Oletteko koskaan tehneet lapiotyötä?

erittäin_rohkea_kysyjä

Nykyisen uus-avuttomuuden aikakaudella kysyn rohkean kysymyksen: Oletteko koskaan tehneet lapiotyötä?

55

<50

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuokan kanssa olen työskennellyt. Siitä on tosin sen verran aikaa, että jos maahan kuokkimani männyt ovat kasvamaan lähteneet, niiden pitäisi jo olla metsä.

• Hahahah, kyllä p.skaa on mätetty. Lapiolla ja talikolla. Ei hevosten sovi kikkareiden keskellä majailla.

Kyllä se hauislihaksessa näkyykin.

• Voi olla ettei nykyihminen tiedä, mikä on lapio.

• ...tahi talikko tai kassara.

• misspönttöuuni kirjoitti:

...tahi talikko tai kassara.

Mikä on kassara? Olen luullut että olen agraaritalousneuvos, koska tiedän mikä on petkele.

Käsikassaran luulen olleen joku muinainen sotatyökalu. Että rahvaalta laitetaan henki pois kassaralla, kun ei viitsi miekkaa huotrasta ottaa sotkeentumaan kuin aatelisia varten.

Hyviä astaloita on maailma täynnä.

• scrg kirjoitti:

Mikä on kassara? Olen luullut että olen agraaritalousneuvos, koska tiedän mikä on petkele.

Käsikassaran luulen olleen joku muinainen sotatyökalu. Että rahvaalta laitetaan henki pois kassaralla, kun ei viitsi miekkaa huotrasta ottaa sotkeentumaan kuin aatelisia varten.

Kassara on oksien katkomiseen ja kaarnan poistamiseen tarkoitettu käsityökalu. Tai ainakin siihen sitä käytin toissa kesänä.

• scrg kirjoitti:

Kassara eli vesuri.

• Irvokas kirjoitti:

Kassara on oksien katkomiseen ja kaarnan poistamiseen tarkoitettu käsityökalu. Tai ainakin siihen sitä käytin toissa kesänä.

Vesuri on mulle tuttu väline. Ilmeisesti kassara voi tarkoittaa jopa samaa välinettä tai sitten vähän eri tavalla muotoiltua. Tältä osin suomen sanasto tuntuu olevan aika maakuntakohtaista.

• scrg kirjoitti:

Sitten on vielä lapiorullaäes eli hankmo.

• scrg kirjoitti:

Vesuri on mulle tuttu väline. Ilmeisesti kassara voi tarkoittaa jopa samaa välinettä tai sitten vähän eri tavalla muotoiltua. Tältä osin suomen sanasto tuntuu olevan aika maakuntakohtaista.

Ei niillä sanoilla niin väliä.

Pääasia, että osaa vehkeitä käyttää.

Sitten on vielä lapiorullaäes eli hankmo.

Hankmo taitaa kuulua samaan sarjaan kuin hoover tai google englanniksi tai Heteka tai Katerpillari suomeksi, eli erisnimestä on tullut jonkinlainen yleisnimi.

• scrg kirjoitti:

On myös sanonta, että toinen ihminen pitää toista "käsikassaranaan" eli esim. työvälineenään jossain hankalassa tapauksessa, puuttumatta itse.

Kaikkea sitä kun on oikein noheva.

• scrg kirjoitti:

Hankmo taitaa kuulua samaan sarjaan kuin hoover tai google englanniksi tai Heteka tai Katerpillari suomeksi, eli erisnimestä on tullut jonkinlainen yleisnimi.

Kyllä, kone tunnistetaan sillä.

• scrg kirjoitti:

Kukaan ei tiedä enää edes sitä, mikä on rixetrattoni.

No sitä ei tiedä Googlekaan.

• scrg kirjoitti:

No sitä ei tiedä Googlekaan.

Mies, aika vaihtaa hakukonetta.

• JossainMuualla
        misspönttöuuni kirjoitti:

Mies, aika vaihtaa hakukonetta.

Briggs & Stratton.

• JossainMuualla kirjoitti:

Briggs & Stratton.

Olee! Nyt on jossain muualla löytynyt oikea hakukone

(naurua)

• JossainMuualla kirjoitti:

Briggs & Stratton.

Aaltoja! Joskus mä olen liian prole ja joskus en tarpeeksi. Mä tiesin logaritmi-Briggsin ja sen Briggsin, joka tyypittelee ihmisiä Myersin kanssa. Mutta tämä on Strattonin kanssa jotain ruohonleikkaajahemmoja.

Joskus muinoin, kun laitto googlee hakusanaksi "pölyharja", se tarjosi, tarkoititko pilluharja. :D

• Päläpälä kirjoitti:

Joskus muinoin, kun laitto googlee hakusanaksi "pölyharja", se tarjosi, tarkoititko pilluharja. :D

Tsähää, mitä hittoa :'D

Voiskohan semmonen sitten olla olemassa?

• pitkätukka-68

En työkseni, mutta kyllähän sitä omakotiasukkina lapio tuli tutuksi.

• JossainMuualla

No voe tokkiinsa.

Olen ollut salaojituksessa kaivurikuskin apupoika, siinä tarvitaan lapiota.

• Omaan laskuun on tullut tehtyä vaikka mitä maanrakennus, rakennus- ja remonttihommia, mutta ei palkkatyönä.

• Kyllähän sitä tullu tehtyä. Heinäpellolla huhkittua ja isolla kasvimaalla nuorena. Kaupungin viljelypalstalla tulee vielä harrasteltua.

• ketjuvarsi

Suomalaisen lapion varsi on niin lyhyt, että on aina kumarassa. Fisk arsen lumilapiossa on varren mitta 165 senttiselle lapioijalle.

• 43-Sinkkumies

Kyllä olen putkille ja kaapeleille kaivanut maahan ojaa paikkaan minne ei kaivinkone pääse. Se on kovaa työtä lapiohommat.

• Ensi kesänä jokainen palstalainen kokeilee lapiota.

• Ja lisään vielä, että siihen, mihin se on tarkoitettu.

Ja lisään vielä, että siihen, mihin se on tarkoitettu.

(huonot muistot löylykauhasta).

• Lasketaanko kissanhiekkalapio mukaan? Siinä on reikiä.

• ketjuvarsi

Kalastajilla oli ainakin ennen reikälapiot jäiden takia, mutta ei siitä hyötyä ollut. Samaa puutetta ja kurjuutta ja lapamatoja. Tulee mieleen Pihtipudas. Jotkut lehmän paskan lapioijat kaipailevat vieläkin "onnellisia" menneitä aikoja.

• Aivan liikaa olen tehnyt, mutta toisaalta....hyvää treeniähän se vaan on

• Olen, olen ollut aikoinaan tielaitoksella paikkaamassa teitä öljysoralla.

• ikäsieiriitä

Tuskinpa tuolla v...tun naamalla.

• ikäsieiriitä kirjoitti:

Mitäs vittuilua tää on?!

• JossainMuualla
        ikäsieiriitä kirjoitti:

En haluaisi tulla neuvomaan, mutta tien paikkaaminen ei suju kovin nohevasti naamalla.

Lapio lienee parempi.

• Joo..

Mun piti lopettaa ja haudata exä kun sille tuli vesitauti ja se räyhäs pitkin huushollia.

:D

• Talikko, heinähanko, suokuokka, lapio, rautakanki... kaikki tuttuja ja paljon käytettyjä työkaluja mun kohdalla.

Täytin laajennuspuolen 32 mm murskeella aivsn käsipelissä. N. 16 kuutiota, puolessa välissä ei enää edes koskenut.... meni tunto olkäpäistä, kyynärvarsista ja hartioista.

Enon luona mätin monta kesää tuorerehua, eli ”virtasta” kuutiotolkulla päivään ja pari kolme viikkoo kesässä.

Kyllä oppi viskomaan evästä kaikenmoisilla vehkeillä.

• Mietin.vaan

En tosiaan työkseni, mutta lapsesta astihan sitä on tullut käytettyä.

• 80.200.180

Kyllä on ja olan takaa.Hautoja on meinaan kaivettu lapiolla 60 luvulla.

• huonovertaus

Jokin ojan kaivuu ei ole kovinkaan hyvä vertauskuva uusavuttomuuteen. Jokin autoon öljyjen tai vaikka fillariin kumien vaihtaminen. yms. olisi parempi.

• Tämä-selvä

Naiset ei jaksa lapiolla kaivaa, ovat liian heikkoja siihen.

• Joopioneereissa

kokeilin hakkua ja lapiota. Totesin, että katupora on kuuraiseen maahan ja asfalttiin parempia. Silloin kun osui toimiva semmoinen vastaan.

Hiekkalaatikolla lapiointi se vasta olikin mahtavaa. Voi niitä upeita hiekkakakkuja! Siitähän minulle voimaa ja tahdonvoimaa vasta kehittyikin.

Aivan kuin kulralapio kädessä olisikin syntynyt. Tiedä sitten miksi se pitäisi suuhun oaittaa? Kissankakkaa ja kaikkea.

• Korjaus

Sanat: kultalapio ja laittaa.

• En elääkseni koskaan, mutta omiksi tarpeikseni usein.

• Siehän taisit joskus kaivaa aika pitkän ojan?

• pujotteIija kirjoitti:

Siehän taisit joskus kaivaa aika pitkän ojan?

Juu, muistit.😃

Ojan kaivelin ja ojia tarttee välillä kaivella vieläkin. Aukoa ja levittää. Puutarhassa ja pihassa on aina rautalapiolle tarvetta. Hiekkakasat tarttee kottikärryille kuormata lapiolla, samoin mullat...sitten vielä roiskia pitkin pihojakin.

Se on ihan mukavaa hommaa. Vaihtaa välillä kätisyyttä, niin ei kuormitu toispuolisesti. 😃

Taloremppaa kun tehtiin 90-luvun lopulla, siellä riitti lapioitavaa. Talon lattiat auki, sieltä puruja kuormakaupalla pois ja siteen päästiin maaperään käsiksi. Oli kasattu kiviä läjäpäin joskus 40- luvulla lattian alle ja kaikenlaista sekalaista mujua.

Huh..sitten piti hiekkaa heittää betonimyllyyn ja säkkisementtiä joukkoon, vettä perään ja eiku oyörimään..sen jälkeen ne kärrättiin muottiin ja lapiolla sötkötin mäskiä.😅

Kyl oli kiwaa!!

• Päläpälä kirjoitti:

Juu, muistit.😃

Ojan kaivelin ja ojia tarttee välillä kaivella vieläkin. Aukoa ja levittää. Puutarhassa ja pihassa on aina rautalapiolle tarvetta. Hiekkakasat tarttee kottikärryille kuormata lapiolla, samoin mullat...sitten vielä roiskia pitkin pihojakin.

Se on ihan mukavaa hommaa. Vaihtaa välillä kätisyyttä, niin ei kuormitu toispuolisesti. 😃

Taloremppaa kun tehtiin 90-luvun lopulla, siellä riitti lapioitavaa. Talon lattiat auki, sieltä puruja kuormakaupalla pois ja siteen päästiin maaperään käsiksi. Oli kasattu kiviä läjäpäin joskus 40- luvulla lattian alle ja kaikenlaista sekalaista mujua.

Huh..sitten piti hiekkaa heittää betonimyllyyn ja säkkisementtiä joukkoon, vettä perään ja eiku oyörimään..sen jälkeen ne kärrättiin muottiin ja lapiolla sötkötin mäskiä.😅

Kyl oli kiwaa!!

Samoja hommia on tullut tehtyä. Velipojan taloa kun rempattiin, niin siellä oli betoniportaiden täytteeksi laitettu talon ylimääräinen lasitavara

• pujotteIija kirjoitti:

Samoja hommia on tullut tehtyä. Velipojan taloa kun rempattiin, niin siellä oli betoniportaiden täytteeksi laitettu talon ylimääräinen lasitavara

Tuosta löytyi rappusista, kun pilkottiin ne, niin vanhan polkupyörän runko. Palasina, ja purkkeja. Tilkkeenä oli hirsien välissä sammalta ja rintaliivit. :P

Vintillä oli sen miljoona lääkepurkkia ja viinapulloja. Iän ikusen vanhoja. Ja aikakausilehtiä oli pinkkoja. Muutamia vanhoja sanomalehtiäkin löytyi.

• Likinäkörillitäti

Kauan sitten jouduin tekemään lapiotyötä, mutta en kerro, missä.

• Lapiohommia tehty sekä työkseen että vapaa-aikana.

Noita uusavuttomia oli kyllä jo 25 vuotta sitten kun olin armeijassa. Ei siellä kaikki olleet käyttäneet kirvestä ja sahaa elämänsä aikana. Näistäkin ketkä eivät olleet käyttäneet niin vanhimmat 27vuotiaita..

• KarjujenKuningas

Kaksi soralapiota tuli kulutettua loppuun mitä moninaisimmissa puuhissa. Niillä tuli tapettua mm. kyykärmeitä jotain 35 - 40 kpl.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      91
      8328
    2. Jos jokin ihme

Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      92
      6435
    3. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      58
      6284
    4. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      34
      4931
    5. Onko yhtään ikävä

Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      45
      3331
    6. Miksi halusit

Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      50
      3285
    7. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      57
      3192
    8. Sinulle J mies

Hyvää joulua ❤️
      Ikävä
      44
      2869
    9. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      51
      2826
    10. Mikä tarkoitus tällä kaikella

On ollut? Osaatko vastata tähän?
      Ikävä
      53
      2807
    Aihe