Kristinuskon arvoperusta on hyöty, koska se perustuu Jumalan kuolemalla oman pelastuksen tavoitteluun. Ja jos tavoittelee hyötyä, niin eikö se ole ahneutta?
Kristinuskon arvoperusta on hyöty
46
<50
Vastaukset
- uskalanpaepäillä1
Kun Filon Aleksandrialainen tutki Raamattu ja sen tekstejä yli 2000 vuotta, ja ennen kuin Paavali oli tehnyt syntiensovitusoppinsa ja keksinyt sanan synti, niin siinä ei arvoperustana ollut hänen opeillaan hyöty, vaan hyveet.
Filon katsoi, että moraaliset hyveet menevät opettamisen ja harjoittamisen edelle, eikä hyve ole kovan työn tulos, vaan itsekseen kypsyvä hedelmä.
Eedenin puutarha oli Filonille "Jumalan viisaus" ja myös "Jumalan Logos" ja "hyve". Perustavin hyve oli hyvyys, ja siitä seurasivat neljä kardinaalihyvettä — käytännöllinen viisaus, rohkeus, oikeamielisyys ja kohtuullisuus (φρόνησις, ἀνδρία, σωφροσύνη, δικαιοσύνη).
Ajatus hyötyä Jumalan kuolemalla pelastukseksi on universumin mitan päässä ennen Paavali olleista opetuksista liittyen hyvään ja oikeaan.
Oletteko te aivan varmoja, että ahneudella ja hyödyllä saavutetaan pelastus?- vajakkijeesustelu
Toisten hedelmien poiminta se vasta moraalitonta on.
- nuori_ilmiö
Kreationismi syntyi vasta puolustuksena ja vastaliikkeenä 1800 -luvulla tieteen hyökkäuksestä uskontoja vastaan.
- kui2
Kiitos noista hyveistä, poimin talteen ne. :)
Kysynpä vielä kolmanne kerran, että mitä SINÄ tarkoitat arvoperustalla 🤓❓
- mitäpoistettujamiksi1
Osaatko sinä lukea? Sinun pitää lukea mitä sana arvo tarkoittaa, jos et tiedä, ja sitten ajatella, että mitä tarkoittaa sana perusta, lähtökohta. Enhän minä voi sinulle ymmärrystä antaa, hyvä ihminen, jos et ymmärrä lukemaasi. Katso wikipediasta sana arvo. En minä näe tässä mitään sinun kysymyksiä ennen tätä. Onko ne sensuroitu siitä edeltä?
mitäpoistettujamiksi1 kirjoitti:
Osaatko sinä lukea? Sinun pitää lukea mitä sana arvo tarkoittaa, jos et tiedä, ja sitten ajatella, että mitä tarkoittaa sana perusta, lähtökohta. Enhän minä voi sinulle ymmärrystä antaa, hyvä ihminen, jos et ymmärrä lukemaasi. Katso wikipediasta sana arvo. En minä näe tässä mitään sinun kysymyksiä ennen tätä. Onko ne sensuroitu siitä edeltä?
Jos olisit käyttänyt aikasi oikein olisit jo noille merkeillä kertomut mitä arvopohja sinulle mekitsee 😃
- eiolearvoperustaa1
Ilmeisesti ne muut kohdat, joissa kysyt, että mitä tarkoittaa arvoperusta ovat jossakin toisessa ketjussa. Arvoperusta on sellainen asia, joka määrää esimerkiksi ihmiselle itselleen hänen kaikki valintansa ja tekonsa - se ei ole päätetty asia tai että ihminen itse aina edes tiedostaisi sitä.
Kerran oli hyvä neuvo, että miten ihminen voi tutkia oman arvoperustansa arvomaailmansa: riittää kun katsoo kukkaroonsa, että mihin rahansa käyttää. Tämäkin on jo hyvä lähtökohta.
Eli kun kysyn kristinuskon arvoperustaa, se tarkoittaa sitä, että mihin kristiuskon uskovaiset uskonsa perusteella suuntaavat omat valintansa ja tekonsa. Mikä on se kompassi ja mihin se näyttää?
Filon Alksandrialaisen filosofiassa ihmisen tekojen valinnat määrää hyveet, joita kohti pyritään.
Syntiensovitusoppiin perustuvalla paavalilaisella uskonnolla ei ole ollenkaan arvoperustaa - moraalia ja etiikkaa - koska kukaan uskovainen ei edes tiedä mitä ja mikä tuollainen asia/sana edes on.
Ymmärrätkö? - mahdollisuustodistaa1
usko.vainen kirjoitti:
Jos olisit käyttänyt aikasi oikein olisit jo noille merkeillä kertomut mitä arvopohja sinulle mekitsee 😃
Nyt olen kertonut, mutta edelleen ymmärrys jää sinun varaan. Miten kävi? Ymmärrätkö?
Se miksi painostin sinua etsimään ja lukemaan johtui siitä, että tällä syntiensovitusopilla - joka ei perustu hyveisiin - Filon Aleksandrialainen väittää koko moraalin tuhoutuvan, ihmisen menettävän arvostelukykynsä.
Katsoin, että löytyykö sinulta tietoa, ymmärrystä ja arvostelukykyä. Annoin siis sinulle mahdollisuuden.
<<<Tämän moraalisen kuoleman pahin seuraus on Filon Alexandrialaisen mukaan täydellinen tietämättömyys ja arvostelukyvyn voiman menettäminen, ja kun arvostelukyky petää, on tietämätön, jolloin ryhtyy pitämään vääriä arvoja oikeina, ja tekemään vääriä johtopäätöksiä, ja totuutta etsitään vain sanoja vääntämällä, jolloin koko totuus tuhoutuu.<<<
No, et käyttänyt sitä mahdollisuutta. eiolearvoperustaa1 kirjoitti:
Ilmeisesti ne muut kohdat, joissa kysyt, että mitä tarkoittaa arvoperusta ovat jossakin toisessa ketjussa. Arvoperusta on sellainen asia, joka määrää esimerkiksi ihmiselle itselleen hänen kaikki valintansa ja tekonsa - se ei ole päätetty asia tai että ihminen itse aina edes tiedostaisi sitä.
Kerran oli hyvä neuvo, että miten ihminen voi tutkia oman arvoperustansa arvomaailmansa: riittää kun katsoo kukkaroonsa, että mihin rahansa käyttää. Tämäkin on jo hyvä lähtökohta.
Eli kun kysyn kristinuskon arvoperustaa, se tarkoittaa sitä, että mihin kristiuskon uskovaiset uskonsa perusteella suuntaavat omat valintansa ja tekonsa. Mikä on se kompassi ja mihin se näyttää?
Filon Alksandrialaisen filosofiassa ihmisen tekojen valinnat määrää hyveet, joita kohti pyritään.
Syntiensovitusoppiin perustuvalla paavalilaisella uskonnolla ei ole ollenkaan arvoperustaa - moraalia ja etiikkaa - koska kukaan uskovainen ei edes tiedä mitä ja mikä tuollainen asia/sana edes on.
Ymmärrätkö?Sinä et taida edes ymmärtää mitä minä SINULTA kysyn. Olen kärsivällinen ihminen ja kysyn vielä kerran. Lue kysymys huolella ennen kuin tartut näppiksiin ja vastaa siihen mitä kysyn.
Kysynpä vielä neljännen kerran, että mitä SINÄ tarkoitat arvoperustalla 🤓❓- määritelmäriittää1
Minä tietysti tarkoitan arvoperusteella juuri sitä mitä arvoperuste määriteltynä tarkoittaa - olen tiedeihminen, en minä muodosta mielipidettä siitä mikä on jo valmiiksi määritelty.
- arvoperusta1
Mutta on tietysti mahdollista, että muotoilet lauseesi täysin väärin, ja tarkoitatkin sitä, että minkä minä näen kristinuskon arvoperusteena olevan. Tai voit jopa kysyä, että mikä minun mielestä se arvoperuste sitten kuuluisi olla - mutta nämähän olen tähän ja muuallekin kirjoittanut moneen kertaan, joten tuskin tätäkään tarkoitat. Ehkä vaan kaipaat sitä kuuluisaa mielipidettä, etkä osaa lukea viestiä, tekstiä, jos et löydä mielipidettä. Tämäkin vaihtoehto on mahdollinen.
määritelmäriittää1 kirjoitti:
Minä tietysti tarkoitan arvoperusteella juuri sitä mitä arvoperuste määriteltynä tarkoittaa - olen tiedeihminen, en minä muodosta mielipidettä siitä mikä on jo valmiiksi määritelty.
Et siis edes tiedä mistä yrität keskistella 😏
arvoperusta1 kirjoitti:
Mutta on tietysti mahdollista, että muotoilet lauseesi täysin väärin, ja tarkoitatkin sitä, että minkä minä näen kristinuskon arvoperusteena olevan. Tai voit jopa kysyä, että mikä minun mielestä se arvoperuste sitten kuuluisi olla - mutta nämähän olen tähän ja muuallekin kirjoittanut moneen kertaan, joten tuskin tätäkään tarkoitat. Ehkä vaan kaipaat sitä kuuluisaa mielipidettä, etkä osaa lukea viestiä, tekstiä, jos et löydä mielipidettä. Tämäkin vaihtoehto on mahdollinen.
Jännää, että olet keskustelupalstalla eikä sinulla ole mielipidettä 😃
- vaikeatilanne1
Eikö olekin kummallista!
Mutta tiedätkö, fakta-asiat on vain fakta-asioita - kuten se mitä tarkoittaa sana arvoperusta. Ei niistä tosiaankaan tarvitse muodostaa mielipidettä. Ja kristinuskollakin on oppinormisto - huolimatta siitä onko joku jotakin mieltä tuosta uskonnosta tai niistä opeista.
Ja minä kerron teille, joilla on näitä mielipiteitä, jotka eivät ole faktoja, että mitä ovat tosiasiat, eli nämä faktat kristinuskon oppinormistossa, johon teidän uskonne perustuu ilman mielipidettä.
Ongelma vaan on se, että kun on aivot, teillä, jotka ymmärtävät vain mielipiteet, sinne ei mene päähän yhtään tosiasiaa eli faktaa.
Mitähän tämän asian kanssa voisi tehdä? - erikoista1
Minusta on mielenkiintoista, että teillä taas on mielipide kristinuskosta, vaikka te ette edes tiedä, että mihin teidän käsketään vakaasti uskoa. Kyllä minä ainakin tutkisin ja katsoisin, että mihin käsketään vakaasti uskoa.
vaikeatilanne1 kirjoitti:
Eikö olekin kummallista!
Mutta tiedätkö, fakta-asiat on vain fakta-asioita - kuten se mitä tarkoittaa sana arvoperusta. Ei niistä tosiaankaan tarvitse muodostaa mielipidettä. Ja kristinuskollakin on oppinormisto - huolimatta siitä onko joku jotakin mieltä tuosta uskonnosta tai niistä opeista.
Ja minä kerron teille, joilla on näitä mielipiteitä, jotka eivät ole faktoja, että mitä ovat tosiasiat, eli nämä faktat kristinuskon oppinormistossa, johon teidän uskonne perustuu ilman mielipidettä.
Ongelma vaan on se, että kun on aivot, teillä, jotka ymmärtävät vain mielipiteet, sinne ei mene päähän yhtään tosiasiaa eli faktaa.
Mitähän tämän asian kanssa voisi tehdä?Voit alkaa vaikka pelata vedeopelejä 🤓
Aika onneton aloitus. Katsokaa kedon kukkia. Kun aurinko paistaa, ne avaavat nuppunsa ja kasvavat. Kun sataa, kukat virkistyvät ja saavat voimia kasvaa vieläkin kauniimmaksi kukaksi.
Samoin kun syntinen ihminen saa osakseen Jumalan armon, niin paisteen kuin sateenkin, tietenkin hän kääntää kasvonsa kohti Jeesusta ja kasvaa vähitellen Jumalan lapseksi rakkauden ympäröimänä. Onko siitä hyötyä ihmiselle? Tottakai on.
Mitä järkeä on tietoisesti elää ensin koko elämänsä pimeässä ja janoisena ja sen jälkeen joutua vielä kadotukseen? Ei mitään järkeä!
Kun kerran yksinkertaisin kukkakin luonnollisesti ymmärtää mikä hänelle on hyväksi, niin miten sitten ihmisen pitäisi hyljätä Jumalan armo vain koska siitä sattuu olemaan hyötyä? Pois se. Elämä on parempi kuin kuolema. Iankaikkinen elämä on vieläkin parempi.
Valitse siis sinäkin hyvä osa, sillä sitä ei sinulta oteta pois. :)- filoninsielutiede1
Kiitos vastauksesta - juuri niin, uskonnon arvoperusta on hyödyssä, ja sopii oikein hyvin myös, että vertaat tilannetta kasvin ymmärrykseen. Ja kiitos armotarjouksesta, mutta en tarvitse sitä, koska minä valitsin Filon hyveet, koska ne estävät sielua vahingoittumasta - muistaakseni myös Jeesus mainitsi jotakin sielun vahingoittumisesta.
Sielu herää ihmisessä aistien kautta, kertoo Filon, ja tulee ihmisen eläessä aina enemmän ja enemmän kulkemaan aistinautintoja kohti. Sitten ihminen oppi haluamaan ja vaatimaan ja puhumaan halusta ja haluamisesta. Ja kun omistautuu oikein ruumiille, niin tämä johtaa lopulta sietämättömään elämään, ja tästä sielu ärtyy ja alkaa hillitön - Freud sanoisi Idin, halumaailman - jatkuva pommitus. Sielun tilaa hän kuvaa levottomaksi ja kivuliaaksi - uskovaiset osaavat hyvin kuvata tuota oloa, josta seuraa alinomainen sisäinen tyhjyys ilman kilvoittelua ja jatkuvaa Jumalan armokuolemaa sekä ehtoollista.
Tässä on vain se vika, että tilanne edelleenkin tuottaa jatkuvaa halua, joka ei tyydyty koskaan, ja sitten lopputuloksena on täydellinen moraalisen halpamaisuuden tila, kaikki velvollisuudentunteet häviää ja koko sielu on korruptoitunut - eli on lahjottavissa vaikka minkälaisella nautinnolla, muyys sielusta ei säily pienintäkään osaa, joka voisi ihmistä enää auttaa. Tässä sitten tarvitaan se Jumalan kuoleman armo, kun ei enää kestetä itseäkään.
Tämän moraalisen kuoleman pahin seuraus on Filon Alexandrialaisen mukaan täydellinen tietämättömyys ja arvostelukyvyn voiman menettäminen, ja kun arvostelukyky petää, on tietämätön, niin ryhtyy pitämään vääriä arvoja oikeina, ja tehdään vääriä johtopäätöksiä, ja totuutta etsitään vain sanoja vääntämällä, jolloin koko totuus tuhoutuu.
Kaiken tämän pystyy välttämään olemalla haluamatta, eli olen samaa mieltä kuin Filon Aleksandrialainen, että sielun tuhoutumisen pystyy estämään vain kardinaalihyveillä - käytännöllisellä viisaudella, jota saa hankittua hankkimalla mahdollisimman paljon tietoa ja opiskelemalla, sitten pitää olla rohkea ja uskaltaa ottaa ns. härkää sarvista tilanteiden niin vaatiessa, ja pitää olla oikeudenmukainen kaikissa asioissa ja on pidettävä yllä kohtuullisuutta kaikissa asioissa.
Näin me ihmiset ollaan erilaisia. Tämä siis on samaa kuin Jeesuksen opetukset. - sanoijeesus1
Mitä hyödyttää ihmistä, jos hän voittaa omakseen koko maailman mutta menettää sielunsa?
- hänylemmyydessä1
Nimerkki Yksi.uskis kirjoittaa:
<Valitse siis sinäkin hyvä osa, sillä sitä ei sinulta oteta pois. :)<
Minä en valitse, mutta Jumala voi valita minut, jos olen sen arvoinen - arvottomat ja pahat sielut tuhoutuvat, kertoi paavi poistaessaan kristinuskosta synti-sanan, kertomalla, ettei helvettiä ole ja vaakuuttamalla, että uskovaisuudella ei ole mitään meritystä, vaan ateistit ja uskovaiset ovat täysin samassa asemassa, kun toimivat omantuntonsa mukaan.
Se, että tulisi valituksi, edellyttää kaitaa tietä ja ahtaasta portista menemistä, oman itsen muuttamista ja hiomista - moraalia ja etiikkaa. Näin vakuuttaa Jeesus.
Mikä on saanut sinut edes kuvittelemaan - viitaten edellä olevana taivaspaikkamainospuheeseesi - että sitä niksnaks vaan valitaan Jumalankin kyseessä ollessa ihan mitä HALUTAAN? hänylemmyydessä1 kirjoitti:
Nimerkki Yksi.uskis kirjoittaa:
<Valitse siis sinäkin hyvä osa, sillä sitä ei sinulta oteta pois. :)<
Minä en valitse, mutta Jumala voi valita minut, jos olen sen arvoinen - arvottomat ja pahat sielut tuhoutuvat, kertoi paavi poistaessaan kristinuskosta synti-sanan, kertomalla, ettei helvettiä ole ja vaakuuttamalla, että uskovaisuudella ei ole mitään meritystä, vaan ateistit ja uskovaiset ovat täysin samassa asemassa, kun toimivat omantuntonsa mukaan.
Se, että tulisi valituksi, edellyttää kaitaa tietä ja ahtaasta portista menemistä, oman itsen muuttamista ja hiomista - moraalia ja etiikkaa. Näin vakuuttaa Jeesus.
Mikä on saanut sinut edes kuvittelemaan - viitaten edellä olevana taivaspaikkamainospuheeseesi - että sitä niksnaks vaan valitaan Jumalankin kyseessä ollessa ihan mitä HALUTAAN?Kiitos kaunis kommentistasi. Etkö tosiaankaan tiedä mihin Raamatun jakeeseen viittasin tuolla "hyvän osan valinnalla"?
- nomihin1
En tiedä. No mihin? Mielenkiintoista lukea.
nomihin1 kirjoitti:
En tiedä. No mihin? Mielenkiintoista lukea.
No, niin minä vähän arvelinkin. :)
Luukas 11:38-42: "Jeesus vaelsi eteenpäin opetuslastensa kanssa ja tuli erääseen kylään. Siellä muuan nainen, jonka nimi oli Martta, otti hänet vieraakseen. Martalla oli sisar, Maria. Tämä asettui istumaan Herran jalkojen juureen ja kuunteli hänen puhettaan. Martalla oli kädet täynnä työtä vieraita palvellessaan, ja siksi hän tuli sanomaan: »Herra, etkö lainkaan välitä siitä, että sisareni jättää kaikki työt minun tehtäväkseni? Sano hänelle, että hän auttaisi minua.» Mutta Herra vastasi: »Martta, Martta, sinä huolehdit ja hätäilet niin monista asioista. Vain yksi on tarpeen. Maria on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois.»"filoninsielutiede1 kirjoitti:
Kiitos vastauksesta - juuri niin, uskonnon arvoperusta on hyödyssä, ja sopii oikein hyvin myös, että vertaat tilannetta kasvin ymmärrykseen. Ja kiitos armotarjouksesta, mutta en tarvitse sitä, koska minä valitsin Filon hyveet, koska ne estävät sielua vahingoittumasta - muistaakseni myös Jeesus mainitsi jotakin sielun vahingoittumisesta.
Sielu herää ihmisessä aistien kautta, kertoo Filon, ja tulee ihmisen eläessä aina enemmän ja enemmän kulkemaan aistinautintoja kohti. Sitten ihminen oppi haluamaan ja vaatimaan ja puhumaan halusta ja haluamisesta. Ja kun omistautuu oikein ruumiille, niin tämä johtaa lopulta sietämättömään elämään, ja tästä sielu ärtyy ja alkaa hillitön - Freud sanoisi Idin, halumaailman - jatkuva pommitus. Sielun tilaa hän kuvaa levottomaksi ja kivuliaaksi - uskovaiset osaavat hyvin kuvata tuota oloa, josta seuraa alinomainen sisäinen tyhjyys ilman kilvoittelua ja jatkuvaa Jumalan armokuolemaa sekä ehtoollista.
Tässä on vain se vika, että tilanne edelleenkin tuottaa jatkuvaa halua, joka ei tyydyty koskaan, ja sitten lopputuloksena on täydellinen moraalisen halpamaisuuden tila, kaikki velvollisuudentunteet häviää ja koko sielu on korruptoitunut - eli on lahjottavissa vaikka minkälaisella nautinnolla, muyys sielusta ei säily pienintäkään osaa, joka voisi ihmistä enää auttaa. Tässä sitten tarvitaan se Jumalan kuoleman armo, kun ei enää kestetä itseäkään.
Tämän moraalisen kuoleman pahin seuraus on Filon Alexandrialaisen mukaan täydellinen tietämättömyys ja arvostelukyvyn voiman menettäminen, ja kun arvostelukyky petää, on tietämätön, niin ryhtyy pitämään vääriä arvoja oikeina, ja tehdään vääriä johtopäätöksiä, ja totuutta etsitään vain sanoja vääntämällä, jolloin koko totuus tuhoutuu.
Kaiken tämän pystyy välttämään olemalla haluamatta, eli olen samaa mieltä kuin Filon Aleksandrialainen, että sielun tuhoutumisen pystyy estämään vain kardinaalihyveillä - käytännöllisellä viisaudella, jota saa hankittua hankkimalla mahdollisimman paljon tietoa ja opiskelemalla, sitten pitää olla rohkea ja uskaltaa ottaa ns. härkää sarvista tilanteiden niin vaatiessa, ja pitää olla oikeudenmukainen kaikissa asioissa ja on pidettävä yllä kohtuullisuutta kaikissa asioissa.
Näin me ihmiset ollaan erilaisia. Tämä siis on samaa kuin Jeesuksen opetukset.Kiitos kommentistasi. Valitettavasti en todellakaan tarkoittanut, että kristinuskon arvoperusta on vain ja ainoastaan hyöty. Pikemminkin se on vain usko Jeesukseen, Jumalan armo ja rakkaus. Niiden avulla ihmisestä voi tulla se mikä hän todella on: Jumalan lapsi. Tämä siis pienenä tarkennuksena, koska ilmeisesti olin kirjoittanut tärkeimmät asiat liiaksi rivien väliin.
Filonin opetukset eivät valitettavasti ole miltään oleellisilta osiltaan samaa kuin Jeesuksen opetukset.- totuuseiniinsomaa1
Filon kohtuuden, rohkeuden ja oikeudenmukaisuuden sielullisella hyveopilla ei todellakaan ja valitettavasti ole mitään tekemistä kristinuskon paavalilaisen uskontonormiston kanssa, mutta Jeesuksen opetuksiin ne kyllä matsaavat, kun otetaan huomioon, että kaikkinainen evankeliumeiden jumalanpoikapalvontaköllöttely jalkojen juuressa tositoimien sijasta on Raamattuun lisättyä evankeliumihöttöä. Joku kuvitteli ehkä tekevänsä jopa hyvän työn palvonta-alttarille tehdessään tämän kauniin jumalointikohtauksen.
- moraalikato1
<<Niiden avulla ihmisestä voi tulla se mikä hän todella on: Jumalan lapsi. <<
Tärkeintä ei ole olla lapsi, vaan tulla vastuuntuntoiseksi aikuiseksi. totuuseiniinsomaa1 kirjoitti:
Filon kohtuuden, rohkeuden ja oikeudenmukaisuuden sielullisella hyveopilla ei todellakaan ja valitettavasti ole mitään tekemistä kristinuskon paavalilaisen uskontonormiston kanssa, mutta Jeesuksen opetuksiin ne kyllä matsaavat, kun otetaan huomioon, että kaikkinainen evankeliumeiden jumalanpoikapalvontaköllöttely jalkojen juuressa tositoimien sijasta on Raamattuun lisättyä evankeliumihöttöä. Joku kuvitteli ehkä tekevänsä jopa hyvän työn palvonta-alttarille tehdessään tämän kauniin jumalointikohtauksen.
Ja höpölöpö. Et selvästikään tunne Raamattua joten tuo on pelkkää spekulaatiota eikä todista mitään.
moraalikato1 kirjoitti:
<<Niiden avulla ihmisestä voi tulla se mikä hän todella on: Jumalan lapsi. <<
Tärkeintä ei ole olla lapsi, vaan tulla vastuuntuntoiseksi aikuiseksi.Älä ota kaikkea niin kirjaimellisesti. Rentoudu vähän ja ota iisisti.
- uppoavasaatananpalvonta1
Toinen uskovainen ehdottaa videopelejä uskontonormiston tutkimisen sijasta, ja toinen uskovainen kehottaa ottamaan iisisti, kun ryhtyy ihmettelemään, että Jumalan murhaa palvotaan Jumalan verenjuonnilla ja ruumiinsyönnillä?!
Vähemmän rentoutumista toivon kaikilta muiltakin asian tajuavilta, että tämä saatanallinen oppi, jota teologian tohtori Tarkki kutsuu vampyyriuskonnoksi saataisiin kiskottua kunnolla päivänvaloon, ja koko läntinen maailma ihmettelemään, että miten tällainen uskonto on koskaan päässyt tällaiseen valtaa missä se on ollut, kun puun hedelmiäkin pengotaan päivänvaloon. - UskoTaiElä
sanoijeesus1 kirjoitti:
Mitä hyödyttää ihmistä, jos hän voittaa omakseen koko maailman mutta menettää sielunsa?
Niinpä. Eikös se jeesuksenne niitä keräile. Hukkaan männöövät sielut ja elämät.
- hyödytonhousuissasi
Vertaisverkko.
Jos ihminen haluaa pahaa = varastaa, kiusaa muita, aiheuttaa tuhoa, tekee väärin = vertaisverkko löytyy grillaamosta.
Jos taas ihminen rakastaa, haluaa hyvää, haluaa toimia oikein, hyvä mieli jne = vertaisverkko taivaassa.
Jokainen voi ihan itse hakea kaverinsa jotka ovat siis tässä tapauksessa vertaisverkon sisällä.
Vertaisverkko = saman tyyppiset ihmiset, omanlaiset ihmiset, samaa haluavat ihmiset jne.
Vertaisverkko on tässä yhteydessä siis se, että koska tuomio on oikea, kukin saa juuri sitä, mitä on koko elämänsä halunnutkin. Jeesus on oikeudenmukainen ja antaa kaikille oikeutta oikealla tavalla.- uskova-lapsi
eli sun teorian mukaan mulla on skitsofrenia koska halusin sitä?
- TriplaXXXX
Olen aloittajan kanssa vähän samaa mieltä. Toki kristinuskossa myös varoitellaan mammonan tavoittelun vaaroista ja väitetään mm. että rikkaan miehen on vaikeampi päästä taivaaseen kuin kamelin mennä neulansilmän lävitse. Mutta kyllä kristinuskossa loppupelissä tavoitellaan pitkälti taloudellista hyötyä. Etenkin tämä on nähtävissä ns. arvokonservatiivien maailmankatsomuksessa joka on selkeästi oikeistolainen ja jossa rahallisen hyödyn tavoittelu on kaiken keskiössä. Se näkyy mm. hyvin valikoivana maailmankatomuksena: faktoiksi hyväksytään mielellään kaikki sellaiset asiat jotka on helposti muutettavissa rahaksi.
- testihenkilöt1
Hyötyajatus aloitusviestissä ei koskenut mammonaa, vaan kuviteltua kuoleman jälkeistä elämää.
Tämä on äärimmäisin ahneuden maksimoinnin huippu: Usko eläessäsi Jumalan kuolemaan, niin saat oman taivaspaikan kuoltuasi ja sitten siunataan maaksi.
Ja tätä kutsutaan uskonnoksi. Kyllä se sitä onkin - uskoon perustuvaa ajattelua - mutta tarjouksen tekee kyllä itse Saatana.
Ei kenelläkään muulla kuin Saatanalla ole mitään tarvetta Jumalan kuolemalle, eikä tällaisen tarjouksen tekemiselle. Tässä on sielut kaupan - kuten Ilmestyskirjassa lukeekin, Saatana saa tehdä tarjouksensa, jotta puhalletaan akanat pois jyvistä, kun vilja kypsyy.
Kaikkivoipa Jumala ei tule ihmiseksi vain kuollakseen Jumalana ja huutaakseen ristillä itselleen; miksi miksi minä hylkäsin itseni! käskien syödä kuolemansa julistamiseksi - konkreettisena tapahtumana - ruumistaan ja juoda vertaan.
Kyseessä on intiaaneilta tunnettu okkultinen riitti, jolla pidetään vihollinen kuolleena - kuten Paavali antaessaan tiedoksi ehtoollisen asetussanat: tehkää näin julistaaksenne Herran kuolemaa. Löytyy Raamatusta.
Mutta mitä Jumalalle olisi hyödyttänyt luoda ihmiselle vapaata tahtoa, jos ei olisi antanut ihmiselle myös mahdollisuutta valita. - nautinnonhalua1
Eri asia on sitten, että kuka antaa ihmiselle ymmärryksen tuon valinnan tekemiseen?
Jos uskomme Filon Aleksandrialaista, joka jakaa ihmisen fyysiseen kehoon ja sielulliseen osaan, niin hänen mukaansa tieto antaa ymmärryksen, koska fyysisiin aisteihin perustuva etenevä nautinnonhalu vain lopulta tuhoaa ja korruptoi sielun.
Ja kun uskonnon normistosta kaivaa esille vaikka miten omituista ja totuuteen perustuvaa ihmisuhrikulttia kristinuskonormistosta, niin minulla ei ainakaan ole pienintäkään epäilystä siitä, että tämä totuuteenkaan perustuva tieto saisi yhdenkään tosiuskovaisen epäilemään omaa kuvittelemaansa, perusteetonta armoetuaan uskolla Jumalan kuolemaan. Ahneuden voima on rajaton.
Mutta todellisuudessa Jeesus oli tullut tuomaan ihmisen pelastukseksi tiedon - ei ruumiissaan Jumalan fyysistä kuolemaa. Jos Raamatussa lukee mitään Jeesuksen sanomana hänen kuoleman armoa antavasta voimasta, se on evankeliumilisäystä Jumalan poika -ideaan paavalilaisten tapaan.
Tässä katkelmassa on laitettu jopa nautinnonhalu hyveeksi Jeesuksen kannustavalla kommentilla. Aika julkeaa, sanoisin, mutta tekijät ilmeisesti ovat ajatelleet, että tarkoitus pyhittää keinot - ovathan he vain Jumalan asialla erottelemassa jyvät akanoista.
<<<Martalla oli sisar, Maria. Tämä asettui istumaan Herran jalkojen juureen ja kuunteli hänen puhettaan. Martalla oli kädet täynnä työtä vieraita palvellessaan, ja siksi hän tuli sanomaan: »Herra, etkö lainkaan välitä siitä, että sisareni jättää kaikki työt minun tehtäväkseni? Sano hänelle, että hän auttaisi minua.» Mutta Herra vastasi: »Martta, Martta, sinä huolehdit ja hätäilet niin monista asioista. Vain yksi on tarpeen. Maria on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois.<<< - metkakoukku1
Usko eläessäsi Jumalan kuolemaan, saat kuoltuasi paratiisipaikan, mutta onko Jumalalla paratiisia kuolemasi jälkeen, jos jo eläessäsi tapoit Jumalan?
- ryhtiä.nyt
Mikä ihmeen vimma pastalla on laittaa samoista aiheista aloituksia? Tuolla on jo aloitus laitettu samana päivänä noin viisi tuntia aiemmin otsikolla 'Mikä on kristinuskon arvoperusta'.
Palsta on sotkettu trollailulla. Ateistit känisee keskenään ja haukkuu toisiaan samoista asioista jatkuvasti. Myrkkyä on joidenkin kieli. - 564578989
Aloittajan mielestä ihmisten pitäisi siis tavoitella helvettiin menemistä, jotta he eivät hyotyisi mitään vaan pikemminkin kärsisivät tappiota. Minun puolestani aloittaja saa kyllä elää oman filosofiansa mukaan.
- dede22dwedede
Aloittaja on gnostislainen trolli ja foliohattu, joka potkii täällä olkiukkojaan.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 94934
Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt54878Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv61798Miehen ja naisen ystävyys
Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa141718- 65665
- 78521
- 39498
- 40486
Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta
ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto86477Olit kyllä niin
Tunnekylmä lopussa että ei ole paluuta enää niihin rakkaudentunteisiin joita joskus koki44467