Itse pääsin viikko sitten aloittamaan päivittäiset 25 km pyörälenkit, kun kelit taas alkoivat jotenkuten sen sallia. Eilen kuitenkin koin aikamoisen järkytyksen katsoessani peiliin - sen mukaan vatsan seudulla oli selkeästi ylimääräistä. Ulkona kesken lenkin näyteikkunoista peilaillessa tätä ei niin huomaa, koska mulla on verrattain pitkät jalat (joihin kilot eivät ensisijaisesti kerry, vaan kertyvät nimenomaan vatsan ja takapuolen tienoille), joten paremmin olen tilanteeni nähnyt kotipeilistä ilman takkia yms. peilaillessa. Olenkin nyt päättänyt tästä päivästä alkaen lisätä toisen samanmoisen lenkin iltaan, jotta päivittäin kertyisi 50 km pyörälenkkiä.
Näin kevään alun kunniaksi haastan myös palstalaiset liikkumaan. Vaihtoehdot ovat:
a) 15 km lenkki päivässä
b) 25 km lenkki päivässä
c) 50 km lenkki päivässä
Toki enemmänkin saa liikkua jos vain haluaa. Ja jos ei ulkoliikunta miellytä tai sielläpäin maata sitä salli, niin haasteen voi suorittaa myös säännöllisellä salitreenillä (niissä vaan on toki vaikeampaa mitata kilometrejä, mutta sanotaan vaikka a) tunnin salitreenit päivässä tai b) 2 tunnin salitreenit päivässä).
Ja sillä ei ole haasteen kannalta mitään väliä oletko jo normaalipainoinen vaiko et - liikuntahan silti piristää ja on terveellistä. :) Itsellekin tuli tänään päivälenkin jälkeen taas hyvä olo, joka on todellakin sen arvoinen että potkin itseni päivittäin liikkeelle.
Haastan palstalaiset liikkumaan
45
<50
Vastaukset
Minä haastan sut syömään vähemmän niin vatsan seudun ylimääräiset lähtee. Jos käyt kauppallisessa ruokalassa otat keiton tai salaatin, kotonakin syöt kevyesti etkä pupella pullaa, suklaata ja sipsejä niin ei oo pakko pyöräillä jos ei jonain päivänä huvitakaan.
Joo siis suklaa ja pullat yms. ovat olleet pannassa nyt noin viikon ajan. Sipsien syönnistä on ikuisuus, varmaan 3 kk.
Kieltämättä suklaaseen (ja pizzaan) tuli sorruttua ihan liian usein juuri niinä "kriittisimpinä" aikoina eli silloin kun en "voinut" säiden takia pyöräillä. Joskus sitä tuli ostettua tekosyistä, esimerkiksi juuri kun ei ollut muutakaan "mielekästä" tekemistä. Nyt lenkit vievät jo sopivasti osan päivästä, niin ei ole tuota tekosyytäkään enää, ja lenkeistä tullut mielihyvä kuitenkin säilyy pidempään kuin herkuttelusta saatu.
Nyt odotankin että tämä yhdistelmä pyörälenkit kevyt ruokavalio (munakas, hernekeitot, yms.) alkavat kantaa hedelmää... Jos noudatan protokollaa tiukasti, niin varmaan kesään mennessä kehtaa käydä taas käydä vaikkapa uimalassa tai rannoilla.palstalutka kirjoitti:
Joo siis suklaa ja pullat yms. ovat olleet pannassa nyt noin viikon ajan. Sipsien syönnistä on ikuisuus, varmaan 3 kk.
Kieltämättä suklaaseen (ja pizzaan) tuli sorruttua ihan liian usein juuri niinä "kriittisimpinä" aikoina eli silloin kun en "voinut" säiden takia pyöräillä. Joskus sitä tuli ostettua tekosyistä, esimerkiksi juuri kun ei ollut muutakaan "mielekästä" tekemistä. Nyt lenkit vievät jo sopivasti osan päivästä, niin ei ole tuota tekosyytäkään enää, ja lenkeistä tullut mielihyvä kuitenkin säilyy pidempään kuin herkuttelusta saatu.
Nyt odotankin että tämä yhdistelmä pyörälenkit kevyt ruokavalio (munakas, hernekeitot, yms.) alkavat kantaa hedelmää... Jos noudatan protokollaa tiukasti, niin varmaan kesään mennessä kehtaa käydä taas käydä vaikkapa uimalassa tai rannoilla.Joo no varmasti alkaa kantamaan hedelmää, väitän että jo pelkästään noilla kevyemmillä eväillä alkaisi vaa'an lukemat pienemään mutta yhdistelmä tietysti hyvä. Se vaan että tuo liikkkuminen sitten aiheuttaa nälätystä ja jos sitten oppii myös syömään lujasti lujan liikkumisen lisäksi paino alkaa taas nousemaan jos liikkumista löysää, siksi keveämpi syöminen minusta parempi kun takaa varmemman lopputuloksen. No toki kohtuuliikkuminen kohtuusyömisen kera varmaan on hyvä, kun ei riehu liikaa ei kroppa sitten ala vaatimaan hevosen annoksia.
- wanhaämmä
2-4 tuntia treeniä päivässä, 2 lepopäivää viikossa 👍
- tai.kuula.mörssäri
Huhhuh. Kilpailetko jossain lajissa? Bikinifitness?
15 km sopii mulla parhaiten, joka päivä ei kyllä ehdi, tai jaksa
Mullapa on sähköfillari.. 😏
Ei oikein vielä viitsi lähteä pyöräilemään. Sen verran sohjoa pyöräteillä ja lätäkköjä tienvarsilla. Ladulla on ihan hyvät luistot näin iltasella tai sitten salilla punttia tai sählyä.
Tuohon ruokailuun pitää itsekkin panostaa, jos laittaisi tavoitteeksi vaikka 80 kilon painon juhannuksena. Tarkoittaa viiden kilon pudotusta.Mulla tipahtaa kohta elävä olento sit taas pystyy liikkumaan normaalisti toivottavasti. Mulle riittää nuo kävelylenkit.😁
- wanhaämmä
Hei sulla oli se juoksumatto! Onko ollut käyttöä?
wanhaämmä kirjoitti:
Nii kotonaan kävelen. Ei ole liukasta.😁 saa kerättyä itselleen tilastoa ainoa ikävä puoli on että tulee kipuja kun yrittää liian rivakasti kävellä.
wanhaämmä kirjoitti:
Mieskin on tehnyt sillä koulutyötä opintoihin kun terveystieto kuulu myös liikunnan seuranta.
wanhaämmä kirjoitti:
Esteenä ei ole keli ja oon sit iltasin syliin nukuttanut pikkuisenkin kävellessä.😁
- wanhaämmä
valtakunta kirjoitti:
Esteenä ei ole keli ja oon sit iltasin syliin nukuttanut pikkuisenkin kävellessä.😁
Saahan siihen tosiaan säädettyä ihan hiipimisvauhdinkin :)
Ei kannata liian rivakasti ainakaan ihan kylmiltään riuhtoa. Hyvän lämmittelyn jälkeen voi paremmin lisätä vauhtia jos siltä tuntuu. Kävelykin on taitolaji, niin hassulta kuin se kuulostaakin. wanhaämmä kirjoitti:
Ei kannata liian rivakasti ainakaan ihan kylmiltään riuhtoa. Hyvän lämmittelyn jälkeen voi paremmin lisätä vauhtia jos siltä tuntuu. Kävelykin on taitolaji, niin hassulta kuin se kuulostaakin.Vanhuksille varmasti hyvä, isänikin pyysin tulla kokeilemaan kun niillä päin on kamalia mäkiä ja isällä on taas vajaatoiminta sydämessä ja mikä olisikaan luonnollisin ja helpoin kun kävelylenkejä tehdä saadakseen kuntoa pidettyä.
Rivakkuutta oon halunnut kun taas
Suositus on 3000 askelta 30 minuutissa.
Mistä johtuen sit tullut kipuja.wanhaämmä kirjoitti:
Ei kannata liian rivakasti ainakaan ihan kylmiltään riuhtoa. Hyvän lämmittelyn jälkeen voi paremmin lisätä vauhtia jos siltä tuntuu. Kävelykin on taitolaji, niin hassulta kuin se kuulostaakin.Ostin aiemmin noin 2- 3vuotta sit muutama vuosi sit joululahjaksi uimahalliin, uimahallikortit mutta pelkäävät pöpöjä nii. Eivät ole käyneet.
wanhaämmä kirjoitti:
Ei kannata liian rivakasti ainakaan ihan kylmiltään riuhtoa. Hyvän lämmittelyn jälkeen voi paremmin lisätä vauhtia jos siltä tuntuu. Kävelykin on taitolaji, niin hassulta kuin se kuulostaakin.Toivon todella että saan hyvin homman pyörimään, mies menee syksyllä töihin siihen koulussa painotetaan ja suosivat ammattikorkeasta samalla,
Sit on 4lasta pyöritettävä niin tarvitsee olla hyvässä terässä.wanhaämmä kirjoitti:
Ei kannata liian rivakasti ainakaan ihan kylmiltään riuhtoa. Hyvän lämmittelyn jälkeen voi paremmin lisätä vauhtia jos siltä tuntuu. Kävelykin on taitolaji, niin hassulta kuin se kuulostaakin.Siis yksinään kotona pienintä 4 lasta pyöritettävänä Kun eskari saa juosta hakemassa kun loput on koulussa kävelevät itse tai toivotaan esikoinen on saanut oikean tuen kouluun ettei lapsien kanssa joudu juosta rahoittaa jumitilanteessa kun kuulemma en saa apua sit.
. Voisi luulla kerkiää tulla sit auttamaan mutta voihan olla että isompiakin joudun pyörittää harrastuksissa.
Kuin tähänkin asti .kellon mukaan ainakin jos normi 8 tunnin päivä sit miehellä.
Kun tietää mitä tulee on tavoiteltavaa.
Mie käyn mun päivittäisen juoksulenkin niinkuin tähänki asti.
Nää haasteet on kivoja. Haastaa voi itseäänkin.
Mutta mikä on ihan parasta haastetta?
Haastaa itsensä haluamaan jotain.
Mulle on hitokseen tärkeää tehdä just jotain hyödyllistä liikunnalla. Se oma kroppa kunnossa ei ikävä kyllä riitä motiiviks. Pitää olla jotain muutakin. Hirmu into mulla on tekemään ihan fyysistä työtä. Mutta pään pirulainen jänkää vastaan joutenpäite liikkumista vastaan. Niin se vaan on. 😂
Mä haastaisin kaikki liikkumaan mahdollisimman hyödyksi. Oman kodin siivous, polttopuiden teko, pihan kolaaminen, rännien putsaus, katon lumikuorman kevennys, tyhjien pullojen vienti kauppaan, talonyhtiön pihan haravoiminen keväällä.... ihan mikä tuntuu itsestään hyödylliselle ja muutkin sen hyväksyy järkeväksi hyödylliseksi hommaksi.
Itsellä meni omat metsähommat suoraansnottuna v.tuiks. Ei onnistu nyt. Mutta kaivoin naiseni veljeltä metsähommia. Tekisin haketuspuuta jostain ryteiköstä. Ihan hölmönhommaa lähteä tuohon lumihelvettiin tekemään mitään, mutta toisaalta miksikäs ei? Ei se ole keltään pois. Mä saan touhuiltua ja sitä on jokaisesta kasatusta risusta hyötyä lämmityksessä, plus mitä metsä reagoi. Se kasvaa enemmän, kun sieltä poistetaan arvoton puu pois imemästä energiaa pois.
Järjetön winwin-juttu....Mulla vähän toiseen suuntaan vinksallaan nuo ajatelmat. Lumen luonti, aidan leikkuu, remonttihommat tai pyöräillen kaupassakäynnit eivät arkistoidu kohtaan liikunta. Ne on vain arjen askareita.
Liikkumaan pitää nimenomaan lähteä ja siitä ei saa tulla mitään muuta kuin liikunnan ilo ja fysiikan paraneminen.M184 kirjoitti:
Mulla vähän toiseen suuntaan vinksallaan nuo ajatelmat. Lumen luonti, aidan leikkuu, remonttihommat tai pyöräillen kaupassakäynnit eivät arkistoidu kohtaan liikunta. Ne on vain arjen askareita.
Liikkumaan pitää nimenomaan lähteä ja siitä ei saa tulla mitään muuta kuin liikunnan ilo ja fysiikan paraneminen.No eihän tuollainen ”vinksahtaminen” ole yhtään huonoa.
Mä en vaan taivu tollaseen. 😁- wanhaämmä
"Se oma kroppa kunnossa ei ikävä kyllä riitä motiiviks."
Sama täällä. Ei vois vähempää kiinnostaa onko kilo tai viisi liikaa. Kilot nyt ei muutenkaan kerro ulkonäöstä yhtään mitään. Treeneistä tulee niin hiton hyvä olo ja kovempaa vetäminen kasvattaa luonnetta. Sen verran kropan kunnosta kyllä mainitsen, että toki se pysyy terveenä ja jaksavana kun liikkuu. Puhumattakaan henkisestä kantista ja jaksamisesta. Ja se iän ikuisen vanha viisaus, liike parantaa. Aina kun renkkaa joku paikka, niin ei ku vemputtamaan sitä :)
Arjen pskahommat ei kuulu mulla sarjaan liikunta. Ne on ihan perus sohvaperunankin hommia, niitä ei voi laskea. Terveysliikunta erikseen. wanhaämmä kirjoitti:
Sama täällä. Ei vois vähempää kiinnostaa onko kilo tai viisi liikaa. Kilot nyt ei muutenkaan kerro ulkonäöstä yhtään mitään. Treeneistä tulee niin hiton hyvä olo ja kovempaa vetäminen kasvattaa luonnetta. Sen verran kropan kunnosta kyllä mainitsen, että toki se pysyy terveenä ja jaksavana kun liikkuu. Puhumattakaan henkisestä kantista ja jaksamisesta. Ja se iän ikuisen vanha viisaus, liike parantaa. Aina kun renkkaa joku paikka, niin ei ku vemputtamaan sitä :)
Arjen pskahommat ei kuulu mulla sarjaan liikunta. Ne on ihan perus sohvaperunankin hommia, niitä ei voi laskea. Terveysliikunta erikseen.Onneks sulla ei oo kalua jalkovälissä.... vemputtasit sitä alvariinsa. 😂😂😂
wanhaämmä kirjoitti:
Arjen pskahommat ei kuulu mulla sarjaan liikunta. Ne on ihan perus sohvaperunankin hommia, niitä ei voi laskea. Terveysliikunta erikseen.No siis ehkä en laskis imurointia ja pölynpyyhintää liikunnaks, mutta onhan sekin sitä.
Mä vaan en saa intoa ”vemputtaa” joka jäsentä jonkun kuntoliikunnan puolesta. Ei vaan pää katsos lähde mukaan.... mutta annas olla kun on puu kaatunut metikössä. Melkein kannan olalla pihaan. Sahaan, halon ja pinosn kieli pitkällä. POLTTOPUUTA! Aaah! 😆- wanhaämmä
Dissi kirjoitti:
Onneks sulla ei oo kalua jalkovälissä.... vemputtasit sitä alvariinsa. 😂😂😂
Meinaat että miehisissä vekottimissa olis jotain vikaa? Jaa... Ei meillä kyllä oo.
Onhan niitä kaikenlaisia äijäjumppia, olis seuraa ja ryhmähenkeä. Tekis hyvää sullekin, pysyis paikat kestävämpinä kovemmillekin rykäsyille. wanhaämmä kirjoitti:
Meinaat että miehisissä vekottimissa olis jotain vikaa? Jaa... Ei meillä kyllä oo.
Onhan niitä kaikenlaisia äijäjumppia, olis seuraa ja ryhmähenkeä. Tekis hyvää sullekin, pysyis paikat kestävämpinä kovemmillekin rykäsyille.No ainahan niitä vähän ees kutittaa, jos ei muuta. Nyt en saa mielikuvaa päästä, kun vemputtaisit jalkojen väliin ilmestyneitä kaluja ihmeessäs. 😆
No ois kai sitä vaikka minkälaista spinninkiä ja hauiskääntörinkiä yms. Kun minua ei kiinnosta ei sitten yhtään. Säbä ja joku muu joukkuelaji missä koitetaan saada pallo pömpeliin on ihan eri juttu.... mutta nyt ei vielä sitäkään saa ainakaan 3 kk;teen tehä.
Meijän korvienvälin mössö vaan on keksinyt ihan erilaisia motiiveja jokaiselle. Sä tykkäät ottaa misterkepukan ja huhkia sen kanssa tuntitolkulla ihan tohkeissaan, mä taas en jaksais sekuntiakaan. Sua taas välttämättä ei kiinnostais ottaa Sthiliä kantoon ja rojauttamaan koivua maahan ja sipeltämään palasiks, mutta taatusti tulee käytettyä montaa lihasryhmää siinä. On kunnon savotan jälkeen kielikin kipeenä. 😄
- AsianVierestä
Haastan palstalaiset nukkumaan vähintään 8 tuntia yössä eikä yhtään päivällä.
Ei kyllä jaksaisi ulos mennä nyt sohjoon ja kosteaan rämpimään, ei yhtään. - Totuus-
Poljen jotain 5000-6000 km vuodessa. Sehän on 15 km päivässä.
- Parempi.ehdotus
Näin kevään alun kunniaksi haastan myös palstalaiset ryyppäämään. Vaihtoehdot ovat:
a) 15 plo keskiolutta päivässä
b) 25 plo keskiolutta päivässä
c) 50 plo keskiolutta päivässä
Itse suosin periaatetta enempi parempi.- eikiinnostapämpätä
Lähden mieluummin 15km:n hiihtolenkille kuin juon 15 pulloa keskiolutta päivässä. Liikunnasta saa paremman olon kuin juomisesta.
eikiinnostapämpätä kirjoitti:
Lähden mieluummin 15km:n hiihtolenkille kuin juon 15 pulloa keskiolutta päivässä. Liikunnasta saa paremman olon kuin juomisesta.
Alkoholi on itseasiassa masentaja. Alkoholismi kierre on valmis kun alkaa säännöllisesti juomaan vit*tukseen.
Mitä enemmän vit*tuttaa sitä' enemmän juo ja taas vastaavasti enemmän vit*uttaa.
Liikunta on oiva hyvänolon tuottaja, kun liikkuu niin unikin on laadukkaampaa toisin kuin kännissä nukkuessa.- eikiinnostapämpätä
Eipä ole kokemusta tuosta, kun ei ole sitä tattia, mutta totuushan on, että ei sitä hyvää mieskuntoakaan kaljaa juomalla hankita tai ylläpidetä.
- Eivitunkaanmerkitystä
eikiinnostapämpätä kirjoitti:
Eipä ole kokemusta tuosta, kun ei ole sitä tattia, mutta totuushan on, että ei sitä hyvää mieskuntoakaan kaljaa juomalla hankita tai ylläpidetä.
Mieskuntohan ja muukin kunto saa olla miten kova tahansa jos ei naista saa kuten tämän palstan himoliikkujaätmeille on käynyt. Eräs kaverini on myös fyysisesti hurjassa kunnossa, tekee kymmenien kilometrien lenkkejä. Ikinä ei ole naista saanut ;)
Tulee säännöllisesti liikuttua metsäpoluilla ja kallioilla kavuten sekä kävellen muutenkin aika paljon. Voisihan sitä ottaa haastetta vastaan, kun liukkaatkin loppumassa ja suhauttaa ilmaa fillarin renkaisiin. Katsoa sitten mihinkä noista vaihtoehdoista yltää ja onko petraamisen varaa.
- ahdistaa
Turhuuden tunteet ovat kuntoillessa melkoisia. Hävettää polkea jotain kuntopyörää ja melkein itkettää kun nostelee jotain painoa millä ei ole mitään merkitystä. Kaikki tuo turhuus vain oman itsensä takia. Itsekeskeistäkin siis. Kuntosalilla ihmettelen usein sitä touhua. Ihmisiä joka puolella, useimmat aika tosissaan ja tohkeissaan, minä ainoa onneton sivustaseuraaja. Kaikki muut elävät, minä vain mietin elämää.
- jottapysyyterveenä
Jospa tuo kuntosali ei vain ole sun juttusi, itse tykkään liikkua omaksi ilokseni ja selkävaivojen vuoksi on täytynyt oma elämäntapa opetella uusiksi. Terveyttään oppii arvostamaan ja ajattelemaan varmasti enemmän silloin, kun sen on vaarassa menettää. Ei sekään ole itsestäänselvyys tässä elämässä. Liikuntalajeja on monia, joten on vara mistä valita ja varmaan löytyy se, mikä sytyttää.
Mie kävelen mennen tullen töihin asemalta viis kilometriä suuntaansa sekä Launtai ja Sunnuntai lenkit myös.
Lisäksi käyn 3-4 kertaa viikkoon uimahallissa joko uimassa tai vesijuoksemassa.En ala nyt mihinkään ylimääräiseen höntyilyyn.
Saisi edes nukkua..- wanhaämmä
Mä nukun tosi paljon paremmin, kun olen vetänyt kunnon killeritreenit. Öitä :)
Tanssiminen on mun juttu. Siitä harvemmin tulee mitään jälkikipujakaan, mitä monesta muusta riehumisesta tulee. Siinä on muutenkin useampi mielihyvään johtava elementti...
Mun tanssiminen käy liikunnasta, ei ole pelkkää huojuntaa ja käsien roikottelua. Kokovartalo työllistetään...
Pyöräilykin olis jees, muksut vaan ei vielä ittekseen kykene pitkälle lähtee mukaan. Meillä on mäkistä ihan joka suuntaan...vaaranpaikkoja.
Selkälihakset kaipais treeniä..- Avoliitto
Liikun hyvin paljon, kolme kertaa viikossa teen nousevaa ja laskevaa liikettä tyttöystäväni haaroissa. Ei voi parempaa liikuntaa olla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2412508Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101868Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse741816Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki821318- 651238
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171198TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161068Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901060Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42914- 71913