Palkkatuella työskentely?

Aktiivimallina

En ole elämässäni kuin yhden kerran ollut tukityöllistettynä.Näen kuitenkin vanhoja tuttuja
asukastuvilla,kierrätyskeskuksissa yms. paikoissa.Tällaiset työt eivät varmaan johda työllistymiseen
mutta ehkä niissä tienaa hieman enemmän kuin pelkällä työmarkkinatuella jota aktiivimalli leikkaa.
Kuinka usein 10 vuoden aikana pystyy saamaan palkkatukea eli paljonko paremmin tienaa palkkatukihommissa pitkällä aikavälillä verrattuna siihen että on jatkuvasti työttömänä kuten minä olen?

5

51

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Palkkatukihommista maksetaan TES:n mukaista palkkaa.Palkkatukihommien tienistit riippuvat siis lähinnä siitä, saako palkkatuetun kokopäivä- vai osa-aikatyön. Yhdistysten osa-aikatöissä (20 - 25 tuntia viikossa) tienaa yleensä reilun tonnin kuussa. Päälle tulee mahdollisuus saada soviteltua päivärahaa, jolloin kokonaistienistit liikkuvat luokassa 1300€/kk.

      Parasta palkkatukiduunissa on, että kun on vuoden palkkatukitöissä ei työkkäri ahdistele tyrkyttämällä työkokeilua , tyhjänpäiväisiä kursseja tai yritä sysätä TYP:iin kuntouttavaan työtoimintaan askartelemaan pääsiäistipuja. Työssäoloehto tulee täyteen n. 8 kk palkkatukitöissä > pääsee 400 päiväksi ansiosidonnaiselle, joka on aina enemmän kuin kelan päivärahat. Lisäksi sekä palkka että ansiosidonnainen/peruspäiväraha kerryttävät eläkettä, työmarkkinatuki ja sossun raha ei.

      Kokonaisuutena palkkatukihommissa pääsee rahallisesti aina voiton puolelle verrattuna siihen että vetelehtisi pelkällä työmarkkinatuella. Palkkaa myös verotetaan kevyemmin kuin työttömyysetuuksia.

      Palkkatukityö on myös CV:ssä aito ja oikea työsuhde, asialla on merkitystä, jos haluaa työllistyä vapaille markkinoille.

      • Anonyymi

        suosittelen lämpimästi. itse käynyt sen läpi. :)


    • Anonyymi

      Pitääpä kommentoida palkkatukitöihin. Olen ollut usean kerran palkkatuella töissä erilaisissa yhdistyksissä ja kunnalla. Palkkatuettu työ on työttömän kannalta paras vaihtoehto, koska tosiaan silloin saa jo jonkun verran palkkaa. On aivan tuurista kiinni, pääseekö hyvään paikkaan vai huonoon. Itsellä kävi loppujen lopuksi hyvin ja tänä päivänä olen vakituisessa työssä. Aina kannattaa ottaa vastaan palkkatuettu työ.

    • Anonyymi

      Minulla on myös hyviä kokemuksia palkkatukityöstä, olin kaupungin hommissa työkin vastasi koulutustani ja sain kaikki kokemusvuosilisät. Työsuhteen päätyttyä lomakorvaukset ja -rahat. Ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin työttömänä olo (varsinkin taloudellisesti) tai palkaton työkokeilu (johon en ikinä ole suostunut).

    • Anonyymi

      TE-keskus sanelee palkkatuen säännöt. Eli palkkatuella olian pitää saada väähintään TES:in muikaista palkkaa ja siitä työn antajlle TE-keskus maksaa tietyn ajan 50 %. Jos työt lopppuu tämän jälkeen ja työrupeama on ollut tarpeeksi pitkä niin ainahan pääsee vaikka ansisidonnaiselle joka voi olla sen tietyn ajan vaikka 1500 € / kk .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1535
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe