Millaisia kokemuksia vesijuoksusta?
Sopiiko miehelle, joka harrastanut muuten juoksua, mutta tullut polvi- ja penikkatautivaivoja, tämä olisi varmaan säästävämpää paikoille?
Vesijuoksu?
12
1951
Vastaukset
- misu
ainoa miinus siinä vain, että sykettä ei saa nostettua yhtä korkeisiin lukemiin kuin kuivalla maalla juoksussa. itse käytän lähinnä palauttavana harjoitteena.
vesijuoksussa kannattaa heti alkuun opetella oikea tekniikka. eli lantio eteen, kädet vartalon sivuilla kuten kuivan maan juoksussakin. laita vyön kelluttava osa eteen niin asennon säilyttäminen on helpompaa.- lifeguard
osa eteen vai?
Ei todellakaan eteen kelluttava osa.
jos sykkeet haluaa korkeiksi eli anaeroobiselle niin kyllä vesijuoksulla se onnistuu.
Syvässä altaassa ja intervalli harjoitus niin kyllä sykkeitä saa nousemaan.
Sopii hyvin polvi tms vaivoista kärsiville, koska veden vastus ns pehmentää mutta on todella tehokas jos tekniikka kunnossa ja hallinnassa. - misu
lifeguard kirjoitti:
osa eteen vai?
jos sykkeet haluaa korkeiksi eli anaeroobiselle niin kyllä vesijuoksulla se onnistuu.
Sopii hyvin polvi tms vaivoista kärsiville, koska veden vastus ns pehmentää mutta on todella tehokas jos tekniikka kunnossa ja hallinnassa.eteenpä juuri, koska silloin asennon saa pidettyä paremmin oikeana. jos kelluttava osa on takana, niin silloin asento menee helposti etukumaraksi. ja itse en ole saanut vesijuoksulla millään sykettä nousemaan kuin sadan pintaan, ei vaikka olen kuinka lujaa pinkonut! syvässä altaassa tietysti, eihän matalassa voi edes vesijuoksua harrastaa.
- lifeguard
misu kirjoitti:
eteenpä juuri, koska silloin asennon saa pidettyä paremmin oikeana. jos kelluttava osa on takana, niin silloin asento menee helposti etukumaraksi. ja itse en ole saanut vesijuoksulla millään sykettä nousemaan kuin sadan pintaan, ei vaikka olen kuinka lujaa pinkonut! syvässä altaassa tietysti, eihän matalassa voi edes vesijuoksua harrastaa.
vaan eteen kun kerran tiedät.
Toivottavasti ei tarvi nostaa ylös sua.
Jos eteen laitat on tekniikka todella haussa sulla.
Ehdota vielä että uimataidottamat käyttävät apuvälineenä juoksuvyötä että "turvallinen olo " ni make my day.
Vesijuoksussa sekä jalat että kädet tekevät töitä ja vastuksia löytyy niin käsiin kuin jalkoihin. - misu
lifeguard kirjoitti:
vaan eteen kun kerran tiedät.
Toivottavasti ei tarvi nostaa ylös sua.
Jos eteen laitat on tekniikka todella haussa sulla.
Ehdota vielä että uimataidottamat käyttävät apuvälineenä juoksuvyötä että "turvallinen olo " ni make my day.
Vesijuoksussa sekä jalat että kädet tekevät töitä ja vastuksia löytyy niin käsiin kuin jalkoihin.minä olen tämän neuvon saanut vesijuoksun ohjaajalta. ja hyvin pyyhkii eikä tartte kenenkään vedestä nostella;)
- exotical
lifeguard kirjoitti:
osa eteen vai?
Sopii hyvin polvi tms vaivoista kärsiville, koska veden vastus ns pehmentää mutta on todella tehokas jos tekniikka kunnossa ja hallinnassa.... vähn myös millainen vyö on. Mene ja tiedä voihan se toimiakin, että laittaa sen vyön väärin päin. Itse käytän ainakin sellaista mallia, joka takaa on sellainen leveämpi. You know :) Se etukumara asento riippuu myös siitä millä tyylillä juokset. Jos juokset polvennosto juoksua, pystyy helposti olemaan vaikka takanojassa, mutta jos juoksee sellaisella pitkällä, hiukan pyörällä ajoa muistuttavalla tyylillä, niin asennon kuuluukin olla hiukan eteenpäin kallistunut. Mutta vain HIUKAN.
- Antarktis
Mihin on unohtunut vanha kunnon uinti. Siinä tulee käsillekkin toimintaa erilailla kun juoksussa.
- misu
mihinkään ole unohtunut. vesijuoksu on varmaan niin suosittua, koska sen tekniikka on helpompi oppia kuin oikeat uintitekniikat. uinnista on vaikeaa saada tarpeeksi tehokasta jos ei tekniikka ole kunnossa. lisäksi pää veden päällä uitaessa useat saavat niska-hartiaseudun vaivoja. uinti on toki hyvä kuntoilumuoto sekin,ja sille löytyy kannattajansa, mutta eikö ole hyvä että on olemassa monia lajeja, mistä jokainen voi valita mieleisensä?
- ???
misu kirjoitti:
mihinkään ole unohtunut. vesijuoksu on varmaan niin suosittua, koska sen tekniikka on helpompi oppia kuin oikeat uintitekniikat. uinnista on vaikeaa saada tarpeeksi tehokasta jos ei tekniikka ole kunnossa. lisäksi pää veden päällä uitaessa useat saavat niska-hartiaseudun vaivoja. uinti on toki hyvä kuntoilumuoto sekin,ja sille löytyy kannattajansa, mutta eikö ole hyvä että on olemassa monia lajeja, mistä jokainen voi valita mieleisensä?
Vesijuoksussa sykkeen saa todellakin kohotettua erittäin korkealle!! Vedellä on tosi se ominaisuus että siellä sykettä ei tarvitse nostaa aivan niin korkealle kuin maalla, sillä vedessä sydän joutuu muutenkin kovemmalle hydrostaattisen paineen vaikutuksesta, eli vedessä syke voi olla 10-20 lyöntiä matalampi kuin maalla. Kyllä se syke kuitenkin nousee.
Ja vyön kelluttava osa laitetaan aina taakse. Asento vesijuoksussa on pysty, ei etu- tai takanojaa, kädet rytmittämät juoksua ja vastakkainen käsi ja jalka samaan aikaan. jaloilla pitää tehdä tehokas polkaisu.
Tsemppiä harjoitteluun!! - misu
??? kirjoitti:
Vesijuoksussa sykkeen saa todellakin kohotettua erittäin korkealle!! Vedellä on tosi se ominaisuus että siellä sykettä ei tarvitse nostaa aivan niin korkealle kuin maalla, sillä vedessä sydän joutuu muutenkin kovemmalle hydrostaattisen paineen vaikutuksesta, eli vedessä syke voi olla 10-20 lyöntiä matalampi kuin maalla. Kyllä se syke kuitenkin nousee.
Ja vyön kelluttava osa laitetaan aina taakse. Asento vesijuoksussa on pysty, ei etu- tai takanojaa, kädet rytmittämät juoksua ja vastakkainen käsi ja jalka samaan aikaan. jaloilla pitää tehdä tehokas polkaisu.
Tsemppiä harjoitteluun!!eteen tai taakse, itselläkin se ennen oli takana, mutta sitten sain ohjaajalta tämän vinkin ja hyvä olikin. niinhän se on että vanhoista tottumuksista on vaikea luopua...asento pysyy helpommin pystynä, jos vyön laittaa eteen. jos se on takana, varsinkin aloittelijalla asento menee helposti etukenoon.
- lifeguard
misu kirjoitti:
eteen tai taakse, itselläkin se ennen oli takana, mutta sitten sain ohjaajalta tämän vinkin ja hyvä olikin. niinhän se on että vanhoista tottumuksista on vaikea luopua...asento pysyy helpommin pystynä, jos vyön laittaa eteen. jos se on takana, varsinkin aloittelijalla asento menee helposti etukenoon.
hallissa ohjaaja on neuvonut laittamaan vyön eteen?Ois aika mukava tietää missä tämmöinen ohjaaja työskentelee jos kyseessä se halli mikä luulen niin palauttetta on tiedossa
- Eea
lifeguard kirjoitti:
hallissa ohjaaja on neuvonut laittamaan vyön eteen?Ois aika mukava tietää missä tämmöinen ohjaaja työskentelee jos kyseessä se halli mikä luulen niin palauttetta on tiedossa
Joillekin ihmisille vesivyöt toimii paremmin niin, että kellukeosan massiivisempi osa on on edessä. Näin esimerkiksi jalka-amputoiduilla, meningomyelocele-ihmisillä ja paraplegigoilla, joilla jalat ei toimi. Mutta myös joillakin vammattomilla ihmisillä. Kyse on henkilökohtaisesta noste- ja painopisten suhteesta. Vesivyötä voi kokeilla pystyasennossa vedessä mitään tekemättä ja etsiä itselle sopivin tapa pukea vesivyö. Olen miettinyt tätä paljon kun olen kirjoittanut kirjan Vesijuoksijan käsikirja. Se julkistetaan 3.6.
Eevaliisa Anttila
lisätietoja www.vesiliikunta.com
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta643315Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433137- 432518
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1152468- 311933
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271830- 481626
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851445- 391310
- 821169