäässä kaksi RCA-liitintä. RCA-liittimet voi kytkeä vahvistimessa esim. CD-soittimelle varattuihin liittimiin. Kaapeleita saa valmiina kaupoista.

• MetBoc

Minkähän takia täältä poistettiin 1 tekemäni ja toisen kirjoittama viesti "sääntöjen vastaisena". Voisiko Suomi24n edustaja vastata, kiitos !

• Levytonjeess

Suomi24 on ihan pöhkö viestien poistelussa. Sattumanvaraisesti häipyy ihan asiallisia viestejä, mutta vastaavasti törkyviestit ei meinaa joskus häipyä vaikka tekee ilmiannon.

Mutta asiaan Spotifysta ja Youtubesta kuunnellaan paljon nykyään, mutta itsekin ostan vielä cd levyjä. Jossain oli muistaakseni semmoista tietoa että vinyylejä on viimeksi myyty yhtä paljon -90 luvun alussa.

Jotain hienoa siinä fyysisessä levyssä vaan on. Kansitaide, vihkonen josta löytyy sanat jne.

• suolikaksneljä_tiimi

Poistetut vastaukset eivät sisältäneet rasismia, tms. mautonta paskanjauhamista.

• Enymmärrä

Täällä voi mistään keskustella kun kaikki asialliset viesti poistetaan.

• MetBoc

Ja minkä takia kysymykseni siitä, miksi viestini poistettiin, poistettiin ?? Ihan outoa käytöstä Suomi24:n edustajilta. Viestini oli ihan asiallinen. Tällä palstalla muissa keskusteluryhmissä käydään ihan toisenlaisia keskusteluja, niissä näyttäisi olevan poistamisen aihetta monessa, jossa haukutaan toisia keskustelijoita, kiroillaan ja esitetään aika kovia mielipiteitä. Ettekö nyt voisi vastata asiallisesti ja asiakaspalvelun hengessä ?

• Miten_sattuu

"Ja minkä takia kysymykseni siitä, miksi viestini poistettiin, poistettiin ?"

Viestejä ei lue kukaan. Koneellinen poistaja poistaa niitä täysin sattumanvaraisesti. Omianikin on poistettu ilman mitään syytä. Kerran lähetin kyselyn asiasta yhteydenottolomakkeella, ja poistettu viestini julkaistiin sen jälkeen uudestaan.

• Skeida24

youtuubi-linkit on ainakin myrkkyä ja niin myös esim. googlemapsin paikkalinkit, ne kun on niiiiin kaameita....
        Sen sijaan muuten voi kirjoittaa vuositolkulla mitä vaan esim. Kanaria palsta ja "löylykauha".

• Anonyymi
        Miten_sattuu kirjoitti:

"Ja minkä takia kysymykseni siitä, miksi viestini poistettiin, poistettiin ?"

Viestejä ei lue kukaan. Koneellinen poistaja poistaa niitä täysin sattumanvaraisesti. Omianikin on poistettu ilman mitään syytä. Kerran lähetin kyselyn asiasta yhteydenottolomakkeella, ja poistettu viestini julkaistiin sen jälkeen uudestaan.

Sen koneellisen poistajan saa nakata ikkunasta kartanolle niin että menee p....n päreiksi täysin säpäleiksi osia sekä palasia saa viikon kerätä takapihalta jos joku viitsii tai jaksaa hommaan ryhtyä.

• muuttuuvaaneihyväksi

Kivijalkakaupat ovat lähes kaikki kadonneet koska musiiikista n.90% ostetaan suoratoistopalvelusta.
      Eikä nettikauppojakaan enään montaa ole....

• Jjkkbkkll

Jostain muistan lukeneeni että viimeksi vinyylejä on myyty yhtä paljon viimeksi 1992.

Kyllä siinä fyysisen levyn omistamisessa on vaan jotain hienompaa kuin suoratoistossa, hieno kansitaide, vihko jossa sanoitukset jne.

• nkke
        Jjkkbkkll kirjoitti:

Jostain muistan lukeneeni että viimeksi vinyylejä on myyty yhtä paljon viimeksi 1992.

Kyllä siinä fyysisen levyn omistamisessa on vaan jotain hienompaa kuin suoratoistossa, hieno kansitaide, vihko jossa sanoitukset jne.

Kyllähä vinyylilevyjä vielä tehdään ja myydään, mutta melko marginaalilaji se on.
        Klassisen musiikin harrastajissa on paljon ihmisiä joille kelpaa vain vinyyli.
        Minulla oli n.3000 älppäriä ja n.700 sinkkua ja EP-levyä. Sitten kun viiden vuoden sisällä muutin kolmannen kerran, totesin että ko.levymäärä painaa kuin synti ja vie paljon tilaa, joten annoin kaikki levyt ystävälleni. Levyt löysivät hyvän kodin, ystävälläni ei ole CD soitinta, eikä tule olemaankaan. Heh, nyt minulla on ne vinyylit CD muodossa plus reilut tuhat muuta.....

• Hyvänäin

Ensimmäistä kertaa näen että poistetut viestit tuli takaisin. Kiitos siitä!

• KaktusHattuhyllyllä

Minun kirjoitelmiani poistetaan n. 75 % koska olen Isänmaallinen patriootti ja totuuden kertominen on määrätyistä asioista jo rikollista.

Mutta asiaan.
      Minulla on n. 100 cd- levyä joista yhtäkään en ole kuunnellut vuosiin. Omassa telineessään ovat ja teline on vaatehuoneessa.
      Menin kysymään niistä Stadilaiseen divariin että olisiko niillä jotain arvoa. Sanoi että valikoiden he voivat jotain harvinaisempaa ostaakin mutta ei mitään tiettyä hivakkaa.

Haluaisin päästä niistä eroon mutta aivan ilmaiseksi niistä en hennoisi luopua, vai onko pakko?

• sallinappis

Minulla on levyjä melkoisesti enemmän. Vanhan korva kestää niistä ehkä joka kymmenennen. Loput nakkaan sekajätteisiin, että saavat arvolleen sopivan tuhkauksen.:)

• Kylniiton

Lahdessa on myös Sarvilevyt kauppa ja siellä on ainakin joskus ollut jotain klassista myynnissä. Tosin jotain hieman kokeellisempaa klassista

• MetBoc

Kiitos vain viestieni palauttamisesta, koneelle tai ihmiselle !

Kiva kuulla, etten ole ainoa, joka tykkää fyysisestä levystä. Ollaanko kaikki sitten noita 50-60-luvulla syntyneitä ? Itsellänikin on vinyylejä, tosin vain n. 1 metrin verran leveä hylly, CD:tä hieman enemmän.

Vanhassa vara parempi mun mielestä tässä asiassa, ainakin tällä hetkellä. Mutta jos joku suvun nuoremmista sattuisi tulemaan näyttämään miten nämä uudemmat systeemit toimivat, en pistä vastaan...

Hyvää kevättä kaikille ja kiitos kommenteista ! Minä pistän Metallicaa tai vaikka Buddy Guyta kohta soimaan stereoista ja ei kun nupit kaakkoon !

• Klllokhh

Kyllä tulee levyjä osteltua aika paljonkin pääasiassa cd:tä mutta kyllä joitaki vinyylejäkin on tullut hommattua kokoelmiin. Ja 1990 luvulla oon syntynyt.

Kyllä ainakin monet metallibändit julkaisee nykyäänkin cd:n ja suoratoiston lisäksi musiikkinsa myös vinyyleinä. Monesti tekevät vielä perus mustan vinyylin lisäksi rajoitettuja eriä ja numeroituja värivinyyleitä joilla on paljonkin keräilyarvoa.

• KeittiöMesu

Suoratoisto ja lataaminen on Belsebubin keksintö. Niin on myös Netflixistä tunkevat pikselimössöt.
      CD, DVD ja BlueRay aina kunnossa.

Kysyin Kalasataman REDI keskuksessa onko koko keskuksessa niitä yhdessäkään liikkeessä.
      Neuvonnan milleniaali tytöntyllerö katsoi halveksuntaa huokuen, ja tuumasi:
      "Kuolevia formaatteja, eihän niitä KUKAAN enää osta".

• Redi_kuolee

"Kysyin Kalasataman REDI keskuksessa onko koko keskuksessa niitä yhdessäkään liikkeessä.
        Neuvonnan milleniaali tytöntyllerö katsoi halveksuntaa huokuen, ja tuumasi:
        "Kuolevia formaatteja, eihän niitä KUKAAN enää osta". "

Redistä ei kukaan osta mitään muutakaan. Kävin siellä tänään. Useimmissa kaupoissa oli enemmän myyjiä (1) kuin asiakkaita..

• kirppareilla

Kirpputoreilla ja vastaavissa on runsaat valikoimat CD- ja DVD-levyjä ja vieläpä edulliseen hintaan.

• Oldshoolmeininki

Lappeenrannassa on studio nimeltään astiastudio. Sen omistaja kyllästyi digiäänityksiin ja tietokoneella editoimaan musiikkia. Nykyään tekee äänitykset täysin analogisesti magneettinauhoille ja on kova vinyylin puolestapuhuja.

Aikoinaan teki Children of bodomin ensimmäiset levyt, mutta silloin oli vielä ilmeisesti digiä, mutta nykyään tunnetuin asiakas taitaa olla Ensiferum. Aika mielenkiintoisia vanhoja laitteita ja juttua analogiäänityksestä sen astiastudion sivuilla. Linkkiä en viitsi laittaa kun silloin viesti lähtee helpommin poistoon. Mutta google löytää.

• ei.kiitos

Netin suoratoistopalveluissa on ainakin pari ongelmaa:

(a) Ne toimivat tasan niin kauan kuin sopimus on voimassa. Kun sopimus päättyy, päättyy myös lempparibändien kuuntelu. Kuuntelija ei siis fyysisesti omista kappaleita (CD), vaan vuokraa ne! CD tulee halvemmaksi vuosien mittaan. Kyseessä on rahastus.

(b) Suoratoisto on usein laadultaan kehnoa. Pakattu ties millä algoritmeilla ja kompressoitu, minkä seurauksena musiikki kuulostaa tasapaksulta tönköltä. Varsinkin klassisen musiikin kohdalla dynamiikka saattaa olla tipotiessään. Näin tehdään, koska muuten samanaikainen striimaus miljoonille ei onnistuisi. Pitää säästää kaistaa (laadun kustannuksella).

• Jkfkfkuffk

Hyvä esimerkki suoratoistopalvelujen epävarmasta tulevaisuudesta on palvelu nimeltä Mixradio johon luvattiin Nokian Lumioiden mainoksissa käyttöoikeus ilman mitään aikarajaa. No sitten kun Nokia meni Microsoftille niin ei mennyt kauaa kun vaan ilmoittivat että palvelu suljetaan.

Itsellä ei ollut montaa kuukautta ehtinyt olla Lumia 930 käytössä kun sulkivat Mixradio -palvelun ja kyllähän se otti päähän kun ilmainen musiikkipalvelu oli yhtenä ratkaisevana tekijänä kallista puhelinta valittaessa.

Jos pelkästään uusimpia hittejä kuuntelee niin siihen suoratoistopalvelu on varmasti hyvä koska yleensä ne kappaleet eivät kestä "aikaa" ja uutta tulee tilalle koko ajan. Mutta sitten "laadukkaampi" musiikki joka kestää aikaa ja useita kuuntelukertoja on mukava omistaa fyysisesti.

Monesti tulee fyysinen levy ostettua ihan bändin kannatuksen takia, kun monetkaan omat suosikki yhtyeet eivät esimerksi radioissa soi.
        Tietokoneelle tulee kyllä monesti kopioitua ostamani levyt hyvällä äänenlaadulla niin on sitten helpompi soittaa, mutta välillä tulee fiilistelyn vuoksi soiteltua suoraan cd-levyltäkin.

• Näpy

Aitoja levyliikkeitä onneksi löytyy vielä. Keravalla toimii Levyikkuna, ollut olemassa reilut 30v ja sen pitäjä jaksaa edelleen tehdä levykauppaa. Sieltä olen itsekin tilannut useamman levtn, joita ei suoraan hyllyiltä löydy ja aina olen levyni saanut.

• YuddhaWayssy

Vinyylit on tulossa kovasti takaisin ja samoin c kasetiti.
      Jopa kelanauhureita monet ostelee ja nauhoja kyllä löytyy
      ympäri mailmaa netin kautta.
      Suoratoisto on noloa.
      nuoret sitä eniten käyttä kun eivät ymmärrä mikä
      on musiiki kuuntelijalle siis TOSI HARRASTAJALLE parasta.
      Kyllä teinitkin ostaa levyjä sitten kun pääsevät töihin ja rahaa
      tulee enemmän kuin kelasta.

• heitur

Nykyisin julkaistava musiikki on pääosin kertakäytöartistien tekemään kertakäyttömusiikkia. Kilpailut syytää esille tähtiä toisensa jälkeen ja pian ne sammuu ja unohdetaan.
      Nykyisen tavaranpaljouden keskellä ei oikein haluta ostaa levyjä ne vie tilaa ja sopivia pitää etsiä kokoelmasta. Omat cd:t on vielä hyllvyissä mutta kovin vähällä käytöllä, sadat vinyylit on hyvin pakattuina varastossa parin soittimen kanssa odotamassa sitä päivää joka ehkä joskus tulee.

• Tuurituurituuri

Tuurissa Keskisen tavaratalossa on vielä valtavasti cd-levyjä. Varmasti useampia kymmeniä hyllymetrejä yhteensä. Joskus oli vielä enemmänkin mutta iso valikoima on edelleen. Jopa vinyylejä löytyy.

• hfjgytur

Ne on ostettu loppuun. Nyt vain vinyylejä saatavilla.

• IloveMusic

Monista päivittäistavarakaupoista, joistain kodinkoneliikkeistä, huoltiksilta ja kioskeilta voi ostaa Premium-lahjakortin musiikin suoratoistopalvelu Spotifyyn . Lahjakortin voi ostaa ja lähettää lahjaksi myös sähköisenä. Itse oon ollut Spotifyn maksava asiakas vuodesta 2011 tähän päivään vailla keskeytyksiä. Palvelua on todella tullut myös käytettyä, levy-yhtiöt vain ovat vähintään yhtä ahneita mitä ennenkin (korjatkaa jos levy-yhtiöt jonkun mielestä niitä ns.hyviksiä). On ihan ok kokoelma myös vuosien mittaan hyllyihin kertyneitä cd-levyjä, mut on sanottava, että on tullut opittua valtavan paljon lisää eri musagen(rien?) hienouksista ja musiikin aidosti mahtavan hyvää tekevästä vaikutuksesta vasta kun alkanut käyttää Spotifyta.

• IloveMusic

Musiikin omistaminen totta kai jakaa mielipiteitä suuntaan jos toiseen, itsestäänkin selvää. Siltikin samat 1 ja 0 ne toistuvat fyysiseltä levyltä, kuin suoratoisto(pilvi)palvelustakin. Toisille merkitsee valtavan paljon varsinaisen musiikin lisäksi fyysisen levyn oheismateriaali, kansikuvat ja muut. Toisille jonkun tietyn artistin/musagenren fanittaminen ei koskaan ole ollut ainakaan se elämää suurempi juttu, vaan musiikki on itsessään se juttu johon voi eläytyä täysipainoisesti

• vanhanaikaista

Nyt eletään vuotta 2019 joten CD levyillä ei vain nykyään tee mitään

• nhbgvbnhjm

Kyllä vain musiikkia KUUNTELEVAT ihmiset haluavat hyvän äänenlaadun myös vuonna 2019. Tietenkään trendien perässä juokseva apinalauma ei ymmärrä kuin kertakäyttöluonteisen musiikkielämyksen, jolloin sekunda-"artistien" melusaastetta kulutetaan (ei kuunnella) trendien vuoksi.
        Jokainen, joka oikeasti diggaa musiikkia, haluaa kelvollisen äänenlaadun, aivan kuten elokuvan ystävät haluavat kelvollisen kuvanlaadun saadakseen kunnon elämyksen.

LP:tkin olivat vanhanaikaisia ja kuoleva formaati vielä joku aika sitten 90-luvulta viime vuosikymmenelle, kunnes niitä ruvettiin jälleen tuottamaan ja nyt niiden myynti on ollut nousussa.

• Anonyymi

mulla on hienot Bang & Olufsenin stereot ja kyllä niihin cd-levyn suorastaan TARVITSEE ja myös jopa c-kasetin. Hienoja ovat kyllä pelkästään katsellakin, mutta täysi hyöty tulee soittamalla jotakin.

• KallisSuomi

Netistähän nekin on nykyään ostettava, on vain katsottava ettei maksa liikaa...
      Esim. uutuuslevy (CD DVD)
      - jos tilaan sen Itävallasta niin 16,99€ toim. 5,99€
      - jos cdonista 29,95€ toim. 2,95€
      - jos ÄXstä 25,99€ toim. 2,99€
      MP3 ei saa kotimaisesta nettikaupasta ja Amazon myy vain saksalaisella luottokortilla ja "osoitteeseen".

• Aina.on.myyty

"Amazon myy vain saksalaisella luottokortilla"

Täh? Minä olen ostanut vuosikausia tavaraa Britannian, USA:n ja Saksan Amazoneista Nordean Visalla ja MasterCardilla.

• Bittienvirtaa
        Aina.on.myyty kirjoitti:

Täh? Minä olen ostanut vuosikausia tavaraa Britannian, USA:n ja Saksan Amazoneista Nordean Visalla ja MasterCardilla.

Kokeileppa ostaa ladattavaa MP3sta...
        Kyllä sieltä fyysistä tavaraa saa.

• Anonyymi
        Aina.on.myyty kirjoitti:

mikä vika on muka Visassa, vai väitätkö ettei saksalaisilla voi olla semmoista.

• Anonyymi

Vuoskauvet keräsin /&ostin CD-levyjä ja C-kasetteja, mut päätin lopettaa kun tavallan periaatteessa seinä tuli vasttaan että liika on liikaa kun alko ikkunoista ja ovista pursuta ulos hahha! niin tarkoottaa sitä että stoppi sille ostovimmalle että se oli aikamoista että melekein joka viikko 2 levyä piti ostaa. Kirppareilta ostin muun muassa ja osa tai suurin osa kirppari CD ja C-kaseteista toimii hyvi ja edelleen toimii hyvin. Yksi juha tapion esikoisstudiolevy pätkii hieman mutta stereosoittimella kun kuuntelen niin ei pätki ollenkaan mut C-kasetti&Cd soittimella kun kuuntelee niin pätkii sillä.

Niin että joku sano tosa aiemmin, että kyllä niit vielä löytyy esim levykauppax;stä löytyy. Musa24 maksullinen musanpolttopaikka eli joudut ostaan kaupasta tyhyjän CD-levyn johon siirrät ostetun musan. Tarvit hommata musanpoltto-ohojelman. Mulla oli aikoinaan semmonen musanpoltto-ohjelma kuin neroplayer nimeltänsä.

Huutonetistä löytyä paljon CD-levyjä ja myös C-kasetteja.

• Anonyymi

JAtkan vielä viestiäni sanoen että kun kysyit miks ne on hävinneet kaupoista niin oisko syynä se, että kysyntää ei ole että oisko syy ihan noin simppeli että kun ihmiset on siirtyneet spotifyyn kuunteleen musaa???????

• Anonyymi

CD-levyjen ja DVD-elokuvien myymisen lopettaminen on valtioluokan rikos kulttuuria kohtaan,sen ideoineet ja siitä päättäneet henkilöt linnaan 10 vuodeksi ja jos tuo ei riitä kääntämään heidän päätään niiden myymisen palauttamiseksi niin toinen mokoma lisää eli toiset 10 vuotta,kyllä viimeistään siinä vaiheessa tulee äitiä ikävä ja tuli tuossa mieleen että Spotify ja muut suoratoistopalvelut suljetaan heti niin koneelta kuin puhelimestakin näiltä tyypeiltä mites sitten suu pannaan? taitaa tulla aikas hiljaista vai mitä? rangaistus joka puree aivan varmasti kun ei biisit soi eikä leffat pyöri koska lataaminen ynnä striimaus ei onnistu vankilatuomion aikana.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5895
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4007
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2966
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      250
      2017
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1984
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      142
      1771
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1743
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1549
    Aihe