Kannattaa lukea, etenkin niiden kellä on ollu pahoja lopetusoireita tai vaikeuksia lopettaa.
Ikäviä viekkareita masennuslääkkeistä voi olla mm. unettomuus tai sähköiskut päässä.
Artikkeli puhuu hitaan, pienin tiputuksin tehtävän vähennyksen puolesta (josta on nyt näyttöäkin) ja kritisoi tapaa, jolla osa lääkäreistä vieroittaa potilaita nopeasti jopa kuukaudessa tai viikoissa tehden puolen tabletin pudotuksia kerralla, jotka monissa vahvemmissa tabuissa on aika suuria eikä tällainen vähennystyyli omaa taustalla vankkaa tieteellistä näyttöä onnistumisesta. Vieroitukseen voi joutua käyttämään useita kuukausia, joissain tapauksissa jopa vuosia jos ongelmia tulee.
https://www.nytimes.com/2019/03/05/health/depression-withdrawal-drugs.html#click=https://t.co/l6jEFmnJ0q
masennuslääkevieroituksesta uusi hyvä artikkeli New York timesissa
3
<50
Vastaukset
- Taistelua_Elämä_Kaikki
Kiitos sinulle, kun tiedotit ! Oikein hyvä. Pakerran tekstiä läpi sekä tallennan sen itselleni.
Yritän päästä parinkymmenen vuoden ssri-käytön jälkeen fluoksetiinista eroon! Mennyt 20 milliä fluoksetiinia kauan, joskin välissä 8 kk:n ilman olo hitaan onnistuneen vieroituksen jälkeen, mikä sitten päättyi lääkkeen takaisin ottoon kymmenmillisenä kun tuli ihan kamalat olotilat, siis vasta kuukausien jälkeen. Tosin en tiedä johtuiko vaikeat olot lääkkeen jätöstä vai ihan minun muista häiriöistä? Nyt olen tilanteessa että otan joka toinen päivä 5 milliä ja joka toinen 10 milliä, eli onhan mulla jo huomattava alennus onnistunut. Mutta, minä voin aika huonosti, hyvin ahdistuneesti. Täytyy lukea artikkeli!
Itsekin käyttäneenä, siis uskon, että akuutissa esim. stressireaktiossa tai suuren surun kohdatessa voi toimiakin, mutta itsellä muutaman vuoden käytön jälkeen masennus tuli takaisin, jaksoittain, sekä vähentämisessä ilmeni ongelmia, senhän täytyy asteittain tapahtua, se lopettaminen.- Taistelua_Elämä_Kaikki
Tulen vielä kertomaan, että käytin tasan vuoden tarkkaan laskeskellen vähennystä muistaakseni 3-4 kk:n välein, siis silloin kun onnistuin, mutta vain 8 kk:ksi. Riippuu annoksen koostakin, miten kauan poistamisene käyttää. Mutta mun 20 milliä on aika vähän enkä nyt silti pääse siitä eroon. - Hei 'eripariaolevat', minä myös aikoinaan koin, että siihen tilanteeseen sain lääkkeestä avun, kohensi oloani huomattavasti ja pystyin menemään taas työelämään. Mutta en vain käsitä, miksi jätin tai mulle jätettiin tämä lääke päälle pariksikymmeneksi vuodeksi, ilman varsinaista kuntoutushoitokontaktia! Oli kuin jokin automaatti, kun lekurit aina uusivat reseptin.
Vasta viitisen vuotta sitten nuori lääkäri voimakkaan vastuullisesti otti puheeksi, että tarvitsenko minä ihan justiinsa edelleen tätä lääkettä. Siitä minä itse sytyin ja innostuin alkaa lopettelun. Mutta se ei olekaan sitten onnistunut.
Se just on kauheaa, kun ei tiedä, tulevatko lääkityksen purkamisen jälkeen palaavat kamalat olotilat lääkkeenkäytön takia, vai onko se perus-minua! Lääkkeen vaihdonkin minä haluaisin, mutta se ei onnistu, kun en saa tätä pois.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla5211640- 641186
- 62881
- 62874
Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,18857- 79785
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101776- 30707
- 63705
Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai49701