Voisitko enää elää ilman nykyistä älypuhelintasi, jossa rallattelevat netit ja kaikki somepalvelut/postit ym. kellon ympäri reaaliajassa?
Pystyisitkö elämään pelkän vanhan puhelimen varassa?
Olen miettinyt, että siirryn alituisesti kilkattavasta uuden ajan härpäkkeestä pelkkään wanhanajan puhelintoimintolaitteeseen. Soitto ja vastaus korkeintaan tekstiviestimahdollisuus. Tietokoneet olkoot erikseen.
Mikä pakko täällä on olla koko ajan tavoitettavissa tai mikä pakko on tietää kaikki uutisvirta sekunnilleen?
Ei niin mikään! Ei ole. On sitä eletty ennenkin. Alkaa tämä maailman vouhkaminen pikku hiljaa ärsyttämään. Whatsapit, twitterit, facet, instagramit ym p.ska.
Olen sitä mieltä, että mitä enemmän turhaa tekniikkaa, sitä tyhmempi ihminen.
Paluu vanhaan puhelimeen
37
445
Vastaukset
- kotonatietokone
Hyvin olen elänyt ilman älypuhelinta koko elämäni, koska minulla on käytössä ns. vanha kännykkä ja käytössä pelkästään nuo mainitsemasi toiminnot. En ole koskaan ollut facebookissa ja muissa vastaavissa toiminnoissa.
Whatsapin takia ostin älypuhelimen, mihinkään muuhun en sitä ole käyttänyt
- pitkätukka-68
En oo koskaan käyttäny ees whatsappia.
pitkätukka-68 kirjoitti:
En oo koskaan käyttäny ees whatsappia.
Tiedotus asioiden takia pikkupakko käyttää
- pitkätukka-68
Ei mitään ongelmaa. Oikeestaan käytän puhelimen älyosiota ainoastaan kun istun junassa tai odotan sitä (uutisia lueskelen), ja musiikkia kans välillä kuuntelen. Jälkimmäinenkin toimii vanhallakin luurilla kun siirtää sinne musaa.
Kotona toi on nettiyhteyden jakoa varten, mut saahan netin toimimaan ilman tota luuriakin.
Yks smuge varasti viime vuonna mun luurin, joten olin aika kauankin ilman alyluuria. Oli kivaa ku puhelin oli niin pieni ettei sitä edes huomannut taskussa, ja kerran viikossa vaan piti ladata.- pitkätukka-68
Niin siis varapuhelin oli sellanen pieni peruspuhelin. Hyvin sillä tuli toimeen.
Helposti. Olen poistunut kaikista some jutuistakin jo joku aika sitten. Puhelin on enimmäkseen vain nettiä varten kotikoneella. Ruvennut parisen vuotta sitten muutenkin vähentämään elektronisia härpäkkeitä. Telkkaristakaan ei tule nykypäivänä kuin reality ohjelmia enimmäkseen, ei niitä jaksa.
Luontojuttuja opetellut enemmän. Kasvatusta pellolla ja tunnistamaan elukoita sun muuta. Teltta ja trangia on ostoslistalla. Kevättä odotellessa ja sitten harjoittelemaan erätaitoja. Kesällä mahdollisesti kiertelemään luontoa siellä täällä. Pääsee jatkuvasta kaupunkimetelistä eroon ainakin joksikin aikaa.Varmasti siirtyminen vanhaan olisi hankalaa ja toisi käytännön ongelmia, mutta eihän se mahdotonta olisi. Totuttautumis kysymys. Arkisin olen aina kännykällä tavoitettavissa, siis työaikana, mutta vapaalla en ole. Toki mulle saa jättää tekstarin/ muun viestin milloin vaan, mutta työn ulkopuolella vastaan siihen jos/ kun ehdin.
Vapaalla en ole hitsattuna kännykkääni, eikä se ole jatkuvasti esillä.
En ole tavoitettavissa 24/7/365.Enpä oikein usko tai ainakin se hankaloittaisi elämää. Koulun asiat on pääasiassa tuolla fb:ssa ja opiskeluasioiden läpikäynti toisten opiskelijoiden kanssa käy helposti Whatsapissa, samoin seuraavan sukupolven kanssa kun ollaan ryhmänä. Tosin siinä ne sovellukset taitaa olla. Netti siitä hyvä olla että tarkistaa esim linja-autojen aikataulut.
Yksi ominaisuus mistä en halua puhelimesta luopua on kalenteri. Mukavampi kantaa mukana puhelimessa kuin paperisena versiona.- K600i
Oma "vanha puhelin" oli Sony Ericsson K600i. Se palveli minua syksystä 2006 aina kevääseen 2014.
Puhelimesta löytyy puheen ja tekstiviestien lisäksi:
1) Mahdollisuus ryhmäpuheluihin (neuvottelu). Enintään 5 muuta osallistujaa itsesi lisäksi (maksimimäärää voi rajoittaa myös sopimus operaattorin kanssa ja siihen liittyvä SIM -kortti).
2) FM stereoradio (Kuulokkeet pakolliset, koska kuulokejohto toimii antennina)
3) MP3 -soitin (äänenlaatu hyvä, mutta käytettävyyttä heikentää muistikorttipaikan puuttuminen ja se, että sisäistä muistia on vain 32 megatavua, eli riittää max. 8 musiikkikappaleeseen)
4) Taskulampputoiminto, toimii myös kuvausvalona, joten pimeässäkin kuvaaminen onnistuu, mutta vain lähietäisyydeltä (valoteho ei riitä pidemmille etäisyyksille).
5) salasanalla suojattu koodimuistio
6) Toimii 3G -modeemina datakaapelin tai BlueToothin kautta (ei ole WiFiä). datakaapeliajuri löytyy vain Windows XP käyttöjärjestelmälle. Puhelimen 3G datayhteyden voi siis jakaa tietokoneelle datakaapelin kautta.
7) 1,3 megapikselin kamera, myös videokuvaus. Kuvanlaatu saman aikakauden Nokioihin verrattuna hyvä.
8) 65536 VÄRIN näyttö, mutta vain 176 x 220 pikseliä
9) Osaa ajaa Java -ohjelmia (esim. Opera Mini), mutta Opera Mini EI OLE esiasennettu, vaan pitää itse asentaa, jos sitä tarvitsee.
10) Sisäänrakennettu Sony Ericssonin oma selain (hitaahko, eikä tue ainakaan kunnolla MP3 -streamausta palvelimelta)
11) Valokuvahallinta. Sinkkuna ollessani pystyi siirtämään datakaapelilla PC:ltä treffikumppanin kuvan puhelimeen ja sen pystyi Valokuvahallinnassa ottamaan näytölle.
12) 2G -verkossa rajaton puheaika laturi kytkettynä. (Valitettavasti 3G -verkossa puhelimen virrankulutus ylittää laturin tarjoaman 850 mA, jolloin akku tyhjenee 3G -käytössä koko ajan joko puhelun aikana tai jos puhelinta käyttää modeemina, vaikka laturi on kytkettynä).
13) Mukana PC Suite -ohjelmisto CD -levyllä, datakaapeli, stereokuulokemikrofoniyhdistelmä, 850 mA laturi, akku ja yli 100 -sivuinen suomenkielinen käyttöohjekirja.
Mitäpä sitä USB -nettitikulla, kun myös puhelinta voi käyttää modeemina PC:lle (ainakin, kunnes akku loppuu).
Miinuspuoliin jää se, että laite on ensimmäinen tai ensimmäisiä Sony Ericsson -puhelimia, joissa on 3G, ja siksi 3G -verkossa laite kuluttaa paljon virtaa, eikä tätä ole otettu huomioon vaihtamalla laturi tehokkaampaan malliin, samoin kuin muistikorttipaikan puute, pieni muistitila, ja se, että tekstiviestejä laitteeseen mahtuu liian vähän !
Voi liittää yhtäaikaa kaikki 3: Laturi, kuulokemikrofoni ja datakaapeli. HUOM: edellyttää alkuperäisen Sony Ericsson -laturin ja kuulokemikrofonin käyttöä! Kolmannen osapuolen kuulokemikrofoneissa on yleensä ylileveä liitin, jolloin laturi ei mahdukaan yhtäaikaa kuulokemikrofonin kanssa!
Uudemmassa K610 -mallissa olisi muistikorttipaikka, MUTTA: K610:ssä on typerä "1 lisälaite kerrallaan" -politiikka! Eli jos akku on vähissä, ja liität laturin, et voi liittää sen paremmin kuulokemikrofonia kuin datakaapeliakaan ! Tämä on niin vakava puute, että jätin tuon K610 -mallin ostamatta !
Kyllä siis vanhalla puhelimellakin voisi olla, mutta tekstiviestimuistialueen rajallisuus tulee äkkiä vastaan ! Varsinkin sinkulle, jolle treffikandidaatit lähettelevät paljon tekstareita, ja vielä ns. ylipitkiä tekstareita ( > 160merkkiä ) , jolloin 1 ylipitkä tekstari kuluttaa useamman tekstarin muistitilan !
tekstiviestit voi kopioida PC:lle AT -komennolla datakaapelin avulla. Ei kauaakaan kun olin 1,5 vuotta vanhalla puhelimella , oli mukavaa kun puhelin saattoi soida vaan kerran viikossa.
Laitoin kellot , peilit ja kalenterit pois myös.
Sitten olikin aika "valoisaa" kun ei enään tiennyt mikä päivä on kun sillä ei ollut eikä ole niin väliä todellisuudessa...vain tämä hetki ;)- Evoluutiojyrää
Asennekysymys, että kannattaako palata entiseen...
Minusta ei. Ei kaikkia kotkotuksia tarvitse laittaa puhelimeen. Tosin monesta on hyötyä. Voi tehdä peliporukoihin vaikka whatsapp-ryhmän. Tietää ketä on tulossa jne. Tekstiviestein niin vaikeaa...
Kalenteri on näppärä ja vielä jos on linkitys google n kautta, niin pysyy työluurin ja oman välillä synkrooni.... työ ja vapaa-aikajutut yhdessä. Voi suunnitella molempia elämän osa-alueita keskenään.
Aina ihmisistä osa epäröi uutta ja sanoo, että kyllä ennen oli helpompaa/parempaa.
Esimerkiksi varmasti joku hevosmies poltti puupyörät kärristään ja laittoi reenjalakset alle, kun varpaat jäi renkaan alle. ”Minä en kyllä noihin kotkotuksiin lähe! Prkle!”
Mutta kyllä mielensäpahoittaja varmaan löi useammin karvahattunsa maapalloon, kun koni piereskeli vaan reen edessä kesäkuussa. 😂 - macynhaamu
Ostin aikoinaan älypuhelimen, itseasiassa onkohan mulla ollut tuo noin kaksi vuotta? Jotakuinkin sen aikaa, kun aloitin opiskelut ensin kurssina. Sitten hain jatko opiskelemaan ammattia. Ja siellä tunnilla jokaisella oli älykännyt käytössä, paitsi mulla ja jatkuvasti piti googlettaa jotakin kouluun liittyvää. Kännykällähän se kävi äkkiä, kun tabletit ei ollut aina saatavilla kaikille opiskelijoille.
Sille tielle jäin. Mä käytän lähinnä nettiä tiedon hakemiseen ja surffaan täällä sillä. :)
Mutta en välttis tarvitse älypuhelinta. Mulla on tietokone ja tablettikin. Aika vähän tarvin mihinkään "someen" tämä suomi24 ja facebook on ainoat missä "someilen". :)
Pääasiassa tietoa varten ja asioiden hoitoon netti on mainio kapistus.
Mun puhelin ei kovin usein soi ja jos soi, se on aina joku läheinen. Saan olla siis puhelimen häiriöiltä hyvin rauhassa, vaikka päivät pääksytysten. Ylipäänsä eihän jatkuva ruudun tuijotus ole ihan järkevää. :)- Pääksypääskytsirp
Sultako oon ton pääksytysten-sanan oppinut? 😝
- macynhaamu
Pääksypääskytsirp kirjoitti:
Sultako oon ton pääksytysten-sanan oppinut? 😝
Ihan mahdollista, multa saattaa oppia mitä omituisempia sanoja. :D
Oikein ja väärin kirjoitettuina. ;) - Voetokkiisa
macynhaamu kirjoitti:
Ihan mahdollista, multa saattaa oppia mitä omituisempia sanoja. :D
Oikein ja väärin kirjoitettuina. ;)Joo. Ihan kiva kun ei oo omakaan kieli ihan samaa, vaan tarttuu jotain uutta.
Täällä savossa on hassuja sanontoja. Ukonrutjake esimerkiks. 😂
Tai ojennatko lusikan? Vippouppa se melkutin! 😬
Mä tarvitsen työssäni älypuhelinta kun lähetän asiakkaille sähköposteja, kuvia myytävistä tavaroista, pääsen verkkopankkiin jne. Ja toisaalta sitten somet ja muut ilmaiset viestintämuodot niin en näkisi mitään syytä palata vanhaan. Varsinkin kun tämä älypuhelimeni maksoi noin 90€ helmikuussa 2017 niin ei ole tullut edes kalliiksi.
Yhtenä iltana lähetin viestin vanhalla näppäinpuhelimella jossa on prepaid-liittymä sellasia tilanteita varten jos joku tosiostaja on tulossa muodollisten aukioloaikojen ulkopuolella. Eihän siitä kirjoittamisesta meinannut tulla mitään 😅 Näköjään muutamassa vuodessa sitä unohtaa miten kirjoitetaan Nokian näppäimistöllä. Tai siis toki sain viestin kirjoitettua, mutta yllätyin kuinka hankalaa se oli.- Ätmelsson
Mulla on vanha älypuhelin. Galaxy s4. Käytän tällä nettiä, kun tietokonetta ei ole. Some sovelluksia ei ole yhtään. Tänään piti tilata uus puhelin, kun tässä akku tyhjenee jo noin tunnissa ja lasi tippuu ihan just ja muutenkin pätkii jo käyttö. Jos olis tietokone niin pärjäishän sitä varmaan näppäinpuhelimellakin. Älypuhelimista vois luopua jos kaikki muutkin sitten luopuisi. Ehkä sitten olis pakko ostaa tietokone tai televisioon näppis ja hiiri
Voisin kyllä, mutta elämä hankaloituisi ja lapset suuttuisivat:) Whatsapp laulaa eniten, lapset ei juuri muuten kommunikoi, jos hiukan liioitellaan:)
En kyllä pidä kännykkääänistä. Olen mykistänyt kaikki someäänet ja sähköpostiäänet. Ainoastaan soittoääni ja tekstiviesti, sekä wa kuuluu. Somea haluan katsoa vain ,sitten kun kiinnostaa, ei niin että aina joku piippaus hätkähdyttää; mitä nyt?
Yhtä rento asenne mulla ei puhelimeen ole kuin mun miehellä, joka saattaa jättää puhelimensa töihin vahingossa tai lähtiessään lenkille tai harrastukseen kotiin. Tai unohtaa viikonlopuksi puhelimen kokonaan äänettömälle ja puhelimen yöpöydälle päiväksi. Sitten mulle soitellaan, että onko miehesi kenties kuollut vai miksi ei vastaa:)
Kamera on kännykässä myös tärkeä. Nettiä käytän kuitenkin eniten läppärillä kotona. Sähköposteja en oikein osaa tai välitä kännykällä naputella, facebookiin en varmaan ole montaa päivitystä kännykällä laittanut (selannut kyllä) ja suuri osa tiedoista tulee selvitettyä netistä läppärillä. Tännekin kirjoitan lähes aina läppärillä.- Öye
Ööh, empä tiiä. Siksi nimittäin, että mulla ei ole vielä älypuhelinta. Nokia 6300 vain :)
Olen tätä kyllä paljon miettinyt ja aina siihen johtopäätökseen päätynyt, että olen säästynyt paljolta, kun ei ole äläriä. :> - vbvbvbvbvbvb
Mitä nyt joskus jotkut keno numerot katsoo ja navina käyttää joskus, puhelinta ei tarttis melkeinpä ollenkaan kun ei ole ketään kelle soittelis muutenkaan.
- näin_helposti
Älypuhelimesta saa aivan helposti käyttökelpoisen kun asetuksista laittaa ruksin kohdasta 'Datan käyttö' 'mobiilidata' pois. Näin siis Androidissa.
Käytössä puhelu- ja tekstiviestiominaisuudet riittää aivan hyvin.
Ei siis erityistä tarvetta vaihtaa ikivanhaan nappulapuhelimeen.- pitkätukka-68
Jos datakäytön jättää pois, niin miksi edes raahata älypuhelinta mukana? Peruspuhelimet ovat pienempiä ja akku kestä pidempään.
Kesällä laitankin monesti simmin "älyttömään" puhelimeen jollen ota edes rotsia mukaan. Se mahtuu paremmin farkkujen taskuun.
Onpa tullut hyviäkin vastuksia.
- sina_ei_ota_tama
ostin ensimmäisen kosketusnäytöllisen älypuhelimen noin 6 vuotta sitten (24vuotiaana). kyseisestä puhelimesta meni heti vuoden sisään näyttö paskaksi. olen omistanut 6 vuoden aikana 3 älypuhelinta ja puhelinta käytän pääosin pelkästään viestittelyyn, puheluihin ja wazzappiin ja kuvien ottamiseen. pystyisin täysin elämään vanhanajan puhelimella mutta en nää tarvetta vaihtaa. en myöskää ole omistanyt televisiota 10 vuoteen.
Ainut mistä en voisi luopua on tietokone koska ilman sitä minulla ei olisi elämää. - pitkätukka-68
Vähän asian vierestä:
Tietääkö joku miten puhelimesta (Lumia, w10) tai tabletista (android) saa automaattisen tekstin väärinkorjauksen pois päältä?
Entä miten mainosblokkerin saa käyttöön?- pitkätukka-68
Lisätään nyt vielä, et ainakin tabletissa Oikeinkirjoituksen korjaus -> Ei käytössä.
"Korjailee" silti väkisin.
- JEH
Olen samaa mieltä, en ole missään somesivustoilla. Naurattaa seurata sivusta näitä "hörhöjä" joilla ei ole enää mitään omaa elämää. Jokaisen julkkiksen tekemiset pitää tietää heti, kyllä siinä kiirettä pitää.... Kaupan kassallakin tuijotetaan kännyä, ettei vaan menisi yhtään "uutista" ohi. Heh heh. On minullakin älykänny, mutta en ymmärrä miksi sitä pitää vahtia kokoajan ? Siellä missä kulloinkin olen, niin OLEN myös siellä, en virtuaalimaailmassa. Älykänny on joskus ihan tarpeen, minulla se on vain silloin verkossa kun tarvitsen, ei kilahtele kokoajan. Elän kuljen ja naureskelen huvittuneesti "Someorjille"
- Kaisanoasaa
Hyvinkin voi elää ilman äly puhelinta koska minull ei ole koskaan ollut sellaista.
Mulla on joku nokian 40 euron puhelin , ostin v 2014 . Olen soittanut sillä 2 puhelua viimeisen 12 kuukauden aikana. ei ole älypuhelinta nokian luuri kätevän kokoinen ostin joskus 10v sitten, ei ole kameraakaan, tietokone on, en tarvii tietokone kännykkää, puhelut ja tekstiviestit siinä tarpeelliset, ulos kun lähden en ota kännykkää mukaan. en ole riippuvainen kännykästä,
ei ole älypuhelinta nokian luuri kätevän kokoinen ostin joskus 10v sitten, ei ole kameraakaan, tietokone on, en tarvii tietokone kännykkää, puhelut ja tekstiviestit siinä tarpeelliset, ulos kun lähden en ota kännykkää mukaan. en ole riippuvainen kännykästä,
- kevääseenmennään
Hyvin olen pärjännyt ilman älypuhelinta, enkä tule sitä laittamaan , kotonani tietokone jolla hoidan tarvittavat asiat. En ole missään foorumeissa ei kiinnosta jakaa elämääni nettiin. Tuntuu että osa ihmisistä elää somessa elämäänsä . Jokainen tyylillään eläää.
- Anonyymi
Mun kaverin puhelin tippu tielle
En voisi enkä haluaisi siirtyä vanhaan aikaan. Nykyään on niin helppoa ja nopeaa hoitaa monet asiat älypuhelimella. Kaikki pankkiasiat, vakuutusjutut, lapsen harrastusjutut yms. Kauhean vaivalloista oli aikoinaan kun piti aina mennä paikan päälle jonnekin, toimittaa ihan fyysisiä papereita postitse jne. Enkä tajua miten aikoinaan esim lasten harrastusjutut kommunikoitiin vanhemmille. Paperilla?
Minulle sopii hyvin tämä nykyinen vaivattomuus, sillä minua ei kiinnosta käyttää aikaani asioiden hoitoon yhtään enempää kuin on pakollista. Puhelimesta saa ilmoitukset pois päältä, jos ne ärsyttää eikä joka äpissä tarvitse olla tunnuksia eli itse pystyy hyvin pitkälti rajoittamaan sitä tulvaa, joka puhelimesta hyppii silmille.- Anonyymi
Käytän nykyisellään älypuhelimen ohessa vanhaa Nokiaa. Yleensä jätän älypuhelimen kotiin muualle lähtiessäni. Mitäpä tuosta kokonaan luopumaan, se on kuitenkin hyvinkin kätevä monessa. Minulla on kuitenkin ollut taipumusta ropeltaa älypuhelinta vähän liiaksikin, tällainen osittainen luopuminen tuntuu tekevän päälle (keskittymiskyky lähinnä) hyvää.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansa on on puhunut.
Ja pulinat pois. Amerikan kansa kyllästyi edelliseen 4 vuoteen. Demokratia toteutuu. Vaalivilppiä salaliittoteoriaksi ha4102729Miten Trump " tuo rauhaa"?
Kertoisiko joku? Ymmärtääkseni hän pikemminkin pakottaa länsimaat varustelukierteeseen. Muuta vaihtoehtoahan ei ole, jo5932222Sofia B - ansiotulot ovatkin 0 euroa ja millä rahoilla hän siis elää?
Oho olipa paljastus nyt tästä luksus elämää viettävästä naisesta.1042144Ensitreffit Jenni tykittää - Tämä Jyrkin lause nostaa karvat pystyyn: "Niin epämiellyttävä..."
Jenni tykittää menemään… Jaetaankos teillä laskut tasan tai tuleeko raha-asioista kiistaa? Lue lisää: https://www.suom411957etkö osaa jättää rauhaan?
Et halua mitään, silti stalkkaat ja vainoat! jätä rauhaan niin voin jatkaa elämää!651483- 981344
Leikkeleet pois leivältä
Oikea suunta. Uusissa suomalaisissa ravitsemussuosituksissa suositellaan jättämään leivän päältä leikkeleet pois mielu1321201Saatiin meidän oma mies valkoiseen taloon!
Miltäs nyt tuntuu Ylen petkuttamat sosialistit ja muut femakot? Ilmastousko ja woke lähti liikkeelle USA:sta, ne valhee1521167- 1681162
- 531135