Olen nyt erittäin innostuneesti seurannut youtubesta amerikkalaisia henkilöitä, jotka ovat rakentaneet mitä erilaisempia "asuntoautoja" tai "matkailuautoja" pakettiautojen tavaratilaan tai lava-autojen kuomun alle.
Pointtini kuitenkin on se, että itseäni kiinnostaa myös tuollainen. Mitenkä Suomessa tuollaisen rakennelman tekeminen onnistuu lainsäädännön puitteissa?
Autoonhan ei ulkoisesti ole tarkoituskaan tehdä muutoksia, vaan esimerkiksi pakettiautossa muutokset rajoittuvat sinne tavaratilaan. Tietty ajokortin puolesta tärkeää on, että kortti riittää auton ajamiseen, koska painohan sillä jonkin verran lisääntyy.
Toki myöskään auton ominaisuudet eivät merkittävästi voi muuttua, koska silloinhan auto pitäisi muutoskatsastaa.
Pakettiauton rakentaminen majoitukseen
23
6723
Vastaukset
- tarkkana-siellä
Ei tavaratilaankaan saa mitään rakentaa sillä silloin muuttuu käyttötarkoitus eli tulee isot veromätkyt.Tee kuten minäkin eli kaikki on irrotettavissa ilman työkaluja niin silloin laillista. Siipimutterilla voi kiinnitellä kamoja kiinni eikä niitä aina tarvitse edes kiinnittää kun tekee oikein ja YouTubesta löytyy näitäkin ohjeta.Ajon ajaksi 15 minuutissa saa "säilytyksessä"olevat tavarat siihen kuntoon jotta ei poliisi voi sanoa mitään kunhan sitoo kuorman ja patjan laittaa rullalle.Tarkkana saa olla mutta kun menet ulkomaille voit laittaa kamat pysyvästi kiinni kunhan muistaa suomeen tullessa taas laittaa ne irroitettaviksi.
- Selfmade
Eli jos siis haluaa fyysisesti kiinni olevat sisäseinät, kaapit, sängyn pultattua lattiaan, keittiövehkeet jne. Auto tarvitsisi rekisteröidä matkailuautoksi tms?
- saääntöjä-on
Näin on ja pitää olla seisomakorkeuttakin nykypykälien mukaan.Kiinetät hella sekä jääkaappikin.
- ransuliini666
kannattaa selvittää mikä on autoverollisen ja autoverottoman matkailuauton ero! verottomaksi muutoskatsastaminen vaatii nuo korkeudet ja painot ym tarkat speksit. verolliseksi matkailuautoksi katsastaminen on siinä mielessä vapaampaa että vaatimukset autolta ovat huomattavasti löyhemmät.
jos muutoskatsastaa matkailuautoksi pakun, joka ei täytä noita verottomuuden vaatimuksia, joutuu luultavasti maksamaan jonkinlaisen autoveron katsastuksen seurauksena (summa riippuu auton arvosta). tämä johtuu siitä, että jostain kumman syystä matkailuauto katsotaan trafilla henkilöautoksi, jonka autoverotus on korkeampi kuin pakun. eli pakusta on ostettaessa maksettu pienempi vero kuin mitä henkilöautosta. kun paku muutoskatsastetaan henkilöautoksi (eli matkailuautoksi), täytyy omistajan maksaa kertaluonteinen vero joka kompensoi tämän.
kannattaa myös huomioida että AUTOvero ja AJONEUVOvero ovat eri asia.
olen itse selvitellyt näitä ja trafillekin soitellut koska samankaltainen projekti käynnissä kuin aloittajalla. todella sekavat ja epäloogiset nuo veroasiat. - ei-mitään-kiinni
Mitään ei tietenkään kannata laittaa kiinni ellet ole tosissaan rakentamassa matkailuautoa ja silloin ei vanhaan kannata rakentaa ja seisomakorkeus pitää olla. Kun rakentaa viisaasti niin ei voi verottaja mitään. Vahinko kun näitä ohjeita ei tunnu löytyvän eli pitää suunnitella tarkasti itse kaikki. Eikä ole iso juttu jos sen patjankin rullalta avaa ja irrottaa parit sidontaliinat ja laittaa asumiskuntoon kamat. Minulla menee kolmessa minuutissa kun auto pysähtynyt jo ja laillista kaikki.
- kevyt_versio
Onhan näitä erilaisia ratkaisuja kunkin omien kriteerien perusteella ja lopullisesta käytötarkoituksesta riippuen.
"Tomi ja Jasmin tuunasivat pakettiautosta makuuhuoneen ja jättivät Suomen – näin he aikovat kiertää autolla koko maailman" - Nissan NV200
- https://www.is.fi/matkat/art-2000005522717.html
Tuostakin on artkkelin kommenttiosuudessa melkoinen venttilointi, kun lähinnä nukkumapaikkojen pakuun virittämisen ajatellaan olevan veroseuraamuksiin johtava ymv. Tosin tuo paku ei ole Suomen kilvissä.
Vastaaviin kevyt-versioihin on netissä paljon videoita, joita on tehty jopa pikkupakuihinkin kuten Berlingoihin ja vastaaviin.
- kevyt_versio
Aloittaja vaikuttaa olevan kiinnostunut melko kattavasta pakun retkiautoksi rakentamisesta, joka Suomen asetuksissa ei onnistun auton pakuna säilyttäen.
Kevyt versio ->
En sitten tiedä miten asetukset reagoivat kevyeen varusteluu, eli lähinnä teltan korvikkeeksi.
Pakuissahan on kiinteitä varustehyllyjä, sekä korotettuja lattioita joko lattian koko leveydeltään tai vain toiselta laidalta, jonka alla on vetolaatikoita takaa ja sivulta avattaviksi eri vermeille.
Tuolta pohjalta ajatellen jos muokkaa, eli eristää seinät ja katon (itse ajattelen lähinnä äänieristyksen vuoksi), levyttää katto- ja seinäpinnat, jotka vielä verhoilee, sekä laittaa eristeen lattiaan ja sen päälle vaikka parketin.
Asentaa toiseen laitaan korotetun lattian laatikostoineen sen alla, jota voisi samalla käyttää patjan alustana.
Mikäli haluaa jotakin keitellä, niin pelkkä irrallinen retkikeitin varustelaatikkoon sieltä esille otettavaksi ja vesipullot boksiin. Simppeli ja siisti satunnainen teltan korvike maltillisiin keleihin, ei niinkään talveen tai koviin helteisiin.
Multimedia?
Mitähän pitäisi ottaa huomioon jos haluaisi asentaa joitakin multimediavarusteita / liititmiä kuormatilaan?
Lähinnä tulee mieleen USB, ehkä lisäantenni jos matkapuhelinta käytäisi modeemina tabletille tai läppärille, ehkä myös TV ja mahdollisesti lisäoptiona jokin mini-turvakamera (yksi tai useampi), jonka auton eri sivujen ulkonäyttämää voisi katsoa vaikka tabletilta. Ongelmana se, että noille mini-kameroille tulisi löytää huomaamaton paikka ja tehdä myös läpiviennit (= potentiaali ruoste). - Anonyymi
Nyt on rakenneltu vihdoin piiloasuntoauto valmiiksi. Tein kaikki niin että ovat irti kylläkin varsinkin suomen puolella, mutta kun asetan ne paikoilleen lukitsee ne toisensa joten kun kaikki paikoilla ne on tukevasti"kiinni"Täytyy laittaa ohjeet jonnekkin ulkomaalaiselle sivulle varuiksi vaikka jenkkikäverin sivustolle niin ei kytät löydä minun pakua.
- Anonyymi
Tuosta kommentista ei ole lukujoille mitään käytännön tason hyötyä tai informaatiota.
Vähintäänkin olisi tullut kertoa mikä kokoluokan pakusta on kyse, vaikkapa tyyliin Sprinter H2 x-pitkää vastaava malli jne. mikä kokoluokka sitten onkaan kyseessä. Tarkkaa merkkiä, mallia, väriä, paikkakuntaa ja rekisterinumeroa ei luonnollisestikaan ko. infoon tarvita ;-)
Sitten yksilöidä mitä, millä materiaaleilla ja miten on rakennettu, eristykset, levytykset, kalusteet, sängyn koko ja miten toteutettu, raitisilma-aukot, suihku/pesumahdollisuus, keittomahdollisuus, jääkaappi, sähköt-elektroniikka, talvikelpoinen vai ei jne.... mitä sitten onkaan toteutettu. Sekä laittaa vaikkapa linkki johonkin videoon jos vaikka Tubessa on jokin lähellä omaa toteustusta oleva projekti.
Ps. Olen pitkään ajatellut miten camping-autoilla tai pakuista rakennetuilla sellaisen tyyppisillä pitkin Eurooppaa matkailevat suhtautuvat turvallisuuskysymyksiin, sillä tuollaiset kulkineet ja vielä ulkomaan kilvissä olevina riskeeraavat kiinnostaa myös paikallisia rikollisia.
Olettaisin, että jo pelkkä ulkomaan kilvissä oleva paku sellaisenaan ilman ulospäin näkyviä muutoksia riskeeraa kiinnittää enempi rikollisten huomiota ja kiinnostusta kuin ulkomaan kivissä oleva henkilöauto johon ei ole jätetty sisälle yhtään mitään näkyviin, ei edes vanhaa villapitaa.
kevyt_versio - Anonyymi
Empä tiedä sillä 100% kaasuteteusta autoilijoista on matkailuautoilijoita joilla ihan oikea matkailuauto j avarsinkin kalliimpi vetää varkaita puoleen kuin hunaja mehiläisiä. Ei varkaita kiinnosta rupinen paku vaikka olisi ulkomaankilvissä sillä ei niillä ole edes rahaa ja monesti ei edes luottokorttiakaan jolta voisi rahaa varastaa. Ruotsissä kaikki tieryöstötkin kohdistuneet matkailuautoihin juurikin.Viime vuonna Ruotsissa 145 tierosvousta kesken ajomatkan tai huoltoasemalla(kylmäasema) tehtynä ja kohteena oli vain uusilla kalliilla autoilla liikkuvat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Empä tiedä sillä 100% kaasuteteusta autoilijoista on matkailuautoilijoita joilla ihan oikea matkailuauto j avarsinkin kalliimpi vetää varkaita puoleen kuin hunaja mehiläisiä. Ei varkaita kiinnosta rupinen paku vaikka olisi ulkomaankilvissä sillä ei niillä ole edes rahaa ja monesti ei edes luottokorttiakaan jolta voisi rahaa varastaa. Ruotsissä kaikki tieryöstötkin kohdistuneet matkailuautoihin juurikin.Viime vuonna Ruotsissa 145 tierosvousta kesken ajomatkan tai huoltoasemalla(kylmäasema) tehtynä ja kohteena oli vain uusilla kalliilla autoilla liikkuvat.
"Ei varkaita kiinnosta rupinen paku vaikka olisi ulkomaankilvissä sillä ei niillä ole edes rahaa ja monesti ei edes luottokorttiakaan jolta voisi rahaa varastaa."
Tuosa on kyse turvallisuuttaan uhkaavasta haavekuvasta, joka ei vastaa mm. Keski- ja Etelä-Euroopan todellisuutta, jossa kaikki mahdollinen riskeeraa lähteä. Silläkään ei ole merkitystä onko matkailija autossaan vai ei ja jos on paikalla, niin väkivalloin mahdollisuus ryöstää enempi.
Matkailijat eivät liiku rahattomina ja nykyisin reissussa on mukana myös erilaista elektroniikkaa. Toisinaan pelkkä puhelin riittää karkean väkivallan kohteeksi joutumiseen.
Sitten tuo kalliisiin premium-autoihin kohdistuva varkaus on useinkin järjestäytyneen rikollisuuden masinoimaa, välikäsille tilaustöinä joissa mallit jo edeltä määritelty, jossa nuo autot lopulta päätyvät usein Välimeren eteläpuolelle tai Itäblokin maihin. Varkaaat itse kuittaavat satasista tonneihin per keikka.
Ps. Vasta taannoin kaksi nuorta tapa-väkivaltarikollista (ei edes ns. narkkareita) ja jo pitkällä ryöstelytaustallaan tunkeutuivat iäkkään miehen taloon Ranskassa. Välitön raaka väkivalta, jonka seurauksena tuo mies sai vakavat aivoperäiset loppuelämän vammat. Tämä vain noin 150 euron ryöstön vuoksi. Vastaavaa tapahtuu pitkin mannerta, myös ns. tien päällä.
Pakullaan kierrellessä ei passaa liikkua naivilla ja silmät kiinni mentaliteetillä, vaan harkita hyvin mm. se missä autossaan yöpyy. Liikenteessä aina auton ovet lukossa, joka sekään ei automaattisesti estä tulla ryöstetyksi mm. liikennevaloissa tai ruuhkaan juuttuessaan.
kevyt_versio - Anonyymi
No minull alaillinen 9mm pistooli aina mukana reissussa kun käyn samalla kisoissa muissa maissa. Saa tulla yrittämään ja monessa sivistysmaassa kuten esim Norjassa saa ryöstäjän ampua eikä joudu siitä vankilaan, kuten suomessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No minull alaillinen 9mm pistooli aina mukana reissussa kun käyn samalla kisoissa muissa maissa. Saa tulla yrittämään ja monessa sivistysmaassa kuten esim Norjassa saa ryöstäjän ampua eikä joudu siitä vankilaan, kuten suomessa.
Meinaatko vakavissasi, että suomalaisella aseluvalla olevaa asetta voi vapaasti kuljetella reisuuillaan toisissa maissa ja tämä vielä tavalla jossa se on aina nopeasti esiin vedettävissä?
Toisaalta lottoamiseksi aseesi (luvattomalla tavalla) käytön onnistuminenkin menisi ottaen huomioon, että nuo rikolliset ovat useinkin aseistettuja, pistoolit, sumukkeet, lamauttimet ja toimivat määrätietoisesti, suuella välittömällä väkivallalla ja monesti nopeasti kuin kommandot. Lisäksi heillä on etunaan aloituksen yllätyksellisyys.
Sitten jos kaikesta huolimatta, olosuhteista riippuen, ehtisit yhtäkin heistä ampua, niin päätyisit rikoksen uhrin roolin sijaan syytettynä paikalliseen tutkintavankeuteen erinäisten syytepykälien raamittamana ja palkkana pitkää paikallista kakkua. Konkreettinen riski on päästä hengestään. Vähemmällä pääsee kun luopuu materiaalistaan pakon edessä.
No, onneksi reissaajista vain hyvin pieni osa lopulta joutuu ryöstetyksi ja väkivallan kohteeksi ja sitäkin riskiä voi ennakoimalla huomattavasti madaltaa.
kevyt_versio - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ei varkaita kiinnosta rupinen paku vaikka olisi ulkomaankilvissä sillä ei niillä ole edes rahaa ja monesti ei edes luottokorttiakaan jolta voisi rahaa varastaa."
Tuosa on kyse turvallisuuttaan uhkaavasta haavekuvasta, joka ei vastaa mm. Keski- ja Etelä-Euroopan todellisuutta, jossa kaikki mahdollinen riskeeraa lähteä. Silläkään ei ole merkitystä onko matkailija autossaan vai ei ja jos on paikalla, niin väkivalloin mahdollisuus ryöstää enempi.
Matkailijat eivät liiku rahattomina ja nykyisin reissussa on mukana myös erilaista elektroniikkaa. Toisinaan pelkkä puhelin riittää karkean väkivallan kohteeksi joutumiseen.
Sitten tuo kalliisiin premium-autoihin kohdistuva varkaus on useinkin järjestäytyneen rikollisuuden masinoimaa, välikäsille tilaustöinä joissa mallit jo edeltä määritelty, jossa nuo autot lopulta päätyvät usein Välimeren eteläpuolelle tai Itäblokin maihin. Varkaaat itse kuittaavat satasista tonneihin per keikka.
Ps. Vasta taannoin kaksi nuorta tapa-väkivaltarikollista (ei edes ns. narkkareita) ja jo pitkällä ryöstelytaustallaan tunkeutuivat iäkkään miehen taloon Ranskassa. Välitön raaka väkivalta, jonka seurauksena tuo mies sai vakavat aivoperäiset loppuelämän vammat. Tämä vain noin 150 euron ryöstön vuoksi. Vastaavaa tapahtuu pitkin mannerta, myös ns. tien päällä.
Pakullaan kierrellessä ei passaa liikkua naivilla ja silmät kiinni mentaliteetillä, vaan harkita hyvin mm. se missä autossaan yöpyy. Liikenteessä aina auton ovet lukossa, joka sekään ei automaattisesti estä tulla ryöstetyksi mm. liikennevaloissa tai ruuhkaan juuttuessaan.
kevyt_versioIlmankos ainakin jumpy/expert/proace/scudo ovet napsahtaa automaattisesti lukkoon kun lähdetään liikkeelle. Tässä lienee ajateltu juurikin ryöstömahdollisuuden ennaltaehkäisyä.
- Anonyymi
Saako pikkubussia modata mielensä mukaan retkeilyautoksi, kun siitähän on maksettu ja maksettaan verot henkilöautona, eli kalleimman mukaan?
Vai onko jollain vieranomaisella sanansa sanottavana jos asun Proace Verson takatilassa?
- Anonyymi
Matka alkoi ja nyt Ruotsissa Stokiksessa aamupalalla. Tanska suuntana sillä näin keväällä Eurooppa kutsuu ensiksi kun lämpimämpää siellä. Pientä virittelyä matkan aikana tavaratilassa, mutta kuitenkin tyytyväinen vaikka kieltämättä seisomakorkeus olisi IN. 6kk reissussa ja jouliuksi varmaan kotiin ellei parempaa tekemistä löydy ulkomailta.
- Anonyymi
V.....tu ku kallis siltamaksu Tanskaan. Repivät rahaa joka paikasta joten täyty alkaa tutkimaan kiertoteitä tästä lähtien jott atietullit välttää mahdollisimman usein. Muistaakseni joku App oli siihenkin...tietääkö joku?
- Anonyymi
Silta ja lautta on karkeasti ottaen samanhintaisia.
Ajele pikkuteitä / paikallisteitä, niin ei tarvitse maksaa motarimaksuja.
Viinitarhoilta saa halvalla rypäleitä ja jopa juomia.
Marketeista ja tuottajilta safkat. Halvoista maista polttonesteet. - Anonyymi
Mitkä on niitä halvoja maita? V.....tun kallista joka paikassa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitkä on niitä halvoja maita? V.....tun kallista joka paikassa
Meneekö se 6 kk budjetti jo 2:ssa kuukaudessa. Ainakin autoliiton sivuilta pitäisi löytyä eri maiden polttonesteiden hintoja. Matalan elintason maissa on myös ruoka halvempaa ja maaseudun toreilla.
- Anonyymi
Pakettiautoon saat laittaa vaikka takapenkit kunhan muutoskatsastat sen kaksikäyttöautoksi. Auton ollessa dieselkäyttöinen käyttövoimavero perusmaksuineen on sitten aika korkea, esimerkiksi Transporter/Vito koko luokan autossa reilut 1000e/vuosi (eli saman suuruinen kuin auto olisi henkilöautoksi rekisteröity). Siellä kontissahan saa kuljettaa tietenkin myös vuodetta ja vaikka ruuan valmistusvälineitä.
- Anonyymi
Ihmettelen miten nämä ovat rakennelleet poliisi pakusta matkailuauton ilman lisä veroja????Vai eikö juttu kerro kaikkea sillä laitonhan tuo on jo sperus pakuun laittaiwsi kiinteästi nuo kamat kiinni.
https://www.iltalehti.fi/tee-se-itse/a/2eb8d03d-75a2-4fed-96bc-32ef26d98021- Anonyymi
Ilmeisesti tuo poliisiauto oli rekisteröity henkilöautoksi ja silloinhan siihen saa rakennella mitä tahansa. Sama juttu muidenkin pakuautojen kanssa, kunhan auto rekisteröidään henkilöautoksi ja siitä on maksettu kyseiset verot, rajoituksia ei ole.
Ison pakuauton (tai kevyen katetun kuorma-auton) saa rekisteröityä matkailuautoksi, kunhan se täyttää määräykset. Ratkaisevin määräys on riittävä sisätilan korkeus, vähimmäisvarusteetkin on määrätty, mutta myyvän firman muutosten tekijät ovat käyttäneet tässä melkoista mielikuvitusta. Liesi kuitataan sähkölevyllä ja jääkaappi sähkökäyttöisellä kylmälaukulla. Sänky toteutetaan jollain tilapäislavalla (joka usein "unohtuu" autotalliin).
Olen joskus ajanut tuollaisella tuliterällä "matkailuautolla" joka oli em. konsteilla rakennettu Mersun isosta koppiautosta joka normaalisti rekisteröidään kuorma-autoksi. Matkailuautoksi rekisteröitynä kokonaispaino oli laskettu 3500 kiloon ja pääsin siis rattiin B-kortillakin. Peräoveen oli liimattu 100 lätkä, mutta nythän sitäkään ei enää tarvita ja saa ajaa niin lujaa kuin nopeusrajoitusmerkit sallii. Eihän tuollaisess isossa ja pitkässä Mersun koppiautossa 120 km/h tunnu missään ja automaattilaatikolla on vieläpä lokoisa ajaa. Eipä ollut irtorahaa että olisin ostanut sellaisen, kaveri kyllä osti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272870Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332525- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542239Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241860Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901696Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041642- 3091548
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446