Miksi mielenterveysongelmaisia

Mietinpä_Vaan

Aliarvioidaan älykkyydeltään? Eihän ne ongelmat suurimmassa osassa tapauksissa älykkyyteen vaikuta mitenkään.

33

175

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • novarmaan

riippuu ongelmasta mikä päässä on. Niitäkin niin monenaisia ja jotkut niihin käytettävät lääkkeet tekee apaattiseksi, niin voi luulla, että henkilö on täysin nuija.

• Keskimääräistäparempi

Ei niitä aliarvioida kyllä mielestäni..

• kuuppa.sekasin

Ehkä ne vaan näyttää niin tyhmiltä. Ja ovat jotenkin pihalla olevia...

• Knainen

Minusta aika luonnollista että mielenterveysongelmaisia pidetään tyhminä. Oma henk.kohtainen mielipiteeni on että aina kun ihmistä lähtee ohjaan tunteet, niin ihminen usein toimii irrationaalisesti, epäloogisesti, järjenvastaisesti ja hyvin usein kun tunne on tasaantunut itseäkin jo kaduttaa.

Mielenterveysongelmat ovat sairauksia tunne-elämässä. Eli sinun tunteesi ovat ns. sairastuneet. Jokin tunne/tunteet nousee voimakkaammiksi ja ko. henkilön arkea, ihmissuhteita, elämää ja siinä selviytymistä sekä ehkä koko elossa pysymistä haittavaksi ja näin ne katsotaan sairauden tasolle nouseeksi.

Kaikki tunnistaa varmasti että kun jokin tunne on noussut potenssiin sata yli kaikkien muiden tunteiden se alkaa ohjaamaan ihmisen ajattelua ja käytöstä. ja usein aiheuttaen ko. ihmiselle harmia.

Mielenterveyshäiriöitä on erilaisia ja osassa on kyse juurikin näistä jostain yksittäisistä tunteista joista on noussut ihmisen keskeinen äärimmäisen voimakkaaksi noussut päivittäinen tunne, joka alkaa valtaamaan henkilön käytöstä ja ajattelua hämärtäen ihmisen kyvyn sen tunteen seasta ajatella järjellä sulkien sen tunteen tuntemisen kokonaan pois ohjaamasta käytöstä. Silloin ulkopuolinen voi pitää ihmistä tyhmänä aivan samoin kun vaikka valtavarssa raivossa kun joku hakkaa jonkun kuolleeksi vaikkapa koiran räksytyksen takia.Älytön tyhmä teko joka on aivan ylimietoitettu tilanteeseen nähden ja aiheuttaa tekijälle harmia enemmän kuin hyötyä.

Sitten on ihan psykoosin suomennus eli varsinainen mielisairaus. eli se psykoosi jossa ihmisen todellisuudentaju katoaa. hänellä alkaa olemaan aistiharhoja. näön, kuulon, tunnon, hajuaistin ja luuloharhoja/ajatusvääristymiä. Sitä en oikein pelkän tunne-elämän sairaudeksi enää itse luokittele. Siihen liittyy jotain syvempää aivojen toiminnan ongelmia koska vaikuttaa ihmisen aisteihin ja vääristäen niiden kokemia asioita tuoden aivoille virheellisiä viestejä

Ehkäpä jossain vaiheessa psykoosi irrotetaan mielenterveyshäiriöistä ja sille löytyykin joku aivojen ihan rakenteellinen vika jonka pystyy vaikka leikkaamaan. sillä kun aivoissa on kasvain esimerkiksi niin ihmiselle tulee samanlaisia aistiharhoja.

Mutta kyllä sekin älyttömältä tuntuu ulkopuolisesta väitellä henkilön kanssa aivan huutotappelua siitä että onko edessä oleva kahvipannu leijumassa ilmassa vai ei. Jos toinen aivan raivona väittää vastaan vaikka itse näet että aivan järjetöntähän se puhuu ja yrität sitä hänelle selittää tuloksella raivokohtaus

• alkopanettamaan

Minusta toi sun kaikkien asioiden järkeistäminen ja kontrollointi ei oo myöskään ihan tervemielistä. Jos koira joskus haukkuu, niin ei se mua ainakaan haittaa. Enempi ihmettelisin jos se alkais analysoimaan omaa käytöstään liian syvällisesti.

• semmonentälläkertaa

Nykyään erilaisia mielenterveyden häiriöit ja esimerkiksi oppimishäiriöitä ym. ymmärretään paljon paremmin kuin aikaisemmin. Ja mielenterveyshäiriöt ei tarkoita tyhmää, ehkä joillekin ikälopuille tynnyrissä kasvaneille voi tarkoittaa. Suvaitsemattomuus ja pelkän järjen korostaminen, hyvä knainen on myös tietynasteinen mielenterveyshäiriö. Etkö hyväksy siis itseäsikään.

• Knainen
        alkopanettamaan kirjoitti:

Minusta toi sun kaikkien asioiden järkeistäminen ja kontrollointi ei oo myöskään ihan tervemielistä. Jos koira joskus haukkuu, niin ei se mua ainakaan haittaa. Enempi ihmettelisin jos se alkais analysoimaan omaa käytöstään liian syvällisesti.

Sulta tippui mun pointti kadoksiin.

• Knainen
        semmonentälläkertaa kirjoitti:

Nykyään erilaisia mielenterveyden häiriöit ja esimerkiksi oppimishäiriöitä ym. ymmärretään paljon paremmin kuin aikaisemmin. Ja mielenterveyshäiriöt ei tarkoita tyhmää, ehkä joillekin ikälopuille tynnyrissä kasvaneille voi tarkoittaa. Suvaitsemattomuus ja pelkän järjen korostaminen, hyvä knainen on myös tietynasteinen mielenterveyshäiriö. Etkö hyväksy siis itseäsikään.

Siis minulla itselläni on diagnoosi F32 eli lievä masennustila

• semmonentälläkertaa

Eipä tainnut tippua, en vaan noihin kaikkiin kohtiisi vastannut. Et voi myöskään irrottaa järkeä ja tuntea toisistaan, ihminen ei ole kylmä kone. Sä peilaat myös monissa asioissa vain omia kokemuksia ja revittelet pitkät stoorit omista jutuistas.

• Asijjantuntijjaaaa

"Sitä en oikein pelkän tunne-elämän sairaudeksi enää itse luokittele. Siihen liittyy jotain"
        Siis sinäkö teet tautiluokituksia?

• Knainen

Ja siis sen perusteella kirjoitankin kun omaa kokemusta löytyy siitä että kun tunne-elämä sairastuu. Minulla jäi suru ja alakulo päälle ja alkoi hallitsemaan arkeani ja käytöstäni.

Vaikka tiesin että tulee harmia jos en nyt nouse ylös ja lähde töihin tai kouluun niin joskus silti annoin masennuksen voittaa ja jäin kotiin. Siitä seurasi ongelmia erilaisten virastojen kanssa kun lykättiin lappua ja rangaistusta. Toimin siis järjenvastaisesti itselleni vahinkoa aiheuttaen vain koska oli niin kurja olo että teki mieli kaivautua peittojen alle itkemään ja nukkumaan koko päiväksi

saatoin olla syömättä päiviäkin vain koska ei tehnyt mieli ruokaa eikä jaksanut nousta sängystä sitä tekemään..

Saatoin viivytellä laskujen maksua niin tappiin että eräpäivät paukkui jo usealla päivällä. Maksoin ne kuitenkin aina ennen kuin maksumuistutuksia /kehoituksia tuli, mutta jos en olisi maksellut niin siitäkin olisin kärsinyt aika kovia juttuja pelkän jaksamattomuuden takia. Kun ei koskaaan kyse ollut ettei niihin rahaa ollut. En vain jaksanut nousta ylös sängystä ja avata nettiä.

Lääkäriin oli joka viikko aikoja joskus mutta mä saatoin jäädä niistäkin pois. Kotiin nukkumaan. Sieltä tuli aina laskua peruuttamattomista ajanvarauksista ja mä vaan makselin niitä kiltisti pois. Minkäs teet kun ei päässyt ylös sängystä kun oli niin kurja olo. Ei siinä voi valittaa laskusta josta piti monta kymppiä maksella.

Paljon alakulon ja surun takia otin osumia ja joku muu saattoi pitää minua aivan älyttömänä että keräilen ihan huvikseni 200 euroa kuussa lisää laskuja maksettavaksi kun voisin vaan perua ajan jos en jaksa lääkärille mennä jutteleen että miltä nyt taas tuntuu ja kertoa sen itsestäänselvyyden että helvetin paskaltahan tässä tuntuu eikä loppua näy

Olinko järkevä? Tuskin. mutta kun oli se tunne päällä niin..

• Läkare
        Knainen kirjoitti:

Ja siis sen perusteella kirjoitankin kun omaa kokemusta löytyy siitä että kun tunne-elämä sairastuu. Minulla jäi suru ja alakulo päälle ja alkoi hallitsemaan arkeani ja käytöstäni.

Vaikka tiesin että tulee harmia jos en nyt nouse ylös ja lähde töihin tai kouluun niin joskus silti annoin masennuksen voittaa ja jäin kotiin. Siitä seurasi ongelmia erilaisten virastojen kanssa kun lykättiin lappua ja rangaistusta. Toimin siis järjenvastaisesti itselleni vahinkoa aiheuttaen vain koska oli niin kurja olo että teki mieli kaivautua peittojen alle itkemään ja nukkumaan koko päiväksi

saatoin olla syömättä päiviäkin vain koska ei tehnyt mieli ruokaa eikä jaksanut nousta sängystä sitä tekemään..

Saatoin viivytellä laskujen maksua niin tappiin että eräpäivät paukkui jo usealla päivällä. Maksoin ne kuitenkin aina ennen kuin maksumuistutuksia /kehoituksia tuli, mutta jos en olisi maksellut niin siitäkin olisin kärsinyt aika kovia juttuja pelkän jaksamattomuuden takia. Kun ei koskaaan kyse ollut ettei niihin rahaa ollut. En vain jaksanut nousta ylös sängystä ja avata nettiä.

Lääkäriin oli joka viikko aikoja joskus mutta mä saatoin jäädä niistäkin pois. Kotiin nukkumaan. Sieltä tuli aina laskua peruuttamattomista ajanvarauksista ja mä vaan makselin niitä kiltisti pois. Minkäs teet kun ei päässyt ylös sängystä kun oli niin kurja olo. Ei siinä voi valittaa laskusta josta piti monta kymppiä maksella.

Paljon alakulon ja surun takia otin osumia ja joku muu saattoi pitää minua aivan älyttömänä että keräilen ihan huvikseni 200 euroa kuussa lisää laskuja maksettavaksi kun voisin vaan perua ajan jos en jaksa lääkärille mennä jutteleen että miltä nyt taas tuntuu ja kertoa sen itsestäänselvyyden että helvetin paskaltahan tässä tuntuu eikä loppua näy

Olinko järkevä? Tuskin. mutta kun oli se tunne päällä niin..

En usko lievään masennukseen, kun luin oireitasi. Sanoisin että keskivaikea.

• Knainen
        Asijjantuntijjaaaa kirjoitti:

"Sitä en oikein pelkän tunne-elämän sairaudeksi enää itse luokittele. Siihen liittyy jotain"
        Siis sinäkö teet tautiluokituksia?

Minulla on myös oman sairauteni takia tullut erilaisista nuorille suunnatuista vertaistukiryhmistä jotka suunnattu masennuksesta kärsiville nuorille aikanaan paljon kavereita, ystäväviä ja tuttavia. He ovat kertonut samankaltaisia tarinoita omasta arjestaan että masennus hallitsee niin suurelta osin käytöstä että heillä on kans välillä aika paljon harmia sen takia. Poissaoloja ja karensseja, maksuhäiriöitä, osalla päihteiden liikakäyttöä koska se helpottaa masennusta hetkeksi jne.

Ja nyt puhutaan oikeasti noin 15-20 kaveristani/tuttavastani eli aivan järjetön lauma samanlaisia kanssani

• alkonukuttamaan
        Knainen kirjoitti:

Sulta tippui mun pointti kadoksiin.

Olin paskalla. Ymmärsin kyllä sun pointin. Järjellä toimiminen olisi selkeää ja vähemmän vahingollista, mutta kun luonnossa pätee eri säännöt, ja ihminen on osa luontoa. Sitten kun saat ajatukses yhteen lauseeseen kiteytettyä, niin oot vasta tosi fiksu.

• lflglgl

Mitenkäs kun johtajat ja moni muukin ihmisten hyväksikäyttäjä aika usein raivostuu jos ei toimita niinkuin hän haluaisi ja usein myös kostaa. Heitä ei kuitenkaan pidetä tyhminä eikä mielenterveysongelmaisena niin missä se ero on? Psykiatrit voisivat vastata paitsi tietenkin jos johtajat ohjaavat heidänkin mielipiteitään.

• Knainen
        alkonukuttamaan kirjoitti:

Olin paskalla. Ymmärsin kyllä sun pointin. Järjellä toimiminen olisi selkeää ja vähemmän vahingollista, mutta kun luonnossa pätee eri säännöt, ja ihminen on osa luontoa. Sitten kun saat ajatukses yhteen lauseeseen kiteytettyä, niin oot vasta tosi fiksu.

Ei. Sitten olen mies. Tai ainakin syön mieshormoneja ja alkanut karvat kasvaa vääriin paikkoihin.
        (no, kiva kun informoit tännekin paskalla käynnin. Toivottavasti oli antoisa istunto. Mä menen nyt nukkuun)

• gfllgkf

Tuo ymmärtämisjuttu on enemmänkin sitä että esitetään että ymmärretään sama kuin työnantaja ja hallitus esittävät välittävänsä ihmisistä vaikka totuus on että vain vallasta ja rahasta ollaan kiinnostuneita. Kyykyttämisestä.

• eikliimaksia
        Knainen kirjoitti:

Ei. Sitten olen mies. Tai ainakin syön mieshormoneja ja alkanut karvat kasvaa vääriin paikkoihin.
        (no, kiva kun informoit tännekin paskalla käynnin. Toivottavasti oli antoisa istunto. Mä menen nyt nukkuun)

Ei ollu erityisen antoisa. Nautinto jäi kokematta. Väkisin vääntämistä.

• valveunta

Kaikki me olemme psykoosissa kun näemme unia nukkuessamme, vai ovatko ne todellisia?

• lglgglg

On aina tietyn porukan etu pitää muita tyhminä yleensä johtavassa asemassa toimivat näin ja kaikki joilla hiukankin valtaa vaikuttaa muijin ihmisiin. Onhan se mieltä ylentävää jos joku muu kuin itse on hullu siinä aikuisen lapsen itsetunto kasvaa. Upseeritkin nauravat osaamattomille alokkaille vaikka toisaalta itse opettavat tappamaan ja ovat vielä sen verran tyhmiä että luulevat olevansa jumalan asialla. Tai ehkä kuvittelevat saavansa synninpäästön kun tekevät ristinmerkin ennen ensimäistä tappoa.
      Jumalaa ei kiinnosta muu kuin hänen käskyjensä noudattaminen ei ole merkitystä oletko pappi vai lukkari tekojen mukaan tuomitaan ei esittämisen mukaan.

• jaaaa-a

enpäs oo tullu miettineeks moista. Taitaa olla niin paljon muuta mielen päällä. :D

• HenryLivinstone

Teippi turpaan ja uimaan jään alle. Ripuliperse hiljaseks

• Tuukokeilee

Mitä mitä onko ajatukset solmussa? Käy ostaa liitua ja piirrä niin ei tarvii palstalla uhkailla säälittävyksiä ihmisiin jotka ei liity mitenkään sun pahaan oloon vai veikö joku rikkaan pojun nallekarkit ja eihän se nyt käy... :(

• Ripulimehua

Kolkkaa se kun näät. Kalikalla nuppiin.

• Vanhalutka

Huora se on puhuu ja räksyttää kaikille.

• Fcrh1

Molotovin c.

• tyhmyydestä

Viisi viimeistä vastausta aloitukseen... aika vaikea aliarvioida mielenterveysongelmaisten "fiksuutta".

• Hulluprofessori

Älykkyyttäkin kun on monenlaista. Esim nikola teslaakin pidettiin joskin skitsofreenikkona kun oli aikaansa edellä ja ahdasmieliset neanderilaiset kun eivät ymmärrä jotain niin alkavat viskomaan kiviä ja käyttäytymään primitiivisesti koska noh, niin se vain on.. vähän kuin tällä palstallakin.. yks harha johtaa toiseen ja syntyy kierre joka tyhmentää ihmistä kun käyttää aikaansa paskaan joka ei ole millään tavoin kehittävää tai tuottavaa vaa pikemminkin negatiivista energiaa joka näkyy henkilön päivittäisessä ajattelussa ja toimintamalleissa. Ihminen nyt vaan on sen verran naiivi että ylpeyttä ei osata niellä, ego astuu esiin ymmärryksen ja empatian sijaan.. Toki...Vihan ja katkeruudenkin voi muuttaa positiiviseksi energiaksi käyttämällä sitä polttoaineena puskea eteenpäin vaikka väkisin kun siltä vähiten tuntuu. Viettäkää aikaanne täällä niin sairastutte varmasti, pissa kakka pillu kyrpä hihi homo huora lesbo.. oot mitä ajattelet.. kannattaa miettiä millä itseään ruokkii :)

• lgllglgm

Nikola Tesla antoi ihmisten ilmaiseksi käyttää ideoitaan ja antoi myös velkoja anteeksi tosin jotkut puukottivat selkään ja patentoivat omiin nimiinsä keksinnöt rikastuakseen näin maailma on aina toiminut ja tulee aina toimimaan.

• lflflgl

Voisi myös kysyä että miksi koulutettuja yliarvoidaan älykkyydessä kun totuus on että mokailevat samallalailla kuin ei koulutetut ja usein myös vahingoittavat muita ihmisiä joista suurin osa ei tule koskaan muiden tietoon. Lääkäritkin tekevät virheitä jotka potilaat maksavat. Usein ihmiset ovat vain niin ymmärtäväisiä ja säälivät lääkäriä joten eivät syytä virheestä. Johtaja voi olla älykäs vaikka tiputtaisi atomipommin viattomien päälle ja tappaisi satojatuhansia todetaan vain että se oli sillä hetkellä paras ratkaisu. Ihanko oikeasti?

• EiseOleNiinSimppeliä

Yleisesti ottaen, kaikilla meillä, kenellä on jotain, on myös älliäkin. jos ei jotain hyvää, niin ei pahaakaan.

• Käyränousuunreps

Verrattavissa täysin nykyajan sosiaalisiin suhteisiin ja toimintaan yhteiskunnassa.

Kaikki ne jotka eivät toimi yleisten käyttäytymisnormien mukaan. Ovat joko mieleltään häiriöisiä tai tyhmiä.

• Heissäkin älykkäitä ja koulututtuja, elämässä kun saattaa sattua ja tapahtua, arpapeliä sitten kenen psyyke kestää ja kenen ei.

Tai perinnöllisyys esim. skitsofreniaan vaikuttaa eli geenit, vakava masennut muuttaa aivoja, tutkittua tietoa siitä lienee, kuuppa jos sekoaa, niin siinä ei ehkä enää tule mieleen käytöstavat, riippuu millä asteella ja mihin mielenterveyden sairauteen sairastuu.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      666
      2512
    2. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      30
      1246
    3. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      109
      1158
    4. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      11
      1083
    5. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      93
      955
    6. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      104
      915
    7. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      101
      873
    8. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      36
      815
    9. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      50
      769
    10. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      64
      741
    Aihe