Uskaltaako suositeltua painetta ylittää? Renkaassa lukee max 4,6 bar mutta sillä tuntuu aika tyhjältä. Eturenkaaseen tuo on varmaan sopiva mutta takarengas tuntuu menevän lyttyyn ja ettei sen takia rullaa niin hyvin. Painoa itsellä on varusteiden ja repun kanssa varmaan yli 90kg.
Ajan pääasiassa asfaltilla ja hiekkatiellä (tiedän ettei maastopyörä ole hyvä valinta) ja olisi mukava että rullaisi paremmin.
Maastopyörän rengaspaineet
29
8429
Vastaukset
- on-niiissä-eroja
Jos nuo on 2 -2.25 maasturinrenkaat niin paljolta kuulostaa. Itse käytän sekalaisessa maastossa 1,7-2 barin painetta. Maantielle pitemmille siirtymille nostan 3:een. Sehan autaa hieman mutta
onhan niitä rullaavampiakin pienemmällä kuviolla olevia renkaita. Ehkä sellaisia kannattaa katsella.- Paineet
29tuumaiset ja 2,1 leveät ovat. Minimi luki renkaassa muistaakseni 3bar luokkaa. Olisi tarkoitus vaihtaa pyörää kun sopiva osuu kohdalle niin en viitsi alkaa uusiin renkaisiin investoimaan. Pumppunikin on kyllä halpis mallia että voi olla ettei oikeasti ole tuota 4,6 baria. Presta venttiilit niin ei pääse huoltoasemallekkaan tarkistaan.
- Paineet
Olen katsellut netistä ja tosiaan näyttää että paljon pienemmillä paineilla ajellaan. ”Talvipyörässäni” lukee max 4,5 bar ja olen pitänyt siinä niitä paineita ja täyttänyt huoltoasemalla eli uskon että on luotettavampi mittari. Siinä tuo 4,5 on tuntunut sopivalta.
- Maantiepyöräilijä
Maastorenkaat maantiellä ovat huono valinta. Vaihda se pyörä maantiepyörään, jos kerran ajat vain tiellä.
- Sileäkuin
Mistä saisi katurenkaita maastikseen, eli täysin sileäpintaisia 27.5” kokoisena?
- eioota
Eipä niitä oikein ole kun maastopyörä on suunnitelti maastossa ajamiseen ja siellä ei sileällä renkaalla tee mitään. Kannattaa hankkia aiottuun käyttöön soveltuva pyörätyyppi.
- Paineet
Kuten jo avauksessa sanoin: tiedän ettei maastopyörä ole hyvä valinta maantielle ja myöhemmässä kommentissa että olisi tarkoitus vaihtaa pyörä kun sopiva löytyy... Jos rahaa ja tilaa riittäisi ostaisin kyllä kaikki mahdolliset pyörät.
Nyt kaipasin vain tietoa rengaspaineista niiltä joilla on asiasta syvempää ymmärrystä.
Kyllä niitä sileitä renkaita myydään maastopyöriin vaikka on ”suunniteltu maastoon”.
29 tuumaisia on esim xxl mutta eiköhän 27,5 myös löydy googlettamalla. - Paineet
Maastopyörää kuitenkin voi käyttää joka paikassa ja ympäri vuoden kelistä riippumatta vaikka ei olekkaan ihanteellinen maantielle. Maantiepyörä taas sopii oikeastaan pelkästään asfaltille ja hyvälle kelille niin sopii lähinnä kuntoiluun.
- Paineet
Cyclocross, gravel ja hybridi pyörissä on sitten paljon enemmän käytettävyyttä kuin maantiepyörissä ja rullaa paremmin kuin maastopyörät.
- kokemuksesta
Maastopyörä soveltuu oikeastaan vaan maastoon ja soveltuu se talviajokiksikin mutta silloinhan ajoalusta muuttuu epätasaiseksi ja röykkyiseksi siis maastoajoa vastaavaksi. Maantiellä sillä viitsii ajaa korkeintaan muutamia kilometrejä joten ei sillä viitsi voi minnekään lähteä.
- Paineet
Maastopyörä sopii hyvin myös hiekalle, soralle jne... Kuten sanoin maastopyörä ei ole ihanteellinen maantielle mutta hyvin sillä silti juuri 30km siellä poljin. Maantiepyörällä taas on käytännössä mahdotonta polkea missään muualla tai sitten kannattaa ainakin muistaa ottaa vararengas mukaan.
Juuri tämän takia laitoin erikseen avausviestiin että tiedän ettei maastopyörä ole järkevä valinta maantielle että saisin vastauksia rengaspaineisiin enkä väittelyä mikä on paras pyörä... Ei näköjään silti onnistunut... - kokemuksesta
Maantiepyöriä on niin monenlaisia, on retkipyörää, cyclocrosssia ja gravel-pyörää, hyvin voi ajaa monenlaisella tiellä...
- Paineet
Jää näköjään kaikki kommenttini lukematta ennen vastauksiasi... Johan sanoin että cyclocross ja gravel pyörää voi käyttää useampaan tarkoitukseen. Mutta puhdas MAANTIEPYÖRÄ sopii lähinnä MAANTIELLE.
- Paineet
Aivan turhaa väittelyä aiheesta josta en ole edes mitään muuta koskaan väittänyt. Kyllä: maantiepyörä on paras vaihtoehto maantielle! Saanko silti käyttää maastopyrää yleisajoon siihen asti kun ostan uuden pyörän? Haittaako jotenkin sinua? Voimmeko keskustella rengaspaineista?
- kokemuksesta
Aivan turhaahan tämä on. Oletko nähnyt puhtaalla MAANTIEPYÖRÄLLÄ jonkun ajavan lepikossa? Sinä sensijaan yrität ajaa puhtaalla MAASTOPYÖRÄLLÄ MAAANTIELLÄ??????
- Paineet
En minä mitään yritä vaan ajan. Siinä koko pointti jota olen yrittänyt saada mahtumaan päähäsi. Maastopyörällä pystyy ajaan ihan hyvin missä tahansa vaikka ei ole paras mahdollinen maantielle. Maantiellä ajaessani tulee aina useita maastopyöriä vastaan joten en todellakaan ole ainoa. Maantiepyörää ei ole tullut vastaan edes kuntopolulla.
- Paineet
Maastoautotkin on suunniteltu maastoon mutta niillä voi myös ajaa moottoritiellä vaikka eivät ole nopeimpia mahdollisia. Urheiluautot taas ovat huomattavasti nopeampia moottoritiellä mutta niillä ei voi ajaa maastossa. Mikä tässä on niin vaikeaa?
- kokemuksesta
Kyllä se yrittämistä on eikä kovin hyvin tunnu onnistuvankaan. Toki voi maantiepyörällä ajaa myös maastossa mutta yhtä huonosti se sinne sopii kuin maastopyörä tielle.
- Paineet
Selvästi liian vaikeaa ymmärtää niin parempi jättää ”keskustelu” tähän. Mene ihmeessä ajamaan maantiepyörälläsi maastoon ja minä menen ajamaan maastopyörällä maantielle.
- Paineet
Kannattaa kuitenkin varautua siihen että vanteesi saattaa olla sen jälkeen aika kierot ja renkaat voi olla puhki. Kypärääkin suosittelen koska voi olla vähän liukasta.
Maastopyöräni varmaan pysyy ehjänä ja itsekin pysyn pystyssä vaikka muutaman minuutin kauemmin saattaa kestää. - kokemuksesta
Toki osaan käyttää asianmukaisia välineitä pyöräillessä. Kypärän käyttö on minulle itsestäänselvyys.
Samoin kuin se että maastoajoon valitsen ma a s t o pyörän ja maantielle m a a n t i e pyörän.
Renkaisiin osaan myös laittaa asianmukaiset paineet. - Anonyymi
Sileäkuin kirjoitti:
Mistä saisi katurenkaita maastikseen, eli täysin sileäpintaisia 27.5” kokoisena?
Liikkeistä tai tilaamalla. Katso 650b renkaita. Jotkut gravel-pyörät tulevat 650b renkailla, joten voi hyvin löytyä leveitä 650b renkaita, joita käyttää maastopyörässä.
"the terms 650b and 27.5in are interchangeable – we’re talking about the same thing here." Sileäkuin kirjoitti:
Vanha viesti, mutta vastataan josko joku muukin saattaisi tarvita samaa tietoa.
Itse asensin jokunen päivä sitten kyseisen ( https://www.schwalbe.com/en/tour-reader/super-moto) Schwalben uutuusrenkaan omaan sähköavusteiseen maastopyörääni. Veikkaisin että on aika "sileäpintaisin" rengas mikä maastopyöräkoossa löytyy.
Ainoa haittapuoli on, että 27,5" löytyy vain yksi koko, eli 27,5 * 2.40 (eli siis leveähkö rengas, joka ei välttämättä ihan kaikkiin maastopyöriin, etenkään vanhempiin mahdu pyörimään.)
- Mittausvirhekö
Tuo alussa mainittu 4,6 bar on jo aika kova rengas. Minä kokeilisin toisella pumpulla, jos sellaisen saat käsiisi.
- Paineet
Kiitos järkevästä vastauksesta. Vähän epäilen kanssa että mittari valehtelee.
- etyijetiu
Katso jotain tämäntyyppistä rengasta: Continental Town & Country
- Anonyymi
Jäykkäperä 27.5 olen pitänyt 0.7bar (tubeless) nastarenkailla 1bar kun ovat sisärenkaalla.
- Anonyymi
Kannattaa pysytellä valmistajan ilmoittamien max ja min paineiden välissä. Jotkut maastopyöräilijät tosin tiputtavat reilusti alle min paineen. En tiedä miten renkaan kestävyyden kanssa tällöin käy.
- Anonyymi
Olen ajanut maastopyörällä 90 km. Kulkee vain 20 km/h, kun maantiepyörällä olisi päässyt 30 km/h.
Nyt olen ajanut kireiksi pumpatuilla renkailla hybridillä keskinopeudella 25 km/h.
Rengas on keskeltä sileä ja rullaa hyvin.
Luulisi maastopyöräänkin tuollaisia renkaita saavan.
Laitan siis jalkapumpulla paineen niin ylös, kuin mahdollista kunnes mäntä alkaa jo valskata ja pitää lopettaa. Halvoilla käsipumpuilla ei saa riittävää painetta.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-20140000564926624h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?132365Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1841485Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja191209- 71940
Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.41877Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?72794Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57792En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.41732Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee
Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä75642