...pestä auto.
Kannattaako sitä tehdä vielä?
Olisi aika...
15
434
Vastaukset
Huolto-ukko sanoi, että jakopään ketju on vaihdettava.
Voiko siihen luottaa vai huristelenko vaan huoletta teettämättä mitään?
Maksaa ihan liikaa!
Jospa pesu riittäisi?Ehkäpä kannattaa,jos huoltomies on kattonut tarpeelliseksi. Ketjuthan kyllä yleensä kestää kestää ja kestää...mutta!
"Jakopään ketju on ollut käytössä jo vuosikymmeniä. Oikein mitoitettuna ja toteutettuna jakoketjun pitäisi kestää satoja tuhansia kilometrejä, vähintään 250 000 km, kun auto on huollettu huolto-ohjeiden mukaan.
Koetellusta tekniikasta huolimatta jakoketjuissakin on ollut ongelmia, esimerkiksi joissakin mersun ja BMW:n moottoreissa sekä volkkarin moottoreissa, joita käyttävät myös Audi, Seat ja Škoda. Mercedes-Benz OM 651 -dieselmoottorin ensimmäisissä tuotantoerissä ketjunkiristimen vuotava tiiviste aiheutti häiriön kiristimen toiminnassa, mikä saa aikaan jakoketjun hyppäämiseen hammaspyörän hampaan yli, mikä voi johtaa moottorivaurioon.
Esimerkiksi mersun E-sarjassa jakoketju on pitkittäin sijoitetun moottorin takaosassa, mikä tekee jakoketjun vaihtamisen hankalaksi ja kalliiksi. Sama koskee myös uuden E-sarjan OM 654 -moottoria.
Sama sijoitteluongelma on useissa BMW:n moottoreissa ja malleissa."
Ja linkki, https://www.lansivayla.fi/artikkeli/485605-asiantuntija-autoja-ei-enaa-suunnitella-20-vuoden-kayttoa-varten-nama-viat-voivatPäläpälä kirjoitti:
Ehkäpä kannattaa,jos huoltomies on kattonut tarpeelliseksi. Ketjuthan kyllä yleensä kestää kestää ja kestää...mutta!
"Jakopään ketju on ollut käytössä jo vuosikymmeniä. Oikein mitoitettuna ja toteutettuna jakoketjun pitäisi kestää satoja tuhansia kilometrejä, vähintään 250 000 km, kun auto on huollettu huolto-ohjeiden mukaan.
Koetellusta tekniikasta huolimatta jakoketjuissakin on ollut ongelmia, esimerkiksi joissakin mersun ja BMW:n moottoreissa sekä volkkarin moottoreissa, joita käyttävät myös Audi, Seat ja Škoda. Mercedes-Benz OM 651 -dieselmoottorin ensimmäisissä tuotantoerissä ketjunkiristimen vuotava tiiviste aiheutti häiriön kiristimen toiminnassa, mikä saa aikaan jakoketjun hyppäämiseen hammaspyörän hampaan yli, mikä voi johtaa moottorivaurioon.
Esimerkiksi mersun E-sarjassa jakoketju on pitkittäin sijoitetun moottorin takaosassa, mikä tekee jakoketjun vaihtamisen hankalaksi ja kalliiksi. Sama koskee myös uuden E-sarjan OM 654 -moottoria.
Sama sijoitteluongelma on useissa BMW:n moottoreissa ja malleissa."
Ja linkki, https://www.lansivayla.fi/artikkeli/485605-asiantuntija-autoja-ei-enaa-suunnitella-20-vuoden-kayttoa-varten-nama-viat-voivatJoo, mua infottiin, että pelkässä vaihdossakin on jo paljon purkamista (siitä hinta) saati, että jos se ehtii lasahtaa...
Hemmetti. Minä kun suunnittelin hotellilomaa.misspönttöuuni kirjoitti:
Joo, mua infottiin, että pelkässä vaihdossakin on jo paljon purkamista (siitä hinta) saati, että jos se ehtii lasahtaa...
Hemmetti. Minä kun suunnittelin hotellilomaa.Helv.ttiin jakopäät! Suututtaa. Tekisivät autot ilman jakopään hihnaa/ketjua niin ei tartteis vaihtaa!
misspönttöuuni kirjoitti:
Helv.ttiin jakopäät! Suututtaa. Tekisivät autot ilman jakopään hihnaa/ketjua niin ei tartteis vaihtaa!
Ketjuhan voi rallattaa jonkun aikaa ennen kun se päättää heittää morot. Hihnat on viel herkempiä.
Se on sitten kallista, jos ehtii sanoa ittensä irti. Autoilun kiroja, että ne romut tarvii välillä huoltoa ja uusia osia.😣Kallista on:
Jerry tarjoaas keskihintaa 888 mepen ketjun vaihdolle:
https://autojerry.fi/hinnat/jakoketjun-vaihto-hinta/mercedes-benz/
No tuota onko huoltoukko mersut hyvin tunteva? periaatteessahan tosiaan ketjun pitäisi olla ikuinen (esim. saabeissa melkolailla onkin) mutta nykykoneissa niitä venymisiä on aikalailla niin ettei paljon hihnaa parempi. Se ketjun vaihto kuitenkin niin kallis operaatio että kannattaa tosiaan varmistaa vaihdon tarve ettei tule turhaan teetettyä, esmes tuolla vähän juttua mersufoorumilta:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=171672
Jos sen sais venymän mittaamalla ja ruiskuennakkoa säätämällä kuntoon ja sitten vaihtoon koko katiska? Misspönttis laittaa japskin tai korean ihmeen jossa ketjut ja hihnat kestää, tylsä mutta toimiva ratkaisu :D- ÄtmiToteaa
misspönttöuuni kirjoitti:
Helv.ttiin jakopäät! Suututtaa. Tekisivät autot ilman jakopään hihnaa/ketjua niin ei tartteis vaihtaa!
Ei tarvi tehä jakopään remontteja, kuten hihnan vaihtoa, jos on jakopään ketju.
Mulla on Toyota ja luotettava auto on. Pönttiksellä on tietenkin Pösö vielä sellainen nokivasara, jonka käynnistyksen yhteydessä koko kortteli on sinisen savun peitossa ja Pönttis vaan köhii Pösössään. misspönttöuuni kirjoitti:
Niinpä, moottoripyörässäni jakopää toimii rattailla
Eilen jo letkun virittelin, ja siihen pitkävartisen harjan, huomenna ehkä pesen
Onko pesula mallia Aina Auki? :D
Aattelin, että jos se rapa vielä lentää, nii hukkaan menee...
Nii ku just kotona pitäs käsipelissä pestä, niin sitten ketuttaa kun ensimmäinen rekka kuhahtaa vastaan.misspönttöuuni kirjoitti:
Onko pesula mallia Aina Auki? :D
Aattelin, että jos se rapa vielä lentää, nii hukkaan menee...
Nii ku just kotona pitäs käsipelissä pestä, niin sitten ketuttaa kun ensimmäinen rekka kuhahtaa vastaan.Nyt on aina auki, talvella ei ollut, kun letku ois jäätynyt
Tässä on kyllä ollu jo
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hurja-valvontakameravideo-kuusi-loukkaantui-lava-auton-rysayttaessa-kovaa-vauhtia-kauneushoitolan-seinasta-sisaan/7344982#gs.3s8nbz
puutteita auton vuosihuollossa.- uus.trollikka
Mun pitäis hankkia ensin se auto,... vaan tällä hetkellä mä en kyllä itse edes aja, käytän nyt taxia.
Käsi pakettiin lastoitettuna, ei olisi oikein fiksua ajella... toiskätisenä.
Päivänjatkoja kaikille palstalaisille, mä lähden lusikoimaan iltaista, keittoa!No mikäs kädelle tuli? ja autolle? rysäytitkö kolarin? Joo no sitten kun pystyt ajamaan niin laitan harkittavaksi, minusta aika edulliseksi on puristaneet noita yksityisleasingien hintoja niin että välttämättä ei omaa enää kannata edes hankkia varsinkaan nyt kun tiedä noista energiamuodoista mikä järkevää:
https://www.autoverkkokauppa.fi/melkeinuusi
Noissa tosin kilometrirajoitus niin että jos yli 15000km/V niin kustantaa sitten enemmän, sulla taitaa tulla enemmän kilometrejä niin sitten ei ehkä kannata mutta vähän ajavalle tuollainen melkein uusi olisi hyvä ja huoleton ratkaisu.- uus.trollikka
Harmaaritari kirjoitti:
No mikäs kädelle tuli? ja autolle? rysäytitkö kolarin? Joo no sitten kun pystyt ajamaan niin laitan harkittavaksi, minusta aika edulliseksi on puristaneet noita yksityisleasingien hintoja niin että välttämättä ei omaa enää kannata edes hankkia varsinkaan nyt kun tiedä noista energiamuodoista mikä järkevää:
https://www.autoverkkokauppa.fi/melkeinuusi
Noissa tosin kilometrirajoitus niin että jos yli 15000km/V niin kustantaa sitten enemmän, sulla taitaa tulla enemmän kilometrejä niin sitten ei ehkä kannata mutta vähän ajavalle tuollainen melkein uusi olisi hyvä ja huoleton ratkaisu.Faijalla on iso auto, lainaan sitä kesällä jos on tarvis ja mulla tulee olemaan moottoripyörä muuten kesällä kulkuneuvona, sitt kun ranne on parantunut.
Yks uussuomalainen ajoi liittymältä mun auton peräosaan vauhdilla, enkä minä enää kolaroidulla autolla tule ajelemaan... siitä vaurioitui ainakin takapyörä ja akseli. Tuli kertalaakista vaikeaksi hallittavaksi... ajauduin ulos tieltä ja siinä rytinässä loukkasin ranteeni peukalon.
Onneks ei pahemmin luultavasti käynyt, autoni kärsi varmasti pahemmat kolhut; onneks se on vaan metallia. Avokki ei kyllä ole innoissaan mun motska intoilusta -> Emohan valisti siitä moottoripyörällä tapahtuneesta menneestä ulosajosta ja se oli kyllä ihan omaa töppöilyäni silloin... ajoin kaarteessa irtohiekkaan, asfaltilla, kun "hanasin" suoran pätkän nähdessäni.
Tuli käytyä metsähallituksen puolella-> jalka poikki ja kipsissä... kipsiä välillä vaan vaihdettiin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292063
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1051876Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?841659Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy641524Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M331192- 821148
Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm561132- 1101093
Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s471066Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet441013